Jump to content
Sunday 04 December 2022

jonas2307

Medlemmar
  • Content Count

    206
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

jonas2307 last won the day on November 23 2021

jonas2307 had the most liked content!

Community Reputation

66 Expert

About jonas2307

  • Rank
    Kommendörkapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lara
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har köpt både Kapellväv och fönster online från Holland. Snabba leveranser och väldigt bra att ha att göra med. Tyckte att de hade stort urval och bättre priser än jag hittade här hemma. https://www.esvocampingshop.com/nl/
  2. Jag fick rekommendationen, när jag bytte motor och därmed propeller på min segelbåt, att det ska vara några centimeters frigång mellan propeller och skrov. Annars riskerar man kaviation mellan bladspetsarna och skrovet, det sliter på båda men skrovet är nog mjukast.
  3. Jag tankar inte så mycket, eller ofta, så jag har valt att köra segelbåten på HV100. Fyllde upp igår, tankade i dunkar på landmack och gav 31,72. Tycker ändå att de extra kronorna per liter är värt att slippa merparten av lukten, både från själva bränslet och från avgaserna. Gör av med ca 60 liter per säsong.
  4. Ring och prata med Patrick på Arken teknik, arkenteknik.se. Ham är väldigt hjälpsam och kan det mesta om Lombardini.
  5. Inte så speciellt mycket vikt som du ska hänga i en sån ställning så du borde inte behöva så grovt virke direkt. Vanliga stegar som är byggda med 45*95 stående reglar håller ju lätt för en person på över 100 kilo, så grövre än så hade inte jag gjort respektive A i.
  6. Problemet med att dioderna i likriktarbryggan går sönder när/om man kopplar bort batteriet från en generator under drift kommer av att det blir en spänningsspik över dioderna som dödar dem. Det enda den vanliga regulatorn gör är att hålla spänningen ut från från generatorn inom ett givet spann, den har ingen reglering på ström överhuvudtaget. Regleringen av spänningen sker genom att regulatorn styr magnetiseringsströmmen till generatorns rotor. Batteriet kan man säga agerar kondensator i hela kretsen som sköter relgeringen, och tar man bort den så blir det en spänningsspik. Modernare regulatorer, Balmar som nämns i flödet ovan, styr på både ström och spänning, beroende på laddningsfas, och temperatur på generatorn så att den inte överhettar vid låga varvtal. Det finns den del bra Youtube klipp som visar vad som händer om man laddar lithium, främst LifePo4, med en vanlig generator/laddningsregulator. Batteriet, med dess BMS, klarar sig bra med de spänningar som generatorn ger, men antingen så brinner genratorn upp av belastningen vid låga varvtal eller så går dioderna sönder när/om BMS'en stänger av batteriet när det är fullt. Enklaste lösningen om man vill köpa färdiga saker är nog att köpa ett "blåtands" batteri som trådskaparen funderar på, och läga till en Balmar regulator. Den kan hantera kombinationen av både lithium och bly.
  7. Fantastiskt fin båt och verkar vara riktigt välgjort träarbete på den. Fuskar en del med båtrenonveringar själv och det syns att det är "en del" tid nerlagd på den där.
  8. Kul att det funkar! Jag lyckas så klart inte hitta dessa på AliExpress. Har du en länk till den du köpte av?
  9. Dioden stter väl också där för att man ska kunna parallell koppla paneler? Gör man inte det så behöver man ingen, så länge man inte kopplar in den till ett batteri åt fel håll då förstås... Och man vill ha en diod, inbillar jag mig, av schottky typ, eftersom den har mindre spänningsfall än andra. En snabb googling ger denna som exempel, borde räcka väl till en 45W panel: https://www.conrad.se/p/vishay-schottkydiod-likriktare-sb540-e354-do-201ad-40-v-enskild-164089
  10. Om du ändå tänker plasta upp en egen skiva, som IngemarE ovan föreslår, så är tipset med formplywood som "form" bra. Om du vill ha en ändå finare yta så plasta upp din skiva mot glas, alltså en glasskiva eller spegel. Lägg på släppmedel, eller vax,innan du plastar så blir ytan, ja som glas helt enkelt. Beroende på vad du har för krav på slutresultatet.
  11. Kul! Varifrån köpte du de där?
  12. Vill man betala lite mer än för en enklare 12 volts utombordare så har Maytech en del kul grejer. Har varit med och byggt en relativt snabb kajak med en motor från dem. Man måste lösa problemet med högre matningsspänning än 12 volt dock. https://maytech.cn/products/maytech-fully-waterproof-brushless-motor-65162-for-electric-surfboard-efoil
  13. Det vanligaste sättet, eller i alla fall vanligast för mig och de som jag känner :-), är att sy ihop fallen. Har alltid fungerat, tar lite mer tid än att tejpa men efter att ha dragit isär ett par fall när jag testat tejp så gör jag inte det igen...
  14. Epoxy har en benägenhet att helt sluta härda under en given temperatur. Vad den är beror på typ och framförallt vilken härdare som används. För det mesta kommer processen igång igen när temperaturen stiger, men det är inte självklart att man bara kan räkna med att tiderna ökar eller minskar linjärt med temperaturen.
  15. Fast, om man nu verkligen vill testa hur stor säkring en viss kabelarea med en viss längd måste ha så är det inte så svårt att testa. Teori och förstå vad som händer är viktigt, men att testa är också lika viktigt ibland, lite beroende på vilken typ av människa man är. 🙂 Det är ju bara att kapa till en sladd av den längd och area du tänkt använda, sätt en säkring i ena änden, koppla den till plus på ditt batteri. Den andra fria änden av kabeln lägger du nu glatt mot minus på batteriet. Gick säkringen eller brann kabeln upp? 🙂 Beroende på hur det gick, byt säkring, eller den uppbrunna kabeln, och gör om. Om man nu verkligen måste testa alltså....
×
×
  • Create New...