Jump to content
Sunday 09 May 2021

anuba

Medlemmar
  • Content Count

    272
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

74 Expert

About anuba

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

694 profile views
  1. Jag fick också den tanken när jag lästa om bsundbergs problem. Orsaken jag undrar är jag har hört att man inte pillar på common-rail-systemet själv. Måste lämnas på firma. Inte kul.
  2. Du skojar? Hur gör men det? /Robert
  3. Sorry glömde drevet. Drevoljan ligger bara i drevet och kan bara kollas när båten ligger på land, till skillnad på Mercruiser. Vissa påstår att DPH-drevet är mer lättjobbat än MCs Alpha och Bravo. Mitt backlag (konan), som sitter i drever, tog slut efter 630timmar. För vissa kan konan räcka upp till 1000 timmer enligt min mek som bytte min kona. Upptäcks genom att man får en lång fördröjning från att man lägger in växeln. Typ flera sekunder. Drevet bör ompackas var 6-7år.
  4. De klassiska har du nog redan hittat på nätet. De här problemen bör vara åtgärdade vi det här laget, Jag har en D4 2008 där mycket var bytt innan jag köpte den. Propellrarna kan få gropar i sig. Kräver nya. Hydraulslangarna till trim och styrning börjar läcka. Bra om de är bytta. Locket till sjövattenfiltret går sönder. Bör vara ett av glas men jag har sett i genomskinlig plast på senare D6or. Avgasrörets (riser) överkant kan korrodera så att båten sjunker. Jag tror att VP bytte det röret på garanti från 2008 och framåt. Det skall sitta en offeranod i avgasröret om den är bytt. På tidigare årsmodeller rekommenderades det att montera ett plastskydd på toppen av röret. Ha koll på styrkolvarna. De började läcka vid 600tim på min D4. Kan vara värt att kolla på. Kan bytas eller renoveras. Häll inte i för mycket motorolja. Då kan kolvarna gå sönder. Kolla oljan ofta. Kondensorn och intercooler kan vara igensatta vid 500timmar. Rätt nomalt för alla dieslar. Motor blir överhettat och larmar. Men ser det tydlig om temperaturen stiger snabbt över 85C när du kör full gas. Det går oftast att köra långsammare. Kräver rensning av genom isärtagning eller genom att hälla i Systemrens. Den tidigare är ger nog längre effekt men jag har testat den senare metoden med gott resultat. Någon mer får gärna tycka om det jag har skrivit. Jag har sett problem av egen erfarenhet och del surfande. Vissa fel är kanske lösta på 2008 jämfört med tidigare årsmodeller.
  5. Där tror jag inte du har helt rätt. Jag blandar mitt topcoatspackel själv och får högblanka resultat. Gelcoat-fiiller är en blandning av gelcoat, paraffinolja och microballonger = Topcoat filler. Man kan välja olika proportioner av gelcoat och mikroballonger för att få den mer eller mindre slät konsistens. Jag brukar blanda 1:1 gelcoat och mikroballonger. Jag har fått mina prylar från proffs som lagar båtar. Men det förekommer mikroballonger som går åt det gråa hållet. De kan möjligtvis färga lite. Men mina är helt kritvita. Ibland har jag penslat hela ytor med gelcoat utan filler. Det ger samma resultat efter polering. Det viktiga är att man är disciplinerad med att använda olika slippapper och avslutar med en bra rubbing. Jag använder 3M Fast cut.
  6. Jag hade testat att laga gängan med en gänglagningssats. Jag lagade ett kapellstagsfäste med Biltemas sats för M6. Det håller lika bra som original. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/gangverktyg/gangreparationssats-2000022403 Om du inte har metrisk gänga så får du leta upp lagningsgängan i någon annan butik.
  7. Lite kul med tanke på att läraren hade tidigare varit chef på den verkstaden jag anlitade. 😛 Men det är en rätt bra firma.
  8. När jag hade manuell fällning av ankare på en 5m styrpulpetare så gjorde jag och min fru på liknande sätt. Men slängde bara i ankaret lät det rinna ut. Precis på samma sätt som man gör med ett ankarspel. Efter att ha rekan tilläggningen så backade vi bak och stannade båten. Då går jag till det förberreda ankaret och kastar det. Väldigt viktigt att båten inte rör sig bakåt när du gör det. Sedan går jag sakta fram med motorn och låter linan löpa. Så länge jag går framåt finns det ingen risk att linan går in i motorn. När jag kommer fram går jag en kort inbromsning och lägger motorn i friläge. Frugan hoppar land och inte förrän då börjar jag dra i ankarlinan. Skulle det strula vid tilläggningen så var det bara dra sig ut igen innan man lägger i växeln igen. Jag har sett några nybörjare som backar med tampen i. Det slutar inte så bra. För inte linan skull trasslat sig har lagt ner den i boxen och försäkrat mig om att linan inte är tvinnad. Om jag bara har lagt ner linan i boxer direkt från att den har varit ihoprullad så kom den ut en klump. Jag har sett flera som lägger till på det här sättet, utan att hålla linan.
  9. Jag gick Kryssklubbens båtmekanikerkurs i höstar för att jag trodde att jag skulle lära mig att byta backslag i ett DPH-drev. Men informationen jag fick att det var så svårt att det var bättre att lämna in drevet till en verkstad. Så någon riktigt båtmekaniker blev jag inte. 😕
  10. Jag har inte svaret på din fråga men kolla in den här youtubern så kanske du hittar svar, https://www.youtube.com/channel/UC0kDqq-pSzdqFUk3oTaHBuA
  11. Drev är för riktiga båtmekaniker.
  12. Är det inte bara segelbåtsägare som slipa bottenfärgen innan målning? Det har jag aldrig gjort. Funkar fint men det blir inte lika slätt som vissa vill ha. Slipar bara där färgen har släppt.
  13. anuba

    Jeanneau Leader 805

    Jag har de flesta brytarna under förarstolen men brytaren för ankarspelet bak sitter nära handlänspumpen. Det är mycket el kring extrautrustningen som ser väldigt eftermonterad ut. Jag har hittat säkringar på olika ställen. Det sitter tex en några säkringar på väggen innanför brytarna. De når man genom taket i midkabinen. När lade till Ctek-prylarna tog jag bort minusbrytaren och lade till en brytare för sekundära brukare med spänningsvakt.
  14. Om du har en hård färg och den har släppt någonstans hade jag inte gjort så mycket. Möjligtvis lägg ett nytt lager på sidorna närmast vattenlinjen. Där växer det oftast mest. Testade detta med mina senast båtarna och det har fungerade bra. Men jag då vet jag vad som satt på innan. I år har det börjat att släppa. Så grundar jag mistorna och lägger på ett nytt lager på hela båten.
  15. anuba

    Jeanneau Leader 805

    Jag har orginalmanualen från 2006 med några olika elscheman. De varierar mellan en eller två motorer och bensin eller diesel. Vilken sort har du? Vet om det blir så bra att lägga ut en skannad fil i forumet. Jag kan skicka den till dig. Jag PMa en länk så att du kan tanka ner den när jag har skannat. Schemat är bra för att förstå säkringarna. För övrigt har Jeanneau en konstig lösning med brytare både på plus och minus. Jag har gjort om mitt system och bryter bara på pluspolen, när jag installerade Ctek D250SA/Smartpass och införde batterimätare. Det krävde mycket jobb och 15m extra kabel.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy