Jump to content
Tuesday 31 March 2020

Rollen

Medlemmar
  • Content Count

    1,992
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Rollen last won the day on May 26 2019

Rollen had the most liked content!

Community Reputation

254 Expert

About Rollen

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sätt en passande 90 gradersböj i avgasbälgen, och en slang i vattenslangen. Ställ en större hink under skölden och led ner slangen i hinken. Det är inget som blir förstört för att man kör utan drev.
  2. Den kanske aldrig har varit riktigt uppriktad, eller också är båten så mjuk att den trycks ihop när den står på kölen. Egentligen ska man ju rikta upp motorn i sjön, när den har legat i några dagar. Problemet är då att man måste svarva en kona som är någotsånär tät, att centrera axeln med, och sedan lyfta båten för att ta bort konan och montera axeltätningen. När man tittar på motorkuddarna ser det ut som att bädden inte är avsedd för den här motorn. Motorn är hissad så mycket det går på justerskruvarna, och ändå har man behövt palla under tassarna. Egentligen ska man skruva upp motorn så lite som möjligt med muttrarna. Grovinställningen ska göras med underlägg. Detta för att det ska bli rätt rörelse i gummikuddarna. Man ska inte tro att allt är rätt bara för att det är en seriebyggd båt. När man går runt på mässorna kan man få se riktiga skräckexempel.
  3. Det är egentligen inget hylsrör som sitter på din båt. Det är bara en kort hållare för axeltätningen. Om du centrerar axeln i framkant så borde den ligga rätt även i bakkant. Om den inte gör det sitter hållaren/ röret snett. I så fall är det ganska lätt att rikta den.
  4. Hålet är till för att hålla emot när man lossar skruvarna till den koniska delen som håller fast axeln. I den koniska delen finns gängade hål som man sätter skruvarna i och skruvar dem i botten, och skruvar lite till på varje skruv, så lossar konan och därmed axeln.
  5. English_ShaftCoupling_2017.pdf Kopplingen är ingen flexibel koppling. Volvo Penta har en liknande. English_ShaftCoupling_2017.pdf
  6. Om det hänt i sjön måste knutpaketet ha delat på sig under gång, men då borde både struten och drevet vara sönderslagna.
  7. Primäraxeln sitter i primäraxelkåpan och förbinder motor och drev.
  8. Kanske har någon lyft ur motorn utan att ta med primäraxelkåpan, och lyckats kröka axeln.
  9. Om det pyser när kompressorn stängs av så fungerar ventilen troligen!
  10. Det är likadan kåpa på 41- motorerna, men där används hålet till servopumpen. Ingen gänga!
  11. Det finns ingen gänga i hålet i transmissionskåpan. Om man hade satt skruven åt rätt håll när man monterade den skulle det gått lättare att få ut den. Det är också bra att smörja in skruven när man monterar den.
  12. Fungerar ventilen som släpper ut trycket ur cylindrarna när tryckströmbrytaren stänger av kompressorn? Om den inte gör det får motorn starta mot trycket i cylindrarna, och blir överbelastad.
  13. Om filtret skulle bli helt igensatt så att motorn stannar, och man inte har något nytt filter, kan man peta bort den runda plastbiten så att man kan ta sig hem.
  14. Varför inte använda rätt skruv?
  15. Var försiktig så att du inte bryter sönder fästet. Då måste du demontera transmissionskåpan för reparation eller byte. Att byta till gängad stång är nog ingen bra idé. Dels för att det blir svagare, och så kan det vara svårt att hitta en gängad stång med gängan 7/16 UNC. Tar du M10, kommer generatorn att sitta lös. Om du fettar in skruven innan du monterar den, kommer den inte att korrodera fast.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy