Jump to content
Monday 28 November 2022

sanktanna

Företag
  • Content Count

    705
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

sanktanna last won the day on June 6

sanktanna had the most liked content!

Community Reputation

180 Expert

1 Follower

About sanktanna

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Volvo Penta hade under en tid en ombyggnadssats där det ingick distanser så att insugningsröret kom ut en bit och då hade plats. Du får väl kolla runt om det möjligen kan finnas någon som har såna delar kvar. Eller skaffa ett nyare rör som passar ihop med den senare avgaslimpan. Ingemar
  2. Hej. Avtappningskran för motorns kylvatten. Ingemar
  3. Förutom det som tidigare sagts är det viktigt att ta bort , helst hela avtappningskranen på blocket så att allt vatten och mycket skräp i manteln kommer ut. Alltså inte bara köra i glykolblandning. Ingemar
  4. Hej. Om det är så igengeggat som du beskriver, och eftersom det ser ut som att motorn är urtagen från båten, så är bästa lösningen att ta av toppen, bort med tråget. Ta ur kolv och vevstake. Sen drar du ur fodret och gör ordentligt rent. Skaffa de packningar som behövs och återmontera. Passa även på att lipa in ventilerna och kolla kolvringar och vevlager. Töm sen motorn varje höst genom avtappningen så blir det inte såna här problem. Alternativt montera en färskvattenkylning när motorn är rengjord. Ingemar
  5. När jag en gång i tiden konverterade biltoppar, gängade jag stora hålet med M22 och svarvade till en passande propp. Fördelningsröret ska borras med 8 mm i bakkant. Lilla röret under termostaten gick bra att slå ur och jag vill minnas att jag där gjorde en 1/4" rörgänga. Ingemar
  6. Hej. Om du hör av dig med måttuppgifter så kanske jag kan hjälpa dig. Mvh Ingemar
  7. Om du kan skruva bort det som proppar hålet så borde det vara 1/4" rörgänga där. Köp en kran, den längre modellen, och montera där. Ingemar
  8. Hej. Ta reda på av den som levererat blocket varför det är pluggat och hur där avtappningskranen ska sitta. Första gångerna kan du kanske köra genom med glykolblandning men det är ingen bra metod. I framtiden kommer du att få problem eftersom det samlas slam och rostflagor i kylmanteln som bara blir mer och mer om du inte tömmer blocket varje år. Detta gör att sjövatten står kvar i nedre delen av manteln och medför frostsprängningsrisk. Du bör få dit en kran. Ingemar
  9. Varför kapar du inte axeln till rätt längd? Ingemar
  10. sanktanna

    Avgaslimpa b20

    Hej. Din avgaslimpa är till B18 eller första B20 (AQ105). Får du tag i en till B20 senare, som då har kylda avgashalsar, måste du även få med eller få tag på andra vattenrör. Ingemar
  11. sanktanna

    Vilket drev ?

    Hej. Det är troligtvis ett 100A. Kolla oljestickan. Om den är c:a 20 cm är det ett sådant men om den endast är c:a 8 cm är ett 100B. B-drevet har en vanlig kardanknut och A har en R-zeppa knut. Den är som en rund burk med sfäriska lager i. Ingemar
  12. Sjövattenfilter. Ingemar
  13. Eftersom det inte finns något som heter "sprängkåpa" på en marinmotor så gissar jag att det är en primäraxelkåpa du är ute efter och det kan jag nog ha en till AQ 140. Ingemar
  14. sanktanna

    Vilken VP b20

    Hej. Om det är en B 20 och förgasaren ser ut att vara en stromberg 150, då heter den AQ 105/ 100A. Är det en B 18 heter den nog AQ 95. Ingemar
  15. sanktanna

    Drivaxel

    Då verkar ju problemet vara propellern. Ta upp båten och se vad som hänt och åtgärda det. Ingemar
×
×
  • Create New...