Jump to content
Monday 28 November 2022

raol

Silvermedlem
  • Content Count

    5,791
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    40

raol last won the day on November 7

raol had the most liked content!

Community Reputation

1,612 Expert

About raol

Recent Profile Visitors

6,888 profile views
  1. Blev du så upprörd över att tråden om eljour startades, att du behövde starta flera trådar där syftet uppenbart är att driva med "off topic"-principen?
  2. Jodå, det är precis så jag själv gör. Men tyvärr är inte båtar, eller inte vår båt åtminstone, ett öppet dansgolv, utan man behöver stå böjd och vriden för att få ut batterierna, och sen kommer fler moment som är svåra eller omöjliga att utföra med god ergonomi. Båtar förr byggdes inte för att användas, utan för att de skulle vara billiga och snabba att montera. Komfort, ergonomi, reparerbarhet, osv, var totalt okända ord för tillverkare för 40 år sen.
  3. Hmm, brorsan har visst hittat historik i den! Jag har ingen aning om hur, men glad att det finns. Det ser inte alls bra ut. Ingen direkt laddning, förutom några svaga spänningstoppar, på nästan en månad. Kommer att lyfta ur dem ur båten på julhelgen, för de kommer att bli skrot annars. Hade hoppats slippa det, för min rygg kommer att haverera, men har inget val.
  4. Jag har lite svårt att känna sympati för folk som ger sig ut i förhållanden som båten inte är byggd för. Är den potentiella våghöjden större än ca 1/4 av båtens längd (som en tumregel), ska man helt enkelt inte vara ute med båten.
  5. Ja, det mesta (men inte allt) av informationen finns även där, men inte alls i samma omfattning och i mer översiktlig skala, inte i närheten av lika tillgängligt och lättläst, och inte lika elegant. Men vissa saker finns inte alls. Så jag vidhåller att det som Eniro (och alla andra som har digitala vektorsjökort) erbjuder är en markant sämre produkt än Sjöfartsverkets sjökort. Det är därför det är så trist att man inte kan köpa Sjöfartsverkets produkt direkt, och bara stoppa in i valfri plotter. I stället måste man stå ut med de mer eller mindre inkompetent överförda versionerna som erbjuds. Jag förstår att sjökort spelar mycket mindre roll i nästan hela resten av världen. Vår täta, grunda skärgård är nästan unik, och i majoriteten av världens farvatten är det släta kuster, med antingen långgrunda, mjuka bottnar och tidvattenpåverkan, eller bråddjupa klippor och därunder djup som är stora nog för i princip allt som flyter. Sikten är oftast begränsad av väder i stället för terräng, så man behöver mycket färre fyrar och sjömärken. Kusterna medger nästan aldrig naturhamnsvistelser, utan antingen ankrar man på lagom djup i "öppet" vatten, eller så går man in i en av få hamnar längs kusten (lite som det är i Halland och Skåne här i Sverige). Eftersom de som tillverkar plottrarna, och bestämmer hur de digitala sjökorten ska funka i dem, inte bryr sig om en liten nischmarknad i norra Europa, vars särart de kanske inte ens är medvetna om, så utformas allt utifrån det sjökortsbehov som gäller för kanske 98 procent av världens kustnära farvatten. Utmärkt där, men kasst för oss.
  6. Nä, det är verkligen inte sant! Sjöfartsverkets riktiga kort är ju kartografiskt enormt mycket bättre än de digitala, och har mycket mer metadata. Läsligheten är fantastisk i Sjöfartsverkets versioner, med den bättre texten. Fler symboler, t ex för torrdass och hamnar. Enslinjer har kompassriktning och karaktärer. Fyrarnas sektorer är tydligt utritade. Symboler är tydligare. Jämför Eniro och Sjöfartsverkets här... Eniro Sjöfartsverket
  7. Det är nog skillnad. Smartshunt har ingen historik. Det är en sak som offrades när den skulle göras liten, billig och snål.
  8. I början tror jag absolut att det var en ökning, eftersom det fanns en stor ovana och övertro på sjökortens kvalitet (precisionen i GPS-systemet har aldrig varit en praktisk begränsning sen USA stängde av SA permanent för 22 år sen). Jag minns en artikel i Göteborgs-Posten om två äldre herrar som, enligt artikelns vinkel, räddats tack var GPS:en de hade i båten. De hade kört rakt upp på ett skär i tät dimma. Jag tyckte det var uppenbart att de hade kört på i hög fart utan sikt, och bara följt plottern. Ett ögonblick av ouppmärksamhet, så var de på land... Att premierna går upp tror jag har minst lika mycket, kanske allra mest, att göra med att båtarnas värde skenar. 1000 skador för 30 000 kr är billigare än 500 skador för 150 000 kr. Typ...
  9. Jo, men man ska inte vara på sjön om det är risk för åska!
  10. Vet inte vad "EP"-regulator är. Den vi har är en enkel PWM-regulator. "Victron BlueSolar PWM-LCD & USB 12/24V 30A". Med det vi har går det inte att se historik, utöver det som syns sen man öppnade "Trends"-fliken i mobilappen medan man är ansluten.
  11. Smartshunt har inget minne mer än för summor och medelvärden. Grafen i "Trends" visar bara det som hänt sen man klickade in på den fliken. Växlar man bort från den rensas den och nollställs igen. Så det är bara om man är där när solen lyser starkt som man kan bedöma om den laddar eller inte.
  12. Momsen är 25 procent, och det är på ALLT tills den är i Sverige, dvs även frakt och alla avgifter kring frakt och införsel i övrigt. Detta för att säljare i tredje land inte ska kunna sälja varan för nån krona som momsas, men sen tar betalt på riktigt via frakten som inte momsas. Så momsen är på allt för att täppa till den luckan.
  13. Ok, men då är ju det en faktor man får ha med i beräkningen. T ex genom att man har offline-kartor i mobilen eller en nödströmkälla för plottern.
  14. Normalt har jag mobilen inkopplad i ett USB-uttag i sittbrunnen så att den är fulladdad eller nära full hela tiden. Jag har dessutom alltid med mig en fulladdad powerbank (i mitt fall med kapacitet för 2-3 fulla uppladdningar av mobilen) för att kunna ladda mobilen om den tappar laddning oväntat snabbt. Sen behöver man ju inte ha mobilen igång hela tiden för att navigera. Det räcker normalt med några sekunder för att se hur det ser ut närmaste minuterna framåt, sen följer man ju saker man ser runt båten, eller en viss riktning. Jag sitter ju inte och stirrar på plottern när jag seglar heller, utan det är kanske nån procent av totala tiden. När vi körde hem vår nuvarande båt efter köpet, ca sex timmar för motor, använde jag min mobil för navigeringen. Förbrukade kanske 30-40 procent av laddningen totalt. Plottern som satt i var antik, en Raymarine A70, så den använde vi inte aktivt, även om den var påslagen och fungerade.
×
×
  • Create New...