Jump to content
Tuesday 28 June 2022

Brunnsviken

Medlemmar
  • Content Count

    784
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Brunnsviken last won the day on May 22

Brunnsviken had the most liked content!

Community Reputation

255 Expert

About Brunnsviken

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har en Buster Magnum. Rengör skrovet före och efter upptagning med Busters Alu-rengöring och oljar sedan in det med Hempel Alu Protect i förhoppningen om att saltstänken från vattnet inte ska bränna in i skrovet för mycket. Det är enkelt och går rätt fort. Egentligen borde man nog spola av skrovet efter varje tur för att slippa den fläckvisa oxidationen, men jag har inte vatten på bryggan. I år fick jag för mig att få tillbaka originalytan på skrovet och gick på med Starbrite Aluminium Restorer och sedan Polish. Det skulle jag inte orka göra varje år, men blev snyggt.
  2. Nej, det håller jag inte med om. Motorerna är Mercruiser som väl är en av världens största tillverkare, de sitter i många nordiska båtar också. Komponenter i övriga är standard amerikanska tillverkare, inga större problem att få tag på. Finns till och med officiell Sea Ray återförsäljare i Stockholm om du absolut inte får tag på grejerna själv. Finns många här på forumet som kan tipsa om andra bra nybörjarmodeller. Själv började jag med Sea Ray och tyckte den var helt okej, förutom att jag borde köpt en med nyare/bättre underhållen motor.
  3. Oavsett vilken båt ni väljer och hur gammal den är: se till att motorn är bra. Ta med nån som har koll på motorer. Lita inte blint på vad säljaren säger. Se till att det finns kvitton på saker. Finns inget som gör en så less på båtlivet som strulande motorer (förutom svårfunna läckage, som också dyker upp när man minst anar det), speciellt inte om det sker samtidigt som man är ute...
  4. Jag skulle kolla in Sea Ray i olika storlekar och prisklasser. Amerikansk, serieproducerad båt. Jag skulle vilja påstå att man får rätt mycket för pengarna jämfört med nordiska båtar som säkert håller hög kvalitet men som tillverkas i mindre serier och därmed blir dyrare. Den här är 6 m: https://www.blocket.se/annons/stockholm/sea_ray_230_ov__2000/101524016 Er drömbåt har kabin(er) att sova i. Om ni absolut behöver det så bör/måste ni gå upp i storlek och då blir priset annorlunda, om ni inte skaffar en äldre båt typ den här med de för och nackdelar det kan innebära: https://www.blocket.se/annons/goteborg/sea_ray_270_da___290_sundancer/101042303 Som första båt och om ni är ovana ägare så skulle jag definitivt satsa på något mindre/enklare (typ 6 m) än större. Större båt och mer utrustning/finesser innebär högre kostnader, mer saker som kan gå sönder etc. Keep it simple. Men är man den äventyrliga typen som gillar att mecka så gäller inte den regeln
  5. Håller med, det svåra som novis är bara att veta vad "välskött" innebär. Jag minns när jag öppnade motorluckan på min förra båt när jag såg den första gången och tänkte "jaha det här är en motor, den ser väl fin ut" 😂 Och som @ChristerN påpekade, motorn som är den viktigaste biten verkar svår att avgöra för en besiktningsman. En båtmeck som jag känner undrade vid ett senare tillfälle om båten hade varit utsatt för ett dyk. Den teorin tog aldrig besiktningsmannen upp, men det skulle inte förvåna mig... En dyrare båt skulle jag nu för tiden bara köpa genom en handlare, så att Konsumentköplagen gäller. Annars är man ju rökt om nåt större fel visar sig efter att man tuffat iväg. Jag undrar alltid vad det är för äventyrare som köper en båt på privatannons på Blocket för en miljon. I tillägg apropå besiktningsmän: besiktningsmän av småhus jag träffat på har varit värst av alla. Har numera mindre förtroende för dem än "rådgivare" på banken.
  6. Jag använde Stephan Birke en gång för 10 år sen ungefär, han var auktoriserad. Tyckte han var bra eftersom jag själv hade noll koll på båtar vid tidpunkten. Jag antar att en besiktningsman ska vara ganska balanserad i sina utlåtanden och inte agera kompis till köparen. I mitt fall blev det som att läsa besiktningsprotokollet första gången man köper hus, krävs viss erfarenhet för att tolka vad som står. Jag fick ner priset iallafall, men så här i efterhand borde jag nog inte köpt den båten överhuvudtaget. Den var i normalt skick för sin ålder, men jag visste inte hur mycket det var att fixa med båtar som är 20+ år gamla.
  7. Jag är inte i närheten av så bra på elektronik som du verkar vara, men min spontana gissning var också någon form av larm. Baserade det på den vita, avlånga mojängen på sidan som ser ut som en magnetkontakt.
  8. Brunnsviken

    Ranglig

    Ber om ursäkt till TS för trådkapning men måste fråga: varför vill man ha en snipa om den rullar så lätt? Säkert trevligt i kanaler och så där man inte har någon sjö, men på mer öppet vatten låter det rätt jobbigt? Min okunskap är uppenbar så jag vill gärna lära mig.
  9. I min förra båt hade jag lite vatten som skvalpade i motorrummet, nån halvliter max. Jag fattade aldrig hur det kom in riktigt, om det var regnvatten eller skölden som läckte lite. Det var under nivån för vad länspumpen kunde ta. Huvudregeln är nog att det ska vara torrt i motorrummet. 1-10 liter vatten låter väldigt mycket. Är inte länspumpen automatiskt? Lutningen skulle kunna bero på att det ligger en massa vatten och skvalpar nånstans, om batterierna satt på samma ställe förra året och båten inte lutade då.
  10. Tyvärr kommer din slutsats att falla för döva öron. Jag vet inte hur många gånger det påpekats i tråden att Mellgards tolkning av diverse källor han hittar är bristfälliga. Det spelar aldrig någon roll, Mellgard tolkar till sin fördel oavsett hur många som säger motsatsen. Och solen har sin gång, liksom det här trådens vandring mot inlägg två tusen... *poppar popcorn*
  11. Exakt, det enda jag har hört i den här genren är att man ska vara försiktig med begagnade båtar importerade från t ex Florida av den här anledningen (utöver att de skulle vara hårt körda/dåligt underhållna/övriga fördomar mot amerikanska båtägare). Skrovet/"ytskiktet" på de begagnade Sea Rays jag sett i hamn i Sverige har inte sett bättre eller sämre ut än övriga. Om du hittar en fin, väl underhållen och prisvärd Sea Ray så köp den TS!
  12. Tycker det låter som en råtta i pizzan. Visst har olika båtar dragits med kvalitetsproblem i olika perioder, t ex när Aquador monterades i Polen eller var det var. Kanske finns det serier av Sea Ray som var sämre än andra, men det har jag aldrig hört. Även min fina Buster från 2018 har haft en del små brister som jag fått ÅF att ordna. Det tror jag gäller för de flesta båtmärken, precis som med bilar. Men att Sea Ray skulle vara helt oanvändbar i nordiska klimat tror jag är rent nys. Nordbor över lag brukar vara skeptiska mot massproducerade amerikanska båtar av oklara skäl, mest estetiska tror jag. Bayliner brukar toppa den listan. Själv tycker jag Sea Ray verkar prisvärt jämfört med vad man får betala för motsvarande nordisk tillverkare, så länge man gillar den amerikanska estetiken. Själv gör jag inte det.
  13. Haha va? Mycket har man hört, men det där var första gången. Det brukar vara Bayliner som får gnäll annars. Jag ägde tidigare en Sea Ray från 1989. Skrovet var det inga problem med, däremot alla andra grejer som var 20 år gamla. Den båten sålde jag för övrigt för 10000 mer än jag köpte den för, men med massa investeringar i förbättringar då. Bärigheten var det inget fel på.
  14. Förutom den här TBT-historien, vilka andra saker handlar det om där du upplever enfald och korruption? Är det specifikt inom båtmiljö, eller andra områden också?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy