Jump to content
Thursday 18 April 2024

patrikflink

Medlemmar
  • Content Count

    2,242
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    21

patrikflink last won the day on January 22

patrikflink had the most liked content!

Community Reputation

727 Expert

1 Follower

About patrikflink

  • Rank
    Amiral

Profile Information

  • Location
    Ostkusten Nyköping
  • Interests
    Båten, familjen och öl.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Seagrid
  • Bild

Recent Profile Visitors

5,226 profile views
  1. Som jag skrev, ta med dom till Hydroscand och berätta vad dom är till för. Dom har allt (nästa) på hyllan när det gäller hydrauliska slangar som klar 1 bar till 100 bar. Så jag ser inga problem med att du kommer hem med nya slangar som passar.
  2. Ta med ändarna och hela längden på slangarna till Hydroscand. Dom pressar efter önskemål.
  3. Som jag skrev, köp rätt grejer och byt i förgasaren. Att du måste leka med choken är att den får för lite bensin, stopp i någon kanal eller munstycke. Flottörens nål slut tex. Ett enkelt knep som kan fungera: När du har skruvat isär allt på förgasaren så lägg den inklusive lösa delar, i blöt med akrylatbensin ett dygn eller två, blås rent och sätt ihop igen. Jag ultraljudstvättar mina förgasare innan jag sätter ihop dom. Rekommenderar dig att göra detsamma då någon kanal är igensatt av etanol från dagens bensin.
  4. Om man har tur så räcker det oftast med tryckluft När man renoverar en förgasare så köper man ett renoveringskit, följer med flottör, munstycken och packningar mm. Bensin sliter på det mesta och därför behöver man ibland byta just munstycke. Flottören kan flyta sämre efter många års användning, därför är det av stor vikt att byta dom. Justering av en förgasare behöver man alltid göra efter en renovering, du ser själv på din bild att du har adjustment framtill, misstänker att det är blandningsskruven och måste stå rätt till förhållande med luften och tändningen. Om nu allt är okej i bränsleväg så är det bara att kliva på tändningen, tändspole, tändstift, kablar, dödmansgrepp (min glappade, fick byta den då den klipper tändningen). Årsmodell?
  5. Du skriver att du rengjort förgasaren, hur? Har du även monterat ny flottör, munstycke ect? Sen måste du ställa luftskruven rätt.
  6. Jag plastade vid 20 minus. Hade dieselkanon utanför med ett litet tält och byggfläkt innanför. Använde Epoxi från West.
  7. Dag nr 2. Fick besök av ett par polare. Grillning och faktiskt sol lite då och då.
  8. Då kör vi premiär för i år!
  9. Har märkta att det har ploppat upp många "båtmekar" som annonserar att vi utför service ect. sedan pandemin. Dömer såklart inte MMG då jag ej känner till dom eller har haft göra med dom ,men sett exempel och städat efter några i mina trakter. För det första så MÅSTE man använda ett specialverktyg för att kalibrera växelvajern till ett Bravo drev, går inte att finlira med vajern i efterhand när drevet sitter på plats. Så tyvärr måste du lyfta båten, av med dreven och kalibrera på land. Detta görs med en speciell plåt mot Bellhouse. Sedan kalibrerar man vajerns längd i motorrummet till drevet (också med ett specialverktyg). Inga andra justeringar skall göras! Självklart kan MMG misslyckats totalt med genomföringen från skölden också, ligger i fel vinkel alltså, men tveksamt. Så gör som @ChristerN skrev, reklamera jobbet omedelbart. Fråga gärna hur dom kalibrerade vajern och återkoppla här på forumet.
  10. Tändspole. Hade liknande problem på min gamla Mercury 50hk från 2000. Nya tändspolar så gick den 1 månad, samma sak igen. Visade sig att databoxen käkade tändspolarna. Vart en begagnad från Ebay och den går fortfarande perfekt. Detta var ca 6 år sedan
  11. Nja, isande nordanvind. Var lite tveksam till att sjösätta igår då ovädret drog upp till oss i Södermanland. Men skönt att få i henne. Blir lite bryggsegla i helgen för att funktionstesta allt.
  12. Då börjar säsongen med snöstorm osv. Hade lite tur nu mellan molnen.
  13. Men du skriver ju att en flödar över! Hjälper inte med annan soppa... Du har problem med flottören som inte stänger, så av med förgasare och plocka isär och rengör. Du är medveten om att bensin i flytande form i ett motorrum är mindre bra, speciellt om det läcker också. Inge fusk nu, motorn kommer att starta betydligt bättre och gå bättre.
×
×
  • Create New...