Jump to content
Tuesday 31 March 2020

Eld-

Medlemmar
  • Content Count

    2,311
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Eld- last won the day on May 27 2018

Eld- had the most liked content!

Community Reputation

319 Expert

About Eld-

  • Rank
    Amiral

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Vator 17 HT
    Mercruiser 140

Recent Profile Visitors

1,126 profile views
  1. Eld-

    Vator

    Monumentalt trådlyft!
  2. Jag har hela tiden fösökt hålla mig till ämnet. Dvs frågan i TS första inlägg. Och hur han kan komma fram till vad han borde eller inte borde göra. Inte i något inlägg har jag diskuterat andra motorfabrikat. Caribic410 kan antagligen ge alla svar som behövs angående mer eller mindre lämpliga medel för den ifrågavarande applikationen. Det har han visat i tidigare trådar. Nu lämnar jag den här diskussionen.
  3. Vad har en Yanmar 1GM med Scanias eller Volvos motorer att göra?
  4. Återigen. Det betyder inte att konstruktionen i gränssnittet mellan block, packning och topp är exakt lika. Om det går att ta reda på exakt vilken produkt manualen vill att man ska använda så går det att göra en mer kvalificerad bedömning av varför rekommendationen finns. Det finns ju även annat man kan försöka ta reda på. Är manualen original eller någon eftermarknadsmanual (typ Clymer eller dylikt)? Eftermarknadsmanualerna är inte alltid korrekta. Kan det finnas någon servicebulletin om detta? Kan du hitta en annan manual att dubbelkolla mot. (Som en second opinion.)
  5. Nu var detta varken en Scania eller en VW...
  6. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det inte förekommer att man ändå ska ha det. Det finns ovanliga konstruktioner och med all respekt för deras yrkeskunskap så har människor generellt en förmåga att fortsätta göra som de alltid gjort oavsett om det är bästa sättet eller inte. Nu har inte jag heller någonsin hört talas om att man stryker på någonting på en topplockspackning före montering. Three Bond 50 är dessutom ett varumärke med en hel arsenal olika produkter så det är ju svårt att veta vilken typ av produkt som avses. Ska det vara för att limma fast packningen eller för att förbättra de tätande egenskaperna? Om man använder en olämplig produkt så riskerar man att göra packningen hal så att den inte fäster i block ock topplock som den ska och då snabbt går sönder igen.
  7. Planerar du för att tidigarelägga ditt arv?
  8. Formsprutade/formsprutning heter det.
  9. Om inga andra markeringar finns cirka 10 mm över plattorna.
  10. Även bälgar på inudrev, som är mycket tunnare än de på s-drev, håller lätt många ggr längre än det bytesintervall tillverkaren uppgivit. På dessa är det solljuset som får gummit att börja spricka på ytan. Till slut går det hål. Men inte katastrofalt om båten använts varje sommar. Angivet bytesintervall är två år men den ser fortfarande helt felfri ut efter fem. Den håller antagligen för normal användning i minst tio år men byt när ni ser tecken på sprickbildning på ytan. Om man däremot sjösätter en båt som stått på land några år utan att kolla bälgarna kan det sluta med katastrof.
  11. Får ta en stadig virre först så att jag vågar smaka på kylarvätskan. Skämt åsido. Om man provar med en refraktometer så skiljer det inte så många grader mellan etylenglykol och propylenglykol på skalan. Så även om man inte vet vilket man har, eller om man t.o.m. har en blandning, så kan man ändå se om man har ett tillräckligt frysskydd för att motorn inte ska frysa sönder på vintern. Jag misstänker att samma sak gäller med en provare som mäter densiteten. Största felkällan med en densitetsmätare brukar vara luftbubblor i vätskan. De måste bort för att den ska mäta rätt.
  12. Kör du bilen i 180 km/h i 50 timmar så är det nog dags att byta oljan i växellådan. En bil körs i allmänhet med ett effektuttag på cirka 10% av maxeffekt men i en båt ligger effektuttaget i allmänhet på cirka 80% av maxeffekt. Det är stor skillnad det...
  13. Min erfarenhet är att oljan ser väldigt svart ut när man tappat ur den men att den faktiskt ser svart ut även när den är ny om man häller ut den i ett tråg på samma sätt. Fast det brukar man ju aldrig göra... ny olja brukar man bara se i tunna skikt eller droppar där man spillt och då ser den tex grön ut. Häll upp ny olja i ett tråg så får du se. Gammal olja blir givetvis svartare än den nya och det beror bland annat på de mycket små metallpartiklar som slitits loss från slitytor i drevet och som svävar i oljan.
  14. Det ser normalt ut. Byt olja du bara.
  15. Julafton 72 är det väl ändå i sången. Inte 12:e december.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy