Jump to content
Friday 19 July 2019

Rollen

Medlemmar
  • Content Count

    1,864
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Rollen last won the day on May 26

Rollen had the most liked content!

Community Reputation

210 Expert

About Rollen

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Rollen

    Powertrim VP 290 DP

    Har du kollat motorsäkringen? Displayen och reläerna får sin spänning från instrumentpanelen. Säkringen till motorn sitter antingen på startmotorn, eller uppe vid ventilkåpan, beroende på vilken motor du har.
  2. Birka har Gästhamn. Vid Drottningholm finns en brygga bredvid ångbåtsbryggan, där man kan förtöja båten om man vill besöka slottet. Mittemot slottet finns en fin vik där man ligger skyddat för natten. Stockholms segelsällskap har gästhamn under Västerbron. Utanför slussen finns Wasahamnens gästhamn på Djurgården.
  3. På 100- dreven är det inte så lätt. Man måste byta växelmekanism. De är olika till vänster och högerrotation. Det är enklare att försöka få tag i en propeller som snurrar åt rätt håll.
  4. Rollen

    Powertrim VP 290 DP

    Har du kollat motorsäkringen?
  5. Det brukar vara så trångt i motorbrunnen att man måste lyfta bort motorn för att få ut kabeln ur styrröret.
  6. Förmodligen knutbälgen som läcker. Lossa slangklämman och se om det kommer vatten ur den. Du bör ta loss startmotorn och försöka få den torr invändigt. Annars kommer den inte att hålla så länge till. Det är fömodligen också vatten i primäraxellagren, så du bör se till att få ut primäraxeln och rengöra och fylla lagren med nytt fett.
  7. Om man tittar på sprängskissen ser man att inloppet är det övre röret, och utloppet det nedre, så det är inget fel på din motor!
  8. Om det funkade utan kompressor skulle man nog inte ha satt dit dem. Anledningen till att man har kompressorer är att man monterat en större turbo, som ger högre maxeffekt, men inte ger så mycket laddningstryck på lägre varvtal. Det är då kompressorn hjälper till.
  9. Prova att koppla loss styrkabeln från styrarmen. Om det fortfarande är låst är det kabeln. Om kabeln går lätt är det styrgaffeln som sitter fast, eller också upphängningsgaffeln. Det brukar kärva i skölden, men inte så att det sitter helt fast. Har du servostyrning? I så fall. Har du kollat oljenivån? Det kan också vara ventilen i servocylindern som kärvar.
  10. Använder du choken?
  11. Rollen

    Vatten i oljan

    Vattnet kan inte komma via drevet. Förmodligen kommer vattnet från avgasrisern via en trasig packning eller rostigt packningsplan mellan limpa och riser.
  12. Vissa reglage har två hål som man kan montera änden på växelkabeln i. Om man sätter den i det inre hålet blir det inte tillräcklig slaglängd på kabeln. Om kabeln är feljusterad märker man det på att ena växeln, framväxeln i ditt fall, går i vid mindre rörelse på spaken än normalt. Att man skulle behöva justera växellägena beroende på motorns temperatur har jag aldrig varit med om.
  13. Jag fick in en båt en gång som hade en Mercruiser som var helt död. Efter mycket letande hittade jag en hängsäkring, gömd bakom en panel i taket. Den var till matningen av instrumentpanelen. Figur a är tändningslås. Figur b säkring.
  14. Dum fråga kanske. Men du använder väl choken?
  15. Det spelar ingen roll vad det sitter för filter i båten. Det är bara sughöjden som bestämmer om pumpen orkar suga eller inte. Med ett vattenavskiljande filter tar det bara längre tid, beroende på den större volymen. Det är alltid bra att ha ett vattenavkiljande filter före motorn. men det måste vara tätt, så att inte luft sugs in. " Mopedfilter" hör inte hemma i en båt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy