Jump to content
Wednesday 08 February 2023

MrMe

Medlemmar
  • Content Count

    159
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

MrMe last won the day on January 7

MrMe had the most liked content!

Community Reputation

27 Expert

About MrMe

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ilver 35 Cymawa

Recent Profile Visitors

1,106 profile views
  1. Hej alla, Spännande reflektioner och intressanta synpunkter. Visst vore det kul om jag som "vanlig löntagare" hade kunnat unna mig en splitter ny 35 fotare, men båtar är och har "alltid" varit dyra för vanliga löntagare. Jag hade tidigare en Saltö 31 byggd 1973 i vilken jag hittade originalkvittot på rimliga 220.000. 1973 var den genomsnittliga månadslönen i Sverige 3917:- (Tjänstemän privat sektor) Det innebär att min Saltö kostade 4,68 årslöner. 2021 var genomsnittslönen 48.800 för samma tjänstemän och ska denne person spendera 4,68 årslöner på en båt blir summan 2,74 MSEK En ny Aquador 300HT vilket jag gissar är en ganska relevant jämförelse mot 70-talets Saltö kostar 3,3 MSEK vilket är ytterligare en årslön (5,63) Att Aquadoren är dyrare än Saltön är också rimligt då utrustningarna skiljer ganska markant. Som exempel bestod navigationsutrusningen på min gamla Saltö av en för tiden väldigt avancerad elektronisk kompass medans en modern båt har elektronik för rejäla summor. Så visst är det mycket pengar för en båt - pengar som kanske inte just jag har råd med men jag kan glädjas åt att det finns så många andra som faktiskt HAR råd - för det betyder att dessa fina båtar snart kommer ut på begagnatmarknaden för sådana som mig /Christian
  2. Hej, Jag har monterat ankarrulle på två måtar tidigare av precis den anledning du nämner. Saknade ankarspel men ville inte stuva ett lerigt ankare inne i båten. Det går alldeles utmärkt och är ett förhållandevis billigt sätt att göra livet ombord enklare - enkelt att fälla ankaret, enkelt att dra upp och enkelt att förvara. MEN - på en av båtarna hade jag en ankarolina och den hade en tendens att fastna mellan ankarhållarens hjul och själva godset. Funkade mycket bättre med vanlig lina. /Christian
  3. Motordelar är inte specifikt för Bayliner så det finns gott om grejer lokalt. HansenMarine brukar ha rimliga priser och ett stort utbud. Vad gäller plastdetaljer som t.ex. ventilationsgaller, lanternor och liknande är det förvånansvärt ofta standardmått på amerikanska båtar så om man googlar på måtten är många av grejerna ganska lätta att hitta även om de inte är specifikt tillverkade för en Bayliner
  4. Stort tack för alla utförliga svar.! Då jag har två soffor till samt ett pentry som ska plastas med samma metod gäller det ju att inte göra om samma misstag igen utan koncentrera sig på att göra nya misstag 🙂 Och viss ser den "ok" ut men det är alldeles för många skavanker för att jag ska vara nöjd. Förhoppningsvis går den dock att rädda - jag har köpt på mig ett stort lager våtslippapper, gelcoat och förtjockningsmedel för att kunna rädda det som räddas kan Fortsättning följer...
  5. Hej! Tänkte jag skulle uppdatera hur det väl gick efter tipsen jag fick här... och svaret är väl "så där". Den första soffan är nu plastad och jag gjorde så här: - Form byggdes av formplywood - Radier skapades invändigt av modellera. Detta rekommenderas INTE så till nästa del blir det spackel som rekommenderat här - Tvättade med aceton - Vaxade tre gånger med vanligt båtvax (Menzerna) - Målade med tre lager gelcoat som fick torka någon timme mellan varje strykning och sedan vila över natten - Lade på smala remsor med glasfibermatta och polyester i alla hörn (ca 5cm breda) - Lade på två lager glasfibermatta och polyester och lät torka någon timme - Primade 12mm plywood med polyester innan dessa placerades i formen och fick torka en stund - Lade på ytterligare två lager glasfibermatta och polyester och lät allt stå över natten - Skruvade isär formen och tog ut den färdiga produkten Designen blev fin och flera av radierna blev riktigt bra men... 1. På de stora ytorna har jag inte lyckats få glasfibret att fästa tillräckligt på gelcoaten vilket skapat stora bubblor. Dessa går nog att slipa ner och spackla, men det var trist... 2. Jag hade gjort ett "lock" till soffan med ett stort hål i mitten för att kunna få en radie i glasfiber även på överdelen. Denna var svårt att komma åt så lamineringen blev inte bra här 3. Invändigt ser soffan hemsk ut då jag troligtvis inte mättat glasfibern med tillräckligt med polyester Jag ska provmontera soffan i båten för att se att den fungerar som tänkt och sedan måste jag bestämma mig för om jag ska försöka rädda den eller börja om. Fråga: Det är många lager och ganska snabba ryck som gäller. Finns det någon risk om jag skulle låta de olika delarna härda ut mycket längre mellan lagren? Jag tänker om jag efter att lagt de första glasfiberremsorna låter den stå ett dygn innan jag fortsätter med nästa lager och så vidare? Absolut kommer det ta mycket längre tid, men jag gissar att risken minskar att jag "sabbar"föregående lager om det verkligen får bli stenhårt innan jag tar nästa. Kanske kan jag då till och med slipa till ojämnheter från föregående lager innan jag lägger på nästa. På samma sätt kan jag då tynga ner plywoodskivorna på ett helt annat sätt om jag bara lägger plywood på en sida och har denna nedåt går det ju att lägga på tyngder. Som det var nu la jag på all plywood (fem sidor) samtidigt och fick förlita mig på polysterns "greppvillighet" En bild på resultatet så långt...
  6. Monteringsanvisningen nämner bara ”signal in” och KUS hemsida är helt befriad från information… mycket riktigt fungerade det inte…. Men om jag lokaliserar den där givaren och plockar över kabeln till generatorn borde det väl fungera? För inte finns det väl någon intelligens i motorn som kommer sakna den gamla signalen? /Christian
  7. Ok... Tack för informationen! Men... vilken av dem ska jag använda till min nya varvräknare? Eller passar inte den nya?😥
  8. Hej, Har precis installerat nya instrument till mina motorer men åkt på patrull.... Varvräknarna som sitter original har fyra anslutningar (bortsett från belysning): + Blå/Röd - Svart W Grå (Enligt elschema GR/SB men på min båt är den grå) G Grå De nya varvräknarna har bara tre anslutningar (+/-/signal). Jag gissar att W bör vara signalen från generatorn men vad är G?? /Christian
  9. Hej alla kunniga, Har precis byggt om elsystemet på min båt med 2 x AQAD40b och nu är det dags för batterier... Tyvärr visade det sig att förbrukningsbatterierna var slut så de måste kasseras. Dock har jag två nästan nya 120Ah SMF batterier från Biltema liggande. Kikar jag på specen på dessa verkar de funka som förbrukningsbatterier men verkar vara lite klena som startbatterier. Alltså blir det att komplettera med nya startbatterier och här vill jag helst inte spendera mer än nödvändigt. Båten har tre banker: 1 - Förbrukning (Där jag tänkt använda två, tre eller fyra st 120Ah SMF 2 - Startbatteri Styrbord och bogpropeller 3 - Startbatteri Babord och ankarspel Efter att ha sonderat marknaden efter lämpliga startbatterier verkar Biltemas AGM vara ett prisvärt alternativ med tillräcklig prestanda men hur stora behöver jag? 95Ah / 850 CCA 2499:- / st 105Ah / 950 CCA 2899:- / st Eller finns det förslag på mera prisvärda alternativ så tas de tacksamt emot /Christian
  10. Hej, Är det topplockspackningen bör röken vara vit då det är förångat vatten. Är röken mera svart är det inte helt osannolikt att det är turbon. Dock bör en dålig turbo inte ge några problem med starten... /Christian
  11. MrMe

    volvo penta

    Hej! Detta kan komma att bli en lång tråd då det finns många åsikter i ämnet, men här kommer i alla fall svar från hur jag själv gör: 1. Konservera sjövattensidan genom att köra en glykolblandning igenom motorn. Detta kan göras på olika sätt, själv lossar jag sjövattenslangen i drevet. Skarvar på en lång slang till en dunk med färskvatten. Startar motorn och när den sköljt igenom den första dunken flyttar jag slangen till en dunk med glykolblandning. När det kommer glykol genom drevet stänger jag av motorn. Klart. Det finns olika sätt att säkerställa att man inte spiller ut glykolen i naturen - t.ex. en bra kärl under drevet eller en s.k. drevsäck. 2. Kontroller glykolhalten i det slutna kylsystemet och fyll på om det behövs. 3. Byte av olja och oljefilter. Helst görs detta innan upptagning då det är lättare att göra om man först varmkör motorn. 4. Det finns de som också plockar ur impellrar och förvarar dem infettade över vintern - dock inget som jag någonsin gjort. Som sagt - detta är hur JAG gör, men det kommer säkert fler åsikter i ämnet /Christian
  12. Tack för tipset! Jag tror absolut att det finns en marknad för den typen av produkter men det är inget för mig. Jag tror att på just en båt där vi har obegränsad tillgång till just vatten är en vattentoalett en praktisk och väl fungerande lösning.
  13. Vi tänker likadant - plus det faktum att jag vill att det ska vara enkelt för mig och mina gäster ombord. Gör det du ska och tryck på "spola" utan att behöva bry sig om hur olika ventiler står.
  14. Hej, Du har helt rätt - jag har inte tänkt behålla möjligheten att skicka avfallet direkt från toaletten till sjön utan endast via tanken. Jag ser helt enkelt inte vad jag ska ha den möjligheten till så den kommer jag skippa. /Christian
  15. Tack för snabba och bra svar som vanligt! Då satsar jag på att behålla 25mm från toa till tank. Tyvärr kommer det inte att gå att korta avståndet då det inte finns plats för en tank närmare toaletten än så. Återstår att hitta en tank som har: 1 x 25mm för "skit in" 2 x 38mm för "skit ut" till pump resp. däckstömning. Båda dessa måste antingen sitta i botten av tanken eller ha "sugrör" 1 x 19mm för avluftning Åker då också på att göra ett nytt hål i botten på båten för 38mm ut men det kan jag stå ut med även om det bär emot att göra hål i botten. På så vis kan ja ha en väldigt kort slang för tömning i sjön och den till däckstömningen blir inte lång den heller. Däremot vill jag verkligen undvika y-kopplingar då det bara är en ny källa för luktläckage plus att det ofta blir svårt att få till snygga dragningar av slangar. Jag har gjord detta jobb förr men på de båtarna använde jag Diablos tankar vilka har fungerat bra - dock har de bara ett uttag för tömning och det vill jag helst inte ha... Inköpslista: 3m 25mm Slang Toalett - Tank 1st Tank - runt 60 liter är lagom 1st Tömningspump 1m 38mm Slang Tömningspump - Sjön 1st Däcksförskruvning 2m 38mm Slang Tank - Däckstömning 1st Avluftningsventil 1,5m 19mm Slang Tank - Avluftningsventil 1st Odörfilter 1st Skrovgenomföring för tömning 1st Kulventil 1st Tankgivare 1st Tankmätare Diverse slangklämmor och installationsmaterial /Christian
×
×
  • Create New...