Jump to content
Tuesday 30 November 2021

Helleman

Medlemmar
  • Content Count

    56
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About Helleman

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Funderade på om förgasaren kan behöva en rengöring? Jag har ju aldrig sett någon extra rök från motorn, men å andra sidan är ju avgasutblåset under vattnet. Däremot har jag tyckt att det blivit mer svart beläggning i vattnet när jag kört motorn på land med en drevsäck. Denna svarta beläggning i vattnet måste ju komma från avgaserna och kanske skulle kunna jämställas med svartrök, eller? Läste på CRC:s hemsida att deras förgasarrengörare kan råda bot på detta. Vad tror ni om den teorin? Ska sägas att när jag bytte tändstift i våras så var det ganska svarta, inte överdrivet sotiga, men något svarta snarare än brunaktiga vilket väl är hur de ska se ut?
  2. Vinterkonserverade i lördags och höll ett extra öga på choken när jag varmkörde motorn. Luckan var stängd när motorn startades men efter kanske 2 min på tomgång så var den nästan helt öppen och strax därefter helt öppen, så den verkar iaf öppna som den ska.
  3. Eller hur? 😁 Ja bara att hålla tummarna. Ska passa på att se över förgasaren ändå. Vet inte hur mycket jag vågar greja med den, men ska läsa på. I värsta fall får jag ta loss den och lämna in för justering/rengöring. Har svårt att tro att det skulle vara ett problem med övriga motorn då den går så himla fint.
  4. Kom på att en kille på båtklubben använde samma som jag, dvs Trillux, men när han hade nederdelen kvar av drevet tog sprayburken slut. Han fick låna Jotun av en annan kille för att kunna avsluta målningen av drevet och när han sen tog upp båten så var det massor med goja och en del tulpaner på ovandelen av drevet medans underdelen var helt rent! 😊
  5. Hmm, intressant. Våra problem började samtidigt som vi bytte bottenfärg (till Biltemas självpolerande) och även om det inte växte några havstulpaner så var det nog lite mer grön sörja än tidigare... Dock fokuserade jag mest på tulpanerna och trodde färgen var ok. Innan dess körde vi med International Cruiser One. Kanske ska återgå till den i vår, samt byta drev och propellerfärg, för där växer det ju massor varje år. Där använder vi International Trilux, men har fått höra nu att den inte är så bra. Jotuns ska tydligen vara mycket bättre.
  6. Japp, havstulpaner så klart! 😁 Hade ett gäng på propellerna också faktiskt. Var inte ute mycket i år, men vill minnas att vi var ute nån sväng innan Juli, så det borde varit innan havstulpanerna växer på. Funderar på om det kanske är förgasaren som behöver kollas över. Ska kolla ovanstående videor och se om jag kan lära mig något. Nu är ju båten uppe, så kanske mer testkörning får göras i vår.
  7. Mmm... Och ytan är dessutom väldigt slät och fin när vi målat den. Var mer en tanke som dök upp, ifall jag varit för slö och nu får sota för det. 😊
  8. Sen uppdatering: gjorde rent flamdämparen ordentligt, men sen när jag skulle ta ut båten på semestern kom jag knappt upp i plan. Visade sig att jag hade ordentligt med snäckor på drevet. Skrapade bort det mesta och var sen tillbaka på maxfart 27 knop och förbrukning på 2,6-2,7l/distans. Fortfarande samma tendens att den drar mindre på maxfart... Tankade och konstaterade att uppmätt förbrukning stämmer bra överens med verkligheten. Kom inte till att testa att köra med motorrumsluckan öppen eller kolla choken. För mycket annat på schemat och i huvudet... Funderar på om flera lager av gammal färg kan påverka negativt? Brukar bara spola av och rolla på ny bottenfärg varje år.
  9. Ni som har en Bavaria Sport 27 med ankarspel i aktern. Vad för ankarspel har ni och hur är det monterat? Går i köpartankar på en sådan båt, men flera är ju utan ankarspel i aktern...
  10. Hahaha, ok, jag är för lättlurad...
  11. Bytte stift inför säsongen och några var lite fuktigare än de andra och något sotiga/svarta. Såg ganska ok ut, men de var ju inte så där ljusbruna som jag fått för mig att de ska se ut. Ska sägas att motorn går fint utan misständningar i hela varvtalsregistret.
  12. Det var isopropanol jag syftade på när jag skrev ”sprit”. Jag har det när jag rengör insmorda prylar när jag servar min mountainbike. Tar bort allt och lämnar inte kvar rester av lösningsmedel. Då kör jag på det. 👍 Vad gäller returen av kolven så kommer ju den upp av att övriga cylindrar tänder. Var finns det en fjäder menar du?
  13. Jag har flamdämpare. Kanske att jag inte gjort rent den sen i fjol faktiskt! Det får bli första grejen, att blåsa rent den. Tips på hur den ska rengöras annat än att spruta på sprit och torka och blåsa med tryckluft? Kolvuppstötarfjädrar??? Du busar, eller hur? 😊
  14. Tanken har slagit mig där också, men hittills verkar det stämma med mängden bränsle jag petar i båten. Dessutom kvarstår att jag tappat maxfart.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy