Jump to content
Friday 20 September 2019

patrikflink

Medlemmar
  • Content Count

    826
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

patrikflink last won the day on March 11

patrikflink had the most liked content!

Community Reputation

93 Expert

About patrikflink

  • Rank
    Konteramiral

Profile Information

  • Location
    Nyköping
  • Interests
    Båten, familjen och öl.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Puella In Mare
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Eller ge fan i att köpa en båt med VP! Kompis har en Windy med dubbla snurror och drev från VP. Nya trimkolvar och propellrar i år för honom, jag frågade om dom var diamanter och guld i dessa! Det är helt sjukligt äckligt vad VP delar kostar om man jämför till tex en Mercrusier.
  2. Vart absolut inte arg, ber om ursäkt om det uppfattades så. Gjorde som alla andra, körde smält skarvkabelskor (blåa). Det var Drevman som tipsade om det ifall man inte vill riva bort allt. Han gör det hela tiden och har dokumenterat att efter 4 år när han kom tillbaka till en kund så fungerade dom fortfarande (på min marina gör dom så hela tiden om inte kunden vill betala lite extra för demontering av drev). Kanske inte helt rätt men fungerar och en enkel lösning. Men självklart har du rätt det du säger.
  3. Snicksnack! Går att byta UTAN att ta bort drevet. Gjorde själv det i våras med drevet på.
  4. ALLT går att göra, men inget jag skulle göra. Köp en ny båt om du vill ha utombordare. Menade såklart inombordare. Har du inte kunskapen och vill lämna iväg jobbet så kan du räkna med minst det dubbla priset mot vad jag skrev tidigare.
  5. Hej JRI. Det finns ingen ekonomisk båt. Alla drar sås och kostar pengar. I ditt fall så är väl enklast och billigast att knöla ner en 4.3 V6. Då kan du behålla drevet (kan behövas byta underdelen för rätt utväxling), men du behöver en annan strut. Satsa på en Mercrusier, VP är bara dyrare i delar, samma motor men med lite annorlunda delar runt om. Skit i bockhornet, kör rakt ut med vattenlås och plugga gamla skölden. Säg runt 40.000kr med allt är väl inte för mycket eller för lite om du gör ALLT jobb själv. Såg en 4.3 Mercrusier till salu för något år sedan för 20.000kr, sen lite delar osv. Drar iväg när man väl börjat. Kan självklart ge dyrare tips.
  6. Troligtvis orsaken. Jordar du via kopparplåt eller via dosor/eluttag?
  7. Ingen koppar i färgen du målade med (bottenfärg och drevfärg)? Kör du med VVB på landström? Annars tror jag nog att du får se över elen igen, ser ut som galvaniska strömmar. Testa och mät lite i vattnet där du ligger och på drevet.
  8. Klart att det går, men bara om det är friskt att svetsa i och en duktig aluminium svetsare.
  9. Jag köpte ringar med genomgående bult i rostfritt och borrade i mina y-bommar. Har även monterat extra pollare bak på min båt om jag vill backa in som jag oftast gör nuförtiden. Båten är en Bayliner 2855.
  10. Gamla Nyköpins Varv, nytt namn. Återförsäljare av Seasea och Mercury.
  11. Och vart är här? Jag ligger på Marincentrum. Glömde skriva att jag har egen vagn och täcker såklart själv. Har en kompis som är i varmhall hos dom med sin Windy 43, kostar 50.000kr/året. Vad han betalar för brygga vet jag inte.
  12. Då ska en 15x17 och ev större stigning fungera om allt är rätt med motorn (du har ju lite sämre vrid just nu). Självklart kommer du märka skillnaden med packning och folk. Man får helt enkelt hitta en balans.
  13. Betalar ca 12.000kr totalt för min 9 meters båt. Då ingår el och vatten året om, lyft upp och ner, tvätt under vid upptagning, y-bom och vinterförvaring ute. Nyköping. Har man båten där för vinterförvaring så ingår lyften, annars 1200kr/st.
  14. Kan säga att min Mercury 50 Hk 4 takt -99, åt tändspolar (1500kr/ST)! Gick bra ett par timmar med dom nya, sen gick den inte på alla cylindrar. Gjorde en chansning och byte databoxen. Hittade en beg på Ebay från en Mariner som är samma motor. Det var för ca 4 år sedan och den går hur bra som helst fortfarande. Bara ett tips på vägen, dina frågor får någon annan mer kunnig i ämnet svara på. Lycka till.
  15. Både ja och nej. Förgasare är enkla att bestycka om för att öka luft och bränsle. Du är "låst" nu med mekansprutet. Kan hända att du behöver byta ner dig till exempelvis 15x15 propeller för att komma upp i plan, man får testa helt enkelt. Till vintern skulle jag borra eller byta vev om jag vore du. Vad väger båten torr (torr innebär utan last och personer)?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy