Jump to content
Tuesday 23 April 2024

raol

Guldmedlem
  • Content Count

    6,752
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    68

raol last won the day on April 2

raol had the most liked content!

Community Reputation

2,192 Expert

About raol

  • Rank
    Silvermedlem

Recent Profile Visitors

9,481 profile views
  1. Jag har bara erfarenhet av västkusten, och i de hamnar jag sett är det rejäla gaffeltruckar med sling från gafflarna som gäller. Men det är kommunala hamnar eller marinor för det mesta. Båtklubbar kanske finns, men i väldigt liten omfattning i så fall. Det känns för mig som ett östkustfenomen.
  2. Frågan är väl vad som krävs från Transportstyrelsens sida för att en sån vagn ska få säljas. Producentansvar och sånt får man också tänka på. Bäst att kolla med dem.
  3. Beason 311, som är en Beason 31 (samma skrov, med mindre kosmetiska skillnader på överbyggnaden) men med partialrigg i stället. Ja och nej. Det är en bred, styv och rymlig båt på flera vis. Men den är ritad, som så många andra båtar, utifrån idiotiska kappseglingsregler på 70-talet, och har därför en hopplöst smal akter utan bärighet. Sen har den en ståhöjd i mitten av salongens bakre del på ca 180 cm, och men den sjunker till kanske 170 i framkanten av salongen, och även ut mot sidorna. Så är man 190 (med skor) blir det nog ganska mycket krökt rygg.
  4. Ståhöjd 190 cm är nog lite besvärligt, för även om det nog finns flera som har den i en del av salongen, så brukar höjden sjunka mot fören.
  5. Vi köpte vår nuvarande båt för ca 140 000 kr under 2020. Det får man inte för den i dag, utan kanske 80-100 k. Men det är i alla fall en 31-fotare med generösa mått och inget som behövde åtgärdas i större skala för att segla vanligt. Förhållandevis fräsch motor, dynor i närmast nyskick, segel som säkert är lite bukiga men inte nån katastrof. Spridare och spridarfäste var lite trasiga, så en spridare och båda spridarfästena behövde vi byta, men det handlade om under 5000 kr i delar och verktyg. Sen har vi uppgraderat en del, men det var inget som var nödvändigt, utan mer för att anpassa efter våra behov plus lite prylbehov... Vad jag vill säga med detta är att en budget på en tredjedels miljon skulle ge dig 2-3 båtar som vår, som knappt behövde nån åtgärd efter köp. Så med dagens priser behöver du inte gå ner till 28 fot för att få nåt i bra skick.
  6. Men alltså, man ser ju direkt om dynor och sprayhood är dåliga. Det är liksom inget man upptäcker långt efter köp. Om skicket är acceptabelt är det ju inget hinder. Förstår inte varför dessa kostnader alltid ältas i trådar som denna.
  7. Jag ser autopiloten som viktigast när storseglet ska upp. Det är förbaskat svårt att styra rakt in i vinden samtidigt som man drar i storfallet med båda armarna...
  8. Jag hade, med den budgeten, satsat på nånting runt 32-35 fot, och åt det bredare hållet (mer bredd ger styvare båt och bättre innerutrymmen, och din båtplats klarar det med god marginal!). Normalfräsch och med relativt färsk motor och inte jättegamla segel, så kommer det bli bra.
  9. Får båten sticka längre ut än de åtta meter som båtplatsen är? Annars blir det ingen särskilt stor båt.
  10. Jag är inte där än att jag behöver dem, men jag befarar att jag kommer att vara i kategorin personer som inte lär sig det. Jag har, efter drygt tjugo år med glasögon, fortfarande inte vant mig vid att jag ser bågarna hela tiden. Min hjärna filtrerar inte bort dem, utan de är ett nästan konstant störande inslag i synfältet. Jag behöver också närmast maniskt rengöra glasen för minsta fläck eller hudflaga stör oerhört. Tyvärr är linser inget alternativ för mig - jag är för rädd för ögoninfektioner.
  11. raol

    Malö yachts

    Tysk artikel (på engelska) om detta. Om det som står i artikeln stämmer så verkar det vara rena bedrägeriverksamheten under senare tid. Jobbigt för köparna som nu förlorat miljoner. https://www.yacht.de/en/yachts/shipyards/insolvency-end-for-sweden-yachts-group-rutgersson-shipyard-insolvent/
  12. Stora båtar är lugnare och tryggare båtar. Saker händer i lägre takt. Det är, i min mening, bara tre saker som blir sämre med större båt: 1. Allt är dyrare 2. Tvätt, målning, osv, tar längre tid eftersom det är större ytor 3. Man kan inte ta emot med armkraft mer än i mycket, mycket låg fart, utan risk för skador
  13. Oj! Hur stor är impellern om den kostar dryga tusingen? Vår kostade runt 300.
  14. Tyvärr är det väldigt svårt att isolera bort så lågfrekventa ljud. Det behövs tjocka lager av riktigt tunga och stumma material, gärna betong eller tjockt med trä. Vi snackar flera decimeter för att få en vettig dämpning. Så tyvärr är det inte mycket man kan göra åt det i en båt.
×
×
  • Create New...