Jump to content
Sunday 19 May 2024

sanktanna

Företag
  • Content Count

    788
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

sanktanna last won the day on January 23

sanktanna had the most liked content!

Community Reputation

223 Expert

3 Followers

About sanktanna

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Du får naturligtvis behålla främre kugghjulet om du byter framdel. Det går inte att blanda olika kugghjul. Ingemar
  2. Ja, det finns olika främre hus för att passa en viss motor. Delen går att skifta. Ingemar
  3. Hej. Ett vanligt fel på smådieslarna är att en av backventilerna i matarpumpen lossnar och då går det inte att pumpa fram bränsle. Ta isär pumpen och se om det går att sätta tillbaka ventilen och slå fast den med ett par körnslag. Annars får du byta pumpen. Ingemar
  4. Har du kollat att cirkulationspumpen fungerar. Ingemar
  5. Nu vet vi vad du har eftersom du visar med bild. Det finns annars också MSB, MS2, MS3, MS4, MS5. Därför min fråga. Om du inte har haft så mycket vatten i båten att backslaget varit under och då fått in vattnet via tätningar, så kan det finnas någon spricka inåt i kylmanteln. Provtryck manteln. Ingemar
  6. Det skulle underlätta för de som vill ge svar om du talar om vilket backslag du har. MS står för Mono Shift och det heter många backslag. Ingemar
  7. Visst går det, men det behövs två o-ringar. En större och en mindre. Det är dock bra att hänga av drevet ibland för rengöring innanför och för att inte tapparna ska korrodera fast. Man bör även byta bussningarna i gaffeln. Ingemar
  8. Beroende på vilket backslag du har så kan det finnas där också. Ingemar
  9. Alla drev jag har sett har nitarna monterade uppifrån. Är de monterade underifrån så är det säkert bytt tidigare och den som gjorde det tyckte väl att det var bra. Man borrar alltid bort från den sida som de har monterats! Från andra hållet lär det bli svårt att få ett borr att centrera eftersom det sitter en pinne med en kula på i hålet på niten. Ingemar
  10. Man borrar naturligtvis bort skallen på ovansidan på en popnit och slår ut den neråt. Hur enkelt som helst, varför krångla till det? Ingemar
  11. Hej. Risken att vattnet ska tryckas in vid back när motorn går är minimal. Klaffen på drevet eller i avgasbälgen är för att inte vatten ska tryckas in i motorn om den skulle stanna när båten planar. Då kommer en kraftig våg bakifrån mot aktern. Klaffen är inte särskilt svår att byta. Ingemar
  12. Hej. Du måste naturligtvis ta bort och ta isär överhuset. Observera att muttern under locket är vänstergängad. Slipa ur kopparna med den gamla konan. Om du köpt en kona med beläggning får du inte slipa med den. Glidskon kan behöva shimsas. Det finns ett verktyg att sätta splinesaxeln i. Underlättar när man drar muttern eftersom den ska dras ganska hårt. Ingemar
  13. Det går snabbare att fylla i stickans hål och låta luften gå ut via lagret. Ingemar
  14. Det ska nog passa men den måste vridas eftersom B23- motorn lutar litet. Ingemar
  15. Rörstiftet driver man ner genom pinnen och drar ut pinnen. Sen tar man upp rörstiftet med en magnet. Vid återmontering kollar man med en lagom dorn att hålet är rätt innan rörstiftet slås i. Ingemar
×
×
  • Create New...