Jump to content
Thursday 23 May 2019

Rollen

Medlemmar
  • Content Count

    1,795
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Rollen last won the day on May 6

Rollen had the most liked content!

Community Reputation

194 Expert

About Rollen

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ser ut som en givare till kompass!
  2. Hör du om pumpen går när du försöker trimma drevet. Om den inte gör det är det inget hydrauliskt fel, utan elektriskt. Jag frågade tidigare om du har Powertrim Assistant installerat. Det är en extra funktion i EVC, som justerar trimvinkeln automatiskt beroende på motorvarvtal. Om du har det kan du prova att koppla ur det och se om problemet försvinner. Om instrumentet visar rätt är det inget fel på givaren.
  3. Det går att kalibrera instrumenten. Det finns ett litet hål med en trimskruv på baksidan .
  4. Du har ett så kallat fjäderbandsbackslag. En väldigt speciell konstruktion som Albin kom fram med för att kunna använda ett enspakreglage. Det finns ett par "Kolvar i växelmekanismen som slits med tiden, och kan behövas bytas ut. Prova att koppla bort reglagekabeln från backslaget, och växla direkt på armen. Om det funkar bättre då är växelkabeln feljusterad, eller så är det för mycket glapp i reglaget så att det inte rör kabeln tillräckligt långt. Albin Motor i Västra Frölunda har bytessystem på växelmekanismen. Det kan ju också vara andra delar i backslaget som är slitna. Till exempel klackarna på fjädrarna, som växelmekanismen ska ta tag i när man växlar.
  5. Man brukar behöva använda en glidhammare som man krokar fast i mellanbiten på knutpaketet, och rycka loss det. Man måste vara väldigt försiktig när man sätter ihop knutarna. Man har inte fasat någonstans, så det är vassa kanter som gör att lagerskålarna lätt fastnar, när man trycker i dem.
  6. 98 oktan är alltid bättre. Inte för oktantalet, men att den innehåller mindre etanol, som blandar sig med vatten, och gör bland annat att vattenavskiljarna inte fungerar.
  7. Kör ner dreven så mycket det går innan du lossar slangarna. Det kommer att rinna lite olja, så du får ha nånting under. Märk slangarna innan du skruvar bort dem så att de kommer tillbaks på rätt ställe.
  8. Man brukar skruva i en av skruvarna i klämkopplingen från andra hållet i hålet längst ut på kopplingen. Man skruvar alltså in skruven i det gängade hålet. Sen sticker man in en plåtbit, eller en stor bricka, så tjock som möjligt, i spalten i kopplingen. Man skruvar ner skruven så att den träffar plåten, och lite till. Då spänns klämkopplingen ut, och förhoppningsvis lossnar axeln. Försök få tag i nya gummibussningar till trycklagret, och tryck inte ihop dem så mycket som de är nu. Trycklagret måste linjera med propelleraxeln, inte med kardanaxeln. Hela installationen ser lite amatörmässig ut. Vad man skulle vilja göra är att flytta fram trycklagret i båten, och montera en CV-axel mellan trycklager och backslag. Om man flyttar fram trycklagret kan man montera det åt rätt håll, och få bättre plats för axeltätningen. Som det är nu, kommer man väl inte åt att byta talgfläta utan att dra ur axeln. Helst ska man ha en underhållsfri tätning av typ PSS, eller liknande.
  9. Har du tagit bort klämringen, den som sitter med sex skruvar utifrån? Det finns tre gängade hål i klämringen som man använder för att få loss den. Man skruvar i tre av skruvarna, och skruvar in dem så att de trycker mot kåpan. Då ska ringen lossna. Man bör spruta rostolja i hålen först, så att skruvarna går lättare. Ibland sitter ringen så hårt att man måste spräcka den. Då borrar man tre hål radiellt i ringen, och spräcker den med en huggmejsel.
  10. Den "Sneda vinkeln" på vevstaken är för att man ska kunna lyfta ur staken uppåt. Hade den sett ut som "vanligt" hade den inte fått plats i cylindern. En gång när jag var bilmekaniker skulle jag byta kolvringar i en VW Polo, med minsta motorn på 900cc. Det fanns massor med plats under motorn att skruva bort tråget. När jag skulle lyfta ur kolv och vevstake var det stopp. Det gick inte. Vestaken gick inte upp genom cylindern, så jag var tvungen att lyfta ur motorn, och ta bort vevaxeln, för att få ut kolvarna neråt. där såg stakarna "normala" ut.
  11. Antingen är det kolvpackningen i en cylinder som läcker, eller så är det en ventil i pumpen. Ett ganska enkelt sätt att ta reda på vad som är fel, är att skifta pumpar, och se om felet följer med.
  12. Kolla med Jige i Leksand. De reparerar gamla instrument, och jag tror de kan hjälpa dig med vajern!
  13. Den runda grejen är signalhornet till motorlarmet. Vad menar du med att motorn "blåser"?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy