Jump to content
Friday 14 February 2025

patrikflink

Medlemmar
  • Content Count

    2,403
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    28

patrikflink last won the day on February 5

patrikflink had the most liked content!

Community Reputation

814 Expert

1 Follower

About patrikflink

  • Rank
    Amiral

Profile Information

  • Location
    Ostkusten Nyköping
  • Interests
    Båten, familjen och öl.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Seagrid
  • Bild

Recent Profile Visitors

6,952 profile views
  1. Körde bägge, men låter du torka så hugger det på en gång. Limma våt i våt gör att du justera och det torkar, jag lovar. Körde kombination tort och vått, speciellt i taket och olika vinklar.
  2. Välkommen till klubben när det gäller detta jobb! Har i stort sett kämpat varje helg sedan november. Jag bifogar lite jobb som vi har gjort i midcabinen och mastercabinen. Ger även lite tips: Vi testade mycket kemikalier och kom fram till Biltemas färgborttagningsmedel i gel tog bort limmet samt det gamla skummet bäst. Pensla på rikligt, låt verka en stund och ta bort med papper. Sen måste man acetontvätta noga efteråt, blir en oljig hinna av gelen. Precis som du har vi använt Biltemas liggunderlag, samma material som båttillbehörsfirmorna säljer (EVA Skum). Sen har vi lagt på skrovbeklädnad offwhite från Hjertmans (är väldigt följsam). Casco flex som lim. Nya takskivor med samma skrovbeklädnad. Mallar gjorde jag nya av A4 papper som jag tejpade ihop (bra med 4 händer) och sattes upp. Tänk bara på att du måste ha varmt när du limmar, annars torkar inte limmet. Har massor med bilder, men är för tunga här (märkligt enligt mig). Finns mer att se på Facebook och Instagram om intresset finns, bara skicka ett PM.
  3. Kan upplysa samtliga, all tillbehör på våra båt butiker är från samma fabriker i Kina. Bråkade med Seasea om deras egna märke (en peke som svetsfogar släppte), görs i samma fabrik som Båt system peke och Biltemas. Skillnaden är namnet och priset. Fick såklart en ny som är förstärkt med riktiga svenska svetsar nu. Gällande värmaren som TS frågade om, TNT, dynamit, Metanol ect, allt är farligt om man handskas med det fel. Bensin motorer finns fortfarande i slutna motorrum i båtar, men har ingen öppen låga. Övrig information, har faktiskt lagat en Webasto med delar från en Vevor (Kina värmare). Är en kopia på hårdvaran, men Webasto har bättre mjukvara med panel som alla förstår.
  4. Han sökte ju aktiva båtklubbar. Naturhamnar avslöjar jag ej.
  5. www.nyss.se (Nyköpings Segelsällskap). Kan rekommendera vår ö Broken om du piper upp mot Nyköping över Bråviken. Nästa klubbholme utanför Trosa som är okej är Fifång.
  6. Jag har 2 generatorer, laddar hela banken med skiljerelä och ser via shunten att dom hjälps åt (dubbla maskiner). Att bara låta en generator jobba tyckte jag var idiotiskt, byggde om. Ditt tips låter bra, men man måste leda bort värmen. Slutna motorrum får inte samma kylning som i en bil. Men troligtvis grymma generatorer i just elbilar.
  7. Vi har en Waeco 18 liter box som används som frys, mest kött. När den blir tom så används den som komplement som kyl. Vi har ett 120 liter kylskåp också. Vi bunkrar sällan och ligger 90% i naturhamnar, brukar bli 4 veckor i sträck på semestern, så utan frys, blir det annorlunda mat. Ismaskin finns såklart också, körs via inverter. Ska tilläggas att vi kör med AGM och solceller och har inga problem med strömförsörjningen.
  8. Jag har kikat i min regulator och mina 3st 100 wattare har gett dåligt under pressen i år. Så räkna inte med att du får tillfredsställande laddning med din solcell. Har stödladdat men landström när jag grejat med båten nu i vinter.
  9. Har inte riktigt läst igenom din tråd och vilka förutsättningar du har, men jag gjorde så här. Köpte faktiskt ett kit med olika anslutningar från Amazon (samma anslutningar som redan sitter på kablarna) och gjorde om längder osv. På mitt radartorn sitter det vattentäta kabelgenomföringar, 3 på SB och 3 på BB. I tornet är förgreningar med snabb anslutningar och det går endast 2 kablar till regulatorn. Kanske inte är möjligt för just din båt, men du kanske kan få några ideer.
  10. Japp, men i en dyrare förpackning och lite vatten.
  11. Seriös lagning Ja! Nödlösning som kan hålla ett tag eller längre: Borra ur koniskt utifrån, lägg en loppa, slipa av drevet och tvätta drevet 200 gånger med typ aceton och lacka drevets underdel med 2-komp färg minst 2 lager. Spraya sedan drevet med alt. Trulux Prop, kör och njut. Nödlösningen gjorde jag på ett Mariner utombordare för 2 år sedan med samma fel som du har, dock hade det flera hål som uppstått pga drevet låg i vattnet där alla använder landström med VVB på. Fungerar fortfarande och ser fint ut.
  12. Lite sen på bollen, är ju klart.
  13. Varför inte göra som du tänkt plus borra ett hål från sidan, gänga och dra i en bult. Då låser du den mekaniskt.
×
×
  • Create New...