Jump to content
Thursday 03 December 2020

anuba

Medlemmar
  • Content Count

    163
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

43 Expert

About anuba

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

420 profile views
  1. Jag tror att man skall hålla sig till den strömmen som tillverkaren rekommenderar. I Victrons fall rekommenderar de 0.2C som laddström och att inte temperaturen inte blir för hög. https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-EN.pdf Om laddaren är avsedd AGM så blir det just den strömmen som batteriet vill släppa på. Min båtladdare kan ladda med 100A men det blir ändå ändå inte mer än 25A per batteri.
  2. Min dyra AGM-batterier komma hålla längre än billiga Biltema-batterier.
  3. Det är tydlig trend jag har upptäckt när man som jag är lite ny med bobåt. Jag trodde länge att om man köpte lite nyare båt så blev allt bättre. När man läser Praktiskt Båtägandes begagnattester inser man att den bästa båten redan är byggd.
  4. Jag har inga småbarn längre men när vi gick i samma tankar för ett par år sedan tittade vi också på AQ 26/27. Det som slår en är att den är rätt låg invändigt. Snyggt man opraktiskt . Om du ändå är beredd att lägga så mycket pengar för en båt kan du titta på Marex 290 eller 300. Gärna en med förlängd badbrygga. Grandezza 31 OC/DC är också trevliga båtar. Själv valde vi en Jeanneau 805 Leader, 2006, VP D4. Kostar hälften. Hyfsat rymlig för sin storlek. Har dörr till midkabinen, planar lätt, t o m utan trimplan, lätt att gå runt på och lägga till, förvaring av gummibåt eller cyklar i motorutrymme. Om du sedan får tag på en med teakkittet är den till och med snygg.
  5. Jag tror att senaste Praktiskt Båtägande är inne på samma linje,
  6. Det finns färdigblandat medel för ändamålet. Jag tror det innehåller bla citronsyra och fosforsyra, https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/systemrens-for-kylsystem-1-l#ShortDesc https://www.boatlab.se/motorcleaner-till-rengoring-av-varme-och-kylsystem-1000ml-1st?gclid=CjwKCAiA7939BRBMEiwA-hX5JyVEhHzjtgC3HC1JsXPzi1acNtAcERWIy9gkQkZ_Rgb9liyV2i-XyhoCSloQAvD_BwE
  7. Skicka batterier kostar en del. Jag köpte mina när jag tog en bilsemester till Faltz i Tyskland. Det är ett trevligt vinområde nära Mannheim. Tyskland har en bra utvecklad marknad för solpaneler som spiller över lite på batteripriserna.
  8. Jag tror inte heller jag kommer att ladda ur dem 100% någon gång men bra urladdningslivslängd brukar vara liktydigt med bra total livslängd. De har som sagt en bra energitäthet. Jag hittade inga LiFe med samma kapacitet i samma volym.
  9. Jag gick i samma tankar för några år sedan. Då ville jag har mesta möjliga kapacitet till minsta möjliga volym. Jag trodde också att Gel skulle vara det naturliga valet. Men när jag kollade runt så hittade jag Victrons AGM Super Cycle battery, BAT412112081. 125Ah. https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-AGM-Super-Cycle-battery-EN.pdf Den har nästa samma urladdningslivslängd som gel men har högre energitäthet. Tyvärr är den rätt dyr i Sverige men jag hittade billigare i Tyskland här, https://www.sonnendom.de/shop/catalog/product_info.php/products_id/10490/osCsid/7o7s12qi6g030s8fd5mifnp6f5 Någon kommer säkert att fråga varför jag köpte LiFe. Jag hade tyvärr redan bytt laddsystem i båten och kunde bara ladda blybatterier.
  10. Jag tyckte att miljöglykolen luktade bättre så chansar också ett tag till.
  11. Jag kommer nog att fortsätta använd säcken vid sköljningen då den också spolar ur drevet. När jag gjorde om det tog jag chansen att köpa snällare glykol från Biltema, https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/antifrostvatska-3-l-2000044659 Jag kopplade på mig med en 38mm slang direkt på vattenpumpen med en övergång så att jag fick ner den i dunken. Ställde sedan en balja under drevet och körde ut ca 10 liter blå vätska. Den resterande glykolvätskan som hade spätts ut av vattnet i motorn, gick från -30C till -20C. Den hällde jag i toasystemet. Nästa år så sätter jag en T-koppling med kulventil på ingående kylarslang.
  12. anuba

    Jeanneau Leader 805

    Det låter som en bra plan.
  13. Hehe! Jag har också börjat vinterserva min VP D4 själv och gjorde exakt samma tabbe. Jag började att hälla i 25L 50/50 glykolblandning i drevsäcken. Efter ett startförsök drog den inte in något. Fyllde på med ytterligare 6 liter med rätt mix. Sedan fick jag panik när motorn hade gått länge utan kylning och började klämma på säcken för att få den att suga. Det slutade med att jag panikfylde på mer vatten tills det började komma ut kylvätska. Kände mig som Mr Bean med båt. 🤪 Min kylvätska blev utspädd till -7C. Jag är inte heller särskilt positiv till drevsäck nu. Jag får nog byta impellern till våren. Efter detta koppla jag mig på ingående slang till vattenpumpen. Jag tror att drevsäckskonserveringen hade funkat mindre vätska om jag hade tejpat över de högsta hålen på drevet. Är det någon som har testat det ?
  14. Jag uppgraderade till 100% kätting i ankarspelet fram. Innan hade jag 10m kätting och 30m lina. Fastän Lewmar ankarspelet skulle klara lina så trasslade sig gärna vid upptagning. När jag kollade manualen så visade det sig att lådan under var låg för lina och kätting kräver mindre fallhöjd. Båten ligger betydligt stabilare. Den rör sig så lite att det svårt att få den klassiska cirkeln på plottern som man fick med linan. Jag har 50m kätting i samma låda. Köpte billig kätting här, https://www.axmarin.se/Kalibrerad-Katting-Ankarspel-8mm För att ha koll på hur mycket kätting jag lägger ut köpte jag 50st markeringklipps här, https://www.svb24.com/en/chain-markers.html
  15. Det är inte så jag har fattat det när man lyssnar på den här killen, Han anser att det finns tre grundfärger på gelcoat, vitt, svart och färglös.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy