Jump to content
Sunday 03 July 2022

prytz

Medlemmar
  • Content Count

    26
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About prytz

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej alla Vad skall man använda för utrustning för att få motordatan till min Garmin 820sx?
  2. Jag är ju en van mekaniker, men har aldrig skruvat diesel motorer förut. Men i vår blir det en helservice på motorn så jag vet att den är helt ok . kan tillägga att jag köpte den i somras så jag har inte servat den än. jag kommer spola motorn och se om det kommer nått gojs, men hoppas jag slipper renovera värmeväxlaren. vad jag kan se på bilderna så är det bara att löda nya rör om dom ärjat sönder, klart på en eftermiddga
  3. kanske borde montera ett större expansionskärl .
  4. som du säger så trycker det bara ut när man fyller upp till max, för att sedan ligga kvar på min. det minskar lixom inte under min. Varm gången kan kanske bero på slak rem, insåg just att sjövattenpumpen drivs av remmen. en slirande rem klarar ju som bekant sällan högre varv.
  5. Jag har en varmvattenberedare
  6. Hejsan alla ! Jag är inte så insatt i diesel motorer ÄN, så jag frågar er. Jag har en Kad43 med mystisk åkomma! Om jag kör i max 12 knop så är allt okej, men om jag kör över 12 knop försvinner det kylvatten någonstans! Alltså man ser att vattnet sjunker i expansions kärlet ner till strax under min, men sen försvinner inget mer vatten !? vatten nivån sjunker inte under hela sommaren sen. jag har provat att fylla upp till max, men efter 1 Nm så är det nere på under min igen? och mer försvinner inte. något magiskt förslag ?? Nästa åkomma är att om jag ligger i 20 knop börjar motorn gå varm efter ca 1 min. men inte i 18 knop eller mindre!?
  7. Jag har en 24 fot med aq145
  8. Vad ska det vara för underhus ?
  9. Hej Någon som vet om man kan bygga om ett 280 drev till duopropp ?
  10. prytz

    Solex 44 pai

    du kan inte ställa tomgången med blandskruven! Man ställer tomgången med tomgångsskruven dvs skruven som sitter på spjällaxeln, balndskruven ställer man luftnbränsle blandningen, lågfartsmunstycket ställer man så motorn får rätt lågfartsblandning.
  11. prytz

    Solex 44 pai

    Ni kan killgissa hur mycket ni vill, för Volvo Penta har lämnat korrekt information. lågfartmunstycket skall ha en O-ring och dras i bott för att sedan öppnas. bevisligen går inte min motor och två andra motorer om man drar dom i bott. så nu kan vi låsa tråden.
  12. prytz

    Solex 44 pai

    Nu visar det ioför sig bara tomgångsskruven och blandskruven INTE tomgångsmunstycket. Fast det viste du väl redan
  13. prytz

    Solex 44 pai

    Enligt volvo penta parts sweden så skall munstycket vridas 1 1/4 dels varv ut ! Jag hade altså rätt hela tiden
  14. inte att rekommendera om du ska starta motorn inom rimlig tid, där emot kan man för att få lite extra smöej på spridarna, slå i 1 dl tvåtaktsolja per 100 L diesel eller bensin med insprutning. lättast är väl att slå i spridarrengörningn istället, det löser ev avlagringar och smörjer samtidigt. något man bör göra på alla maskiner med tanke på dagens bränsle som inehåller alla möjliga bakterier.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy