Jump to content
Saturday 16 January 2021

Rollen

Medlemmar
  • Content Count

    2,152
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Rollen last won the day on May 6 2020

Rollen had the most liked content!

Community Reputation

304 Expert

1 Follower

About Rollen

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Om du har en Volvo Penta med MS, eller MS2- backslag, ska du inte koppla slangen till glykoldunken till sjövattenpumpen. Då kommer inte backslaget att frostskyddas. Du ska koppla loss slangen vid vattenintaget och koppla på slangen till dunken där.
  2. Jag vet inte vad han menar med "Uppgraderat till rostfritt" Alla drev från 270 och uppåt har funnits med V8-motorer. Kanske har han bytt konan till det nya utförandet. Justerbrickorna passar inte till ditt drev.
  3. Nr 8 på bilden är en mellanläggssats. Den innehåller ett antal brickor. Man monterar så många som får plats. För att få dit dem måste man demontera övre och undre växel från mellanhuset, och trycka ut styraxeln.
  4. Rollen

    Backslag

    Enligt verkstadshandboken ska man byta motor till en med rätt rotationsriktning om den inte stämmer med pilen på backslaget. Så det verkar inte som att man kan bygga om backslaget.
  5. Rollen

    Backslag

    Backslagen har ju tidigare gåt åt olika håll så det är inte problemet. Problemet är att ingående axeln kommer att rotera åt andra hållet med följd att oljepumpen går åt fel håll så det kommer inte att bli något oljetryck. På vissa backslag går det att ändra pumpen till motsatt rotationsriktning. Jag vet inte hur det är med dessa.
  6. Rollen

    Backslag

    Eftersom det är hydrauliska backslag sitter det en oljepump på ingående axeln. Den måste gå åt rätt håll. Annars kommer inte backslaget att fungera.
  7. Det gamla ser lite hembyggt ut. Verkar inte passa så bra.
  8. Lagret är et så kallat Vegalager. Kan köpas från Capella Marin.
  9. Spelet ska vara så litet som möjligt.
  10. Har du DPE- drev har du en drivskiva med fjädrar. De kan orsaka oljud om de är slitna, men det brukar vara skrammel i friläge. Spelet jag nämnde är axialspelet mellan upphängningsgaffel och mellanhuset, alltså att drevet rör sig upp och ner och orsakar ett hamrande ljud.
  11. Kör inte motorn utan sjövatten. Då bränns gummislangarna ganska snabbt. Med dieselmotorer kan man göra så, men inte med bensinmotorer. Någon gummidämpning i svänghjulet finns inte om du har DPE-drev. Det finns en servicebulletin angående hamrande ljud från drevet. Det skulle bero på för stort spel mellan styrgaffel och mellanhus. Det finns en sats med shims för att få bort spelet.
  12. Om det är splines i propellern passar den ju inte till motorer som har olika splines. Jag tror att den inte ska ha något löst nav. Brickan framför propellern är till för att centrera propellern på axeln. Enklast är det väl att prova att montera propellern på motorn.
  13. Varför är det splines i propellern om den ska ha ett löst nav?
  14. Att det inte skulle gå att använda rostfria skruvar i alumininum är ju bara trams. Alla skruvar på drevets utsida är ju av rostfritt syrafast stål. Att galvaniseringen håller sämre nuförtiden beror säkert på att den är sämre. Förmodligen av miljöskäl. Galvaniseringen förstörs nog när man drar skruvarna oförsiktigt så att det går hål i zinken. Lite fett på skruvskallarna kanske gör att zinken inte skadas. Man kan köpa rostfria klämringsskruvar från drevdelar.se.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy