

anuba
Medlemmar-
Content Count
563 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
anuba last won the day on October 20 2022
anuba had the most liked content!
Community Reputation
198 ExpertAbout anuba
-
Rank
Flottiljamiral
Recent Profile Visitors
2,065 profile views
-
Den är rätt trevlig på släta ytor. Den får köras rätt långsamt för att inte bränna, som raol nämner. Jag fick bort alla långa stripes min min båt utan problem men de var kanske av dålig kvalité. På skrovets insida tror jag den slits rätt snabbt om gelcoaten är lite ojämnare. Det ser ut att finnas många sätt att lösa TS problem.
-
anuba started following Ta bort lacken från teakdetaljer, Avlägsna skrovisolering i ruff, Nu läcker det igen. and and 4 others
-
Så hårda grejor? Är det inte risk att man kommer in i glasfibern? Jag har kört med den här nylonborsten när jag har tagit bort sikaflex på ojämna ytor. Den repar blanka ytor men tar inte bort mycket gelcoat. https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/nylonrondell-2000017838
-
När jag har haft obegripligt vattenläckage i motorutrymmet brukar jag bygga små väggar av silvertejp på olika ställen längs kölsvinet, om du har något som påminner om det. Då kan du se inom vilken "damm" som fylls först. Det kan begränsa sökandet.
-
Plotter/ekolod som kan dela skärm/fjärrstyras från Anroidenhet
anuba replied to No_jah's topic in Navigation
Jag har använt flera Garmin GPSMAP plotters som har stöd för Activecaptain. Den finns både för Adroid och Ios. Med deras funktion Helm can man spegla samma skärm som syns på plottern och styra via Wifi. Jag har använt det några gånger för att kolla ekolodet på en Ipad när jag fiskar. Den är inte jättesnabb men det kan har förbättrats på den senare Garmin-modellerna. -
Det är rätt bra ventilation bakom kylskåpet. Det går lufthål både åt höger och vänster. Med motorumsisoleringen löser man både eventuell värmeisolering mot gasolspisen och ljudisolering. Höjden på ett Isotherm CR65 är 52.7mm vilket är rätt nära Weaco - skåpet som satt där i original. Därför tror jag inte det är viktigt att skåpet andas på översidan. Jag lade bara en bit på toppen där det fanns plats. Några plåtbitar gjorde att det inte gick att lägga på hela översidan.
-
Jag har inget extrabatteri. Jag kör ankarspelen och bogisen på motorbatteriet. Jag har funderat på att skaffa ett extrabatteri i fören för främre ankarspelet och bogisen men jag gillar det extrautrymmet jag har i det facket. Om man sedan skall sätta dit två fjärrstyrda switchar kan det bli rätt dyrt. Nu har jag 50mm2 kablar från batteribanken. När jag köpte båten var bogisen kopplad till servicebatterierna men då blev spänningsdipparna så låga att plottern startade om.
-
Kylskåpet är en av mina bästa fix på båten. 25 liter större kylskåp har kommit till nytta. Tänk bara att ha koll på bredden på kylskåpet. Inte mycket marginal när man pressar in den. Mitt skåp hade ju en lite böjd vägg. Det är inte säkert du har samma problem.
-
Så här ser det ut i stuvfacket, Tratten till höger har inget att göra med propellern.
-
Som komplettering för att hålla nere ljudet från kylskåpet sågade jag till en bit av luckan jag tog bort. Av de gjorde jag en list för att montera i glipan över kylskåpet. Över kylskåpet, mot gasolplattan lade jag in en bit 20mm motorrumsisolering. https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-500-x-400-mm-2000017199?gclid=EAIaIQobChMIo8DwuOiF_wIV8hYGAB3DZwALEAQYASABEgJDOfD_BwE Detta gjorde mycket för ljuddnivån i ruffen.
-
I min 805:a sitter bogpropellern i det främre stuvfacket. Det är en QL CT600, 41100761, 4kW med Thruster Control Unit. 41100812 Den är väldigt kompakt. Jag inte sett andra märken med liggande motor och remdrift. Tidiga modeller av CT600 hade en anmärkning att den kunde bli överhettad om man bytte riktning för fort. Den måste varva ner i mellan. Min modell från 2006 har en liten fördröjning mellan rikningsbytena som löser problemet. Jag kan skicka en bild senare. Ligger just nu uppe på stuvfacket. 😉
-
Där är jag lite mer osäker om nyare båtar har mer ytor. På 70 - 80-tal kunde man lätt få tag på en båt med sex sängplatser under ruff på 30 fot. Kolla Vinga 30. Medans nyare båtar ”vaskar” sina ytor. Idag får du knappt fyra sängplatser under ruff i en 37 fots motorbåt. Det är väldigt tydligt om man jämför äldre Jeanneau NC37 med nyare Jeanneau DB37. Sex sängar blir bara fyra. Vill ha mycket plats skall man gå på äldre båtar.
-
Det raka stävarna har säkert sina fördelar men det alltid lika underhållande att se hur man tar sig iland på en västkuskts stenhäll. Som de flesta vet sluttar stenen successivt ner in vattnet. Avståndet från fören till land på vissa båtar uppåt är en meter längre bort jämfört med en traditionell för. Jag har sett allt från luftmadrasser i vattnet mellan för och land till en hoppilandkalle hängande i pekestegen för att kunna nå fram vid tilläggning. Det går också att använda grannens båt för att gå iland. Om man har tänkt att ligga i naturhamnar med fören mot land kan en normal rekommenderas.
-
Intressant tråd som jag kommer att följa. Just problemet med generatorn har jag inte sett så många trådar om. Tyvärr har jag inte mycket att bidra med.
-
Håller med. Jag har gjort några polesterjobb den senaste månaderna när det var kring 5-10C. Jag lade i 100% mer härdare och det blev bra.Risken finns bara att det härdar för fort,
-
Att ta bort lack med sandpapper tar inte så lång tid. Du får börja med ett grovt papper 40-80 och successivt gå upp till 400-papper. En maskin kan jobba snabbare men det finns risk att konvexa ytor kan plattas till. Men att välja olja på dina lister är jag inte säker på att vara ett bra val. På min båt har jag tre olika teakstrategier. -På teakdäcket utomhus har jag gått över till att inte behandla alls. Bara tvätta med grönsåpa några gånger per år. Olja på utsatta ytor blir bara svart och fult efter tag. Vilket sedan kräver starka vätskor för att göra ren. Starka vätskor tar bort mycket teak -På teakgolvet under kapellet använder jag teakolja. Där sliter inte vädret lika mycket och den oljebehandlade ytan tål repor bra. -På sidorna kring sittbrunnen har jag snygglister i teak. De såg ut som dina lister när jag köpte båten. Med sandpapper och Epifanes superior teak blir det en blank och hyfsat tålig finish. Om man underhållslackar vartannat år slipper man slipa ner allt och börja om.