Jump to content
Wednesday 22 January 2020

Niklas-L

Medlemmar
  • Content Count

    365
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

29 Expert

About Niklas-L

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Uttern 5500 HT med 90 HK Honda från 2000. Går ca 32 knop med en person i båten. Båten har samma vikt som din. Kan macha ca 23 knop, går säkert helt ok i 25 knop med.
  2. Har en Honda 90 HK från 2000, den har 4 förgasare, men är rätt snål ändå. E-tec fån 2011, har väl insprutning? Står du i valet att välja, utan prisskillnad, kör på den som är nyare. Min Honda tuffar dock på, utan att klaga. Bytt kamrem (lekande lätt, för den som någon gång bytt en kamrem på en bil, eller båtmotor) olja och filer.
  3. Åker rätt mycket båt i Stockholms skärgård. Började med en 5,3 m Ryds daycruiser. Det gick rätt bra, men när andra båtar båtar samt turbåtar var i farten, blev båten obekväm. Den fick hoppa omkring en hel del på svall och vågor. Flera gånger fick jag vågor som mer eller mindre sköljde upp på fördäck båten. Tur den inte var öppen fram! En båt med öppet fördäck, skulle jag inte vilja vara ute med. Den kan snabbt bli utsatt för större svall, som slår över. (Främst vaxholmsbåtarna som bidrar till det) att det är lättare att lägga till med en bowrider, förstår jag inte. En DC båt, är det bara sitta på rumpan på fördäck och förflytta sig, i mitt tycke ännu säkrare, då det inte går att falla. I Stockholms skärgård, är det att föredra en så stor båt som möjligt, iallafall om man åker där andra båtar rör sig. i de båtklubbar jag varit medlem i, så är det aldrig längden på båt, som varit så relevant, utan bredden. Oavsett om du har boj eller bommar, så är längden mer eller mindre ointressant Att lägga till på en sandstrand, så är det inte av någon betydelse om fören är täckt eller inte. Där är båtens tyngd viktigt. Visst kan en dc vara något tyngre än en liknande modell av bowrider, men inte av betydelse. (Jämfört likvärdig båtstorlek) med en bowrider, så har du kapell både fram och bak, som skall monteras av och på. Visst, vissa modeller har bara kapell bak. men bäst är väl att du åker ut till någon större handlare som har ett bredd utbud från Bella, Flipper eller liknande, de har alla olika båtmodeller, se om det går att prova dessa. En hyttbåt, kan vara svårare att lägga till med, om det blåser och vinden ligger på. Annars skulle jag säga att dc eller bowrider är likvärdiga (en dc har ofta en mindre trapp som måste bestigas innan du kommer upp på fördäck)
  4. Hade ett liknande problem. Skulle ta loss köljärnet på båten. Den stod på en Trailer med kölrullar. Kunde med träkloss med ca 50 cm längd lägga den mig skrivet och sedan med en domkraft höja båten så mycket i fören att jag kunde vinkla ut köljärnet. Sedan samma sak i aktern. Det bör även gå för dig. Tror det är rätt att fördela trycket från domkraften med en större kloss/batting.
  5. Har ett irriterande läckage från taket. Tror att förarsidorutan saknar ett avsnitt med tätningsmassa. För mig rinner det in vatten då det regnar. Lägger sig nästan längst fram mot förar rutan. Men då på sidorutan. Detta gör att jag ofta kan torka upp vatten mellan rutan och mätarhuset på styrbordsida. Trodde jag skulle få bort detta, när jag tätade med sikaflex upp vid solluckan där den rostfria metalllisten sitter samman med förarrutan mot fören samt sidorutan vid styrbord ruta. Har du haft något läckage där? Mitt alt är att med någon tunn massa lägga en sträng längst hela främre delen av sidorutan. Blir från insidan, utsidan är den rostfria listen ivägen.
  6. Jag har min på trailer. För mig blev det smidigast och billigast. För två år sedan sålde jag en beg trailer som jag hade 2 år, fick 1000 kr mer än vad jag köpte den för. Ställningen kan säkert fungera bra, men ser inte speciellt stabil ut. Andrahands måste anses tveksamt. Möjligheten att kunna sjösätta och ta upp båten, utan övriga kostnader (mer än egen dragbil, alt bekants dragbil) Skulle rekommendera trailer
  7. Snygg installation! Går det även bra att öppna luckan? Har själv just fått taket lagat, men blev ingen förbättring än hur det orginal var. Skada vid lossning när båten skulle på vinterförvaring. Håller på att för fullt polera båten. Huva, når det aldrig tidigare år gjort i min ägo (dvs över relingslisten) resultatet blir iallafall bra!
  8. Vi har en MV-Marin 6600 FC (marknadsförs och byggs nu som Aquador 22C) Det är en båt som passar oss, mest för att den har två separata sovutrymmen, matplats och avskild toalett. Söker man mer en dagsturbåt för sol men även bekväm övernattning, så skulle jag rekommendera Yamarin 76dc. Vi har en sådan i familjen. Klart mer passande för 4 pers, än Finnmaster 68dc, som fanns tidigare i familjen. Två-takt motor med insprutning satsar Evinrude helt på, den ev lilla bränsleförbruknings skillnaden, mot för fyrtaktare, menar många går att räkna hem på billigare service. Värt att titta på, då den inte är lila stödbegärlig. Evinrude med sin e-tec G2 kom för 2-3 år sedan, som skall vara riktigt fin. Har dock aldrig testat den. Vidare så upplever jag, att den är piggare och rappare, än båtar jag testa med liknande hästkrafter med i fyrtaktsutförande
  9. För 6 år bytte jag min daycruiser mot en kabin båt på knappa 7 meter med utombordare. Var lite fundersam hur det skulle bli med stöldrisken. Valde då att köpa en båt med en två-taktmotor med insprutning, denna heter Mercery Optimax. Den har visat sig varit extrem ointressant för tjuvarna. En del båtgrannar har blivit av med motorn, men min har de lämnat oberöd. Denna motor finner du främst på begagnade båtar. Evinrude har sin E-tec, som bygger på samma tänk, dvs 2-takt med insprutning. Denna båt kör jag ca 10 mil på land, två gånger per år, med en boggievagn (30 km/h) nu med en Skoda Octavia med en liten diesel motor, manuell låda och framhjulsdrift. Det går fint! Sjösätta går även det bra. Men har inte vågat mig på upptagning med denna bil. Vidare kan jag tipsa er om att kolla på någon mindre kabinbåt. På modellen jag har, så kan jag öppna upp 40% av taket och när jag står upp, så är jag uppe i solen. Min fru och barnen sitter helst på fördäck, eller bak på den lilla aktersoffan
  10. Då de gamla batterierna inte länge var bra, så köpte jag nya, samma modell som satt där tidigare. Kom då, i efterhand på att jag skulle eventuellt köp en modernare modell. Det gamla och nya batterierna är Optima Blue 75ah. Fick de för 2500kr/st, men frågan år om man inte skulle smått till på någon mer modernare variant. Vidare skall dessa kopplat in till nya solpaneler (sunbeam 2x50w) men det är en annan historia
  11. Niklas-L

    Sova i Uttern D55?

    Har en Uttern 5500 HT det ska vara samma mått som en 5500 DC. Vilket är en äldre version av D55. 197 lång. 163cm bred (längt akter ut av kojen)
  12. Har en Uttern 5500 HT (bör vara lite tyngre, pga överbyggnaden) den har iallafall en Honda 90 fyrtaktare. Den effekten räcker bra, tycker jag. Toppar ca 32 knop med två vuxna och full tank. På senare årsmodell av denna båt, så blev 115hk max rekommenderad motor av tillverkaren. Haft en Ryds 530dc med 90hk Yamaha. Den gick bra och hade en toppfart på 34 knop. Många körde dessa modeller även med 70hk. Jag tror 90 hk räcker på denna båt. Men om du har mycket last, så kan den upplevas som seg upp i plan, ev får du packa i fören, eller ha någon passagerare ute på soldäck/fören. Har en vän som har samma motor som du nämner ovan, fast 115hk på sin Silver hawk. Går bra, men tar mer bensin, än vad han tycker den borde göra. Gått problemfritt för han i 5år. Är från mitten av 90 talet
  13. Min far har gått från stora bo båtar, till mindre DC modeller. Började med en Uttern 5100. Det var en nätt variant, som inte gillade mycket sjö, men var snabb! Blev sedan en Bella 620, nu började det likna något, men den gick det sova två i. Inte mer. Den byttes sedan mot en Finnmaster 68dc. Nu märktes det skillnad. Bra utrymmen och ett pentry. Hel ok för 2 vuxna och ett barn att sova i. Var även högre fribord och den var tyngre, den gick fint i sjön! När blev det också ett kliv ner i ruffen, bellan, hade madrasserna i samma nivå som övriga delar i båten. Nästa steg blev en yamarin 68 DC. Här har vi aldrig blivit överaskade av vågor som sköljer över (finnmastern var också bra) den extra tyng och längd som denna båt ger, så går den bra i rätt kraftig sjö. Bra med förvaring i aktern. 4 pers kan sova bra, med tanken på mitt ruffen. Finnmaster 68 saknade den ruffen, men hade ett gigantiskt packutrymmen i form av en lucka i durken. Så ja, i mitt tycke kan du få mer ut av en större DC. Skulle jag haft en DC och tänkt byta mot större, så skulle jag nog gått två steg upp i stolek, för att verkligen uppleva förändring. Men visst, rätt modell med smarta lösningar, så kanske det räcker med ett kliv upp. Lycka till!
  14. Båda märkena är bra vagnar. Har själv en TK 1650 samt en TK 2000 Självjusterande hjul, ger inte så mycket för mig. Gick lätt att ställa in stöttorna. Byter inte ofta båt. Rikligt med hjul som stöder båten under uppläggningstiden samt bra med stöd under transport. Oavsett vilken du väljer, så tror jag du blir nöjd.
  15. Jag har en cabinbåt, utan riktiga trädetaljer. (Förutom vid akterdörren) Täcker den, då jag tvättat den på hösten, samt att det på något sätt alltid lyckas samla en del vatten på ställen, där jag helst inte vill att de ska vara vatten. Ex vid solluckan som gör att halva taket öppnas, med tanke på alla plus-minus grader, skulle det lätt kunna söka sig över skyddskanter. Presenningen har inte nött på något ställe för min del, men visst då väger min pressening 50-60 kg samt att jag tar mig tid att sätta ”nöttskydd” i form av svampar, fendrar på olika ställen. Står även där det är mer eller mindre vindstilla. Fint att kunna plocka bort presseningen på våren, ren båt, där vatten samlingar på fel ställen inte lagras. Men visst, det skulle ju även gå utan. Men om jag skulle göra så, skulle jag lika bra fundera på att låta båten ligga i vattnet över vintern.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy