Jump to content
Monday 28 November 2022

gusvo085

Medlemmar
  • Content Count

    705
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

gusvo085 last won the day on October 21 2020

gusvo085 had the most liked content!

Community Reputation

93 Expert

About gusvo085

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Gränsfall! Jag har tagit upp min 23dc med samma förutsättningar, v60 fwd med automat. Använder dock helst awd för att vara säker.
  2. Vad tar du i marklyft? Ställ dig som ett marklyft och dra skenan rakt uppåt, givetvis med en lina till vagnen. Om du klarar 100 kg så har du svaret på om det håller... Jag skulle vara mer bekymrad över tvärskeppsstabilitet under fällningen.
  3. Det är lurigt det där! Det krävs inte heller mycket för att det ska göra stor skillnad. Jag tappar ca 5 knop över säsongen och varvtalet sjunker oxå även om det ser rätt bra ut för blotta ögat. Förra båten, en segelbåt, blev helt omöjlig att segla med beväxtning. Den bara dog...
  4. Fast vem ser att du seglar hem den?
  5. Jag vill hävda att de inte alls måste vara lika kapacitet, det funkar ändå, även om man möjligen får lite förluster då spänning ska utlämnas.
  6. Har du kört den fysiska kollen efter gnista? dvs. ta ur stiftet, håll det mot godset och dra i snöret? Det kan vara svårt att mäta om man har ström i tänddelarna..
  7. För att om du seriekopplar dom så får du över 12 volt I den mån de är sammankopplade är det parallell - är dom inte kopplade så är det ju sak samma.
  8. Köp 1 nytt, dom är ju parallellkopplade så då bidrar alla vad de kan. Dock så blir det kass om 1 är rejält dåligt för då kan de dra ur dom andra, 1 nytt och två andra fungerande går bra!
  9. Den där varning du får är nog bara en varning att inte varva utan växel, har för mig att jag läste det i någon instruktion. Men du säger spärrar på 4000? Jag tänker att vridmomentkuvan kanske dyker där, så om det går tungt så är det svårt att komma högre?
  10. 109 timmar är inget. Börja med ny olja och filter, gissar att du inte är helt 100 på att det är rätt olja i nu?
  11. Bytt bränslefilter? Jag har, kanske underligt, upplevt att gammalt filter sänkt trycket. Efter byte var det normalt igen.
  12. Jag skulle säga att något är knas här. Om du med den båten, som på pappret är lika tung som ren Ryds 23 DC, når ca 21 knop vid 4000 varv så har du en väldigt liten stigning på propellern. Samma motor och 21 tums stigning på propeller på en Ryds 23 DC når jag ca 33 knop på 4000 varv. 21 tum är lite stort på Rydsen, men du borde verkligen nå högre kombination av varv/fart. Har du för liten stigning borde varvet sticka, har du för hög kan den ju "tappa orken". Vad är det för propeller?
  13. Om du brukar nå högre farter vid 4000 varv så är det ju inte motorn som bromsar utan något annat. Sen kan detta andra göra att motorn inte orkar varva mer. Hur fort brukar det gå vid 4000 varv?
  14. Det går fort att få bort den bara man vet hur man gör. Bort med serpentinremmen, sedan generatorstag. Bränslefiltret är bra att ta bort för att få mer plats. Efter det har du två (tror jag) långa bultar som håller fast hållaren till vattenpumpen, ta loss dessa. Sedan drar du fram pumpen och tar av slangarna, efter det är pumpen loss. Brukar ta ca 40-50 minuter att demontera, byta impeller och montera igen. Bra att veta är att remskivan brukar vara ett helvete att få bort från pumpen, man måste nästan ha hudraulpress och skivan går oftast sönder. Det resulterar alltså i ny remskiva oxå... Räkna på hur mycket du vill jobba jämfört med att köpa en ny pump.
×
×
  • Create New...