Jump to content
Monday 18 October 2021

sanktanna

Företag
  • Content Count

    600
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

sanktanna last won the day on June 5

sanktanna had the most liked content!

Community Reputation

130 Expert

1 Follower

About sanktanna

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Varför skulle det vara ett DP-SM om det står DP-S1 på typskylten? För att se skillnader måste man gå igenom specar på båda dreven. Ingemar
  2. Det finns så vitt jag vet bara en avgasbälg med klaff, det.nr 876633. Den ska normalt bara användas till 280-drevet då det saknar klaff vid avgasutsläppet på drevet. Om gummiklaffen är borta på 250,270,290 o.s.v. kan det vara lämpligt att använda den även där. Ingemar
  3. DP-S1 utväxling 1,78:1. Ingemar
  4. Hej. Motorlådan brukar gå att ta bort i dom båtarna och då blir åtkomligheten ganska bra. Det finns en ombyggnadsats att montera så att oljefiltret sen sitter framför risern på BB sida. Ingemar
  5. Det är förmodligen ett skrivfel. Du får naturligtvis inte koppla DF till kontrollampan utan D+/61. Ingemar
  6. Ja, det finns det. Ingemar
  7. Det låter som förgasarna är för snålt ställda. Prova att skruva ut justerskruvarna till munstyckena 1/4 eller ev. 1/2 varv. Kolla även synkningen av förgasarna och att klockorna lyfter vid gaspådrag. Ingemar
  8. Det ser ut att vara en mekanisk teleflexstyrning på din bild. Styrstången som går ut genom skölden dras in av hydraulcylindern och därmed lyfter drevet. Om det finns en mätare för oljetryck så måste det finnas en givare till denna för att den ska fungera. En oljetryckskontakt styr bara en lampa. Ingemar
  9. Oljetryckskontakten sitter på blocket framför oljefiltret. Drevlyftcylindern är en del av styrarmen ut till drevet. Ingemar
  10. B20 fanns i två versioner med 100-drev. Den ena hette AQ 105 / 100A och hade en enkel strombergsförgasare 150- modell. Sen kom AQ 115 / 100B med en enkel solexförgasare. Din bild visar en flamdämpare till två solex och då hette motorn AQ130. Man kan ha bytt hela motorn eller bara monterat på dubbla förgasare. Se efter om det finns någon typplåt på bb-sidan på motorn. Ett A-drev har en lång oljesticka c:a 20 cm och ett B-drevets är c:a 8 cm. Ingemar
  11. Oljefiltren på D4/ D6 är inte tomma när man byter dom. De har ventiler som hindrar att oljan rinner ut. För att tömma filtren måste man göra hål i bägge ändar. Ingemar
  12. Drevlyftspumpen hör till ett 100-drev. Motorn är nog utbytt, då inte AQ 130 fanns med 100-drev. Ingemar
  13. Hej. Ursäkta, jag råkade skriva fel. Det ska vara 6,9. Ingemar
  14. Det finns ett verktyg att sätta splinesaxeln i vid demontering och montering av muttern men det går att klämma fast axeln i ett skruvstäd med mjukbackar. Det går att ta bort överhuset utan att ta av hela drevet. Observera vilka åtdragningsmoment som gäller! Ingemar
  15. Hej. Det är bara att ta bort de vattenrör som är ivägen och de fem muttrarna och sen ta av cylinderlocket. Återmontera i omvänd ordning. Dra muttrarna med 7,9 kpm. Varmkör och efterdra. Ingemar
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy