Jump to content
Friday 17 September 2021

Eld-

Medlemmar
  • Content Count

    2,608
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Eld- last won the day on May 27 2018

Eld- had the most liked content!

Community Reputation

437 Expert

About Eld-

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Vator 17 HT
    Mercruiser 140

Recent Profile Visitors

1,719 profile views
  1. Roslagsmahogny som lagts i många lager över åren och dessutom solbelysts blir helt svart.
  2. Efter att ha läst en artikel i Ny Teknik om denna eller liknande produkter: Den innehåller en kondensator som ska minska den reaktiva effekten i hushållet och på det sättet spara pengar. Nu är det flera problem med detta. - Elmätare för vanliga hushåll mäter inte ens den reaktiva effekten så det finns aldrig något att spara. - Ett vanligt hushåll har mycket liten reaktiv effekt. Vilket naturligtvis också är anledningen till att den inte ens mäts. - Även om den reaktiva effekten i hushållet hade varit stor och den hade mätts så hade man ändå aldrig kunnat spara ens i närheten av vad de påstår. Bluffprodukt som säljs av bluffbolag där det inte går att få tag i den som står bakom.
  3. Inget kladd! Det blir bara krångligare nästa gång.
  4. Der funkar med förkopplingsmotstånd till tändspolen men då måste man dra en separat kabel som inte går via förkopplingsmotståndet till tändmodulen. Så gjorde jag med min eftersom jag redan hade en väldigt ny tändspole jag inte ville byta och det fungerar utmärkt.
  5. Startkretsen från tändningslåset till startmotorn brukar väl även sitta på tändspolen så att förkopplingsmotståndet blir förbikopplat när startmotorn går? Det behövs inga reläer till det.
  6. Här finns manual med felsökningsschema: https://bennetttrimtabs.com/installManuals/Classic-Trim-Tab-Owner-Manual-WEB.pdf
  7. Du menar väl Ångering.
  8. Jag har aldrig träffat en kapellmakare som inte vill malla själv.
  9. Exempelvis Hempel SilicOne fungerar som utlovat och är laglig. På en planande båt åker nästan alla havstulpaner av av sig själva när man kör. De som är kvar eller på deplacerande båtar så är de jättelätta att få bort. Man kan dra av dem med handen.
  10. Problemet med uttagen på bryggorna är att hela bryggan antagligen är uppsäkrad med högst 3*16A. (Antagligen mindre ) Det kommer inte räcka långt om 20 båtägare sätter i sina laddkablar.
  11. Visst kapa underdelen av drevet, montera en podd, släng ut motor och bränsletank och sätt batterier i dess plats. Fast det stora frågan när det kommer till elbåtar kommer ju vara laddinfrastruktur.
  12. Eld-

    seg i plan

    Det kan ha varit skräp eller växtdelar i propellern.
  13. Eld-

    Bytt motor

    Det kan också bero på en propeller med fel stigning för kombinationen av båt och motor.
  14. Eld-

    Nya bensinen

    Du skrev inte vad det var för motor i första inlägget... Oavsett det så kommer in 10% etanol ställa till med något. Vad som sedan händer om inblandningen ökas ännu mer kan man ju fundera på...
  15. Eld-

    Diesel vs Bensin

    Det är sant att en diesel har en flackare vridmomentkurva så att båten kanske lättare kommer upp i planing. Men vid marchfart och toppfart så är det effekten från motorn som räknas och då är dieselhästar och bensinhästar precis lika myckert värda. Observera även att antalet hästkrafter kan vara mätt på olika sätt och över huvud taget vara olika sanna på två helt olika motorer med helt olika ålder.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy