Jump to content
Tuesday 09 August 2022

gusvo085

Medlemmar
  • Content Count

    688
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

gusvo085 last won the day on October 21 2020

gusvo085 had the most liked content!

Community Reputation

89 Expert

About gusvo085

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En större diameter utan att ändra stigning ger inte högre fart, men mindre slip ( slirning). Rimligen borde ju drevet vara anpassar till båten, sådana drev sitter på planande båtar och det verkar helt orimligt att bara byta propeller utan att räkna på det. Vad är det för båt?
  2. E-jollar är så tunna i plasten (för att vara lätta) att du får svårt att slipa laminatet innan så nytt fäster. Du kommer oxå får en enorm uppgift att få en bra yta, bara gör det inte... Bättre och säkert billigare att köpa en annan båt.
  3. Det ser ut att vara mindre area på bladen på den nya? Kan det betyda att den inte flyttar lika mycket vatten - alltså lättare att varva och slirar mer?
  4. Kom på en till sak.. Om det nu är en MPI-motor (kanske även EFI) så har du en IAC-ventil (Idle Air Control = tomgångsmotor) som justerar tomgången. Om den ger upp så kommer motorn dö då du ligger på tomgång eller snabbt drar av på gasen, företrädelsevis då motorn är varm. Detta ska dock, i alla fall på senare årsmodeller, varnas för med ett pip (eller om det var flera) på summern varannan minut.
  5. Säker på att det är en MPI-motor, dessa har ju inte en vanlig förgasare! Tveksamt om det är något som ska rengöras. Motorn har ett luftspjäll + elektronik, sedan sittder det insprutare på varje cylinder som potionerar ut bensin. Du verkar ha en bränsleanslutning till det som liknar en förgasare, kan det vara en EFI-motor? i den sitter väl insprutningen i anslutning till det som liknar förgasare.
  6. Varvtalets dansande kan vara oxid i varvräknaren! På vissa modeller sitter det en justerskruv/inställning bak på varvräknaren. Där ställer man in (tror jag) hur många cylindrar motorn har - olika antal ger olika antal impulser från varvräknare, (lite killgissande här). Det som kan fungera är att vrida på den fram och åter några gånger, glöm inte hur den stod! Detta har hjälp mig några gånger, gör det varje vår nu så fungerar varvräknaren bra.
  7. Om det är original så sitter väl brytaren i pumpen? en liten plastspak sticker ut ut pumpen som man kan peta uppåt så startar den. Pumpen har en kabel som sitter direkt på batteriet för denna funktion, den ska ju gå att köra med huvudbrytaren av.
  8. Dom brukar dyka upp på blocket. Tror även Ryds har dem i sin webbshop ( som verkar stängt senaste veckorna för uppdatering). Återförsäljare borde ha!
  9. Om Hybrid saknar ljuddämpare så har jag en över att sälja, på grund av missförstånd då jag köpte min värmare (en planar, funkar kalas) så köpte jag en fast det redan var en med i leveransen...
  10. Jag har tidigare skrivit om detta här, sök! Men kort. Bort med remmen, bränslefilter, generatorstag. Sen lossar du hela pumpen före du tar bort slangarna ( lättare att komma åt så). Det som tar längst tid brukar vara att pilla loss impellern ur pumpen...
  11. Första frågan måste ju vara vad som menas med "Trailer" är det ett släp eller ett efterfordon - dvs obromsad och ofjädrad "båtupptagningsvagn". Om det är en sådan är det andra regler.
  12. På tok för liten propeller! Nu har det ju även med utväxling på drevet att göra, men bör inte den motorn (baserat på hur det brukar vara) varva ca 4500 på max?. Större stigning är det man brukar ändra, diametern brukar vara fast men det kan ju ha satts på fel diameter någon gång. Med de vikterna och den effekten skulle jag säga att du ska ha närmare 40 knop på topp, återigen baserat på att jämförelser med liknande båtar (kör Ryds 23 @ 1850 kg + ankare, packning, etc. i 37 knop på max med en v6:a), march 26 knop i 3400 varv.
  13. Jag kör med sprayfärg! sprayar ränder, 1 rand på ca 20 cm = 15 meter kvar. 2 ränder på ca 20 cm var = 10 meter kvar. Sen har jag 3 ränder oxå för 5 meter kvar. Har suttit i 3 år på kättingen och är lika rött nu som då jag började.
  14. Piper det varannan minut och den går inte på tomgång? Då är IAC ventilen starkt misstänkt, men det låter som nåt mer fel oxå med klonkandet?
  15. En portabel solcell löser samma behov...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy