Jump to content
Tuesday 18 May 2021

Kane

Medlemmar
  • Content Count

    2,477
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Kane last won the day on April 23

Kane had the most liked content!

Community Reputation

485 Expert

About Kane

  • Rank
    Amiral

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

2,017 profile views
  1. Kane

    Beslutsångest

    Men man vill dock inte använda "typ alla". Någon bra helst.......😎
  2. Men då avser du väl inte om vågor på >1 meter? Om du kan hålla sådan fart med en 7 m båt i den våghöjden att trimplanen gör nytta är jag imponerad.
  3. Kane

    Beslutsångest

    En smed jobbande med lösningar för båtar borde kunna fixa detta. Finns några i Sthlm i alla fall.
  4. Nej, inte vad jag sett på ACS RP. Man får köpa ASC R som inte har pitchfunktionen. Edit: Eftersom man kalibrerar önskade läget själv vid marschfart så gör man ju det normalt utan trimplan men med motorn trimmad "rätt" (jag har utombordare). Har aldrig märkt att Menten arbetar aktivt med pitchen faktiskt, kanske man skall studera i sommar då........
  5. Du kalibrerar systemet i ditt önskade läge i planingsfart och det läget eftersträvar sedan systemet. Man har ingen nytta trimplanen direkt i hastighet under planing, så när man kämpar mot svall och vågor får man använda motortrimmet mer.
  6. Hur mycket solpanel har du?
  7. Har samma problem sedan några dagar.
  8. Kane

    Kopplingsschema

    Huvudbrytare förbr. mellan kopplingsplinten längst ned till vänster och förbrukarna. Det är väl någon säkringspanel där i gröna "rutan"? Huvudbrytare start mellan startbatteri och startmotorn. Laddningskablarna från fördelaren skall nog bäst gå direkt till batterierna utan att passera via säkring. Då kan du ha den övre säkringen mellan startbatteri och huvudbrytare start. Sitter batterierna långt i från varandra? Om inte koppla ihop dem direkt utan att passera kopplingsplint. Startmotor minus direkt till startbatteri hade jag satt.
  9. Inte svårt. Har du mycket förbrukare? Har du säkringspanel?
  10. Enkelt. In med batteri #2 som du kopplar till en till huvudbrytare från plus, gärna via en säkring på förslagsvis 100A. Minus på det nya batteriet kopplar du ihop med det befintligas minus. Använda kablar i dimension typ 50 mm2 så blir det lika som du har nu. Därefter flyttar du från den gamla brytaren över allt som du vill klassa som förbrukare till din nya brytares utgång. Skiljerelät kopplar du mellan plusen på batterierna med 10-16 mm2 (finns säkert med kopplingsschema med till reläet du köper) och minus till den gemensamma minusen som du nu har.
  11. Vad vill du göra? Du har endast 1 batteri idag och vill komplettera med ett förbrukningsbatteri?
  12. Jag installerade min 12V/20A(3) tidigare i våras med 2 laddningsutgångar i drift. De använde jag 6mm2 till och till minus hade jag tänkt ta 10 mm2 men det blev 2 x 6mm2. Jag använde denna för säkringar (2 x 20A) för utgångarna, https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/sakringshallare-2000031352
  13. Kane

    Beslutsångest

    Och i en något högre prisklass än vanliga 7-meters båtar.....😎
  14. Var har jag skrivit det? Blandar du ihop mig med Shetland_570?
  15. Oljan måste vara för ren för att komma i från ett motorläckage.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy