Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

patrikflink

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 220
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    21

patrikflink senast vann den dag 22 Januari

patrikflink hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

709 Expert

1 följare

Om patrikflink

  • Placering
    Amiral

Profile Information

  • Plats
    Ostkusten Nyköping
  • Interests
    Båten, familjen och öl.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Seagrid
  • Bild

Senaste Profilbesöken

5 100 profilvisningar
  1. Vad har det för betydelse när den ligger vågrätt 99% av sin tid (smörjning)? Men ska kolla detta med verkstad om det måste sitta på något speciellt sätt för att bibehålla livslängden.
  2. Fick nu en från vår lastbilsverkstad, dock är den 400 mm, men jag tror att den kan fungera. Sitter normalt i luckan ovanför bakgavellyft, så kraften finns. Passar den så blir det att få en till.
  3. Alla Swedols är 650mm, passar ej.
  4. Ja, bara 117st olika modeller att välja på. Såklart är dom i Kundtjänst, så man kan inte känna och klämma...
  5. Söker 2st med CC 410mm (skruvhålen). Är till mina ganska så stora samt tunga motorluckor och ska se ut som modell B och klara lite vikt. Självklart kan man byta fästen osv, men vill helst inte det, blir bara mera skruvhål. Vet någon vart man kan hitta dessa? Jula hade en sort, modell A som var perfekt längd, men såklart fel fästen. Biltemas sortiment har jag ej kikat på.
  6. 92SV. Fällde in den medföljande dockningsstation som även har bygel och fot.
  7. Det är inte så att du kan mäta lite utvändigt och jämföra med dessa: https://www.asap-supplies.com/products/vetus-mtc30-hydraulic-steering-ram-8mm-tubing-30-kgm-v-mtc3008 Jäkla dåligt av Vetus och inte hjälpa dig, om det var jag som hade denna så skulle jag skicka den i soporna och köpa en ny av ett annat fabrikat samt sprida här och övriga sociala medier hur dåliga dom är!
  8. Kan bara svara gällande nummer 2, stöldskyddet, sitter den inte i en dockningsstation? Min Garmin gör det (infälld i instrumentbrädan). Tar alltid hem den efter varje färd. Oavsett om du svetsar/limmar/skruvar/kedja med hänglås osv, så sågas den ur om nu tjuven VILL ha den.
  9. Japp, med det finns belägg för detta!
  10. Orkar inte läsa alla sidor... Men några här kommer spy på mig när jag skriver att jag åker en Ford Expedition (stor suv) från 2005 med 5.4L V8 som kostade mig 30000kr och en uppsättning av MS däck på 10000kr, det var 4 år sedan. Har inte lagt ett öre på den i utom olja och filter som man måste göra på alla bilar utom elbilar. Just nu åker jag min brors elbil då han har lånat min upp till Åre, varför då kan man undra... han kommer inte upp (enkel väg) utan att ladda minst 2 gånger och packning, takbox tjej samt 3 ungar får inte plats, min bil har 7 säten och har dragit enligt han 1.1 liter på denna sträcka. Vi har jämfört hans månadskostnad med min, oavsett om jag tankar bensin i min varje månad så är min billigare att äga i månaden med alla omkostnader (skatt/försäkring/service/bensin). Men i år måste jag väl lägga lite mera pengar på belägg och växellådsolja, kanske 1500kr och min tid.
  11. Det går inte att sätta på denna på generatorn? Har en sån på mina batterier, mäter spänningen och temperaturen. Skickar data via BT till Victron appen.
  12. Har inte byggt om mycket från original. Huvudbrytare nr1 BB går till start, där satt ett batteri. Huvudbrytare nr2 SB går till all förbrukning och start via 1 eller 2 batterier (man fick välja vid beställning av båten). Man ville nog separera motorerna helt på el (även dieseln är separerad, men går att styra om via kranar och från SB tank till BB tank osv.) Man startade alltså SB motor via förbrukarbanken tidigare, BB motor hade endast 1 batteri för start. Har sett i manualen att man skall använda LINK om SB motor inte startade... självklart korkat kopplat enligt mig, men original. Det var därför jag tog bort kabeln från generatorn till startmotorn på SB motor och drog en ny grov från generatorn till förbrukarbanken, och såklart kopplade jag om bakom huvudbrytarna så jag startar från en bank (dom 2 startbatterierna) till bägge maskinerna. Har en elcentral med automatiska säkringar och där sitter även huvudbrytarna snyggt i väggen med en tonad ruta till dörr. Tror du missförstår min voltmätare, inte VP panel utan Sealine´s panelen med alla brytare, en digital som visar bägge bankarna, men har ju såklart shunten från Victron också, stämmer bra med mina original voltmätare. Gällande roderstyrning, sitter från fabriken vid bägge styrplatserna, också original från fabrik. På den bifogade bilden (lånade en bild, inte min båt) kan du skymta min panel ovanför rutan.
  13. Sitter separata voltmätaren orginal i min panel samt att jag har Victron shunt (ser spänning start och förb. batterier), så övervakning finns. Nej, BB motor laddar 2st 105ah som agerar start till bägge maskinerna (och ett bogbatteri 100ah), har alltså 210ah för att starta en i taget eller samtidigt. Det är det enda dom har gemensamt i el är en sensorkabel till shunten. Har 2 huvudbrytaren, en som bryter allt till förbrukningen (undantag värmare, länspumpar och solcellsregulatorn) och den andra klipper motorerna samt panelen. Kan alltså aldrig dra ur startbatterierna. Startkablar samt en lite powerbank med starthjälp har funnits i mina båtar dom senaste 5 åren. Solceller finns också, har kopplat efter huvudbrytaren, laddar förbrukarbanken hela tiden med 300watt (har en vikbar väska också på 100watt som skall fram i naturhamn). Så någon säkerhet eller mera laddning var inte det jag frågade om utan om det hjälper eller försämrar med ett skiljerelä. Spontant kände jag att det måste väl underlätta om bägge gen. laddar samtidigt än att en skall slita för att ladda den bank som till 99% behöver laddning. Men tack för tipset ändå! Blir att koppla in reläet i helgen.
  14. Då monterar vi relät i helgen, enkel sak att göra. Tänkte mest om man avlastar SB generator lite. Att jag får snabbare (mera A) laddning var inte min avsikt, lite svar till dig också @IngemarE Glömde skriva att jag har en LINK knapp på panelen. Är någon elektronisk shunt som kopplar samman batteribankarna. Men har aldrig testat den och har kopplat bort den från mina 2 kretsar. Kanske ska kika lite på den på den också.
×
×
  • Skapa nytt...