Jump to content
Thursday 28 September 2023

Vestergren

Medlemmar
  • Content Count

    82
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

27 Expert

About Vestergren

  • Rank
    Kapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Saltö 31

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det kan inte vara att denna 600 timmars servicen ligger kvar sen KAD motorn där man varje 600h skulle kolla spridare. https://pubs.volvopenta.com/publications/7747138 En 600h service är dyr, kostade ca 40k på min kad300. Jag tippar att Volvo tagit bort 600h då de kan ge problem med ger det väldigt sällan. Så de tror de säljer fler motorer om ägaren slipper lägga ca 8 st 40k servicar under motorns livstid förutsatt 5000 timmar innan skrotning.
  2. Jag tror generellt kritiken kommer från "meckarna" dvs de som kan motorer och sällan/aldrig anlitar firma för service. Jämfört med äldre motorer så går inte d4 renoveras för rimlig peng, det finns elektriska komponenter som kräver felkodsläsare/reservdelar och elektronik kan strula med kontaktfel/ärj etc. Så gillar man göra saker själv så har jag fått intrycket att äldre motorer är att föredra alt de utan elektronik. Sen är det väl D3an som rasat mest?
  3. Jag tror däcket är eftermonterat då inte alla ribbor har skruvar, så tippar det är prefab sen limmats/skruvats dit i sektioner. Men vet inte när denna tekniken började användas, men båten verkar ha genomgått en större renovering runt 05 så kanske däcket sattes på i samband med detta. Men blir nog att jag slipar ner teaken, pluggarna sen får jag se vad som behövs bytas men troligen blir det bara epoxy sen plugg.
  4. Ok lite olika bud, får helt enkelt ta bort en plugg och kika.
  5. Tackar för svar 👍 Jag började att ta ner överflödet med ett stämjärn och sen slipa ner flush men ville bara dubbelkolla. Då fortsätter jag som tänkt.
  6. Har köpt en båt med delvis teakdäck. Ett par pluggar har rest sig över däcket, är det bara slipa ner till flush eller är rek att man ska byta dessa?
  7. Jag tror den absolut största fördelen med att sälja via förmedling/firma är att de kan ordna med finansiering. Jag hade en båt ute ett år men utan att bli såld el få en visning, en firma la ut den 15% över mitt pris och den blev såld på 3 veckor. Och i slutändan fick jag mer pengar i handen, slapp visa båten och "handskas" med eventuella köpare.
  8. Så Bromton = Najad för 1,2 mille. Biltema fällcykel för 3500 kr = Maxi 77..? Ni som väljer Bromton väljer ni även Najaden eller har ni två olika facit?😅
  9. Har en kad300 med Raymarine ev-150 men med dpg drev. Dock inte mkt erfarenhet av den än pga av båten är nyköpt, förra ägaren sa den va lite vinglig i början men att den "skärper" till sig sen. Funkar väl bra att köra rakt längre sträckor, alt hålla båten rakt i lägre farter.
  10. Cyklarna har oxå blivit betydligt dyrare de senaste åren. Nya Specialized Tarmac SL8 - 176 000:-... Jag pratade med en båthandlare som berättade att en kvinna på tidigt 2000 tal köpte en ny stor motorbåt 1,2 miljoner med minsta kontantinsatsen typ 20%. Sen efter ngt år så ville hon inte ha den mer och bad han sälja, men hon fick aldrig ett bud som täckte lånet och vägrade därför sälja båten. Båten va på land i säkert 10 år och hon sålde den till slut för 300 000 kr. Det va den värsta båtaffären han visste om haha. Tror många tänker pris och inte kostnad, har de sett att ngn annan fått ett visst pris för sin båt så vill de helt enkelt ha samma även om det mest ekonomiska skulle vara att rycka plåstret. Eller kanske båthandlarna lägger ut överpris för dom vet att folk gillar pruta, men Svensson tycker det är pinsamt att pruta för mycket....så de drar till med 200 000 kr mindre i pris som mäklaren motvilligt går med på...alla går därifrån glada.
  11. Jag ägde en e—tec tidigare och ja den fungerade som den skulle, bra att ha kunna förbereda motorn för vintern genom att göra en manöver med gashandtaget så den ger cylindrar mer olja för att förhindra ev korrosion. Fylla olja i en separat tank sen va det som vilken motor som helst. Vet kommunbåten hade en som gick i ur och skur. Andrahands värdet vet jag inget om, om folk undviker två takt och ett utg märke.
  12. Jag tycker en aquador 23 ht är en jättefin båt, och jag personligen gillar ht framför dc båtar. Generellt är det nog skicket/priset/service historik på båten som skulle fått avgöra för min del framför specifik motor. Men provligg så alla får plats bara och tänk ni ska ha båten ngt år när barnen växer.
  13. Det som gör störst skillnad är nog rak axel vs drev och om det finns bogprop, inte en extra meter. Dock så kan det bli vindfång i lite högre familjeskapelser men det lär man sig fort. Öva när det inte blåser så går det nog fint, tycker det blivit enklare att manövrera med större båt, lite lugnare. Vår familj gör ungefär som ni kanske tänkt och ligger ute 1-4 nätter, men även mkt dagsbad. Och det jag värdesatt/fru är toalett, bra kök gärna ugn så man kan laga till lite mat/pizza etc I sittbrunnen. När vi nu letade båt så ville jag även ha nyare motor, badbrygga och ankarspel och där matplatsen alltid kunde stå uppe i sittbrunnen och man kan passera. Men det finns väldigt mkt inom den kategorin typ halvplanande som Inter 8800, joda mfl. Det är 4 tampar att lossa även på de större så jag tycker inte storleken ska begränsa er om ni inte vill ha mindre dc specifikt
  14. Klassiska typ Nimbus 2600 el Maxim 26 går väl att klämma in kanske på er båtplats, men kanske inte rätt fart resurser? Nimbus Epoca är ju lite mer sportig, men då får man ingen egen hytt. Vår familj med 3 barn har precis köpt båt med akterkabin och det blev en Saltö 31 med nyare drivlina, tyckte dom gav mkt för pengarna jämfört med ex Nimbus 3003 el 3000 som oftast har orginal motor och det fanns ingen i närheten så gick bort pga det med. Men dessa är väl för stora för er båtplats, men man kanske kan byta.. Generellt kan man väl säga att det är lika bra att köpa lite större direkt om det går.
  15. Jag hade provat biltemas lackfärg, kostar 120kr för en burk plus ngn grund primer sen provat på ex akterspegeln om du blir nöjd med resultatet. Det är väl bara slipa bort bottenfärgen så pass långt ner tills du är nöjd med vattenlinjen, om du ska ha bottenfärg igen, vilket är att föredra om du har båten liggandes vid en brygga. Att slipa bort all färg sen lacka för att sen måla över igen känns som väldigt mycket mer jobb...
×
×
  • Create New...