Jump to content
Monday 26 February 2024

Vestergren

Medlemmar
  • Content Count

    89
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

28 Expert

About Vestergren

Mina båtar

  • Båtens namn
    Saltö 31

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Frikopplingen är att motorn går bakåt i ngn sekund för att bromsbandet ska nypa tag i trumman som då glider in på spåren och frikopplar. Så om det inte frikopplat även om trumman glider i spåren så kanske spänna bromsbandet hjälper. De säljer även denna del som reservdel om det är helt fast/rostat. Det är först i nyare manualer de har lagt till att smörja frikopplingen som underhåll, min manual från 2003 nämner inget om detta. Nyaste: "Smörj ledarskruv med universalfett - Spreja olja eller på annat sätt olja in kopplingen, som är en viktig del i ankarspelets funktion. Kopplingen är dold bakom den röda ”hatten” för manuell frikoppling. Spreja in i den röda hatten genom hålet på dess sida eller lossa hatten genom att försiktigt bända loss den. - Torka av ankarspelet och ankarrullen med jämna mellanrum och alltid efter båtsäsongen"
  2. Så nu va spelet hemma och problemet troligen löst, allt ska monteras ihop och testas men det ska förhoppningvis gå bra. Trumman med bromsbandet skulle löpa på ett spår och därmed åka in ca 5 mm för att så frikoppla blecken från "kugghjulet". Var osäker på om det hade rostat fast och det verkligen skulle löpa fritt, men efter hört med anchormatics support så fick jag detta bekräftat. Så fick gå loss med ännu mer 5-56 och lite lätta hammarslag/värme.
  3. Jag har sprayat 5-56 för att lösa gammalt fett. Bromsbandet som är runt trumman är manuellt, justeras med en skruv som går till utsidan höljet. Jag tippar det är den som gör så inte trumman frihjular för mkt när den väl är frikopplad och man släpper ankaret så bandet fortsätter mata ut och trasslar sig. Men man ser att det inte varit smort på ett bra tag så får se hur det ser ut bakom trumman, tyvärr hade jag ingen tång för låsbrickor.
  4. Så där då har jag påbörjat projektet...stött på patrull direkt haha. Förhoppningen just nu är att det helt enkelt är väldigt dåligt smörjt, men jag är osäker på hur man frikopplar manuellt. Det står "tryck in och vrid för frikoppling" ska man trycka in hela bromstrumman eller själva tappen i mitten? Logiken borde väl vara att man trycker in trumman så blecken går fria men det kanske är ngn funktion inne i spelet som sköter frikopplingen.
  5. Jag är ute på vift någon vecka till sen ska jag åka ner till båten om det blir ngn plus grad. Återkommer med ev framsteg el motgångar!😅
  6. Tackar för bra input 👍 Ska börja med att smörja upp bakom den röda ratten sen se om det hjälper. Men då har ni fått av sidorna på spelet så man kommer åt kretskort etc även när det är monterat?
  7. Mitt ankarspel frikopplar inte och jag har förstått att det kan vara en solenoid som man behöver köpa. Ni som gjort detta, plockade ni bort hela spelet och fixade hemma med det el går det enkelt att göra på plats? Jag vill helst minimera min tid utomhus i detta väder men skulle vilja se modell så man kan beställa och få den till sjösättning. Har kollat lite lätt med barnen med mig men kunde inte se några direkta skruvar el muttrar. Ligger dessa mot skrovsidan el har jag bara inte kollat tillräckligt noga?
  8. Det kan inte vara att denna 600 timmars servicen ligger kvar sen KAD motorn där man varje 600h skulle kolla spridare. https://pubs.volvopenta.com/publications/7747138 En 600h service är dyr, kostade ca 40k på min kad300. Jag tippar att Volvo tagit bort 600h då de kan ge problem med ger det väldigt sällan. Så de tror de säljer fler motorer om ägaren slipper lägga ca 8 st 40k servicar under motorns livstid förutsatt 5000 timmar innan skrotning.
  9. Jag tror generellt kritiken kommer från "meckarna" dvs de som kan motorer och sällan/aldrig anlitar firma för service. Jämfört med äldre motorer så går inte d4 renoveras för rimlig peng, det finns elektriska komponenter som kräver felkodsläsare/reservdelar och elektronik kan strula med kontaktfel/ärj etc. Så gillar man göra saker själv så har jag fått intrycket att äldre motorer är att föredra alt de utan elektronik. Sen är det väl D3an som rasat mest?
  10. Jag tror däcket är eftermonterat då inte alla ribbor har skruvar, så tippar det är prefab sen limmats/skruvats dit i sektioner. Men vet inte när denna tekniken började användas, men båten verkar ha genomgått en större renovering runt 05 så kanske däcket sattes på i samband med detta. Men blir nog att jag slipar ner teaken, pluggarna sen får jag se vad som behövs bytas men troligen blir det bara epoxy sen plugg.
  11. Ok lite olika bud, får helt enkelt ta bort en plugg och kika.
  12. Tackar för svar 👍 Jag började att ta ner överflödet med ett stämjärn och sen slipa ner flush men ville bara dubbelkolla. Då fortsätter jag som tänkt.
  13. Har köpt en båt med delvis teakdäck. Ett par pluggar har rest sig över däcket, är det bara slipa ner till flush eller är rek att man ska byta dessa?
  14. Jag tror den absolut största fördelen med att sälja via förmedling/firma är att de kan ordna med finansiering. Jag hade en båt ute ett år men utan att bli såld el få en visning, en firma la ut den 15% över mitt pris och den blev såld på 3 veckor. Och i slutändan fick jag mer pengar i handen, slapp visa båten och "handskas" med eventuella köpare.
  15. Så Bromton = Najad för 1,2 mille. Biltema fällcykel för 3500 kr = Maxi 77..? Ni som väljer Bromton väljer ni även Najaden eller har ni två olika facit?😅
×
×
  • Create New...