Gå till innehåll
måndag 25 mars 2019

raol

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 779
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

raol senast vann den dag 27 September 2018

raol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

352 Expert

Om raol

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

1 177 profilvisningar
  1. Den där lösningen kommer inte att funka bra. All turbulens från köl och propeller (även i stoppat läge) kommer att göra mätningen opålitlig eller helt oanvändbar. När jag seglar över propellerbubblorna bakom en motorbåt så får ekolodet spel och visar fel djup eller bara massa brus i ytnivå. Efter en stor och snabb båt kan det dröja sig kvar flera hundra meter efter båten har passerat. Dessutom kan ljudkonen eventuellt studsa mot roderbladet och ge spökekon. På en fenkölad segelbåt skulle jag inte vilja ha givaren på annan plats än centrerat en bit framför kölen. På vår båt är skrovet homogent plastat där, så givaren skjuter igenom utan större bekymmer. Men jag testade med givaren i en vattenfylld plastpåse först, för att se att det skulle funka. Sen limmade jag fast den. Funkade utmärkt hela förra säsongen. Jag kunde se fiskar, fiskstim, bottenvegetation, olika bottenhårdhet (ekots styrka och ibland sekundäreko på dubbla djupet där det var hårt berg) och även vrak när jag styrde rakt över. På ett ställe såg jag tydligt en halvmåneformad skrovsida.
  2. Jag limmade fast den i botten av skrovet, på insidan. Lite svagare signal än i fritt vatten, men det funkar fint att se bottenväxter, bottentyp och framför allt så klart djup. Billigt och enkelt att testa, om skrovet är homogent och inte alltför tjockt.
  3. Jag seglar högst ogärna i mer än 7-8 m/s vindstyrka. Obehagligt, kraftig lutning och svårkontrollerat. Men under det är det trevlig segling. Jag vill inte ha en motorseglare för det. Bästa seglingen är vid 3-5 m/s.
  4. Hur ska man klassa en modern 40-fotare, segelbåt, med 45 hk då? En sån motor puttar på rätt bra, föreställer jag mig.
  5. Är det bara jag som är osäker på vad som menas med "slip"? Först tänkte jag slipmaskin, men i enkäten verkar det vara en upptagningsmekanism, som gamla tiders "slip" (inlånat från engelskan).
  6. Jag har skärm i plottern, så vill inte ha nån på en transponder, om det blir att jag skaffar en.
  7. Men den snackar inte NMEA0183, va? Äh, hittade texten nu!
  8. Man vill väl synas ute på Atlanten om man skulle få haveri. Då finns positionen lagrad nånstans.
  9. Det JAG skrev var att en AIS-enhet inte SÄNDER via GPS. Det skulle för det första bli heltokigt med massa enheter som sänder och överröstar de extremt svaga GPS-signalerna. För det andra så har GPS-satelliterna ingen mottagning annat än för kommunikation med kontrollcentralerna. Men självklart tar AIS:en emot GPS-signaler!
  10. Nej, GPS sänder den inte via. AIS-signaler sänds ut, och tas emot, på särskilt avsatta kanaler i VHF-bandet, genom en vanlig VHF-antenn. Marinetraffic samlar in data från privata, och förmodligen också statliga, lyssnarstationer som ständigt tar in all AIS-data inom radioräckhåll. Nån form av satellitbaserad insamling verkar ske också, men via vilket system vet jag inte.
  11. Gissningsvis har klokare atlantroddare både passiv och aktiv radarreflektor ombord, plus radarlarm och AIS.
  12. Om du lätt kommer åt dem borde du kunna se det på dem, i alla fall om du skrapar lite lätt så du ser färsk metallyta utan oxid. Mässing är gulaktigt, ibland med en dragning åt kopparrött, ibland mer åt vitare metall, ibland likt guld. Brons är mer brunaktig, ibland med en rödbrun ton, och eventuell gul ton är mindre mättad och blekare, och generellt mörkare än mässing. Aluminiumbrons är ljusare och mer gulröd. Det finns förstås udda varianter som är svårare att skilja åt, men det bör räcka.
  13. Mitt i prick! Trodde nog att den skulle vara ganska enkel.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy