Jump to content
Friday 15 November 2019

jonas2307

Medlemmar
  • Content Count

    97
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Trovärdig

About jonas2307

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Att det bara är öppna/våta batterier som man kan köra rekond på beror på att det måste finnas möjlighet för elektrolyten att "koka", dvs att det måste vara öppet ut för vätgasen som bildas. Efter en körning kan man få fylla på vatten i batteriet. Ett slutet batteri blir förstört om man laddar det så hårt som man gör vid en rekond, de flesta slutna batterier har en övertrycksventil som släpper ut vätet, men det går inte att fylla på nytt vatten.
  2. jonas2307

    Lös köl..

    Du kan ju kolla att bultarna är dragna, känn på muttrarna nere i kölsvinet, med en redig nyckel. Om du kommer åt dem såklart, vet inte hur det ser ut på din båt.
  3. Jag har Coppercoat på min båt, och är efter en del pyssel väldigt nöjd. Första året hade jag hur mycket snäckor som helst, men det visade sig bero på att jag tyckt att kravet leverantören har att man ska putsa av botten med en slipduk innan sjösättning verkade överdrivet. Det var det inte. Nu tre säsonger senare är jag nöjd, går över botten med en fin slipduk innan sjösättning varje år, det går snabbt, typ 30 minuter. Botten är ren hela säsongen, mörknar lite åt det gröna under sommaren, Jag köpte materialet direkt från leverantören i England, fick väldigt bra support från dem, både innan köpet och speciellt när jag inte var nöjd efter första sommaren.
  4. De simmar omkring och sätter sig under en ganska begränsad period, typ en vecka under sommaren eller så. De är som små slemklumpar, eller trådar, som är lätta att borsta bort när de precis satt sig, när de väl byggt skal så sitter de... Det finns SMS-tjänster så att man kan få ett meddelande när det är dags att borsta, i alla fall häromkring, ligger i Stockholms skärgård. Jag tycker att det är enklast att borsta från gummibåten, sätter en lina från för till akter som jag stödjer mig mot, för att hålla gummibåten på plats nära båtsidan.
  5. Jag har coppercoat på min båt, väldigt nöjd med den behandlingen, men det sitter inte kvar på propellern.
  6. Enklaste sättet som fungerar för mig är att passa på att gnugga propellern och axeln med en grov svamp i augusti. Man brukar se när de små gynnarna har börjat sätta sig, ser ut som små trådar som hänger fast, då är de enkla att tvätta bort. Efter det så brukar det inte växa något mer. Man får ju bada lite förstås, men det räcker med ett par fridyk med cyklop så är det klart. Billigt och miljövänligt är det också....
  7. Jag har tillverkat en del såna moduler själv till min båt. Gjorde en mall av byggplast, lätt att grovklippa, lägga ut där teaken ska vara och rita av med en tuschpenna. Jag gjöt några lager epoxi och glasfiber på en skiva formplyfa,, med byggplast på, så jag fick en slät 1-1,5 mm tjock skiva som jag hade som underlag till teaken.(Epoxi fäster inte på byggplasten så det är lätt att ta bort den när det härdat.) Skar till plastskivan efter mallen som jag gjort. La ut teakplank i formatet jag ville ha på plastskivan, limmade fast med förtjockad epoxi och sedan limmade jag hela modulen med förtjockad epoxi på båten. Har hållit bra under åren.
  8. En sån båt som din med en elmotor måste ju vara perfekt just om man ska ut och segla kortare sträckor/tider. Att spendera en hel semester med bara el, där man kanske vill kunna ta sig en given sträcka någon dag utan att bekymra sig om vädret, det är lite svårare. För mig är det stor skillnad på att segla för seglingens skull, som man gör ibland, och då skulle jag absolut föredra el, och att vara på några veckors semester med familjen. Man kanske behöver typ en Soling, också....
  9. Om man nu absolut ska dricka the'... Min fru gör också det, men det finns the' kapslar till nespresso också, det är minst lika stor åtgång på såna ombord som på mina kaffekapslar.
  10. Har kört pulverkaffe i många år, kokat vatten på gasolspisen och tänkt att så här smakar kaffet i båten. Men sedan vi införskaffat en nespressomaskin, kapslar, som går på invertern så känns det inte som om jag tänker gå tillbaka. Går fort och minimal risk att bränna sig, även när det lutar en del, och man kan få de olika varianter av kaffe som man önskar. En redig kopp svart till frukosten eller en espresso efter maten.
  11. Norths 3Di är olika material, beroende på vad man väljer... De har en variant, som jag valde till genuan, som heter Nordac, där är materialet dacron, men det är inte vävt utan gjutet. Det är därför det håller formen bättre än vävd dacron. Vill man ha något mer exklusivt, dyrare och ännu stabilare, så kan de göra seglen i andra material men med samma princip, att man gjuter hela seglet på en form. Som jag har förstått det så är 3Di aldrig gjort med membran, det är en av fördelarna med produkten. Var i landet finns du? Om du vill ha en kontakt på North på Lidingö så skicka PM så kan jag skicka uppgifterna på killen som hjälpte mig.
  12. Är det verkligen så? Jag har alltid trott att varken polyester eller epoxi egentligen binder till befintligt material om det är härdat. Att det bara limmar till ytan så att säga, och att då epoxi är bättre på det än vad polyester är. Men jag kan absolut ha missuppfattat det.
  13. Har man väl gjort sitt val så är det ju svårt att inte förorda det man valde, om man nu är nöjd. Jag bytte segel på min gamla Kings cruiser 33 för två år sedan, och gjorde ganska mycket research och funderande innan. Att träffa flera segelmakare under kort tid på mässor var bra, då kunde man lättare jämföra och ställa frågor. Speciellt kanske om man som jag inte är specialist själv. Jag valde North till slut, storsegel av Dacron och genua av 3Di Nordac, och fick segel som jag är väldigt nöjd med. Gjorde valet utifrån stödet jag fick från loftet på Lidingö, mycket frågor från dem hur jag använder båten, hur jag seglar osv. Valde inte dyraste eller billigaste materialet. För mig var deras bemötande och intresse viktigast, de förstod både gamla och nya båtar. Kan ju låta som om jag säljer deras grejer, men jag är bara en nöjd kund, som hade mycket funderingar innan eftersom det är en ganska stor investering ändå. Men, mitt råd är att fråga runt mycket, kolla vad andra tycker om bemötande och levererade segel, hoppa på tåget och blunda för fakturan.... Jag blir lika glad varje gång jag hissar mina vita och välgjorda segel, som passar mig, båten och hur jag använder dem.
  14. Jag gjorde en egen septiktank för ett tag sedan, kanske 5 år nu, som jag gjöt i epoxi. Bästa sättet att utnyttja utrymmet under del av kojen längst fram i förpiken. Har fungerat fint och avger ingen lukt alls. Slangarna har jag fått byta pga lukt, det har avhandlats i en annan tråd i våras någon gång.
  15. Jag skulle säga att reläet är designat för att kunna bryta när strömmen över det, eller kanske genom det, är upp till 70 A. Större ström kan så klart flyta igenom, men framför allt så kommer kontakterna att fara illa om man bryter med för hög ström. Gnistbildning kan göra att kontakterna svetsas ihop. Det finns så klart en begränsning i max ström som kan ledas igenom, beroende på spänningsfallet över kontakterna så blir det varmt, men den begränsningen är säkert högre än brytförmågan.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy