Jump to content
Friday 04 December 2020

Brunnsviken

Medlemmar
  • Content Count

    436
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Brunnsviken last won the day on February 26

Brunnsviken had the most liked content!

Community Reputation

104 Expert

About Brunnsviken

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ursäkta trådkapning. Fin modell, kände inte till den sen tidigare utan mer de som TS nämner. Tillverkas det nya(re) båtar av samma typ som anses bra? För framtida behov är jag själv nyfiken på sjövärdiga båtar (dvs går stabilt i krabb sjö) men inte nödvändigtvis snabbt - 20 knop med okej bränsleekonomi är allt som behövs.
  2. https://www.svd.se/forsvunnen-seglare-identifierad-efter-25-ar
  3. Vilka motor/drevtillverkare kräver att motorn lyfts ur för ett bälgbyte? Aldrig hört talas om. Min enda drevbåt var en gammal Mercruiser med Alpha One, där krävdes det inget motorlyft för byte. Edit: ok, såg svar ovan. Låter mystiskt. OnT så uppskattar jag mest att min utombordare av nyare modell är självdränerande, dvs jag behöver inte hålla på och köra glykol för konservering. I övrigt skulle jag nog välja båt snarare än drivlina, fast många åsikter om Volvo Pentas inombordare här har gjort mig nervös för en båt med D-serien.
  4. Inte om man har fabriksgaranti kvar på motorn som kräver auktoriserad service.
  5. Intressant tråd! Visar att man alltid ska dubbelkolla efter service. Vilket jag aldrig gjort 😱
  6. Av ren nyfikenhet: hur kommer det sig att sånt här händer med båtar med jämna mellanrum men att man sällan/aldrig hör talas om det på bilar? Konstrueras bilar bättre utifrån bränslesäkerhet på något sätt? Själva principen med att bränsle ska från en tank till en motor är ju likadan.
  7. Jag har fortfarande lite svårt att förstå säkerhetsargumentet i praktiken, även om jag fattat att risken är högre allt annat lika. Om det vore så farligt att ha bensin-inombordare så borde de väl ha förbjudits, åtminstone för nyinstallation?
  8. Ja, motorbåt. Ligger mellan y-bommar så förhoppningen var att jag skulle kunna stå på båten, alternativet att jag tillfälligt förtöjer långsida vid nocken så jag kan stå på bryggan. Litar inte på att mina sjöben låter mig balansera på bommarna. Men bra tips det där att stå i vattnet. Skulle inte funka där jag ligger men däremot på andra ställen.
  9. @Mackey @Peter_K ni har skrivit om Scrubbis i några äldre trådar, vad tycker ni om den nuförtiden?
  10. Ursäkta ett inhopp från sidan, men jag läste de två sista sidorna här och förstår nu verkligen varför ideella föreningar inklusive båtklubbar har svårt att hitta (yngre) människor som vill engagera sig i styrelsearbete. Jag har suttit i brf-styrelse under lång tid, likaså mina föräldrar, och alltid är det något tjafs kring enskilda medlemmar som måste redas ut. Som om styrelsen inte har nog att göra, i de flesta föreningar. Man kan utreda en fråga in absurdum men ibland måste man få saker gjorda också. Utan att kommentera sakfrågan om TBT som jag har noll koll på så tycker jag @Lasker har mest rätt i principfrågan: en ideell förening typ båtklubb är just ideell. Klubben sätter sina egna regler. Tycker man inte om dem så behöver man (eller får man inte) vara medlem. Folk som tycker att de står över regelverket som en majoritet av klubben kommit överens om skulle åtminstone inte jag vilja ha i klubben. Tycker en majoritet att styrelsen gör fel så avsätter man den och ersätter den med representanter för den nya majoriteten. Tack för mig.
  11. Jag sökte runt lite på forumet men Scrubbis-trådarna är några år gamla så jag tänkte starta en nyare samlingstråd. Vad har ni för erfarenhet av Scrubbis? Värt pengarna? Jag tycker det ser tveksamt ut att de där skumgummiläpparna skulle få bort speciellt mycket. Idag bottentvättar jag 2-3 gånger per säsong men varje tvätt kostar över 700 kr så en Scrubbis skulle vara snabbt intjänad. Om den funkar. På senare tid har det kommit en tillsats som ser ut som en piassavakvast också. Det ser lite mer lovande ut, har någon provat? Jag ligger i Stockholmsområdet på Östersjösidan och vill främst ha bort skägget (algerna). Havstulpanerna får nog den stora bottentvätten försöka ta hand om. Jag har aluminiumskrov och bottenmålar inte.
  12. Nu ska vi ju inte glida in för mycket på skattepolitik, men det där med ”tillfälliga” skatter som sen råkar bli permanenta verkar ha hänt mer än en gång. Värnskatten, exempelvis.
  13. Tyvärr är det väl rädslan för det som gör att många är emot ett båtregister. 😥
  14. Okej? Ingen här i tråden har påstått att ”skatt är stöld” eller att man inte kan bli rik i Sverige. Det vi blev sura över gällande LO-rapporten är att vissa ser högre skatter som svaret på det mesta. TEDx-föreläsningen du länkade handlar ju om var någonstans i världen social mobility (”möjligheten att bli rik”) är störst och kommer fram till att det är i högskatteländer - typ. Visst, men det finns en gräns för hur mycket åtminstone jag är beredd att avstå av min inkomst för att hålla statens utgifter under armarna. Dessutom: han har en bra poäng i att vi har automatiserat bort alla enkla jobb. Det är ingen höjdare när vi har nu har väldigt många människor som inte kommer att få några jobb pga att de som finns kräver mer utbildning än vad de har och har möjlighet/villighet att skaffa sig. Hela hans tes verkar gå ut på att social mobilitet (”möjligheten att bli rik”) utgår från våra gratis möjligheter att utbilda sig. Det stämmer säkert, men uppenbarligen ligger det inte för alla att göra det. Orsakerna bakom det spekulerar jag inte i.
  15. Japp, det tror jag också. Jag startade tråden mest för skojs skull, faktiskt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy