Jump to content
Tuesday 28 January 2020

Rollen

Medlemmar
  • Content Count

    1,945
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Rollen last won the day on May 26 2019

Rollen had the most liked content!

Community Reputation

233 Expert

About Rollen

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Eftersom MD11 har lösa cylinderfoder borrar man inte cylindrarna till överdimension. När man ska montera tillbaks cylindrarna måste man ha en kolvringskompressor som går att öppna. Annars får man inte bort den. Topplocksmuttrarna som sitter under ventilkåpan måste ha en tätning under. Annars får man oljeläckage via dragstängerna. Förr bytte man muttrarna till nya när man hade haft av topparna, men muttrarna finns inte längre att köpa. Jag brukar försänka muttern på undersidan och montera en O-ring runt dragstången. Det brukar bli tätt.
  2. Stävöglor och kätting avsedd för fastlåsning är aldrig rostfria. De är oftast härdade och gulkromaterade. En rostfri låsögla skulle inte bli godkänd, då den är för lätt att klippa med bultsax.
  3. Det är ingående axeln i drevet som läcker. Ganska enkelt fixat.
  4. Hyundai 170Hk är en motor som inte tillverkas längre. Om det finns några kvar är det ett restlager. Till den motorn finns inget färdigt avgasrör som passar mot skölden, så det måste man tillverka. Toppvarvet är 3800 rpm, så du kan inte behålla drevet med 1:2,15 utväxlingen, då den motorn du har varvar över 5000 rpm. Du behöver skaffa en annan undre växel. Helst en Duoprop, förmodligen med utväxling 1:1,95, eller kanske 1:1,78.
  5. Ingenting från MD32 passar på en 40-motor.
  6. Det är viktigt att det blir vattentätt mellan skölden och bussningarna. Om vatten kommer in mellan bussning och hålet i skölden, bildas oxid, som med tiden klämmer ihop bussningen så att styrningen börjar kärva. Det gäller för övrigt också för bussningarna i upphängningsgaffeln. Det gäller att få bort all oxid i hålen innan man monterar bussningarna. I verkstadshandboken står att man ska använda epoxy. Jag brukar använda motorsilikon. Jag tycker det funkar bra.
  7. Distansringen ska sitta längst ner på axeln med tätningsringen utanpå. Vitsen med distansringen är att man inte ska klämma ihop tätningen för mycket när man monterar styrgaffeln i skölden. Glöm inte att du ska beställa satsen 872290.
  8. Har du kollat att propelleraxeln går lätt att vrida runt?
  9. Vad hade du tänkt att göra?
  10. Du ska inte ha avgasbälg med klaffar om du har klaff på drevet.
  11. Om du har klaff på avgasutsläppet på drevet ska du inte ha avgasbälg med klaff.
  12. Gradtalet är vinkeln mellan botten och akterspegeln. Standard är 13 grader. X- måttet är avståndet mellan botten och vevaxelcentrum.
  13. Du måste såga ut hålet i 290-mallen, mäta X-måttet och såga upp hålet i akterspegeln. Det blir att såga lite längst ner och i övre hörnen. Mallen till 280 behövs inte. Sedan borrar du hålen till fästbultarna. Det är viktigt att hålen blir vinkelräta mot akterspegeln. Sedan måste du göra urtag på insidan av akterspegeln så att det går att få ut givaren till powetriminstrumentet, och tapparna till cylindrarna, om de skulle behövas bytas i framtiden.
  14. Om övre växeln på ditt 1,95- drev är OK, kan du flytta över den till 2,32- drevet. Då får du 1,95 utväxling.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy