Jump to content
Friday 30 October 2020

Rollen

Medlemmar
  • Content Count

    2,128
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Rollen last won the day on May 6

Rollen had the most liked content!

Community Reputation

298 Expert

1 Follower

About Rollen

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Om sjövattenpumparna är OK är det inget problem att få dem att suga i sig glykolblandningen. Om du blåser i slangen innan du stoppar ner den i dunken så märker du om det är tätt. Glöm inte att frostskydda eller tömma oljekylaren till servostyrningen.
  2. En femlitersdunk räcker. Blanda 50/50 så får du tio liter blandning. Det räcker.
  3. Det är inte gängorna som tätar. Röret är konat i änden, det är den som tätar mot ett säte i cylindern. Kanske har konan på röret spruckit.
  4. Rollen

    Oljesug

    Du ska inte stoppa ner någon slang i oljesticksröret. Längre bak på motorn finns ett rör för att suga ur oljan. Man trär en 10mm gummislang på röret . Man behöver inte varmköra motorn, det går bra att suga ur oljan kall. Det tar inte så lång tid. Biltemas oljesug är väl bra, men trögpumpad, men har man bara sin egen båt att serva gör det inte så mycket. En fördel med Biltemas pump är att luften pumpas ut genom handtaget. Då är det ingen risk att det kommer ut spillolja i botten av oljesugen när den blir full, eller vänder uppochner på den när man tömmer den. Den risken finns med andra oljesugar.
  5. Använder du köldstartknappen?
  6. Om man bara sprutar in olja i cylindrarna skyddas inte lagren i vevhuset. Därför är det bättre att spruta konserveringsspray i förgasarna.
  7. Det finns bara en typ av magnesiumanoder till 290- seriens DP- drev. Det spelar ingen roll vad det är för gänga på propelleraxeln.
  8. Vilken typ av 2030 är det du har. 2030A och B rymmer 4,3liter. 2030C och D 3,5 liter.
  9. Det ska inte ta så lång tid. Kanske 30 sekunder. Är stopparmen fullt tillbaks?
  10. Det är en MD2A. MD2B har annorlunda cylinderlock.
  11. Du säger att det sprutar och rinner bra när du luftar. Då är det inget problem men matningen. Den tredje luftskruven sitter på högtryckssidan. För att lufta den måste du köra på starten som du gjort. Sedan måste du lufta spridarrören genom att lossa muttrarna på spridarna och köra på starten tills det skvätter ur alla rör. Sedan ska det vara färdigluftat.
  12. När man kollar på oljefilter till MD2030 i Watskis webshop står det att det är samma oljefilter till MD2010, som till MD2030. Det är alldeles fel 2010 har ett mindre filter än 2030. Det som du har fått är till en 2010.
  13. Jag kollade på watskis webshop på oljefilter till Volvo Penta. Det är inte mycket som är rätt där. Bland annat ett filter som motsvarar 471034 som är till 40-41 motorer. Watski påstår att det passar på 32 och 42-44, och till och med till HS1 backslag. Alla dessa har andra oljefilter.
  14. Det finns videor på youtube där man tar isär filter och kollar filtermaterialet. I en av dem var FRAM absolut sämst, fast man tror att det har hög kvalitet. Det hade ungefär hälften så stor filteryta som det bästa. För länge sedan såg jag ett reportage om pirattillverkade oljefilter som man tog isär och kollade. På ett stod det "Sliced pineapples" på insidan av plåten. Man hade använt gamla konservburkar.
  15. Om drevet är slitet kan det slå lite mer när man växlar. Det kan också bero på vatten i drevoljan. Oljan kollar du med oljestickan högst upp på drevet. Man skruvar ur den, torkar av den och sätter tillbaks den i hålet utan att skruva ner den. Då ska oljenivån vara på den flata ytan på stickan. Om oljan är gråfärgad har det kommit in vatten. Då måste man täta läckan och byta olja. Oftast packar man om hela drevet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy