Jump to content
Sunday 17 October 2021

touchwood

Medlemmar
  • Content Count

    262
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

touchwood last won the day on June 12

touchwood had the most liked content!

Community Reputation

57 Expert

About touchwood

  • Rank
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Location
    Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ryds Arkö med 9HK Archimedes Penta, Vator 15 GL - 65 HK Mercury. Fletcher Bravo 170 - Mercury 200 HK Black Max. Ockelbo DC 21 - VP B30. Flipper 570 HT - 60 Hk Mercury. Sea Ray 270 Sundancer - Mercruiser 7.4 MPI

Recent Profile Visitors

783 profile views
  1. Ja dom där plastdreven var en miss. Tack.
  2. Japp, Jim Wynne känner jag till, jag har tittat på mindre båtar med Mercury Black Max på, har haft en sån en gång i tiden, och till och med -90 var det 2.4 Liter och förkromade cylinderlopp, det var en sådan jag hade och var mycket nöjd med den, och från -91 är det inte kromade lopp (nikasil?) men 2.5 Liter och annorlunda design på motorns kanaler eller nåt. Jag undrar vilken man ska välja av dom och ser högre upp i tråden att du föredrar 2.4 L, får jag fråga varför, är nyfiken på för och nackdelar mellan motorerna ?
  3. Är det ett bra skrov för höga farter på den ?
  4. Ja, när den är tömd så fyller den upp sig, tror det sitter ett "bypass" hål på eller i närheten av termostaten.
  5. Det är väldigt viktigt att man har tömt motorn på vatten riktigt när man använder sig av ovanstående manöver. Felaktig vinterkonservering kan resultera i att den fryser sönder/spricker och att du får köpa ny motor nästa år, (dyrt). Så är man nybliven båtägare och osäker på hur man gör så kan man anlita någon som gör det för dig, det finns firmor som åker ut och byter olja/filter, konserverar motorn och demonterar drevet, servar det, vinterförvarar det och monterar tillbaka det till våren, för ett fast pris, och då ingår olja och filter. Vissa försäkringsbolag kräver att man demonterar drevet under vintern. Men all information om hur man gör det korrekt finns på detta forum, om man vill göra det själv, men man får inte slarva med det. Ville bara säga det..
  6. Detta fungerade i varje fall i 5 år för mig. Mercruiser 7.4 MPI Sjövattenkyld. Byter olja/filter när båten ligger i sjön efter varmkörning, då hinner även den nya oljan cirkulera innan upptagning vilket den ska. När båten står på land: Öppnar avtappningskranarna på motor och oljekylare låter vattnet rinna ut i kölsvinet och vidare ut genom dyvikan/bottenpluggen som nu är öppnad. Lossade även slangarna från motorn till avgaslimporna, (kom mycket vatten ut där). Eftersom det var rostflagor i kylkanalerna så kunde det rinna långsamt så jag lät det vara så till dagen efter för att vara säker på att allt vatten var ur maskinen och så slapp man stå där och vänta. Nästa dag: Stänger avtappningskranarna och sätter tillbaka slangarna till avgaslimporna. Blandar vatten/glykol i en behållare på badbryggan som har en slang i botten som går till spolmuffen som sitter på drevet. Startar motorn som får gå på tomgång och när vatten kommer ur drevet stänger jag av. Färdigt. Låter kanske omständligt men det går fort och det är hög kapacitet i kylvattenpumpen så det räcker med tomgång. 1. Åker till båten, öppnar kranarna, lossar två slangklämmor sedan åker jag därifrån och låter det rinna till nästa gång jag kommer. Tar 5-10 min att göra. 2. Kommer till båten, stänger kranarna, på med två slangar och slangklämmor, tar 5-10 min igen. 3. Blandar vatten, på med muffen, starta motorn, när det kommer vatten ur drevet, färdigt. Stäng av motorn. Den suger i sig 20 liter på 2-3 min det går fort, behöver inte ta ur termostaten om motorn är tom på vatten, behöver heller inte varmköra bara fylla upp den med glykolblandningen. Man lär sig att blanda rätt mängd glykol till slut, så slipper man få en massa över som man måste förvara någonstans. Detta gäller Sjövattenkyld motor, hur det gäller för slutet system/värmeväxlare vet jag inte, där finns ju både Hel och Halvsystem, och där tömmer man inte motorn för den har redan glykol i det slutna systemet, där kollar man att frysskyddet/glykolmängd är tillräckligt och kör genom glykol bara i sjövattenkretsen, borde vara enklare antar jag. Lämplig behållare kan ju vara en 20-25 liters dunk som man fixar till med en slang och avstängningskran om man vill ha det (underlättar), placera dunken högre än drevet. Eller en sådan här. https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/spillvattenlunga-2000030624 Det finns Liten och Stor Spolmuff, det ska vara den Stora med dubbla slangar för att klara kapaciteten som motorn suger i sig och så sitter den bättre än den lilla. https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/spolmuffar/spolmuff-dubbel-2000037277 Jag satte på lite större slangar (1") och T-koppling för att få ett bra flöde i den vilket behövs i.o.m. att det bara är självtryck, och ju högre upp dunken står ju bättre är det. När man väl har meckat ihop en dunk och slang så är den väldigt enkel att använda och man behöver inga elektriska länspumpar m.m. och 3 minuter efter du startat motorn är det färdigt. Det är viktigt att detta blir riktigt gjort så om det är något galet här får någon gärna korrigera mig.
  7. Nej det är inte okej att dom "mörkar" den verkliga kostnaden som dom säkert känner till, och gör dom det för att låta billigare än konkurrenten så ljuger dom dig rakt upp i ansiktet. Min båt skulle dom göra en reparation som skulle kosta 12 000:- la till några små grejor och räknade med 15 -18 000:- i slutnota, när räkningen kom efter lång tid var den på 30 000:- Och han sa också att han kunde ta den med en gång, men efter jag lämnade in den tog det 3-4 veckor innan han ens började jobba med den, (han ville väl inte jag skulle lämna den någon annanstans). Det var en firma på Öckerö med många bortförklaringar... Anlitade senare en firma i Sisjön med ett mycket trevligt bemötande och där stämde räkningen på kronan. Sedan kan ju vem som helst räkna ut vart man går nästa gång, och vart man aldrig mer sätter sin fot.
  8. Finnmaster m.fl. har någon modell med toalett i ruffen, går det, finns det plats att göra det i en Ryds 620 DC ? Någon som gjort det, sett det ?
  9. Hur gick det med detta, hur mycket väger den och varför är det skillnad ?
  10. Grymt bra resultat, gjorde du samma med drevet eller var det bara propellern som fick den behandlingen ?
  11. Nej det är fel kopplar du så blir det kortslutning, shunten ska ligga i serie med minuskabeln. Schemat på Amazon (länken) är felritat.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy