

No_jah
Medlemmar-
Content Count
571 -
Joined
-
Last visited
-
No_jah started following Smart laddare/solcellsregulator plus skiljerelä, nybliven båtägare, Utombordare, byta ner sig från 4 till 2,5 hk? and and 2 others
-
Det ser lite ut som en Ryds Hajen, där man plockat av överdelen.
-
Det finns ju utombordare som mest ser ut som man tagit en grästrimmer och bytt ut klippsnöre mot en propeller, de lär väl också väga ungefär lika mycket, troligtvis under 10 kg.
-
Ok, där ser man, 82kg för en 15-hästare låter ju inte så kul.
-
Som rubriken antyder så undrar jag om det finns moderna 2-taktare med instprutning i 15-20hk-klassen? Jag vill ha 2-taktare för att de normalt sett är betydligt mindre och lättare än 4-taktare, och därför enklare att hantera när de lyfts av för att lägga båten upp och ned vintertid.
-
Jag har i dagsläget inte skiljetecken, men med tanke på det låga priset vore det kul att testa. Men batterikontakterna på tracern är ju både in och utgång, när solpanelen laddar går ju strömmen från tracern till batteriet, och när lastutgången på tracern förbrukar så går ju strömmen åt andra hållet, och det är nog det som ställer till det vid användning av skiljerelä?
-
Jag gjorde en snabb skiss över hur jag tänkte med skiljereläet. Enligt den kopplingen måste ju strömmen kunna gå åt båda håll genom skiljereläet, men det blir ju svårt att vet från vilket batteri förbrukarna tar strömmen. Men det kanske inte går att använda skiljereläet på det viset?
-
Som tidigare sagts så är dessa instrument långt från exakta, tex brukar min visa att solpanelen ger 2-3V även när solpanel är frånkopplad.
-
En annan sak jag funderar på iom. att jag jag har förbrukadre anslutna via tracern. Hur vet jag vilket batteri förbukarna använder, om man ens kan få strömmen att gå "baklänges" genom skiljereläet?
-
Någon som använder skiljerelä tillsammans med smart laddare typ Ctek och eller solcellsregulator for att ge laddning till både startbatteri och förbrukningsbatteri? Jag har en Tracer 2215bn solcellsregulator som laddar förbrukningsbatteriet, och funderar på att skaffa en Kemo m102n för att även ladda startbatteriet med solkraft, men frågan är om det kommer funka bra eller om Tracern kommer bli förvirrad när skiljereläet skiftar mellan batterierna?
-
Så länge den inte är ommålad så lär det ju vara gelcoat, alltså 2-komponent.
-
Alternativet om du absolut vill köra med din motor tillsammans med Crescent Bamse är ju att du sågar av akterspegeln en bit.
-
Lite svårt att läsa, men det ser helt klart ut som det står "Lång rigg" http://crescent-boats.se/img/egna/material/Broschyr_1982.pdf
-
Jag tänker att om man nu har en kompressor så kanske man använder även även till annat än än att pumpa jollen, och då kan det ju vara bra att kunna reglera trycket på ett smidigt sätt.
-
Man vill ju inte att gummibåten ska explodera, och använder man en tryckluftskompressor så är ju maxtrycket ganska mycket mer än vad gummibåten gillar.
-
Frågan är om det inte skulle vara smidigare att avnända nogon vanlig 12V kompressor, och sen ha en tryckregulatos monterad vid uttaget? Annars måste du ju ändå öppa motorluckan för att komma åt at reglera trycket.