Jump to content
Thursday 30 March 2023

raol

Guldmedlem
  • Content Count

    6,003
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    43

raol last won the day on February 17

raol had the most liked content!

Community Reputation

1,704 Expert

About raol

  • Rank
    Silvermedlem

Recent Profile Visitors

7,806 profile views
  1. Motorn ser jag som säkerhetsutrustning, att ta till när man inte KAN segla. Plötsligt för hårt väder, sjukdom, skada, rigghaveri, osv. Elsnurran har ingen chans om vädret är problemet.
  2. Ingen elsnurra från Biltema kommer i närheten av en 5 hk utombordare! Det är som att jämföra en elsparkcykel med en motorcykel! Elsnurran klarar nog att få fart på segelbåten i stilla väder och utan några vågor, men i motsjö och motvind kommer den inte klara nåt alls.
  3. Flottören är svår att missa. Största rörliga delen i hela förgasaren... Här är en video (det du behöver ha koll på börjar efter att skålen skruvats loss, vid ca 7 min 13 sek) som visar hur en typisk förgasare är uppbyggd när det gäller flottören och nålen. Kolla igenom tills du känner att du förstår hur mekanismen arbetar och hur det hela hänger ihop. Sen tror jag att du löser det utan problem. Se bara till att skruva isär förgasaren över en skål eller ett tråg, så allt som eventuellt ramlar av hamnar där du kan få tag på det. Om möjligt, rigga en kamera som filmar hela processen, så du kan se hur en skruv eller så satt innan.
  4. Det låter ju som om flottören inte stänger tillflödet när skålen är fylld. Flottören sitter med gångjärn i bakkanten, och flyter på bensinen i skålen. När nivån är rätt i skålen, trycker flottören in en konformad metallnål i tillflödeshålet, och stoppar mer bensin från att komma in. Om nålen är skadad, eller ramlat bort (kan finnas i skålen då), eller om flottören skadats så den inte flyter, stängs inte tillflödet. Mitt förslag är att du, på land (så inga viktiga delar tappas i havet!) skruvar loss förgasaren, öppnar skålen och kollar hur flottören och nålen beter sig. Om flottören sjunker i bensin behöver den bytas ut. Flyter den kan det handla om en justering av höjden (försök hitta en verkstadsmanual för motormodellen) som krävs. Kolla så att nålen finns och att den stänger tillflödet när den är intryckt (dvs ingen skada eller beläggning som håller den öppen). Det hela är en ganska enkel konstruktion, så det klarar du säkert. En timmes jobb kanske, om inget är trasigt utan bara behöver justeras.
  5. Har du tur hinner det bli varmare innan det är dags att måla, eller räknar du med att hinna allt detta under helgen?
  6. Vad jag läst är massvis rostfria delar på äldre båtar av icke syrafast variant. Vet inte hur sant det är, men det kanske kan lugna lite. Inte för en tank, men för andra detaljer. Jag har använt båda varianterna och tycker inte jag ser nån skillnad i rostbenägenhet på skruvar, brickor och muttrar. Även galvat, vanligt stål håller sig fint så länge zinkskiktet är obrutet.
  7. Sak samma var, jag undrade vad butiken heter. Jag trodde inte det fanns nån mer än ELFA, som ju knappt ens låg i Gbg (Mölndal), och den stängde för 6-7 år sen.
  8. Kjell har knappt några elektronikkomponenter kvar. Sen ELFA stängde butiken för en del år sen finns nog inget kvar. ELFA hade visserligen helt absurda priser, men i alla fall ett bra sortiment.
  9. Enklast är väl att ha två strömbrytare. En för sidolanternorna och en för en runtlysande topp/akterlanterna. När man går för motor är båda kretsarna på, men ligger man för ankar är bara den runtlysande på. Behöver väl inte vara mer komplicerat än så?
  10. Gör man det riktigt så blir epoxyn på insidan som en solid plasttank, helt tät. Det handlar så klart om lamineringsepoxy och i många lager. Med glasfiber som ger stadga eliminerar man även risken för att det kan spricka upp eller bucklas. Plywooden agerar stödstruktur, men är inte en del av den egentliga barriären. Sen epoxy och glasfiber på utsidan också för att hålla allt samman och skydda mot röta. Kostar förmodligen mindre än 20 procent att bygga jämfört med att få en rostfri tank svetsad av proffs, och, menar jag, betydligt större chans att hålla resten av båtens livslängd.
  11. raol

    Segelmärken..

    Kul att det är grekiska bokstaven "fi" som använts för havsFIdra!
  12. Kollar då och då på en YT-kanal med ett par från NZ som bygger om en fiskebåt till expeditionsbåt. Just nu har de byggt septiktankar av plywood som de lagt glasfibermattor och epoxy på både inne och ute. Många lager för stabilitet och styrka, men så är det stora tankar också, ca 400 liter var. Epoxyn ger en helt vattentät och lukttät barriär, som inte påverkas av komponenterna i urin och annat mänskligt avfall. Det är nog metoden jag hade valt i det läget.
  13. Jag tror det råder viss begreppsförvirring. Docka är en stängbar bassäng där man kan bygga, reparera, underhålla och demontera fartyg. Här verkar det handla om kajer! Lantmäteriet har för övrigt färskare flygfoto på deras karttjänst. Bildutsnitt här på vad jag tror det är som det handlar om. https://minkarta.lantmateriet.se/
  14. Jag har förstås inte mätt. Men det har varit några millimeter vatten på bälgen runt drevet (som sitter rakt under pumpen). Eftersom vatten dunstar, så antar jag att det handlar om flera liter under säsongen för att det ska kunna vara permanent fuktigt på det viset. Och det kommer från pumpen. Men det är runt locket det är fuktigt och ärgigt. Efter att jag slipade locket lite inför förra säsongen blev det betydligt bättre, så jag känner mig rätt trygg med att det är locket.
×
×
  • Create New...