Jump to content
Wednesday 13 November 2019

Eld-

Medlemmar
  • Content Count

    2,297
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Eld- last won the day on May 27 2018

Eld- had the most liked content!

Community Reputation

315 Expert

About Eld-

  • Rank
    Amiral

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Vator 17 HT
    Mercruiser 140

Recent Profile Visitors

1,011 profile views
  1. Julafton 72 är det väl ändå i sången. Inte 12:e december.
  2. Behöver de billig sjukvård kan i alla fall Karin och Brian flytta till Sverige eftersom Karin är svensk medborgare...
  3. Risken finns att du får in glykolvatten i motorn via avgasventilerna om motorn inte är igång.
  4. Ja jag har mätt med tångamperemeter. Inombordare...
  5. Startmotorn till min 140-hästars motor drar cirka 250A.
  6. Jag föreslår att du mäter strömförbrukningen när startmotorn går med en tångamperemeter. Min gissning är dock att du behöver en säkroäinc på 300A.
  7. Eld-

    Färskvatten

    Jag dricker vatten som förvaras i 5-litersdunkar. Det kan stå i flera veckor i båten utan att bli dåligt. Hemma har jag reservvatten i 25-litersdunkar. Vattnet byts en gång i halvåret när och det smakar utmärkt då.
  8. Eld-

    Dränera Alpha1-drev

    Nu var du bra skelögd... 26 är den övre.
  9. Det finns olika typer av växelmekanismer! Om växeln använder en så kallad clutch dog så fungerar det som Gelis beskrivit. Men om den är av typen med växelkona så sitter propellern fast åt bägge hållen när en växel är ilagd.
  10. Om du tycker det är krångligt att ta bort expansionskärlen så kan du säkert få bort nästan all oljan genom att suga ur den med oljesugen. Lite grann olja i kylsystemet gör ingen skada. Men dom sagt... häll INTE glykol där det ska vara motorolja.
  11. Vätgasproduktion-vätgas-bränslecell är egentligen bara ett alternativ till ett batteri. Fast vätgasalternativet har mycket sämre verkningsgrad. Det betyder att för att man ska tro på vätgasen som ett bättre alternativ så måste man tro att batteritekniken inte kommer klara av framtida kapacitets- eller miljökrav för det är bara då som vätgasen kan bli ett bättre alternativ. För närvarande är vätgas bara att gå över ån efter vatten jämfört med batteridrift.
  12. HVO100 Är i det avseendet lika bra som blankdiesel.
  13. Det jan även vara så att det läcker in luft på sugsidan av sjövattenpumpen.
  14. RME, HVO och fossildiesel blandar sig utmärkt. RME är ju ett problem i båtar för att bränslet ofta blir stående länge i tanken med en skvätt vatten i botten. I gränsskiktet mellan vatten och diesel växer det då saker som man inte vill ha i tanken pga RME'n. HVO är i detta sammanhang samma sak som fossildiesel. I den växer inget. Faktum är att det enda sättet som finns att skilja fossildiesel från HVO är med kol-14 metoden. Fossildieseln är väldigt mycket äldre än HVO'n. I övrigt är de helt lika.
  15. Verkar väldigt krångligt jämfört med att först tömma motorn och sedan låta den suga i sig en hink glykolblandning.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy