Jump to content
Monday 02 August 2021

Helleman

Medlemmar
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Helleman

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hahaha, ok, jag är för lättlurad...
  2. Bytte stift inför säsongen och några var lite fuktigare än de andra och något sotiga/svarta. Såg ganska ok ut, men de var ju inte så där ljusbruna som jag fått för mig att de ska se ut. Ska sägas att motorn går fint utan misständningar i hela varvtalsregistret.
  3. Det var isopropanol jag syftade på när jag skrev ”sprit”. Jag har det när jag rengör insmorda prylar när jag servar min mountainbike. Tar bort allt och lämnar inte kvar rester av lösningsmedel. Då kör jag på det. 👍 Vad gäller returen av kolven så kommer ju den upp av att övriga cylindrar tänder. Var finns det en fjäder menar du?
  4. Jag har flamdämpare. Kanske att jag inte gjort rent den sen i fjol faktiskt! Det får bli första grejen, att blåsa rent den. Tips på hur den ska rengöras annat än att spruta på sprit och torka och blåsa med tryckluft? Kolvuppstötarfjädrar??? Du busar, eller hur? 😊
  5. Tanken har slagit mig där också, men hittills verkar det stämma med mängden bränsle jag petar i båten. Dessutom kvarstår att jag tappat maxfart.
  6. Ja barnen har ju blivit större, men fortfarande ganska lätta, och jag har INTE blivit tyngre! 😂 men just automatchoken har jag tänkt att kolla faktiskt. Har funderat på om den får för lite luft.
  7. Hej! Senaste säsongerna har jag märkt att min båt börjat dra mycket mer bränsle samtidigt som den tappat i fart. Dessutom drar den som minst bensin på maxvarv (förutom mot när man ligger och puttrar i 5 knop så klart)... Tidigare år har jag mätt upp föbrukningen till 1,7-2,0 liter/distans beroende på hur gynsamma förhållandena är. Jag har en Garmin flödesmätare kopplad till min plotter. Förbrukningen är då uppmätt kring 23 knop. Den maxade då på 32 knop, kommer inte ihåg föbrukningen mer än att den blev högre på maxfart, kan minnas att det låg på 2,7 kanske. Varvtal kommer jag tyvärr inte ihåg. Nu ligger förbrukningen i 23 knop på 2,7 liter/distans, varvtalet någonstans 3800rpm, ökar jag till 25 knop minskar det till 2,5 liter/distans och kör jag max kommer jag upp i 27,5 knop och då drar den 2,3 liter/distans och varvtalet ligger på 4200rpm. Jag har ingen påväxt på båten ännu. Båten är en Flipper 717 och det sitter en VP aq205 i, dvs V6 bensin på 205hk. Dock har jag en 4-ports Holleyförgasare som ska ge 10% till. Motorn går jättebra och startar direkt. Stabil tomgång och inga hack eller så. Nya stift för säsongen. Motorn är från 2007 och går väldigt få timmar per säsong, kanske max 10 timmar.
  8. Tack för utlåtandet! Båten körs i Östersjön, så bräckt vatten. Har haft båten 5 säsonger, men jag tror tidigare ägaren bytte dom ganska nyligen. Skönt att få en bekräftelse på att det kommer hålla ett tag till, som bonus på startmotorbytet som var anledningen till att jag plockade bort knä och limpa. Hade igång båten på land idag och den nya startmotorn brummade på väldigt dovt och fint. Men hann knappt höra för motorn startade efter knappt en sekunds krankande. 😊 Nu är vi redo för sjösättning nästa helg. 👍😊
  9. Nu är det återmonterat igen. Så här ser avgaslimpa och knä ut i kanalerna. Tycker det ser ganska fräscht ut?
  10. Vilket moment är det på skruvarna till avgaslimpa och knä? Behöver jag ta hänsyn till värmeutvidgning?
  11. Men du menar att dom funkar utmärkt i min aq205? Championstiften alltså?
  12. Aha, ok. Men eftersom detta är Volvo original för aq205-motorn, samt att gänglängden är densamma och elektroden endast sitter 4-5mm längre in, så borde det vara rätt? Det här med lång gänga, antar att det innebär att gängan är så pass lång att gängann så att säga kommer gå in i cylindern när tändstiftet bottnar ur, dvs är fullt iskruvad, och att själva tändstiftet då går för långt in i cylindern och därmed riskerar att krocka med kolven? Alltså, samma gänglängd men med en elektrod 4-5mm längre in är ok. Längre gänglängd som innebär att elektroden kommer längre in än ett par mm är inte ok. Är det en korrekt sammanfattning?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy