

MrMe
Medlemmar-
Content Count
200 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
2
MrMe last won the day on May 10
MrMe had the most liked content!
Community Reputation
65 ExpertAbout MrMe
-
Rank
Kommendörkapten
Mina båtar
-
Båtens namn
Ilver 35 Cymawa
Recent Profile Visitors
1,232 profile views
-
Jag håller med ovan och är väldigt tveksam till elfel. - Motorn går runt när startmotorn går - Diesel får den om du luftar på spridaren medans startmotorn går - Automatsäkringen på elektronikboxen på motorn (liten svart "pinne" på sidan om boxen) har inte gått Vad gäller luftning har jag fått lära mig att lufta på den sista spridaren men jag har ärligt talat ingen aning om varför. I de flesta fall brukar man inte behöva lufta på spridarna så länge man gjort det rätt på bränslefiltret. Den borde starta. Har den diesel, luft och kompression så.... Bara för att utesluta... Har du provat att starta den med rejält med gas? Normalt sett behöver du inte gasa för att starta den här typen av maskin, men det händer att de blir lite tjuriga - särskilt om det finns lite luft i systemet kan man ibland skrämma igång dem genom att ge dem lite (ganska mycket) gaspådrag vid start.
-
Tänkte passa på att rapportera vad som hänt med mina läckande styrbordsmotor... I förrgår kom så den saknade tätningsringen. Att komma åt att få dit allt är obeskrivligt trångt och arbetsmiljön lämnar en del övrigt att önska. Har just nu blåmärken över stora delar av bröstkorgen efter att ha legat på en pentamotor i alla möjliga och omöjliga ställningar. Till slut satt den ändå där och efter att ha gjort om proceduren fem-sex gånger höll det även tätt. Sanerade därefter motorrummet på allt vatten so kommit in innan jag gav mig iväg på en provtur. Började med att puttra i en distans innan jag öppnade motorluckan och konstaterade att allt var snustorrt. Tog upp båten i plan och körde någon minut innan jag öppnade motorluckan igen för en snabb koll - allt såg toppen ut! Nu sprider sig ett leende över ansiktet och jag far iväg i den underbara sommarkvällen i 22 knop. Lycka att åka båt! Men nä.... så bra kan det väl ändå inte gå. Öppnade återigen motorluckan och nu sprutade det vatten så det stod härliga till. Mitt nysanerade motorrum såg nu ut som ett hemmaspa med ett par gröna motorer i.... Slog av styrbord burk och puttrade in till den närbelägna klubbholmen på en maskin. Där var det bara att dyka ner i motorrummet men hur jag än försökte så fick jag det inte tätt. Till slut blev klockan så pass mycket att jag avbröt de livräddande insatserna och puttrade mot hemmahamn på en maskin. Idag bar det återigen ner till hamnen för att försöka få allt på plats. Den här gången bestämde jag mig för att plocka bort generator och tillbehör för att få bättre plats. Efter åtskilliga försök så höll det äntligen tätt. Jag provade på tomgång. Torrt. Jag provade på full gas (nästan). Torrt. Jag ryckte i röret. Torrt. Sanerade återigen motorrummet på ett par hundra liter vatten och valde sedan att stänga motorluckorna och gå hem. Provkörning får vänta till en annan dag då jag misstänker att en misslyckad provkörning idag skulle leda till att jag medelst borrmaskin eller dynamit såg till så att båtskrället aldrig mer fick se solen
-
Hej igen. Det var inget supertryck på just den här tråden men kan ändå passa på att meddela att det var dålig kontakt i kabelstammen mot elboxen på motorn som var boven i just det här dramat 🙂
-
Jag har ännu inte fått tätningsringen jag behöver till kylsystemet, men man kan ju inte sitta sysslolös. Jag beslutade därför att måla röret som är borttaget innan det återmonteras i båten. Positivt: Googlade runt lite efter "Penta grön sprayfärg" och konstaterade (som vanligt) att våra vanliga båtvaruhus tog ganska rejält betalt på runt 300:- för en sprayflaska. Dock hittade jag en på Mekonomen som istället kostade 130:- d.v.s. 55% billigare Negativt: Jag rengjorde röret efter bästa förmåga men då färgen släppt på ganska stora delar men inte allt så blev det naturligtvis inget nyskick. Röret är grönt vilket var målet men ska man få ett bättre resultat krävs antingen färgborttagning eller blästring av röret. Även då blir resultatet inte i nyskick då just mitt rör hade ett antal bucklor - ett nytt rör kostar inte mindre än 7700:- så de bucklorna lever jag mer än gärna med
-
Ja så var det dags igen.... Det är fortfarande bara Maj månad men jag har hunnit med tre "översvämmningar" i motorrummet. Den första var när ett kylrör lossade från sjövattenpumpen, den andra när motorn kokade p.g.a. kass impeller och nu är det alltså dags igen. Hade en underbar tur i morse där båten trots inte mindre än sex passagerare placerade längst bak i båten kastade sig upp i plan och gick helt underbart i cirka 22 knop. När jag kom hem efter cirka 6 distans var det lite mer vatten i motorrummet än vanligt. Torr är hon som bekant inte men det här var inte som det brukar. På eftermiddagen startade jag motorerna och mycket riktigt så sprutade det vatten vid sidan av styrbord maskin... Bara att dyka ner och felsöka. Denna gång är det röret som går från vatten filtret till värmeväxlaren som bestämt sig för att läcka. Plockade isär och hittade inte ens någon tätningsring så den måste gått förlorad någon gång på vägen... Nåja - nya tätningsringar beställda så jag får väl hitta på något annat än att åka båt i helgen
-
Hej, Fick ett nytt och lite oväntat fel på en av mina AQAD40b i helgen. Den går inte att stänga av med nyckel utan jag får öppna motorluckan och strypa den på pumpen. Inte världens värsta problem men ändå irriterande. Felet är inte konstant: - Ibland funkar det perfekt - Ibland funkar det om man vrider nyckeln fram och tillbaka flera gånger mellan de två vänstra lägena - Ibland funkar det inte alls Känslan är att det funkar möjligen som sämst när motorn är varm men svårt att vara helt säker. Ännu så länge har jag: - Uteslutit tändningslåset genom att växla tändningslås mellan mina två maskiner och felet stannade kvar på styrbord - Ersatt kabelskon som går mot magnetstoppet på pumpen (lila kabel) Problemet är INTE löst...... Kvar att göra? - Kolla kontakten i kabelstammen (runda kontakten som kommer från instrumentpanelen Sedan då? Kan jag felsöka stoppmagneten på något sätt? Kan jag till exempel lägga 12V på kontakten till stoppmagneten och se om maskinen stannar? Finns det andra mer eller mindre vanliga fel? /Christian
-
Jag åker nästan utestlutande själv och håller med Mackey ovan om att det bör gå att fälla ankaret innan du når bryggan. På min förra båt monterade jag en hållare för ankaret på badbryggan av samma typ som används när man har ankarspel och kompletterade med en ankarolina. Detta gjorde ankringen väldigt enkel och snabb - lossa linan från knapen - klart. På min nuvarande har jag precis installerat ankarspel men det är ju nästan fusk
-
Hej, Tror nog att du kopplat fel. Av symptomen att döma har du konstant 12V+ på stift ett. Mät med ett instrument på stift ett. Har du spänning där utan att ha slagit på tändningen har du lagt på fel + kabel från tändningslåset /Christian
-
Hej alla, Tänkte jag skulle komma med en uppdatering även om det inte har varit så mycket "renoverande" den senaste veckan. Kort till plottern Som nämnt tidigare så hittade inte plottern kortet som jag köpte för dyra pengar förra året. Skumt då det gick alldeles utmärkt innan jag tog upp båten i höstas. Jag kontaktade Hjertmans och fick bra support direkt. De kontaktade Raymarine som rekommenderade en uppgradering av mjukvaran i plottern - något som jag även gjorde förra året. Jag var skeptisk - men ser man på! Det fungerade! En sak till att stryka från listan Färskvattenläcka Efter att återigen krupit omkring och efterdragit slangklämmor på de mest oåtkomliga ställen verkar systemet äntligen tätt! Nivåmätare Diesel Efter att ha mätt på nivågivaren har jag konstaterat att båten är mycket riktigt utrustad med en givare av amerikansk standard - en standard som gifter sig rätt dåligt med min mätare av europeisk standard. Beställde en ny mätare på Amazon för rimliga 260:- som bör dyka upp nästa vecka. Byte förpump styrbord motor Igår kom den nya förpumpen från drevdelar. Monterade snabbt bort den gamla och dit med den nya. Det rör jag sedan tidigare förkastat då det inte passade mellan förpump och filterhus passade utmärkt till den nya pumpen så nu har jag ett bränslesystem som ser ut som Volvo en gång designade det. Succe! Till historien hör att när jag köpte båten var båda maskinerna extremt svårstartade medans de nu startar precis så snabbt som man kan förvänta sig av en marindiesel. Det som är gjort är: Återställt bränslesystem där de elektriska pumparna ersatts med mekaniska och alla klantigt installerade slangar förpassats till soptunnan Varje motor har nu ett separat startbatteri på 110Ah/1000CCA Samtliga glödstift bytta Babord motor har fått ny startmotor Planen är att ta en tur i helgen så jag skriver väl en rad efter det om vad som gått sönder denna gång OT: Denna tråd går knappt att ladda in längre - beror det på att det är för många bilder i den? Den får min webläsare att hänga sig
-
Hej, Steg 1 bör vara att se att du får sjövatten när motorn går. Då jag inte vet hur just din motor ser ut kan jag inte säga exakt var du ska kolla. Här har du fördelen av en usel vår. Då det fortfarande är väldigt kallt i vattnet bör du kunna känna på slangen som kommer från drevet att den blir märkbart kallare när motorn startas. Om den inte blir det har du inget vattenflöde och då är den främsta kandidaten en körd impeller. Återigen vet jag inte hur det ser ut på just din drivlina - det finns andra här som är bättre än mig på det men om du har impellern i drevet måste båten upp. Om den istället sitter i en vattenpump på motorn är det en enkel operation att byta,
-
Dubbelpost
-
Ibland undrar man varför man envisas med denna hobby.... Årets första helg ombord! Så i fredags kom reservdelen jag beställt för att undvika framtida vattenläckor (nr 52 ovan). Blev en smula förvånad när den var grön då priset indikerat att den skulle vara av guld. Satte ihop allt och provade - inte en droppe läcker ut! Succe! (trodde jag just då i alla fall). Släpper förtöjningarna, tar vägen förbi macken och fyller på några droppar diesel för 3000 innan jag ger mig av mot klubbholmen. Då vädret var vackert och jag fortfarande saknar vettiga varvräknare valde jag att puttra i makliga 6,5 knop. En distans senare - mörker. Temperaturen på styrbord motor ökar snabbt och därefter kokar motorn. Mitt rentvättade motorrum var nu täckt av brun/svar/grönt vatten.... Motorn nådde aldrig en kritisk temperatur och jag stängde naturligtvis genast av. Med en motor haltade jag och båten in i klubbholmens hamn... Öppnar en burk med tålamod från systembolaget medans jag väntar på att motorn ska svalna. Sedan plockar jag ut impellern som naturligtvis är skrot. Tar fram en ersättningsimpeller som snabbt sitter på plats och provstartar.... Klart som f-n att båten upplevdes som tät när impellern inte pumpade något vatten. Nu däremot pumpades det vatten åt alla möjliga håll och kanter. Det visade sig att när jag återmonterat hållaren till sjövattenfiltret så hade jag misslyckats med att få packningarna att täta ordentligt. Det krävdes mååånga försök innan jag lyckats trycka dit behållaren utan att vika någon av de två packningarna men till slut så höll den helt tätt - äntligen en framgång. På söndagen var det dags för hemfärd och denna gång fungerade allt perfekt tack och lov. Dock har en helg ombord givit mig lite tid att skapa en allt längre "to-do-list" som ännu så länge ser ut så här: 1. Varvräknare De nya varvräknarna fungerar visserligen men visar helt fel värden och att kalibrera dem verkar hopplöst. Jag läste mig till att det kunde behövas en resistor på 0-20K för att kompensera för dåliga kablar. Installerade en potentiometer men det blev bara ännu sämre. Har även provat att dra en parallell kabel men inte heller detta hjälpte. Får fundera ett tag till... 2. Kort till plottern Förra året köpte jag ett "Lighthousekort" för 1.990:- på Hjertmans. I år hittar plottern inte kortet trots att det inte tagits ur under vintern. Har felanmält detta till Hjertmans och hoppas verkligen att de ställer upp och skickar ett nytt kort. 3. Färskvattensystemet Har flera mindre läckor i färskvattensystemet. Har krupit omkring och efterdragit slangklämmor så det bar blivit något bättre men inte bra. Detta är mycket irriterande då pumpen måste kompensera för det tappade trycket - en pump som befinner sig under min säng. Förutom läckage är det väldigt mycket skit i vattnet. Har spolat igenom runt 100 liter men ser fortfarande klart synliga partiklar. Den rostfria tanken har ingen manlucka så om skiten finns i tanken eller i de gamla slangarna vet jag inte. 4. Nivåmätare (Diesel) När jag sjösatte båten visade den nya dieselmätaren cirka 1/4 tank. Inför fredagens tur slog jag i 130 liter vilket ledde till att nivån minskade till 1/8. Med största sannolikhet har båten en givare av amerikansk standard som passar dåligt till min nya mätare av europeisk standard. Får forska vidare men det lär sluta med att jag får köpa en ny mätare om jag hittar någon. Alternativt en ny givare vilket verkar krångligare. 5. Stävstege Jag har medvetet låtit bli att ta upp pulpit och montera ett peke med tillhörande kassettstege av den enkla anledningen att det skulle förfula båten. Jag närde en förhoppning att det skulle gå bra ändå då båten är ganska låg men det är bara att inse att jag är både för gammal och för fet för att häva mig över relingen när jag ska upp på båten. Någon form av lösning måste jag skaffa så jag siktar nog på en lös stege med "krokar" som jag kan hänga på pulpit - på så vis så slipper jag såga sönder det vackra räcket. Något liknande denna borde bli bra https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/stegar/stavstegar/multimarine-stavstege-3-stegs 6. Solceller Den nya elinstallationen fungerar perfekt men skulle behöva kompletteras med solceller och tillhörande regulator. Dock har jag svårt att hitta en i de mått som jag vill ha. Tänkte lägga en uppe på targabågen och helst ska den då inte vara mer än 30-40cm bred men gärna två meter lång. Letar vidare...
-
Hej, De flesta varvräknare jag kommit i kontakt med har kalibreringsmöjligheter men har det fungerat förr så borde det inte behövas. I ditt ställe hade jag börjat med att dra en (två) parallella kablar från givaren i blocket till varvräknaren för att se om det beror på dålig kontakt/kabel någonstans. /Christian
-
Hörru! Vad är det där för snack. Polera upp pärlan och se till att få henne i vattnet så bjuder jag på en kall vid bryggan 🍻
-
Tack för tipset - ska skaffa delar för en mer permanent lösning Hej! Kul om det uppskattas - kanske kan någon få lära av mina misstag 🙂 Vad gäller ofrivillig ankring har jag säkrat det genom en säkerhetslina på ankaret för precis som du säger är det lätt hänt i en stressig situation att komma åt fel knapp.... Idag har en provisorisk lösning satts på plats - knappt så jag törs berätta det men nu är röret fixerat med hjälp av ståltråd. Riktiga grejer ska införskaffas men det lutar nog åt att försöka tillverka själv då volvo sannolikt hade personalfest när de beslutade att €48 verkade som ett vettigt pris på ett vinkeljärn...