Jump to content
Monday 18 January 2021

Helleman

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Helleman

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok, så kan det kanske vara... Ok, då ska jag inte plocka isär för att kolla det då. Då är jag tillbaka på ruta ett för att förstå varifrån ljudet skulle kunna komma... Önskar jag kunde kolla stödlagret utan att behöva montera bort motorn...
  2. Ok, hur ser du det? Men det var lite det jag var inne på längre upp i tråden, tidigare ägaren sa att innanmätet uppgraderats till DPE vid en renovering av drevet. Har för mig att han sa att allt var uppgraderat till rostfritt, kan det stämma? Det var pga av det väldigt viktigt att jag använde samma olja som man har till DPE-drev och inte det man använder till det andra drevet. Den skulle iom uppgaderingen klara av en V8:a. EDIT: Inser nu att jag inte varit så tydlig med uppgraderingen av innanmätet. Vet att jag skrivit det vid ett par tillfällen, men tagit bort det för att mitt inlägg blev rörigt...
  3. Vet inte hur detta ser ut, men det låter som att man bryter tätningen och att man efteråt behöver provtrycka och eventuellt packa om drevet?
  4. Jag menar hur du kom åt det? Var du tvungen att demontera svänghjulskåpan då alltså? Om jag ska göra det på min båt så har jag förstått att jag måste lyfta ur motorn, eller iaf lossa den och vinkla den, vilket ju är ett jäkla jobb. Tänkte om du lyckades kontrollera lagret på annat vis?
  5. Har inte testat att trimma och lyssna faktiskt. Dock verkar trimningen fungera som den ska, givaren visar konstant nivå och jag kan trimma som jag vill, även om jag inte laborerar så mycket med det faktiskt. Mina kolvar samt pump byttes precis när jag köpte båten för 5 år sedan, så de är ganska fräscha.
  6. Aha, ok. Tack! Då skulle jag kanske kunna känna ett spel om jag ruckar drevet rakt upp och ner då kanske? Alternativt att det går att känna när jag plockat bort drevet? Är det lurigt att lägga till shims om det skulle vara problemet? Ser inte riktigt hur det sitter ihop. Du skriver att ditt axiallager är ok, hur kontrollerade du det?
  7. Eller är det spelet mellan den ”blanka” metalldelen (se bild) som trimkolvarna skjuter mot som glappar lite gentemot skölden? Det glappar väldigt lite, rör sig ett par mm typ. Tyvärr blev filmerna på detta för långa och kan inte laddas upp...
  8. Har nu varit nere och känt på drevet. Visst glappar det i trim-riktningen så att säga, men det glappet är ju liksom i anslutningen till haken som man kan släppa på för att lyfta drevet helt. Misstänker att det inte är detta spel som avses? Se bifogad film. IMG_6397.MOV
  9. Ok, får åka ner till båten imorgon och känna och titta lite. Återkommer.
  10. Aha, ok. Går det att känna det spelet? Dvs hjälper det att gå ut och rucka på drevet upp och ner? Ska det inte vara något spel alls?
  11. Nej, jag ska inte köra utan sjövatten då jag ändå har drevsäcken, så det är lugnt. 🙂 Kan det finnas en gummidämpning kvar eftersom mitt drev är uppdaterat till DPE? Om dom endast åtgärdade drevet men inte svänghjulet tänker jag. Intressant med spelet. Jag har faktiskt alltid tyckt att det varit ett ganska stort spel när jag vickat drevet fram och tillbaka när båten är på land. Jag har dock inget att relatera till så jag har inte vetat hur stort spel det ska vara. Hur kan jag kontrollera detta?
  12. Jag ska montera bort drevet har jag tänkt. Kan jag undersöka knutkorset efter glapp för hand då? Jag hade tänk prova det. Jag har också funderat över knutkorset, så när båten var i så gjorde jag ett ”knut-kors-test”. Jag svängde maximalt åt vardera håll när jag körde i typ 2knop och gav lite gas och lyssnade efter knackljud, ungefär som när man testar drivknutarna på en bil. Jag hörde inget konstigt ljud. Är detta ett tillvägagångssätt som funkar? Jag kan starta motorn på land. Jag kör med drevsäck. Dock, måste jag tilta för att lyssna efter ljud? För det funkar kanske inte jättebra med drevsäck... Jag har inte testat att snurra propellrarna i friläge. Om jag testar, vad ska jag känna/lyssna efter? När jag kör motorn på land på tomgång, eller något höjd tomgång, så tycker jag mig inte höra något konstigt ljud. Vad ska jag lyssna efter här?
  13. Hmm , och det misstänker jag att jag endast kan undersöka med motorn ur?
  14. Hej När vi kör vår Flipper 717C i marschfart, ca 25 knop, uppkommer ett något hamrande ljud som man hör när man sitter i soffan bak. Jag tycker man kan känna hamrandet i soffan/skrovet också. Det är inget jättehögt ljud, vi hade aldrig hört det om vi nyss fått båten, utan vi har lärt oss hur saker låter och därför kan vi svagt höra detta. Ljudet finns inte kvar när vi åker i låg fart, ca 5 knop eller så. Det är inget vinande eller tjutande ljud, inte heller direkt mullrande eller skrapande, utan lite hamrande. Jag tänker ett lager som glappar, alternativt att något vibrerar något vid högre vibrationer på motorn. Kan det vara ett stödlager? Isf, hur kollar man det? Hur många stödlager, eller liknande lager, finns det? Båten är som sagt en Flipper 717C årsmodell 1989. Motorn är en Volvo Penta Aq205 från 2007. Detta är alltså V6:an på 205hk. Drevet är ett Volvo Penta AQ 290 DP-E (uppgraderat till DP-E vid totalrenovering av förre ägaren).
  15. Har nu varit på Erlandssons brygga och köpt ny vajer. Återkommer med resultatet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy