Jump to content
Friday 19 April 2019

Niklas-L

Medlemmar
  • Content Count

    355
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

28 Expert

About Niklas-L

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Niklas-L

    Sova i Uttern D55?

    Har en Uttern 5500 HT det ska vara samma mått som en 5500 DC. Vilket är en äldre version av D55. 197 lång. 163cm bred (längt akter ut av kojen)
  2. Har en Uttern 5500 HT (bör vara lite tyngre, pga överbyggnaden) den har iallafall en Honda 90 fyrtaktare. Den effekten räcker bra, tycker jag. Toppar ca 32 knop med två vuxna och full tank. På senare årsmodell av denna båt, så blev 115hk max rekommenderad motor av tillverkaren. Haft en Ryds 530dc med 90hk Yamaha. Den gick bra och hade en toppfart på 34 knop. Många körde dessa modeller även med 70hk. Jag tror 90 hk räcker på denna båt. Men om du har mycket last, så kan den upplevas som seg upp i plan, ev får du packa i fören, eller ha någon passagerare ute på soldäck/fören. Har en vän som har samma motor som du nämner ovan, fast 115hk på sin Silver hawk. Går bra, men tar mer bensin, än vad han tycker den borde göra. Gått problemfritt för han i 5år. Är från mitten av 90 talet
  3. Min far har gått från stora bo båtar, till mindre DC modeller. Började med en Uttern 5100. Det var en nätt variant, som inte gillade mycket sjö, men var snabb! Blev sedan en Bella 620, nu började det likna något, men den gick det sova två i. Inte mer. Den byttes sedan mot en Finnmaster 68dc. Nu märktes det skillnad. Bra utrymmen och ett pentry. Hel ok för 2 vuxna och ett barn att sova i. Var även högre fribord och den var tyngre, den gick fint i sjön! När blev det också ett kliv ner i ruffen, bellan, hade madrasserna i samma nivå som övriga delar i båten. Nästa steg blev en yamarin 68 DC. Här har vi aldrig blivit överaskade av vågor som sköljer över (finnmastern var också bra) den extra tyng och längd som denna båt ger, så går den bra i rätt kraftig sjö. Bra med förvaring i aktern. 4 pers kan sova bra, med tanken på mitt ruffen. Finnmaster 68 saknade den ruffen, men hade ett gigantiskt packutrymmen i form av en lucka i durken. Så ja, i mitt tycke kan du få mer ut av en större DC. Skulle jag haft en DC och tänkt byta mot större, så skulle jag nog gått två steg upp i stolek, för att verkligen uppleva förändring. Men visst, rätt modell med smarta lösningar, så kanske det räcker med ett kliv upp. Lycka till!
  4. Båda märkena är bra vagnar. Har själv en TK 1650 samt en TK 2000 Självjusterande hjul, ger inte så mycket för mig. Gick lätt att ställa in stöttorna. Byter inte ofta båt. Rikligt med hjul som stöder båten under uppläggningstiden samt bra med stöd under transport. Oavsett vilken du väljer, så tror jag du blir nöjd.
  5. Jag har en cabinbåt, utan riktiga trädetaljer. (Förutom vid akterdörren) Täcker den, då jag tvättat den på hösten, samt att det på något sätt alltid lyckas samla en del vatten på ställen, där jag helst inte vill att de ska vara vatten. Ex vid solluckan som gör att halva taket öppnas, med tanke på alla plus-minus grader, skulle det lätt kunna söka sig över skyddskanter. Presenningen har inte nött på något ställe för min del, men visst då väger min pressening 50-60 kg samt att jag tar mig tid att sätta ”nöttskydd” i form av svampar, fendrar på olika ställen. Står även där det är mer eller mindre vindstilla. Fint att kunna plocka bort presseningen på våren, ren båt, där vatten samlingar på fel ställen inte lagras. Men visst, det skulle ju även gå utan. Men om jag skulle göra så, skulle jag lika bra fundera på att låta båten ligga i vattnet över vintern.
  6. En äldre 2,5 hk 2-takt väger ca 10 kg. Denna har, iallafall de jag har inte någon växelväljare, men de går att snurra på 360g, så back får du iallafall. Hade en 4 hk på min förra Fabola Campus 650 med liknande vikt som din (eller var kanske lite lättare) där hade föregående ägare haft en 2,5 hk Honda. Det gick, men var bara i lugna vatten som han tyckte det kändes tryggt med den lilla motorn.
  7. Kör med vår Terhi 415 med ett dragblock, kopplat till bägge akter pollarna. Har denna modell, fast köpt på annat ställe. https://www.biltema.se/bat/vattensport/sakerhetslinor/dragblock-2000033968
  8. Vet inte riktigt hur det går att skicka via denna sida, speciellt från mobilen. Om du återkommer med en mailadress så kan jag skicka det jag har. Dock är det bara anv manualen, som längst bak har ett enklare elschema.
  9. Jag kunde köpa plastringarna som sitter runt handtagen till glasluckan i fören. De var via Bella i Finland. Kan se om jag har någon gammalt Mail kvar. De köpte upp konkursboet. Sedan vidareutvecklade de båten, resultatet blev Aquador 22C, vissa delar är liknande lösningar. Tyvärr inte akterdörren.
  10. Jula har glömt skriva om kW till hk. Båten klarar 4 hk. Har själv samma båt, men inte testat den än, 1300kr på ”vinterrea” skall själv testa den med dubbel montage av 2,5hk! (En med lång, den andra kortrigg) sälja på fler ställen. https://www.harald-nyborg.se/gummibat-cheyenne-v-300.html
  11. Du behöver inte med dig tädningsnyckeln. Dock behöver troligen huvudströmbrytaren vara på. Du har oftast en tiltknapp på motorn samt på gasreglaget. Om du tiltar motorn, så tilta den högst upp, fäll upp tillstödsspaken, sänk sedan motor till du hör/ser att transpärren tar emot. En del rekommenderar att du inte skall använda den inbyggda spärren, utan använder dig av en plankstump som kil. Det har jag tänkt fixa, men aldrig gjort. Dock så har vi kört varje sommar totalt 200 mil med våra båtar för transport och aldrig haft någon trassel med att använda den inbyggda spärren.
  12. Har min trailer ståendes på båtklubbens vinterplatser på sommaren. Min förra båtklubb kunde inte erbjuda den tjänsten/möjligheten. Fick dock den första vagnen stulen. Nu monterar jag bort det som går. Dvs 4 hjul. Stöttorna och vinschtorn med vinsch. Låser den med ketting i fundament samt ett kraftigt kulhanskelås. Börja med att kolla med vad din klubb/marina har för policy.
  13. Har samma spis, men i en annan båt. Bra batterier, är ett måste för mig. Alt att ha motorn igång. Både redan nämnt. Jag var även tvungen att byta till nytt färskt bränsle. camping paraffin på Statoil, (fanns förra sommaren) skall vara det ”bästa” enligt vissa som servar dessa spisar. Vidare så skall man gärna låta spisen gå ett tag, inte endast koka tevatten och sedan slå av spisen. Jag har grova kablar, men en lite sliten batteribank, så för mig gällare toppladdade batteriet eller motorn igång. Vidre så finns det servicekitt till spisen, de kan ”gro igen” av dåligt bränsle och korta körningstider.
  14. Köpt två båtar i Finland, bägge kostade dryga 300 000kr/st skrev ett vanligt köpeavtal med säljaren (bägge var privatpersoner) den första blev köpeskillingen överförd från Nordea. Betalade extra för express bet, det gjorde att den syntes på säljarens konto efter 2-3 timmar. Detta var nu 5-6 år sedan, så det är säkert inte sämre nu. Andra affären löste jag genom att föra över pengarna i förväg, till min fru syster (som bor i Finland) då syntes sedan överföringen direkt. Körde bägge båtarna från Finland till Åland sjövägen. Därefter på trailer på Vikingline till Kapellskär. Gör så varje sommar, med bägge båtarna (sommarhus på Åland) har inte någon gång blivit frågad eller tvungen att visa något papper. Bägge båtarna är försäkrade i Svenska bolag, aldrig någon som viljat sett någon dokumentation. Dock så finns det ett båtregister i Finland. Det skall du gärna få se av säljaren. Ta en kopia eller kort på det (jag fick dock med mitt, på ena båten) säljaren kommer sedan avregistrera båten, då den gått på export. Det är ett bevis, på att säljaren äger båten. Vet dock inte om du kan spara så mycket pengar, på en båt i din prisklass, men klart värt att jämföra. Svenska kronan står klart mycket sämre mot euron nu, än när vi köpte våra båtar. Det gör import mindre lönsamt. Det är främst inhemska märken, dvs finska båtar, som tidigare gick att få bra pris på.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy