Jump to content
Friday 15 January 2021

Passgard

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Passgard

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för ditt inlägg. Du får gärna förklara skillnaden mellan en choke och en primer. Känns som jag i alla fall lärt mig hur den funkar nu men om det är något speciellt man ska tänka på får du gärna informera. Jag funderade fram och tillbaka men efter att jag hade läst en del om problem med dom samt att motorn rök mer med VRO än utan plus att det är ännu en grej som kan fela så bestämde jag mig för att koppla bort den. Men vet att det finns väldigt olika tankar om att ta bort VRO-pumpen eller ej. Jag har sparat den så om man skulle sälja eller ångra sig så är det bara att montera igen.
  2. TACK alla för era erfarenheter, kunskap och tips. Jag var nere vid båten igår med ett laddat batteri utan glapp samt kunskapen kring användandet av choken. Nu går motorn igen!! Mvh
  3. Tack för tipset, skall testa detta.
  4. Jag var nere en sväng vid båten idag, undersökte reglaget lite och märkte att det gick att trycka in nyckeln, jag testade och motorn hostade igång utan startgas!! Den var dock svårstartad och fick den inte att gå igång ordentligt innan batteriet var för dåligt. Men nu känns det verkligen som att jag är nära. Men eftersom jag inte fått den att gå ordentligt så får jag undersöka mer i helgen! Men tusen tack för informationen kring choken! Alltid lär man sig något.
  5. Det får bli att fixa och undersöka lite till helgen och hoppas att detta löser sig.
  6. Det ska jag absolut undersöka! Jag kom även på att en skillnad från då den gick bra till nu är att +kabeln till startbatteriet har ett glapp i sig, jag måste hålla den i ett visst läge för att kunna köra runt motorn. Först tänkte jag att så länge det kommer fram ström så att startmotorn går så är det lungt, men kan detta påverka? att det är får dålig kontakt för att få tillräckligt mycket ström för att få en bra gnista? Har ännu inte haft möjligheten att undersöka gnistan.
  7. Detta var intressant.. För jag har trott att spaken som sitter på ovankant är choken, men det kan ju faktiskt vara så att den spaken har funktionen att ge gas utan att ha växel i... I så fall har jag aldrig startat med choken...
  8. Okej, problemet med mitt reglage är att jag kan inte starta med full gas utan kan enbart öka på choken. Men tack för informationen.
  9. Hej. Tack för svar. Motorn är en Johnson 130 hk från 2000 tror jag. Okej, bra med tipsen om att inte helt lita på startgasen. Jag får försöka få med mig någon ner till båten som kan hjälpa mig att kolla gnistan vilket känns som ett bra nästa steg för att se så det är ok. Jag drar mig lite för att plocka bort förgasarna i onödan nämligen. Bort med choken och full gas och ett par nya startförsök (vädrar ut överflödigt bränsle). Menar du att denna process vädrar ut överflödigt bränsle utan att behöva ta bort tändstiften?
  10. Tack för svar. Tror inte det är VRO-systemet då jag kopplat ur larmet samt att den gick bra i början av sommaren och då var VRO-pumpen redan borta. Dödmansgreppet antar jag fungerar med tanke på att den hostar till när jag använder stargas? Växel i neutralläge och övre spaken på reglaget fullt öppet (choken) Har inte testat gnistan då jag varit själv i båten samt att jag antog att de var okej, men man kanske inte helt kan lita på startgasen med tanke på att den är så lättantändlig? Köpte du nya tändkablar eller rengjorde du på något sätt? Ja, jag tycker att tändstiften har luktat lite bensin faktiskt, så med andra ord kan det vara tändningen ändå?
  11. Jag tror att choken fungerar, jag hör att det är skillnad i typ av ljud när jag har choken på. Är chokens uppgift att öka bränslet och minska andelen luft? Kan man använda för mycket startgas? läste någonstans att startas är avfettande och kan skada motorn? Kan motorn bli sur av för mycket startgas?
  12. Hej. Vet att det finns många trådar om detta men tänkte ändå att jag ställer frågan på nytt. Jag har en båt med en utombordare ,Johnson 130 hk. Jag har nu fått problem att starta denna. Lite bakgrundsinfo. Motorn hade stått stilla en längre period när jag köpte den, i början av sommaren var den ganska svårstartad men tillslut fick jag igång den och efter det har den gått bra. Nu har den stått still ganska länge under sommaren och när jag skulle starta den för några dagarsedan fanns det inget som helst tecken på att den ville starta. Jag tog bort tändstiften och såg att det var bensin på stiften, för säkerhetskull bytte jag ändå till nya stift. Jag testade med nya stift men problemet kvarstod. Jag testade igår att starta den med hjälp av startgas och då hosta den till men dog strax därefter. Så det känns ju inte som att det är något problem med tändningen/elsystemet. Jag hör hur bensinen pumpas in i bensinpumpen. Jag har inte testat med ny bensin då den inte är äldre än ca 3 månader. Att tillägga är också att jag har kopplat bort VRO-systemet, men har blandat i olja i bensinen enligt instruktionsbok. Tror ni att det ändå kan kommit in vatten/smuts i tanken som gör att det blivit kondens/smuts i systemet? Någon som har varit i liknande sists eller tro sig veta vad problemet kan vara?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy