Jump to content
Tuesday 28 January 2020

Eld-

Medlemmar
  • Content Count

    2,301
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Eld- last won the day on May 27 2018

Eld- had the most liked content!

Community Reputation

317 Expert

About Eld-

  • Rank
    Amiral

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Vator 17 HT
    Mercruiser 140

Recent Profile Visitors

1,070 profile views
  1. Får ta en stadig virre först så att jag vågar smaka på kylarvätskan. Skämt åsido. Om man provar med en refraktometer så skiljer det inte så många grader mellan etylenglykol och propylenglykol på skalan. Så även om man inte vet vilket man har, eller om man t.o.m. har en blandning, så kan man ändå se om man har ett tillräckligt frysskydd för att motorn inte ska frysa sönder på vintern. Jag misstänker att samma sak gäller med en provare som mäter densiteten. Största felkällan med en densitetsmätare brukar vara luftbubblor i vätskan. De måste bort för att den ska mäta rätt.
  2. Kör du bilen i 180 km/h i 50 timmar så är det nog dags att byta oljan i växellådan. En bil körs i allmänhet med ett effektuttag på cirka 10% av maxeffekt men i en båt ligger effektuttaget i allmänhet på cirka 80% av maxeffekt. Det är stor skillnad det...
  3. Min erfarenhet är att oljan ser väldigt svart ut när man tappat ur den men att den faktiskt ser svart ut även när den är ny om man häller ut den i ett tråg på samma sätt. Fast det brukar man ju aldrig göra... ny olja brukar man bara se i tunna skikt eller droppar där man spillt och då ser den tex grön ut. Häll upp ny olja i ett tråg så får du se. Gammal olja blir givetvis svartare än den nya och det beror bland annat på de mycket små metallpartiklar som slitits loss från slitytor i drevet och som svävar i oljan.
  4. Det ser normalt ut. Byt olja du bara.
  5. Julafton 72 är det väl ändå i sången. Inte 12:e december.
  6. Behöver de billig sjukvård kan i alla fall Karin och Brian flytta till Sverige eftersom Karin är svensk medborgare...
  7. Risken finns att du får in glykolvatten i motorn via avgasventilerna om motorn inte är igång.
  8. Ja jag har mätt med tångamperemeter. Inombordare...
  9. Startmotorn till min 140-hästars motor drar cirka 250A.
  10. Jag föreslår att du mäter strömförbrukningen när startmotorn går med en tångamperemeter. Min gissning är dock att du behöver en säkroäinc på 300A.
  11. Eld-

    Färskvatten

    Jag dricker vatten som förvaras i 5-litersdunkar. Det kan stå i flera veckor i båten utan att bli dåligt. Hemma har jag reservvatten i 25-litersdunkar. Vattnet byts en gång i halvåret när och det smakar utmärkt då.
  12. Eld-

    Dränera Alpha1-drev

    Nu var du bra skelögd... 26 är den övre.
  13. Det finns olika typer av växelmekanismer! Om växeln använder en så kallad clutch dog så fungerar det som Gelis beskrivit. Men om den är av typen med växelkona så sitter propellern fast åt bägge hållen när en växel är ilagd.
  14. Om du tycker det är krångligt att ta bort expansionskärlen så kan du säkert få bort nästan all oljan genom att suga ur den med oljesugen. Lite grann olja i kylsystemet gör ingen skada. Men dom sagt... häll INTE glykol där det ska vara motorolja.
  15. Vätgasproduktion-vätgas-bränslecell är egentligen bara ett alternativ till ett batteri. Fast vätgasalternativet har mycket sämre verkningsgrad. Det betyder att för att man ska tro på vätgasen som ett bättre alternativ så måste man tro att batteritekniken inte kommer klara av framtida kapacitets- eller miljökrav för det är bara då som vätgasen kan bli ett bättre alternativ. För närvarande är vätgas bara att gå över ån efter vatten jämfört med batteridrift.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy