Jump to content
Sunday 22 June 2025

Rollen

Medlemmar
  • Content Count

    2,728
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

Rollen last won the day on May 11

Rollen had the most liked content!

Community Reputation

576 Expert

2 Followers

About Rollen

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Rollen

    Topplock

    Marteckylningen till AQ115 har aldrig haft någon elektrisk cirkulationspump. Dubbelpumpen är ganska sällsynt. Den utgick ur sortimentet på 70-talet, eller tidigt 80-tal. Då infördes en vevaxeldriven sjövattenpump, och den befintliga sjövattenpumpen används som cirkulationspump.
  2. Har du drev eller backslag? Det är olika stickor beroende på transmission.
  3. Kom det något vatten ur avgasutsläppet när motorn gick?
  4. Om du har originalfördelare sitter det brytare och kondensator i den. Klacken på brytaren slits med tiden, speciellt om fördelaraxeln är rostig. Då minskar brytaravståndet, Om fjädrarna rostat av fungerar inte tändförställningen. Om man ställer tändningen rätt vid tomgångsvarv, blir tändpunkten alldeles för sen vid högre varv.
  5. Det ska gå lätt att styra. Förmodligen ventilen i servon som inte funkar. Den måste gå lätt. Ventilen är kopplad till styrkabelns hölje. Den måste kunna röra sig fritt någon cm åt varje håll. Kabelns hölje får inte vara klamrad nära servon. Om du tittar på höljet när någon vrider fram och tillbaks på ratten ska höljet och delen som det är fäst röra sig lite fram och tillbaks. Motorn behöver inte vara igång.
  6. Om olja trycks ur oljesticksröret , läcker förbränningsgaser förbi en eller flera kolvar. Om man lägger oljepåfyllningslocket utan att vrida fast det, och kör motorn på tomgång, kan man se om det är en eller fler cylindrar som vevhustrycket kommer ifrån. Om locket bara hoppar vartannat vevaxelvarv är det en cylinder som läcker. De här motorerna är väldigt känsliga för vevhustryck på grund av det klena röret till vevhusventilationen. Om man tar bort den klena slangen och ersätter den med en 19mm slang som dras så att den slutar i närheten av luftintaget på luftfiltret, kan man ofta fortsätta att köra utan att märka något fel. Ofta beror problemet på urusel motorrumsventilation. Jag vet en ägare till en Flipper 850 som lät montera en AD41P som har den klena vevhusventilationen. Efter ett tag trycktes all olja ut genom oljesticksröret. Den som monterat motorn tog in båten och tog isär motorn. Kolven på cyl 6 hade skurit. Kolv och foder byttes och kunden fick tillbaks båten. Efter en tid hände samma sak igen. Motorn åtgärdades och ventilationen förbättrades. Detta var ca 15 år sedan, och det har funkat sedan dess. Flipper 850 och Orrskär 850 är väl de båtar har riktigt urusel motorrumsventilation.
  7. Om remmarna är så slitna på sidorna så att de bottnar i remskivornas spår hjälper det inte att spänna dem. De kommer att slira ändå.
  8. Varför ska du lyfta drevet? Om backspärren är hel går det som sagt inte att lyfta drevet för hand. Om motorn funkar kan det vara slirkopplingen som behöver dras åt.
  9. Marinspecialisten/ Martec International, har alla delar till pumparna.
  10. Det går inte att lyfta drevet för hand, även om framväxeln är i. Det krävs ganska mycket kraft. Det är ett par fjädrar som håller drevet. Om drevlyften fungerar trycker den först ner backhaken så att den släpper innan drevet lyfts. Du säger att det inte är elmotorn som det är fel på. Låter den när du försöker köra upp drevet.
  11. Vattnet går genom axeln nr 30, till slanganslutningen nr 25, och vidare genom slangen till skölden.
  12. Ett modernt elkylskåp med kompressor är mycket effektivare än ett gammalt skåp av absorbtionstyp. Oavsett om det går på el eller gasol. Jag har ett 80 liters Dometic i båten. Det har ett riktigt frysfack som håller -18 grader.
  13. Om du skruvar ur justerskruven helt kanske det går att få in generatorn lite längre.
  14. Ser ut som att en av skruvarna till pumplocket är av. Kanske suger pumpen luft där.
×
×
  • Create New...