Jump to content
Sunday 24 October 2021

pannkaka

Medlemmar
  • Content Count

    56
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About pannkaka

  • Rank
    Löjtnant

Profile Information

  • Location
    Bohuslän
  1. Dangar Stu målar på något som kallas Propspeed: https://www.youtube.com/watch?v=oc7SIvi-Vp8&t=2s
  2. Ryds Hajen introducerades runt 1969 men var för den tiden modern, med vettig v-botten i jämförelse med många andra båtar från sextitalet, men ändå inte långsam. Din båt kan alltså vara ganska gammal, vilket inte alls behöver vara ett problem. EN svaghet som gamla plastbåtar KAN ha är vatten i dubbelbotten, som ersatt gammalt fyllmaterial, och det kan förstås väga en del och försämra prestanda betydligt. Antar man kan borra några hål inifrån och titta/känna efter, för att sedan täta dem ordentligt. Minns en Hajen med en trimmad Crescent 25 hk som åtminstone med enbart föraren ombord gick klart fortare än 20 knop, om det kan vara till nån ledning.
  3. Det låter förstås idealiskt att ha snurran centrerad. Men närapå alla vi som haft snurra på segelbåt har haft den vid sidan av rorkulten. Själv tänkte jag aldrig på det ens, och erfor inga problem alls med detta. Styrde mycket med snurran vid motordrift i hamn, speciellt vid tajta manövrer. Och vid motorgång var det bara att styra med rorkulten som vanligt. Men, om jag förstår dig rätt så har du rodret djupt och för om akterspegeln eller häcken, nära gamla propellern, och vill integrera dess verkan med framdriften från snurran? (Förtydliga gärna.) Kanske en bra idé. Du behöver nog en XXL (gör-lång) rigg till snurran då, men ok. Vet inte på rak arm vem som jobbar med rostfritt för småbåtar i Götet; finns garanterat flera. Hör med Viking Yachting (numera i Frölunda istf Fiskebäck), han kan säkert hänvisa dig till någon eller rentav fixa det du behöver.
  4. Jag förstår att vi pratar inombordare här, så lite off topic, men ändå. Bland alla misstag jag gjort så är såklart ett av dem att tappa snurran. En gipp för att gira in till Arendals Båtklubb, men den hängde bara på segelbåtsfästet utan att vara fastdragen. Försökte dragga med en vajer i bågform efter båten med en tillfällig snurra nästa dag och fick flera napp men ingen fisk upp i båten. Dykarklubben assisterade vänligt nog och tog upp den från 8m djup som var muddrat in till kajen. Rakt in i gamla cittran och sen i ett välfyllt lägenhetsbadkar tills när jag kunde ta hand om Suzukin nästa helg, vilket innebar att dränera cylindrar och förgasare och låta det hela soltorka en stund. Därefter bara att dra igång😃
  5. pannkaka

    Boktips?

    Totalhaveri! : [40 ögonvittnesskildringar av segelbåtsförlisningar till sjöss - med slutsatser och lärdomar] / red.: Jack Coote 1986. Originalets titel: Total Loss. Från otur till stolligheter som orsak. Både intressant och underhållande. Ser att den finns just nu begagnad på bokbörsen.se. Även på bibliotek (se libris.se).
  6. Aha! Låter också som ett argument för ankarband - har inte bestämt mig ännu.
  7. En tanke, utan någon erfarenhet av ankarspel ännu, Kan det vara så att även självspelade ankarlinor mår bra (blir mjukare och mindre glatta) av att rengöra dem i tvättmaskin som man gör med sina andra linor? Kanske en självklarhet för er med spel...
  8. Intressant och motsäger mitt påstående tidigare i tråden! I så fall har jag lärt något nytt, vilket (ju aldrig) har hänt förr😃 Följer dina försök med stort intresse!
  9. När jag tittar igen på din båtbild så tror jag din egen idé om fenderstorlek kanske är bättre än vad jag föreslog (dvs lite större). Behovet beror ju också på hur man använder båten. Och beträffande strumpa på fendern så kan det just i denna tråd vara bra att förtydliga att en sådans primära syfte är att alla ska kunna sova gott utan fendergnissel när man man ligger knödd ihop med andra båtar i en naturhamn eller annan oorganiserad hamn.
  10. Att motorn varvar precis likadant (och detta inte är motorns nominella maxvarv) med mycket lägre stigning är ju ett mysterium värdigt Agatha Christie. Ett par ideer: Kolla att gasspjället verkligen trycks till sitt ändläge (utanpå förgasaren) när du vridit gashandtaget i botten. Gärna under gång, men glöm inte titta framåt samtidigt😳. Nu vet jag inte om din motor har elektronisk tändning och hur sådan styrs. Men på en begagnad motor jag köpte för många år sedan, vill jag minnas att det i stället var tändinställningen (nära svänghjulet) som inte hängde med gashandtaget hela vägen.
  11. Du går grundligt tillväga när du förbereder din båt, och tar råd från andra – det gillar jag! Bitema variant 1 skaffade jag till min dåvarande båt ca 2014. De var utmärkta. Av någon anledning har jag också haft variant tre. De är jobbigare att hålla/göra rena, pga mönstringen. Till min nuvarande båt fick jag med svarta Majoni. De är bra och smutsen syns inte alls så lätt som på vita. Färgen är förstås en smaksak också. Till din båtstorlek skulle jag själv välja t ex 4 st Biltema FENDER 370X125MM BLÅ TOPP 30-001. Fyll dem inte stenhårda med luft, lagom är bäst.
  12. Förstår skiljerelät bättre nu. Det kopplas alltså bara mellan batteriernas pluspoler och inget mer. I båten finns högst sannolikt redan ett sådan för att generatorn ska kunna välja att ladda båda batterierna (eller bara ladda startbatteriet). Bör dock trippelkollas med MMG. Något elschema fick jag aldrig… Och i så fall ska jag kunna koppla MPPTn rakt på pluspolen på det batteri som jag vill prioritera (för närvarande startbatteriet i mitt fall). I beskrivningarna för MPPTerna så radas det upp olika ”skydd” som de har mot lite av varje. Det skulle ändå kännas bra med lite fysiska säkringar – men var; inkommande till MPPTn och utgående från MPPTn? Och var i kretsen är dioder nödvändiga (mot backström och/eller brända komponenter) – vill ju inte heller introducera spänningsfall i onödan?
  13. Dessa två cm har ingen alls praktisk effekt på motståndet eller varvtalet. Om vi har ett problem så är det någon annanstans. Riggvinkeln ser inte galen ut heller. Vad motorn kan varva obelastad är ganska ointressant också. Föreslår att du skaffar eller lånar en varvtalsmätare (kanske finns som app) och tar reda på vad motorn ska varva enligt specifikationen (det är ett intervall). Kolla manualen eller Internet. Det är där du behöver börja. Återkom gärna!
  14. Svarade lite forumtekniskt dumt på era inlägg;borde använt "citera" så ni får en vink om att blivit besvarade. Hoppas jag fattat. Ska bättra mig. Kör en liten workaround för nu.
  15. Svarade lite forumtekniskt dumt på era inlägg;borde använt "citera" så ni får en vink om att blivit besvarade. Hoppas jag fattat. Ska bättra mig. Kör en liten workaround för nu.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy