-
Content Count
6,985 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
75
raol last won the day on August 9
raol had the most liked content!
Community Reputation
2,306 ExpertAbout raol
-
Rank
Silvermedlem
Recent Profile Visitors
10,328 profile views
-
Att få in en kompakt, "riktig" toastol där är nog inget problem. Sen en fällbar tvådelad lucka med gångjärn framtill så man kan täcka helt både upptill och framtill. Fäst en skena i taket som ett U och fäst en tjock och tung gardin (av tyg utan maskor som man kan se genom) där, anpassad så den går från golv till tak när den är utdragen runt toan, med plats för ben och fötter och för en person att luta sig fram lite. Gardinen kan kompletteras med hakar på insidan så man kan förhindra att den öppnar sig av vinddrag, husdjur, småbarn eller nyfikna medpassagerare. Jag hade också monterat den så man sitter med ryggen med eller mot färdriktningen, inte i sidled. På så vis kommer inte fötterna och benen ut i mittgången.
-
I ett litet område i "mina" vatten är det ca 200 passager per dag med vägfärjor. 60 per dag på den norra av lederna och ca 140 per dag på den södra av lederna jag markerat med lila i sjökortsbilden. Betydligt större och mindre manövrerbara än små skärgårdsbåtar. Allt detta i ett rätt smalt område med mycket fritidsbåtstrafik. Verkar funka fint.
-
Problemet med regelefterlevnad beror nog mer på att regeln upplevs som omotiverad, än att den inte är känd. Regeln verkar mest vara där för att man ogillar fritidsbåtar snarare än att det finns ett faktiskt problem. Då är det inte så konstigt om folk struntar i den.
-
En normal fyrtaktsmotor, utan nån form av kompressor (turbo eller mekanisk), borde "suga" den svepta cylindervolymen en gång vartannat varv. Låt säga att motorns typiska varvtal är 2000 v/min och volymen är 2.2 liter (som den är för en D2-55), så blir det 2200 liter i minuten, eller ca 132 kubikmeter i timmen. Det blir ca 2.4 kubikmeter per hästkraft i detta fallet, så ja. Men hur mycket värme som kan transporteras bort beror nästan helt på luftflödet lokalt över generatorn. Grafikkortet i min dator drar runt 400 W när det går på max. Det kyls av tre ganska små fläktar som sitter på det. Hade det bara fått kylning av en svag genomströmning av luft i datorlådan, så hade det överhettats redan vid några tiotals watt, som är under vad det drar bara man har det igång på "tomgång" för att visa en webbläsare, som just nu. Lokalt luftflöde är heeelt avgörande för att effektivt kyla nåt.
-
Luftens temperatur spelar rätt liten roll. Luftflöde är helt avgörande. En liten fläkt precis intill generatorn som blåser normal motorrumsluft på den kommer att kyla väldigt mycket bättre än att pumpa in en aning svalare utomhusluft, diffust i motorrummet. Att rikta kall(are) utomhusluft med en dyr fläkt och en bökig rördragning är väldigt onödigt jämfört med att sätta dit ett par datorfläktar för några hundra.
-
Nu gällde det att kyla en generator.
-
En annan lösning kan vara att bygga en enkel ram som sitter runt generatorn och montera dit två datorfläktar. De kostar väldigt lite, relativt sett, och kan bytas för småpengar på minuter om och när de går sönder. 100-150 kr/st. Då ska man ha modeller med högt luftflöde, inte såna för högt statiskt tryck.
-
Vegetabilisk behöver den inte vara. Den kanske oftast är det, men den går fint att tillverka av animaliskt fett. Glycerol får man när man bryter loss fettsyrorna från en triglyceridmolekyl, grundbeståndsdelen i alla fetter i levande varelser.
-
En fartmätare som använder trycket av vattnet in i ett rör för att mäta hur snabbt båten rör sig genom vattnet.
-
Jag läste, men omständigheterna är inte jämförbara. Tanken var dessutom inte helt tät i mitt fall. Det var en tank som hade en mindre läcka vid påfyllningslocket. Men visst, jag tror också mest på att det kom vid påfyllningen, men det var inga problem under slutet av sommaren, när de första literna efter den tankningen användes, utan vattnet "syntes" först på våren.
-
Jag har då varit med om att en lös plasttank fått ganska rejält med vatten i sig över en vinter, förvarad i ett frostfritt garage. I tanken var det 6-8 liter bensin 98 oktan, plus 2 % tvåtaktsolja. Det var nog en deciliter vatten i botten, som fick motorn att spotta och hosta nåt väldigt. Hur vattnet kom dit vet jag inte. Kanske kom det från bensinpumpen och separerade ut under vintern, eller så kom det in via luften på nåt vis. Men vattnet var där, otvetydigt. Jag dekanterade av det i en glasburk för att ungefärligt mäta hur mycket det var.
-
Nog bättre att tömma helt, pumpa ur till lösa dunkar, än att ha lite kvar. Hur stor tank rör det sig om? Jag antar att det är bensin.
-
Nu är ju inte linorna, eller vinscharna för den delen, inne i sittbrunnen. Begreppet innebär bara att de är åtkomliga från sittbrunnen. I praktiken är de på rufftaket och på kanterna runt sittbrunnen. Att behöva lämna sittbrunnen under färd är ett planeringsmässigt och säkerhetsmässigt misslyckande. Det kan väl ursäktas på lugnt vatten i en vik eller hamn, men inte i övrigt.