Jump to content
Monday 27 January 2020

sanktanna

Företag
  • Content Count

    407
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

36 Expert

1 Follower

About sanktanna

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej. 280-drevets bussningar har/hade bättre passform och kan användas på 290. Ingemar
  2. Hej. Kolla bälgarna varje höst. Är det något fel så byt, annars bör du byta var tredje år på ett 270-drev. Smeta inte på en massa konstigheter på gummit, det kan ev. förkorta livslängden! Ingemar
  3. Hej. Man tar bort termostathuset och termostaten och fyller tills det är fullt. Avgaslimpan och oljekylaren kan man fylla genom att sätta en slangstump på röret som var ansluten mot termostathuset. Man kan också fylla via sjövattenfiltret och köra med startmotorn tills det kommer upp till limpan. Vanlig glykol blandad med lika mycket vatten. Obs, glöm inte att stänga kranarna först! Ingemar
  4. Hej. Det är de två kranar som finns. Rann vattnet ur blocket? Annars får man peta med en tråd för att rensa innanför kranen. Du bör öppna locket till sjövattenpumpen och vattenfiltret om det finns sådant. Du bör även fylla upp motorblocket och limpan med glykolblandning. Ingemar
  5. Hej. Om det dunkar till när du lägger i växeln är det ett tecken på att det fungerar bra. Det kan låta litet mer när man lägger i back p.g.a. att det låter från backhaken också. Om det blir tyst ska du börja oro dig för då är konan ofta så sliten att spåren inte förmår att få bort oljan och växeln kan börja slira. Ingemar
  6. Det kan också vara så att spaken eller reglagekabeln tar emot någonstans och då kan inte propelleraxel trycka in konan i ingrepp.
  7. sanktanna

    Dynastart

    Hej. Är det konstaterat att det är fel på själva dynastarten eller kan det vara fel på startreläet eller något övrigt elfel ? Be någon bilelektriker eller annan kunnig person titta på dynastarten om felet ligger i den. Ingemar
  8. Hej. Många oljetråg har en skvalpplåt med ett hål för oljestickan. Det är vanligt att sugslangen man för ner är litet krokig och då ofta kommer ovanför plåten och vänder uppåt. Ingemar
  9. Låter som felkopplat någonstans eller att det nya tändningslåset inte fungerar som det ska. Ingemar
  10. Hej. Lite svårt att förstå vad du menar. Har du monterat en startgenerator med start- och laddningsrelä? Kolla i motorns kopplingsschema att alla kablar är rätt kopplade. Även att du har rätt kabeldimensioner.
  11. Det gör att motorn får bättre kylning och blir inte övervarm i akterkant. Du ska använda den främre tempgivaren. Ingemar
  12. Hej. Om man monterar pluskabeln fel, mellan solenoiden och den långa sexkantmuttern kan kabelskon komma mot 50-anslutningen och då blir det så här. Kabeln ska sitta i andra änden av sexkanten. Ingemar
  13. Du borrar ett hål i frostbrickan, sätter i en dorn och bryter loss den. Hålet som ska borras i röret ska vara 8mm. Skaffa en ny bricka , gör rent i hålet, lägg gärna en sträng epoxilim i falsen och lägg dit nya brickan. Knacka sedan med en hammare på en annan hammare eller stålbit som hålles mot brickan tills den expanderar. Ingemar
  14. Hej. 200, 250 och 270 hade gummiklaffar i avgasutsläppet och om de finns kvar ska man inte ha bälg med klaff. 280 ska också ha bälg med klaff. 290 och senare ska vanligtvis ha öppen bälg. Man ska inte ha klaffar på flera ställen. Ingemar
  15. Hej. Kolla att inte reglerstången på insprutningspumpen har fastnat. Otroligt slarvigt att inte byta filter på 10 år! Ingemar
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy