Gå till innehåll
tisdag 22 januari 2019

patrikflink

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    545
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

patrikflink senast vann den dag 24 November 2018

patrikflink hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

54 Expert

Om patrikflink

  • Placering
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Plats
    Nyköping
  • Interests
    Båten, familjen och öl.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Puella In Mare
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. patrikflink

    Vilken laddare.

    Har faktiskt ingen förklaring. Ska maila och fråga. Okej om jag använder din text? Hur som haver så kör jag idag med "vanliga" batterier av AGM typ och slutna våta. Det roliga är att jag via originalpanel kan sätta på och av laddaren då den kan drivas via 110 volt också, uppsäkrad och färdiga kablar från den gamla laddaren finns ju. Har någon slags omvandlare på 4000 watt, så jag har 220 volt också, men AC, spisen, kylskåp (även 12 volt) och VVB går på 110 volt. Hade en tanke på att kasta ut allt 110 volt, men än så länge fungerar det felfritt och min gamla farfar sa alltid "rör ingenting som fungerar".
  2. patrikflink

    Vilken laddare.

    Blev en Waeco tillslut. Mindes den som en bra laddare och vill inte ha sönderladdade batterier, min nuvarande mosar in 14.2 volt 0ah enligt Victronic BMW-702. Undrar om den går att köra med Lifep04? Går att köra med li-jon enligt handboken. Bifogar lite bilder.
  3. patrikflink

    Vilken laddare.

    Har rätt så nya batterier, den dagen jag byter så har det nog kommit flera nya och bättre laddare än vad som finns idag och då köper jag nog en anpassad laddare för just dom batterierna. Än är det lite för dyrt. Har såklart kikat på Victronics laddare, kan samköras som regulator till solceller också. Behöver ändå köpa ny regulator, så vi får se vad det blir. Att experimentera nätaggregat känns inte som min grej. Fungerar nog fräckt och bra, men kör nog hellre beprövad kort. Tacksam bhemac för dina tips och råd.
  4. patrikflink

    Vilken laddare.

    MCA1225 går att "bussa" om till olika laddningsfaser mm.
  5. patrikflink

    Vilken laddare.

    Tackar! Vill minnas att nr 2 som du förklarar TROR jag MCA1225 gjorde. Kommer ihåg att den gav 0 ah och låg på 13,6 volt i gästhamnen. Blir kanske en sådan om inte ctek har någon vettig. Några andra märken?
  6. patrikflink

    Vilken laddare.

    Har idag någon 110 volts 20 amp laddare med en analog mätare i båten. Såg nu efter montage av Victronic batterimätare att den inte laddar så bra, låg på minus när jag körde värmare, belysning. Den är inte lika smart som dom nya laddarna. Min batteribank är följande: 4 st förbrukarbatterier på 356 Ah 1 st startbatteri på 75 ah Hade Waeco/Dometic 25 amp (MCA1225) tidigare och har sneglat på dessa modeller igen, men kostar en slant. Har såklart solceller också (150 watt), men vill byta den amerikanska laddaren. Några förslag/tips på märken/modeller? Köpa via Ebay/Sverige osv. Styrkan på laddaren räcker nog med en 25 amp, ligger sällan på landström, bara 1 dag innan avfärd med kyl och frys på samtidigt.
  7. patrikflink

    Får inte loss "spin on" bränslefilter MAG350

    Vart nyfiken och Googla Mag350 Mercrusier med bilder. Om filtret sitter DÄR så förstår jag att det är trångt. Så satt den inte på min förra båt Maxum 2400 SCR med en 350 snurra. Var också flyttad. Min sitter i samma höjd som avgasknät topp fritt runtomkring. Därav att jag kan lyfta på motorluckan och ej kliva ner och ändå nå den framifrån. Som Mikael skriver, ett bra verktyg är ett måste, gärna med klo som låser när du drar/tar i, en sådan som han skriver om. Du ska ju dra den akter ut för att få loss den om du kommer åt från SB om det sitter likadant som bilderna jag hittade. Sitter den så här?
  8. patrikflink

    Får inte loss "spin on" bränslefilter MAG350

    Köttbullar är gott 😁. Men jag kan inte stå framför motorn. Jag gjorde så här i höstas, stod på SB sida om motorn och byte oljefilter samt bränslefilter inne i motorrummet. Jo, 2855. Ska ta kort i veckan. Kanske olika fästen och plats på en bigblock resp smallblock. Har en sida på nätet: https://puella-in-mare.webnode.se/ Lägger upp bilder då det är begränsat här.
  9. patrikflink

    Får inte loss "spin on" bränslefilter MAG350

    Dubbelvikt? Är den inte framflyttat? Min sitter framför motorn i höjd med värmeväxlaren. Kan faktiskt ta den utan att kliva ner i motorrummet. Samma sak med oljefilter, lätt att komma åt. Dock så har jag lite större maskin, 7.4l Mercrusier.
  10. patrikflink

    Får inte loss "spin on" bränslefilter MAG350

    Jag hade taget bort röranslutningarn och hela filterhållaren. Sen sätta upp den i ett skruvstäd. Hade likvärdigt problem på förra båten, servad på en Marina innan jag köpte den, inför konservering så satt den som fan, men lyckades faktiskt att få loss den på plats med en kraftig oljefilter avdragare. Otrolig dum fråga, men du drar väl åt rätt håll?
  11. patrikflink

    Vatten i oljan Mercruiser 5,7 EFI

    Det nästan så jag vill byta topparna åt dig... Tycker synd om dig att du blir så lurad. Har du kollat med Drevman.se? Micke är mycket bra, men priset kan jag ej svara för.
  12. patrikflink

    Vatten i oljan Mercruiser 5,7 EFI

    594kr här: https://www.banggood.com/Electric-Fuel-Pump-For-MERCURY-Mercruiser-Boat-4_3-5_0-5_7-861155A3-V6-V8-p-1397674.html?gmcCountry=SE&currency=SEK&cur_warehouse=CN&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_union&utm_content=2zou&utm_campaign=ssc-se-en-all&gclid=Cj0KCQiAmuHhBRD0ARIsAFWyPwh_gecLwTIcuR_sLGnfzCV5-OsmlyS78hYzLa27PyL3iwAdX9R4c9QaAjn_EALw_wcB
  13. patrikflink

    Vatten i oljan Mercruiser 5,7 EFI

    Ja, skitsvårt, tog mig 2 sek. Amatörmekaniker... Lite över 1000kr. https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/mercruiser/motordelar/vsmm-produkter/elektrisk-branslepump-mercruiser-typ-1-rec861156a1/ Missade att du hade EFI motor tidigare, glöm det jag skrev om membran osv. Du skall ju ha en elektrisk pump. DEN ÄR ENKEL ATT BYTA när motor sitter i båten om man jämför en MEKANISK bränslepump.
  14. patrikflink

    Polyester/glasfiberflock.

    Låter vettigt vid användning av Epoxy/Polyester tycker jag. Dynamit är också livsfarligt om man handskas med det fel, kan nämligen explodera😁.
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy