Gå till innehåll
fredag 09 maj 2025

Passgard

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Passgard

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja jag såg detta! Trodde först att den bara saknades men när jag fick bort locket verkar det som den gått av. Dock varit så sen jag köpte den men har beställt nya bultar. Ska bara försöka få ut den som gått av...
  2. Kan också lägga till att jag har 50/50 blandning av glykolen till kylsystemet.
  3. Hej. Jag har försökt läsa på forumet men tänkte starta en ny tråd då jag inte riktigt kommer frammåt. Jag har en Volvo Penta 250, jag har bytt termostat (82 grader). Jag har kollat impellern och tycker den ser bra ut. Kylningen håller bra på lägre farter, då ligger den runt 80-85 grader men när jag kommer upp i 4200 varv så ökar tempen och går upp över 100 grader, upp till ca 110 grader. Jag vet att det finns larm när den blir överhettad men tänker att det ändå är för högt.. vad är nästa steg? Kolla värmeväxlaren? Mvh Martin
  4. Hej. Håller nu på med de sista förberedelserna inför sjösättning. I slutet på förra säsongen märkte jag att jag hade problem med kylning vid höga varv. Jag tänker att jag ska kolla termostaten och eventuellt byta ut denna. Detta går, om jag förstått det rätt, göra när båten ligger i sjön. Jag såg dock nu att min kylarslang inte är i bra skick (se bilder), kan detta påverka kylningen? Behöver hela bytas ut eller kan man kapa och ändå få kylning? Hur går ett sådant byte till? Mvh
  5. Ja jag reagerade också på hur svårt det var att hitta stora mejslar! Speciellt platta.
  6. Yes, jag värmde lite försiktigt och sen gjorde jag precis som du skrev och då lossna den 👍
  7. Hej. Jag ska tömma växelhuset på olja och har nu försökt att få bort avtappningspluggen men den sitter stenhårt. Har testat med 5-56 men utan framgång. Tyvärr är den också en plattmejsel som gäller vilket gör det svårt att få bra fäste. Vågar man gå på med värme eller riskerar man att göra skada på drevet då? Antar att olja måste tömmas innan man demonterar växelhuset? Mvh Martin
  8. Tack för ditt inlägg. Du får gärna förklara skillnaden mellan en choke och en primer. Känns som jag i alla fall lärt mig hur den funkar nu men om det är något speciellt man ska tänka på får du gärna informera. Jag funderade fram och tillbaka men efter att jag hade läst en del om problem med dom samt att motorn rök mer med VRO än utan plus att det är ännu en grej som kan fela så bestämde jag mig för att koppla bort den. Men vet att det finns väldigt olika tankar om att ta bort VRO-pumpen eller ej. Jag har sparat den så om man skulle sälja eller ångra sig så är det bara att montera igen.
  9. TACK alla för era erfarenheter, kunskap och tips. Jag var nere vid båten igår med ett laddat batteri utan glapp samt kunskapen kring användandet av choken. Nu går motorn igen!! Mvh
  10. Jag var nere en sväng vid båten idag, undersökte reglaget lite och märkte att det gick att trycka in nyckeln, jag testade och motorn hostade igång utan startgas!! Den var dock svårstartad och fick den inte att gå igång ordentligt innan batteriet var för dåligt. Men nu känns det verkligen som att jag är nära. Men eftersom jag inte fått den att gå ordentligt så får jag undersöka mer i helgen! Men tusen tack för informationen kring choken! Alltid lär man sig något.
  11. Det får bli att fixa och undersöka lite till helgen och hoppas att detta löser sig.
×
×
  • Skapa nytt...