Jump to content
Sunday 28 February 2021

sanktanna

Företag
  • Content Count

    484
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

74 Expert

1 Follower

About sanktanna

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej. Båtbyggare gjorde ofta ett hål ner till hylsröret för att fylla i med mönja eller annat lämpligt i utrymmet mellan rör och akterstäv. Kan vara en sådan anordning. Ingemar
  2. Båten sjunker inte om bälgen går sönder. Om det är ett A-drev blir drevet fyllt med vatten annars händer inte mer än att knuten går i vatten. Ett förslag om du har ett B-drev: Det finns en mellandel som användes ihop med MD2B-motorn. Kolla på Marine Parts Europe.com -s hemsida på MD2B så hittar du den vid anslutning till 100B. Jag råkar ha en helt ny komplett sådan del liggandes som kan fås till ett mycket bra pris. Huset har det.nr. 827848 och primäraxeln 827710. Det bör inte vara förenat med så stort jobb att göra en anpassning till en motor som lämpar sig till båten. Ingemar
  3. Hej. MD 19 och MD 27 fanns med 100-drev. Så vitt jag vet så var utväxlingen samma som till B18. Ingemar
  4. Bultarna har inte M 10 utan är 3/8 UNC gängade. Vad kostar dom i rostfritt om du kan få tag på några med dom måtten? Ingemar
  5. Bara och bara. Det borde kunna gå bra men du måste flytta över kugghjulet från vevaxeln. Skruven som håller kugghjulet måste också flyttas med då den är borrad eftersom RB-backslaget får smörjning genom vevaxeln. Kolla även att vevaxeln har smörjkanal till aktre änden. Ingemar
  6. Då har du väl hittat felet. Ta bort kabeln som du säger är ansluten på en bult på magneten så startar kanske motorn. Ingemar
  7. Det är kromad mässing. Det borde inte gå åt skogen om du gör som jag beskrev. Såga inte för djupt men om du kommer in litet i styrhjälmens gänga så gör det inget. Ingemar
  8. Ett bra sätt att skaffa sig varmgångsproblem i framtiden är att göra som många rekommenderar och gör, att bara koppla på glykolblandning och köra. Det ända rätta är naturligtvis att öppna och ta bort alla kranar, peta loss det som finns innanför så att vattnet får rinna ut. Ut med vattnet följer då en hel del av det som samlats på kylmantelns botten. Annars blir det bara mer för varje år som ger sämre kylning i nedre delen av blocket som följd. De flesta motorer har någonstans (slangar, givare mm) som går att öppna och helt enkelt fylla glykolblandningen genom. Fördelarna med detta är att det går inte åt mer vätska än vad motorn rymmer och utesluter risken att giftig glykol kommer ut på marken. Finns inget att fylla i så kan man köra i efter att man tömt systemet. Jag har konserverat flera hundra motorer under femtio år och har gjort på detta sätt och skulle ha svårt att sova lugnt under vintern om jag visste att någon av mina kunders motorer skulle kunna frysa sönder. Ingemar
  9. Den är förvisso "rostfri", den är nämligen gjord av mässing så den är inte svår att såga i och spräcka. Mässing mot aluminium gör att gängan korroderar fast. Tappen är av rostfritt stål och brukar inte vara lika sliten. Ingemar
  10. Hej. Den är gängad med högergäng men du kan nog inte skruva ur den. Gör några snitt med ett bågfilsblad inifrån och spräck bort bitarna. Gör rent gängorna och montera en ny bussning. Ingemar
  11. Hej. Ett fel som många båtägare och tyvärr även vissa verkstäder gör är att bara koppla på och köra in glykolblandning i sjövattensystemet. Det du kallar för sand är avlagring som samlas varje år och gör att kylvattnet inte kan cirkulera längst ner i kylmanteln. Man ska ta bort alla kranar och pluggar vid vinterservicen så att så mycket som möjligt av avlagringarna följer med ut. Har man gjort så varje år är utrymmet ganska rent med bättre kylning. En annan fördel med detta förfarande är att man vet att systemet är tomt innan man fyller på eller kör i glykolblandningen. I ditt fall så kan du prova att ta bort avtappningskranen och spola i hålen tills det bara kommer rent vatten. Ingemar
  12. Hej. Varför tror så många att det alltid är cylinderlockspackningen som orsakar varmgång på marinmotorer? Det är ganska ovanligt. Det finns ett flertal felkällor som ska undersökas först. Kommer det in tillräckligt med sjövatten utifrån? Fungerar sjövattenpumpen? Är sjövattensilen ren? Är det öppet vid utloppet så att vattnet kan komma ut? Om det är drev och motorn går varm först när båten planar så kan kylslangen på utsidan vara otät. Finns det tillräckligt med färskvatten i systemet? Fungerar cirkulationspumpen? Är det rätt termostat och fungerar den? Visar instrumentet rätt? Mm. Ingemar
  13. Hej. När termostaten är öppen och stänger hålet tvingas vattnet att gå in igenom trevägsanslutningen under limpan. Det går sedan genom motorn och ut genom den öppna termostaten. det lilla hålet i termostathuset har ingen funktion men det måste ligga en o-ring där. Ingemar
  14. Fråga på Crom marin. Ingemar
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy