Jump to content
Saturday 15 August 2020

anuba

Medlemmar
  • Content Count

    115
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

26 Expert

About anuba

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

227 profile views
  1. En bra regel att planera din ankring väl så att du inte får vind i sidan eller aktern. Det är oftast värt att ligga i lä för att undvika skvalp. Framförallt om det kommer blåsa upp. I sådana fall kan du överväga att ligga långsides eller med en lång tamp till en annan sida. Då underlättare det om man har en dinge.
  2. Eller byta spridare med jämna mellanrum? https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-853-883&sok=&id=5060
  3. Bara en nyfiken fråga. Hur gör man för att undvika det här problemet? Har själv en 14 år gammal D4?
  4. Eftersom kompressorn skapar egenvärme när den går är det bra att ta luft från en kallare plats, som kölsvinet. Men det räcker att du kör fläkten när kompressorn går eller när luften bakom skåpet blir för hög. Annars finns det risk att du under dagar med varm sjövatten, värmer upp luften kring skåpet under den fasen då kompressorn är still. Det finns till och med färdiga kit att köpa med termostat, https://www.campingvaruhuset.se/varme-kyla/kylskap/kylskaps-tillbehor/kylskapsflakt-med-termostat Om man fläktar för mycket kan du riskera att få lite lukt från kölsvinet in i ruff eller sittbrunn.
  5. anuba

    Jeanneau Leader 805

    Om du inte vill ha en synlig kopplingsbox på panelen så passar Sunbeams panel bra. https://www.sunbeamsystem.com/sv/tough-plus-plus-series/ Tyvärr lite dyr och jag rekommenderar inte att använda deras 3M tejp på den reflade ytan.
  6. anuba

    Jeanneau Leader 805

    Ctek prylarna har jag stoppat in men har ni inte något säkringcentral bakom väggen i toan?
  7. anuba

    Jeanneau Leader 805

    Jag klämde in en 110W Sunbeam kopia från Hjertman, framför frontluckan. Nu finns bara Sumbeam att få tag på. Jag drog kabeln framåt till ankarspelet. lite klurigt. Det kräver ett extrahål ner till ruffen för att få in en dragfjäder. Sedan följde jag med kablarna som går till framankarspelet. I början använde jag Ctek D250SA/Smartpass 120. Men efter det visade sig att de inte prioriterade att ladda startbatteriet så köpte jag en Victron Smartsolar mppt 75/15 för att ladda startbatteriet som sedan laddar servicebatterierna.
  8. Håller med. Häftig väg. På onsdag kommer det lugna ner sig. Vi drar uppåt från Göteborg på torsdag. Håll koll på Pompadou. 😃
  9. Jag inte om detta är någon hjälp men på min garmin kan man välja två olika bränslenivåer. Under Bränsle väljer man Tank1 eller Bränsle i båten. Tändningen måste vara på. Tank1 verkar alltid vara full medans Bränsle i båten ställer du in på det sättet du nämnde. Den minskar också när man kör.
  10. Jag har haft en Garmin 722xs och 922xs. Då jag har kört med framräknad tankvolym höll den kvar det i minnet. Men jag vet inte vad som händer om den blandar ihop det med den riktiga tankgivaren som också finns på bussen.
  11. Jag kollade nyligen in vad Ecopar kostade vid Styrö Skäret. Typ 21 kr/l. Skall funka i de flesta båtdieslar, tror jag. 😉
  12. Nu har jag dubbelkollat. Fiskebäck kostar 15.11kr/l för vit diesel. Du vinner. 😉
  13. Om maskinen kräver att du skall sätta tillbaka handtaget mellan kortdragningarna kan man alltid sätta tillbaka något annat handtag tillfälligt, ifall det finns något ledigt. 🙂 Jag tror det är liknande priser som dieselmacken i Fiskebäck.
  14. Nu har jag flyttatt runt varnaren lite och fick bort falsklarmet när jag kör värmare. Den är tydligen otroligt känslig för drag. Nu falsklarmar den bara när öppnar alla luckor i ruffen för att få ventilation, Det kommer nog bli svårt att lita på det här larmet. Om någon har ett gasollarm som inte lika hysterisk få ni gärna tipsa om det. Fördelen med GLA-XL är att den behöver någon externa spänningsmatning i 15år.
  15. Jag har använt Biltemas lilla grovdamsugare några år dock utan brand. Den är väldigt användbar för att tömma vattensystemet och få bort allt vattnet under motorn. Jag har en dålig vana att tömma ut vattentanken i kölsvinet varje år. Den låter så mycket att ja använder hörselskydd om jag skall köra länge. Jag är mest besviken på att den inte sväljer så mycket vatten som tanken verkar klara. Ett skyddsstopp går in efter några liter. Nu letar jag efter som kan suga mer vatten men ändå vara liten.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy