Jump to content
Friday 24 January 2020

jonas2307

Medlemmar
  • Content Count

    104
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About jonas2307

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vi kör riktigt porslin, och riktiga glas. Allt från Ikea, både billigt och hållbart. Så mycket trevligare än att äta på plastgrejer. Viktigt att man har allt i skåp/utrymmen där det inte kan skaka runt för mycket utan står tätt ihop, då håller det fint.
  2. Intressant.... Jag håller också på och bygger eget peke, och jag tycker att det är krångligt att klara stege, stag och ankare utan att använda ett Rocna. Det blir tight nog med ett vanligt Delta tycker jag. Men de finns ju uppenbarligen lösningar för man ser ju många båtar med allt på.
  3. Absolut, det är inte den billigaste lösningen, jag ville bara visa att det finns alternativ. Speciellt som jag är lite nördig avseende batterilösningar själv... Beroende på hur dyra celler man använder, och hur många, så kan övervakningen bli en liten eller stor del av kostnaden.
  4. Det finns mängder med lösningar för övervakning och balansering av battericeller, jag har pysslat mycket med det i olika konstellationer och har bra erfarenheter med ett par produkter från Deligreenpower i Kina. Senast byggde jag ett batteri till elmotorn till gummibåten, ca 12 v, 80 AH, och ca 5 kg. Består av 100 18650 celler och nedan "burkar". De har en produkt för övervakning som håller koll så att man inte laddar eller laddar ur för mycket, och att man inte tar ut för mycket ström. https://www.aliexpress.com/store/product/Deligreen-4S-120A-200A-12V-PCM-PCB-BMS-for-3-2V-LiFePO4-3-7V-LiNCM-battery/4700070_32983002844.html?spm=2114.12010612.8148356.5.40117807vGXQPH  Och för balanseringen: https://www.aliexpress.com/store/product/QNBBM-4S-12V-Active-Battery-Equalizer-Balancer-BMS-for-LiFePO4-LiPO-LTO-NCM-LiMN-18650-DIY/4700070_32968166777.html?spm=2114.12010612.8148356.1.321b319dufTowm  Fungerar väldigt smidigt.
  5. Angående blästring.... Jag gjorde det själv på min gamla segelbåt, hon är 10,2m lång och ca 3m bred, en Kingscruiser 33. Det gick snabbt att göra själva blästringen, typ en timme, men det tog nog en dag med förberedelser och städning efteråt. Har en egen kompressor, 4Kw och ca 400 liter/minut, och ett billigt blästeraggregat, typ en mindre tunna med sand. En sån här: https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=393 Gick åt någonstans 25-50kg sand. Mycket damm men det är enkelt att få bort all gammal färg in till gelcoat, om man inte är försiktig så tar man enkelt bort gelcoaten också... Kölen tog mycket längre tid, typ en hel dag bara för blästringen, och ett par hundra kilo sand.
  6. Enligt specen som Jotex har så anger de 40 000 Martindale, verkar ju ganska ok ändå. Sen att materielat skiljer som b_syrsa noterat ovan vet jag inte riktigt vad det innebär egentligen, vad för- eller nackdelar är.
  7. Jag har också börjat fundera på tyg till dynorna, och är inne på alcantara. Från tyg.se var det ju grymt dyrt, jag har hittat från en annan leverantör till en bråkdel av priset. Sen vet jag ju ingenting om kvalité ännu så klart, billigare är inte alltid bättre. Kolla här: http://www.jofotex.se/alcantara
  8. Att det bara är öppna/våta batterier som man kan köra rekond på beror på att det måste finnas möjlighet för elektrolyten att "koka", dvs att det måste vara öppet ut för vätgasen som bildas. Efter en körning kan man få fylla på vatten i batteriet. Ett slutet batteri blir förstört om man laddar det så hårt som man gör vid en rekond, de flesta slutna batterier har en övertrycksventil som släpper ut vätet, men det går inte att fylla på nytt vatten.
  9. jonas2307

    Lös köl..

    Du kan ju kolla att bultarna är dragna, känn på muttrarna nere i kölsvinet, med en redig nyckel. Om du kommer åt dem såklart, vet inte hur det ser ut på din båt.
  10. Jag har Coppercoat på min båt, och är efter en del pyssel väldigt nöjd. Första året hade jag hur mycket snäckor som helst, men det visade sig bero på att jag tyckt att kravet leverantören har att man ska putsa av botten med en slipduk innan sjösättning verkade överdrivet. Det var det inte. Nu tre säsonger senare är jag nöjd, går över botten med en fin slipduk innan sjösättning varje år, det går snabbt, typ 30 minuter. Botten är ren hela säsongen, mörknar lite åt det gröna under sommaren, Jag köpte materialet direkt från leverantören i England, fick väldigt bra support från dem, både innan köpet och speciellt när jag inte var nöjd efter första sommaren.
  11. De simmar omkring och sätter sig under en ganska begränsad period, typ en vecka under sommaren eller så. De är som små slemklumpar, eller trådar, som är lätta att borsta bort när de precis satt sig, när de väl byggt skal så sitter de... Det finns SMS-tjänster så att man kan få ett meddelande när det är dags att borsta, i alla fall häromkring, ligger i Stockholms skärgård. Jag tycker att det är enklast att borsta från gummibåten, sätter en lina från för till akter som jag stödjer mig mot, för att hålla gummibåten på plats nära båtsidan.
  12. Jag har coppercoat på min båt, väldigt nöjd med den behandlingen, men det sitter inte kvar på propellern.
  13. Enklaste sättet som fungerar för mig är att passa på att gnugga propellern och axeln med en grov svamp i augusti. Man brukar se när de små gynnarna har börjat sätta sig, ser ut som små trådar som hänger fast, då är de enkla att tvätta bort. Efter det så brukar det inte växa något mer. Man får ju bada lite förstås, men det räcker med ett par fridyk med cyklop så är det klart. Billigt och miljövänligt är det också....
  14. Jag har tillverkat en del såna moduler själv till min båt. Gjorde en mall av byggplast, lätt att grovklippa, lägga ut där teaken ska vara och rita av med en tuschpenna. Jag gjöt några lager epoxi och glasfiber på en skiva formplyfa,, med byggplast på, så jag fick en slät 1-1,5 mm tjock skiva som jag hade som underlag till teaken.(Epoxi fäster inte på byggplasten så det är lätt att ta bort den när det härdat.) Skar till plastskivan efter mallen som jag gjort. La ut teakplank i formatet jag ville ha på plastskivan, limmade fast med förtjockad epoxi och sedan limmade jag hela modulen med förtjockad epoxi på båten. Har hållit bra under åren.
  15. En sån båt som din med en elmotor måste ju vara perfekt just om man ska ut och segla kortare sträckor/tider. Att spendera en hel semester med bara el, där man kanske vill kunna ta sig en given sträcka någon dag utan att bekymra sig om vädret, det är lite svårare. För mig är det stor skillnad på att segla för seglingens skull, som man gör ibland, och då skulle jag absolut föredra el, och att vara på några veckors semester med familjen. Man kanske behöver typ en Soling, också....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy