Gå till innehåll
måndag 21 januari 2019

Kenneth_S

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 843
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Kenneth_S senast vann den dag 15 November 2018

Kenneth_S hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

63 Expert

Om Kenneth_S

  • Placering
    Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kenneth_S

    oxalsyra i kylsystemet...

    Fyllde en stor spann (20-liters) med 1 liter systemrens (hela flaskan) och 6 liter vatten. Tog loss slangen från sjövattenintaget och förlängde den med ytterligare pvc-slang (c:a 120 cm). Fyllde upp denna slang med förlängning upp till sjövattenpumpen så att impellern fick något att jobba med. Ner med fyllda slangen i spannen, startade motorn så att allt i spannen sögs upp. Lät verka i två dygn, sedan ut och starta upp motorn (glöm inte att sätta tillbaka slangen till sjövattenintaget :-)) och låt gå c:a 5 minuter. OBS: Ha gummihandskar på vid hanteringen, även bra med skyddsglasögon. Det är inte det hälsosammaste medlet. Det står på bruksanvisningen hur du ska hantera det. Jag tyckte det var bra, flertalet norrmän på baatplassen.no tycker det är bra och använder det frekvent. Jag beställde via hjertmans, och hämtade det där när det kom. Inga problem. Tog dock lite tid innan medlet kom från Norge till Hjertmans, så beställ i god tid 🙂
  2. Kenneth_S

    oxalsyra i kylsystemet...

    Jo, systemet blev helt rent 😀 men tempproblemet kvarstår 🙄 Det spekuleras nu i att det kan vara bränslepumpen som ger för mycket luft och för lite bränsle (som bl a kyler...), så nu ska jag till våren plocka ner pumpen och lämna in den för omställning (tidigare ägare verkar ha micklat rejält med den...), och sedan efter det ställa tändning eller vad det nu kan heta på en dieselmotor. Förhoppningsvis så är det detta som löser tempproblemet. Systemrens gillar jag i och för sig, det ska jag använda igen om ett par-tre år, då man ska köra genom sådant eftersom det samlas snäck&bôs, plankton och andra partiklar som slaggar igen i systemet. det var den lilla saken tidigare ägare missat, och det för min del renderade i ett motorbyte á strax över 62000 bagis, sommaren 2014... Så lite läxa ha man lärt sig 😀
  3. Bara hen i svenskan som jag hatar. Har inga problem med snippa, dejt (date), tågluffa, hemmafru, tonåring etc... Hen har ingen koppling till engelskan, den har en översättning från engelskan till svenskan med betydelsen höna... Inget kosntigt med det. Dejt (date) är en direktöversättning istället för ordet "Träff" om man ska t ex träffa någon i hopp om kärlekssyfte, men även andra "träff"-sammanhang. Snippa... Ja, det låter klart bättre än fitta t ex. Tågluffa är ett bra ord, då det är vad det just är... Att man är på luffen via tåg. Man var ju på luffen fotledes, hästledes förr- Och nu flyg- och båtluffar man även. Hemmafru... Ja, man kan väl vara hemmafru, hemmasambo, bortfru... Om det nu är en kvinnlig partner som är hemma och tar hand om hemmet, med usel pension som tack för det. Tonåring. Man blir ju i tonåren när man fyllt tretton och slutar vara i tonåren när man fyllt tjugo Jag vet faktiskt inte riktigt hur du menar med dessa ovan ord som har en faktiskt betydelse i sig (förutom snippa då, oxå "påhittat" - Som exakt alla andra ord är. Svenska och utländska). Hemmafru t ex: Är man gift, är hemma och tar hand om barn och hem... Är man då inte hemmafru? Tonåring: De åren mellan tretton och tjugo... Inga konstigheter med det heller. Hen... Är lika med höna och jag vill definitivt inte bli liknad vid en höna. Så är det, Punkt på det. Om du inte har något emot ordet, så har jag inget emot det. Du får tycka om det eller ogilla det. Det är helt och hållet upp till dig, precis som mitt hat mot "hen" är upp till mig...
  4. Hatar hen... Hen existerar inte i min adekvata svenska vokabulär, men däremot i min engelska dictionary med betydlesen höna. Istället för hen använder jag den eller denne när jag ska benämna en könlös person...
  5. Kenneth_S

    Konservering TAMD41

    Blir det förresten inte mycket sprut från pumpen när du häller ner genom filtret? Tänkte på när motorn är igång, och pumpen sprutar som tusan... Du får gärna delge resultat om det, då det verkar smidigare 😊
  6. Kenneth_S

    Konservering TAMD41

    Själv har jag en tunna med c:a 12 liter 50/50-blandning. har en slang (PVC från Biltema) som jag kopplar till sjövattenpumpen. Fyller slangen med vätska samt fyller upp i sjövattenfiltret, sänker ner den vätskefyllda slangen i tunnan med resterande blandning. Startar motorn och låter sjövattenpumpen suga upp blandningen och genom systemet. Men det är så jag gör. Kan bli lite slabbigt, men det går att tvätta sig 😄
  7. Kenneth_S

    Konservering TAMD41

    Jag tror att på min TMD 40B är dimensionen 25mm
  8. Kenneth_S

    Vilket märke/modell är detta

    Tidigare ägare kan inte svara på det, eller ge någon hint? Mått på båten? Möjlig årsmodell? Kan vara en Ryds av något slag, insidan båten är lite Ryds 480-lik, men ändå inte... Det är en rejäl gissning, men en gissning...
  9. Kenneth_S

    Vinterkonservera inombordare - Tips?

    Sätt muffen runt de markerade intagen, i bifogade bilder...
  10. Kenneth_S

    Göra rent motorrummet?

    Denna tråd tänker jag följa, då jag är i samma sits som du: Skitigt mototrrum, som jag gärna vill få ordning. Att det är skitigt i mitt motorrum beror till mycket stor del p g a ett motorbyte där den som skötte bytet inte riktigt brydde sig om hur det såg ut efteråt... En vad jag kallar grottmekaniker med devisen banka. banka, bonk bonk sen är det klart... Det ser för jävligt ut i motorrummet och kölsvinet efter det, mycket olja och mycket skitigt... Så jag följer tråden med stort intresse
  11. Kenneth_S

    Fixa självläns på Ryds 480S...?

    Låter intressant, ska kolla hur det funkar med det Tackar för tips 👍
  12. Kenneth_S

    Fixa självläns på Ryds 480S...?

    Kan nog funka, men det är ju tyvärr inte alltid som det är vågor när det regnar Men jag ska ta en funderare på den, tackar för tips 👍
  13. Vi har ju -förutom vår Nidelv 28- en Ryds 480S, årsmodell 1999. Det sitter en automatisk länspump kopplat till batteriet i den, och den har fungerat sisådär. Bl a har batteriet dragit ut två gånger i sommar - Trots att pumpen inte gått, denna torra goa sommar- så jag har kopplat ur länspumpen. Nu när det har regnat en hel del här på Västkusten, så uppstår nackdelen med urkopplad länspump - Ösning av båten... Båten ligger 12 mil från mig, så jag kan inte ösa så ofta som jag vill. Nu till min fråga: Kan man istället installera självläns på båten, så att vattnet rinner ut av sig självt? Och är det i så fall "bara" att borra hål i akterspegel, och framför förvaringsluckan inne i båten i aktern, sätta dit ett exempelvis PVC-rör eller liknande? Eller är durken i Ryds 480S såpass långt ner att durken går under vattenlinjen, och det därmed inte går att installera självläns? Vad säger ni? Någon som gjort det i en Ryds 480? Ser fram mot svar.
  14. Försökt i c:a två-tre år att dra dra åt muttern... Problemen är ett antal: Inte rätt verktyg för de stora muttrarna. Trångt att komma åt. Axeln sitter lång ner i förhållande till durken = Korta armar... Så nog har jag gjort mina försök att dra åt muttern...
  15. Jodå, Pentax har rätt, det ÄR en glandtätning... 😊 Jag har konsulterat Pentax ett flertal om denna tätning från Helvetet... Iofs, det är inte tätningen i sig som är det stora problemet, det är det trånga utrymmet som gör att jag inte kan åtgärda problemet utan att såga ner hela båten, känns det som... Min förhoppning är att den nu i vinter ska bytas ut mot en PSS så jag slipper bekymra mig om drippelidroppet vid stillaliggande 😊
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy