Jump to content
Saturday 18 January 2020

anuba

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About anuba

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

60 profile views
  • AndW

  1. anuba

    Val av solpanel

    Det borde tipset borde hjälpa men jag trodde faktiskt att solcellen inte kunde leda ström baklänges men när jag kollade det ekvivalent kretsschemat för en solcell, så ser det faktiskt ut som en bakdiod skulle behövas. https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_solar_cells Men det är nog inte omöjligt att vissa paneler har inbyggda dioder. När jag hade gjort en installation på en båt med två stycken 30 W Hjertman-paneler, fick jag ut halva strömmen, på 12V sidan, när jag täckte över en av panelerna. Då borde ju den panelen med mest sol driva.
  2. anuba

    Val av solpanel

    Om man läser lite på verkar det inte finnas några tydliga fördelar med parallellt eller seriekoppling, enligt den här artikeln. I bägge fallen bestämmer den panelen som har minst sol och panelerna måste matchas. https://solarlab.se/solpanel2/datablad/Serie-parallellkoppling-solpaneler.pdf Om så är fallet skulle det vara effektivast om man sätter en regulator vid varje panel, om man tror att någon panel kommer skuggas. Då kombineras energin vid samma spänning.
  3. anuba

    Landström

    Jag klippte till en jordbleck av samma kopparplåt som satta på aktern. Jag gjorde det 10mm x 50mm. Om man köper den här plåten så får man lite över till annat, https://www.conrad.se/p/koppar-plat-l-x-b-400-mm-x-200-mm-1-mm-1-297844 Som skruvar till blecket tog jag rostfri M6-skruv och vingmuttrar. Dessa monterade jag i en 10cm tjock plastbit från en skärbräda, polyeten. Slutresultatet ser ut som en säkringshållare men det blir billigare. Bild kommer senare.
  4. Jag har tidigare haft en 5m styrpulpetare i 10 år, av samma anledning som många hävdar i den här tråden. Nu har jag gått vidare och har en 8m trevlig båbåt. Men om jag skulle köpa badbåt igen skulle helt klart köpa en bowrider. De är enklare att packa när man skall iväg, om man använder kapellet. Det var mycket stök med dynorna som låg i loften varje gång man skall iväg. Bättre skydd mot skvätt när man går i sidsjö. Styrpulpetare är oftast öppna på sidorna. Och om det skulle börja regna på hemvägen får man oftast in fler under kapellet i en bowrider. Det enda argumentet för en styrpulpetare är att de oftast är billigare.
  5. anuba

    Landström

    Om du inte har någon 220V-varmvattenberedare är det liten risk för läckströmmar. En sådan kräver jord och om man av misstag den får kontakt med motorjorden kan korrosion uppstå. Med om du har ett fast uttag krävs det jordfelsbrytare, säkring och tvåpolig brytare, som många nämner här. Det länkade Defa-kittet innehåller något som kallas personskydd som är en kombinerad jordfelsbrytare och säkring på 16A. Det innehåller dock ingen isolationstranformator. Nackdelen med kittet att den har en 2.5mm2, 16A kabel. Den är tung och klumpig. Du får sällan mer än 10A i ett hamnuttag och det är få laster på båten som kräver 16A. Det är smidigare att säkra båten till 10A. Då räcker det med en 1.5mm2 kabel med en vanlig schukokontakt. Men om man tror sig ha läckströmmar kan följa det här tipset där man jordar 220-med en kopparplåt och kopplar bort landjorden. https://pakryss.se/teknik-saker-landstrom/ Det blev så här snyggt.
  6. Det menar är att olika AGM-batterier har olika prestanda. Det finns dyra och billiga varianter. Du kan inte bara skriva att AGM har 3%/mån. Mina Victron har har mindre än 2%/mån vid 20C men 6%/mån vid 0C. Så läs databladen.
  7. Det finns inga absoluta sanningar med blybatterier. Ett normalt blybatteri med flytande elektrolyt kan behöva laddas var 10:e vecka medans högkvalitets AGM och Gel batterier kan klara sig hela vintern utan att laddas. Här finns en länk till vad Tudor tror, https://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/ Men du köper ett Victron-batteri, som jag själv har, tror de att självurladdningen är 8%/mån vid 0˚. Alltså 50 % på åtta månader. Borde klara en vinter. Så om man inte vet, koppla in en laddare var 10:e - 12:e vecka. Då kan det också vara bra att laddaren är inkopplad och kabeln hänger lättillgänglig.
  8. Jag borde skickat en bild på mitt fix men jag kommer inte komma åt den delen av båten innan jag har tagit upp den. Om du skall koppla till Multilink-kontakten på HCU behöver du en hon-kontakt. Enligt manualen skall man koppla ihop CANhigh med CANlow i honkontakten. Så jag följde pinmap-bilden i manualen och skalade av lite isolering av de fyra berörda kablarna på honsidan, lödade ihop dem parvis utan att klippa av dem och sedan lade jag på isoleringstejp på de två skarvarna. Jag kopplade enligt den här bilden men på kablarna som går till kontakten. Du kan naturligtvis klippa av dem och skarva med en vanlig krimphylsa också. Jag tror dock att det borde fungera med den här adapterkabeln kopplad till hankontakten. Men kolla med säljfirman först. http://www.ctvservice.se/yacht-devices-tillbehoer/3104-evc-a-multisensor-adapterkabel-foer-ydeg-04.html
  9. Exakt. Jag kunde inte hitta de kablar som gjorde att man kunde sätta den i serie. Men du måste fixa med några några kablar i kontakten och byta position om du inte köper en adapterkabel av Yacht Dev. Jag skarvade med vanliga krimphylsor. Inte så hög datatakt på CAN-bussen så det gick bra.
  10. Du kopplar den till HCUn enligt manualen.
  11. Trodde jag hade svarat. Bränsleförbrukning var det enda som intresserade mig. Men det var lite klurigt att hitta HCUn in min båt, Jeanneau 805 Leader.
  12. Glömde att säga att min motor är en D4-260A-B utan trip computor, från 2006.
  13. Jag kopplade in en sådan till min D4 och Garmin 922. Funkar fint. Behövde inte någon annan mjukvara. Dock om kopplar sig direkt till Muli-porten EVC:n måste du skifta lite trådar i kontakten på Gatewayn. Det står lite kryptiskt om det i manualen. Annars måste den sitta i serie på rätt CAN-buss men jag hade ingen sådan inkopplad. Kolla urklippet ur manualen.
  14. Du behöver inte ta isär värmeväxlaren och problemet kan lika väl sitta i intercoolern. Jag löste mitt överhettningsproblem förra året på min VP D4 från 2006. Den gick bara i 25knop men i 30 knop överhettades motorn Efter att ha studerat den här artikeln där någon hällde "brick cleaner" (salsyra) i en D4 så fann något mer sansat rengöringsmedel. http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?401523-D4-260-starboard-overheating Det finns en vätska som heter Systemrens. Säljs i Norge och Danmark. Innehåller citronsyra och fosforsyra. Jag köpte min här, https://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=27171 Skall hällas in i motorns sjövattensystem och ligga i 24 timmar. Sedan är det bara att köra. Jag gjorde det medans båten låg i sjön. Spädde ut det till och hade det i en hink, koppla loss sjövatten intaget, lyfte upp slangen över vattenlinjen (det sprutar in vattan). Kopplar en ny slang till vattenpumpen och hinken (gärna så kort som möjligt då det i slangen rinner tillbaka i hinken) Startar motorn i några sekunder och stänger av innan hinken är helt tom. Sedan får det ligga och gosa i 24timmar. Nästa dag startar men motorn och problemet är löst. Glöm inte att ta ur de två offeranoderna först. Här är en kille som kör systemrens med hjälp av en cirkulatorpump. Funkar också. Lycka till.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy