Jump to content
Saturday 26 September 2020

Kenneth_S

Medlemmar
  • Content Count

    1,952
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Kenneth_S last won the day on November 15 2018

Kenneth_S had the most liked content!

Community Reputation

75 Expert

About Kenneth_S

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jo, så är det. Blev lite misstänksam faktiskt då jag hade ett uns av en svag aning om att det skulle vara två st. Nu vet jag 🙂 Beställde två st 76 graders (att de ska öppna för kylning vid runt 76 grader) så det blir fullt kylspjäll samtidigt 🙂
  2. Ännu mera klarhet verkar det vara nu när jag kollar i Champagnelady: Två st, ett 70 graders och ett 76 graders. Så det blir till att göra om beställningen igen. De på Wahlborgs börjar nog bli griniga på mig nu... 😳😊
  3. Hittade ett klipp på Youtube som visar att det är två, så jag får beställa ett till 🙂
  4. Jädra tur för mig att det här forumet finns. Har jag inte frågor om lillebåten, så är det om storebåten - Som i detta fallet. VP TMD 40B Jag tänkte mig att byta termostat, och har beställt via Wahlborgs. Jag fick för mig att det ska vara två termostater, men tjejen jag pratade med sa att det är bara ett... Vilket stämmer: Två termostater, eller ett? Ser fram mot svar.
  5. Som det ser ut så är det troligen 11 som gått sönder, och den verkar ju i alla fall vara utbytbar. Tack för en jä**a bra skiss. Jag har goglat men bara kommit till växelhus och uppåt, inte som här. Oerhört tacksam, hjälpte mig mycket då jag vet vart det pajat men inte vad det kan heta 👍👍
  6. Kanonskiss 👍 Det är 21:an som är växelstången med vinkel på, och då 23:an som är sprinten. Kan det då vara 22:an som är sönder? Eller ska 21, 22 in i nåt annat och låsas av 23? Som exempelvis att 21, 22 ska in i 11 och låsas av 23? Som ni märker är jag inte helhaj på detta, men hoppas att ni fått en bättre bild av problemet, tack vare denna kanonskiss Ser fram ot fler svar 👍🙂
  7. Har ett problem med motorn på lillebåten. Jag ska försöka förklara problemet, hoppas jag lyckas. Motorn: Yamaha 30 hk, årsmodell 1999 När jag skulle sätta på växelhuset i år efter vintern (tar alltid loss det), så när jag skulle koppla ihop växelstaget från huset med växeldelen från motorn -det ska ju skruvas på en tjockare muttergrej typ förlängare, som kommer från motorn-, så kärvade det med skruvningen och jag fick skruva tillbak igen, satt hårt som fan... Plötsligt när jag tog i lite, så var det som om nåt lossade uppe i motorn, och växelgrejen från motorn bara gick runt. den stången ska ju vara fast. Tog bort huven och kollade in där (smått som fan) och ser att längst upp på växelgrejen i motorn så är det en vinkel på den stången, med en låssprint i. Jag förstod att den vinkeln med låssprint skulle sitta i något för att låsa. Hittade då liksom en båge eller bygel med ett hål som denna vinkel med låssprint skulle sitta i. Denna bygel har alltså gått sönder, tror den är fast i motorn. Nu till frågan: Kan man laga denna bygel som växelstången ska sitta i? Eller är motorn -som är bra i övrigt- så att säga skattad åt förgängelsen och bara att köpa ny motor? Hoppas jag förklarat problemet på ett förståeligt sätt, och att ni har ett svar att ge mig.
  8. Kenneth_S

    Nybörjaren!

    Av dessa två alternativ hade i alla fall jag valt Ryds 480 med 40 hk. Nu är jag part i båda målen, då vi hade Örnvik på 80-talet och nu har Ryds 480 (från 98, med 30 hk Yamaha från 99) och tycker att Rydsen är mycket trevligare i gång o s v än Örnviken, som -i mitt tycke- kändes stelare
  9. Hade tidigare Svenska sjö, men då de för några år sedan blev giriga så har jag sedan 2013 Alandia. Billiga, bra villkor och inget krångel med finstilt.
  10. Kenneth_S

    Kattpiss

    Ättika och citron är väl hyggligt bra på att få bort lukter. Vi hade i vårt kylskåp i båten, räkor som spat hade läckt från påsen och gav en jävla doft. Vi köpte två citroner, delade dem och satte in i kylskåpet ett par dagar sen var lukten borta. Ättika har jag ingen egen erfarenhet av, bara hört att det ska vara bra mot oönskade dofter
  11. Hur lång är den? Längden är ju en indikation på modellen, om nu 22, 23 & 28 anger fot i detta fallet. 22-23 = runt 6,5-7 meter. 28 = runt 8,5-9 meter.
  12. Irra nu inte bort TS fråga med bjabbel om släpkärra eller båtkärra, 80 km eller 30 km... Kan ni svaret på TS fråga, så svara på det istället för att trolla bort tråden Jag kan dessvärre inte rent svar, men jag kan TYCKA att -då ni inte kan ta båt och motor tlll leverantör- att denne ska komma till er båt för felsökning. Det finns massor av exempel då ÅF/lev kommer till plats. Det som ligger till last är att 40 minuter en väg = 80 minuter ToR = tid som för ÅF/lev är ren obetald dötid...
  13. Kenneth_S

    pensionär

    Jag är lite svag för Ryds 480, från 1998 och framåt. Jag tycker fören är bra, men man får tänka på att de i den storleken inte har de jättebreda för-ställena (kan man uttrycka sig så..?) som på större båtar. Ryds 480 har även bra fribord, lite högre och tycker båten i sig är stabil. Vilken sorts brygga har ni? Flytbrygga med y-bom eller klassisk brygga där man måste ta ett par steg ner och riskera att dratta i, vid varje försök att gå i eller ur båten? Det spelar ju oxå roll, om man tänker på stabiliteten på båten. Jag formligen avskyr de gamla bryggorna och förordar gärna pontonbryggor med y-bommar då jag själv har balans som en havande ko i skitande ställning...
  14. Inte snurra på axeln 180 grader, och pressa i lite fett på andra sidan oxå? Bara en dutt och sen är det klart?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy