Jump to content
Sunday 29 May 2022

sanktanna

Företag
  • Content Count

    659
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

sanktanna last won the day on May 10

sanktanna had the most liked content!

Community Reputation

159 Expert

1 Follower

About sanktanna

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej. Nedre kugghjulet är för drivning framåt på DP och SP om man har vänsterpropeller. SP med högerpropeller blir omvänt. Ingemar
  2. 220 har jag nog använt, tror jag. Det var ett tag sen jag gjorde det senast. Ingemar
  3. Det lär bli svårt. Det första drev VP byggde hette 80 och var likt 100 och hade splinesad axel, men den var smalare än 280/290 som jag antar att skulle tänkas använda propeller från. 80-drevets propellrar är nog ännu svårare att hitta. Ingemar
  4. Hej. Kollade ni drevet innan sjösättning? Om det fattas olja i drevet kan dubbellagerboxen skära ihop och då blir motorn också stum. Ingemar
  5. Ett gammalt känt problem. Krysslipa topp- och blockplan försiktigt med smärgelduk. Rengör ordentligt. Spraya nya packningen tunnt med packningsklister på båda sidor och låt den torka. Montera toppen och dra enligt anvisningen så blir det tätt. Ingemar
  6. Var har det läckt? Ingemar
  7. Om det gick lätt att dra ut drivaxeln vid avhängningen och du inte har lossat och rubbat motorn så behöver du inte verktyget. Innan monteringen bör du kolla och känna på lagret innanför bälgen. Ingemar
  8. Propellern är fixerad med en drivpinne både axiellt och radiellt , så den bör inte kunna flyttas framåt. En möjlighet som nämnts är att lagret på axeln är havererat som gör att kugghjulen pressas ihop. Det borde syns på oljan och drevsatsen skulle snart vara förstörd. Ingemar
  9. 100-S är monterat nästan stumt i skrovet och drivningen från motorn sker med en kardanknut. Skulle det vara något fel på den så lär det höras och jag kan inte se hur den skulle kunna påverka vevaxeln. Ingemar
  10. Hej. Har funderat en hel del på ditt problem utan att direkt kommit på någon bra förklaring. Jag är fortfarande inne på att det kan vara något med propellern. Den är förvisso monterad på en cylindrisk axel med en drivpinne så att den borde inte kunna röra sig framåt och bromsa mot lagerhuset. Det man ibland råkade ut för på 100-drevet i AQ version förr var att växelföraren (glidskon) kunde slitas ned så nästan bara hälften återstod och då fick man problem med växlingen. Ingemar
  11. Om man byter bränslefilter och inte fyller upp filtren innan man slår på tändningen så går pumpen torr för länge och havererar. Pumpen måste då bytas. Ingemar
  12. När man modifierar en biltopp så slår man ut röret med en passande dorn underifrån innan man pluggar hålet. Då jag antar att pluggningen redan är gjord så sätt i en passande stålpinne i röret och vicka tills det lossar eller går av. Röret är av mässing så det är ganska mjukt. Har ni borrat ett hål i aktre änden av vattenfördelningsröret i toppen? Ingemar
  13. Röret ska tas bort. Det går att dra uppåt. Ingemar
  14. Öppna största slangklämman litet mer och kräng den över klacken där styrhjälmen fästs, så är den inte i vägen när du styr in knuten och monterar på bälgen. Sätt aktre slangklämmornas skruvar som klockan två så blir det bra. Ingemar
  15. Är det bronskona ska det vara mineralolja i drevet. Montera bälgarna på båten först. Knuten styr man in med hjälp av ena handen inuti bälgen. Det går oftast rätt bra. Ingemar
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy