Jump to content
Tuesday 14 July 2020

MrMe

Medlemmar
  • Content Count

    114
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About MrMe

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok... men jag har tänkt använda glasunderlägget som "form" d.v.s. mitt första lager epoxy blir framsidan. Ska jag alltså börja med att lägga "Peel Ply" på glaset innan jag börjar? Då blir väl även PVA helt överflödigt? Eller har jag tänkt helt bakvänt och ska låta det sista lagret bli det främre? Jag tänker att det borde bli lättare att få en alldeles jämn epoxyyta i det första lagret (mot glaset) än det sista...
  2. Super tack för svar! Varför bör jag använda Peel Ply som sista lager? Detta blir ju "baksidan" av panelerna som inte kommer synas - det enda jag behöver är att säkerställa att skivan blir tillräckligt slät för att ligga bra mot underlaget när den monteras i båten? Blir den inte det med hjälp av aluminiumroller och kanske en vända med slipmaskinen efteråt? Bra med påminnelsen om skyddsutrustning - det står på inköpslistan
  3. Hej, Jag har läst ett antal trådar och sett några videoklipp om att laminera kolfiber och har tänkt ge mig på ett försök. Vill dock gärna bekräfta att jag tänkt rätt och även ställa ett par kompletterande frågor. Jag kommer (nästan) uteslutande använda mig av biltemas material (lättillgängligt). Jag vet också att det går att köpa färdiga skivor - men vad är det för sport med det 🙂 Tänkt arbetsgång: 1. Använda en glasruta om underlag 2. Vaxa glasrutan 3. Bre på PVA (släppmedel) med en svamp och låta denna torka FRÅGA 1: Behöver jag både vax och släppmedel?? 4. Pensla på ett lager epoxi och låta denna torka tills dess att den är klibbig men inte torr 5. Lägga på ett lager kolfiberduk 6. Mätta kolfiberduken med mera epoxi (penslas) 7. Rolla bort ev. luftbubblor med aluminiumroller 8. Lägga på nästa lager kolfiber och epoxi samt rolla FRÅGA 2: Hur många lager 200grams kolfiberdukar kan det tänkas behövas för att få en skiva som är stabil nog. Dagens instrumentpanel är i aluminium och cirka 1mm tjock FRÅGA 3: Finns det anledning att lägga ytterligare en glasruta med tyngder ovanpå paketet under torktiden? Känns onödigt komlicerat att få bort allt när det härdat, men det kanske krävs för att skivan ska bli riktigt platt 9. Efter 1-2 dygn räknar jag med att ha en färdig skiva 10. Såga ut profilerna för instrumentpanelen ur den färdiga skivan med hjälp av en sticksåg med finast möjliga blad 11. Såga ut för instrument, plotter m.m. med sticksåg, hålsåg och borr 12. Snygga till kanter med dremmel 13. Sandpappra och våtslipa kanter 14. Polera de färdiga bitarn FRÅGA 4: Rekommendationen verkar sedan vara att klarlacka med 2K lack. Hur viktigt är detta? Jag tänker att det säkert blir supersnyggt första året, men ur ett underhållsperspektiv känns det inget vidare att behöva bättra på klarlacken var tredje år eller så då det skulle kräva att alla instrument, strömbrytare m.m. skulle behöva tas bort. Åsikter och tips emottages tacksamt! /Christian
  4. Första dagen på semestern skar drevet. Söker med ljus och lykta efter ett Penta 290 drev duoprop utväxling 1:95 Tips?
  5. Hej, Har nyligen köpt en båt med en VP AQ 271 V8. Båt och motor går hur fint och jämnt som helst - men vid fyra olika tillfällen har jag råkat ut för något otrevligt. Efter att jag varit ute och kört och sedan slår av så går inte motorn ner till tomgång utan stannar mellan 1500 och 2000 varv. Detta i sin tur är ett för högt varv för att jag ska kunna lägga ur växeln (VP 290DP). Efter en del juckande fram och tillbaks med gasreglaget brukar det ordna upp sig och tomgången återgår till normala 700(?) varv och allt funkar fin-fint. Min första teori var att det var reglaget som strulade - det är det inte. Nu senast kunde jag se att gasviren hade släppt helt så det är inte reglaget som orsakar den höga tomgången. Min nuvarande teori (förhoppning?) är att det är förgasaren som skulle behöva en rengöring/justering/renovering. Vad tror ni experter? Är jag på rätt spår. Det som talar emot detta bör vara att det inte inträffar varje gång utan vad det verkar högst sporadiskt. Är det någon som känner igen symptomen och kan ge tips i ämnet? /Christian
  6. MrMe

    Oljenivå AD41B

    Hej, Jag har kikat på en motor som stått still under lång tid och läckt ut en massa olja. Min fråga är: Hur mycket olja ligger det ovanför skarven mellan oljetråg och block? Jag tänker att på en stillastående motor så borde det inte kunna läcka ur mer olja än det som ligger över oljetrågspackningen. Om det är mer än så som läckt ut så borde den enda rimliga förklaringen vara att det är själva tråget som läcker (rostat sönder). I det här fallet är det flera liter olja som läckt ut... Tack på förhand! /Christian
  7. Har tyvärr inget svar på din fråga men prova sealineforum.co.uk /Christian
  8. Hej, Som tidigare skrivits så är det mycket "tycke och smak". Jag körde en Saltö 31 i fem år med axel och jag skulle absolut välja axel igen. 1. Med axel så är motorn monterad mitt i båten och inkräktar därför inte på akterruffen 2. Manöverbarheten är kanon - även i låga farter. Tyvärr gäller inte detta när man backar, då det är lite trixigare, men min båt hade bogpropeller vilket löste just det problemet. Att Saltö 31 skulle vara vindkänslig håller jag inte med om. Det är en ytterst trygg - på gränsen till tråkig båt (om man bortser från de senare exemplaren när man monterade en flybridge på en alldeles för smal båt). Att tänka på då? Först och främst - i princip alla 220 Saltö 31:or som byggdes var unika och byggdes så som kunden ville ha dem. Det innebär att bara för att du hittar en som passar er så behöver inte det gälla övriga. Några exempel: 1. Axel / Drev 2. Med eller utan akterruff 3. En eller två motorer 4. Pentry i sittbrunn eller i salong 5. Förarplats på styrbord eller babord sida 6. Garderob eller toalett eller ingetdera i akterruffen 7. Gul, Grön, Vit, Grå m.m. 8. Bensin/Diesel 9. Midkabin eller ingen midkabin 10. 12 eller 24 volts elsystem och så vidare och så vidare... Många Saltö 31:or har blivit "sönderlackade" genom åren. På varvet så oljades allt trä - inget lack. Många ägare har senare med olika bra resultat försökt att "uppgradera" genom att lacka. Känner inte till några generella svagheter hos båten - men många av dem börjar bli rätt gamla nu (sista tillverkades 1989 och den första 1973) så skick och tidigare ägare är väl det som avgör. /Christian
  9. MrMe

    Sealine S34

    Hej, Har själv en S37 och har inte hört talas om problemet du beskriver - därmed inte sagt att det inte finns. Kolla gärna på Sealine forumet - otroligt mycket kunniga människor där som säker kan svara: http://sealineforum.co.uk/ /Christian
  10. Stort tack för hjälpen! Det var precis så enkelt som det såg ut i beskrivningen och nu visar varvräknaren exakt!
  11. Kanon! Tack för den. Ska prova i helgen och återkommer med resultat /Christian
  12. Hej, jag köpte denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Varvtalsraknare-laser-2000039718/ på biltema. /Christian
  13. Hej, monteringsanvisningen vore mycket välkommen. Jag har nu mätt upp verkligt varvtal med följande resultat: Varvräknare/Verkligt varv 600 / 720 1000 / 1190 1500 / 1800 2000 / 2400 2500 / 2930 Som referens mätte jag även upp den andra motorn (där jag inte bytt generator): 600 / 725 1000 / 1200 1500 / 1900 2000 / 2080 2500 / 2670 /Christian
  14. Hej, jag har nyligen bytt generator på min ena motor. Efter det så känns det som att varvräknaren på den motorn visar några hundra varv för lite. Jag trodde då att remskivan på den nya generatorn var större och därmed visade ett för lågt varv - men den är exakt lika stor som den gamla. Felet verkar öka med varvtalet - d.v.s. På tomgång verkar det nästan rätt men vid 3000 varv gissar jag att den visar cirka 300 varv fel. Jag har inte rört varvräknaren så ev. Inställning för motortyp bör stämma. Tänkte nu mäta upp varvtal med en optisk mätare och undrar därför om det går att justera/kalibrerar varvräknaren om jag kan bekräfta felet? /Christian
  15. På min 2355 så var det dålig tätning under soffan på babordssidan som ledde till vatten i midkabinen
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy