Jump to content
Saturday 21 September 2019

Rollen

Medlemmar
  • Content Count

    1,903
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Rollen last won the day on May 26

Rollen had the most liked content!

Community Reputation

221 Expert

About Rollen

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Pumpen har en rökbegränsare som känner trycket i inloppsröret. Om trycket är lågt begränsas bränslemängden. När trycket stiger ökar den.
  2. På tidiga KAD42- motorer satt samma typ av pump som på 41-motorerna. Det hände att axeln gick av. Senare kom en modifierad pump som ska hålla bättre. Köper man en pump idag, får man den nyare typen.
  3. Du måste demontera undre växeln, skruva bort muttern till pinjongen. Sedan ska man dra ur vertikalaxeln så att pinjongen lossnar från axeln. Det finns ett specialverktyg till detta. När pinjongen lossnar ramlar alla rullarna till pinjonglagret ut . Det är lösa rullar. När man byter drevsats måste man shimsa växeln så att spel och märkbild blir rätt. Varför ska du byta dreven? Det är förresten inget 270- drev du har. Det är ett 250. 270-dreven har sprialskurna kugghjul.
  4. Det säkraste är att tömma motorn på sjövatten innan du kör med glykolblandningen. När termostaten är stängd går glykolblandningen inte genom motorn, men om motorn är tom på vatten kommer den att fyllas innan glykolen kommer ut genom avgasutsläppet. För att rostskydda cylindrar invändigt bör man hälla i lite olja i förgasarna innan man stänger av.
  5. Min erfarenhet är att italienska slangar är de bästa, oavsett vad de är till. Semperit är det fabrikat jag har sämst erfarenhet av. Både när det gäller septikslang och bränsleslang. Jag var i år tvungen att byta bensinslangar som jag monterade 2014 på en båt. De var stenhårda och spruckna. Jag hade också en bit Semperit septikslang liggande på lagret, där det är mörkt och svalt. Den var bara att slänga, full med torrsprickor.
  6. På tidiga motorer hade man ett kontrollmotstånd med glödtråd på instrumentpanelen. Motståndet på motorn ersatte detta.
  7. Det är förmodligen oljekylaren till styrningen som slangen sitter på.
  8. De flesta båtar har urusel motorrumsventilation. Sitter det luftintag på akterspegeln är det bäst att bygga om ventilationen. Ventilationen ska bestå av tilluft för förbränningen, plus till och frånluft för ventilation av motorrummet.
  9. Jag skulle inte lägga en så stor båt på bockar. Kölpallning i form av slipers, och stöttor är väl utmärkt, om de inte är ruttna.
  10. Har du provat med nytt luftfilter? AQAD41 motorn kallas inte utan orsak för rökbomben. Vad är det för båt? Vissa båtar har luftintag på akterspegeln, tvärs emot vad installationshandboken säger. Ett skräckexempel är Orrskär 850, som har luftintagen under badbryggan.
  11. Om du kommer åt kan du försöka vrida på vevaxeln med hylsa och spärrskaft. Om det går att vrida vevaxeln så är det nog inte vatten i cylindrarna eller att motorn har skurit eller så.
  12. Det går alldeles utmärkt att använda spolmuff på DPS-drev. Jag gör det på många båtar varje höst. Jag sätter en balja i form av en släde, som används bland annat till snöskotrar, som jag ställer under drevet. Om man pallar upp baljan i bakkant så blir det inget dräll med glykol. Allt hamnar i baljan. Fördelen med DPS-dreven är att motorn suger vätskan ur baljan utan att man behöver använda pump eller högt placerad dunk. Mycket lättare än drevsäck, som jag tycker verkar slabbigt. Baljan finns på Biltema. Bifogar bild på baljan.
  13. I backslagets ingående axel sitter en plastpropp som bara är intryckt i hålet. Proppen har ett O-ringsspår med en O-ring som ska täta. I tidiga backslag var proppen i aluminium, men sedan blev den gjord av plast. Det är vanligt att plastproppen blir deformerad med tiden, så att backslagsoljan läcker in i vevhuset. Det kan också vara O-ringen som har gått av. Det är lätt fixat, men man måste skruva bort backslaget.
  14. Om bubblorna syns nere i glaskoppen måste det vara packningen som läcker. Om den var en slang som läcker skulle bubblorna aldrig komma ner i koppen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy