Jump to content
Thursday 23 May 2019

raol

Medlemmar
  • Content Count

    2,853
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

raol last won the day on May 21

raol had the most liked content!

Community Reputation

381 Expert

About raol

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

1,253 profile views
  1. Ska vi vara såna så är vi alla fiskar! Lungfiskliknande varelser gick med fenor på bottnarna i grunda områden och andades luft då och då. En del av dem utvecklade mer stabila "ben" och kunde röra sig hjälpligt på land. Gradvis utvecklades mer landanpassade varelser som helt lämnade havet. Dessa var de fyrbenta urlanddjur som gav upphov till alla landlevande varelser med inre skelett, bland dem däggdjuren nåt hundratal miljoner år senare, och efter ytterligare ett par hundra miljoner år dök de här konstiga, hårlösa aporna upp som sen byggde båtar och kissade i havet från dem.
  2. Tycker det ser ut att vara lite starkare signal på högra sidan.
  3. Ok, lite faktakoll här då. 30 ml urin i ca 3-4 liter vatten, det motsvarar knappt en procent i volym. Om vi tar en tiondel av Sveriges kuststräcka (tänk baslinje) blir det ungefär 200 km. Jag tänker här då att båtlivet är koncentrerat till mindre delar av kusten, och en tiondel av kusten är väl en god approximation. Låt oss också anta att utbytet med havet utanför är obefintligt (iofs orimligt), så vi räknar på en avgränsad sträcka ut från land, säg 3 km. Anta också ett medeldjup på 15 m (säkert lågt räknat). Det ger en volym på 9 miljarder kubikmeter. Samtidigt är 8.4 miljoner liter samma sak som 8400 kubikmeter (en volym motsvarande en kub med sidan 44 meter). 8400 kubikmeter i 9 000 000 000 kubikmeter är ungefär 100 000 gånger svagare koncentration än i det där glaskärlet på bilden. Inte särskilt hederlig argumentation. Det går att välja helt andra värden för kustvattenvolym än vad jag gjorde, men inga rimliga värden lär skilja sig åt mer än en storleksordning eller så. 550 000 fritidsbåtar saknar toalett, ja, men de allra flesta av dem används förmodligen bara för dagsturer ut till nån badholme, eller för kortare fisketurer, transport till fritidshus på öar, m m. Nån kanske kissar från båten då och då, men knappast i den omfattningen som anges i exemplet. Det hela låter ungefär som argumentationen från copyrightlobbyn som alltid räknar varje piratexemplar som en förlorad försäljning och kommer fram till att piratkopiering kostar dem biljoner i förlorade intäkter, vilket helt uppenbart är totalt galet. Till sist så kissas inte allt ut under några få dygn, utan det som ändå kissas i havet släpps ut under en period på flera månader, vilket innebär att glasbehållarexemplet i första inlägget hamnar ännu längre från verkligheten.
  4. Om säljaren också använt båten är det kanske lite oroväckande att hen inte varit medveten om motortyp. Har den då skötts och körts korrekt?
  5. Mariner är ett varumärke som ägs av Mercury, så samma motor fast med Mercury-logga på hittar du mer info om här: ENGINE SPECIFICATIONS FOR 10904124B Parts Group: 75/90 H.P. 65 JET (3 CYLINDER) Options: Electric start, long shaft (20”/508mm) driveshaft housing. Remote control steering. Power trim standard and oil injection standard https://www.crowleymarine.com/mercury-outboard/3374.cfm?mdl=6YPKKA Och det ser ut att vara en tvåtaktare. Insprutningen är för tvåtaktsoljan. I stället för färdigblandad bensin/olja så sprutar motorn själv in lagom mängd för den aktuella belastningen. Man tankar alltså ren bensin till den motorn, men man får förstås komma ihåg att fylla på oljan i samma takt.
  6. Ett oljebyte kan väl knappast ta mer än några tiotals minuter till en halvtimme, och några hundra i oljekostnad. Det hade jag gjort utan att fundera på det med en så dyr motor.
  7. Ett alternativ kan vara att montera två pinnar och en fritt roterande axel mellan (tänk framgaffel på cykel och ett framnav, ungefär), och fästa cykelvimpeln i den, med en rejäl vikt på motsatt sida axeln så flaggpinnen alltid vill ställa sig vertikalt. Det bör räcka fint med rotation runt en axel om vikten är tung nog, för då kommer den alltid att vrida runt bojen i vattnet så rotationsaxeln hamnar mer eller mindre parallellt med vattenytan, och vimpeln kan peka uppåt.
  8. raol

    Bildgåta

    Kattvik är rätt! Jag och ett kompispar var på ett självarrangerat cykelträningsläger i Laholm över påskhelgen, och en av turerna gick via Kattvik. Stannade och tog bilden innan vi satte av uppför Kattviksbacken.
  9. raol

    Bildgåta

    Tolkar det som att det är min tur. Då frågar jag var den här bilden är tagen.
  10. raol

    Bildgåta

    Strängnäs!
  11. Ja, men det ändrades till engelska här på MG för mig då också. Så förmodligen en uppdatering av forummotorn som orsakat det.
  12. Och allt annat. Jag gissar att forummotorn läser av systemspråket, och byter forumets till det, om möjligt. Jag har alltid allt på engelska i mina datorer, mobiler, cykeldatorer, m m.
  13. Suck. Då ska jag vara lika löjlig som dig, PeterK, och säga att du inte förstår hur det fungerar. Jag vet att jag har fel när jag skriver det, och du vet att du har fel när du skriver det. Så kan vi lägga ner tramset?
  14. Än en gång, jo, jag förstår mycket väl mekaniken bakom. Men för att det ska funka för att hålla en levande människa på plats krävs mycket stabila och tåliga stöttor, som är ordentligt fästa. Säkert är de det på premiumbåtar, men de jag har sett på diverse båtar håller inte måttet.
  15. Klart att de går av om en vuxen man ramlar på dem. Lite bockad plåt eller ett klent rör. Värdelöst.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy