Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024

gusvo085

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    747
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

gusvo085 senast vann den dag 21 Oktober 2020

gusvo085 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

108 Expert

Om gusvo085

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag skulle köra igenom glykol oxå, den har rostskyddande egenskaper även om en utombordare dränerar sig själv. Hur tänkte du göra med impeller? Den bytes ju ibland.
  2. Stämmer bra! del 4 upplever jag inte som ett problem, den suger bra. Se till att ha luftningshål på dunken så rinner det bättre, en dunk med bara utlopp kommer ju får undertryck.
  3. Det ska normalt inte komma olja men jag kan inte just denna motor, det är nog en effekt av att vatten blandats i vilket gör att volymen ökat. Dekompressionhandtag kan användas för att stoppa motorn eller varva upp den med startmotor om du har dåligt ( ej slut) batteri, när motorn väl snurrar kan du fälla ner den så bör den starta.
  4. Men utsidan säger väl inget om insidan? tänker att den kan vara målad med fle bottenfärg och därför ser ut som den gör....
  5. Kan det vara ventilknack? Googla det, i så fall börjar du med att kolla ventilspelet.
  6. Även Björlanda har en ramp som har en konstant öppen bom, bra (låg) lutning så du drar upp 2 ton båt med framhjulsdriven automatväxlad bil där.
  7. Här gäller det att googla fram vilka tåtar man brukar ha i låset, sedan försöka mäta. vissa av dem har nog 12 volt konstant, vissa stift i låset ska nog ha 12 volt. vissa stift i låstet sluter bara då nyckeln fjädrar (till startrelä) etc. så mät och detektiva, sedan chansa lite. Borde gå men man måste nog veta lite innan man börjar koppla planlöst.
  8. Det bore gå att hitta en fjärr, bild på den hittar du i bruksanvisningen (googla achorlift fjärrkontroll) det finns även eftermarknadsdelar på typ ebay...
  9. Som jag har förstått det så finns det 2 standarder, den ena visar 150 ohm vid fullt och den andra vid tomt - säker på att det är rätt variant du har skaffat?
  10. Sök i detta forum efter hur man byter impeller på Ryds 23 dc med samma motor. Jag har tidigare skrivit ett längre inlägg om det, om inte annat så lär du dig då hur det hänger samman med vattenpumpen:)
  11. Denna rem kallas även serpentinrem, den går i många böjar via diverse olika saker fram på motorn. Som flera skrivit så måste du kolla om hjulen del ligger mot går att vrida på - inte vevaxeln då det är för tungt. Vattenpumpen (om sådan finns, beror på om vattnet kommer från drevet och om du har sötvattenkylning) kan gå tungt. i vart fall - alla hjul bör gå att vrida på med kraft. Hur den spänns är olika mellan motortyperna. just 5,7 liters vet jag inte, kan vara via generator eller spännrulle.
  12. Det ser ut som en ryds 23 det där? om du öppnar motorluckan så kan du väl sätta bricka och mutter bakom? men annars tror jag faktiskt att det håller om du först limmar hålen med epoxy och borrar nya.
  13. Var finns båten? I Göteborg kan båtfixarna i Västra Frölunda fixa sånt.
  14. Det är ballast, säkerligen betong. Betong är bra för det är så basiskt att det inte rostar. Jag killgissar mycket nu, men i källare med betongväggar ser man saltkristaller fällas ut då det kommer fukt från utsidan, varför är det fukt bara här kan man fråga sig då? En sådan där båt ska man nog ha en professionell besiktning på med skrovmätning....
  15. Lägsta varvtalet är betydligt lägre, i alla fall på den 10 år gamla jag har, älskar maskinen - bästa köpet hittills!
×
×
  • Skapa nytt...