Jump to content
Sunday 03 July 2022

raol

Silvermedlem
  • Content Count

    5,301
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

raol last won the day on April 25

raol had the most liked content!

Community Reputation

1,353 Expert

About raol

Recent Profile Visitors

5,038 profile views
  1. En Lombardini LDW 903, med generator som är från Bosch (vad jag vet). Det finns en B+ och en D+ (där den gröna kabeln ansluter) på baksidan. Inget annat.
  2. Här finns en bra genomgång av MPPT och PWM med flera exempel, och hur olika faktorer påverkar. https://www.victronenergy.com/upload/documents/Technical-Information-Which-solar-charge-controller-PWM-or-MPPT.pdf
  3. "Öppen" som i "utan överbyggnad"? I så fall, absolut inget skydd alls!
  4. Den första anger spänningen till 18 V, vilket gånger 8.33 A ger 150 W. Den andra anger 24.4 V, gånger 6.15 A, vilket ger 150 W.
  5. Alla kablar till den mynnar ur ett kabelknippe som kommer från en grå databox på motorn. Men det är förmodligen dit den gröna kabeln från regulatorn går. Är inte vid båten, så jag kan inte fixa nån bild på det.
  6. Det finns ingen namngiven "W-utgång" på generatorn. Det verkar vara en Volvo Penta-grej, eller så är det bara deras namn på nåt som finns på andra. Kanske avses den tunna, gröna kabel som sitter på en bladkontakt på regulatorn och försvinner in i ett svart kabelhölje som sen försvinner bak till de otillgängliga delarna av motorn. Det finns inga nakna kontakter på den nuvarande. Allt är kapslat och plastingjutet. Och den sitter, som sagt, på "instrumentpanelen" som sitter där den ska sitta kvar. Så här ser den ut:
  7. Vår båt har en "instrumentpanel" monterad inne i ett sidofack i sittbrunnen. På den finns en stor varvräknare, en liten spänningsmätare, startlåset och fyra indikatorlampor. Men man får stå dubbelvikt eller på knä för att se vad mätarna visar. Panelen sitter ändå bra där den sitter, väderskyddad och ur vägen. Men jag skulle vilja ha en varvräknare som är lite mer synlig. Biltema har ju enkla för ca 300 spänn med hållare, som väl är det jag funderar på i första hand. Men jag vet inte om den är möjlig att få att fungera med en dieselinombordare. I manualen för Biltemas mätare står att grön kabel ska anslutas till antingen tändspole (som ju inte finns på en diesel) eller en varvtalssignalkabel (som inte heller finns i vårt fall). Den nuvarande varvräknaren får sina signaler från en databox på motorn, genom ett kabelknippe med kanske 20 ledare i ett gummihölje. Så, är det ens möjligt att ansluta en sån enkel mätare, eller behövs nåt helt annat?
  8. Instämmer. Det enda jag skulle komma på tanken att leja bort är sånt som jag inte får göra pga juridiska begränsningar. Jag lämnade in bilen för att få luftkonditioneringen påfylld. Jag blir också tvungen att anlita elektriker för eljobb i lägenheten (inte behövt än, men det kan komma). Men allt annat gör jag på egen hand. Litar inte på andra tillräckligt. Har sett för mycket skit för det.
  9. 1-2 dör per år i genomsnitt i Sverige. 15-20 skadas. Det är sällan det handlar om direkta nedslag i människor, utan oftast är det sidourladdningar från huvudblixten, eller att man varit utsträckt längs spänningsfältet (så det blir stor potentialskillnad genom kroppen). Men gällande frågan i tråden, så bör det vara farligare i naturhamn än i en vanlig hamn, under normala förhållanden. I naturhamnar ligger man sällan många båtar tätt, tätt, utan det är enstaka båtar i små grupper. Där är det stor risk att man med segelbåt är högsta punkten i omgivningen (inom ca 30-50 m). I en typisk småbåtshamn är det kanske flera dussin master inom samma radie, och då är en enskild segelbåt inte lika utsatt.
  10. Om symbolerna är bortslitna kan man väl anta att det är välanvända knappar. Vad kan behöva användas mycket mer än de andra på en båt av den här typen? Ankarspel? Drevtrim? Utombordarlyft?
  11. raol

    Båtskrot

    Absolut! Var i Sverige håller du till? I Göteborg finns Marinskroten, på Ringön, Hisingen.
  12. Har 14 eller 16 mm ankarlina, dubbelflätad. Jag behöver inte veta exakt brottstyrka på den för att veta att den kommer att hålla i årtionden så som den används. Min främsta invändning mot ankarband är att de är så obekväma och otympliga att hantera. Man får inget bra grepp i händerna, den skär in, den är besvärlig att fästa på saker och trasslar sig lätt. Hopplös produkt. Nej, en riktig lina ska det vara.
  13. En idiotisk lösning. Använd riktiga linor.
  14. Tack och lov att världen har utvecklats. En gång i tiden jagade vi med spjut och letade rötter och bär för vår överlevnad. I dag har vi det bättre.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy