Jump to content
Thursday 08 December 2022

Helleman

Medlemmar
  • Content Count

    93
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About Helleman

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jaha, ok, innan filtret? Betyder det att ni alltså byter filter först? Tänkte mig en sån där tank samt slang med blåsa faktiskt. Var får man tag i avstägningskranen? Är det en vanlig vvs-ballofix? Hur vet jag att filtret blivit fullt? Stummnar blåsan då kanske, precis som med en utombordare?
  2. Kom på en sak; bränsleslangen mellan lågtryckspump och bränsleslang, behöver den primas med bränsle, och isf, skulle det funka att använda en bränsleslang med primerblåsa likt denna: https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransleslangar/bransleslang-8-mm-2000047725 Funderar på om det är helt tätt på pumpsidan så att det inte går att pumpa bränsle med primerblåsan? Eller hur gör ni?
  3. Tack! Hade faktiskt en tanke att göra ungefär så, men funderade lite på om folk verkligen gör detta eller om det är en överdriven instruktion från motortillverkarna för att klara sig från garantiåtgärder. Gör du enligt detta Rollen? Jag tänker att jag kör denna rutinen, sen efter det så kör jag snabbt igenom glykol genom sjövattensystemet. Borde ju inte förstöra ovanstående procedur om jag då kör på samma bränsleblandning, eller hur? Oavsett så stort tack för instruktionen. Nu vet jag exakt tid och varvtal till och med, 👍
  4. Tänkte återkoppla och avsluta den här tråden för framtida läsning. Bytte till slut servopumpen. Precis i början fanns ett litet kvittrande men det försvann relativt snabbt och sedan har jag kört hela säsongen utan vidare missljud. Så jag tror helt enkelt att det var pumpen som gick trögt och fick remmen att slira. Dock har jag fortsatt ganska mycket damm från remmen, men jag har blivit kontaktad av andra som upplever samma sak, så troligtvis är det mer eller mindre normalt slitage på remmen.
  5. Har sökt på forumet men inte lyckats hitta svar på min specifika fråga angående vinterkonservering av en bensinmotor med insprutning. Hur gör ni med konserveringen av själva förbränningsutrymmet? På min förra båt hade jag en förgasarmotor och på den sprutade jag Tectyl vinterkonserveringsspray in i förgasaren under drift (flamdämpare bortmonterad). Jag har förstått att detta inte är att rekommendera på en motor med insprutning. Har läst om att man kan köra på någon slags konserveringsbränsle. Gör någon av er det?
  6. Helleman

    Jabsco

    Fyndigt! Värt att prova om det fortsätter strula för mig.
  7. Helleman

    Jabsco

    Hahaha, öppet mål på den! 😁 Ok, kanske är värt att överväga för framtiden då. testade faktiskt en elektrisk i kompisens båt. Vet dock inte om det är en annan typ, det var i en Princess V42. Där tryckte man bara på en knapp för att få in vatten och en knapp för att skapa ett jäkla sug ut i tanken. Just den varianten kan jag definitivt överväga!
  8. Helleman

    Jabsco

    Njae, vet inte om jag känner mig bekväm med eltoa. Känns som fler saker som kan strula, och just toan vill jag inte ha strul med. 😊 Men jag misstänker att du inte har haft något strul?
  9. Helleman

    Jabsco

    Ok, tack för tipset! Då är det något sådant jag får försöka mig på. Går ju ganska lätt att komma åt den o-ringen faktiskt.
  10. Helleman

    Jabsco

    Väcker en gammal tråd. Jag har precis gjort service på min Jabsco-toalett och plockat isär och bytt alka packningar och o-ringar osv. Det funkade jättebra i 5 dagar, sen har det börjat gnissla något så förfärligt! Min förra båt hade jag i 5 år och den hade en likadan toalett som jag aldrig hade problem med och som jag aldrig servade heller. När jag servade min toalett så följde jag ett tips från youtube att hälla i lite olivolja i toaletten för att hjälpa pumpen att gå lite lättare i början. Det hjälpte, men nu funderar jag på om just det nu orsakar gnisslet? Någon som kommit på något för att få bort gnisslet lång tid? Kanske behöver jag plocka isär igen och ta bort o-ringen kring den svarta kolven och återställa den efter olivolje-kontamineringen?
  11. Har kollat oljenivån i servopumpen och den är överfylld. Det finns två nivåer på stickan, en för kall olja och en för varm. När jag kollade så var olja och motor kall, men nivån var över strecket för varm olja, så ganska mycket överfyllt. Sen lossade jag remmen och kände på alla hjul, och när jag snurrade på servopumpen så var där ett väldigt tydligt smattrande ljud inifrån själva pumpen. Snurrade jag till hjulet så snurrade det ett par varv innan det stannade. Vet inte hur lätt det borde snurra dock. Hjulet har som jag sagt tidigare ett tydligt axiellt glapp, tom så mycket att jag kan röra det axiellt även när remmen är monterad och spänd. Jag tror att den gamla remmen egentligen inte var slut, utan att servopumpens hjul går trögt och får remmen att slira och därmed låta. När jag sprutade på vatten på remmen så tystnade den för att den inte slirade lika mycket, eller inte blev lika varm av slirandet. Allt damm jag såg från remmen som fick mig att tro att den var på g att gå sönder, var kring hjulet för sevopumpen. Nu fanns där också nytt damm från den nya remmen, vilket indikerar att den slirar och slits. Det måste ju bara vara servopumpen som är kass, eller vad tror ni? Ska iaf börja läsa på vad det innebär att byta servopump. Tror jag skapar en ny tråd för det också.
  12. Ska ner ikväll och kolla oljenivån i servopumpen, det har jag faktiskt inte kollat. Kommer passa på att lossa remmen och känna på alla hjul mer noggrant. Men som sagt, skulle vara intressant att veta om det ska vara något axialt spel på remskivan till servopumpen? Annars är nog den pumpen huvudmisstänkt… Undrar hur bökigt det är att byta en sådan pump med oljeanslutningar och luftning och så?
  13. Hmm, tror inte det. Min är en standard generator som alltid är inkopplad men belastar olika hårt beroende på om den behöver ladda batterier eller andra förbrukare hårdare.
  14. Tror inte det. På bilder ser den väldigt lik andra likadana motorers generatorer och den ser ut att vara lika åldrad som resten av motorn. Standard remskivan också. Har sett att man kan köpa en kraftigare variant som då kommer med annan remskivan. Tomgången är klockren förutom kanske första 5 sekunderna efter att motorn stått någon dag.
  15. Det är en automatisk remspännare, men jag har tryck på det ställe där det är längst mellan två hjul och då kan jag trycka in remmen ca 1cm, vilket jag läst är en bra tumregel. Det du beskriver är också en bra tumregel, men jag har inte provat den. Tror dock inte det går att vrida mer än 90 grader, men jag kan prova. Misstänkte generatorn allra först också, men har snurrat på den och den låter ingenting då, vilket det gjort på mina tidigare motorer i bil och båt som jag bytt på. Så generatorn är inte huvudmisstänkt, just nu iaf. Den är ju annars väldigt lätt att byta, så hade gärna fått varit den… På bil när man pratar koppling som du beskriver så är det väl oftast ac-kompressorn tror jag. Tror inte någon av hjulen på min båtmotor har någon koppling.
×
×
  • Create New...