Jump to content
Sunday 15 September 2019

Kenneth_S

Medlemmar
  • Content Count

    1,894
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Kenneth_S last won the day on November 15 2018

Kenneth_S had the most liked content!

Community Reputation

67 Expert

About Kenneth_S

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Får hålla med de ovan, om du inte har krav på snabbare acceleration av någon anledning. Hondan p g a tystare vid trolling samt lägre vikt. Vad är prisskillnaden?
  2. Har du nån form av laddrelä? Kanske kan vara det som spökar i så fall
  3. Så gör även min 4 Hk Yamaha utombordare från 2000, som vi har till gummibåten... Snurrar i friläge, fast man kan sätta ett finger på så stoppar den. De flesta propellrar snurrar sakta åt endera hållet när de är i neutralläge, Det gör de p g a avgaserna släpps ut i proppnavet och orsakar därmed ett tryck, så det är faktiskt helt normalt...
  4. Ja den planar bra med 2 vuxna. Planar även med 4 vuxna men då märks det att 30 hk är i minsta laget
  5. Ryds 480 är en bra och stabil båt tycker jag. Har en från 99, med Yamaha 30 hk -98. 15 hk är alldeles för lite för den båten, du bör gå upp till åtminstone 30, men helst 40 hk. Jag tycker att 30 hk är lite slött, men funkar för vårt behov som är ut och fiska. Fullt pådrag ger med 30 hk runt 20-22 knop, och det funkar för oss. Vi är ibland ute 4 vuxna och 1, ibland 2 barn Har ingen erfarenhet från Uttern 4950, men rent spontant kan jag säga att 25 hk på den båten också är alldeles för lite...
  6. Ratten drar åt höger: Kan oxå vara att anoden under skäddan är riktad för mycket åt vänster. Hissa upp och kolla styrfenan där. Gärna en bild så at man kan se hur den är riktad och hur mycket.
  7. Kan så vara, men jag har då kört med det sen 2014/2015...
  8. Ja... Tilliten är att det var en mekaniker på ett varv i Halland. Vill inte peka ut mer än så, men jag vill lita på att den mekanikern visste vad han gjorde...
  9. Byte av motortassarna gjordes av mekaniker, och denne mekanikern vet jag använde bladmått på alla möjliga upptänkliga platser, detta då jag själv var där och såg när han gjorde det. Så, nej: Jag själv tror inte riktigt på felriktad axel och tassar som är slut. Jag har ju ett problem sen jag köpte båten, med att propelleraxeltätningen läcker. Den är av typen glandtätning med talgfläta. Jag har flera gånger försökt att lossa låsmuttern och spänna åt glanden, men inte lyckats då det är (för mig) för trångt och jävligt och mina armar är för korta för att nå ner till tätningen. Jag har då istället ihärdigt pressat mer fett med koppen, och det fettet har ju naturligtvis tagit sig ut ut glanden, och troligen letat sig upp in i kopplingen - Med propelleraxelslir som följd. Det som nu är risken, är att vid backning så riskerar axeln att hoppa ur koppling och fläns, och rätt ner till botten - Något jag vill undvika. Jag har kunnat både okulärt och audiellt kunnat härleda problemet till klämkopplingen, då jag nått ner och kunnat snurra på axeln - Och fått fram samma (o)ljud som jag ovan beskrivit. Därför är jag så envis med att det är just slirande klämkoppling i samband med att kanske cutlesslager eller annat lager är slut. Missljudet kom inte från backslaget, och jag har heller inga som helst problem med att lägga in växel fram och back.
  10. Nej, tyvärr... Men tror att det kommit fett från propelleraxeltätningen (läckande glandtätning) in i kopplingen som gör att axeln slirar i kopplingen
  11. Motortassarna i sig är hyggligt nya, sen 2014 eller 2015 så de tror jag inte gett sig faktiskt. Bilder kommer bifogat, hoppas de kan ge något.
  12. Tror att vi lokaliserat bånkandet, skrapandet och gnisslandet... Härleder det till klämkopplingen på propelleraxeln. Ni som vet något om dessa klämkopplingar: Bör man ta isär och packa om denna, eller finns det inget att packa om? Kan det vara så lätt att skruvarna självmant skruvat ur sig lite som gör att propelleraxeln slirar i kopplingen? Eller är det helt enkelt läge att köpa ny a´ 5200:-? Vet att man ska dra skruvarna i moment, men hur vet jag vilket moment det ska vara? Ser fram mot svar från er kunniga.
  13. @Georg_Ohm Ber starkt om ursäkt för mitt svar till dig igår. Det var i affekt, då detta som hänt nu bara är en i raden av saker som hänt med båthelvetet denna sommar... Återigen, ber starkt om ursäkt. Du ville bara väl med ditt svar
  14. Låter som att du beskriver mitt problem... Dunk en gång per propellervarv vill jag nog få det till. Sönderrostat kullager, är det samma sak som cutlesslagret eller talar vi om ett annat lager?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy