Jump to content
Tuesday 28 January 2020

patrikflink

Medlemmar
  • Content Count

    998
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

patrikflink last won the day on March 11 2019

patrikflink had the most liked content!

Community Reputation

135 Expert

About patrikflink

  • Rank
    Konteramiral

Profile Information

  • Location
    Nyköping
  • Interests
    Båten, familjen och öl.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Puella In Mare
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. patrikflink

    Kabelarea

    😅då kan jag sova lungt ikväll. Ang regulatorn, den har en säkring på sig original, det räcker alltså inte? Minus sitter väl rätt, dock via kopplingsplint, gör det något? Vill försöka att få så "rena" poler som möjligt på batterierna, därför kopplingsplintar om du förstår hur jag menar. Skiljerelä okej för laddning av bog som jag har kopplat, blir ju dubbla? Tänkte försöka att ha huvudbrytare bredvid varandra för enkel av och på. Ska kolla på Victronen som du tipsar om. Tackar!
  2. Har bägge (regulator och mätare). Fungerar fint i samma app. Men det finns väl en kabel att köpa som ska sitta ihop (Victron VE.Direct to USB Cable Interface). Hittade denna info: Connects products with a VE.Direct connection to devices with a USB port, for example a computer. With this cable it is also possible to connect more than two VE.Direct products to a single CCGX.
  3. patrikflink

    Kabelarea

    Hej igen. Efter en sömnlös natt med många åsikter om mitt tidigare upplägg hur jag tänkte bygga om mitt elsystem samt flytt av nya batterier, så insåg jag att ja hade nog tänkt fel, tack alla. Det nya schemat "hoppas" jag att Ni bedömer (alla åsikter, även negativa)! Ny tänk: 1. Flyttar shunten på inrådan av Bhemac. Skiter i att koppla in startbatteri. 2. Säkringar överallt (hoppas jag). 3. Kastar 1+2+Both+Off (batteriväljaren) och ersätter med nya huvudströmbrytare, ditt fel Bhemac . 4. Pangar ditt ett extra skiljerelä (för laddning av bogpropeller batteri), ÄR DET RÄTT ATT KOPPLA SÅ? Om inte förslag! 5. Vet inte om det är "nödvändigt" att koppla in 2 amp uttaget från laddare till startbatteriet. Köpte idag 20 meter 75 mm2, Skyllermarks kopplingsplintar, massa batterikabelskor, krympslang, huvudbrytare 2 st, säkringshållare och en klämtång. Tyvärr så kom inte mina nya batterier idag, troligtvis onsdag. Men jag kan ju börja riva lite imorgon.
  4. patrikflink

    Kabelarea

    Du behöver inte be om ursäkt, är mycket positiv till allas förslag och hör vad ni säger. Är ingen expert inom detta område. Annars hade jag bara kört och inte frågat. Ang säkringar och brytare så kommer det att monteras. Bog och start har nödbrytare idag (strömbrytare) samt bog har säkring, finns en huvudsäkring original på motorn också, någon automatiskt som man måste trycka in. Varför jag har 2 kablar från laddare är pga har 2 utgångar för 25 amp och en för 2 amp, varför det är så får du fråga Waeco. Blir inte så stor skillnad om jag flyttar fram batterier, har varit kopplat så här innan och fungerat perfekt 2018 och 2019. Tack för dina synpunkter.
  5. patrikflink

    Kabelarea

    Oavsett så måste jag dra en grövre jord från fören till motorn... Lite svårt att få minus annars.
  6. patrikflink

    Kabelarea

    Låter toppen och effektivt, men har inte lust att dra om all el i båten, vill bara flytta fram mina nya batterier i år. I framtiden så kanske (om jag behåller båten). Den ska ju i sjön snart!
  7. patrikflink

    Kabelarea

    Jag bara väntade på att du skulle svara😁. Det är inte första gången jag får skit för den, min förra båt (Maxum) sa du samma sak om. Men jag har inget problem med den (än)😉 Minus från regulatorn till förbrukningsbatteri går inte, då mäter Victronen inte, måste sitta på rätt sida om shunten (har det så idag och man ser det i manualen). Huvudbrytare förbrukarbatterierna tänkte jag inte på, säkring finns med på elshemat. Shunten, ska jag flytta den, måste jag dra en grov kabel från startbatteriet och en jord från motorn, då jag har det kopplat så jag ser det separat i Victronen (Aux) också enligt schema och är kopplat så idag. Bogpropeller batteri har säkring idag samt huvudbrytare.
  8. patrikflink

    Kabelarea

    Kabel från motorn är från själva startmotorn. Det är en batteriväljare (huvudbrytare), kan välja 1, 2, off eller Both. Så när jag kör har jag Both. Naturhamn väljare jag 1, då används bara dom främre förbrukarbatterier. 75 Ah (80 Ah Agm) som du ser på planlösning är bogpropellerns egna batteri. Det bakre batteri är start och ankarspel.
  9. patrikflink

    Kabelarea

    Har inte för avsikt att snåla på elkablar, köper 200 mm2 om det behövs, vill att det ska bli rätt och inte ligga vid någon naturhamn och hela elsystemet har brunnit på pga dragit för klent. Se planlösningen som jag la upp, kommentera gärna om du/ni ser något tokigt. Observera att kablarna kommer troligtvis gå efter sidorna på båten, ville bara att det skulle illustreras så man ser.
  10. patrikflink

    Kabelarea

    Kanske svårt att förstå när man inte ser hur jag tänker. Gjorde denna lite snabbt, en planlösning helt enkelt. Från dom två främre batterier är dom kablar jag pratar om. Alltså grova plus resp minus. Plus går som ni ser till huvudbrytare, minus går till en shunt. Därför blir det lite längder på dom. Hoppas detta hjälper mitt tänk. PS, såg att jag skrev lite fel Ah på batterierna, men skit i det.
  11. patrikflink

    Kabelarea

    Nä, tyvärr så har tidigare ägare klivit ner med alla kablar direkt på polerna med hängsäkring (jag själv är också skyldig till några, värmare, ankarspel). Orginalsystemet finns kvar, den central med säkringar sitter under ratten. Tex kyl, lampor mfl. Går en 25 mm2 från motorrummet till den. Är som ett ormbo där batterierna sitter idag, därför kände jag att det skulle vara skönt med plintar och säkringshållare på samma ställe (i motorrummet), annars blir det att dra om hela elsystemet i båten, och så kul ska vi inte ha det i år. Observera att allt fungerar perfekt idag, bara jäkligt rörigt.
  12. patrikflink

    Kabelarea

    Hur menar du nu? Ska jag inte dra plus från motorrummet till fören, och sedan tillbaka med en jord som nästan är lika lång på 50 mm2?
  13. patrikflink

    Kabelarea

    Ofan, man lär sig något nytt varje dag Kollade nu på 600 watt med 12 meter, blev tydligen 50 mm2. (Ska också förtydliga att jag grovmätte min 5-6 meter, kommer troligen bli kortare). I ärlighetens namn så trodde jag faktiskt att man var tvungen att dra minst 75-90 mm2 innan jag hittade en sida och kunde kalkylera.
  14. patrikflink

    Kabelarea

    En liten skiss hur det är tänkt, dock så funderar jag på BT skiljerelä, kan ju hoppa att kliva på generatorns D+ då.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy