Jump to content
Saturday 21 September 2019

Eld-

Medlemmar
  • Content Count

    2,284
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Eld- last won the day on May 27 2018

Eld- had the most liked content!

Community Reputation

313 Expert

About Eld-

  • Rank
    Amiral

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Vator 17 HT
    Mercruiser 140

Recent Profile Visitors

972 profile views
  1. RME, HVO och fossildiesel blandar sig utmärkt. RME är ju ett problem i båtar för att bränslet ofta blir stående länge i tanken med en skvätt vatten i botten. I gränsskiktet mellan vatten och diesel växer det då saker som man inte vill ha i tanken pga RME'n. HVO är i detta sammanhang samma sak som fossildiesel. I den växer inget. Faktum är att det enda sättet som finns att skilja fossildiesel från HVO är med kol-14 metoden. Fossildieseln är väldigt mycket äldre än HVO'n. I övrigt är de helt lika.
  2. Verkar väldigt krångligt jämfört med att först tömma motorn och sedan låta den suga i sig en hink glykolblandning.
  3. Om du med "nivåvakt" menar länspump då är de tre kablarna sannolikt avsedda att kopplas till: minus, plus och plus via strömbrytare. Bägge pluskablarna måste kopplas via säkringar. Om du inte fick med någon instruktion så går det säkert att hitta på nätet. Strömbrytaren används för tvångskörning och om den är avstängd startar pumpen automatiskt om vattnet den står i stiger tillräckligt högt.
  4. Det tokiga med CE kraven är just att man kräver CE märkning av båtar tillverkade från 1950 till 15/6 1998. Det omöjliggör ju effektivt laglig import av båtar tillverkade under dessa nästan 50 åren. Att ställa nybåtskrav på en 50 år gammal båt är ju direkt oetiskt. Det enda rimliga hade ju varit att ställa dessa krav på båtar som verkligen är tillverkade 16/6 1998 eller senare. Att som nu ställa samma krav på båtar som är 40-50 år äldre är ju bara ägnat att undergäva förtroendet för de myndigheter som beslutat och försöker upprätthålla dessa helt orimliga krav.
  5. Slangen ska naturlugtvis sluta vid sargkanten. Den får ju inte hänga så att den kan nå ner till vattnet.
  6. Lös länspump i sittbrunnen med slang över sargen. Du stuvar undan alltihop när du ska segla.
  7. Köp en elektrisk bränslepump på biltema.
  8. Utan impeller... att värma upp oljan tar 15-20 minuter...
  9. Eld-

    Byta pt motor

    Om man måste lossa hela paketet för att komma åt så är risken överhängande att något har korroderat fast så illa att det inte går att få isär utan att förstöra något dyrt.
  10. Eld-

    Byta pt motor

    Den ser ju ut att vara fastskruvad i flänsen så om man kan komma åt skruvarna på baksidan så borde det ju vara ganska enkelt.
  11. Eld-

    Ford 2715e

    Har du kollat att tempmätaren visar rätt?
  12. På min båtklubb i Stockholmsområdet skulle en Bison 31 de sex första åren kosta 6670 kr/år för både sommar och vinterplats. Efter sex år sjunker avgiften till 5670 kr/år. Obligatorisk arbetsplikt 6 timmar per år och obligatorisk nattvaktstjänst 1-2 nätter per år. Givetvis även arbetsplikt vid upptagning och sjösättning. Sedan finns det en massa extraavgifter om man vill köpa sig fri från arbetsplikt eller nattvaktstjänst eller om man tex vill byta sjösättningsdag. (Det är först upp sist i sjön som gäller.) Det är givetvis kö till platserna.
  13. Vanliga papperspackningar blir inte gamla. Gummidelar kan bli dåliga och gummidelar från 80-talet kanske inte tål etanol. Om du kör på alkylatbensin slipper du eventuella etanolproblem och är dessutom lite mer miljövänlig.
  14. Om den förvarats på ett vettigt sätt så ska det ju inte vara något problem att få igåbg den. Byt impeller och kontrollera skicket på alla slangar så att inget är sprucket.
  15. Det kommer bli väldigt svårt att få samma flöde i alla fyra parallella rör. Jag tror också att värmeöverföringen från avgasrör till kopparrör blir mycket sämre än i en vattenfylld limpa.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy