Gå till innehåll
måndag 25 mars 2019

Eld-

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 078
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

Eld- senast vann den dag 27 Maj 2018

Eld- hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

272 Expert

Om Eld-

  • Placering
    Amiral

Profile Information

  • Plats
    Stockholm
  • Interests
    Vator 17 HT
    Mercruiser 140

Senaste Profilbesöken

761 profilvisningar
  1. Knutarna tar jättemycket stryk om man gör det. I Mercruisers manual till Alphadreven står det att man inte får köra motorn om man trimmar upp över trimstoppet.
  2. En liten båt med drev kommer typiskt sticka cirka 50 cm med drevet uppe (och i det läget kan man inte köra motorn) och 80-90 cm med drevet nere.
  3. Givetvis måste du först kontrollera skicket på ledningen ordentligt. Sedan kan du köpa en bränslepump avsedd för en bil, tex på Biltema, och montera den nära tanken. Strömbrytaren kan du ha i sittbrunnen. Jag skulle även se till att ha en bränslekran vid tanken, före pumpen.
  4. Lätt att lösa upp och sitter säkrare än råbandsknop. Dessutom är den tveklöst snyggare.
  5. Sedan ska man komma ihåg vad snöret skulle påminna om...
  6. Riggarknop är bättre än råbandsknop när man vill skarva två tampar.
  7. Konnycklar heter det men det är inte det utförandet som TS behöver. De finns för övrigt inte i de stora dimensioner som efterfrågades här.
  8. Ingen större svårighet att rigga upp en motor på pall så att den går att provköra. Att ta ett kompprov är ännu enklare. Det behövs bara ett par startkablar.
  9. Kinesiskt "noname" typ coolfreeze ska nan inte köpa... det gjorde jag och det har jag ångrat. Den fungerar visserligen (tyvärr) fortfarande efter fem säsonger men alla spännen, handtag och kontakter har gått sönder. En del av dem flera gånger. Nej köp något känt kvalitetsmärke även om det kostar mer än det dubbla.
  10. Det är helt ok att ta matningen där. Fast jag har matningen till det mesta från ett separat förbrukningsbatteri istället.
  11. "Circuit breaker" är en stor automatsäkring som sitter på alla motorer från Mercruiser sedan Hedenhös. Antagligen ett Amerikanskt säkerhetskrav. På min 3L motor är den på 40A.
  12. Ja och det är dem alla andra på sjön hatar för att de drar upp så groteska svall.
  13. Jag la som sagt ner projektet när jag insåg att det antagligen inte var möjligt att få kompassen att fungera som den skulle på den plats den var monterad på. Jag misstänker torkarmotorerna som ju innehåller permanentmagneter. Eftersom jag inte har någon bättre plats för den så får jag helt enkelt klara mig utan den kompassen på västlig kurs. Nu är det så att jag nog aldrig går utomskärs. Dessutom har jag två till kompasser (lösa) i båten, gps-logg som ger kurs, maringps med plotter och normalt minst två telefoner med gps så jsg klarar mig nog bra ändå.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy