Jump to content
Thursday 02 December 2021

jonas2307

Medlemmar
  • Content Count

    193
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

jonas2307 last won the day on November 23

jonas2307 had the most liked content!

Community Reputation

61 Expert

About jonas2307

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lara
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Epoxy har en benägenhet att helt sluta härda under en given temperatur. Vad den är beror på typ och framförallt vilken härdare som används. För det mesta kommer processen igång igen när temperaturen stiger, men det är inte självklart att man bara kan räkna med att tiderna ökar eller minskar linjärt med temperaturen.
  2. Fast, om man nu verkligen vill testa hur stor säkring en viss kabelarea med en viss längd måste ha så är det inte så svårt att testa. Teori och förstå vad som händer är viktigt, men att testa är också lika viktigt ibland, lite beroende på vilken typ av människa man är. 🙂 Det är ju bara att kapa till en sladd av den längd och area du tänkt använda, sätt en säkring i ena änden, koppla den till plus på ditt batteri. Den andra fria änden av kabeln lägger du nu glatt mot minus på batteriet. Gick säkringen eller brann kabeln upp? 🙂 Beroende på hur det gick, byt säkring, eller den uppbrunna kabeln, och gör om. Om man nu verkligen måste testa alltså....
  3. Skulle gissa att axeln antingen fastnar som No_Jah föreslår ovan, eller att det är i Cuttless lagret i yttre lagringen som den fastnar.
  4. Men har du inte hittat grundproblemet då? Om spänningen sjunker till 9v så är väl det batteriet kasst? Om du mäter direkt på batteriet då alltså.
  5. Jag är säker på att oron för själva cellerna är obefogad. LifePO4 beter sig inte som de lithiumceller man ser brinna i youtube-videos, eller som man ganska lätt själv kan framkalla genom ett helt dra ut eller kortsluta ett oskyddat 18650 batteri. Jag gissar inte enbart här efter att ha arbetat en del med eldrift av fordon. Dock är det så klart så att kortslutningsströmmar som kan uppstå vid fel i elsystemet, när man matar härligheten med dessa celler istället för med bly, i vissa fall är markant större och ställer då till med stora skador, så klart. Men det beror ju då just på andra fel, dåligt kablage, otillräckliga säkringar osv. Jag har sett generatorer brinna upp, bokstavligen gå upp i rök, efter en ganska kort stunds laddning av LiefrPO4 bankar, då man inte använt passande laddningsregulator. Kan säkert ställa till en del stök i motorutrymmet på en bensindriven motor... Enda riktiga kabelbranden som jag haft i en båt berodde just på felkopplingar och otillräcklig avsäkring, och i det fallet så matades allt av vanliga blybatterier i alla fall. En blybaserad bank på 3-400 Ah, inte ovanligt i båtar, kan säkert ge 1000A i kortslutningsström, späninngen är en bra bit under 12 volt då, men det brinner i alla fall i de flesta kablage. En motsvarande stor LifePO4 bank kan ju ge säkert 2000A, vid i stort sett bibehållen spänning, under 10-15 minuter.
  6. Kan bara instämma i nyttan av en autopilot... Seglar ofta min båt ensam i Stockholms skärgård, en 33-fots 70-talare med masthead och stor genua, och det är en dröm med piloten. Jag kan ägna mig åt segeltrim, eller bara slöa, och plötsligt så kan man kryssa själv när piloten kan styra genom slagen.
  7. Är det målat från början eller är det gelcoat? Om det är färg är det ju bara att slipa och måla. Men, är det gelcoat som krackelerat, som på min båt, då är det mer jobb. Jag provade att slipa, spackla och måla med Double Coat. Blev snyggt ett år eller två, sen kom sprickorna tillbaka igen. Man måste antagligen lägga på ett lager tunnare glasfiberväv och plasta. Sen slipa, spackla osv i lite av en evighet för att få det bra. Jag har valt att inte göra det på min efter att ha hjälpt en kompis med liknande projekt. Jag gör det sen och seglar nu istället. 😀
  8. Det finns en fantastisk bok, i mitt tycke då, om hur Sven Yrvind och Thomas Grahn seglade över Atlanten i en Vega. Den unge, den gamla och havet. Det går fint med en Vega. 🙂
  9. Tog upp min gamla segelbåt för ett par veckor sedan, Östersjön i Stockholms skärgård, och hade ingen beväxtning. Målade med Coppercoat för 7 år sedan och det verkar funka bra fortfarande.
  10. jonas2307

    Styrbart relä 40A

    Låter ju som om du letar efter ett bistabilt relä, de drar bara ström vid omslag, inte för att hålla sig i givet läge.
  11. Epoxi direkt på rost… Som Lintott säger så finns det epoxi färg som använder rosten som härdare, används en del på fartyg och jag har använt den själv på bil och båt med gott resultat. Den heter brunox, finns både som spray och i burk för penselmålning. Om man använder pensel så var noga med att inte doppa penseln i burken, då härdar alltihop av molekyler från järnet.
  12. Som pilotlina är det väl ingen större nötning ändå? Den kommer väl bara att dras in och ut ett par gånger eller så? Jag använder den linan till lazy jacks, det borde nöta mer, och det har fungerat fint några år.
  13. Till såna där lite mindre krävande saker så tycker jag att Biltemas Polyestersilkeslina fungerar bra. Finns i lite olika dimensioner. Denna: https://www.biltema.se/bat/tagvirke/polyestersilkelinor/polyestersilkelina-2000017692 Tvåa på bollen... 🙂
  14. Angående mer generell gummikvalite så är jag rätt övertygad om att det handlar om mjukmedel/mjukgörare. De som man använde förr, typ i allt gummi, jag har oringar som är gjorda på 70-talet som fortfarande är mjuka, var mycket bättre men också cancerogena. Lite som att vi får välja om grejerna ska hålla länge eller om vi ska få cancer av dem, i många fall kanske speciellt farligt vid tillverkningen.
  15. Har du någon bild eller ritning på din lösning med Jacksen och hur de löper? Jag förstår inte riktigt, eller alls faktiskt, mer än att det låter smart. 🙂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy