Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

pannkaka

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    84
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

15 Trovärdig

Om pannkaka

  • Placering
    Kapten

Profile Information

  • Plats
    Bohuslän

Senaste Profilbesöken

1 057 profilvisningar
  1. Jag tycker det går utmärkt (Apple), utom i direkt solljus. Man laddar ner ”sitt” område i förväg. Det enda man missar, tror jag, är live AIS -info.
  2. Du har nog alldeles rätt. Kanske inte så vanligt för fritidsbåtar? Hursomhelst är det nog då så att man kan kolla ev inteckningar i Fartygsregistret (om det fortfarande heter så).
  3. Det var nog i stort det enda som jag fick med mig från kemin i högstadiet - väldigt spännande och överraskande att man på kemisk väg kunde få fram olika fruktlukter! Det är väl ungefär så man gör t ex läsk kan jag tänka - ”smakämnen” är ju en ofta angiven ingrediens…
  4. En båt är lös egendom, vilken inte kan utgöra säkerhet för lån i bank etc. Däremot kan båten vara belastad av äganderättsförbehåll, om den inte var slutbetald vid överlämnandet. Förslagsvis ser man på säljarens köpekontrakt att så inte är fallet, OCH kontaktar företaget som stod som säljare och kollar att det stämmer. Om det var var privatpersoner inblandade så kan förstås vilket fuffens som helst ha förekommit. Den förre säljaren kan ju t ex ha köpt med äganderättsförbehåll men säljer båten (som han alltså inte äger) ändå. Så då bör man göra lite mer efterforskningar.
  5. Ja, så uppfattade jag min provförrättare. Han tyckte inte det var en bra förändring. Osäker dock om detta var helt genomfört i våras. Uppfattade det som att det åtminstone skulle vara olika prov för ost- och västkust, eftersom kurserna använder olika övningssjökort beroende på var kursen hålls. Har också uppfattat att de centrala proven ska ändras fyra gånger per år. (Kanske någon intresserad kan verifiera allt detta hos ansvarig instans?)
  6. Grattis SilverFang! För att fylla i lite så kan jag bekräfta att även Kustskepparintygsproven centraliserats, och att det inte duger om man missar på ett av delområdena. Följande gäller resp delområde:
  7. Om än inte med avancerad egen seglingserfarenhet, så tänker jag att det är beroende av vad och hur mycket du seglat förut, vilket kanske inte framgår så tydligt av trådstarten. Speciellt om du vill börja med en 30-34-fotare är det nog klokt att börja med en båt du först lär dig att hantera själv i lite olika förhållanden, eller tillsammans med en kompis, innan du tar med en eventuellt seglingsovan familj, för att undvika minidraman och kanske hårda ord, för att befrämja det framtida seglingsintresset hos den. I all välmening, och ber om ursäkt ifall detta uppfattas som pekpinnar, det är förstås inte alls meningen.
  8. Jag seglade tillsammans med en kompis en vecka i början av åttiotalet med en 30-31-fotare som var tämligen populär då. Den hade rattstyrning, smalnade av redigt akterut och var påtagligt trång i sittbrunnen, mer lämpad för 2-3 än 4-5 pers där, som jag minns det. I övrigt en rejäl och trevlig båt som jag upplevde det. Men minnet sviker, vad hette båttypen?
  9. Där fick jag en uppdatering av mina kunskaper, tack för det!😀
  10. Ser nu att det löste sig på något sätt ändå:)
  11. Jag har visserligen inte utfört exakt denna felsökning, men så här borde det väl vara. Tändspolen har två lindningar, en för 12V och en för högspänning (för tändstiftet). De är sammankopplade i ena änden och därifrån går en kabel till jord, dvs motorblocket. Eftersom du har loss båda tändspolarna kan du enkelt jämföra den misstänkta tändspolen med den som gick till tändstiftet med gnista. 1. Börja med att grovt mäta resistansen (med ett universalinstrument, t ex från Biltema, för en hundring eller så) mellan jordkabeln och den andra kabeln med liten diameter, dvs 12Vlindningen, på den tändspole som är ok. Välj ett mätområde så du får ett tydligt utslag. Upprepa sedan för den misstänkta tändspolen. Utslaget ska bli ungefär det samma. Om den visar ett extremt högt värde så är det avbrott i lindningen. 2. Upprepa sedan för högspänningslindningen, dvs mät mellan jord och tändstiftskontakten för den ok tändspolen och jämför. Du behöver justera mätområdet igen så du får ett tydligt utslag. Upprepa sedan för den misstänkta tändspolen. Utslaget ska bli ungefär det samma. Om den visar ett extremt högt värde så är det avbrott i lindningen. Apropå avbrott i tändstiftet så köpte jag ett Champion tändstift till gräsklipparen från Amazon nyligen, som det var avbrott i. Här kan man också resistansmäta och jämföra, eller helt enkelt skifta tändstift och titta på gnistorna.
  12. Enligt länken så uppger ClasO (numera?) på tre ställen att produkten fungerar med 4G. Kan ju vara klokt att kolla att man har 4G-täckning vid båten och testa innan returrätten går ut. Fungerar den som påstått verkar den vara en kanonprodukt för båtar (med landström) och annat (stugan?) med begränsat fjärrstyrningsbehov till låg kostnad.
  13. Här en genomgång av några olika alternativ: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/drombatar-pa-sju-meter Ryds 23DC har 23 graders v-botten, med Regal 2250 ”kan man hålla 45 knop i de flesta väder”. Hm…
  14. Här en genomgång av några olika alternativ: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/drombatar-pa-sju-meter Ryds 23DC har 23 graders v-botten, med Regal 2250 ”kan man hålla 45 knop i de flesta väder”. Hm…
×
×
  • Skapa nytt...