Jump to content
Friday 10 April 2020

anuba

Medlemmar
  • Content Count

    36
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About anuba

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

108 profile views
  1. anuba

    Jeanneau Leader 805

    Kul med en Jeanneau 805 Leader-tråd. Den verkar dock lite död. Själv har jag en 2006a med en VP D4. Jag har inte upplevt några större elfel som nämns. Dock har jag bytt ut en stor del av elsystemet då båten hade strömbrytare på både plus och minus. Jag föredrar ha en gemensam minus och bara bryta på plus. Det underlättar när man har ett Ctek-system och en batterimonitor. Men det elsystemet har mycket att önska på den estetiska sidan.
  2. Ni ger verkligen inte upp. Det är inga som helst problem att bygga ett skydd mot över och underspänning. Det finns flera kretsar som löser det problemet. Här är ett exempel, https://www.aliexpress.com/item/32809219760.html Li-ion-batterier har ofta detta inbyggt då konsekvensen av överspänning kan leda till brand. Men om man lägger brytande kretsar i serie med ett startbatteri måste den klara flera 100A vid start och andra höga laster som ankarspel och bogpropeller. Frågan är mer om det är ett lämpligt sätt att skydda vanliga blysyrabatterier. I de flesta fallen det just laddaren som är skyddet mot över- och underladdning. Har den också har en tempsensor så är skyddet ännu bättre. Om laddaren är undermålig så är mitt tips att byta laddaren till en som har ett fungerande skydd istället för att köpa en dålig laddare som kräver ett externt skydd.
  3. anuba

    Måla trimplan

    När jag hade vanliga rostfria trimplan lade jag på vanlig bottenfärg. Funkade fint. Visst släppte det lite varje år men med lite ny grundfärg och bottenfärg funkade det rätt bra. Vet inte dock inte om det var bra ur ett korrosionsperspektiv. Nu har jag plast-interceptors. Funkar mycket bättre och behöver bara målas med bottenfärg. Själva bladen är ju alltid infällda när man ligger still.
  4. Att just en nätdriven laddare skulle gå sönder är nog inte lätt att skydda sig mot. Visst kan du bygga något själv men hur kan du vara säker på att den inte går sönder och skapar andra problem. Tanken är att en produkt som är CE-märkt är certifierad enligt Lågspänningsdirektivet. Då skall ett testföretag, (Rise, Intertek) analysera produkten för felmoder pga av trasiga komponenter. Om tex man ser att om en viss komponenter kan skapa okontrollerad utspänning och brand, då kräver de förbyggande åtgärder som säkringar eller annat. Men i verkligheten kan nog en och annan dålig konstruktion slinka igenom. Jag blev själv lite paranoid i min egna båt och fick in temperatursensorer på varje batteri. Det fanns tillgängligt i min Cetek/Cristec-kombo. Så om mina laddare skulle överladda hoppas jag att spänningen reglerar ner. Men det bygger på att laddarna inte går sönder.
  5. Jag var lite tråkig och googlade på och fann att det förekom bilder från Hong Kong att folk förberedde sig för hemma karantän. https://www.businessinsider.com/coronavirus-panic-buying-toilet-paper-stockpiling-photos-2020-3?r=US&IR=T Sedan spred sig information som en löpeld. Något liknande har hänt med Alvedon. Något rykte dyker upp som sedan skapar panik, https://www.svd.se/lakemedelsverket-inget-visar-att-ipren-forvarrar Man kan reflektera över hur snabbt folk förändrar sitt beteende och värderingar baserat på deT snabba informationsflödet. Vi verkar ju kunna utföra rätt konstiga saker baserat på osäker info. Vi är kanske inte så mycket bättre än folk var förr i tiden då man brände häxor pga missväxt eller att en kvinna ombord innebar att skeppet fick dåligt väder.
  6. Jag mätte strömmen genom startbatteriet och på servicebatterierna har jag en Nasa BM-1. Orsaken till att jag började mäta jag ville vet att jag inte laddade sönder batterierna. Mitt senaste Biltmema AGM-batteri lade av förra året och vet inte om jag över eller underladdade startbatteriet. Det som är lite konstigt är att man får olika information om vilken maxspänning som är ok för ett AGM-batteri. Mitt Ctek-system tycker att 14.7V är ok för AGM medans min nätladdare från Cristec lägger sig på 15.1V i boostläge. I verkligheten lägger sig Ctek också på 15.1V då jag tror att Smartpassen bara kopplar förbi D250SA, som någon har nämnt. Mina Victron-batterier säger sig tåla 14.9V i snabbladdning. Men när jag tittar på strömmarna ser det ok ut. Sedan har jag ju tempsensorer på alla batterierna så vad kan gå fel.
  7. I mitt system med Smartpass120 och S250SA så laddas startbatteriet och servicebatterierna samtidigt. Det har jag mätt. Jag har kopplat nätladdaren till enbart startbatteriet. Då sköter Smartpass och S250SA laddningen av mina två servicebatterier. Det borde bli samma när de laddas från generatorn. Jag valde att kopplade så för att vara säker på att startbatteriet blir fulladdat. Jag fick en känsla för att om man kopplade nätladdaren på servicebatterierna, som rekommenderas, prioriteras dessa före startbatteriet. Jag får också en tempsensor på varje batteri då nätladdaren har en sensor och SM och S250 har var sin sensor. Känns alltid bra.
  8. Jag har monterat några LED-lister hemma och de är inte byggda på det sättet du beskriver. Min HideaLite 24V-list har gupper om sex LEDar i serie för minska behovet av reglering. Min 220V list har sextio LEDar i serie. Så om man köper en 12V list slipper man en DC/DC omvandlare. Sedan finns det strömmatade LEDar. De behöver en DC/DC omvandlare som styr strömmen. Men de börjar bli omoderna. Så LEDar finns av många sorter. Här är en trevlig list som kan klippa i 5cm upplösning, https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/ljus-i-meter/ledstrip-12v/ledstrip-r-ip67-_-61497#variantlist Biltema funkar säkert men de anger ingen lyseffekt eller klippupplösning. Måste nog kolla in dem i butiken. Jag skulle dock inte rekommendera att montera en hemma-LED för 12V direkt på båtsystemet. Spänningsvariationen kan förstöra LEDarna. Som ni säger kan en spänningstabilisator kan då vara lämplig. Den här är trevlig men kostar en del. https://www.mekonomen.se/bil/outlet/marin-outlet/el-och-belysning/spanningsstabilisator-pa100340sv Personligen så har jag valt att bygga in en Low Drop DC/DC omvandlare. https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/1963aff.pdf Eget kretskort tyvärr. Den klipper topparna så att LEDen bara för 12V och får förluster. Den kan inte reglera upp vid spänningsfall men kostar bara några kronor.
  9. Sedan skall du kunna uppdatera sjökort och mjukvara via appen Active Captain. Då kopplar du upp dig till plotterns Wifi med en smartphone. Men vid vissa tillfällen har jag varit tvungen att uppdatera med fil och SD-kort.
  10. In den här tråden lade jag in lite bilder på min installation. Jag valde att borra igenom akterspegeln vid en skruv, och satte en kabelsko på insidan. man slipper då en lödning eller kabelsko under vattnet. Det blir också mycket snyggare. Att fästa upp en kabel på aktern är inte heller helt problemfritt.
  11. Det var så jag tänkte när jag installerade min sensor. Jag fick till och med plats med fairingblocket. Men se till att det inte blir några luftfickor kring sensorn. Se min bild. Inte bra exempel. Det behöver inte vara någon nackdel att sensorn sitter längre bak om du har en planande motorbåt. Den slutar funka när farten ökar ochdet börjar strömma luftbubblor längs skrovet. Jag föreställa mig att sensorn exponeras av luft vid lägre farter längre fram i båten jämfört med en bakre placering.
  12. Tack för bra tips. Ursäkta att jag kidnappade tråden. Men som komplement till Panoptix-sensorn så stämmer det att sensorn kan känna av hur den sitter. Man får dock mata in var den sitter i båten. Det är viktigt sätta in rätt djup om man har två ekolodssensorer i båten. i grundläget väljer Garmins plotter automatiskt sensor och om man har offsetat sensorerna olika, så växlar djupsiffran mellan de olika sensorerna. Plus att det är någon bugg i GPSMAP 922xs som gör så att man måste ha olika tecknen för den vanliga sensorn jämför med PS51an. Det tog ett tag att komma fram till. Minus offset på den ena och plus på den andra. Då får men en stabil djupsiffra när man kör.
  13. Bra tänkt. Jag hade lite samma problem när jag skulle höja vattenlinjen förra året. I år behöver jag höja den lite till. En ide jag har för att kunna använda en laser för att rita ut vatteninjen. Då skulle jag vilja sätta båten i vågrätt genom lyfta båten lite grann vid bogstöden med en domkraft. Sedan peta in kilar under bogen tills båten ligger i våg. Är det någon som har testat det?
  14. Smart lösning. Men Garmin har förslagit en lite annan lösning med ett faring block som skall sågas till för att anpassas på båten botten. Man kan se den lite svag på min bild. Det var rätt klurig att får rak mot båtens vattenlinje. Jag använde ett förberett uttag i båten. Med din lösning med ett rör blir enklare att rikta upp hålet mot båten.
  15. Som sagt har min framåt inte varit stabil. Den har flaxat mellan bra till helt svart. När kompisar har tittat på det min bild tycker de att den har varit konstig. När jag dök ner och kollade så låg det luftbubblor kring sensorn. Luft är helt kass för ekeolod. Så under förra säsongen litade jag inte på den. Det var mer en kul pryl. Sedan så ser den längre fram när det är djupare men då känns det inte viktigt. Då kan man se att bottnen ändrar sig 30 m framför båten. Återkommer när jag har fixat luftfickorna. En annan kul grej är att det medföljer en blindplugg som man skall ha i när man lägger i båten. Sedan byter man till den riktiga sensorn när båten ligger i sjön. Riktigt spännande.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy