Jump to content
Friday 09 December 2022

Kenneth_S

Medlemmar
  • Content Count

    2,036
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Kenneth_S last won the day on November 15 2018

Kenneth_S had the most liked content!

Community Reputation

98 Expert

About Kenneth_S

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ser ut att vara allt från Terhi till Crescent från mitten av 1970-talet. Svårt att bedöma rakt av, såhär
  2. Jag har i år till vår styrpulpetare köpt en ny motor, en 4-taktare (Tohatsu 30 hk, 2022 års modell). Jag hade tidigare till den en Yamaha 2-takt 30 hk, av 1998 års modell. Yamman vinterkonserverade jag på så sätt att jag körde ur saltvatten, körde med sånt därnt konserveringsspray från exempelvis biltema. Tog ur stiften och sprayade i de loppen så att det blev smort där. Bytt de filter som skulle bytas o s v. Är det skillnad på konservering mellan 2-takt och 4-takt? Frågar då jag ska ta mig an nya motorn i helgen. Har inte läst instruktionsboken då den ligger 12 mil från mig nu, men ska läsa den också samt ta mig till era erfarenheter runt konservering 4-takt. Ser fram mot era svar 🙂
  3. Hej och välkommen till MG 🙂 De båtarna du nämner är ganska lika varann, faktiskt. Båda är bra båtar, stabila och trygga. Har haft förmånen att åka med kompisar som haft dessa båtar (var för sig :-D) Det jag kan tycka är väl att Swemax 690 är lite mer av puttraruntbåt medans Flipper 700 är lite mer av åka (lite, lite) snabbare - Men det går alldeles utmärkt att puttra runt med den också 🙂 Plasten är inget att oroa sig för, kan jag tycka. Har själv en Nidelv 28 från 1982 och oroar mig inte för den biten alls. Det som i så fall är något man ska kolla upp är motorskicket, då de är (oftast) av äldre modell och behöver lite mer kärlek. Min egen är en VP TMD40B från 1985 och den kan man väl säga att den behöver en jä**a massa kärlek. Men den tuffar och går på ändå, med en massa svordomar på höstkanten när man plockat upp båten, och vårkanten innan man sjösätter igen. Men under sommaren så stånkar och frustar den på, efter de kramar man gett den. Om du frågar efter vad jag tycker om de båtarna, så är det i stort sett dött lopp från mig Jag gillar båda två, med kanske lite övervikt för Flippern 🙂 Lycka till med det du bestämmer dig för, det är som sagt bra val, båda två 🙂
  4. Var nog mer att en bogpropeller är en bogpropeller, och konstruktionen borde inte skilja så väldans. Det är ju inte som att jämföra en moppemotor mot en raketmotor
  5. Tackar för svar. Ja, det är nog kanske något jag fått för mig att det ska göras... Vet egentligen inget om det utan bara hört att det ska göras - Och eftersom bogisen är såpass gammal, så tänkte jag att det kan vara dags för kolbyte. Är det så som du skriver, så är det ingen idé att byta då den inte har speciellt många minuter per år, och istället ägna mig åt andra saker 🙂 Tackar för svar, och ha det gôtt 🙂
  6. Behöver troligen byta kol i min bogpropeller, då det aldrig gjorts. Jag köpte båten 2013, och då satt bogisen redan där sen många år. Jag har heller inte bytt, så jag är lika stor kålsupare som de tidigare ägarna med detta 🙂 Bogisen är av det kända märket som jag inte kommer på just nu, Vetus kanske (?) Jag har letat på Youtube efter film på hur man byter dessa, men inte lyckats hitta rätt. Letar troligen inte på rätt sätt. Någon som vet vart film finns, som letar på rätt sätt? Ser fram mot relevanta tips från er kunniga här på forumet 🙂
  7. Är vattnet från skvallerstrålen kall eller varm?
  8. Om ni dragit i choken och den går så långsamt, så har troligen choken hängt sig med spjällen stängda så att det blir för mycket soppa. Chokar/köver sig helt enkelt. Lossa kåpan och känn på choke-staget om det fastnat i nedre läget. Om så, tryck upp staget igen så spjällen öppnas. Luktar det mycket bensin samtidigt?
  9. Topp, tackar 😀👍 Nu vet jag vart jag ska skruva, och vet nu att jag pillade på fel skruv 😳
  10. I och för sig bra video, men den tar bara upp vad som ska göras rent i förgasarna, och hur man gör det. Inget om hur man justerar tomgången... Och det är ju det jag vill veta
  11. Jag har sökt som en tok på både youtube och google, inte hittat. Tack och lov att det finns folk som kan sina saker 😁👍 Jo, jag är oxå inne på soppaflödet, och när jag märker att den dör på låga varv så är en av de övriga misstankarna just låg tomgång -Detta eftersom att förgasarna är utplockade och rengjorda av en marinverkstad i Lysekil förra veckan. Sen ska jag skifta blandade soppan (gammal/ny) till helt ny. Jag ska även ta ut stiften ett och ett för att kolla gnistan. Funkar det fortfarande dåligt efter det, så kollar jag fler saker då
  12. Som jag skrev i min beskrivning av problemet så försökte jag höja tomgången, men antagligen skruvade jag på fel skruv... Kan någon med en bild förklara för mig som om jag vore fem år, vilken skruv ska jag skruva på? Vet att medsols höjer och motsols sänker, men uppenbarligen pillar jag på fel skruv för det händer inte ett jota... Ser fram mit svar med bild eller film. \\Mannen med tio tummar...
  13. Nya stift, så skicket på dem är bra
×
×
  • Create New...