Jump to content
Thursday 28 October 2021

anuba

Medlemmar
  • Content Count

    367
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

110 Expert

About anuba

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

1,068 profile views
  1. Det är ett stort område med många svar. Här har du lite tips från Hjermans, https://www.hjertmans.se/Media/Articles/1000-10/1000-10_Konserveringstips_Diesel_Bensin_och_Drev.pdf men det bör nog också stå en del i manualen för motorn. Den kan vara bra för att hitta alla kranar och offeranoder. Ett område där många gör olika är vattenkylningen på land, oljebytet och demonteringen av drevet. Jag köpte en elpump för oljan. Det blir rätt smidigt. Den är också bra att ha för glykolbytet, som man gör ibland. Jag började använda en drevsäck för kylningen. Men eftersom jag är ensam när jag gör jobbet så häller jag i glykolblandningen till sjövattensystemet, inne från motorutrymmet. Det krävdes för mycket glykol för att fylla drevsäcken, tycker jag. Drevstället bygger jag enligt det här tipset, https://www.boatingmag.com/story/how-to/building-a-sterndrive-lower-unit-stand-for-a-boat/
  2. Det är tråkigt med sprickor på grund av överlast. Jag har liknande vid mina pulpetfästen. Tror att någon tidigare ägare kört på något. Om jag hade kommit åt från bägge sidorna hade jag försökt först att laga den trasiga glasfiberns genom att slipat upp hålet ordentligt. Sedan plastat fast lappar med glasfiber och polyester. På toppen hade jag lagt färgmatchad gelcoat. Det kan vara svårt att få tag på men med lite tur kan du får ett båtvarv att blanda till en burk gelcoat om du har med dig någon del av båten som de kan jämföra mot. För att att sedan förbygga framtida sprickor kan du plasta in en bit plywood eller en stor plåtbricka. Jag tror dock att trä tar upp rörelser bättre. Det dåliga med att plasta om är att det är svårt att återskapa den ojämna ytan och att slipabetet kommer att slipa ner omgivande yta. Där har jag tyvärr inga bra ideer.
  3. Dåre? Vad du tar i. Du tar detta för personligt. Det handlar bara om en motor. Om inte jag kan få min pentamek att göra det, vill jag hitta en som vet vad de gör. Det är väl inte konstigt? Om man sedan kan få klarhet i vad folk skriver på forum är det ju ingen nackdel.
  4. Det är bra med ett protokoll men den verkar sakna vissa punkter som finns med i manualen. Jag saknar inspektion av turbon. Där ser det ut så här, Det verkar bli mer förvirrat ju mer vi försöker reda ut det.
  5. Kan du skicka kontakten till din pentamek?
  6. anuba

    Dph drev

    Jag fick liknande fel på mitt DPH-drev förra året. Framväxeln kopplade in efter en lång fördröjning. Jag lämnade in drevet för att byta konan. Samtidigt packade de om hela drevet. I år drevet har det fungerat utmärkt.
  7. anuba

    Targa 27 vs 27.1

    D6 sägs vara tystare och ryker mindre. Men detta är en känslig fråga. Många är inte så förtjusta i VPs nya modeller då reservdelarna kan kosta mer.
  8. Här är en trevlig tråd som förklarar saker som inte framgår av manualen. http://www.livetombord.se/artiklar/batexpert-lars-lundbladh/20140226/vad-gor-jag-nar-drevet-slirar/
  9. 300 timmar låter som en kort tid. Jag fick ett liknande problem med mitt DPH-drev som hade gått 600tim och fick en kommentaren att den borde hållit i 700h. Där tog det 20 sek innan framväxeln lades i. Jag hade tänkt att fixa det själv och köpte lämplig manual. Det finns till och med Youtube-klipp som visade hur man skulle göra. Men det krävs den del specialverktyg och man skulle chimsa in dreven med kontrastvätska. Kändes lite för komplicerat. Så jag ändrade mig och lämnade in den till Marinteknik Torslanda. Eftersom det är lämpligt att packa om drevet när man ändå tar isär den drog hela kostnaden iväg på 20kSEK. Då ingick den årliga servicen och vinterförvaring. Halva kostnader var materialet. 280DP är kanske billigare i material.
  10. Jag har haft den funktionen i några år på min Ctek D250SA. Den fungerar jättebra så länge den inte används. I somras upptäckte jag visa knäppa beteende ifall lågspänningsskyddet aktiveras på grund trasiga batterier. Då slås utgången av när strömmen överskred några ampere, när spänningen gick under 11.5V. Då försvann lasterna så att spänningen gick upp över 12.0V. Då slog systemet på igen efter några sekunder. Detta ledde till en kakafoni av telefoner som började och slutade att ladda. Men om batterierna är hela men bara urladdade fungerar det säkert bättre och spänningen håller sig under påslagströskeln. Ett tips är att inte koppla dieselvärmaren till skyddet. Den gillar inte plötsliga avstängningar. De flesta bränslevärmare har ett eget underspänningsskydd som stänger av värmaren lite långsammare.
  11. Jag kan nog också lägga ett gott ord för Steve men lagar inte han bara glasfiber? Motorservicen vid Amundön ägs av Båtakuten, som tidigare låg på Ringön.
  12. Har till och med hört att man bör hälla 1dl glycerin i toan, en gång om året för att hålla gummit i bra form.
  13. Jag har använt Marinteknik för att byta kona på min VP D4 och var nöjd med det. De hämtade drevet söder om Göteborg och satta på den senare på våren. Jag hade god telefonkommunikation när det uppstod osäkerheter. Jämfört med andra båtmeckar så tycker jag de är bra.
  14. En annan ny trevlig finess är att man inte skapar massa waypoints för varje sväng man gör, när man skapar rutter. Waypoint och rutter hålls ny separerade i minnet. Om man tidigare lade in trevliga platser som waypoints så drunknade de i alla sväng-waypoints som bildades när man gjorde rutter.
  15. Jag har haft samma problem med min GPSMAP 922xs. Jag klagade på detta för några år sedan och fick beskedet att det skulle vara så. Men för några uppdateringar sedan är det möjligt att stänga av dem på plottern men inte i Active captain, på paddan. Om mjukvaran på 7412 fungerar samma som på min kan du nog stänga av det här,
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy