Jump to content
Tuesday 19 October 2021

Rollen

Medlemmar
  • Content Count

    2,286
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Rollen last won the day on October 18

Rollen had the most liked content!

Community Reputation

364 Expert

1 Follower

About Rollen

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Rollen

    Vp 570

    Kolla hur det ser ut i fördelarlocket. När motorerna blir lite slitna ångar det upp vattenånga och förbränningsgaser i fördelaren, och orsakar rost och annan korrosion. Fördelarlocken brukar vara gröna av oxid på insidan och ofta rostar fjädrarna till centrifugalregulatorn så att de tappar spänsten.
  2. Kanske för att kåpan sitter med fem skruvar.
  3. Kåpan sitter kvar med 4 skruvar. Satt det någon O-ring i spåret på avtappningsskruven?
  4. Rollen

    KAD43P

    Oftast får man byta turbon på grund av att utblåset rostat så pass att det blivit för stort spel runt avgasturbinen. Det har inte så mycket med driftstimmarna att göra. Turbon rostar när båten ligger still.
  5. På senare originalkammar står beteckningen i framänden.
  6. 36mm. Jag köpte en sats oljefilterverktyg på Biltema. De är gjorda av plåt, och dåligt utförda så att de inte greppar ordentligt. Numera använder jag en riktig sexkantshylsa. Det funkar mycket bättre.
  7. Om man ska ha en gummiupphängd motor tillsammans med en fast lagrad propelleraxel måste man ha en elastisk koppling mellan backslag och axel. Alltså inte en flexibel koppling. Skillnaden mellan elastisk och flexibel koppling är att en elastisk inte har någon centrering av axeln mot backslaget, som en flexibel har. Det bästa är förstås att montera axeln med flexibel axeltätning, men då måste man oftast byta hylsrör.
  8. Har du dragit med muttermaskin kan du vara lugn. Det räcker.
  9. Det ska gå att lossa om du skruvat bort skruvarna, men du behöver inte ta bort reduktionsväxeln för att byta trycklagret. Det räcker med att skruva bort pluggen i backslagsflänsen och lossa skruven som sitter innanför. Sedan kan du dra av flänsen från reduktionsväxeln. Lagret sitter inne i flänsen.
  10. Prova med utspädd saltsyra. Det brukar göra susen.
  11. Om du tömmer motorn på vatten först, behövs det inte.
  12. Jag använder en sån här pulka. Den är mer stryktålig än en sänglåda. Jag konserverar ett hundratal motorer om året. Jag använde en sänglåda från IKEA tidigare, men det gick hål i botten efter att jag släpat den i gruset, men har man bara sin egen båt funkar det säkert bra. Pulkan på bilden finns att köpa från widforss.se, för 395:-.
  13. Jag gör ungefär likadant, men pumpar glykolblandningen direkt till spolmuffen. Man behöver ingen dunk.
  14. På Alpha one går det inte att lossa någon slang.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy