Jump to content
Saturday 06 March 2021

anuba

Medlemmar
  • Content Count

    202
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

53 Expert

About anuba

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

562 profile views
  1. Gelcoat skall vara lite klibbig. Om du vill ha topcoat, ej klibbig, skall du blanda i några droppar parafinolja. Den exakta mängden står på flaskan. Ett annat alternativ är att sätt någon plastfilm över din lagning. Då härdar gelcoaten utan bli klibbig.
  2. Kompisen satte Zipwake på 5m planande badbåt. Han blev supernöjd med att den låg mer stabilt oberoende var man satt i båten.
  3. Mitt tips är att skaffa en regulator för varje panel. De bör helst kunna läsas ut med någon app. Då kan få en känsla för hur mycket laddning du får in och du minskar risken för skuggning. Det räcker med en mast eller bom som skuggar. Jag kör med Victron smartsolar mppt 75/10. Finns billiga på Ebay. Har kört MPPT utan radiostörningar. Men jag får störningar från USB-laddare och 220V-laddaren till batterierna.
  4. Jag funderat på samma sak på min båt med walkorounddäck. Jag hittade Vetus prylar men är inte säker på om de håller tätt. Överväger att kombinera det här luftintaget, https://www.vetus.com/en/ventilation/shell-ventilators/typhoon-shell-13257.html Med den här fläkten, https://www.vetus.com/en/vetus-electric-ventilator-type-fan-12-volt-2-speeds.html Det innebär ett rätt stort ingrepp och jag är inte säker på om systemet klarar att hålla ute sjöar som slår över fören. Så just avvaktar jag kollar på vad andra hittar på
  5. Jag håller med att de har bra support på Cetek. Jag känner också rätt trygg med att har en separat laddningsregulator för service batterierna. Men de har en brist att de inte laddar startbatteriet från solregulatorn förrän service batterierna är fulla. Det gick dock att lösa som jag skrev tidigare. Om du skaffar en separat solcellsregulator och lägger den på startbatteriet så kan du få bättre koll på solpanelen. Jag skaffade en SmartSolar MPPT 75/10 med bluetooth. Då har man koll på hur mycket solen har tillfört och spänningen på startbatteriet. Ctek systemet sköter laddningen på service batterierna. Man blir förvånad hur skuggkänsliga vissa solpaneler är.
  6. Det var just den anledningen till att jag började serva själv. På de tidigare modellerna på VP D4/D6 har de inte någon offeranod på avgasröret. Det som går från insidan in till drevet. Där står det tydligt i manualen en den skall inspekteras varje år av en auktoriserad VP-service. När jag kolla om den firman som jag då anlitade, hade utfört några inspektionen så visade det sig inte vara fallet. Nu när jag servar själv har jag bättre koll på vad som skall bytas och när. Enda problemet är att jag måste förvara drevet någonstans. Som du nämner är det bra att ha koll på rostande skruvar och nipplar.
  7. Det finns många hemska historier om Volvo Penta motorer. Man får oftast hör de värsta. Oftast blir inte motorn bättre än hur den servad. Om man häller för mycket olja en en D4/D6 kan men paja kolven och man får byta hela motorblocket. Hände tydligen någon här på forumet. Propellrarna till DPH-dreven, till D4/D6 kostar nästen 25kkr paret. Ingen man vill kör på för ofta. Bortsett från det så går den jämnare och tystare än de mekaniska föregångarna. Den har en rätt ryckig inkoppling ingen slirkoppling som vissa tidigare VP-dieslar hade. Det gör att man får tomgångsfarten är hög. Man slipper rökpuffarna från motorrummet och om man lyckats torrköra motorn är de enklare att få igång ingen jämfört med en mekanisk diesel. Det finns en trevlig CAN-buss som man kan koppla upp till plottern för att få motordata. Den är rätt enkel att serva. Det mesta står i manualen och på den videon ser men hur enkelt det är. Om man är bekymrad för partiklar i bränsletanken bör man skaffa en förfilter med glasskål och kolla ofta så det inte samlas partiklar. Du skall helst vinterlagra med full tank för att slippa kondens men är skadan är en del jobb att rengöra tanken. Men det gäller de flesta dieselmotorer.
  8. Jag köpte en Talamex 270 QLA med en 5hk Selva Seabass för några år sedan. Funkar fint och är lätt att stuva undan. Den planer och gör 11knop med en vuxen. Eftersom den har luftfylld botten så väger den inte så mycket. Motorn kan man lägga i olika vinklar utan det rinner olja i cylindern. Jag monterade den som Georg_Ohm beskriver, under en säsogn, men det tog väldigt lång tid att få i och upp dingen. Jag lägger ofta till där man behöver dingen för att lägga aktertampen en bit bort och rätt ofta måste jag lägga om ankaret då de flesta lägger sitt ankare under mitt. Därför har skaffat Hurleys H2O dävertar där gummibåten kan ligga med motorn påsatt. Fördelen med att dingen ligger ner är att du får bättre sikt bakåt jämfört med att fälla upp den. https://hurleymarine.com/shop/dinghy-davit-boat/hurley-h2o-dinghy-davit/ När man har lagd till går de enkelt att ta bort och fästena kan döljas med några snygga plastbitar. Tyvärr är H2O rätt dyra och det var den del pyssel med att dingen inte krockade med ankarspelet.
  9. Schottcydiod är old school. Nu är det aktiva MOS-FETar som gäller, om man vill få spänningsfall neråt 50mV. Kolla in den här artikeln. Den förklarar bättre än jag och har några förslag på komponenter. https://www.digikey.com/en/articles/active-bypass-diodes-improve-solar-panel-efficiency-and-performance
  10. Om du har skall fortsätta använda båten som en pulka, så skulle jag ha lagt på en stark epoxy och några lager med epoxyfärg. Inte topcat eller gelcoat som är polyesterbaserat. Du kan ju låtsas att du lägger på bottenfärg. Då spelar inte färgskillnaden så stor roll. Det är kul att matcha polyester men att göra det under båten verkar onödigt.
  11. Bra tips. Jag har inte varit riktigt nöjd med min PS51. Som jag nämnt tidigare fick jag mycket störningar trots att jag still. Efter att jag fick bort luftfickorna kring sensorn blev den bättre. Se bild. Men att lita på den när man lägger till i vid 2m djup, har jag svårt för. Den är lite för pessimistisk stisk då båten är mindre djup framtill. Frugan i fören är bättre.
  12. En annan intressant egenskap med AC75:an är att när den vrider sig mellan rodret och "kölen", trycks fören upp eller ner. Det verkar vara svårt att kapsejsa den båten utan större krascher. Den blir spännande att fortsätta följa tävlingen trots att jag är motorbåtsägare.
  13. Jag har inte gjort själv men det verkar som proffsen föredrar det då det går fortare om man har tillgång sprutmålningshallar och sånt. Personligen så föredrar jag den pigmenterade topcoat-modellen då den blir mer slitstark. Dock kräver den mer slipning. Men jag har blivit rätt bra på att slipa och polera. Det funkar också rätt bra när man jobbar utomhus. Du får samma färgblandningsproblem oavsett vilken metod du använder. Målar kan du också behöva blanda fram en lämplig färg. Men om du byter färg på hela båten så spelar det kanske ingen roll om det skiljer sig. Här har du någon färg som skulle funka, https://www.hjertmans.se/search?q=toplac
  14. När jag har jobbat med plastning av ytor som inte kommer att synas, som inuti toft, så plastade jag först med ofärgad polyester. Efter några lager med glasfiber så har jag slipat till den rätt taggiga ytan. Sedan har lagt på ett lager med vit, topcoatblandad gelcoat. Jag spädde det lite med styren för att få det jämnt. Men egentligen hade nog bara räckt med ett lager parafinblandad (topcoat) polyester. Det räcker att det inte blir klibbigt,
  15. Om du blandar gelcoat till topcoat med lite parafinolja, så får du den en konsistens av vaniljsås. om du penslar på den blir det lätt spår i strukturen. Det kan du naturligtvis slipa bort. Om du få en mer färgliknande konsistens så kan du förtunna topcoaten. Det gör man med styren, https://www.seasea.se/plast-glasfiber/härdare-lösningsmedel/lösningsmedel/styren Det stora jobbet blir att få det slätt. Om du titta lite mer på Youtube-killen ovan så gör han en del intressanta projekt. Men han undviker att behandla stora ytor med topcoat för att sedan slipa. Mest för att det tar så mycket tid. Han förespråkar lagning med epoxy (ej polyesterbaserad) och sedan måla om hela båten.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy