Jump to content
Tuesday 14 July 2020

raol

Medlemmar
  • Content Count

    3,598
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

raol last won the day on July 9

raol had the most liked content!

Community Reputation

618 Expert

About raol

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

2,233 profile views
  1. I brist på annat, ja. IMO själva bryr sig inte om annat än kommersiell trafik. Och det har väl inte kommit nåt nytt från dem sen 70-talet. Stenåldersorganisation.
  2. IMO är ju ett halvsekel bakom med allt, eftersom de är så extremt tröga, så vi har nog sjömätt månen Europa innan de godkänt nåt nytt. Oavsett, så kan man skita i IMO för fritidstrafik. IMO bryr sig bara om kommersiell trafik.
  3. raol

    Kaosartad segling.

    1. Segla när det inte blåser lika mycket. 2. När ni seglar högt mot vinden, se till att alla ombord sitter på båtens "höga" sida, dvs den sidan vinden kommer ifrån, för att balansera. 3. Reva tidigt. 4. Segel ska inte klappra, då är nåt feljusterat eller dåligt skotat. 5. När ni seglar med vinden från aktern, överväg att segla utan storsegel om det är en längre sträcka åt det hållet. Enbart försegel blir mycket lugnare och bekvämare, även om farten blir lite lägre. Annars är en bra idé att hålla noga koll på vindriktningen. När vindriktningen börjar närma sig bommens riktning, skota in storseglet hårt i mitten och byt sida på det.
  4. Jag vet att Sjöfartsverket har en rubbad finansieringsmodell, och den borde naturligtvis ändras i grunden. Men det är dels en engångsgrej (åtminstone för 90-95 procent av områdena), dels nåt som eliminerar behovet av sjömätning i de uppmätta områdena framöver, så man sänker de framtida kostnaderna. Jag är dessutom säker på att hyran av ett par mätflygplan under kanske 1-2 mätsäsonger är betydligt lägre än kostnaden för att driva en stor flotta av sjömätningsfartyg som tar årtionden på sig att sjömäta bara några procent av farvattnen runt våra kuster.
  5. Japp, jag skulle gärna se att Sjöfartsverket lasermäter allt kustnära vatten med den metoden. Då skulle vi kunna få superexakta sjökort ner till sexmeterslinjen, ungefär. Mer behövs inte för fritidsbåtar. Man kan dessutom mäta stora ytor mycket snabbt med den metoden.
  6. raol

    Körkort för båt?

    Kan iofs ha lagts till saker på de 27 år som gått sen jag tog det. Jag har en kursbok för kustskeppare, men den har förarintygsdelen helt sammanblandad, så där går det inte att riktigt bena ut vad som hör till vad. Båtpraktik dager gjorde jag för knappt två år sen, men den var ett bottennapp. Han som höll i kursen hade tecken på begynnande demens och det hade kunnat gå riktigt illa vid ett par tillfällen. Men jag har min "signatur".
  7. raol

    Körkort för båt?

    Ja, precis. Om man nu tror att det är brist på kunskap och färdighet som är problemet, så är kurs motsvarande det den enda lösningen. Förarbevisets kursinnehåll har ingen relevans alls här.
  8. raol

    Körkort för båt?

    Men förarbevis är mest en kurs i navigation och väjningsregler. Den ger inga ledtrådar till hur man framför en viss båt på ett säkert sätt. Ska man ha båtkörkort för att stävja buskörning så är det ju i praktiken körlektioner som krävs.
  9. raol

    Körkort för båt?

    Men det är ju precis det jag menar. Vi kan inte utgå från att gamla principer ska gälla när nya regler införs. Jag har inte förutsatt att det blir så, utan jag påpekar vad som KAN hända OM det blir så. Och oavsett vilka regler det blir, så kommer man inte ifrån att en familj med flera vuxna/åldermässigt godkända, behöver individuella behörigheter för att kunna framföra båten lagligt ensamt. Jag förutsätter att det behovet finns hos nästan alla båtägande familjer, och därför spelar det ganska liten roll att man kan "övervaka" obehöriga om man har rätt behörighet.
  10. raol

    Körkort för båt?

    Koldioxidskatt är inte jämförbart. Där är det tillverkaren som sätter ett värde och så registreras det ihop med biltypen. Generellt är det inte så lyckat att jämföra bilar med båtar eftersom bilar är så otroligt genomreglerade sen årtionden. Båtar, däremot, har nästan inga regler alls när det gäller typ, konstruktion och liknande (CE-godkännande är ett relativt nytt fenomen och inte i närheten av den strikthet som gäller för bilar). Det där med släp har bara en osäkerhetsfaktor, om man nu kan se det som det - lastens vikt. Det andra framgår från tillverkaruppgifter som är en del av fordonets "registrering", så att säga. Lastens vikt är vad den är, så det är ett helt och hållet binärt tillstånd. Antingen är det en viss behörighet som krävs eller en annan. En båts toppfart, å andra sidan, är mycket mer variabel, och kan inte bestämmas exakt nog för att uppnå rättssäkerhet.
  11. raol

    Körkort för båt?

    Längden vet jag, i alla fall inom 10-15 cm, men vikten vet jag inte mer än på kanske 300-400 kg när. Gissningsvis ca 2000-2100 kg. Har aldrig haft anledning att väga den. Individuella mätbrev för båtmodellen ger ett spann på flera hundra kilo, och då får man ändå anta att de jagat gram för att tävla. Men om man ska nöja sig med det, då är det ju ungefär vad jag föreslog tidigare, att man baserar det på effekt/vikt och går på tillverkares uppgifter, alternativt schablonvärden i tabellform som kan fås på t ex Transportstyrelsens hemsida eller vad det nu skulle bli i det fallet. Och där man ska räkna med den lägre viktklassen om man är på gränsen mellan två. Och det är ok. Då har man enkelt verifierbara uppgifter som går att ta reda på hemma på kammaren om man så vill, eller genom att mäta båten. Toppfart, däremot, är i stort sett omöjligt att få ett fast, pålitligt och juridiskt hållbart värde på.
  12. raol

    Körkort för båt?

    Vad nån fantiserar ihop och skriver till försäkringsbolaget har ingen juridisk vikt. Med typning följer, som jag redan beskrivit, ett omfattande, tidskrävande och oerhört kostsamt projekt där åtminstone en halv miljon fritidsbåtar ska mätas, vägas och testköras under säkra former av auktoriserade båtprovare. Totalt orimligt! Dessutom tvingas man införa ett båtregister, som det allmänt är motstånd mot (men som jag personligen tycker är bra).
  13. raol

    Körkort för båt?

    Nu pratar du om existerande regler medan jag pratar om de eventuellt nya, tillkommande, som vi inte vet nåt om. Bara för att det ser ut på ett sätt i de nuvarande reglerna betyder det inte att det blir så med de nya. Du förutsätter, helt utan grund, att de nya kommer att se ut som de gamla.
  14. raol

    Körkort för båt?

    Jag tror iofs att de flesta tror att deras båtar går fortare än de faktiskt går, men det är inte heller det saken gäller. Grundproblemet är att en båts maxfart påverkas av så många faktorer och lokala förhållanden att det blir ett godtycke, och därmed en otydlighet, och därmed en rättsosäkerhet. Jag förstår inte att du inte förstår det, eller vågar erkänna att du förstår det men skiter i det.
  15. raol

    Körkort för båt?

    Nej, som sagt så vet vi noll och intet om hur eventuella nya regler för behörighet kommer att se ut. Det är inte alls självklart att bara en ombord behöver formell behörighet. Det är bara en gissning. Det är ok att gissa, men man kan inte presentera gissningar som färdiga fakta. Vad gäller kostnader tycker jag det är rätt oförskämt att anta att båtägare alltid har mycket pengar. Så är det verkligen inte, och just när det gäller den typ av båtar som jag anser riskerar att hamna i den största osäkerhetszonen om man sätter fartgränser, tillhör i högre utsträckning folk som inte har så god ekonomi. Att då kanske plötsligt behöva offra en helg eller två, plus kanske 10-15 tusen på utbildning för behörighet man formellt inte behöver, bara för att reglerna är otydliga, det är helt enkelt inte försvarbart.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy