Jump to content
Thursday 22 April 2021

Rollen

Medlemmar
  • Content Count

    2,188
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Rollen last won the day on May 6 2020

Rollen had the most liked content!

Community Reputation

316 Expert

1 Follower

About Rollen

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Slangen är till trycklogg. den ska kopplas till en liknande slang som kommer från skölden.
  2. Alla 41-motorer har avluftningsrör/ slang från turbon så man behöver inte lossa någonting. Det sköter sig självt.
  3. Jag var och köpte en burk Loctite 5923 på Hansen marine i fredags. Lika stor burk som Pentas 1161099. Pris hos Penta 311:-. Hos Hansen 125:-.
  4. Om du tar ut axeln, smörj den med propelleraxelfett och sätt tillbaks den försiktigt så att du inte skadar tätningsringarna. Om det är en glidlagrad pump har den ett hål för drivpinnen, Tidigare var det en gängad skruv. Numera en lettrad pinne som man trycker ut, sätter i axeln i impellern, och trycker tillbaks pinnen.
  5. Det är så det ska vara.
  6. Det är etanolen som är problemet, eftersom det blandar sig med vattnet så att vattnet inte stannar i vattenavskiljaren.
  7. Om du har den gamla glidlagrade pumpen måste du dra ur axeln. Är den bytt till en kullagrad går det inte. Det behövs inte heller då axeln har en slits för drivpinnen till impellern.
  8. Det är etanolen som är bekymret med dagens bensin. Vattnet blandar sig men bränslet och stannar inte i vattenavskiljaren. När båten ligger still sjunker vattnet till botten i flottörhuset, och bensinen dunstar. Då bildas det vita avlagringar som sätter igen munstyckena. Om det sitter Holleyförgasare på motorn är det ganska lätt att tömma flottörhusen på hösten när båten kommit upp på land. Om man skruvar bort en av de nedre flottörhusskruvarna på båda flottörhusen töms förgasaren, och man slipper problemet. Annars kan man köra motorn med alkylatbensin och stabilisator från snurretank när man konserverar på hösten. Snart kommer bensinen att innehålla ännu mer etanol. Då kommer problemet att bli ännu värre.
  9. Det står olika beroende på var man läser, men om man mäter med stickan nerskruvad blir det ju nästan ingen olja alls i kompressorn. Jag litar på boken där det står att den inte ska skruvas ner.
  10. Det är de som Volvo Penta säljer som original.
  11. Det är säkert 15 år sedan Volvo Penta började sälja Championstiften. De är lite längre än MR43T, som monterades i fabriken i USA.
  12. Skruvanslutningarna till D+ och W har olika diameter. D+ har 5mm och W 4mm skruv. Om du har laddningslampa kan du jorda en kabel i taget. När du jordar D+ tänds lampan, när du har tändningen på.
  13. Vad är det för motor och drev?
  14. I servicebulletinen som behandlar byte till den nyare växelkonan står inget om att man ska byta oljetyp när man byter kona till den nya typen.
  15. Jag skulle kolla axialspelet på vertikalaxeln i övre växeln.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy