Jump to content
Saturday 20 July 2019

Brunnsviken

Medlemmar
  • Content Count

    124
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

28 Expert

About Brunnsviken

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Annonsören har nog uppnått sitt syfte iallafall. På gott och ont kommer jag att minnas den här annonsen när det är dags för min båt att få ny ägare, troligen via mäklare. Har sett namnet Knape Marin tidigare, men inte hört några omdömen. Den här var ett ganska starkt sådant.
  2. Inte bra reklam för Knape Marin. Kostar man på sig 125 kr för att lägga in en annons - jag kollade priset - så är man verkligen missnöjd. Höga kreativitetspoäng för att uttrycka sitt missnöje måste jag säga, han fångade ju vår uppmärksamhet på ett intressant sätt. Kanske lite väl passivt-aggressivt även för min smak 🙂 Apropå min tidigare tråd om kundhantering i marinbranschen..
  3. Haha, det där skulle nog kunna stämma för mig och min stackars familj. Men när åker segelbåtsmänniskor i vattnet? Mest vid stormstyrka och uppåt?
  4. Sant: http://www.propellertrim.se/produkt-kategori/mercury-mariner/aluminium-vovlo-penta-mercury-mariner/60-140-hk/bs-pro-3-blad-m-lost-nav-60-140-hk/
  5. Klassiker! Jag hade nog lämnat in den och ser om den går att reparera, men av bilderna att döma ser det lite tveksamt ut. Vad jag däremot inte hade gjort är att köra runt med den onödigt länge, sägs att det kan ge skev propelleraxel och det är ännu dyrare/jobbigare.
  6. OT egentligen: GDPR är rätt invecklat, men i princip reglerar det registerhållning av personuppgifter. Någon som håller register får absolut inte vidarebefordra det till (obehörig) tredje part såvida inte uppgiftslämnaren (dvs individen) uttryckligen godkänt det, vågar jag påstå. Att du erbjöds numret över telefon var nog inte ens tillåtet före GDPR, dvs när PUL gällde. Men ja: om du uppger personuppgifter till ett företag över telefon så gäller GDPR för företagets hantering av dina uppgifter. Införandet av GDPR har kostat, och fortsätter kosta, företag många sköna slantar som ni förstår, men alternativet är egentligen sämre tycker jag.
  7. Kontaktade dem också på förekommen anledning men väntar fortfarande på svar. Om de lämnar ut uppgifter på sättet som @coppertail beskriver är det både osmart och ett brott mot GDPR. Vi får hoppas att det var en ovanligt okunnig person som satt i kundtjänst då.
  8. Kom förresten på att jag också fick den fakturan för ett tag sedan och skrev och frågade vad det gällde. Securmark svarade att 299 kr gällde om man ville bli premium-kund med självrisknedsättning. Om inte så 195 kr/år för registerhållning. Jag tolkar det som att om du inte betalar 195 kr/år så finns märkningen fortfarande kvar, men det finns då ingen koppling mellan märkningen och dig. För egen del skulle jag inte behöva ersättning av självrisken, utan åldersavskrivningen, som försäkringsbolaget gör väldigt aggressivt..
  9. Har du tips på lämplig flottör? Måste finnas tusentals att googla på men jag är osäker på vilken typ man ska ha.
  10. Ja nu ska vi sitta ner i båten 😀 Tråden har ju tagit lite olika vändningar men jag har för mig att jag svarade på argumentet ”folk borde lära sig mer om sin båtmotor, annars orsakar de olyckor både för sig själva och andra”. Det blir lite äpplen och päron, men jag menar väl att det är mycket större risk att man/du/någon (oavsett kunskap om motorn) orsakar en olycka med bil än med båt. Men för att få reda på den faktiska sannolikheten får man nog gräva lite och det orkar varken jag eller @coppertail 🙂 Förlåt, borde inte återupplivat tråden igen, kunde inte hålla mig från lite mer onödig argumentation haha.
  11. Inte om man frågar min lärare. Men jag blev sur på honom och bestämde mig för att bli bättre. Är dålig på högskolematte men kan lite statistik iallafall. Samma här, orkar inte 😀 Den som verkligen känner för det skulle ju kunna ringa ett av försäkringsbolagen och försöka få ut lite statistik, de har ju exakt sannolikhet för att kunna räkna ut alla premier.
  12. Jag håller inte med om maskinaspekten för att ge sig ut med båt, däremot att man borde ha bättre koll på hur sjön, omgivningarna och allt annat fungerar jämfört med land/bil, som de flesta har mer erfarenhet av än sjöliv. Det här med att man kan utsätta både sig själv och andra för fara på sjön: rent statistiskt sett är nog risken för att du orsakar en olycka på vägen mycket högre än på sjön. Kör du över 20-30 på en väg och ett barn kliver ut bakom en buss? Boom. Kör du i 70 på en väg utan mitträcke och frontalkrockar med mötande trafik i samma hastighet? Ingen höjdare. Och utöver det att det går, springer och kör folk överallt 1 meter från din egen bil. Men vad jag tycker vi kommit fram till i tråden är att rent generellt skulle båtägares kunskap om både båtarna och sjölivet behöva förbättras, för att göra böljorna säkrare för oss alla. Det stöder jag 100%.
  13. Skrämmande. Förstår att man tröttnar på folks okunnighet när man åker på sånt här på regelbunden basis. Det problemet har jag inte förstås. Båtlivet är helt klart lite speciellt. Det är svårt att gardera sig mot alla situationer, men ju fler incidenter man upplever desto fler lär man sig hantera. Jag tar personligen gärna det säkra före det osäkra och det räddar mig från en del otrevligheter. Med sjön har mina erfarenheter kommit framförallt av misstagen och jag försöker att inte överskatta mina färdigheter (alltför mycket). Sen kan man ha otur ändå..
  14. Ja, den kategorin människor får jag själv erkänna mig tillhöra. Jag betalar andra för att göra det jag själv är dålig på och inte känner att det är värt tiden att jag lär mig (se tidigare inlägg om prioriteringar). Provocerande tycker vissa, nationalekonomiskt korrekt tycker andra. Det går så klart åt helvete för mig när zombieapokalypsen eller kriget kommer och man ska vara självförsörjande, men tills dess specialiserar jag mig.
  15. Haha, vet du, jag är kass på att löda. Mjukvara är min grej, inte hårdvara. Datorer är för komplicerade för att man ska kunna ha koll på allting, men på 1970-talet satt väl folk och lödde ihop sina egna datorer, programmerade allt själva och tyckte att de som köpte en PC var okunniga. Allvarligt skämtat, i min glada ungdom när jag satt på telefonsupport kunde jag få frågor av den typen. Typ ”internet funkar inte, vad kan det vara för fel?”. Då får man fråga sig fram och deduktivt komma fram till varför det inte funkar. Då fick jag i och för sig betalt för att svara på sådana ”dumma” frågor, men å andra sidan är det ingen som tvingar nån att svara på ”dumma” frågor här på forumet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy