Jump to content
Thursday 15 May 2025

Helleman

Medlemmar
  • Content Count

    154
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 Trovärdig

About Helleman

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hahaha, är det sant? 😂 Stort tack för den infon! Då har jag gjort helt rätt helt enkelt! Skönt!
  2. Jag tömmer och fyller nertiltat och är (överdrivet 😊) noga att drevet är i våg. Dock fyllde jag första gången med upptiltat drev för att kunna fylla genom hålet för nivåpluggen, eftersom pumpverktyget jag skaffat inte passade i hålet för påfyllning och urtappning, i botten av drevet, bakom propparna. Men eftersom jag endast fick i 1,8 liter, så misstänkte jag luftficka och när jag fick hem en adapter till mitt pumpverktyg, så tömde jag drevet igen (nertiltat) och fyllde på underifrån i nertiltat läge väldigt långsamt, precis som det står i manualen. Fyllde tills det började rinna ut ur nivåhålet. Kollade stickan och nivån var rätt, men endast 1,8 liter påfyllt denna gången med. 🤷‍♂️
  3. Näe, det är ett slutet system i själva drevet, så inga externa behållare eller slangar eller så.
  4. Tack för era tankar! Jag tänker likadant, men kände att jag behövde lite mentalt stöd 😊, eller info om att jag gjort något fundamentalt fel. Näe tyvärr så mätte jag aldrig hur mycket olja jag tappade ur i höstas. Den tanken slog mig också att jag borde gjort 😊, men då var jag bara fokuserad på om det fanns vatten eller metallspån i oljan, vilket det inte gjorde. Men jag tömde ut och lät det stå öppet väldigt länge, sen nu i våras tog jag bort pluggen igen för att byta till en ny o-ring, och då rann det ut ca 2dl till. Nästa gång ska jag tömma drevet, sen efter det hissa det upp och ner och åt sidorna och se om jag kan få ut mer. Det har jag ju faktiskt inte testat. Att det skulle finnas lite gammal olja kvar har jag inget problem med. Värre om det är fel nivå. Men jag ska ner och kolla nivån nu och är den fortfarande ok så låter jag det vara så, och sjösätter. Det roliga är att verkstadsmanualen säger att man efter ett komplett oljebyte, ska kolla nivån efter att man kört ett tag. 😂 Funkar ju skitbra med ett drev under vattennivån…
  5. Ingen som har någon ide? 😊 Sjösättning till helgen. Hur skulle ni göra? Bara att köra?
  6. Jag lyckas inte få rätt oljemängd i mitt Volvo Penta DP-SM drev, som sitter ihop med en 5,7 GXI-g (V8 bensin). Drevet ska ha 2,4 liter olja, men jag får bara i 1,8 liter, sen är det fullt på stickan. Först fyllde jag drevet genom att tilta drevet och fylla på genom hålet för nivåpluggen, med oljestickan urmonterad för att driva ur luft. Detta då mitt oljepåfyllningsverktyg inte passade i hålet för oljepluggen för att fylla nerifrån på drevet, vilket manualen skriver att man ska göra. Jag fyllde på 2 liter och till min förvåning så hade jag nu för mycket olja på oljestickan. Jag provade att hissa drevet och svänga fram och tillbaka, samt även starta motorn och köra drevet framåt och bakåt på låga varv. Detta för att få bort en eventuell luftficka. Detta tyvärr utan framgång. Tog beslutet att tömma drevet och fylla med ny olja nu när jag fått hem rätt adapter så att mitt oljepåfyllningsverktyg passar drevet. Således fyllde jag drevet med olja underifrån, från oljepluggens hål, med nivåplugg samt oljesticka urmonterad. Fyllde väldigt långsamt för att inte få luftfickor. Fyllde tills olja började rinna ur nivåpluggens hål, precis enligt verkstadsmanualen. Dock samma sak nu, fick endast i 1,8 liter olja… Körde samma procedur för att få bort en eventuell luftficka genom hissa och sänka drevet och svänga höger och vänster, men ingen skillnad. Varför blir det så här? Känns ju inte alls bra att det skiljer så mycket mot hur mycket olja det borde vara i drevet.
  7. Ok, bra. Jag känner mig mer trygg med spisen jag tänkt vi ska skaffa nu. Omnia har vi funderat på att skaffa, verkar populär. 😊👍
  8. Ok, tack. Låter som att du tycker effekten är ok? Din stora på 1,8kW borde ju inte vara en enorm skillnad mot 1,5kW som den spis jag kollar på har. Jag har liksom ingen känsla för effekten på en gasolspis alls… 😊
  9. Den lilla brännaren på din spis är på 1,5kW, precis som på den spis jag kollar på. Känns den klen? Använder du den mycket eller är det typ bara den större du använder?
  10. Din spis har enligt spec en brännare på 1kW och en på 1,8kW. Hur upplever du effekten på dina brännare och hur lång tid det tar att tex koka vatten? Planerar att sätta in gasolkök i min Bavaria 27 uppe vid wetbaren. Har en original elgrill där som vi aldrig använder och jag har hittat en spis som i princip funkar direkt i det hålet. Dock har den 2 brännare med endast 1.5kW effekt per brännare, vilket känns lite.
  11. Aha, ok, tack! Får göra rent det nästa säsong helt enkelt. Som sagt, kan väl inte vara superallvarligt att det är igensatt?
  12. Skaffade tolken och testade linjeringen och den var bra. 👍 Har nu bytt bälgar samt monterat ihop drevet igen utan några större problem. Dock lyckades jag inte hitta dräneringshålet på vattenslangen som måste vara riktad nedåt enligt manualen. Såg på lite videos att den kan bli igensatt och svår att hitta, men jag lyckades ändå inte hitta det. 😊 Misstänker att dräneringshålet används för att kvarliggande vatten ska kunna rinna ut vid upptagning av båten, så att det inte fryser och går sönder? Då är det ju isf inget problem nu utan jag får leta lite mer när jag tar upp båten i höst igen. Dock konserverar jag med glykol på hösten, så även om det blir stående vatten så fryser det inte. Nästa steg blir att starta motorn och se att vatten kommer ur drevet som vanligt samt att jag kan få drevet att snurra med växel i, sen är det bara att fortsätta med resten på båten inför sjösättning om en månad. 😁
  13. Hur lossar jag vattenslangen? I manualen och på youtube-filmer är det ju en plastmutter… Är min gängad också?
  14. Fick loss drevet idag. Det gick bra att dra ut drevet tills dess att drevet knappt hängde på de 6 skruvarna längre, då blev det plötsligt väldigt svårt att få det att komma mer utåt. Testade att dra in drevet igen och det fick ganska enkelt, men utåt så stannade det på samma ställe. Till slut så tog vi bort drevvaggan och endast höll i drevet (de 6 skruvarna hade släppt helt) och ruckade på det för att få loss det, och när jag sänkte drevet så att det låg mot ”armarna” på pivothuset, då lossnade det. Betyder detta att det är läge att linjera med en tolk? Vad är det som linjeras med tolken? Tänker mig att axeln går genom stödlagret och in i splinesen på utgående axel från motorn. Men vad i detta kan linjeras? Allt sitter väl ordentligt fast? Kände på stödlagret och det rullar väldigt mjuk och lent, inget skrap alls. Dock så kanske det inte rullar superenkelt, men det är ju å andra sidan 0-gradit och det kalla fettet i lagret gör det nog ganska trögt. Bifogar lite bilder på axel och knut på drevet. Ser helt ok ut tycker jag. Eller?
  15. Grymt, tack! Jag kände inte till att det kallades tolk, så jag har endast sökt på (Amerikanska?) artikelnumret utan större framgång. Den var ju inte billig. Hur ofta behöver man rikta med tolken?
×
×
  • Create New...