Jump to content
Monday 28 November 2022

Rollen

Medlemmar
  • Content Count

    2,423
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Rollen last won the day on November 6 2021

Rollen had the most liked content!

Community Reputation

417 Expert

2 Followers

About Rollen

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sjövattenfitret sitter efter pumpen, så det går inte att hälla i glykolblandningen när motorn går. För att göra det med avstängd motor, måste du tömma laddluftkylare och värmeväxlare först. Sjövatten blir kvar i pumpen, och oljekylaren till servostyrningen, om du har en motor med drev. De måste du också tömma. Har du backslag sitter en oljekylare där också, som måste tömmas. Om du har drev går det att använda spolmuff på drevet. Om du får den tät, och pumpen är i gott skick, suger den kylvätskan från marknivå utan problem. Jag bruka suga i slangen till spolmuffen för att kolla att det är tätt. Om inte pumpen suger använder jag en liten elektrisk länspump som hjälper till att pumpa .
  2. Har du anslutning W på generatorn kan du koppla varvräknaren dit. Sedan måste du kalibrera instrumentet.
  3. Det är viktigt att konservera cylindrar och ventiler. Skruva ur stiften, häll i lite olja i cylindrarna och kör med startmotorn ett tag. Om förgasaren har avtappningskran är det bra att släppa ut kvarvarande bensin ut flottörhuset.
  4. Vad står det i monteringsanvisningen till varvräknaren? Går den att ansluta till induktiv givare?
  5. Om du ska byta oljan i drevet, lossar du oljestickan och skruvar bort avtappningspluggen i botten av drevet. Var noga med att få dit packningen på avtappningspluggen när du monterar tillbaks den. Oljan fylls på genom hålet för oljestickan. Det finns ett sugrör för att suga ut oljan uppe på övre växeln men det röret slutar ovanför propelleraxeln, så det blir ganska mycket gammal olja kvar. Därför är det bättre att använda avtappningspluggen. Tidigare användes ATF-olja i drevet, men numera rekommenderas motorolja SAE 15W/40. Samma som i motorn.
  6. 130S har en oljesticka av plast.
  7. Det sitter en avtappningsplugg på varje sida av motorblocket, och en på värmeväxlaren. På blocket kan det sitta knackgivare som gör det lite svårare att tömma.
  8. Hylsröret är inte ingjutet i kölen, så det är flänsen på stävlagret som tätar. Idé att dra ut röret lite och täta mellan flänsen och kölen är nog inte dum. Länspumpsslangen och den där svarta grejen som trycker på axeltätningen bör du ta bort. Tätningen är en flexibel tätning som ska kunna följa med axelns rörelser när motorn skakar. Kanske är lagerbussningen sliten på grund av att tätningen tvingats i sidled. Axeln är också för lång. Den ska vara cirka en halv axeldiameter mellan stävlagret och propellern. Om axeln sticker ut för långt böjs den onödigt mycket av propellerns sidkraft under gång.
  9. Mercurys växelhusolja är mörkt blå, nästan svart när den är ny.
  10. Det är en biltopp du har. På marintoppar finns inte hålen.Pluggningen är inte bra gjord. Det blir nog svårt att få till det utan att lyfta av toppen. Frostpluggarna ser ut att vara original. Om motorn är sjövattenkyld bör du byta dem till rostfria. Annars kommer det att rosta hål i dem.
  11. Bockhornet sitter skruvat i skölden med fyra skruvar och tätar med packningen som ser ut som ett katthuvud på bilden. Förmodligen går det bra att köra utan tuben.
  12. Rollen

    Vad är detta?

    Förmodligen har det suttit ett elektroniskt stöldskydd i båten tidigare.
  13. Den används för att spola rent sjövattensystemet från saltvatten efter körning. Man kopplar en slang från en vattenkran och spolar när motorn går på tomgång. Används nog mest av båtägare som har båten på trailer mellan användningarna.
  14. Den där typen av vacuumventil är opålitlig. Enligt instruktionen ska man rengöra den och byta membran varje år, då det bildas ärg invändigt. Bättre är att skaffa en i plast från Martec International, som är bättre och mycket lättare att serva.
  15. Slangen från bottenkran ska vara kopplad till ingången på sjövattenfiltret, den grå plastgrejen. Därifrån ska en slang gå till sjövattenpumpen. Mässingsgrejen är en vacuumventil. Den ska vara kopplad antingen mellan sjövattenpump och motorn, eller mellan motor och avgaskrök. Det går lika bra vilket som. Vacuumventil har man på installationer där motorns avgaskrök ligger nära eller under vattenlinjen. Den är till för att förhindra att vatten trycks genom sjövattenpumpen, när motorn inte går, och fyller avgasslangen med vatten som tränger in i cylindern via en öppen avgasventil. Förmodligen har sjövattenfiltret gått sönder, och man har kopplat förbi det. Det ser ut som att locket saknas på filtret.
×
×
  • Create New...