Jump to content
Monday 02 August 2021

raol

Silvermedlem
  • Content Count

    4,691
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

raol last won the day on June 15

raol had the most liked content!

Community Reputation

1,013 Expert

About raol

Recent Profile Visitors

3,508 profile views
  1. Jo, det fattade jag. Det jag undrade var just vad som är dåligt med hur de nuvarande ändarna fungerar? Alltså, vad som ni önskar kunde bli bättre?
  2. Det beror förstås på hur förhållandena är just där man är och hur båten ser ut, men för min del tycker jag att hamnen är säkrare. Båten ligger stilla (det kan komma lite lätt svall från båtar i hamnen, men sånt är jag förstås uppmärksam på) och det är aldrig bråttom när man är i hamnen, så man kan gå lugnt och försiktigt. På vår båt finns det hela tiden nåt att hålla sig i, även om det är lite glest mellan sprayhood och vant (ska nog åtgärdas med ett par hajfenor framöver), så det ska mycket till för att man ska ramla på nåt sätt. Nu är jag en väldigt försiktig och planerande person, men jag anser i alla fall att det är väldigt mycket säkrare att röra sig på båten när den ligger förtöjd i hemmahamnen, jämfört med när båten är i rörelse ute på vattnet.
  3. Du har inte missat nåt...
  4. Jag som aldrig nånsin använt en spinnakerbom är nyfiken på vad som är dåligt med den på första bilden, som ni redan har? Eller är grundproblemet egentligen att bommen är för tung, mer än att ändarna är dåliga?
  5. Vad jag vet är det främst för att det finns många arter på västkusten, alla med lite olika kalendrar, medan det bara finns en art på östkusten.
  6. Självklart får man kolla under natten, när de inte laddar, plus att, som jag skrev, matematiken får spela in. Man får räkna på vad för förbrukare man har och göra en budget. Det mesta är ju förutsägbart.
  7. Men det där har ju inget med mätaren att göra. Det var ju bara klantigt att använda för mycket. Mätaren fyller främst funktionen att få detaljkoll, men en enkel spänningsmätare och lite enkel matematik räcker gott för att hålla urladdningen på en säker nivå.
  8. Jag är av åsikten att man ska köpa billiga, enkla batterier. Livslängden är det i verkligheten ingen egentlig skillnad på, och de uppför sig i övrigt mer eller mindre likvärdigt. Så att betala sviniga summor för AGM är bortkastade pengar. Så för 1800 spänn får man i alla fall två blybatterier. För listpriset, ca 3000 kr för en Victron som nämndes tidigare, får man tre bra batterier, eller två lite större. Jag gillar också att mäta, men jag har hellre en större batteribank innan jag monterar in en mätare för många tusen.
  9. Jojo, en ny båt för 2-4 miljoner ska så klart ha en mätare för några tusen. Men en flera årtionden gammal båt kanske i första hand ska ha en större batteribank. Först när det verkligen är slut på plats för fler batterier kan det vara aktuellt. Tycker jag.
  10. Jag vet inte jag. Man får i alla fall 2-3 hyfsade förbrukarbatterier för priset av en sån Victron-mätare. Hade hellre haft den extra batterikapaciteten än en mätare för att kunna ha koll på kapaciteten.
  11. Finns det nån Delta 15 då? Om denna nu är två fot kortare än en 17...
  12. Det sitter en röd dragögla i ett hål nere till vänster. Jag är rätt säker på att om man drar i den, så faller plattformen (kontrollerat) ner och förmodligen finns det en stege tillgänglig i nästa steg.
  13. Kontakta NM Båtepoxi i Ytterby. Väldigt hjälpsam personal. Jag handlade där i våras och fick till och med en demonstration av hur man blandar och lite annat av chefen. De har många olika produkter för olika ändamål, så förklara vad du ska göra så kan de säkert hitta en produkt som är lämplig.
  14. Samma sak kan man fråga sig i nya bilar. Jag anser att man som förare ALDRIG ska behöva titta ner på reglagen för att ändra t ex temperaturinställning, fläktstyrka, starta eller stänga av radion, m m. På äldre bilar är det tydliga, taktila reglage som man kan lära sig i "muskelminnet" och sen hantera oproblematiskt. På nyare bilar blir mer och mer styrt via pekskärmar, där man som användare inte får nån taktil återkoppling, och alltså MÅSTE titta bort för att hantera. Helt förkastligt! En skärm är helt ok, men inställningarna där ska bara vara sånt man normalt inte behöver ändra under färd. T ex preferenser för hur backsensorerna ska fungera, balans/bas/diskant och kanalprogrammering i radion, och annat av det slaget. Allt annat ska vara mekaniska vrid/dragreglage eller knappar, med tydlig gruppering och tydligt skilda former för saker som inte hör samman.
  15. Gissar att det nertill finns en utdragbar stege, kanske dold bakom en panel. Sen är det först från 2016 som reglerna gäller, så en båt från 2015 kan ju se väldigt ny ut, men ändå inte omfattas av reglerna.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy