Gå till innehåll
torsdag 15 november 2018

raol

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 687
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

raol senast vann den dag 27 September

raol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

341 Expert

Om raol

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

1 077 profilvisningar
  1. raol

    Marina fartyg delar inte AIS

    Måste behövas mycket övning där om inte ett toppmodernt militärfartyg med supersensorer klarar att upptäcka en tanker i tid...
  2. raol

    Anrika SF-bio blir Kinesiska Filmstaden

    Du får åka till Stràné!
  3. Samtidigt är det nästan ingen (några få i skärgårdsområden, men de är nog färre än tusen i hela landet) som är beroende av sin båt för transport och försörjning, så då kan man lika gärna argumentera för att det inte ska gå att försäkra dyra båtar som bara används för rekreation. Så det blir liksom bara löjligt att argumentera för att utesluta det ena eller andra.
  4. raol

    Säkerhetsutrustning

    Det finns mycket på Youtube att se. Här är en intressant demonstration:
  5. Det är ju fint om man är rik, men är man fattig kan en cykelstöld helt rasera ekonomin för månader framöver.
  6. Jag hoppas ju att jag aldrig behöver utnyttja försäkringen. Har bara utnyttjat en sakförsäkring en gång i hela mitt liv. Blev av med en cykeldator och fick ersättning (efter självrisk och åldersavdrag) för den. Men 3000 per år är inte nåt problem för oss tre att dela på. Det får vara som det är.
  7. Tvärt om skulle passa oss bättre. Generellt är självrisken ett gissel som gör försäkringar värdelösa vid mindre förluster. Cykelstölder är ett bra exempel. En enklare pendlarcykel ger i princip inget i ersättning vid stöld eftersom självriskbeloppet är ungefär lika stort som cykelns värde (som försäkringsbolagen beräknat värde). Har man då inte 2000-3000 att lägga ut för att ersätta cykeln står man utan transportmedel i den situationen. Jag anser att självrisker ska vara i proportion till värdet på det som förlorats i stället för fasta belopp. Visst ska det finnas en undre gräns för att det ska bli rimligt, men den kunde vara 500 kr kanske.
  8. Villkorsmässigt finns det inga alternativ, så det får kosta. Ca 3000 per år just nu för oss.
  9. raol

    Kompass med fet deviation

    Ja, är det så galet behövs förstås mer jobb först. Jag menade nog en i huvudsak frisk kompass, med avvikelser kring 5-10 grader som mest.
  10. raol

    Kompass med fet deviation

    Ja, öppet hav anser jag, som sagt, att det är när man är så långt från land att man inte kan se land och inte kan nå land på säg ett dygn eller mer. Och när det gäller diskussionen om kompass och navigering med utlagda kurser, så blir det bara relevant när man är långt från land. Ser man land tydligt navigerar man (i avsaknad av elektronisk navigering) efter landmärken, fyrar och sjömärken. Oavsett om man är innanför eller utanför de yttre skären. Som ensamseglare är navigering med passare, transportör och lakansstora sjökort helt enkelt aldrig möjligt. Dels finns ingen plats i sittbrunnen, dels skulle det inte vara praktiskt möjligt att göra det med en hand (andra handen håller rorkulten).
  11. raol

    Kompass med fet deviation

    Alltså, förhoppningsvis är det väldigt få, undantaget lajvande entusiaster (i samma anda som medeltidsutklädda i Visby), i dag som seglar på öppet hav efter kompass. Kompassen får nog ses som en nödutrustning i klass med livflotte. Nåt man tar till i absolut sista hand, när inga andra medel står till buds. Och vem orkar sitta och räkna vid ett navigationsbord? Det hör forntiden till, på samma sätt som sextant och handlod. Och nej, om kompassen redan visar rätt, dvs med den uppmätta deviationen är inlagd i skalan, så ska den inte "rättas" i ett senare skede. Då har man en kompass som kan avläsas direkt. Vilket var min poäng.
  12. raol

    Kompass med fet deviation

    Nja, det tycker jag inte, eftersom det inte handlar om egentlig justering. Det jag föreslår är ju egentligen bara att bygga in deviationstabellen i själva gradskivan. Det blir exakt samma resultat som att läsa av först och sen kompensera med tabellen. Med den skillnaden att det är enkelt att direkt se korrekt kompassvärde på själva kompassen. Inget behov av att räkna om. Det handlar ju normalt sett om en jämnt varierande avvikelse, ungefär som en sinuskurva. Så på vissa ställen kommer gradstrecken att flyttas åt ena hållet och på vissa ställen åt andra hållet. Vid nollpunkterna i korrigeringskurvan flyttas inte gradstrecken alls.
  13. raol

    Kompass med fet deviation

    Kanske hade det varit bättre med en justerbar kompasskiva i stället för justerbara magneter? När man väl gjort en tabell med alla avvikelser, skulle man då kunna "dra" graderna rätt. Det förutsätter förstås en löstagbar skiva och en "gummiartad" skala... :) Jag trodde länge att kompassen på vår båt hade grova felvisningar, men eftersom felvisningarna försvann när jag gick för motor insåg jag att det var avdrift på 20-40 grader...
  14. raol

    Kompass med fet deviation

    Det är inte riktigt hela sanningen, även om det inte ändrar på slutsatsen. GPS:er beräknar mycket med doppler, vilket går mycket snabbare och är mycket säkrare än att jämföra serier av positioner.
  15. raol

    Oktoberseglats med Maxi 68

    Ha den uppe om den inte skymmer sikten. Vi har ingen sprayhood på vår nuvarande båt (det är dålig sikt framåt som det är, så det hade inte funkat bra), men hade på den förra. Pga att den skymde sikten så kraftigt fick den nästan alltid vara nedfälld. På rak arm minns jag bara ett tillfälle när den var uppfälld under gång, och det var när en kompis och jag dörjde, och gick för motor i dåligt väder (9-10 m/s, regn och tunga moln). Då var det skönt att krypa in bakom.
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy