Jump to content
Monday 28 November 2022

Eld-

Medlemmar
  • Content Count

    2,703
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Eld- last won the day on May 27 2018

Eld- had the most liked content!

Community Reputation

466 Expert

About Eld-

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Vator 17 HT
    Mercruiser 140

Recent Profile Visitors

2,329 profile views
  1. Gasreglaget är väl även stoppreglage. Avsikten var att det skulle vara ett större motstånd när man trycker ner gasreglaget från tomgång till stopp. Detta fungerade ofta dåligt redan från början pga att kablarna var så långa och hade så stort motstånd att man inte kände skillnad. Detta lär ju inte bli bättre med åren. Med detta sagt så borde inte motorn stanna redan när reglaget nått mitten. För mig låter det som att kabelns position behöver justeras. Om kabeln/reglaget går trögt så kan även kabelbyte behövas.
  2. Det finns inte på Alphadrev som jag antar att det handlar om. Det finns antagligen en manuell bypassventil på pumpen som du kan öppna om du vill trycka ner drevet manuellt. (Jag kan inte alla pumpmodeller men på de jag sett på nära håll finns det.)
  3. Det är smart att måla på morgonen om temperaturen är på gränsen eftersom det är viktigast att temperaturen är bra i början av härdningsprocessen men inte så viktigt senare.
  4. Det går ju att slipa bort gelcoaten och plasta fast ett fäste. Därefter på med ny gelcoat/topcoat sedan slipa och polera.
  5. Du borde kunna dubbla intervallet för limpor/knä.
  6. De måste ju köra med släckta strålkastare om det där ska fungera. Det måste även vara mörkt i bussen nattetid.
  7. Du behöver inget stort övertryck för att testa om den är tät. Risken med en kompressor är du väldigt fort får för högt lufttryck i i limpan. Det är inget tryckkärl. Dessutom måste du ha en manometer för att se om luften smiter ut någonstans. Du kommer ju inte åt med såpvatten inne i kanalerna. Detta borde gå att göra med limpan på plats.
  8. Fukt bildas vid förbränningen. Men det kan ju även vara ett litet läckage. Man borde hyfsat enkelt kunna ta reda på det genom att provtrycka kylkanalen. Gör ett lock av en stadig plåtbit som du skruvar fast tätt (med tätning) över anslutningen till knät och provtryck sedan genom att ansluta tex en cykelpump med manometer till vattenanslutningen på limpan. Lite meckigt men det går.
  9. Nej det är inte svårt. Egentligen är det bara skarven mellan limpa och knä som behöver inspekteras. Det är där den ger sig först. Om du har plats att lyfta av knät så räcker det. Det funkar inte för mig jag har inte utrymme nog ovanför knät för att kunna lyfta av det från pinnskruvarna. Jag måste ta loss limpa och knä på en gång. Det är tungt men inte för tungt. 20-30 kg kanske.
  10. Jag plockar av grejorna cirka vart tredje år för att inspektera.
  11. Limpa och knä på Mercruisers trelitersmotor verkar hålla mycket längre än de på V-sexorna eller V-åttorna. Varför vet jag inte men det är uppenbart att det är så.
  12. Gorillalim är PU lim om jag inte är helt felinformerad.
  13. Den kanske inte går sönder på 20 sekunder men en minut utan vatten räcker för att den ska gå sönder.
  14. Under 60% är ju oftast onödigt i en båt. Håller man det så kommer man hålla oskyddat stål och järn rostfritt. Bra för innehållet i verktygslådan men 80% räcker som sagt för att hålla möglet borta.
×
×
  • Create New...