Jump to content
Sunday 29 May 2022

Eld-

Medlemmar
  • Content Count

    2,660
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Eld- last won the day on May 27 2018

Eld- had the most liked content!

Community Reputation

453 Expert

About Eld-

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Vator 17 HT
    Mercruiser 140

Recent Profile Visitors

2,099 profile views
  1. Tomgång 900 rpm låter redan det väldigt högt. Cirka 700 är mera normalt.
  2. Flygbensin har som sagt ingen etanolinblandning alls. Det är lite speciella regler som gäller för flyg... av goda skäl.
  3. Mercruiser godkänner E10 i alla deras motorer, dvs även 50 år gamla.
  4. Öhh... nej. Etanolen löser mycket riktigt vatten OCH bensin. Det blandar sig fullständigt. Du måste hälla i VÄLDIGT mycket vatten i tanken för att det ska börja skikta sig. Det kommer inte inträffa med mindre än att du tankar färskvatten i bensintanken istället för i vattentanken.
  5. Även om du "bara" grejat med reglaget och bränslefiltret så är det ju lätt hänt att komma åt en kabel när man mekar så att den lossnar eller glappar.
  6. Det kan ju vara epoxi där de misslyckats med härdningen.
  7. Limpa och knä på treliters verkar av någon anledning hålla mycket längre än på V8. Inte alltid lätt att ta bort knä och titta. Jag måste ta loss hela limpan för att kunna lossa knät. Finns ingen plats ovanför knät att lyfta av det med limpan på plats...
  8. Nu var det strömmen jag gissade på inte kabelarean. Den räknar man ju enkelt fram med känd ström och avstånd. Tex mha din länkade site.
  9. Stärsta strömmen kommer troligen uppstå när förbrukningsbatteriet är urladdat och generatorn laddar för fullt. En vanlig batteriladdare laddar med 4-10 A som mest berorbde på storlek. Din generator kan komma upp till 25-50 A eller eventuellt ännu mer beroende på dess storlek. (Det är inte troligt att du i praktiken kommer upp i mer än cirka hälften av den ström som generatorns märkning anger.) Om jag gissar på högst 25A någon längre stund så räcker 25mm2.
  10. Eld-

    Hjul i mast

    Det är antagligen bara att karva till en regel som förängning av armen för att hålla beslaget på plats medan man nitar eller borrar ut nitarna. Men om man ska montera en bredare trissa så måste väl hålet ändå göras större.
  11. Dolfinite innehåller enligt osäkra källor på nätet mest harts och linolja. Många träbåtsbyggare och renoverare på tuben använder också fortfarande blymönja. Det är fortfarande tillåtet på många ställen.
  12. Det finns avtappningsskruvar både i blocket, värmeväxlaren och limpan. Du behöver inte ta bort termostaten. Däremot kan man behöva köra några minuter och sedan fylla i mera kylarvätska ett par gånger för att hela systemet ska bli fullt.
  13. Mitt 60-tals kök med tub och slang har aldrig haft någon regulator...
  14. Den billiga slangen tål ju inte alls samma tryck och om den ligger i solen och blir varm tål den ännu mindre. Jag gar själv flera gånger varit med om att en trädgårdsslang av den typen där man glömt stänga av kranen till slut ger upp i någon av anslutningarna så att vattnet sprutar ut helt fritt. Och även om det inte är någon anslutning som lossnar så ser nan att slangen är påtagligt uppsvälld av vattentrycket. Jag skulle inte använda den till gasol. Hellre en riktig gasolslang med 50+ år på nacken som denna. Sprucken på utsidan men helt tät.
  15. Eld-

    Engelska båttermer

    Väcker gammal tråd till liv. Eftersom jag lider av YouTube-sjukan att jag lärt mig engelska termer men inte kan de svenska. "Stringer" som alltså är längsgående förstärkningar av ett båtskrov. Vad är den rätta benämningen på svenska? "Web frames" alltså spant som sitter parallellt med spanten men innanför "stringers" vad heter de på svenska?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy