Jump to content
Friday 04 December 2020

Rollen

Medlemmar
  • Content Count

    2,137
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Rollen last won the day on May 6

Rollen had the most liked content!

Community Reputation

299 Expert

1 Follower

About Rollen

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Om man vill ha en kontrollampa som indikerar att stiften får spänning måste man koppla den till stiften. Det är inte svårare än att koppla den till reläet. Det kan ju vara avbrott mellan relä och stift.
  2. RB-backslaget passar inte på MD-11ans transmissionskåpa. Den kan gå att flytta över från MD2- motorn. Jag vet inte om det är något som skiljer.
  3. Kontrollmotståndet på panelen är seriekopplad med glödstiften. Om det är avbrott i motståndet funkar inte glödningen. På senare motorer ersattes kontrollmotståndet med ett motstånd på motorn. Ett runt i keramik som satt längst bak på toppen. Om man vill skippa motstånden måste man montera andra glödstift, som är avsedda för 11,5 Volt. Om man vill ha en kontrollampa kan man koppla den direkt på ett glödstift. Då ser man att stiften får spänning.
  4. Rollen

    Identifiera snipa

    Går det inte att söka på registringsnumret?
  5. Det funkar bra. Vid konservering bör man rostskydda cylindrar och avgaslimpor invändigt genom att hälla lite motorolja i förgasaren innan man stänger av. Om det är en insprutningsmotor bör man köra den med konserveringsbränsle.
  6. Det är just därför jag säger att man ska ha en elastisk koppling om man har gummiupphängd motor och stumt lagrad axel. En flexibel koppling som R&D, kan man bara använda om också axeln har elastisk axeltätning. Om en R&D koppling inte flexade skulle den vara ganska meningslös.
  7. Visst ska motorn vara uppriktad även om man har en R&D koppling monterad. Men när motorn skakar kommer vinkeln att ändras hela tiden. Om man har stel koppling mellan backslag och propelleraxel, kommer motorn att vilja böja hela axeln i hylsröret, om man har elastisk axeltätning. Har man flexibel koppling blir det inte så. Kopplingen fungerar som en led eller knut.
  8. En flexibel koppling, till exempel en R&D centrerar propelleraxeln i förhållande till backslagsflänsen. Den fungerar som en led eller knut som tillåter att vinkeln ändras när motorn vibrerar. Om du har motorn gummiupphängd och axeln stelt lagrad i hylsrörets framände kommer ju inte motorn att kunna röra sig radiellt då propelleraxeln håller emot om du inte har en elastisk koppling som tillåter att backslagsflänsen kan röra sig radiellt i förhållande till propelleraxeln.
  9. Det är skillnad på flexibel koppling och elastisk koppling. Det du ska ha är en elastisk. Det vill säga en som inte centrerar.
  10. Om sjövattenpumparna är OK är det inget problem att få dem att suga i sig glykolblandningen. Om du blåser i slangen innan du stoppar ner den i dunken så märker du om det är tätt. Glöm inte att frostskydda eller tömma oljekylaren till servostyrningen.
  11. En femlitersdunk räcker. Blanda 50/50 så får du tio liter blandning. Det räcker.
  12. Det är inte gängorna som tätar. Röret är konat i änden, det är den som tätar mot ett säte i cylindern. Kanske har konan på röret spruckit.
  13. Rollen

    Oljesug

    Du ska inte stoppa ner någon slang i oljesticksröret. Längre bak på motorn finns ett rör för att suga ur oljan. Man trär en 10mm gummislang på röret . Man behöver inte varmköra motorn, det går bra att suga ur oljan kall. Det tar inte så lång tid. Biltemas oljesug är väl bra, men trögpumpad, men har man bara sin egen båt att serva gör det inte så mycket. En fördel med Biltemas pump är att luften pumpas ut genom handtaget. Då är det ingen risk att det kommer ut spillolja i botten av oljesugen när den blir full, eller vänder uppochner på den när man tömmer den. Den risken finns med andra oljesugar.
  14. Använder du köldstartknappen?
  15. Om man bara sprutar in olja i cylindrarna skyddas inte lagren i vevhuset. Därför är det bättre att spruta konserveringsspray i förgasarna.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy