Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Rollen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 548
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    10

Rollen senast vann den dag 14 November 2023

Rollen hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

494 Expert

2 följare

Om Rollen

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nr 71 jordar slangklämmorna till bälgar och vattenslang, samt powertrimcylindrar. Nr 67 vidare till skölden.
  2. Tänk på att sätta den med kolvstången neråt, så håller den längre. Ofta sitter de åt fel håll.
  3. Om du ska lossa drevet ska du inte skruva bort pivotskruvarna. Drevet sitter med sex muttrar i pivothuset. Om du ändå ska skruva bort dem passar en 1/2" insexhylsa.
  4. Det står i installationsanvisningen. Plastpluggen är till för att det inte ska komma avgaser ur hålet. Pluggen har utgått, så man får hitta på en egen lösning.
  5. Om båten har servostyrning ska trimfenorna plockas bort och ersättas med en skruv och plastplugg.
  6. Grå rök tyder på ofullständig förbränning. Brukar bero på bränslebrist eller dålig kompression. Har den varit så ända sedan insprutningspumpen byttes?
  7. Det är en lite speciell axeltätning du har. I framkant på stävlagret sitter två radialtätningar. Ofta kallade packboxar. stävlagret och hylsröret är utformat som en " Kula och kulskål" på. Mellan "Kulan och kulskålen" Finns en O-ring som tätning. För att byta tätningarna behöver du få bort propellern och lossa de två insexskruvarna, och sedan dra lagret av axeln. När man monterar tillbaks stävlagret ska man skruva i skruvarna så att skallarna går mot lagret och lite till så att o-ringen kläms ihop. Man ska inte dra skruvarna hårt för då kan flänsen deformeras. Sedan låser man skruvarna med rostfri låstråd. Jag tycker nog du ska byta tätningarna innan du sjösätter. De brukar vara rostiga så att man kan klämma ihop dem med fingrarna. Se till att få rostfria fjädrar till dem.
  8. Om det är original axelgenomföring siter tätningen ihop med stävlagret. Då går det inte att smörja med mindre att stävlagret demonteras. Det sitter två radialtätningar i stävlagret. Det bästa är att demontera stävlagret och byta tätningarna. Då måste propellern tas bort, och stävlagret demonteras genom att skruva bort två skruvar.
  9. Är du säker på att det är ett 120S- drev de har? D1-20 levererades med 130S-drev. Du kan se skillnaden på att 130-dreven har delad anod.
  10. Det finns lite elektronik i panelen som kan vara defekt.
  11. Lampan är kopplad till D+/61 på generatorn. Om du lossar den bruna kabeln från D+ på generatorn och håller den mot minusanslutningen med "tändningen" på, ska lampan tändas, om lampa och kablage är ok. Om den tänds ligger felet i generatorn. Troligen regulatorn.
  12. Om båten girar när du släpper ratten är trimfenan feljusterad. Har du kabelstyrning kan det vara styrkabeln som kärvar.
  13. Man kan lyfta bort övre växeln utan att demontera hela drevet. Det krävs inga specialverktyg. Muttern på vertikalaxeln är vänstergängad.
  14. Om du köper Barr så följer alla packningar och skruvar med i priset. Ska du byta packning nr 24 måste du lyfta ur motorn och skruva bort bockhornet. Sensorer kan du flytta över.
  15. DPS-A har ingen primäraxelkåpa. Däremot finns ett stödlager i skölden, men på DPS-A finns ingen smörjnippel. Lagret är permanentsmort. Antingen är det knutarna, eller lagret som låter. Det är viktigt att motorn är uppriktad mot drevets axel. Annars blir det stor belastning på lagret.
×
×
  • Skapa nytt...