Gå till innehåll
tisdag 26 mars 2019

patrikflink

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    673
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

patrikflink senast vann den dag 11 Mars

patrikflink hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

73 Expert

Om patrikflink

  • Placering
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Plats
    Nyköping
  • Interests
    Båten, familjen och öl.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Puella In Mare
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Som jag sa i början av tråden 😉. Grattis, man får aldrig ge upp. Billigare och lärorikt!
  2. Eftersom jag inte röstade på dom så lyssnar jag väldigt lite på dom. Tänker på miljön såklart då det är mina barns framtid men då bör resten av jorden också tänka/göra. Vi är tyvärr för många på denna planet.
  3. Jag resonerar så här: resa utomlands en vecka för familjen är faktiskt dyrare än vad jag tankar för på ett år. Nu åker vi kanske i runt hela Sverige, men med segel är det en annan femma. Ligger på ca 25.000-30.000 kr per år. Vi åker nästan ut varje helg och hela semestern från april till oktober. Sen är det många kompisar/familj som åker med och delar på bränslekostnader. Båten är betald och jag betalar bara för bryggan och uppställning på 11.000kr/år. Dyr hobby säger många till mig, men det är rally också 😉.
  4. Har varit riktigt kul att se "proffs" jobba. Själv hade jag eldat upp båten när ankarspelet hängde sig tex. Men imponerad av din självbehärskning. Hoppas bara du får en slant för båten, verkar lite segt på säljfronten just nu. Kompisen fick gå ner 200.000kr för sin Searay Hawk. Men var desperat då han inte kunde ha 2 båtar samtidigt. Synd att säljas om du frågar mig. Vad blir det för projekt?
  5. Har åkt drev i hela mitt liv utan ras, vatteninträngning och korrosion. Slitage får allt som jobbar, så det är ingen hemlighet. Gäller att sköta grejerna. Snäckor får inte jag då jag åker mycket och när jag badar så skrubbar jag lite samtidigt. Är även på rätt sida om Sverige 😉. Kan tillägga att har alltid haft drevdusch. Tror nog att det är upp till var och en att sköta sitt drev. Många kör bara och sedan kommer allt. Att backslag är mer driftsäkra är inte så märkligt enligt mig. Dom båtar som åker med det har ofta större motorer som drar satan med sås, kör mycket lungt. Även dom som har en liten motor/båt kör oftast lungt och glider fram i 1-7 knop. Har nog aldrig blivit omkörd av ett backslag i 25 knop när jag tänker efter. Vad det gäller inköp av ett nytt drev så gäller det att ha kontakter med folk som handlar USA och importerar större mängder. Det Du ser på tex Ebay ect är inte dom priser jag får köpa för. Men jag trodde faktiskt att drev var dyrare att åka med rent bränsle ekonomiskt.
  6. Bifogar 2 skärmbilder. Ja, följer dig och får mail vid varje inlägg du gör. Tycker att du gör ett intressant projekt.
  7. Jag såg det iallafall. Plus att mailen skriker när du postar (följer dig med avisering).
  8. Sant. Duopropp är grymt men kostar lite mer. Byte från 3 till 4 blad och rostfritt gjorde en jäkla skillnad på acceleration och styrning i min båt iallafall. Nu håller jag på med bogpropeller så några problem att backa blir inget bekymmer. Även om jag klarade det utan innan så blir det lättare för min fru.
  9. Exakt, Bravo One! Valde faktiskt denna båt med omsorg. Nyrenoverad Mercrusier 454 med förgasare som inte strular med en massa givare och är lättmekad. Billigare drev än Bravo 2 och 3 osv. Har vänner som importerar mycket amerikanska bilar och delar så bra priser är inget problem.
  10. Min kostnad i höstas: 3 liter olja original Mercrusier 750kr Anodsats aluminium 500kr Oring till oljeplugg 0kr Totalt 1250kr Om jag måste byta stödlager och bälgar landar det så här: Bälgsats med stödlager och packningar, 2499kr (finns billigare satser att köpa via Ebay). Jobbet gör jag själv och har alla verktygen som behövs sedan tidigare. Men marina hos oss tar 18.000kr/inkl delarna. Alla kan/vill inte själv och då rinner pengar iväg. Att renovera ett drev skulle jag ALDRIG göra då ett nytt kostar ca 15.000kr i staterna. Man kan köpa bara underdel eller överdel om man vill för mindre pengar.
  11. Går bra att blanda som du tänkt. Men, ett skiljerelä bör du sätta in och som du skrev, säkra upp också. Varför undrar du? Jo, då laddar du förbrukarbatteriet också (via generatorn) och du drar ALDRIG ur startbatteriet. Din fråga om minus kabeln, dom går nog till en jordpunkt på motorn. Tips, ta en bild och släng upp. Det finns mycket kompetenta personer på forumet som kan förklara via en visuell titt. Syftar på forumets Bhemac😉!
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy