Jump to content
Saturday 25 May 2024

gusvo085

Medlemmar
  • Content Count

    738
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

gusvo085 last won the day on October 21 2020

gusvo085 had the most liked content!

Community Reputation

105 Expert

About gusvo085

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sök i detta forum efter hur man byter impeller på Ryds 23 dc med samma motor. Jag har tidigare skrivit ett längre inlägg om det, om inte annat så lär du dig då hur det hänger samman med vattenpumpen:)
  2. Denna rem kallas även serpentinrem, den går i många böjar via diverse olika saker fram på motorn. Som flera skrivit så måste du kolla om hjulen del ligger mot går att vrida på - inte vevaxeln då det är för tungt. Vattenpumpen (om sådan finns, beror på om vattnet kommer från drevet och om du har sötvattenkylning) kan gå tungt. i vart fall - alla hjul bör gå att vrida på med kraft. Hur den spänns är olika mellan motortyperna. just 5,7 liters vet jag inte, kan vara via generator eller spännrulle.
  3. Det ser ut som en ryds 23 det där? om du öppnar motorluckan så kan du väl sätta bricka och mutter bakom? men annars tror jag faktiskt att det håller om du först limmar hålen med epoxy och borrar nya.
  4. Var finns båten? I Göteborg kan båtfixarna i Västra Frölunda fixa sånt.
  5. Det är ballast, säkerligen betong. Betong är bra för det är så basiskt att det inte rostar. Jag killgissar mycket nu, men i källare med betongväggar ser man saltkristaller fällas ut då det kommer fukt från utsidan, varför är det fukt bara här kan man fråga sig då? En sådan där båt ska man nog ha en professionell besiktning på med skrovmätning....
  6. Lägsta varvtalet är betydligt lägre, i alla fall på den 10 år gamla jag har, älskar maskinen - bästa köpet hittills!
  7. Varför ska man ha en speciell polermaskin? Köp en excenterslip med valbar driven rotation - den går att anväda till fler saker än bara polering och polerar bra. Exempelvis en Bosch GEX 150 turbo.
  8. Man kan lätt byta tändsäkringen för en billig peng, en ny brukar vara snabbare än en gammal trött. Hade en spis som var enormt seg att få fart på, man fick hålla in ganska många sekunder. Med nya stift så behövde man bara hålla in 1 sekund.
  9. ÄR gammal flaska verkligen ett reellt problem? Jag upplever att det ingår i servicen av byte. Man lämnar sin gamla, får en ny. Har aldrig haft problem även om jag lämnat in rena lik, dom får väl provtrycka den innan den går i cirkulation igen?
  10. Dränera förgasaren på gammal bensin först, en rengöring av densamma om den inte går bra sedan.
  11. Spår 1 går man, det är rakt på och inga problem. Lite läskigt grunt efter man har svängt vänster men 90 cm är inga problem. Gott om plats när man väl kommer in. Spår 2 skulle jag inte försöka mig på. Precis där du svänger vänster i spår 1 finns massa bra klippförtöjning om vädret är rätt.
  12. Spännande att det inte står i manualen...
  13. Här har jag markerat skruven, den står inte omnämnd i instruktionsboken.
  14. Tänkte återkoppla hur det gick. Efter att ha tagit hem pumpen och kopplat en testrigg så började jag testköra. Den beter sig precis som i båten, men inget läckage eller vatten som rinner tillbaka. Hittade en liten insexskruv i en liten förhöjning någon cm från tryckbrytaren och ser man på! Om den skruvas in så funkar pumpen som tänkt. Måste vara någon hysteres eller liknande... Allt löst och det visade sig att det faktiskt sitter en backventil mellan pump och varmvattenberedare redan...
  15. Problemet är alrdig motoreffekt utan att få ner effekten i marken. Bäst är givetvis fyrhjulsdrift, ett steg på vägen är automatlåda...
×
×
  • Create New...