Gå till innehåll
torsdag 15 november 2018

Kenneth_S

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 840
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Kenneth_S senast vann den dag 4 September

Kenneth_S hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

61 Expert

Om Kenneth_S

  • Placering
    Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hatar hen... Hen existerar inte i min adekvata svenska vokabulär, men däremot i min engelska dictionary med betydlesen höna. Istället för hen använder jag den eller denne när jag ska benämna en könlös person...
  2. Kenneth_S

    Konservering TAMD41

    Blir det förresten inte mycket sprut från pumpen när du häller ner genom filtret? Tänkte på när motorn är igång, och pumpen sprutar som tusan... Du får gärna delge resultat om det, då det verkar smidigare 😊
  3. Kenneth_S

    Konservering TAMD41

    Själv har jag en tunna med c:a 12 liter 50/50-blandning. har en slang (PVC från Biltema) som jag kopplar till sjövattenpumpen. Fyller slangen med vätska samt fyller upp i sjövattenfiltret, sänker ner den vätskefyllda slangen i tunnan med resterande blandning. Startar motorn och låter sjövattenpumpen suga upp blandningen och genom systemet. Men det är så jag gör. Kan bli lite slabbigt, men det går att tvätta sig 😄
  4. Kenneth_S

    Konservering TAMD41

    Jag tror att på min TMD 40B är dimensionen 25mm
  5. Kenneth_S

    Vilket märke/modell är detta

    Tidigare ägare kan inte svara på det, eller ge någon hint? Mått på båten? Möjlig årsmodell? Kan vara en Ryds av något slag, insidan båten är lite Ryds 480-lik, men ändå inte... Det är en rejäl gissning, men en gissning...
  6. Kenneth_S

    Vinterkonservera inombordare - Tips?

    Sätt muffen runt de markerade intagen, i bifogade bilder...
  7. Kenneth_S

    Göra rent motorrummet?

    Denna tråd tänker jag följa, då jag är i samma sits som du: Skitigt mototrrum, som jag gärna vill få ordning. Att det är skitigt i mitt motorrum beror till mycket stor del p g a ett motorbyte där den som skötte bytet inte riktigt brydde sig om hur det såg ut efteråt... En vad jag kallar grottmekaniker med devisen banka. banka, bonk bonk sen är det klart... Det ser för jävligt ut i motorrummet och kölsvinet efter det, mycket olja och mycket skitigt... Så jag följer tråden med stort intresse
  8. Kenneth_S

    Fixa självläns på Ryds 480S...?

    Låter intressant, ska kolla hur det funkar med det Tackar för tips 👍
  9. Kenneth_S

    Fixa självläns på Ryds 480S...?

    Kan nog funka, men det är ju tyvärr inte alltid som det är vågor när det regnar Men jag ska ta en funderare på den, tackar för tips 👍
  10. Vi har ju -förutom vår Nidelv 28- en Ryds 480S, årsmodell 1999. Det sitter en automatisk länspump kopplat till batteriet i den, och den har fungerat sisådär. Bl a har batteriet dragit ut två gånger i sommar - Trots att pumpen inte gått, denna torra goa sommar- så jag har kopplat ur länspumpen. Nu när det har regnat en hel del här på Västkusten, så uppstår nackdelen med urkopplad länspump - Ösning av båten... Båten ligger 12 mil från mig, så jag kan inte ösa så ofta som jag vill. Nu till min fråga: Kan man istället installera självläns på båten, så att vattnet rinner ut av sig självt? Och är det i så fall "bara" att borra hål i akterspegel, och framför förvaringsluckan inne i båten i aktern, sätta dit ett exempelvis PVC-rör eller liknande? Eller är durken i Ryds 480S såpass långt ner att durken går under vattenlinjen, och det därmed inte går att installera självläns? Vad säger ni? Någon som gjort det i en Ryds 480? Ser fram mot svar.
  11. Försökt i c:a två-tre år att dra dra åt muttern... Problemen är ett antal: Inte rätt verktyg för de stora muttrarna. Trångt att komma åt. Axeln sitter lång ner i förhållande till durken = Korta armar... Så nog har jag gjort mina försök att dra åt muttern...
  12. Jodå, Pentax har rätt, det ÄR en glandtätning... 😊 Jag har konsulterat Pentax ett flertal om denna tätning från Helvetet... Iofs, det är inte tätningen i sig som är det stora problemet, det är det trånga utrymmet som gör att jag inte kan åtgärda problemet utan att såga ner hela båten, känns det som... Min förhoppning är att den nu i vinter ska bytas ut mot en PSS så jag slipper bekymra mig om drippelidroppet vid stillaliggande 😊
  13. Kan tro att det är så 😄😄
  14. Ska tilläggas att jag vet att det ska droppa en droppe per c:a minuten under gång... Men det ska ju inte drippelidroppa när man ligger still - Och den ska ju inte självlaga sig bara för att jävlas med mig.. Eller?
  15. Ja, den börjar väl bli känd vid det här laget, min propelleraxeltätning... Men, nu är det så att jag har en fråga om varför den helt plötsligt på sensommaren -efter vi kommit hem från semestern- bestämmer sig för att vara tät och inte droppa längre när båten ligger i hamn...? De senaste åren har det varit så, att på våren och sommaren så droppar det en droppe per 10:e sekund från propelleraxeltätningen när vi ligger i hamn eller naturhamn med båten. Så är det under hela våren, sommaren och semestern. Trots att jag skruvar på fettburken tills det inte går att skruva mer, ungefär var tredje, var fjärde tur. Ibland gör jag det oftare (kanske dan efter ankomst till någon hamn/naturhamn) beroende på om jag märker att det läckt jättemycket under stillaliggandetiden. När vi kommer tillbaka till hemmahamn efter semestern så gör jag som jag brukar: Skruvar på locket tills det är svårt att skruva, och förbereder mig att åka ut och länspumpa var tredje dag ungefär. Helt plötsligt är då tätningen tät och det droppar inte längre... Så har det varit de senaste tre-fyra åren. Efter semestern tätnar fanskapet... Vad ända in i hela Västra Götaland beror det på? Om det är någon som sitter inne med ett svar så tar jag tacksamt emot det.
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy