Jump to content
Saturday 02 March 2024

MrMe

Medlemmar
  • Content Count

    253
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

MrMe last won the day on November 4 2023

MrMe had the most liked content!

Community Reputation

109 Expert

About MrMe

  • Rank
    Kommendörkapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ilver 35 Cymawa

Recent Profile Visitors

1,624 profile views
  1. Hej, Du behöver inte ta bort propeller eller dränera olja. Minns inte exakt men har för mig det var fyra skruvar sedan lyfter man upp motorn från växellådan där brytpinnen sitter. På Vetus har jag för mig att det sitter en liten hållare för extra brytpinne på insidan av plastkåpan
  2. Håller med. Det låter som att det är brytpinnen under motorn som gått och den byter du innifrån.
  3. Hej, Jag håller med om att det förmodligen inte är värt besväret då det kommer ta tid att "ladda tillbaks" den ström som spisen förbrukar. Dock bör inte kabeldragningen bli särskilt dyr då man väl oftast sätter invertern i närheten av batteribanken och för att köra 230V från inverter till spis kostar inte många kronor. /Christian
  4. Det var väl en onödigt lång och kall vinter.... Totalt mörker och ihållande kyla påverkar lusten till båtrenovering Säsongen "på land" började väldigt intensivt och jag skruvade isär saker både här och där på båten. Sedan kom den hemska kylan och mörkret så lusten avtog snabbt. Dock har projektet inte stått helt stilla så här kommer en statusuppdatering. Däcksluckan klar för montering Den främre däcksluckan är nu ihopsatt med ny tätning och ser fantastisk fin ut. Vill dock ha lite varmare innan jag limmar fast den i båten. Första drevet på plats Båda dreven plockades av båten i höstas och har placerats hemma i garaget för tillsnyggning. Förutom slitdelar som bälgar och anoder har även vattenintag, plunchar och diverse trasiga bultar bytts ut. Därefter togs all gammal färg bort medelst aceton och rakblad innan de fick ett nytt lager färg följt av klarlack. De ser otroligt mycket bättre ut men självklart inte i nyskick. Så i Söndags var det dags att montera det första.... här får man vara glad att man har tålamod. I inte mindre än sju timmar står jag på huk under badbryggan innan allt slutligen gled på plats. Det verkade i princip omöjligt att linjera axeln tillräckligt bra för att få drevet på plats men skam den som ger sig. Förhoppningsvis återkommer såväl plusgrader som ljus och motivation snart och då kommer det fler inlägg /Christian
  5. Hej, Tyvärr har Telldus fullständigt förfallit. Funktioner som varit gratis (schemaläggning) fungerar bara i betalversionen och allt går på samma infrastruktur som sällan fungerar. Tyvärr är det en risk man tar med "molnbaserade" lösningar då man är väldigt beroende av att företaget fortsätter utveckla och underhålla. Jag har Telldus i hela mitt hem och söker alternativ - det finns många andra fabrikat på marknaden men framöver så håller jag mig ifrån molnbaserat.... /Christian Obs - detta är infrastrukturen det gäller så om det är 433MHz eller Z-Wave spelar ingen roll tyvärr
  6. En del jobb är mer tidsödande än man kan tro... Täta däckslucka Som tidigare nämnt släppte däcksluckan i förpiken igenom små mängder regn i somras och så kan vi inte ha det. Luckan monterads bort och placerades på arbetsbänken där den plockades isär. Jag kan inte låta bli att bli lite imponerad och samtidigt förundrad över italiensk industridesign där tämligen enkla saker kan bli hur komplicerade som helst för att det ska se "rätt" ut. I mitt tycke är denna däckslucka en vacker skapelse även om man naturligtvis hade kunnat uppnå samma eller till och med bättre funktion med billigare material och en enklare konstruktion. Jag kan se framför mig hur designern kommer ner till produktionsavdelnigen: -Designern: - "Här är vår nya modell" - Produktionschefen - "Men med den konstiga formen blir den jättesvår att tillverka" - Designern - "Men det är snyggt" - Finanschefen - "Det kommer bli skitdyrt med material" - Designern - "Men det är snyggt" Och snyggt blev det 😆 Jag hittade även en logotyp från tillverkaren S.C.M. Marine equipment om ni är intresserade av alternativa produkter till Lewmar och de andra som vi vanligtvis hittar i Sverige. (För övrigt andas även hemsidan mera form än funktion) De 35 delarna är nu nästan helt befriade från Sikaflex och silikon. Totalt tre olika typer av tätningmedel tror jag mig ha hittat och att få bort det har varit en ren plåga. Mer än så här får jag inte bort mekaniskt utan att skada grejerna så nu får jag botanisera bland alla de huskurer som finns för att avlägsna silikon kemiskt. Därefter är det dags att sätta ihop allt igen och då är det dags för min fråga Vad ska jag limma plexiglaset/makrolonet/polykarbonatskivan med? Jag vill säkerställa att jag inte har lagt timmar av sanering i onödan utan nu ska det bli bra. Tanken har varit Sikaflex 591 mest för att jag tror att det är sånt man använder men i ärlighetens namn så har jag ju ingen aning /Christian
  7. Hej igen, När jag själv läser olika renoveringstrådar här eller på andra ställen är det självklart för att få tips i hur jag ska tackla mina egna problem. Minst lika värdefullt som att få reda på hur man ska göra är att få reda på vad man ska låta bli så... Lära sig av mina misstag Som jag tidigare nämnt har jag fasat för skrovbeklädnaden - och dessa farhågor var absolut berättigade då det är svårt.... Malla i taket Då skrovbeklädnaden inte är direkt gratis vill jag gärna undvika att jag skär/klipper fel så att jag får kasta en massa material. Därför påbörjades arbetet med att skapa mallar för de stora våderna som ska sitta i taket. Hade jag filmat denna övning hade jag kunnat bjuda på mängder av skratt då det måste sett smått komiskt ut när gubben ligger på rygg med två meter långa papper som jag försökte tejpa upp i taket. Precis när man tror att den ena änden sitter bra och man förflyttar sig lite så ramlar naturligtvis hela skiten ner igen. Inte helt oväntat placerades allt papper i soptunnan och enda glädjeämnet är väl att det var täckpapp och inte det dyra skrovmaterialet som fick kasseras. Efter lite funderande beställde jag istället en flaska spraylim av "post-it" typ. Detta lim ger inte en permanent vidhäftning och de tester jag gjort verkar klart lovande. Tänkte också ersätta täckpappen med plast då jag tror att detta blir lite enklare att hålla på med. Limma skrovbeklädnad Så var det då dags att limma den första biten skrovbeklädnad. Istället för de stora bitarna i taket valde jag att börja med en lite mindre bit - en bit som dessutom knappt kommer synas då den kommer döljas av madrass och ryggstöd. Detta visade sig vara ett genialt drag för man kan säga mycket om första försöket, men bra blev det inte.... Denna bit var 205x35 cm lång vilket borde vara hanterbart. Valet föll på lösningsmedelsbaserat kontaktlim. Tanken var att inte låta den torka helt för att få lite justermån men den planen gick i stöpet. Skrovet tvättades och sedan limmade jag på såväl skrov som vinyl. Jag hade markerat mitten på både vägg och klädsel men en tejpbit och började därför med mitten. Med hjälp av en liten mohair roller försökte jag dra ut vinylen för att undvika bubblor men oj så svårt det var. Limmet greppade direkt och var inte det minsta förlåtande. Resultatet var inte alls vad jag hoppats på utan det finns en hel del bubblor - tur att jag valde en gömd bit till mitt första försök. Nästa bit kommer jag försöka med antingen spraylim eller våtrumslim - åter kommer med rapport om det går bättre Provmontera Måste erkänna att jag var en smula otålig och därför inte kunde låta bli att provmontera ett av de nyklädda ryggstöden. En lokal sömmerska klädde rostfria knappar i mitt möbeltyg och dessa knappar gjorde verkligen underverk då jag tycker att det ser riktigt bra ut. /Christian
  8. Hej! Spännande idé som absolut tål att utforskas vidare. Vi får se hur det blir 🙂 /Christian
  9. Det är det som är min plan - att endast köra med epoci och ingen traditionell bottenfärg. Då jag ligger i mälaren bör det fungera utmärkt
  10. Tack för att du håller oss uppdaterade. Om det är så att du får svar kanske jag ska göra ett försök till.... 🙂
  11. Dags för bakslag.... Ibland får man helt enkelt planera om När skåp och ryggstöd nu är omklädda var det dags att ta hem hyllorna för att försöka göra om dem. Planen var att förse dem med skjutluckor, sätta igen de stora hålen i underkant som i ett tidigare liv huserar någon form av belysning samt foliera dem. Den positiva "överraskningen" var att de faktiskt var gjorda i glasfiber och inte någon form av plåt som jag först trodde. Den negativa var att de inte alls var raka så som jag hade trott utan framsidan är "kurvad" med ett par centimeter. Denna radie omöjliggör planen med skjutluckor och även att försöka bygga någon form av lucka i trä då det kommer vara extremt svårt att få till en radie på dessa som passar. Enda alternativet är att sätta någon form av gardin/draperi vilket visserligen kommer fungera och dessutom bli bra mycket billigare, men det var inte riktigt det jag såg framför mig. Ovanstående bakslag får mig också att tveka om jag ska lägga tid och energi på att foliera hyllorna. Dels kostar det en slant, dels kan det vara en utmaning med alla runda former men framför allt så kommer jag ju ändå inte att få dem så som jag vill ha dem med luckor. Ska jag sedan ha gardin/draperi bör jag använda samma tyg som jag använt till ryggstöd och garderober och då är jag rädd att det kommer "krocka" med träimitationen i folien. Just nu lutar det alltså åt att den brun/svarta färgen får vara kvar men helt säker är jag inte. Nästa steg är att klistra skrovbeklädnad... ... vilket är något som jag faktiskt fasar lite för. Jag har läst varenda tråd på maringuiden efter tips och folk verkar använda alla möjliga typer av lim med varierande resultat. Bäst verkar det vara att använda kontaktlim, men att lägga upp våder som är 2x1,4 meter i taket med ett lim som är allt utom förlåtande är inget jag ser fram emot, särskilt som jag kommer göra jobbet ensam. Nåja materialet är beställt och bör dyka upp de närmaste dagarna så jag får helt enkelt prova mig fram. Just nu tänker jag mig en arbetsgång typ så här: 1. Markera centrum på taket med en rak linje 2. Göra mallar i täckpapp. Täckpappen är 120cm bred och skrovbeklädnaden 140 så lite tejpande lär behövas men inte mycket då förpiken är "spetsig" och inte kvadratisk. Mallarna tänkte jag låta vara någon centimeter för stora åt alla håll så att jag sedan kan trimma bort det sista på skrovbeklädnaden med en rakbladskniv 3. Limma med kontaktlim på både tak och våd men inte låta den bli helt torr innan jag påbörjar monteringen. Dock måste den vara torr nog för att hålla upp materialet så här finns alla möjligheter till misslyckanden 4. Utgå från mittenlinjen och arbeta mig ut mot skrovsidorna med hjälp av tapetborste eller en "tapetskrapa" (ingen aning om vad facktermen är) Fördelen är att om allt går som det ska kommer inga av kanterna vara synliga när allt är monterat och skarven i mitten kommer döljas av en belysningslist. Arbetstemperaturen verkar behöva vara runt 15 grader så en byggfläkt lär behövas och andningsskydd ska man nog ha med sig ett... /Christian
  12. Jo det är formuläret jag använt men som sagt ingen respons
  13. Hej, Den båt jag nu håller på och renoverar har tidigare ägare lagt Isiteek på fördäck, sannolikt inte den senaste generationen dock. Positivt är att det är otroligt lätt att hålla rent och snyggt och trots att det suttit några år finns inga missfärgningar eller blekningar. Tyvärr tror jag man slarvat vid monteringen och fått luft under på ett par ställen vilket lett till att några av panelerna spruckit vilket ser trist ut, men det ska man nog inte skylla Isiteek för. Dock - när solen väl visar sig blir det otroligt varmt att gå på. Jag har till och med varit med om att jag fått gå tillbaks och sätta på mig skor när jag ska fendra på då det inte gått att gå barfota. Även här tror jag att senare generationer är bättre. I mitt fortsatta arbete hade jag tänkte använda Flexiteek på kvarvarande ställen då de innehåller former som jag tror de på fabriken är bättre på än mig. Tyvärr får jag inte ens svar på mail från dem så det kanske blir till att försöka med Isiteek även där eller något alternativt fabrikat. /Christian
  14. Hej, Jag är absolut ingen expert men har liknande symptom. Ringanoden är rejält sliten medans de på skölden mera kan beskrivas som missfärgade. Min högst personliga fundering är om det har med näheten till andra material att göra. Den runda har närmare till rostfritt (propelleraxeln) och även närmare propellern som skulle kunna vara "bättre" eller "sämre" aluminium än i underhuset. /Christian
  15. Kul tråd - ser fram emot många framtida inlägg 😀
×
×
  • Create New...