Gå till innehåll
fredag 17 november 2017

Kenneth_S

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 789
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Kenneth_S senast vann den dag 1 December 2015

Kenneth_S hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

50 Expert

Om Kenneth_S

  • Placering
    Amiral
  1. Plocka ner värmeväxlaren, VP TMD 40B 1983-85...

    Tack för tips Har mailat dem med en del frågor, hoppas på snart svar.
  2. Plocka ner värmeväxlaren, VP TMD 40B 1983-85...

    Kan det hjälpa att hälla i en massa liter av vatten blandat med oxalsyra i burken ovanför sjövattenpumpen? Tänker att det går vidare in i värmeväxlaren den vägen... Och då låta det verka i nåt dygn... Kan det vara en idé?
  3. Jag misstänker att jag har en del snäck å bôs i värmeväxlaren, som gör att tempen går upp till över 90° på min VP TMD40B vid 2100 varv och över det ( max =3500 varv), av 1985 års modell. För att röna ut detta vill jag alltså plocka ner växlaren och göra ren den. Plockade ner oljekylaren för två år sedan, och den såg iiiiiiinte rolig ut... Gjorde dessutom att motorn inte kunde varvas mer än 2400 varv, över det så formligen sprang tempen upp i 100° och mer än det... Så därför hsr jag en liten misstanke om att det kan vara likadant med växlaren, som vi missade att ta dän då... Nu frågan: Hur ända in i hela Västra Götaland plockar jag ner värmeväxlaren...? Hittar ingen vettig skiss på detta... Ni mekarglada och kunniga här på forumet, ser fram mot er återkoppling
  4. Vad kostar ett kapell?

    28000:- för kapell till Nidelv 28, två år sedan... Göteborg...
  5. Vad heter din båt?

    Hon är nog mer inne och tittar på resultatet av enkäten skulle jag vilja tro... Men jag vet inte. Sen kan man ju vara här inne oinloggad, och titta på vad som skrivs - Men då i läsläge... Jag skulle nog vilja tro att hon är intresserad av responsen, men inte intresserad av att ge ett svar härinne på allas våra kommentarer...
  6. Vad heter din båt?

    Ska man tolka det som man vill oxå
  7. Vad heter din båt?

    Inskickat... Saknade dock flerval på någon/några frågor, bl a kön båtägare. Vi är båda (jag och min fru) ägare. Kunde även haft flerval plus fritext på om det är fler som äger samma båt, då jag vet många kompisar som har båt ihop. Annars tyckte jag det var en hyggligt rolig enkät, hoppas få se något resultat från den vad det lider. Lycka till med enkät och forskeri
  8. Hur skulle ni ha gjort?

    Kan så vara... Kanske byter tillvägagångssätt, men inte i år
  9. Hur skulle ni ha gjort?

    Och ja, mekanikern jobbar på ett hyggligt känt varv här i Göteborgstrakten... Anlitade honom en gång, gör det inte igen... Jag kan mer än vad han kan - Och bara det säger en del...
  10. Hur skulle ni ha gjort?

    Kan också nämna att jag har ingen svanhals i slutet, den har en mekaniker sett till att skära bort... Så det blir fritt fall ut för min del om det skulle vara så... Inte bra, men dåligt... Har bara inte fixat det än. Kanske bör göra det innan det blir bakfall på havsvattnet... Har "bara" slarvat med att fixa det...
  11. Hur skulle ni ha gjort?

    Ok... Men med denna mojängen så skjuts det inte in något vatten , det sprutar ut för fullt vid sidan om muffen. Förts när motorn drar igång börjar det suga... När jag sen kört ren kanalerna från saltvatten och smörja, då gör jag precis som du nämner - Lossar kylslangen från insuget, fyller en 30 liters spann med glykolblandning, och häller i lite i kylslangen så att det går till pump och impeller för att få sugmöjlighet via nån sorts häverteffetkt. När slangen är fylld doppar jag ner den i spannen och startar motorn. Sen får det suga tills spannen är tömd. Det som kommer ut sparar jag i dunke, mäter glykolhalten för att späda upp för använda till säsongen efter. Så har jag gjort i flera år...
  12. Hur skulle ni ha gjort?

    Jag har en sån här: https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordartillbehor/spolmuff-for-inombordare Den funkar finfint. Upp med muffen i insuget, koppla in slangen med gardenakopplingarna, på med vattnet från kranen och dra igång motorn. Funkar alldeles utmärkt, suger perfekt... Vad tänkte du skulle vara galet med den varianten, fattade inte riktigt. Pumpen suger och impellern rusar runt. Sjövatten går runt i kanalerna och ut i avgasrör... Så jag förstod inte riktigt vad du menade skulle vara fel. Om det varit nåt galet detta sätt så förmodar jag att produkten inte skulle sålts, vare sig på Hjertmans eller SeaSea Ja ja, i vilket fall som helst så fortsätter jag med den metoden - Har gjort så i fyra år nu och inte märkt något konstigt. Men kan du övertyga mig om att jag kör sönder motor eller annat så byter jag sätt... Du är en av mina förebilder vad det gäller båtmek och ffa fått mycket hjälp med propelleraxeltätningen och tips runt den - Så jag tar gärna till mig vad du skriver.
  13. Frågor om service till ny båtägare

    Film som kanske kan ge tips... http://www.livetombord.se/filmer/20140227/vinterkonservera-utombordaren/
  14. Frågor om service till ny båtägare

    Finns även andra tips i den tråden...
×