Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Helleman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    144
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

17 Trovärdig

Om Helleman

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Aha, ok, tack! Får göra rent det nästa säsong helt enkelt. Som sagt, kan väl inte vara superallvarligt att det är igensatt?
  2. Skaffade tolken och testade linjeringen och den var bra. 👍 Har nu bytt bälgar samt monterat ihop drevet igen utan några större problem. Dock lyckades jag inte hitta dräneringshålet på vattenslangen som måste vara riktad nedåt enligt manualen. Såg på lite videos att den kan bli igensatt och svår att hitta, men jag lyckades ändå inte hitta det. 😊 Misstänker att dräneringshålet används för att kvarliggande vatten ska kunna rinna ut vid upptagning av båten, så att det inte fryser och går sönder? Då är det ju isf inget problem nu utan jag får leta lite mer när jag tar upp båten i höst igen. Dock konserverar jag med glykol på hösten, så även om det blir stående vatten så fryser det inte. Nästa steg blir att starta motorn och se att vatten kommer ur drevet som vanligt samt att jag kan få drevet att snurra med växel i, sen är det bara att fortsätta med resten på båten inför sjösättning om en månad. 😁
  3. Hur lossar jag vattenslangen? I manualen och på youtube-filmer är det ju en plastmutter… Är min gängad också?
  4. Fick loss drevet idag. Det gick bra att dra ut drevet tills dess att drevet knappt hängde på de 6 skruvarna längre, då blev det plötsligt väldigt svårt att få det att komma mer utåt. Testade att dra in drevet igen och det fick ganska enkelt, men utåt så stannade det på samma ställe. Till slut så tog vi bort drevvaggan och endast höll i drevet (de 6 skruvarna hade släppt helt) och ruckade på det för att få loss det, och när jag sänkte drevet så att det låg mot ”armarna” på pivothuset, då lossnade det. Betyder detta att det är läge att linjera med en tolk? Vad är det som linjeras med tolken? Tänker mig att axeln går genom stödlagret och in i splinesen på utgående axel från motorn. Men vad i detta kan linjeras? Allt sitter väl ordentligt fast? Kände på stödlagret och det rullar väldigt mjuk och lent, inget skrap alls. Dock så kanske det inte rullar superenkelt, men det är ju å andra sidan 0-gradit och det kalla fettet i lagret gör det nog ganska trögt. Bifogar lite bilder på axel och knut på drevet. Ser helt ok ut tycker jag. Eller?
  5. Grymt, tack! Jag kände inte till att det kallades tolk, så jag har endast sökt på (Amerikanska?) artikelnumret utan större framgång. Den var ju inte billig. Hur ofta behöver man rikta med tolken?
  6. Ok, låter hoppfullt! 😊 Den där tolken har jag letat efter, var hittar jag den? Har hittat den på amerikanska sidor, kanske sökte jag på ett Amerikanskt artikelnummer (taget från Amerikanska youtube-videor). Priserna varierade med en faktor 10 mellan 300kr och 3000kr… Borde gå att få tag i Sverige eller iaf Europa?
  7. Nu när jag tittar närmre på det så ser det faktiskt ut som att pivotskruvarna på mitt drev liknar xzn. Kanske är de det som sitter på mitt drev av någon anledning? Kollade en video där dom lossade pivotskruvarna och där såg jag att de hade insex-skruvar, så insexbitsen jag beställt kommer nog inte fungera för mig tyvärr…
  8. Köpte denna istället: https://www.autoexperten.se/verktyg/handverktyg/krafthylsor--och-krafthylsverktyg/hylsor/krafthylsa-1-2-sexkant-1-2/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-N2us5jehAMVJlCRBR3piQeyEAQYASABEgKhD_D_BwE&gclsrc=aw.ds
  9. Sorry, slarvigt skrivet av mig, det ska vara ett insexs bits. Jag har kollat det på Mekonomen men lyckades inte hitta ett bits i den dimensionen... Hittade denna: https://www.xlmoto.se/product/hylsa-insex-unior-12-tumstorlek_pid-619900 Men vet inte hur kvalitén är. Kanske chansar på en sådan.
  10. Hmm, konstigt, mitt svar från imorse verkar inte kommit iväg... Men här kommer svaret igen: Jo jag har sett att några byter knutbälgen utan att ta bort pivotskrivarna, men det ser väldigt bökigt ut med att få allt på plats, särskild den lilla jordklamman som ska sitta på slangklämman till bälgen. Tänkte prova att göra detta utan att lossa pivotskruvarna, men om det blir bökgt så vill jag vara beredd på att lossa dom... Har du något tips på var jag kan få tag i en 1/2" insexhylsa? Googlar jag får jag i princip endast träff på insexhylsor med 1/2" fattning, inte storleken 1/2". Hade hoppats på att kunna köpa en på Biltema, men det verkar inte ha tum-storlekar...
  11. Ja jag går nog och köper en bitsats med storlekar upp till T80. Kan nog rädda mig framåt flera gånger också.
  12. Hehe, det är iofs helt sant! Min fru sa samma sak igår när jag beklagade mig över dilemmat. 😂
  13. Problemet är att det är ett ganska kraftigt torx-bits som behövs, och jag har inte den storleken. Men jag ska chansköpa lite storlekar och hoppas jag hittar rätt. Men om någon vet så slipper jag köpa flera storlekar i onödan.
  14. Ska lossa drevet på min Bavaria med en Volvo Penta V8 bensinmotor och drev av modellen DP-SM. Volvo Penta SX-drev är väldigt likt. I manualen står det att tappskruven till pivothuset är insex, men kollade min idag och jag har torx. Någon som lossat sitt drev och har torx-skruv och kan berätta dimensionen på den? Bifogar en bild från manualen som kanske kan beskriva vad jag menar. Jag ska byta drivknutsbälg, därav jobbet ovan.
  15. Nu har det kvittrande ljudet kommit tillbaka tyvärr, så jag bytte nog servopumpen i onödan… När jag monterade remskivan på den nya servopumpen noterade jag att servopumpens remskiva inte helt linjerar med övriga remskivor. Servopumpens remskiva behöver komma in någon millimeter till, men den är i botten och går inte trycka in längre. Blev kontaktad av en annan ägare av denna motorn som också tyckte att servopumpens remskiva inte linjerar med övriga. Om remmen drar lite snett så är det ju inte konstigt om den låter och har sig tänker jag. Jag kan även se att remmen blir lite fransig på ena sidan, där den antagligen ligger och drar snett. Som jag skrev ovan så tycker jag fästet för servopumpen känns klent, kanske har det deformerats något som gör att linjeringen blir lidande? Någon som upplevt samma sak?
×
×
  • Skapa nytt...