Jump to content
Thursday 17 June 2021

Erikol99

Medlemmar
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Erikol99

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tänker att jag kan lägga ut en bild nu när jag lyft insuget för de som tycker det är spännande. Ser inte så bra ut... Ser verkligen ut som att läckan är baktill i motorn. Man ser oroveckande nog på kamen hur torr den är längst bak...😔 Har dock fortfarande svårt att säga vart vattnet kommer ifrån. Ser att det går vad jag tror är kylkanaler ur topparna i bak men de är pluggade i insuget från fabrik.
  2. Precis vad jag tänkte. Har också hört att det finns gott om delar vad gäller det som inte är specifikt OMC iallafall. Men får återkomma på forumet under tidens gång😉 Blir som sagt att kolla insuget i början av nästa vecka då det är lätt att få av. Så får det bli topparna efter det om inte insuget ger något!
  3. Tack för svar! Det är ju sant att man kan köra utan tändstiften i! Det har jag inte tänkt på. Var lite vatten i cylindrarna när jag rev första gången(0,5 dl typ) men det kan ju kommit in när jag lyfte topparna. Men som du säger så är det nog bra att kolla topparna på en firma så man kan få ett utlåtande ifrån någon som kan grejerna! Angående impellern så sitter den i drevet så tror inte de tar sig in den vägen dock. Det är nog mer att det läcker in i drevet isåfall, eller?
  4. Kompprovet idag är samma på ettan iallafall. Har inte kollat de andra. Gjorde självklart rent topparna men lämnade inte in de för några åtgärder på firma. Hade förhoppningen av att kompen kunde vara dålig pga dålig packning. Har tanken att ta ur motorn till hösten och göra i ordning den ordentligt! Då gjorde jag iallafall rätt med momenten! Tror jag drog insuget 48Nm men det är ju typ samma. Ska in på måndag och få insuget kollat till att börja med. Är ju avmonterat på en pisskvart😅
  5. Såhär i efterhand så kanske man borde ha lämnat in och gjort i ordning topparna för säkerhets skull... Så blir väll att plocka av grejerna igen och få de kollade noggrannare på firma! Försökte kolla efter sprickor och såg inga men de kan ju sitta dumt till. Snackade med en båtkunnig och han sa att en spricka i princip kan vara tät när motorn är kall men expandera när den blir varm. Förstår din tanke med att det är osannolikt med limporna. Gjorde kompprov innan jag rev och de var bra på alla utom ettans cylinder. Drygt 7-7,5kg på ettan och 9-10kg på resten. Så det kommer nog inte in den vägen... Det är inte så att någon på forumet sitter på moment om det kan vara något där som strular annars? Tänker på insug och topp i första hand. Tack för alla svar såhär långt! 😃
  6. Efter lite online-läsning så vetefan om det är oljekylare på min motor dock... Men jag kanske har hel-fel 😄
  7. Kanske! Vet du vart den skulle kunna sitta på min motor isåfall?
  8. Hej båtvänner! Har bekymmer med min båt. Den har en OMC 4,3l V6. Får vatten i motoroljan... Har precis bytt alla "övre" packningar(Toppblock, avgas, insug, termostat) men det gav ingen lycka. Tycker inte den trycker ur sig något vatten varken ur propellern eller andra vattenutkastet på drevet utan bara ur avgasbälgen. Kan detta vara något att kika vidare på eller ska det vara så? Var precis när den kom upp i rätt temp som man såg hur det började ryka ut vevhusventilationen. Märkte inget vatten i oljan innan dess. Tyckte topp, insug och block så hyggligt fräscht ut, kändes inte sönderrostat iallafall... Limporna var rostigare men prövade att fylla de med vatten och läckte bara där de skulle! Har ni några andra tipps på grejer att kika vidare på? Tack på förhand!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy