Jump to content
Sunday 18 April 2021

raol

Silvermedlem
  • Content Count

    4,309
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

raol last won the day on April 16

raol had the most liked content!

Community Reputation

842 Expert

About raol

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

3,034 profile views
  1. Det beror på sjökortsdatan. I vår nya plotter har vi Seapilot i en version som inte klarar autorouting, vilket också betyder att plottern inte kan avgöra om båten är för djupgående eller masten för hög för en viss punkt i sjökortet. Med sjökort som har data för autorouting kanske det går. Men grunden är ju utmärkta på sjökorten, så om man ser sjökortet kan man ju själv se att det är grundområden framåt.
  2. Fast så enkelt är det inte. Man måste ta höjd för att en viss mätare kan visa lite fel. Och vilka de andra felkällorna är ligger inte på mig att redovisa. Men gränsen är satt för att trygga rättssäkerheten. Hellre fria några som är lite lätt berusade än att fälla nyktra, är principen.
  3. Jag har inte satt gränsen och kan inte detaljerna, men jag har läst att när den infördes angavs detta som skäl för att inte direkt sätta en nollgräns. Det är en säkerhetsmarginal för att säkerställa att ingen nykter person felaktigt utpekas som alkoholpåverkad enligt mätaren.
  4. Nja, det förbränns ju tämligen omgående. Det jag menar med vatten i emulsion är det som "binds" av etanolen som är inblandad, och det kommer att behållas i det tillståndet hela vägen genom bränslesystemet.
  5. Det ska ses som summan av flera felkällor om alla är i samma riktning. Inte nödvändigtvis enbart felmätning i själva mätaren.
  6. Vad märkligt att man stänger rampen när den behövs som mest. Hur tänkte man där??? Det borde vara en självklarhet att det finns kommunala, fria båtramper lite här och var, öppna året runt.
  7. Än en gång ska det påpekas att 0.2 inte är satt för att medge viss berusning, utan för att mätnoggrannheten i alkomätarna inte är tillräckligt bra för att garanterat aldrig fälla en nykter person, om gränsen skulle vara exakt noll. 0.2-gränsen är alltså i praktiken avsedd att vara en nollnivå, men där verkligheten gjort att man tvingats ha en viss marginal för rättssäkerhetens skull.
  8. raol

    Seglingsfilmer

    Favoriter vet jag inte. Master and Commander är ju en fantastiskt välgjord film, men det är ju inte segling med fritidsbåtar direkt... Här är däremot en: Voyage
  9. Ett vattenseparerande filter är nog bra att skaffa. Vatten i emulsion är inget problem i små mängder, det handlar mest om aningen minskad motoreffekt.
  10. Risken är stor att det är låst till hur sjökortet är uppbyggt och inte ändringsbart. Det är ju tyvärr så att mjukvarorna och de flesta sjökorten är generiska och anpassade för hela världen. Den typen av grund skärgård som är vanlig i Sverige är extremt sällsynt i resten av världen. Antingen är det långgrunda tidvattenområden med lera eller så är det bråddjupt direkt vid land, där en tremeterskurva bara skulle se ut som en accentlinje runt land... Det är därför sjökort generellt har ett sånt överflöd av djuplinjer.
  11. Här är det väl på sin plats att påpeka att det finns två olika datummärkningar på livsmedel. "Bäst före" talar om att livsmedlet ska smaka som förväntat till minst det datumet om det förvarats korrekt. Det säger inget om hur länge efter som det kan fortsätta smaka bra, och det säger inget om att livsmedlet blir otjänligt vid ett visst datum. Många livsmedel, i synnerhet torrvaror, får ett generiskt BF-datum som egentligen är meningslöst. Socker, salt och sånt håller i årtionden! Ägg har ett BF-datum som är satt utifrån förvaring i rumstemperatur. I kylskåp håller ägg normalt i många månader förbi BF. Jag är periodare när det gäller ägg, så ibland kan enstaka ägg vara kvar i kylen i ett halvår. Har hittills kunnat äta dem utan problem. Det som är betydligt viktigare är "sista förbrukningsdag", som är ett datum satt utifrån beräknad bakterietillväxt, oftast i rått kött och vissa mejeriprodukter. Lukta och titta gäller fortfarande, men bör enbart praktiseras före datumet. Efter datumet ska man helst inte konsumera livsmedlet alls.
  12. Och det stämmer helt enkelt inte. Vid 0.4 är man rejält berusad. Tyvärr verkar du tillhöra den ganska stora skaran som inte själva uppfattar hur nedsatta kroppens funktioner är redan vid låg berusningsgrad.
  13. Se, där har vi ju problemet. Du tror att ditt alkoholdrickande inte påverkar. Det är just det som är det farliga med att framföra fordon i berusat tillstånd. "Det är bara andra som har problem, men jag klarar av det!" Att hänvisa till tradition är också meningslöst. Man kan rättfärdiga vilka galenskaper som helst med att det är "tradition". Traditioner som skadar är traditioner vi gott klarar oss utan. Ingen hindrar dig från att dricka alkohol. Men kör då båten först, och drick sen alkohol. Och kör inte båten igen förrän alkoholen lämnat kroppen. Det är faktiskt hur lätt som helst. Precis som på land. Om folk ändå kör i berusat tillstånd är det ju bara för KBV och Sjöpolisen att plocka dem. Jag ser gärna dagliga nykterhetskontroller under sommarmånaderna i vältrafikerade områden. Polisen och kustbevakningen gjorde ett utmärkt jobb en midsommarafton för 4-5 år sen, utanför min hemmahamn. De hade ett par RIB:ar och en patrullbåt och åkte runt och kollade båtar under flera timmars tid.
  14. Det var inte det jag menade. Jag menade att ni som är för att få vara full till rors ältar och ältar antalet döda. Det är få som dör, och de många dödsfall har inget med alkohol att göra, utan med klantighet. Därför är det inte särskilt intressant. Problemet som berusade förare utgör är så mycket större än bara dödsfall. Det måste till en helhetssyn. Det finns inget rimligt skäl till att få vara berusad till rors. Ingen blir bättre båtförare av det. Alla blir sämre. Hur mycket sämre beror på graden av berusning och alkoholtoleransen, men alla blir sämre. Varför ska det tolereras?
  15. Alla? På vilket sätt hör de ihop med trafik? Bärgare, visst, men den absoluta majoriteten av utryckningar av ambulans, läkarbil och räddningstjänst/brandkår handlar inte om trafikhändelser.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy