Jump to content
Friday 01 July 2022

No_jah

Medlemmar
  • Content Count

    919
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

No_jah last won the day on June 25

No_jah had the most liked content!

Community Reputation

140 Expert

About No_jah

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,504 profile views
  1. Det låter lite överdrivet, själv hade jag full tank vid upptagning 8:e oktober och sjösatte 18:e juni. Motorn (Evinrude e-tec 50) startade och går precis som vanligt efter ca. 8 månaders lagring av bensinen, iofs så slog jag i en skvätt 2+4 bränslestabilisering innan jag körde konserveringsprogrammet efter upptagningen.
  2. Det ser ju ut som denna: https://www.defender.com/product.jsp?id=4576320
  3. Har du möjlighet att mäta spänningen direkt på solpanelen för att utesluta att det är kabeln från solpanelen som är trasig eller glapp i någon anslutning? Har du förresten någon säkring eller strömbrytare mellan solpanel och regulator?
  4. Då förstår jag. Det bästa vore ju att motornnhade två skvallerstrålar, en som som sprutar så fort motorns startar som visar att impellern fungerar som den ska, och sen en skvallerstrålen som kommer igång när termostaten öppnar. Men om det är så det fungerar på dessa motorer så är det ju bra.
  5. Där ser man. Men det låter som en väldigt dum konstruktion att skvallerstrålen kommer först efter att termostaten öppnat, för om vattenintaget av någon anledning skulle vara igensatt så är ju impellern körd långt innan man har chans att kontrollera strålen.
  6. Ja, om man har batterierna i motorrummet tillsammans med en bensininombordare eller i samma utrymme som bensintanken så är det ju absolut nödvändigt. Men om man har utombordare och batteriet separerat från bensintank så är det ju inte riktigt samma fara med en ej gnistskyddad terminalsäking, eller hur tänker ni?
  7. I surfplattan, ja.
  8. Det trodde jag folk kände till, och det är ju också därför det finns skyddsfordal att köpa: https://www.skruvat.se/batdelar/Ankarolina-Skydd-24-35m-P271580.aspx
  9. Hmm, vaxa aluminiumbåt? Jag trodde folk köpte aluminumbåtar för att slippa underhållet som plastbåtar kräver om man vill hålla dom i skick.
  10. Nää, nuförtiden har vi ju Eniro på sjön, och tar batteriet slut så är det bara att kasta i draggen och ringa sjöassistans. 😋
  11. Det är ju vanligt att serienumret sitter på utsidan av akterspegeln, alltså direkt i plasten.
  12. Här kan du se vilka reservdelar du behöver, det finns bra sprängskisser över det mesta. Dom flesta delar är ju tyvärr slut till dessa gamla motorer, och dom delar som finns är det rena ockerpriser på, däremot brukar packningar och dyl. finnas. https://marinepartseurope.com/sv/dealer/defaultse/category/Marine Diesel Engines/product/MD6A/
  13. Det ser ju ganska mycket ut som en Myra 20, som någon byggt doghouse på
  14. Som sag, svårt att säga, men det ser ut som en smärre skråma. Skadan kan mycket väl tillkommit vi sjösättning eller upptagning, när båten skarapat i hålare för bakre kölrullen på vagnen eller liknadne.
  15. Mitt tips är att löda loss benen, andra sidan blir svårare eftersom hela undersidan är fastlödd.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy