Jump to content
Monday 28 November 2022

Brunnsviken

Medlemmar
  • Content Count

    848
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Brunnsviken last won the day on May 22

Brunnsviken had the most liked content!

Community Reputation

270 Expert

About Brunnsviken

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det här är smart och jag förbannar mig själv varje sen höst/tidig vinter att jag inte gjorde så på våren, och så nästa vår tänker jag att jag säkert kommer ihåg om några månader igen bara jag viker ihop "på rätt sätt". Det gör jag så klart inte och ibland har jag fått vrida på hela presenningen medan den ligger på ställningen. Var smart, gör som Georg.
  2. Jag hoppar in eftersom du inte fått några andra svar än. Jag har inte varit vinterliggare, men jag skulle se till två saker: 1) Att inte isen trycker sönder skrovet. Detta kräver väl någon form av strömbildare. Förra året lyckades jag få min egen båt infrusen i marinan pga att temperaturen sjönk drastiskt över bara en natt och det blev några centimeter tjock is i marinan där vattnet är stilla. 2) Att du inte får så mycket snö på båten att något tar skada. Snö är ju tungt, speciellt om den är blöt. Om man inte bygger något så att snön faller av på kritiska ställen där det annars kan samlas, så bör man väl ha som vana att gå och sopa. Kapellet bör du vara försiktig med. Jag tycker mig sett att åtminstone finska kapelltillverkare påpekar att de inte är gjorda för att sitta på hela vintern, och de om några borde väl veta vad vinter är. Nu ska jag ut och sopa av båten och kapellet, eftersom jag var för lat för att få upp täckställningen innan de senaste dagarnas snöfall...
  3. Om du inte behöver stora kojer och en massa lull-lull så kolla på Arronet 24.5. Robust skärgårdsjeep. Jag var mycket nära att skaffa en sån. Sargo är ju som Targa fast lite mer premium i inredning etc. Targa verkar gilla flybridge och det avskyr jag. Håller med @Vestergren att ytorna kunde vara bättre planerade på Sargo, men var och en har sina behov. Jag tycker fortfarande det är en fin båt.
  4. Jag har bara tvättat en gång i år, precis efter varningen. Jag hade då inte fått några egna sättningar på min kontrollplatta, inte speciellt många runt mig heller såg det ut som. Kollade för ett par veckor sedan, inga tulpaner hade satt sig då. Förstår fortfarande inte riktigt vad det var som triggade sms-varningen i Stockholmsområdet, nästan alla mätstationer på kartan var gröna. Jag anmälde mig som observatör, men varningen verkar ju gå ut oavsett observationer...
  5. Har du möjlighet att ställa båten på din egen tomt? I så fall ringer du din lokala bilbärgare och kollar om han har ett båtsläp. Någon av de närmaste har nog det. Enklare och billigare än att köpa trailer och skaffa behörighet, om man bara ska göra manövern två gånger om året!
  6. Har du kontaktat den här personen?
  7. Jag förstod frågan så, och jag hade fått uppfattningen att så är fallet men nu hittar jag ingen definitiv källa på att det funkar så, så jag blir osäker. Köper du Navionics+ på SD-kort så finns kartan kvar även efter ett år men utan uppdateringar och premiumfunktioner, men oklart hur det står till i Boating egentligen. När jag googlar hittar jag diverse inlägg som säger att kartorna i Boating fortsätter funka, men inläggen är ett par år gamla så vem vet...
  8. Ja, iallafall Navionics. Det du inte får är uppdateringar under året och autorouting, framförallt.
  9. Svårt att veta med en så gammal iPad och gammalt iOS. Prova kanske att avinstallera appen och installera den igen. Kan också hjälpa fabriksåtetställa hela iPaden och installera allt på nytt, speciellt om du har problem i fler appar än en. Men nyare appar, precis som på dator, är mer resurskrävande så din iPad kanske ligger precis på gränsen för vad Boating behöver.
  10. Lillienwalls i Strömma. För övrigt ljög jag visst, kostade tydligen 7849 kr senast. Fy bubblan. Får överväga att göra själv i år, nu när garantin ändå gått ut. Edit: allt det här fina säger Yamaha att man får på auktoriserad service, hoppas det stämmer... https://www.yamaha-motor.eu/content/dam/se-assets1/yms-documents/water/Service_Yamaha_F200_SE.pdf
  11. @Kane har du märkt detta någon gång? Precis en sån här grej jag vill undvika och du och jag har ganska lika ekipage.
  12. Aha, okej. Jag låter någon annan uttala sig om det är rimligt. Jag trodde hållbarheten berodde mer på att gamla motorer var mer mekaniska än digitala, dvs tekniskt okomplicerade med färre avancerade komponenter som pajar, och därmed mer hållbara (men avsevärt mindre miljövänliga/bränslesnåla). Det har jag inte heller några belägg för.
  13. Jag köpte en större motor än jag behövde för att kunna marscha på 3000-3300 rpm, så då borde den inte slitas så mycket? Varför slits en motor mer om den väger mindre?
  14. Det är faktiskt sjukt roligt att nuvarande ägare inte har koll. Jag skulle vara försiktig med att köpa från en sån person, men han upptäckte tydligen hyfsat snabbt att båtar inte var hans grej och har kanske inte hunnit orsaka så mycket skada. Ledsen för OT men ett gott råd på vägen.
  15. Nej, rimligt är ju relativt. Men det är intressant att nytt och modernt är så dyrt att serva. Det tror jag inte alla är medvetna om, åtminstone inte jag. Undrar om det framgår när man köper en båt. Min Yamaha F225 (bensin) från 2018 kostar "bara" ca 6000 kr/år att serva om jag gör det på auktoriserad firma. Betyder det att man bör satsa på båtar med utombordare istället för att hålla servicekostnaderna nere? Kanske går på ett ut med bränsleförbrukning/kostnad diesel/bensin, vore intressant att veta. Många båtar verkar ju utrustas med (dubbla) utombordare idag.
×
×
  • Create New...