Jump to content
Tuesday 20 August 2019

Niklas-L

Medlemmar
  • Content Count

    361
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

28 Expert

About Niklas-L

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har ett irriterande läckage från taket. Tror att förarsidorutan saknar ett avsnitt med tätningsmassa. För mig rinner det in vatten då det regnar. Lägger sig nästan längst fram mot förar rutan. Men då på sidorutan. Detta gör att jag ofta kan torka upp vatten mellan rutan och mätarhuset på styrbordsida. Trodde jag skulle få bort detta, när jag tätade med sikaflex upp vid solluckan där den rostfria metalllisten sitter samman med förarrutan mot fören samt sidorutan vid styrbord ruta. Har du haft något läckage där? Mitt alt är att med någon tunn massa lägga en sträng längst hela främre delen av sidorutan. Blir från insidan, utsidan är den rostfria listen ivägen.
  2. Jag har min på trailer. För mig blev det smidigast och billigast. För två år sedan sålde jag en beg trailer som jag hade 2 år, fick 1000 kr mer än vad jag köpte den för. Ställningen kan säkert fungera bra, men ser inte speciellt stabil ut. Andrahands måste anses tveksamt. Möjligheten att kunna sjösätta och ta upp båten, utan övriga kostnader (mer än egen dragbil, alt bekants dragbil) Skulle rekommendera trailer
  3. Snygg installation! Går det även bra att öppna luckan? Har själv just fått taket lagat, men blev ingen förbättring än hur det orginal var. Skada vid lossning när båten skulle på vinterförvaring. Håller på att för fullt polera båten. Huva, når det aldrig tidigare år gjort i min ägo (dvs över relingslisten) resultatet blir iallafall bra!
  4. Vi har en MV-Marin 6600 FC (marknadsförs och byggs nu som Aquador 22C) Det är en båt som passar oss, mest för att den har två separata sovutrymmen, matplats och avskild toalett. Söker man mer en dagsturbåt för sol men även bekväm övernattning, så skulle jag rekommendera Yamarin 76dc. Vi har en sådan i familjen. Klart mer passande för 4 pers, än Finnmaster 68dc, som fanns tidigare i familjen. Två-takt motor med insprutning satsar Evinrude helt på, den ev lilla bränsleförbruknings skillnaden, mot för fyrtaktare, menar många går att räkna hem på billigare service. Värt att titta på, då den inte är lila stödbegärlig. Evinrude med sin e-tec G2 kom för 2-3 år sedan, som skall vara riktigt fin. Har dock aldrig testat den. Vidare så upplever jag, att den är piggare och rappare, än båtar jag testa med liknande hästkrafter med i fyrtaktsutförande
  5. För 6 år bytte jag min daycruiser mot en kabin båt på knappa 7 meter med utombordare. Var lite fundersam hur det skulle bli med stöldrisken. Valde då att köpa en båt med en två-taktmotor med insprutning, denna heter Mercery Optimax. Den har visat sig varit extrem ointressant för tjuvarna. En del båtgrannar har blivit av med motorn, men min har de lämnat oberöd. Denna motor finner du främst på begagnade båtar. Evinrude har sin E-tec, som bygger på samma tänk, dvs 2-takt med insprutning. Denna båt kör jag ca 10 mil på land, två gånger per år, med en boggievagn (30 km/h) nu med en Skoda Octavia med en liten diesel motor, manuell låda och framhjulsdrift. Det går fint! Sjösätta går även det bra. Men har inte vågat mig på upptagning med denna bil. Vidare kan jag tipsa er om att kolla på någon mindre kabinbåt. På modellen jag har, så kan jag öppna upp 40% av taket och när jag står upp, så är jag uppe i solen. Min fru och barnen sitter helst på fördäck, eller bak på den lilla aktersoffan
  6. Då de gamla batterierna inte länge var bra, så köpte jag nya, samma modell som satt där tidigare. Kom då, i efterhand på att jag skulle eventuellt köp en modernare modell. Det gamla och nya batterierna är Optima Blue 75ah. Fick de för 2500kr/st, men frågan år om man inte skulle smått till på någon mer modernare variant. Vidare skall dessa kopplat in till nya solpaneler (sunbeam 2x50w) men det är en annan historia
  7. Niklas-L

    Sova i Uttern D55?

    Har en Uttern 5500 HT det ska vara samma mått som en 5500 DC. Vilket är en äldre version av D55. 197 lång. 163cm bred (längt akter ut av kojen)
  8. Har en Uttern 5500 HT (bör vara lite tyngre, pga överbyggnaden) den har iallafall en Honda 90 fyrtaktare. Den effekten räcker bra, tycker jag. Toppar ca 32 knop med två vuxna och full tank. På senare årsmodell av denna båt, så blev 115hk max rekommenderad motor av tillverkaren. Haft en Ryds 530dc med 90hk Yamaha. Den gick bra och hade en toppfart på 34 knop. Många körde dessa modeller även med 70hk. Jag tror 90 hk räcker på denna båt. Men om du har mycket last, så kan den upplevas som seg upp i plan, ev får du packa i fören, eller ha någon passagerare ute på soldäck/fören. Har en vän som har samma motor som du nämner ovan, fast 115hk på sin Silver hawk. Går bra, men tar mer bensin, än vad han tycker den borde göra. Gått problemfritt för han i 5år. Är från mitten av 90 talet
  9. Min far har gått från stora bo båtar, till mindre DC modeller. Började med en Uttern 5100. Det var en nätt variant, som inte gillade mycket sjö, men var snabb! Blev sedan en Bella 620, nu började det likna något, men den gick det sova två i. Inte mer. Den byttes sedan mot en Finnmaster 68dc. Nu märktes det skillnad. Bra utrymmen och ett pentry. Hel ok för 2 vuxna och ett barn att sova i. Var även högre fribord och den var tyngre, den gick fint i sjön! När blev det också ett kliv ner i ruffen, bellan, hade madrasserna i samma nivå som övriga delar i båten. Nästa steg blev en yamarin 68 DC. Här har vi aldrig blivit överaskade av vågor som sköljer över (finnmastern var också bra) den extra tyng och längd som denna båt ger, så går den bra i rätt kraftig sjö. Bra med förvaring i aktern. 4 pers kan sova bra, med tanken på mitt ruffen. Finnmaster 68 saknade den ruffen, men hade ett gigantiskt packutrymmen i form av en lucka i durken. Så ja, i mitt tycke kan du få mer ut av en större DC. Skulle jag haft en DC och tänkt byta mot större, så skulle jag nog gått två steg upp i stolek, för att verkligen uppleva förändring. Men visst, rätt modell med smarta lösningar, så kanske det räcker med ett kliv upp. Lycka till!
  10. Båda märkena är bra vagnar. Har själv en TK 1650 samt en TK 2000 Självjusterande hjul, ger inte så mycket för mig. Gick lätt att ställa in stöttorna. Byter inte ofta båt. Rikligt med hjul som stöder båten under uppläggningstiden samt bra med stöd under transport. Oavsett vilken du väljer, så tror jag du blir nöjd.
  11. Jag har en cabinbåt, utan riktiga trädetaljer. (Förutom vid akterdörren) Täcker den, då jag tvättat den på hösten, samt att det på något sätt alltid lyckas samla en del vatten på ställen, där jag helst inte vill att de ska vara vatten. Ex vid solluckan som gör att halva taket öppnas, med tanke på alla plus-minus grader, skulle det lätt kunna söka sig över skyddskanter. Presenningen har inte nött på något ställe för min del, men visst då väger min pressening 50-60 kg samt att jag tar mig tid att sätta ”nöttskydd” i form av svampar, fendrar på olika ställen. Står även där det är mer eller mindre vindstilla. Fint att kunna plocka bort presseningen på våren, ren båt, där vatten samlingar på fel ställen inte lagras. Men visst, det skulle ju även gå utan. Men om jag skulle göra så, skulle jag lika bra fundera på att låta båten ligga i vattnet över vintern.
  12. En äldre 2,5 hk 2-takt väger ca 10 kg. Denna har, iallafall de jag har inte någon växelväljare, men de går att snurra på 360g, så back får du iallafall. Hade en 4 hk på min förra Fabola Campus 650 med liknande vikt som din (eller var kanske lite lättare) där hade föregående ägare haft en 2,5 hk Honda. Det gick, men var bara i lugna vatten som han tyckte det kändes tryggt med den lilla motorn.
  13. Kör med vår Terhi 415 med ett dragblock, kopplat till bägge akter pollarna. Har denna modell, fast köpt på annat ställe. https://www.biltema.se/bat/vattensport/sakerhetslinor/dragblock-2000033968
  14. Vet inte riktigt hur det går att skicka via denna sida, speciellt från mobilen. Om du återkommer med en mailadress så kan jag skicka det jag har. Dock är det bara anv manualen, som längst bak har ett enklare elschema.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy