Jump to content
Thursday 23 May 2019

patrikflink

Medlemmar
  • Content Count

    743
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

patrikflink last won the day on March 11

patrikflink had the most liked content!

Community Reputation

80 Expert

About patrikflink

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Nyköping
  • Interests
    Båten, familjen och öl.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Puella In Mare
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag räknar så här: Tryck in så många batterier som du har plats för och råd med. Mer Ah=bättre liv för bankarna.
  2. Troligtvis inte, men känns skönt att alltid veta att jag kan starta och åka hem. Är nog svårt att ändra gamla vanor. Körde tidigare med skiljerelä men det hängde sig en gång, där av att jag tycker det är skönt med analog styrning, men talar endast för mig själv.
  3. Svar nej. Allt går via shunten på jordsidan. Även laddare, solceller mm.
  4. Jag har ett 80 ah start och 3 st förbrukarbatterier i motorrum på 2 st 100 ah och 1 st 80 ah. Alla ihopkopplade till "both" och 1 är start samt 2 är förbrukningsbatteri. Vrider till 2 vid naturhamnen och har both på vid körning. Solcellerna är inkopplade på förbrukarbatterierna och laddaren Waeco 25 amp laddar förbrukarbanken direkt och startbatteriet 1 amp via en extra utgång. Har även ett 75 ah i fören för boggisen som får sin laddning via 4 st 8 mm2 (2 röda och 2 svarta). Har inget skiljerelä till bogisbatteriet. Sitter ihop med förbrukarbanken och utnyttjas således som förbrukarbatteri också, förstår inte varför man INTE ska göra så. Det står ju bara där och har mycket ström kvar. Så totalt har jag 355 ah i min förbrukningsbank och 80 ah start. Har även Victron batterimätare med shunt som jag kan se ut och in samt extern batteri som är startbatteriet. Jag ser alltså alla batterierna. Fungerar fint och är helnöjd.
  5. För ett tag sedan en komplett renoverad på Blocket för 25.000kr med kvitto. Arbetet kan jag tyvärr inte svara på, gör allt själv. Men hos min marina tar dom minst 1000kr/timme plus moms. Hitta en motor och släng ut en annons på Blocket/Facebook osv på köpes tjänst med att montera ur och i för ett FAST pris. Alt 2, begär in offerter från firmor i din närhet på ett FAST pris. Att lyfta i och ur tar bara en dag. Vart finns båten?
  6. Min är renoverat förra året, dock en bigblock 7,4. Nytt block men renoverade toppar. Flyttade över all kringutrustning men nya limpor och knän. Kan man göra allt själv så blir det billigare och säkrare, litar bara på mig själv när det gäller min båt. Plus att man får kunskap om sin morot som jobbar i båten. Helsats sötvattenkylning är mitt stora tips oavsett renovering eller köpa nytt. Spar motor i alla vinklar!
  7. Vet inte hur det ser ut på ett VP, men jag hyrde alla verktygen via Drevman när jag bytte stödlager och bälgar på mitt Alpha One Gen 2. Kommer göra det i höst igen på nya båten med Bravo drev. Är som en skiva som trycker på hela lagret och sen pangar man på.
  8. Skulle inte måla slangar och kablar. Är så mycket skit i färgen och knappast snällt mot gummi. Förvisso skyddar du slangar mm. mot yttre påverkan. Smaken är som baken, föredrar nya slangar och kablars färger. Bra jobbat herr MUU!!!
  9. Mycket vevhusvent=dåliga oljeringar. Man återcirkulerar av 2 anledningar. Avgaser samt undertryck.
  10. Mer varv = behövs mer luft och BENSIN. Som jag skrev tidigare, motorn går men kommer inte att gå bra vid tex belastning. Annars kanske du har uppfunnit världens snålaste B30/AQ170😉 PS, accelerationspump är som det låter.
  11. EFI och MPI kan du glömma att det är. Du har köpt en 5.0 liter Mercrusier med en 2 ports Rochester förgasare som är helt sjövattenkyld. Men självklart kan det vara en 5.7 då man KAN ta flamkåpan från en 5.0. Vad är fyndpris osett? Modell på båt?
  12. Hur gick det? Vart jätte nöjd med min installation iallafall, kom inte för högt och effekten underbart. Har tyvärr inte testat med lite mer vind/vågor.
  13. 1. Ja 2. Ja, kallas accelerationspump. Den skickar in extra bränsle vid gasning. 3. När jag hade min Ancas Queen med en AQ170 så var jag tvungen att pumpa med gasen för att få igång den. Det blir lite som en choke. 4. Vad jag tror om detta är att du kan ha problem med den aktre förgasaren. Det skall alltid komma bränsle ur den. KANSKE kan det vara så att dom ej är synkade på stången som går mellan alla förgasarna. Om du tar bort vajern så kan du gasa vid motorn, då ser du om dom är synkade. Motorn går, men inte på alla cylindrar när du gasar pga att du inte får tillräckligt med bränsle på den aktre förgasaren. Därför heter den så kallade "kran" accelerationspump. Kan vara svårt att se, men ta ur dom tändstiften som går till den cylinder som förgasaren går till så kanske du kommer att se att två kommer att vara lite torrare än dom andra fyra. En förgasare ger bränsle till två cylindrar, den aktre kommer således inte ge tillräckligt till dessa stift vid gasning och vara torrare. Ang tändningen, när byte du rotor, fördelarlock, brytarspetsar, konding, tändkablar, tändspole och stift senast? Det får INTE vara fukt i fördelarlocket eller att kolen är slut.
  14. Helt korrekt på fråga 1. På fråga 2, stopp, flottör är mina tips. Testa även att försiktigt ge flottörhusen lite stryk, typ knacka med en skruvmejsel (handtaget). Problemet är dagens bränsle som ställer till det. Men kolla accelerationspumparna först.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy