Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

HerrDunder

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

HerrDunder senast vann den dag 29 November 2023

HerrDunder hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

15 Trovärdig

Om HerrDunder

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för bra svar @Rollen. Knutarna såg väldigt fina ut när jag inspekterade innan köp (Drevet var avplockat). Förstår jag det här rätt, att det inte finns någonting man själv kan göra åt detta (Förut att lämna iväg båten på uppriktning av motor?). Det känns ju inte kanon.
  2. Tack för bra svar och information @SkeppOhoy! Tipset att kapa en av de äldre pinnbultarna har jag sett på flera ställen så det skall jag definitivt prova. Packningar följde med limporna/knäna, så jag kör på dem. Osäker på vilken sida som skall vara mot blocket och vilken mot limpan, dock? (om det överhuvudtaget spelar någon roll). Gegga pinnbultornas gängor - OK! Med vad?
  3. Nu hann det bli ordentligt kallt och komma en massa snö innan jag hann montera de nya limporna. Är det dåligt / någon risk att låta motorn stå utan monterade limpor/knän en längre period? Eller får jag helt enkelt man-up och göra detta i minusgrader kommande veckor? hua..
  4. Hej hopp! Mycket positiva updates i frågan - jag har lyckats få tag i ersättningsruta original ifrån fabriken i Italien. Leverans om ett par veckor, monteras av https://www.strigin.se till våren när temperaturen är lite bättre. Än är rutan inte på plats, men känns otroligt mycket mer lovande än det gjorde för ett par veckor sedan Jag återkommer med bilder etc senare i vår (Ifall någon bryr sig!)
  5. Jag söker också svar på samma frågas så provar att bumpa igen. Vid det här laget lär du ju ha monterat och kan svara på om det sket sig eller inte, och om du följde Rollens instruktioner: Rollen verkar ha koll på läget.
  6. Tack för all hjälp. Har nu beställt ifrån BARR. Blev lite dryga 23k, mot ca 24.800 som jag kom ner till hos VP när jag hade minimerat alla "tillbehör". Dock bättre garantier etc hos USA Online så det känns kanon. Nästa vecka påbörjas projekt montering. Hade lite problem att få bort sista resterna utav en av packningarna igår dock, trots medel (dock biltema), samt värmare och skrapa. Någon som sitter på några husmorstips? Känns väl som en bra grej att tvätta ur resten av avgasrören etc innan nya limporna monteras?
  7. @Rollen - #24 låter vi sitta kvar då helt enkelt! Jag har inte hittat någonstans där jag kan köpa hela Barr Marine paketet. Har du något tips? Kostnad för Limpor, Knän, Bultar till knän och limpor, Oringar och packningar hos VP blir 25 627 SEK.
  8. Bumpar en väldigt gammal tråd pga har samma problematik (DPS-A drev). Än så länge inget som känns "farligt", men ändå, vill gärna fixa så mycket grejer som möjligt i GOD TID! Jag lyckas inte hitta information om exakt hur/var man "trycker in" fett i primäraxelkåpan? Någon som lätt kan förklara? Tack på förhand. Dan
  9. Efter att ha gjort lite jämförelser mellan eftermarknadsprodukter och Volvo Pentas grejer, så har jag kommit fram till att det inte är någon större skillnad på pris på separata produkter hos VP och eftermarknad. Någon hundralappar på packningar/sensor, men annars ingen direkt skillnad. Packningssats (avgasknä) VP - 532 2 pack Sierra - 180 kr Flänsskruv (12 st limporna) VP: 723 kr Hansen Marine/Dorman: 720 kr Packning (Block 2 st) VP 376 kr Sierra 360 kr Temperatursensor 2 st VP 852 kr Sierra 760 kr Den stora skillnaden blir om man köper hela kittet på eftermarknad, då blir det ca 15.500 mot ca 28.000 KR. Blir att tugga i sig och vara glad.
  10. Det får nog bli VP originaldelar direkt ifrån dem. Tänkte be om ytterligare lite inputs. Om vi tittar på sprängskissen (bild nedan), hade jag inte tänkt byta följande delar: 3 (Används ej), 6, 7, 10, 12 och 19-24. Fråga 1: Är det dumsnålt tänkt utav mig? Jag har inga problem/skador på någon av de delarna, vad jag vet. Kostnad för tutto ballutto (exklusive nämnda prylar ovan): 28.442 SEK. Fråga 2: Svårt att svara på utan att veta skicket på dessa prylar givetvis, men borde man inte även kunna återanvända någon av följande delar ifrån tidigare? 5 - Temperatursensor 15 - Vinkel Det skulle spara mig ca 2200 kr. Kul med båt, ju!
  11. Tack Janne! Nya stift fixar jag. Även (för mig) vanligare grejer som oljebyte (både motor och drev givetvis) filterbyte. Bytte multiremmen i somras så den bör inte behöva ätgärdas. Är det någonting annat som för dig är uppenbart jag borde utföra, eller fundera på / titta in på? Vill poängtera att jag är högst novis men med en vilja att lära mig och en bra & dålig egenskap att aldrig sluta förens något är klart 😂
  12. Tack för svar och värdefulla inputs @Rollen. Min upplevelse är att jag drog av bultarna när jag tog loss limporna nu, de satt som berget tills det ”small till”, och släppte. Förlåt för okunskap, men då det ju finns tydligt invändig rost i limporna lär väl ditt antagande kanske stämma oavsett? Jag har tyvärr ingen koll på vart avgasventilerna sitter eller fungerar, men jag ska göra som vanligt: Google & Youtube, och sedan göra ett försök. Gällande ytan på cylinderlocket måste jag också kolla upp. Vad gör jag om det är för mycket rost där? Knackar bort främst eller även andra övningar?
  13. @IngemarE Okej, tack igen. Det får jag göra. Positiva nyheter är att jag är i kontakt direkt med originaltillverkaren som iaf än så länge inte har gett några negativa besked utan endast bett om mer information, så i det här läget väljer jag att se det som ett stort framsteg. To be continued
  14. Hej! Jag har en Volvo Penta 5.7 GXI-J, sjövattenkyld, årsmodell 2010. Båten har gått på västkusten från Oktober 2010 tills i våras då jag köpte & fraktade henne till Stockholms skärgård. Motorn är alltså ~14 år och har original limpor/knän. Redan vid besiktning i våras noterades utvändig rost (Bild 1), främst i/runt packningen mellan limpa & knä, men även vissa spår av "rinningar", ifrån packning och nedåt på limpan. (Bild 2). Jag bestämde mig därför för att öppna upp och titta inför en eventuell ompackning alternativ helt byte, och tycker personligen det ser rätt så grisigt ut. Både ovanifrån i limpan (Bild 3), Högst upp på "knät" (Bild 4) och mot blocket (bild 5 + 6 - se nästa post). Jag har egentligen väldigt lite erfarenhet av meck i allmänhet och garanterat den här motorn & specifika uppdraget i synnerhet, är därför väldigt tacksam av alla tips, tricks, råd mm. som går att få. Fråga 1: Går det via dessa bilder att säga om jag bör byta ut dessa delar (vad jag tror), eller kan det räcka med nya packningar (plånbokens förhoppning)? Fråga 2: Ifall dessa ska bytas, är det originaldelar som gäller eller finns det andra eftermarknadsprodukter med god kvalitet? Här tänker jag endast med hjärnan, ej plånboken. Min tanke är att gjutjärnsprodukter inte borde vara så känsliga utav vem som exakt har tillverkat dem, men kan vara snett på den tanken. Packningar känns som det kan variera rätt mycket i kvalitét, men återigen; Jag har absolut ingen aning. Fråga 3: Finns det andra tips, tricks, bra know-how runt själva processen som någon sitter på och vill dela med sig av? T.ex. så sa någon någonting om att tänka på att dra åt alla bultar enligt någon viss specifik specifikation. Har ingen aning om hur det fungerar men det lär väl gå att ta reda på, tänker jag Fråga 4: Jag borde väl passa på att byta tändstift medans jag ändå är igång? Fråga 5: Är det någonting annat jag borde passa på att göra medans jag ändå gör detta? - Stort tack på förhand för allt ni kan tänka er att dela med er av. mvh HerrDunder
×
×
  • Skapa nytt...