Jump to content
Monday 02 August 2021

touchwood

Medlemmar
  • Content Count

    225
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

touchwood last won the day on June 12

touchwood had the most liked content!

Community Reputation

53 Expert

About touchwood

  • Rank
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Location
    Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ryds Arkö med 9HK Archimedes Penta, Vator 15 GL - 65 HK Mercury. Fletcher Bravo 170 - Mercury 200 HK Black Max. Ockelbo DC 21 - VP B30. Flipper 570 HT - 60 Hk Mercury. Sea Ray 270 Sundancer - Mercruiser 7.4 MPI

Recent Profile Visitors

687 profile views
  1. Det var så jag också tänkte, är det inga större skador och man har två veckor semester kvar så kör man vidare lite försiktigt och så tar man tag i det efteråt och gör det ordentligt.
  2. Kan du inte tala om för oss här och nu var grynnan ligger så slipper vi att köra på den ? Det första du ska kolla är att propelleraxeln är rak, ta av proppen lägg i en växel så ser du om den slänger, kanske kan känna på den också... Lyssna efter oljud i drevet. Verkar det bra så kanske det är bra, på med nya proppar och kör vidare.
  3. Kan du visa var du gick på, det kan ju vara bra att veta...
  4. Den tappar gnistan på någon cylinder, hur ser tändstiften ut ? Det låter som gnistan kommer och går på någon cylinder, försök att lista ut vilken.
  5. Hade en sådan en gång i tiden, tror jag fick det till 1,7 L /M, 2 personer + packning
  6. Kan man inte kompensera detta med större munstycken i förgasaren ?
  7. @Fiskmaasen Här finns lite begagnade prylar om du behöver. https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercury_50_4_cylindrar_saljs_i_delar/96710586
  8. Jag hade en Tohatsu 9,9 HK Fyrtaktare på en gummibåt och skulle testa om jag kunde gå upp en tum i stigning på propellern för att få lite mer fart. Så jag köpte en piratpropeller på SeaSea för att original var ungefär dubbla priset. Byter propp och gör en provtur och hör med en gång ett kvittrande ljud från propp/växelhuset så fort jag kör lite mer än tomgångskörning, bytt många proppar men aldrig varit med om något liknande. Byter tillbaka och ljudet försvinner, på den nya proppen var det lite skillnad på bladens utformning inget iögonfallande men en skillnad var det, diametern var aningen större men inte mycket men det var mer Rake alltså bladen lutade mer bakåt på den, så att propellerbladen kom lite närmare trimfenan/anoden som sitter längst bak under "kavitationsplattan" så jag trodde att det kanske blev någon sorts resonans däremellan, så jag skruvade bort trimfenan helt och hållet och provade igen med den nya proppen, men det hjälpte inte, samma kvittrande ljud kom med en gång och det var störande, motorn var ju rätt tyst av sig på dom lägre varven, när man närmade sig fullgas så överröstade motorn ljudet så då hörde man det inte. Eftersom båten inte fick någon fartökning som jag var ute efter så var det inte intressant längre så jag bytte tillbaks till originalproppen och lämnade tillbaka den nya proppen till SeaSea och på med trimfenan igen, fick pengarna tillbaka så allt var frid o fröjd. Men det var någonting med den proppens design som gjorde det och undrar fortfarande vad det var. Hade jag köpt en original propp så hade det nog gått bättre men behovet fanns ju inte längre, proppen jag hade var bra, båten var en Talamex 350 gjorde som bäst 17 knop med den motorn det fick jag vara nöjd med.
  9. Så det är i första hand för avstörning av kablarna ? Jag vet att i bilsammanhang så har folk pratat om avstörda tändkablar. Där trodde jag det var för bilradions skull. Så i värsta fall skulle felaktiga tändkablar kunna störa övrig elektronik och insprutning på en utombordare, kablar ligger ju tätt inpå varandra innanför kåporna, har jag fattat det rätt ? Jag följer tråden och försöker snappa upp så mycket som möjligt för framtida behov och är djupt imponerad av den kunskap som finns här inne. Tack för svaret.
  10. Hur påverkar olika tändkablar funktionen ? Varför har man motstånd i tändkablarna, kol eller vad det nu är ?
  11. Fuktigt motorrum med dålig ventilation kanske pga någon läcka någonstans så rostar allting där inne. Men körs båten ofta så torkar motorvärmen upp utrymmet, men körs den sällan så ligger fukten där och gör sitt "jobb" Torrt kölsvin är ju alltid bäst men Mercruiser Dreven har ju en svaghet i styrtappen som efter ett antal år brukar rosta och då sipprar det in lite vatten genom skölden och till slut tar länspumpen över och pumpar ut det men det blir alltid en liten skvätt kvar tills nästa gång osv. mao alltid fuktigt. Styrtappen finns numera i rostfritt, tror att det är standard i SeaCore Dreven.
  12. Vilken och var köpte du tändspolarna
  13. Då är det väl okej då, svårt att se/höra på lågvarv, en film när du gasar på hade varit lättare att avgöra. Men är det bra så är det bra och då är rätt att ta tag i förgasarna, det finns många filmer på YT hur man ställer in dom. Varför jag frågar är för att om den inte går på alla cylindrarna så kan man "laga" förgasarna i evigheter utan att komma tillrätta med problemet.
  14. 18 Idle mixture screw kan det vara 14 vent jet. Är du helt säker på att den går på alla cylindrarna ? Annars är det ingen ide att göra en tomgångsinställning. Tycker inte den går på alla cylindrarna på filmerna.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy