Jump to content
Saturday 30 May 2020

Kenneth_S

Medlemmar
  • Content Count

    1,942
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Kenneth_S last won the day on November 15 2018

Kenneth_S had the most liked content!

Community Reputation

75 Expert

About Kenneth_S

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hur lång är den? Längden är ju en indikation på modellen, om nu 22, 23 & 28 anger fot i detta fallet. 22-23 = runt 6,5-7 meter. 28 = runt 8,5-9 meter.
  2. Irra nu inte bort TS fråga med bjabbel om släpkärra eller båtkärra, 80 km eller 30 km... Kan ni svaret på TS fråga, så svara på det istället för att trolla bort tråden Jag kan dessvärre inte rent svar, men jag kan TYCKA att -då ni inte kan ta båt och motor tlll leverantör- att denne ska komma till er båt för felsökning. Det finns massor av exempel då ÅF/lev kommer till plats. Det som ligger till last är att 40 minuter en väg = 80 minuter ToR = tid som för ÅF/lev är ren obetald dötid...
  3. Kenneth_S

    pensionär

    Jag är lite svag för Ryds 480, från 1998 och framåt. Jag tycker fören är bra, men man får tänka på att de i den storleken inte har de jättebreda för-ställena (kan man uttrycka sig så..?) som på större båtar. Ryds 480 har även bra fribord, lite högre och tycker båten i sig är stabil. Vilken sorts brygga har ni? Flytbrygga med y-bom eller klassisk brygga där man måste ta ett par steg ner och riskera att dratta i, vid varje försök att gå i eller ur båten? Det spelar ju oxå roll, om man tänker på stabiliteten på båten. Jag formligen avskyr de gamla bryggorna och förordar gärna pontonbryggor med y-bommar då jag själv har balans som en havande ko i skitande ställning...
  4. Inte snurra på axeln 180 grader, och pressa i lite fett på andra sidan oxå? Bara en dutt och sen är det klart?
  5. Byt blåsa, eller helst hela satsen med slangar och kontakter till både tank och motor så att de är OK och sluter tätt. Kan vara kulan i blåsan som inte funkar som den ska
  6. Glömde nämna att backslaget är ett MS3 (c tror jag det var)
  7. Jag har bytt propelleraxeltätning till Rodahl Marins motsvarighet till BlackJack, och med avluftningsnippel. Detta gör att jag vid sjösättning slipper klämma packningen för att få ur luften. Frågor: Jag ska ju peta i lite silikonfett i en fettnippel. Hur mycket fett ska pressas i, och ska det endast göras en gång/säsong (vid sjösättning)? Ska jag pressa i på ena sidan axelen, snurra 180 grader och pressa i även på den sidan - Eller räcker det med en pressning? Har även en backslagsfråga, då jag oxå bytt backslag i år: Hur mycket olja på ett ungefär ska i backslaget? Jag har petat i ungefär en havliter, men tänker att det inte räcker. Vet att oljestickan är ett bra instrument att kolla på (😉) men bara så att jag vet när jag på ett ungefär närmar mig rätt volym. Ser fram mot svar.
  8. Ringt många gånger, bara telesvar. Varit på Hildedalsgatan för att prata direkt med honom, men stället verkar inte vara kvar...
  9. Nån som vet vart man kan få fatt i locket för kylningen av backslaget? Det är locket som är inringat i rött, och är till kylning av backslag ms3. Jag har kollat med Marin teknik i Björlanda, men där de beställer sa de att detta utgått. De tipsade mig då om Tuta på LS Karlsson marin, men de har inte svarat. Vet ni vart?
  10. Av de svar jag fått (stort tack förresten för era svar 😊) så sätter jag min tillit mest tillPenatx, min mentor i mina många knepiga propelleraxeltätningsfrågor (och de har varit många 😳😁) 👍 Tackar för era svar 😊👍
  11. Härligt, då var det som jag tänkte 😊 Tackar för svar 😊👍
  12. Kenneth_S

    RM-tätning

    Jag har bytt propelleraxel, och i samband med det så har jag även slängt ut den gamla glandtätningen och ska sätta i Rodahl Marins variant på Volvo Pentas Black Jack, med nippel för avluftningsslang. Min fråga: Jag är inte riktigt klar med hur kylningen av axeln går till. Kyls den med det vatten som kommer in i hylsröret via lagerhållaren till cutlesslagret? Den jag köpte tätningen av sa att jag kunde sätta en T-koppling till kylvattnet, men i så fall hur? Vattnet in i hylsröret bör väl räcka? Och att det vattnet kommer ut ur nippeln vid sjösättning? Jag ska på den nippeln sätta en slang som går ovanför vattenlinjen, stannar då vattnet kvar i slangen eller ska jag sätta nåt stopp i änden av slangen? Eller tänker jag som en kratta? Hjälp mig rätt ni som kan, så det inte blir galet, tack. Båten är långsamtgående, kan kanske skrämma upp henne i max 15 knop vid extremt goda förhållanden.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy