Jump to content
Friday 05 March 2021

Eld-

Medlemmar
  • Content Count

    2,510
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Eld- last won the day on May 27 2018

Eld- had the most liked content!

Community Reputation

382 Expert

About Eld-

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Vator 17 HT
    Mercruiser 140

Recent Profile Visitors

1,512 profile views
  1. Livsmedelsäker olja brukar vara paraffinolja. Funkar på en bänkiva i ett kök men är kanske inte så bra i en båt.
  2. Eld-

    Mercruiser 6 cyl.

    Även om blocket är sprucket så KAN det gå att svetsa med lyckat resultat. Men man kan vinna en storvinst på en trisslott också.
  3. Den gamla bron åkte jag tåg över 1988, smalspårig järnväg. Konduktören klev ur för att lägga om växlarna vid mötesplatsen.
  4. Det är säkert två ventiler som rostat fast lite grann i öppet läge. Ta av ventilkåpan och knacka försiktigt på dem med lämpligt verktyg så att de lossnar.
  5. Eld-

    Kompassfeågor

    Det ska väl vara en luftbubbla i den? Annars klarar kompassen kanske inte de stora tryckförändringar som uppstår när omgivningstemperaturen ändras. Luft är mycket mer kompressibelt än vätskan.
  6. Eld-

    Mercruiser 6 cyl.

    Det är den definitivt. Värmeväxlaren syns längst ner på babordsidan och expansionskärlet syns längst upp längst fram. Värmeväxlaren och limpan har sannolikt frusit sönder men blocket borde ha klarat sig... såvida inte den slutna kretsen fyllts med vatten istället för glykolblandning som den ska. Limpan kanske går att svetsa och värmeväxlaren kanske går att löda ihop. Men det vet man inte förrän skadorna undersökts.
  7. Inget är längre som det var förr.
  8. Vad dillar du om, man kan ju inte beställa ett föreläggande. Det är ju helt upp till transportstyrelsen att bestämma om de vill dela ut ett föreläggande eller inte. Jag kan inte tänka mig att det finns någon lag som tvingar dem att göra det. Din båt kommer nog stå där den står tills du antingen uppfyller båtklubbens villkor för sjösättning eller själv anordnar transport till annan plats. Risken är ju förstås att du blir utesluten ur båtklubben för att båten står kvar på land för länge. Många båtklubbar har sådana regler men jag vet inte om din har det. Om så blir fallet blir det antingen du själv eller kronofogden som på din bekostnad transporterar bort båten.
  9. Det roligaste med Aquamatic tycker jag är att hela idén kom ifrån Mercury. https://www.mercurymarine.com/en-gb/se/legacy/history/sterndrive
  10. Och om vi ska prata svenska så blir det stävlager.
  11. Och du vet att det inte blir fler avgifter senare?
  12. Strängt taget är det nog ingen som vet hur reglerna ska tolkas efter utträdet. Det har ju aldrig hänt förut. Om du kan flagga båten i ett EU-land före 31/12 så borde du ju vara säker. Om du bott länge i Storbrittannien så borde du vara skyddad av det utträdesavtal som faktiskt finns. Jag kan dock inte detaljerna. Men jag kan ändå förstå om du vill lämna. Det kan inte vara roligt att bli kvar där efter den krash som antagligen kommer.
  13. Båten håller säkert men jag skulle själv aldrig ta upp ett stort ventilationshål i fribordet.
  14. Jag tror att det bara är de äldre Mercruiserdreven som har låsring för lagret. De nyare pressas bara fast. Fast de brukar inte sitta särskilt hårt. Jag har själv aldrig varit med om att lagret följt med ut så jag vet inte vad det kan bero på. Linjering av motor med avsett verktyg före återmontering av drev är ju som redan skrivits ovan jätteviktigt för att undvika skador. Rent generellt är det ju också viktigt att lagerbanorna inte snurrar mot lagerläge eller axel föt att undvika skadligt slitsge på fel ställe. Granska axel och lagerläge noga för att försöka se om något är skadat.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy