Jump to content
Thursday 06 October 2022

MrMe

Medlemmar
  • Content Count

    149
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

23 Expert

About MrMe

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ilver 35 Cymawa

Recent Profile Visitors

989 profile views
  1. MrMe

    volvo penta

    Hej! Detta kan komma att bli en lång tråd då det finns många åsikter i ämnet, men här kommer i alla fall svar från hur jag själv gör: 1. Konservera sjövattensidan genom att köra en glykolblandning igenom motorn. Detta kan göras på olika sätt, själv lossar jag sjövattenslangen i drevet. Skarvar på en lång slang till en dunk med färskvatten. Startar motorn och när den sköljt igenom den första dunken flyttar jag slangen till en dunk med glykolblandning. När det kommer glykol genom drevet stänger jag av motorn. Klart. Det finns olika sätt att säkerställa att man inte spiller ut glykolen i naturen - t.ex. en bra kärl under drevet eller en s.k. drevsäck. 2. Kontroller glykolhalten i det slutna kylsystemet och fyll på om det behövs. 3. Byte av olja och oljefilter. Helst görs detta innan upptagning då det är lättare att göra om man först varmkör motorn. 4. Det finns de som också plockar ur impellrar och förvarar dem infettade över vintern - dock inget som jag någonsin gjort. Som sagt - detta är hur JAG gör, men det kommer säkert fler åsikter i ämnet /Christian
  2. Tack för tipset! Jag tror absolut att det finns en marknad för den typen av produkter men det är inget för mig. Jag tror att på just en båt där vi har obegränsad tillgång till just vatten är en vattentoalett en praktisk och väl fungerande lösning.
  3. Vi tänker likadant - plus det faktum att jag vill att det ska vara enkelt för mig och mina gäster ombord. Gör det du ska och tryck på "spola" utan att behöva bry sig om hur olika ventiler står.
  4. Hej, Du har helt rätt - jag har inte tänkt behålla möjligheten att skicka avfallet direkt från toaletten till sjön utan endast via tanken. Jag ser helt enkelt inte vad jag ska ha den möjligheten till så den kommer jag skippa. /Christian
  5. Tack för snabba och bra svar som vanligt! Då satsar jag på att behålla 25mm från toa till tank. Tyvärr kommer det inte att gå att korta avståndet då det inte finns plats för en tank närmare toaletten än så. Återstår att hitta en tank som har: 1 x 25mm för "skit in" 2 x 38mm för "skit ut" till pump resp. däckstömning. Båda dessa måste antingen sitta i botten av tanken eller ha "sugrör" 1 x 19mm för avluftning Åker då också på att göra ett nytt hål i botten på båten för 38mm ut men det kan jag stå ut med även om det bär emot att göra hål i botten. På så vis kan ja ha en väldigt kort slang för tömning i sjön och den till däckstömningen blir inte lång den heller. Däremot vill jag verkligen undvika y-kopplingar då det bara är en ny källa för luktläckage plus att det ofta blir svårt att få till snygga dragningar av slangar. Jag har gjord detta jobb förr men på de båtarna använde jag Diablos tankar vilka har fungerat bra - dock har de bara ett uttag för tömning och det vill jag helst inte ha... Inköpslista: 3m 25mm Slang Toalett - Tank 1st Tank - runt 60 liter är lagom 1st Tömningspump 1m 38mm Slang Tömningspump - Sjön 1st Däcksförskruvning 2m 38mm Slang Tank - Däckstömning 1st Avluftningsventil 1,5m 19mm Slang Tank - Avluftningsventil 1st Odörfilter 1st Skrovgenomföring för tömning 1st Kulventil 1st Tankgivare 1st Tankmätare Diverse slangklämmor och installationsmaterial /Christian
  6. Hej, Har läst igenom otaliga trådar för installation av septiktank med däckstömning men har ändå lite frågor så här kommer ännu en tråd. Jag har idag en eltoalett som går direkt i sjön via en skrovgenomföring. Slangen från toalett till genomföring är 25mm. Detta är naturligtvis inte alls som jag vill ha det utan det ska kompletteras med en tank som både kan tömmas via däckstömning och i sjön när nöden så kräver. Fråga 1: Då både skrovgenomföring och toalett är 25mm istället för de mera sedvanliga 38mm är jag lite orolig för onödiga stopp. Tanken kommer placeras cirka 3m från toaletten och sedan fyra meter till skrovgenomföringen. Bör jag ersätta 25mm skrovgenomföring och toalettintag med 38mm? Fråga 2: De allra flesta tankar hos de stora båtvaruhusen har en anslutning för tömning. Det skulle i så fall kräva en y-koppling eller y-ventil och jag vill ha så få kopplingar som möjligt då varje koppling är en potentiell felkälla. Finns det prisvärda alternativ av tankar med dubbla utsug (den enda jag hittat är Dometics plasttankar som är rätt dyra...) /Christian
  7. Hej, För att ta upp hål i tunn glasfiber brukar jag använda en "dremmel" och en liten sågklinga (typ 15mm i diameter). Hittade inte den på biltema just nu dock så den kanske har utgått? Har haft ett Quick Balder 900 på en tidigare båt och själva ankarspelet har jag bara positiva erfarenheter av, dock lejde jag installationen. Dock hade jag problem med den blyade linan då den fort blir stel vilket gör att frifallet inte fungerar som det ska. År ett med ny lina funkade det varenda gång. År två funkade det 4 av fem och år tre 1 av fem.... Är man noga att sköta om sin lina och tvättar den lär livslängden förbättras avsevärt.... /Christian
  8. MrMe

    Skiljerelä Mäta

    Är landströmmen och därmed en batteriladdare med flera utgångar inkopplad skulle du kunna få liknande fenomen
  9. MrMe

    Skiljerelä Mäta

    Hej, Nej det är nog i sin ordning då jord (minus) inte är separerade utan bara plus. /Christian
  10. MrMe

    Ilver 35 Cymawa

    Hej, Ja det stämmer /Christian
  11. MrMe

    Ilver 35 Cymawa

    Hej alla, Jag har nyligen skaffat mig en väldigt ovanlig båt i form av en Ilver 35 Cymawa som ska renoveras under de kommande åren. Jag har aldrig tidigare sett en och undrar om det finns flera av denna i Sverige? Vore kul att komma i kontakt med andra ägare. Katalogbild:
  12. Hej, Jag är på inget sätt någon motorexpert men har precis köpt en båt med två stycken AD40b så uppenbarligen finns det några som vågar 🙂 Om vi börjar med fördelar: - Konstruktionen är mycket enkel på AD40b och eftersom Volvo valde att behålla grundmotorn i väldigt många år (AD40, 41, KAD42, 43,44,300) så är den nog även att betrakta som tämligen stabil som plattform också - Skruvar man lite själv eller tar hjälp av folk utanför de traditionella båtvarven är maskinerna väldigt lättmekade och du kommer långt med en hylsnyckelsats och sunt förnuft - I AD40 har man bara "plockat ut" 165Hk vilket får anses väldigt lite och bör ge en skaplig livslängd - Inga konstigheter som kompressor eller elektronik utan enklast möjliga konstruktion Nackdelar: - Motorn är gammal. Att få tag på en AD40 där man har järnkoll på servicehistorik under 40 år är nog att hoppas på för mycket. Precis som när man tittar på en gammal båt så är förmodligen ägaren den man verkligen ska syna i sömmarna. En pedant ägare som skött om sin bebis är naturligtvis att föredra framför någon som bara vill åka båt. - Till skillnad från efterträdarna kräver AD40 att man glöder motorn innan start. Inget problem i sig men inte lika bekvämt som t.ex. en KAD där du bara vrider på nyckeln - Saker kommer gå sönder. Även om motorn kan hålla i många år till så kommer det bli byten av turbo, generator, spridare m.m. - det ingår liksom i att hålla liv i gamla grejer /Christian
  13. Hej, Jag hade faktiskt en burk polyesterspackel framme men vågade inte använda den då polyester fäster väldigt bra på just polyester. Var orolig att spacklet och gelcoaten skulle bli för bra kompisar och därmed inte släppa alls. /Christian
  14. Hej, Tänkte passa på att återkoppla de framsteg som hittills åstadkommits 🙂 Som första "plastningsprojekt" valde jag att göra ett lock till en av kabelkanalerna i motorrummet. Tanken är att den ska sedan agera "elcentral" där saker som skiljereläer, kopplingsplintar, laddare m.m. kommer monteras. Som synes så ser elinstallationen hemsk ut just nu, men det ska det bli ändring på. Den hemma gjorda panelen kommer senare att agera elcentral men mycket rensning i befintligt elsystem återstår innan den kan monteras. Här kommer en steg för stegbeskrivning över hur jag gjorde och vad jag lärt mig under vägen. 1. Byggde en enkel form av formplywood 2. Vaxade formen. Här visade det sig att traditionellt vax inte gick att uppbringa lokalt så jag provade samma flaska jag använder till båten. Det är inte optimalt men fungerade 3. För att undvika skarpa hörn skapades en radie i formens innerhörn. Här valde jag att skapa radien med hjälp av latexfox. Fördelen med detta var att den är väldigt lätt att skapa en snygg radie av, men nackdelen är att den inte blir tillräckligt hård så radierna har massor av märken. I fortsättningen blir det någon form av spackel eller annat hårdare material 4. Penslade insidan av formen med två lager gelcoat. Då formplywood inte är direkt perfekt så är två lager för lite visade det sig 5. Lade på tre lager glasfibermatta (450g) där varje lager mättades med polyester. Här är tricket att blanda till lagom stora batcher av polyester så den inte hinner börja härda. I mitt fall visade det sig att 200g per batch var lagom. 6. Mättade en plywoodskiva med polyester och lade den på den fortfarande våta glasfibern samt tyngde ner. 7. Avslutade med två lager glasfibermatta och polyester Dagen efter kunde jag skruva upp formen och med hjälp av plastkilar lossa biten från plywooden. 8. Våtslipade för hand med 400/800/1200 papper. Till de riktiga möblerna har jag beställt fler kornstorlekar och papper som passar excenterslipen 9. Polerade med polermaskin med Menzerna 400/2500/3800 Resultatet då? Den kommer duga att ha i motorrummet, men följande har jag lärt mig: 1. Använd mycket gelcoat 2. Hitta ett bättre material än latexfog för att skapa radier 3. Förmodligen något annat vax eller PVA 4. Finare slippapper än 1200. Menzerna produkterna hanterar det ganska bra, men för en perfekt yta ska man nog slipa till åtminstone 2000 5. När jag lägger glasfibern ska jag vara lite noggrannare med det som hänger utanför formen. Detta sågades av med hjälp av en "Fein" men där jag hade för mycket material blev kanten inte alls lika fin som där det var någon enstaka centimeter. /Christian
  15. Hej Ivar! Måste ge dig beröm - inte bara för dina fantastiska renoveringar utan för hur väl du beskriver och delar med dig av dina erfarenheter. För mig som precis har påbörjat renoveringen av en 35 forts motorbåt är detta den i särklass mest spännande och givande tråden på hela MG. Snyggt jobbat! /Christian
×
×
  • Create New...