Jump to content
Sunday 17 October 2021

raol

Silvermedlem
  • Content Count

    4,850
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

raol last won the day on June 15

raol had the most liked content!

Community Reputation

1,107 Expert

About raol

Recent Profile Visitors

3,888 profile views
  1. Har inget behov av dirk. Mest bara en lina som är i vägen. Men det är en helt annan diskussion, ointressant för det tråden handlar om. Men ja, jag har ju redan kommit på att jag har en lagom tjock, riktig lina som jag kan använda för det som ska vara permanent draget i masten. Billig lina funkar förhoppningsvis som pilotlina i mast och bom under vintern, medan de ordinarie linorna är urdragna för tvätt eller utbyte.
  2. Precis utanför och precis innanför fästets ytterkanter i skåran. Och sen skruvar i som stopp för rörelse utåt och inåt. Du låser helt enkelt fästets rörelse.
  3. Nya hål strax utanför och strax innanför, där man skruvar fast skruvar som låser fästet i båda riktningarna. Nog enklaste och billigaste lösningen. Ett par borrhål och några skruvar, brickor och muttrar. 10-15 min jobb och några tior i material.
  4. Neutral... Jag tycker personligen att alkohol, eller andra omdömespåverkande droger, aldrig ska finnas i kroppen när man framför, eller har kommandot över, ett fordon, på land eller på havet. Folk som inte tror att en folköl eller två påverkar förstår inte hur alkohol påverkar kroppen. MEN, precis som framgår i artikeln, så är lagen inte tillräckligt långtgående för att det var brottsligt i det aktuella fallet, så ur det perspektivet var det rätt att det inte gick längre. Jag hoppas bara att man ändrar lagen så att den omfattar alla fartyg oavsett fartkapacitet eller storlek, undantaget uppblåsbara badleksaker.
  5. CE-reglerna gäller förstås enbart båtar som omfattas av CE-certifiering. Har man en äldre båt (sannolikt är en stor majoritet av alla fritidsbåtar i Sverige äldre än CE) så måste det vara specifikt i försäkringsbolagets egna regler att det ska vara på ett visst sätt.
  6. raol

    Mastfällare

    Poängen med linor som ersätter vant är att man enkelt kan leda linorna genom block eller liknande, och spänna upp dem gradvis under fällandet. Det är svårt att göra med vant.
  7. raol

    Mastfällare

    Om det inte gör nåt att masten kan röra sig i sidled, så vore kanske det enklaste att skruva fast två öglor i däcket framför masten, båda på var sida lite i sidled, och sen i framkant av masten, strax ovanför mastfoten, nita fast en ögla. Sen förbinda öglorna med korrekt dimensionerad lina. Då får man en punkt som håller kvar mastfoten ungefär på samma sätt som ett gångjärn, men utan att vara lika låst. Mastens rörelse i sidled kan man begränsa med två linor till masttoppen som dras ner till relingslisten på samma tvärlinje som "gångjärnet" ovan. Linorna kan t ex hissas upp med storfallet och sen får fallet surras fast i masten nertill, utan att gå genom nåt däcksmonterat. Linorna spänns upp separat i sidled.
  8. Nja, när jag frågade om tillverkare visste jag ju inte nåt om båten. Det kunde ju ha varit så att ett visst företag tillverkade alla. Typ "Bertils Segelkanoter AB"!
  9. I helgen såg jag denna rätt udda segelbåten. Kan inte avgöra om det är en kölbåt eller jolle, men lutar åt kölbåt med tanke på hur den uppförde sig i hårdare vind. Den är, lite otippat, spetsgattad, med påhängsroder längst bak. Segelmärket, i den mån det kan kallas det, är ett "D". Nån som kan identifiera tillverkare och modell?
  10. Inga späckhuggarattacker längs färden?
  11. Jag kommer personligen aldrig ha den på släp. När jag är ute med segelbåten så är det för att segla. Då vill jag inte ha nåt som släpar bakom och bromsar och stör. I hamn är det också ett onödigt moment att behöva ta hänsyn till om man ska justera och backa. Nä. Gummibåten är i vattnet när den ska användas, och övrig tid är den uppe i båten.
  12. Det här med antal lager epoxy handlar nog om epoxyfärg. Den är tunnskiktig. Jag strök på förtjockad lamineringsepoxy. Säkert mer än en millimeter tjockt lager i snitt. Motsvarar förmodligen flera tiotals lager epoxyfärg.
  13. Den vi nu faktiskt har väger ca 17 kg, utan åror, och är inte tokstor ihoprullad (som ett större liggunderlag). Vi har också en kran på akterspegeln för att enkelt kunna hissa upp och fira ner en gummibåt. I båten finns en stor stickkoj till styrbord som är utmärkt för förvaring av allehanda ting. Där kommer den att bo när jag använder båten. En faktor är väl hur ofta man tänker använda den. Ska man använda den dagligen eller nästan dagligen, tröttnar man kanske på proceduren, men jag räknar snarare med att använda den kanske en gång under en vecka, om ens det.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy