Gå till innehåll
onsdag 16 januari 2019

Eld-

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 070
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

Eld- senast vann den dag 27 Maj 2018

Eld- hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

271 Expert

Om Eld-

  • Placering
    Amiral

Profile Information

  • Plats
    Stockholm
  • Interests
    Vator 17 HT
    Mercruiser 140

Senaste Profilbesöken

714 profilvisningar
  1. Eld-

    Göta kanal med förhinder.

    Jisses!
  2. Eld-

    Begagnad motor

    Ingen större svårighet att rigga upp en motor på pall så att den går att provköra. Att ta ett kompprov är ännu enklare. Det behövs bara ett par startkablar.
  3. Eld-

    Vilken kylbox?

    Kinesiskt "noname" typ coolfreeze ska nan inte köpa... det gjorde jag och det har jag ångrat. Den fungerar visserligen (tyvärr) fortfarande efter fem säsonger men alla spännen, handtag och kontakter har gått sönder. En del av dem flera gånger. Nej köp något känt kvalitetsmärke även om det kostar mer än det dubbla.
  4. Eld-

    Nytt elsystem Mercruiser 5.0 TKS

    Det är helt ok att ta matningen där. Fast jag har matningen till det mesta från ett separat förbrukningsbatteri istället.
  5. Eld-

    Nytt elsystem Mercruiser 5.0 TKS

    "Circuit breaker" är en stor automatsäkring som sitter på alla motorer från Mercruiser sedan Hedenhös. Antagligen ett Amerikanskt säkerhetskrav. På min 3L motor är den på 40A.
  6. Eld-

    KAD300 kompressor fastnat?

    Ja och det är dem alla andra på sjön hatar för att de drar upp så groteska svall.
  7. Eld-

    Kompass med fet deviation

    Jag la som sagt ner projektet när jag insåg att det antagligen inte var möjligt att få kompassen att fungera som den skulle på den plats den var monterad på. Jag misstänker torkarmotorerna som ju innehåller permanentmagneter. Eftersom jag inte har någon bättre plats för den så får jag helt enkelt klara mig utan den kompassen på västlig kurs. Nu är det så att jag nog aldrig går utomskärs. Dessutom har jag två till kompasser (lösa) i båten, gps-logg som ger kurs, maringps med plotter och normalt minst två telefoner med gps så jsg klarar mig nog bra ändå.
  8. Eld-

    Kompass med fet deviation

    I mitt fall skickades både skruvmejsel och instruktion med vid inköpet av den nya kompassen. Jag lyckades dessutom utmärkt med justeringen i alla riktningar utom västlig.
  9. Eld-

    Kompass med fet deviation

    Jag tycker att man måste kunna justera kompassen med magneter så att den visar mindre än fem grader fel på alla kurser. Jag lyckades inte med min. Den är oanvänbar på västliga kurser. Ca 250-290 grader eftersom den kliver över från deviation på 10-tals grader åt ett håll till ett annat där men jag lyckades aldrig få koll på exakt när detta skedde och jag lyckades inte ta bort det med de inbyggda magneterna. Jag borde flytta kompassen men hittar ingen annan bra plats så nu har jag lagt en orienteringskompass i båten istället.
  10. Eld-

    Vinterkonservera inombordare - Tips?

    Ja, det är bara olika kulörer för att tillverkarna valt olika färgämnen att hälla i. Man ska helst inte blanda propylenglykol och etylenglykol. Men det är bara för att man inte kan fastställa fryspunkten exakt om man har gjort det.
  11. Här finns det felsökningsfilmer. https://bennetttrimtabs.com/tech-help/video-library/
  12. Eld-

    Inga packningar på Alpha One Gen 1 drev

    Det ska vara en packning under varje plugg. I original är det en fiberpackning men det finns även gummiöverdragen metall. Kolla noga att det verkligen inte sitter kvar någon gammal packning på pluggen eller runt hålet. Det är inte helt ovanligt att folk får dit flera stycken. Det ska vara en.
  13. Eld-

    B20 funderingar

    Hur den varvar utan växel är helt ointressant. 3000 är väldigt långt ifrån de dryga 5000 som den borde komma upp i. Det är inte så enkelt som att du trots propellertrims rekommendationer har för stor stigning på propellrarna så att båten inte orkar komma upp i planing? Använder du trimplan för att hjälpa den upp?
  14. Eld-

    B20 funderingar

    Kommer du upp i rekommenderat maxvarvtal för motorerna?
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy