

touchwood
Medlemmar-
Content Count
410 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
2
touchwood last won the day on February 5 2022
touchwood had the most liked content!
Community Reputation
115 ExpertAbout touchwood
-
Rank
Kommendör 1. graden
Profile Information
-
Location
Västkusten
Mina båtar
-
Båtens namn
Ryds Arkö med 9HK Archimedes Penta, Vator 15 GL - 65 HK Mercury. Fletcher Bravo 170 - Mercury 200 HK Black Max. Ockelbo DC 21 - VP B30. Flipper 570 HT - 60 Hk Mercury. Sea Ray 270 Sundancer - Mercruiser 7.4 MPI
Recent Profile Visitors
1,553 profile views
-
Snyggt, kul och höra hur den går sedan.
-
Ja dom dynorna jag såg satt hårt, man fick faktiskt ta i lite för att få loss dom.
-
Har inget svar på dina frågor men om du vill slippa att borra i båten så kan du använda några remsor med kardborreband för att hålla dina dynor på plats, har sett det på andra båtar där det fungerat bra.
-
Det är riktigt, höljet sitter fast i Aktuatorn som styr oljeflödet till cylindern. Därför kommer höljet alltid att "glappa" lite fram och tillbaka.
-
Ja så är det ju, och håller med att "vänt igen" "väntigen" är mer korrekt än "vänd igen" men med den Bohuslänska dialekten så är det nog inte så lätt för utomstående.
-
Och "vänt igen" kommer från "vändtegen" som betyder "vändplatsen" , där är ursprunget för detta namn som har ändrat sig under årens gång. Källa: Öbo för länge länge sedan.
-
Snyggt.
-
Hur många rattvarv har du mellan fulla utslag ?
-
Ta med grejorna till någon kompetent verkstad, så slipper du plocka ner vevaxeln i småbitar för det blir inte lätt att få ihop den sedan. Du kanske kan kolla hur dom gör så vet du till dina andra motorer. Att du inte får in kolvarna utan kolvringar får mig att undra om det är rätt dimension på dom ?
-
Att summern fungerar, inget fel.
-
Delar tidigare talares uppfattning om Propulse propellrar, dom är inte bra. För att hitta rätt propeller måste du veta vad den varvar, detta kan vara en billig lösning till det: https://www.amazon.se/NINE-RONG-varvräknare-underhållspåminnelse-bakgrundsbelysning-utombordspumpar/dp/B07H3R5J17?ref_=Oct_d_obs_d_20640334031_4&pd_rd_w=OMxm0&content-id=amzn1.sym.5dc8a262-dade-4dbc-86cc-af4a9672805b&pf_rd_p=5dc8a262-dade-4dbc-86cc-af4a9672805b&pf_rd_r=2G4PT6W5B19CQ39T3D71&pd_rd_wg=0G0sJ&pd_rd_r=c5923c70-c702-47a7-98c0-3ab208dec964&pd_rd_i=B07H3R5J17
-
Det kan du ju mäta och se om det är AP som ger signal till solenoiden, gör den inte det så har den hängt sig.
-
Om du har roderlägesgivare och den inte fungerar så får AP aldrig någon signal att rodret befinner sig där AP vill att det ska vara och försöker hela tiden hitta det läget.
-
Lyckas inte lösa gasfjäder+aktersoffa=hålla sig uppe!
touchwood replied to Brandten's topic in Mek & Teknik
Väldigt liten vinkel för gasdämparen att hålla upp luckan, bygg ut nedre fästet några centimeter med en träkloss eller liknande, men kolla slaglängden på gasdämparen så att den inte blir för "lång" när du stänger luckan. Vänd på den, den tjocka änden ska vara uppåt så smörjmedlet rinner ner mot tätningen. -
Ja, att få loss gamla bultar på aluminiumgods kan ju vara helt hopplöst ibland, vad är det egentligen som händer, blir det någon galvanisk reaktion mellan materialen, blir det värre med rostfria bultar ? Finns det något bra sätt att motverka detta ?