Jump to content
Wednesday 04 August 2021

anuba

Medlemmar
  • Content Count

    323
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

85 Expert

About anuba

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

979 profile views
  1. Jag har haft den motorn en gång och de två tillfällen jag fick pip från motorn var pga låg nivå på drevolja. Syns i en liten behållare uppe på motorn. Det andra tillfället var överhettning på grund av sjögräs i vattenintaget. Men då gick också motortemperaturen upp. Leta gärna upp manualen och kolla vilka mer orsaker till att motorn piper.
  2. I min båt hade någon monterat in fina Hide-a-light LEDar som downlight. De var absolut inte tåliga för båtspänningar. Då skapade jag en LED-domän genom att sätta en enkel LDO, LT1963AES8, på ett kretskort, som klippte bort överspänningar utan att dra mer ström. Men en zenerdiod fungerar nästan lika bra. Jag förslog Båtsystem stabilisator för den var lite mer lättillgänglig om man inte är så händig.
  3. Ytmonterat är lättjobbat om man har små lödkolvar. Ofta lättare än hålmonterat som kräver en lödsug. Men det också en del mitt tidigare jobb. Du kan ju alltid testa att löd ihop den avbrända ledaren och kör igen. Om överspänningskyddet har gått in, som ibland är en kraftigare zenerdiod kopplad till jord, så kan den har överlevt, brunnit av eller blivit en kortslutning. Ohmmät innan du kopplar in. Men den radion verkar inte vara lämplig för båt om den inte tål överspänningarna. Om du absolut vill använda prylar som inte tål båtspänningen kan du lägga in en spänningsbegränsare. https://www.batsystem.se/sv/printproduct/index/index/sku/2776/ Men som många skriver borde en bilstereo tåla samma spänningar som båt.
  4. Jag känner inte till just din båt men det är inte ovanligt att kapelltillverkaren tillverkar ett individuella kapell för just din båt. Du behöver bara bestämma hur det skall se ut. Det är ofta att originalkapellen är bristfälliga och att man vill ha nya funktioner. När jag köpte nytt kapell till min tidigare Askelladden Beetle så var till och med custombyggt billigare än Helly Hansens original.
  5. Det är troligen ett överspänningsskyddet som har börjat att leda ström kan skapa sådana skador. Om du känner dig rik kan jag rekommendera Fusions musikapparater. De gör det lite enklare att koppla upp ifall man har apparaten installerad i ruffen och vill också kunna kontrollera den från fler ställen i båten. Man kan behålla de gamla högtalarkablarna och bara dra runt kan NMEA2000 kabel till plotter och utplacerade fjärrkontroller.
  6. Jag övervägde också att köpa en Aq 26 för några år sedan men det blev en Jeanneau 805 Leader med en VP D4. Ett nyare alternativ är Jenneau 8 Leader. Dessa båtar är i samma storleksklass men är rymmligare. Ett plus är det breda skandäcken och stor soffa. Tyvärr så säljs det inte många av dem i sverige jämfört med Aq. Kostnad får man på alla båtar. Köp en båt som du gillar och är praktisk.
  7. Fullt möjligt. Kollar detta med Ctek just nu.
  8. Jag byggt ut det lite och använder både Cteks interna solpanelsregular och en extern Victron.
  9. Jo dina beräkningar är det inget fel på men har redan testat och förbrukat ett startbatteri.
  10. Det är bara google lite så får du reda på hur mycket. ”VENE TEST In 2019 SUNBEAMsystem panels won the award of “Best Premium Solar Panel” by the Finnish Magazine VENE. The test was very extensive and had many categories. And it worth highlighting our outstanding results on the heat test. “Only 13% power drop measured at 75oC compared to 25oC”.” https://www.sunbeamsystem.com/tough_independent_test_winner/
  11. Det är varma men inte så man bränner sig. Inte mycket värre än ett mörkoljat teakdäck. Delvis därför kör jag med gråteak. Men om jag skall vara ärlig så har jag inte djupanalyserat det. Efter att mina första paneler gick sönder på tre år, är jag lite skeptisk att gå för mycket på panelerna. Men vi sitter rätt ofta och solar på dem med en dyna imellan. Jag kan kolla med en termometer nästa gång solen skiner.
  12. När båten ligger still och laddas av solen så stiger spänningen sakta i startbatteriet. Det kallas väl för bulk-fasen. När spänningen uppnår 13.1V tror D250 att motorn är igång. Då laddar STARTBATTERIET servicebatteriet, inte 55W panelen. Detta pågår i max några minuter tills startbatteriet är urladdat till 12.8V. Sedan startar processen om igen. Man ser också den här effekten efter att man har kört motor, när startbatteriet är helt fullt. D250 tllåter inte att spänningen på startbatteriet är högre än 13.1V. En positiv bieffekt är kylskåpen köra dagtid fastän jag har kopplat bort servicebatterierna, under laddningpulserna. Därför hade jag inte så stora problem av de trasiga batterierna under dagtid.
  13. Du förstår nog inte. D250SA är en switchad DC/DC omvandlare. Den kan skapa skapa vilken spänning som helst till servicebatterierna. Det enda som får laddningen att starta är det spänningsvillkoret jag nämnde. När den börjad ladda tar den energin från startbatteriet. Inte från solpanelen. Om den bara laddar ner till 12.8V så tömmer den inte batteriet. Det är ingen slump att jag i första hand vill ladda startbatteriet. Eftersom jag har kopplat bogpropellern och ankarspelen till startbatteriet kommer det att tömmas successivt efter flera korta båtturer. Cetek-system underhållsladdar inte startbatteriet tillräckligt om jag hela tiden laster servicebatterierna med kylskåpen. Jag har har fått tummen upp av Cetek för den här lösningen.
  14. He,he! Jag hade skickad ändå. Överföringen av energin från startbatteriet fungerar så att solpanelen laddar startbatteriet upp till 13.1V. Då startar D250SA att ladda servicebatterierna med 10A tills spänningen faller till 12.8V. Jag tror att det är ok. Min motor har startat fint i alla fall.
  15. Man hoppas ju alltid det skall finnas någon expert som har sett samma problem. Men egentligen vill jag bara veta var jag skall sätta tempsensorerna. Jag har i all fall följt ditt råd och skickat en fråga till Ctek om det är något fel på mitt system, Det blev ett så här bra schema, utan brytare och säkringar,
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy