Jump to content
Wednesday 17 August 2022

Vestergren

Medlemmar
  • Content Count

    41
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

15 Trovärdig

About Vestergren

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har varit ute nu lite längre och inga konstigheter, allt flyter på enligt förra inläggen. Min generatorn reglerar sig själv för varvtal så max är ca 20A från motor runt 1600 rpm på vår md11. Har haft batteriet uppe på 100% vid motorgång utan problem, då har min laddning gått ner till någon A så tar nog ett tag innan batteriet stänger helt. Solcellerna har laddat via min gamla regulator och sen kopplat jag bort solcellerna i hemmahamn alt efter någon dag om batteriet är halvfullt när man kommer hem. Ingen landström än även om det varit nära... min kylbox från -80 kommer nog bytas ut för den drar ström, mkt ström och jag har utan problem kunnat identifiera mördaren av mina gamla batterier.... Så får man se efter ett par år hur batteriet håller ihop, men nu fungerar allt som tänkt och jag kan göra en korttids rekommendation iallafall. 👍
  2. Ja än så länge är det inga konstigheter, även om vi inte varit ute mer än några nätter/dagar då min semester börjar idag faktiskt. Inga spänningsfall, avläsning fungerar med laddstatus etc. Har haft ca 25 A som mest i laddning med generatorn och solcell 50w tillsammans, så inga jätteströmmar. Men kort och gott, batteriet fungerar som tänkt 👍 men behöver lite mer tid för att utvärdera ex behov av landström etc. då vi inte varit ute tillräckligt.
  3. Att ta lite vax/stearin över sömmarna alt även på telltail kanske hade funkat.
  4. Frågan är vilket som var vanligast när båthandlare sålde slut under COVID, att ta båtlån med rörlig ränta el låna upp på huset? Ja man får se hur inflationen utvecklas men mycket tyder på att även om den minskar så kommer priserna ligga kvar på högre nivåer typ mat,bränsle, el etc.
  5. Jag har väl samma tankar, men nu är det en liten diesel på 20 Hk så kommer troligen byta ut motorn. Om det inte känns vettigare att sälja och köpa större med uppdaterad motor. Men kalkylen för en motorbåt skiljer sig så en diesel på 150 Hk kostar betydligt mer. Men om marknaden går ner så kommer troligen även priser på verkstäder och motorer gå ner. Nej det är det, om man inte måste sälja, men vi är nog inte där än. Familjer har fått ca 6000 kr mindre i plånboken pga av inflation, lägg på ett båtlån på 6000kr där räntorna går upp. Får se hur arbetslösheten reagerar på detta men i stora drag så bör det betyda att vi kommer se betydligt bistrare tider på arbetsmarknaden. Då kanske det inte är långt kvar innan man måste sälja.
  6. Artikel i DI. "Marknaden för fritidsbåtar har varit glödhet under de senaste åren, men nu kommer signaler som kan tyda på en begynnande avkylning. På Blocket noteras betydligt färre annonser och längre försäljningstider. Priserna ligger fortfarande kvar på höga nivåer – men framtiden är oviss." "Intresset för segelbåtar tycks ha nått sin kulmen under 2020, till skillnad från suget efter motorbåtar som har varit mer ihållande. Men nu kommer tecken på att aktiviteten på marknaden börjar sakta ner." "På sistone har försäljningshastigheten för både motorbåtar och segelbåtar sjunkit; i maj 2020 såldes 47 procent av motorbåtarna inom en vecka. Motsvarande siffra för maj 2022 låg på 26 procent. Samtidigt har antalet annonser minskat kraftigt under de senaste två åren; för segelbåtar ligger nedgången i det avseendet på nästan 21 procent." Kommer ni ändra ert båtliv något pga av höga bränslepriser, högre räntor och båtpriser som sjunker? Många som kan ha åkt på en smäll när man lånat till båt och samtidigt haft pengar inne på börsen. Jag har en billig äldre motorseglare så jag påverkas inte så mycket, möjligen att båten är väldigt svårt såld. Kanske blir läge att byta motor el båt framöver om de större man kikar på kommer ner.
  7. Min åsikt är att det oftast lönar sig att köpa "nytt" större uppdaterat beg istället för att uppgradera själv. Du kan ju i princip hitta båtar som säljs för mindre än motorinstallationens värde för några år sedan idag. Problemet just nu är troligen att få såld sin andra båt, känns som marknaden torkat ut lite. Sen vad gäller min bättre hälft så är bekvämligheter ett "måste" för att stanna ute lite längre, och även underlätta livet med barn ombord. Så (el)toalett i eget rum, ett vettigt kök och värme är viktigt, även att det ska kännas ombonat ombord. Även fokus på vad vi gör ute på sjön, endast transport segling till tilltänkt destination om man kan hålla hyfsad fart. Allt i mindre portioner... Men nu har du ju en "billig" båt som kanske inte ger dig så mycket huvudbry om den inte används lika mycket som du hoppats på. Köper du ngt dyrare, tar lån etc så kanske det blir mer friktion inom familjen om man fortfarande inte använder den...? Du säger att du köpte denna mot din frus vilja, ville hon ha en annan typ av båt eller ingen båt alls? Kan ju vara värt att fråga haha
  8. Hej Kompressorn drar 6 a när den väl är aktiv, den går ju dock inte hela tiden så man får lägga till tiden för att få Ah men ser jag skrev amp ist för a och ah så det kanske blev lite luddigt. 👍
  9. Så nu va batteriet på plats. Installationen va i princip att lyfta ut 3 75ah bly förbrukning och sätta i ett 100 ah lifepo4, byta till nya 8 mm kabelskor och ta bort de överflödiga sladdarna/kopplingarna. Laddning vid Tomgång/1500 rpm: 7/22 amp så generatorn verkar vara "smart" och reglera ner sig vid lägre varv. Fortfarande så jag kunde hålla ngn sekund på generatorn efter 15 minuter., Men ska mäta med termometer när jag kört en längre runda. Bra med direkt avläsning i appen för förbrukning: Kompressorn i kylen drar 6amp när den går, ca 12 amp senaste dygnet. Värmaren drar 9a vid start sen 2amp när den går. Toaletten ca 10-12 amp vid spolning. Bara jag har huvudströmmen på så går det 0,2 a. Min portabla solcell ger nu ca 2 amp. Totalt har jag lyckats köra ner batteriet 12% på ett dygn, ingen värmare. Bra med data helt enkelt. Appen är relativt enkel där man får amp +- och V och SOC. Hade väl kunnat ge Ah el liknande men SOC är i procent så eftersom det är 100ah och 100% så motsvarar 1% 1ah. Så allt fungera som tänkt änsålänge, enkelt installation, bra med avläsning via app och inga jätte strömmar men troligen tillräckligt för oss för att slippa landström över en helg. Får se hur allt fungerar över sommaren. 👍
  10. Låter lite vad som hände när min topplockspackning gick... Tryck bakom termostaten gör att när den väl öppnas så gör den det för mkt när trycket utjämnas. Kollade min expansionstank och där bubblade det vid gaspådrag. Bytte topplockspackning men problemet va kvar, så då fick jag även sätta in en ny termostat. Det framgår inte om du köpte en helt ny el satte dit en äldre original. Om den inte är ny så hade jag köpt en ny termostat först.
  11. Kul med ngn som tog steget tidigt, och att batterierna fortfarande fungerar lika bra.
  12. Har även gjort en undersökning gällande garantier på på Blåtands batterier jag hittat i Sverige. Både Sunlux och Sunwind erbjuder 5 års garanti och står att de kan användas som startbatteri. Sunlux har återkopplat och säger att garantier gäller även om man laddar direkt från generator. Sunwind har inte svarat än. Batterinet säljer Topband + Center power - Inga extra garantier, konsumentköplagen dvs 24 månader som jag tolkar det och de tillåter inte använding som start/laddning via generator. Exide blåtand säljs via seasea och ev andra - Ej kollat upp då detta inte är lifepo4 utan Litium Ion, dessa har en liten men möjlig brandrisk & va dyrare så har inte kollat mer på Exide. Lite YouTube research och Ran sailing använder ingen speciell regulator eller generator. Detta va dock vid "byta generator rem" episoden så kan ha gjort ngt efter.
  13. Haha nja det handlar nog mer om jag tänkte "lite snabbt" här😉 Verkar vara ett känsligt ämne detta 😅 Jag har själv bara kollat på färdiga 12v Winston batterier, eller korrekt uttryckt "4 st noga balanserade 3,2 v celler som ligger i en rektangulär plastlåda" då det bara va aktuellt för mig. Men ser att de max går upp till 90ah nu när jag tittar efter på gwl, så du har helt rätt i att det va fel det jag skrev. 👍 De tester jag sett indikerar snarare att man behöver troligen 900 Ah AGM för att få motsvarande energi som en lifepo4 bank på 400 Ah.
  14. Ok ja den lär ju få jobba när han hade 270 amp/12v... Kanske den där BMSen för 25000:- kr har någon form av inställning.
  15. Imponerande 👍, motsvarande 3200ah bly 😬😅 Vi är som mest ute 2-3 dagar utan landström så har inget behov av en så stor bank. Jag har inte sett att Johan på Ran installerat ngn form av DC/DC el laddningsbegränsning på deras båt men kan ha missat det?
×
×
  • Create New...