Jump to content
Monday 06 February 2023

anuba

Medlemmar
  • Content Count

    532
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

anuba last won the day on October 20 2022

anuba had the most liked content!

Community Reputation

185 Expert

About anuba

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

1,892 profile views
  1. Jag har en plats på flytbrygga med bommar. Det blev en rätt trång plats där båten är 3m bred och platsen 3.5m. Jag uppskattar det låg insteget för att man kan lasta båten snabbare. Det krävdes en del träning att upp att backa in. Jag har förtöjt med Storms tampar i sex punkter. De sägs ha inbyggd ryckdämpning. Eftersom det är svårt att nå tamparna från fören har jag monterat en krycka för att placera tamparna på när jag är ute med båten. För att inte slita på båten för mycket på bommarna har jag fodrat insidan av byggen med Biltemas bryggfenders. Då räcker att få in halva båten innanför bommarna och sedan kan jag dra in den sista biten fastän båten lägger sig mot ena bommen. Jag slipper också lägga ut mina fenders. Jag har inte kvar de korslagda tamparna över badbryggan längre. Det slet för mycket på teaken och ankarlinan. Nu går de rakt ut åt sidan istället.
  2. Den den ser lovande ut men är bara en delmängd av Cteks Smartpass/D250SE. Den är nog smidig för enskilda batterier för bogisar och ankarspel. Cetek har, Starthjälp av servicebanken om startbatteriet är svagt. Underhållsladdning av startbatteriet när servicebanken är full. Snygga polskruvar för kabelskor. Victrons Phoenix skruvplintar med elförzinkade skruvar känns inte båtmässigt. Jag har dock sätt något väderskydd. Förbikoppling av DCDC-omvandlaren för direkt laddning från generatorn. Jag nämner inte solpanelsregulatorn och lastvakt då den lätt kan ersättas med en fristående burkar. Allt detta går kanske att bygga på Victrons DCDC-omvandlare men det är inget jag har orkat titta på än. Jag kommer att titta en ny lösning när det blir dags att byta till LiFePo-batterier. Det dröjer förhoppningsvis några år till.
  3. Här hittade jag en annan text från Victron som beskriver att det är mer skadligt att inte fulladda batterierna mellan djupurladdningar. Detta betyder att det kan slita på batterierna om man låter kylskåpet vara på och att solpanelerna inte hinner ladda upp batterierna under dagen. Det är nog inte helt en ovanligt situation. Victron vill då att men använder sin Battery Life-funktion. https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-SmartSolar-charge-controller-MPPT-75-10,-75-15,-100-15,-100-20_48V-SE.pdf
  4. Man kan bekräfta det som nämns på forumet att varje omstart av tre-stegs laddprocessen sliter på batteriet. i mitt fall startade Cetek-laddaren om flera gånger i timmen. Varje gång startbatteriet passerade 13.1V. Nackdelen med ett AGM-batteri är att det inte går att fylla på elektrolyten om man gasar ur batteriet för mycket. I den här länken skriver Victron, https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-EN.pdf De beskriver senare i texten att Victrons fyrstegsmotod skulle lösa det här problemet. Så det blir nog en Victron nätladdare på sikt. Jag skulle jag gärna se en DCDC-omvandlarladdare från Victron, vilket jag inte har hittat än. Från Victron:
  5. Vi har all våra bekännelser. Jag har att jag också har "biktat" mig i den tråden. Det låter som att överspänning är en gemensam nämnare. I mitt nästa liv blir det en mer ställbar nätladdare från Victron. Cetek-prylarna är jag dock rätt förtjusta i. De har en snygg båtmässig förpackning med rejäla polskruvar, trevliga funktioner som extra kraft från servicebanken när startbatteriet börjar svikta. Jag hoppas att det kommer en modernare ställbar version i framtiden likt Victron.
  6. Jag har varit bra på att göra slut på AGM-batterier utan att direkt förstå varför. Jag har dock några välgrundade teorier. Jag har ett Ctek Smartpass/D250-system. Det finns mycket att läsa om det här system på forumet. Systemet har sina för och nackdelar. Om man använder det fel så kan de köra slut på AGM-batterier. Om jag skall fatta mig kort så är detta mina fel orsaker. Startbatteriet har tappat max startström(CCA) för att jag inte har underhållsladdat den tillräckligt under vintern. Det har funnit små laster som har dragit ur batterierna som jag inte kände till. Jag borde ha kopplat bort alla polskorna. Jag laddade troligen sönder två servicebatterier på grund av den udda användning av Ctek-systemet. Jag lät solpanelerna ladda startbatteriet och hade Ctek DC/DC-omvandlaren inställd på AGM. Detta ledde till D250 startade upp laddning av service batterierna med hög spänning med jämna mellanrum, som om motorn startade. Vi låga temperaturer låg laddspänningen på 15.1V. Detta i kombination med att jag hade kylskåpet på som gjorde att servicebatterieran aldrig fulla, vilket också sliter, enligt vissa. Efter lite konsulting av Cetek fick jag tipset att inte köra AGM-spänning, 14.7V för ofta då de gasar ut batterierna. Nu har jag den på en knapp och kör mest med 14.4V. 14.7 använder jag bara när jag skall ladda under semestern när jag flyttar mig med motor. Solpanelerna har jag enbart på servicebatterierna. Inget kylskåp på när jag inte använder båten. På vintern har jag en genomskinligt kapell som gör att solpanelerna laddar servicebanken och de i sin tur laddar startbatteriet. Jag har kör detta i ett år och nu verkar inte batterierna bli sämre nar jag mäter upp dem med en batterianalysor.
  7. Jag tror att Praktiskt båtägande blev mer fluffig efter att den slogs med Båtnytt 2019. https://www.batliv.se/2018/11/21/batnytt-laggs-ner/
  8. anuba

    NMEA 2000 konverter

    Jag misstänker samma sak. Åtminstone om det helt passiv resistiv givare. En sensor måste skicka in en ström. Men det finns kanske någon "work around". Jag tycker i alla fall att det var ett lyft att veta hur mycket vatten det finns kvar i tanken så man slipper fylla på vatten vi konstiga tillfällen.
  9. anuba

    NMEA 2000 konverter

    Jag köpte en sådan här för att läsa av en resistiv Wema tankgivare. Den skall kunna ställa för olika insignaler. Jag har dock bara testat den i resistorläget och det fungerar bra. Jag läser bara ut % av full tank på min GPSMAP922. https://www.seasea.se/instrument/motor-tankinstrument/montering-tillbehör/asc-4-omvandlare-wema Jag har fundera på att monterar några extra tempgivare på motorn med det har hänt än.
  10. Oj det här missade det här svaret. Jag rekommenderar att du lämnar tillbaka den och köper originalet. https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/helautomatisk-lanspump-lagprofil-1100-seaflo Jag gjorde själv misstaget att installerar Biltemas version först under min nya vattentank. Jag upptäckte inte problemet med att den startade hela tiden förrän alla delar var på plats. Då var allt fastlimmat och övertäckt. Jag fick stänga av automatiken och bara köra den manuellt om jag har kört på grund eller om jag vet att det finns vatten i båten. Efter det så köpta jag originalet och monterade under motorn. Då såg jag in manualen för Seaflo att det fanns en enklare version från dem som inte har nivåautomatik. Tänk på att den vinklade adaptern är rätt oanvändbar då den bara enbart fungerar till 28-29mm slang. Den dimensionen är rätt ovanligt och jag hittade inga adapters till 25mm... Så jag fick bygga utloppet med en extra vinkel på slangen för 25mm.
  11. Jag har klämt in några sådana här båten. De tar inte mycket plats. Om man limmar dem med Sika mot botten kan suga rent ner 10mm vattennivå. Undvik att skruva mot insidan av skrovet. https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/helautomatisk-lanspump-lagprofil-1100-seaflo
  12. anuba

    Drevoljelarm

    Drevoljelarm? Vilken lyx. Det hittar man inte på en modern Volvo Penta. Där får man hoppas på tur när man i slutet på säsongen tappar ut den gamla oljan.
  13. anuba

    Ctek laddning

    Du kan kopple på lite olika sätt enligt manualen. Jag har haft ett liknande system, D250SA och Smartpass120, i några år och har skrivit om det i några trådar. Jag testat olika sätt att ladda förbrukare och startbatteri. Om du vill ladda både startbatteriet och servicebanken samtidigt så är det bäst att koppla nätladdaren till startbatteriet och låta D250 ladda service banken. Om du sedan har en tempsensor till nätladdaren sätter du den på startbatteriet. Solpanelarna kopplar jag mot servicebanken via Victron smartpass regulator. Den ger bättre koll på solladdningen via mobilen än den regulatorn som sitter i D250. Jag har tidigare funnit att min installation av solpanener har varit trasiga tack vara Victron-regulatorn. Man skall tydligen inte både limma och skruva tunna solpaneler. 😕 Startbatteriet underhållsladdas bara av servicebanken när den är fulladdad. Inte särskilt fort. Om du kör kylskåpet hela tiden så att servicebanken inte är full så får startbatteriet ingen laddning. Det är oftast inget problem om du bara kör starten till motorn. Men då jag har både bogisen och ankarspelen på starten så sög det ut startbatteriet om jag körde korta turer och alltid hade på kylskåpet när båten låg still. Nu för tiden har jag är kyskåpet avstängt när jag inte använder båten så att servicebatterierna är full och startbatteriet undehållsladdas.
  14. I min lite äldre GPSMAP har jag ett kort för sjökortet och för ActiveCaptain. Tror du måste ha ett minnes kort för sjökortet. Men det kan vara skillnad på de senare modellerna. Man behöver i alla fall inte plocka ut kortet för att uppdatera sjökortet. Det räcker att synka med telefonen. Gpsmap har två kortläsare. Jag vet inte om man kan välja samma kort för både sjökort och Active Captain. Hittills har dock inte sett någon större nytta av informationen från Active Captain-databasen. Det räcker att jag ser den infon på min Ipad med samma app och sjökort.
  15. @Capitan Har historikt ett agg mot just D4:anbaserat på vissa anekdoter. Jag har försökt att hitta bevis för denna dåliga kvalitet och kontaktat flera VP-firmor som har hanterat dessa fel och bara funnit ett del grundläggande tips om D4. Jag betvivlar att det finns en tystnadskonspiration om just D4:an. Trimma den inte Sätt inte på en större propeller än den rekomenderade. Se till att din motor varvar ut på 3600 varv/min vid fullgas vid rent skrov. Annars är den överbelasta. Häll inte i för mycket motorolja. För övrigt kan vilken motor som helst köras sönder om den sköts rätt. Men det stämmer att de senaste VP-motorer, D4, D6, är redigt dyra att fixa med om olyckan skulle vara framme. Vissa fel som i äldre motorer bara kräver kolvbyte och foder kräver tydligen motorblocksbyte i en D4.
×
×
  • Create New...