Jump to content
Monday 10 May 2021

jonas2307

Medlemmar
  • Content Count

    160
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

jonas2307 last won the day on September 9 2020

jonas2307 had the most liked content!

Community Reputation

43 Expert

About jonas2307

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Inte för att jag egentligen vet om det hjälper, men har du kollat med Colorglo? colorglo.se De har hjälpt mig med en del magi angående bilar, fixat stolar och tak på cab och så.
  2. Men delvis finns det väl redan? Jag har en Garmin plotter, typ 7-8 år gammal, och den varnar om det finns hinder framför båten som är grundare än djupgåendet jag ställt in. Har aldrig riktigt reflekterat över hur tidigt den varnar, men den piper när man lägger till i naturhamn emellanåt. Jag har aldrig kopplat in sensorn för ekolodet så den kan bara använda sjökort och GPS för att avgöra fara eller inte.
  3. Köp en flaska saltsyra och långa kraftiga handskar på färgaffärn. Syran löser kalken, var försiktig så att du inte spiller på huden bara. Tvätta med en borste på skaft eller trasa på något skaft eller så. Alternativet är en hård spackel och sedan slipa. Fråga inte hur jag vet...
  4. Ett svar angående stöttor som du kanske inte vill ha.... Jag stod inför samma övning förra året då jag flyttade min båts vinterplats från att stå på vagn till att stå med stöttor. (Jag har en Kingscruiser 33.) Jag kollade på alla möjliga varianter av stöttor, och kom sedan över en begagnad vagga istället. Och vilken skillnad att ha båten i en vagga istället för på stöttor, känns mycket stabilare och det blev billigare. Vaggan har 6 stöttor så man kan ta bort en eller två när man ska bottenmåla. Men, annars sneglade jag också på Biltemas stöttor och bedömde dem som lika bra som andra dyrare varianter.
  5. En gasoldriven genomströmningsvärmare är inte så dyr tycker jag. Jag har köpt en, som jag inte hunnit montera i båten ännu. Typ en sån här: Värmare
  6. Egenförbrukningen är nog ganska "rimlig". Ur aspekten att det är en sinusinverter, de har en större egen förbrukning än vad en fyrkantsvågsinverter har. Jag stänger alltid av min när jag inte använder den.
  7. Gillar man att fixa själv så är ett genua kapell något av det enklaste, i kapellväg, som man kan sy själv. Jag sydde egna kapell när jag beställde nya segel för några år sedan, enklare än jag trodde faktiskt. Det är, som sagt, bara ett långt blixtlås som ska dit. Jag hade i och för sig gamla slitna kapell att ta konstruktionen i från, men det fungerade fint att sy ihop med min gamla Husqvarna maskin.
  8. Nä, det kanske är jag som är pessimist. Det går kanske att sälja en helrenoverad IF för 250', problemet är att det är svårt att leva på att renovera dem och sälja dem för det priset. Eller så är jag bara långsam när jag gör saker. 🙂
  9. Det är väl en sån verksamhet som flera av oss här på forumet drömmer om att hålla på med.... 🙂 Jag har bara lite svårt att få ihop kalkylen på att arbeta med det. Svårt att sälja en gammal båt till ett, förmodar jag, högre pris än vad en ny kostar.
  10. Varierar kanske lite hur de är konstruerade, men på de installationer som jag varit med och designat av eldrift på segelbåtar så måste man ge en folding en liten putt för att komma igång. Över en given fart på båten så varvar man upp motorn så mycket som behövs för att bladen ska slå ut, sen hålls de kvar av centrifugalkraften. Tills farten blir för låg, då får man upprepa manövern. Processen sköts inte manuellt utan med elektronik, så klart.
  11. "Fickrouter" kan vara lite bökiga... Jag har god erfarenhet från flera modeller från Teltonika, inte billigast men de fungerar bra. En av deras minsta modeller är RUT240, finns t.ex på Dustin.
  12. Ett grundtips innan du gör något med den trasiga disken är att ta en kopia på den, om det går. Är det datafel och inte mekaniskt/elektroniskt fel så är det säkrast att montera den i en linux pc och göra en exakt avbild med dd kommandot. Sen kan du göra experiment med kopian utan att riskera originalet.
  13. Att få en blank yta med sprutad eller rollad topcoat är svårt... Har gjort det några gånger och sista lagret får man vattenslipa för hand, som grövst 1000 papper och avsluta med 4000. Sen polerar man och då blir det blankt. Enklast är som sagt att måla, jag har gjort fribord med de-ijssel och det blir som en spegel. Om underarbetet är bra... Du måste slipa med åtminstone 1000 papper innan du lackar med sträckfärg också.
  14. Om du sätter silvertejp på andra sidan plyfa-bitarna, den som det kommer att komma plast på när du lagar hålen, så fastnar inte plasten på trät. Om du nu inte vill att det ska fastna så klart. Ett litet tips om du inte visste det. 🙂
  15. Håller med @sajjen ovan, jag har inte heller min gamla skorv för att kunna sälja den och få tillbaka pengarna. Vill man ha en eldriven segelbåt i storlek som en Maxi 77'a, då är förmodligen det billigaste sättet att få en att bygga om en gammal. Nä, man får inte en ny båt då, men för pengarna en Maxi kostar så får man ingen ny båt heller. Jag har säkert lagt över 200 KSek på min 70-talare, över mer än 10 år, och det är förmodligen ändå den billigaste båten i den storleken som man kan ha. Dock, ska man byta motor så gör det direkt istället för att vänta, ju fler år man kan ha glädje av den ju bättre. Så tänkte jag i alla fall.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy