Jump to content
Sunday 17 November 2019

jmwa

Medlemmar
  • Content Count

    252
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About jmwa

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Oavsett vem som har rättast så testar jag gärna billigaste lösningen först. Det är också en prisfråga, hade jag inte köpt begagnat och mekat själv hade vi aldrig kunnat äga båt. Just därför är jag glad för all kunskap som ni delar med er av ovan. Fantastiskt, och lärorikt med olika synpunkter😀
  2. Jag tänker också börja med rekond, men jag måste vänta tills jag hämtat hem båten från landet. Fråga till Mackey: efter rekond, hur testade du resultatet? Gjorde du ngt slags belastningprov som dem som beskrivits här i tråden?
  3. Varför skriver du så? Jag är intresserad och inte så okunnig heller. Jag skrev så som en artighet mot er som kan mer än jag. Något annat menar jag inte.
  4. Det finns en stor minusskena bakom instrumentbrädan, som såvitt jag förstår matas av en minuskabel som sitter direkt på batteriets minuspolsko (en sådan med flera skruvar på) Härifrån batteriminus har jag också dragit några nya kablar, bl a till kylskåp och värmare, som sitter närmare batterierna än elcentralen bakom ratten. Här kanske borde saneras lite? Vad tros om jag drar en enda grov kabel från batteriminus till grov minusplint nära batteriet. Därifrån matningen till minusskenan bakom ratten, och lokala minuskablar som kyl och Wallas? Blir detta bättre och i så fall, varför? El är svårt....
  5. Låter vettigt! Mina solpaneler är redan 2 st med sammalagt 100W, och kopplade till en regulator från Solarmare. Jag har lös landströmsutrustning och Ctekladdare i båten, använder ibland i gästhamn. Minusplint syns inte till, men det är en av flera saker som varvet som monterade motorn verkar ha missat. Min misstanke är jag jag de senaste åren orsakat några alldeles för djupa urladdningar. Har heller inte haft något annat än enkel voltmeter för att felsöka. Låter som att jag till våren ska skaffa: 2 nya blybatterier, om 70-80 Ah styck Minusplint Bm-1 Tångamperemeter. Låter det vettigt?
  6. Det låter ju som att en monitor ändå vore en vettig investering. Fler fabrikat/modeller med likvärdiga prestanda som BM-1? Så att man kan hålla utkik när reorna kommer😏
  7. OK, jag har verkligen dålig koll på detta. Har en VP 4.3 gxi som monterades ny innan vi köpte båten. Jag vet pinsamt nog inte vad den verkliga jordpunkten är i båten...
  8. Tack igen😀 "Riktig" jord/minus, är det t ex motorblocket?
  9. Tack för intressant och utförligt svar! Hoppas det är OK med några följdfrågor😀: Det enklare mätinstrumentet du skriver om, vad kallas det och var monteras det? Testet av batterierna, ska det utföras på varje batteri separat och isärkopplat från de andra, eller på hela banken? Inklusive startbatteri?
  10. Behöver hjälp av detta kloka forum! Jag har en motorbåt med 2 x 50W solpaneler på taket, ett inte särskilt nytt Waeco 65 lit kompressorkylskåp med bra kyla, ledlampor och en hel del mobilladdning. 2 x 70 Ah förbrukningsbatterier plus startbatteri. Detta trodde jag skulle räcka bra. Men när vi nyligen låg ute ett par dygn i gassande sol i ytterskärgården slog kylskåpets spänningsvakt av redan efter ett drygt dygn. Det slog på nästa morgon igen när solen började stiga. Senare den dagen körde vi ett par timmar med motor, men redan ett par timmar efter ankomst till vår nya hamn var det så tomt i batterierna att inte ens ledlamporna orkade riktigt. Solen gassade fortfarande. Det blev landström över natten. Ett par timmar hem nästa dag, och vid koll några timmar efter hemkomst låg batterispänningen på 12,7. Under motorgång indikerar EVC 13,8V. Vad kan vara fel? Siffrorna ser rätt ut, väl? Kan batterierna vara dåliga men ändå visa 12,7 V nyladdade? Behöver tips på hur och vad jag ska felsöka!
  11. I bakre nedre hörnet av toastolen satte jag den strömsnålaste och billigast lilla datorfläkt jag kunde hitta. Kostnad ca 200 kr. Från den går en smal slang till ett utblås bakom en dekorativ "gäl" på ruffsidan. Ljudet är minimal, liksom förbrukningen. Det luktar inte någonstans. Jag måste verkligen säga att separerande toa är helt överlägset bra. Enorm kapacitet och flexibilitet vid tömning. Enkel att hålla fräsch, luktar just ingenting ens inne på toa. Enkel att bygga, kostnad runt tusenlappen.
  12. Jag har byggt en separerande toa i min båt (Mirall 26) och vill varmt rekommendera det! Ingen lukt, inget kladd och inga kapacitetsproblem!
  13. Styrningen funkar ju tack och lov mekaniskt även vid servohaveri på min båt. Detta fel får vänta till i höst, men jag är ändå nyfiken på erfarenheter av detta problem, och gärna innovativa lösningsförslag. Volvo Penta är hopplösa med alla svindyra komponenter som de påstår inte kan servas utan måste bytas. Många har tack och lov klurat ut hur man gör sånt ändå.
  14. Som Tollaren skriver ovan så startade jag en tråd om läckande servocylinder på DPS-A. Se Känn med handen under cylindern, min är kladdig där. Finns mycket om detta på nätet, men vissa packningar går inte att byta enligt tillverkaren.
  15. Förlåt Hybro, jag pratar i nattmössan! Dra ut till vänster förstås! Men möjligen kan det vara en förtjockning i godset till höger som hindrar. Får väl se i höst.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy