

Eld-
Medlemmar-
Content Count
2,766 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
5
Eld- last won the day on October 24
Eld- had the most liked content!
Community Reputation
499 ExpertAbout Eld-
-
Rank
Hedersmedlem
Profile Information
-
Location
Stockholm
-
Interests
Vator 17 HT
Mercruiser 140
Recent Profile Visitors
2,806 profile views
-
Han gick nog vilse och tappade bort sig själv i verkstaden.
-
10 cm lång? Den måste gå att hitta. Att du inte hörde när den landade måste betyda att den träffade något mjukt. Tex dina egna kläder. Finns det springor i golvet som den skulle kunna gå ner i? I och med att den träffade ett stålstag först så kan den ha tagit nästan vilken riktning som helst. Även snett uppåt. Kan den ha försvunnit ut genom en dörr?
-
Drev brukar man ju fylla underifrån om de inte har en reservoir inne i båten. Luften måste ju få komma ut genom det övre hålet medan man fyller genom det nedre.
-
Jag skulle inte heller använda tejp och jag tror inte det är gängorna som kärvar, det är packningen. Även om man smort packningen med olja innan man drar åt så kommer bensinen (om man har bensinmotor) effektivt lösa upp och avlägsna den oljan innan det är dags att ta bort filtret. (Molekyl för molekyl även om det ser tätt ut.) Det händer ju inte på ett oljefilter och i mycket mindre utsträckning på ett dieselfilter.
-
Min erfarenhet är att man kan dra det för hårt även utan verktyg. Prova hur löst det går att dra utan att det läcker. Jag tror ni blir förvånade.
-
Det är knappast en lämplig båt att korsa atlanten med. Det kan kanske gå med extratankar men det är riskabelt. Hyr en båt på plats istället.
-
Man ska köra motorn en eller att par minuter så att man får ut nya oljan i hela motorn men det är ingen fördel att köra den längre tid än så.
-
Den strypta packningen. Det ostrypta används bara mellan limpa och förhöjningsblock om man har detta. Detta är lika oavsett sötvattenkylt eller sjövattenkylt. De strypta packningarna gör att det strömmar ungefär lika mycket vatten genom bägge limporna. Med ostrypta packningar kommer det gå mycket mindre vatten genom ena limpan än genom den andra och då kan den limpa som får mindre vatten bli väldigt varm.
-
Det finns spårskuvmejslar och spårbits att köpa upp till väldigt stora storlekar men man kan få söka lite på nätet eller kanske beställa i sin lokala järnaffär/bygghandel. Vid en snabb googling hittade jag direkt en med klingmåttet 3*20 mm. Jag använder själv en skruvmejsel med klinga 2*13 mm till oljepluggarna på drevet. Jag har en bit med klingan 2*19 mm. De större bitsen brukar ha 1/2" fäste.
-
Originalet på Finessan var nog bara en talja med alldeles för dålig utväxling för att man skulle kunna dra ner bommen under last så den är inget att sträva efter. Det finns böttre lösningar.
-
Det ska inte stinka bensin när man öppnar kapellet. Om det gör det så finns det en läcka. Den kan vara väldigt liten men det är ändå en läcka. Det kan som sagt vara någon anslutning eller luftskruv som inte håller tätt för trycket när tsnken blir uppvärmd av solen. Det kan vara slang eller blåsa som börjat spricka eller är av fel sort. Det kan också vsrs själva tanken som blivit gammal och tunn. Jag har själv varit med om en bensindunk av plast som plötsigt började läcka rakt genom plasten.
-
Är det inte så att bränslepumpen får ström via tändningslåset när man håller nyckeln i startläge men när man släppt nyckeln så ska den få ström via en oljetryckskontakt? Om den senare inte fungerar som den ska försvinner bränsletrycket när nyckeln släpps.
-
Du kan ju kapa bort nedre delen av kölen om du vill minska deplacement och djupgående utan att den blir jätterank. En kompromiss...
-
Du ska ju bara få snurr på vattnet så det bästa måste ju vara att strunta helt i slangen. Du vill ju inte att pumpen drar i sig bottenslam så en bit ovanför botten. Om det är djupt så borde nog ett par tre meter ner vara lagom. Sedan är frågan hur många timmars drift en sådan billig pump klarar...
-
Det ser mera ut som om något eller någon har slagit sönder grejorna. Det ser inte ut som om det är skavt det är stukat.