Jump to content
Friday 29 May 2020

Thule

Medlemmar
  • Content Count

    114
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Thule

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok då lär det vara något annat som spökar. 62 släpptes 2019 vilket är min årsmodell så det kanske är ett skitexemplar i skrovet. Men tror mer på propeller teori och att den är höger gängad. Hade varit sjukt intressant om det fanns några andra som har en 62 med liknande problem.. stort tack för att ni tar er tid!
  2. Haha det stämmer kane, var trött imorse! Ska stå 13 mm resp 10 mm!
  3. Hej igen, har båten på trailer så det är en fördel. Har varit ute och mätt lite och kommit fram till att det motorn sitter snett. Kan detta påverka lutningen? Kanske ska vara en skillnad, ingen aning. Men på bilderna ser man att det diffar några mm
  4. Haha jo jag jobbar på pondusen men i det fallet är det många kg bort! Har redan batteri, ankare osv på styrbord. Är man två pers ombord ska man inte behöva be passageraren att sätta sig på styrbord sida kan jag tycka. Har haft båtar tidigare i den här strlk klassen men aldrig några helt nya - får väl räkna med strul tills den är intrimmad.. vid första utkörning från bryggan tyckte jag motorn kändes lös när jag la i backen och gav en puff. Tänker jag kollar det vid 20 h servicen. Ska även höra av mig till handlaren på måndag nu när jag testat deras förslag att justera trimfenan vilket inte gjorde ett skit med lutningen tyvärr.. tack för alla råd jag får!
  5. Hej ja den lutar oavsett vind och vågor. Funderar på om motorn är felaktigt monterad. var hittar justeringsskruven? Det lär vara det - toppenbra tips! Kollar imorgon. tack
  6. Hej precis gått från cross 54 till cross 62 och är inte helt nöjd. Vid planing lutar båten babord, fick tips av handlarn att justera trimfenan åt vänster under skeddan men ingen större skillnad tyvärr. Tycker inte att en båt av den här storleken ska behöva trimplan. Någon annan som har erfarenhet av den här båten? Vidare har jag problem med gasen då den vid vissa varv smyger sig själv ner så man tappar gasen. Mycket irriterande! tacksam för tips. Funderar på om detta är ett garantiärende?
  7. Hej, har haft båt med utombordare några säsonger nu och nu har jag en fråga till er som har bra koll på Yamaha och i synnerhet F130A. När jag var ute och körde häromdagen och skulle igenom Dalarökanal så hade sandbanken flyttat på sig och jag körde rakt in i den men i väldig låg fart 3knop. Motorn liksom bara slog av och jag blev då frågande över varför? Propeller och skedda klarade sig utan några skador så ingen fara och motorn kunde starta utan några problem. Någon som vet vad som hände med motorn? Autostop? Kan inte läsa mig till någon sådan funktion i manualen osv. Tacksam för svar för att släcka min nyfikenhet!
  8. Tack Nikita! Tack vare ditt tips om electro kit hittade jag den jag sökte - var tyvärr slut där men modelljärnvägspecialisten hade den istället! Tack till er andra också även om jag redan kollat Kjell och teknikspec. Vågade heller inte köpa den på elfa med m5 då den inte fanns på bild men kanske hade funkat också.
  9. Hej, en av mina spotlights var trasig på båten vi köpte och jag felsökte till att det var vippströmbrytaren som skulle bytas ut - enkel match trodde jag.. Efter att ha spenderat timmar sökandes på nätet efter rätt dimension har jag börjat ge upp. Verkar inte finnas och det tar emot att köpa en helt ny spot!! Den dimension på monteringshål jag behöver ska vara 5 mm och kroppen betydligt mindre än de som idag finns på tex elfa, conrads osv. Nån som råkar ha en till salu eller en gammal spot där man kan köpa själva vippbrytaren? Eller rent av peka vart jag kan köpa en av rätt dimension? Se bild på brytaren. Stort tack på förhand
  10. Hej, har nu varit ute i 10 nätter under semestern och kommit underfund med trimplan och olika vattenförhållande. Bästa när det går lite sjö är att stå på har jag märkt, surfa över vågorna i 23 kan ca. Värre med svall på nära håll från tex Vaxholms färjor osv då brukar jag dra ner på fart för familjens bästa. Vid start fäller jag alltid ner trimplanen Max och när jag börjar plana upp helt och sedan finjustering efter förhållande.
  11. Varje gång jag ska tömma - allt annat är olagligt.
  12. Hej, har köpt en ny båt (Aquador 23 HT) med självfall i tanken och på vår tidigare fick man använda sig av en pump när man tömde på internationellt vatten. Då var det självklart när man var klar och tanken tom. Har läst om några som har mätare på sina tankar men det är inget jag har eller är aktuellt att installera utan jag behöver lära mig grunderna Så när jag har öppnat ventilen så ska det med självfall tömmas själv, innebär det att tanken lutar åt det håll som utsläppshålet är? Behöver man köra båten framåt eller kan man ligga stilla och göra det? Behöver man pumpa på toans tömningsläge för att ge extra skjuts? Som sagt en riktig skitfråga men jag vill lära mig hur nya båten fungerar från grunden. Ytterligare en fråga som jag är säker på att jag kan klämma in här är hur en optimal trimning av drev och trimplan och hastighet ska vara när man kör i lite gropig sjö? Vår tidigare båt som var halvplanade plöjde dessa typ av vatten utan några konstigheter och gå ner i 7 kn med nya båten är inte något jag e sugen på. Testade i söndags att dra på lite (från 21kn till 24kn och tyckte den tog sjön bättre då). Någon som har några förslag? Stort tack på förhand!
  13. Tack för all hjälp - nu slår termostaten av. Räckte med att motionera den som föreslogs Skönt med enkla lösningar för omväxling.. Glad midsommar på er!
  14. Jag låg o lyssnade någon timme när ungarna somnat och hörde aldrig kompressorn slå av, gamla båten kanske kompressorn surrade en 20 min och sedan slutade . Vi brukar lägga in kylklamparna från kylväskor när vi packar in maten och dom var frusna och noterade ingen slask i nederkant - såg bra ut. Kände aldrig på kompressorn om den var varm. hittade som jag skrev ovan någon manual på ett Isotherm skåp där det stod nåt om att spänningen i batteriet påverkar kompressorn. Hoppas det kan va nån hjälp i din diagnos - ska ut till båten på torsdag om jag ska följa upp nåt då. Stort tack för all hjälp!
  15. Nej det är inget ASU skåp - det är jag säker på. Kylan är det inget fel på heller utan det är mer att jag skulle behöva förstå hur skåpet fungerar. Borde ju slå av när önskad kyla enligt termostaten är uppnådd?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy