Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Vestergren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    93
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

30 Expert

Om Vestergren

  • Placering
    Kapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Saltö 31

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Om man nu har pengarna så kan det ju alltid vara värt att.. Komma till gästhamnen, sidvinden viner och gubbarna i sina axelbåtar sitter och pinar ut över hamnbassängen. Legat där i 3 dagar och ätit potatis och sill för att boka den bästa platsen och de visste ju det skulle blåsa 6-7ms idag, sjön går krabb på fjärden men här ligger vi bra! Här ligger dom verkligen bra! In kommer du?! I lätt storm...man vet ju att de redan inte tycker om din båt, för stor och dyr...va fan är det tonade rutor?! Covidbåt kanske, köpt ny?! Jag har minsann varit på sjön sen -62, man ska förtjäna sin båt...och inte ens då hade jag köpt ngt annat än Storebro el Nimbus, svensk kvalite. Men det kan räddas om du manuellt lägger till med axlar och kanske en gång använder bogen...en gång är okej... Men.. Ut går du med din fjärrkontroll!? Har han elektriska sjökort oxå kanske?!, trycker på en knapp så båten själv ligger still...han måste ha elektriska sjökort för annars funkar nog inte den funktionen väl...Bettan vet du om..nä det är klart inte Bettan vet ngt om elektriska sjökort och båtar som ligger still...Bettan tittar upp från sin solbädd lite yrvaket...Bengt...är du okej? Jaja Bettan jag är okej... Du lägger ut dina fendrar medans båten håller positionen själv med vinden i sidan... Man hör gubbarna börjar muttra...lite svaga grimaser och blickar som vittnar om en förhoppning om att dina kontroller ska vara lite ostabila så du ger den där segelbåten, för dom tycker man inte heller om!, en liten liten touch. Segelbåtens ägare tittar upp under sin solhatt och tittar även han snett på dig...tänker du ens på världens undergång och miljön?! Du har väl förbrukat lika mycket diesel som jag gör på en hel sommar bara på denna till läggningen! Bengt blir lite konfunderad om vad han tycker mest illa om...dig el segelbåten...svårt val...sån stor båt och kör med joystick, kan han ens byta ett oljefilter?! Hur länge har han varit på sjön... Fördröjningen går bra. Lite kommentarer läggs, fendrar hängs ut från grannbåtarna. Välkommen, va bra du körde i denna vinden, är det lätt att köra med joystick..? Ja själv har jag ju bara en axel... Lite i bakgrunden hör man Bettan säga till Bengt: Oj det va en stor fin båt Bengt, och va bra han kunde lägg till i sidvinden. Bengt muttrar lite och fortsätter skrubba potatisen och gästhamnslivet fortsätter även denna juli eftermiddag...
  2. lifepo4 batterier på Amazon vs Svenska återförsäljare ca halva priset. Biltema betydligt billigare jämfört med Svenska återförsäljare.
  3. Ex x sense har brand/översvämnings varnare som går på batteri med app övervakning. Bara sätta sensorn lite högre upp i kölsvinet, om det når vatten dit så får du larm i telefonen. Och Arlo har batteridrivna övervakningskameror för ngn tusen lapp med 3 månaders batteritid. Man kan ju kombinera detta så får man ett system för ett par tusenlappar. Där du varnas för översvämning,brand och har ett larmsystem ombord där kamerorna kan sätta på en siren vid aktivering plus du ser bild på appen. Så så länge du löser internet ombord med en ex fristående 4g router så borde normala hem system fungera utmärkt. Strömförsörjning till den löser man relativt enkelt med en inverter, tror inte dessa drar så mkt ström.
  4. Jag har tidigare satt in ett "drop in" lifepo4 batteri i en båt med md11, behöll bly startbatteri. Jag gjorde inget med elsystemet förutom att byta ut förbrukningsbatterierna mot 1 100ah lifepo4 bms blåtand. Eftersom batteriet hade blåtand kunde jag väldigt lätt övervaka laddningen i början efter installationen. Jag hade max laddning på ca 20-25 ampere/h, dvs det blev ingen extrem laddning och allt fungerade under en säsong när jag fortfarande ägde båten. Jag har nu en ny båt och kommer även här byta ut förbrukning mot ett 200 ah lifepo4 med inbyggd bms/blåtand. Jag kommer göra likadant, helt enkelt byta ut och sen provköra för att övervaka laddningen men räknar inte med mer än 20-30 ampere/h här heller.
  5. Frikopplingen är att motorn går bakåt i ngn sekund för att bromsbandet ska nypa tag i trumman som då glider in på spåren och frikopplar. Så om det inte frikopplat även om trumman glider i spåren så kanske spänna bromsbandet hjälper. De säljer även denna del som reservdel om det är helt fast/rostat. Det är först i nyare manualer de har lagt till att smörja frikopplingen som underhåll, min manual från 2003 nämner inget om detta. Nyaste: "Smörj ledarskruv med universalfett - Spreja olja eller på annat sätt olja in kopplingen, som är en viktig del i ankarspelets funktion. Kopplingen är dold bakom den röda ”hatten” för manuell frikoppling. Spreja in i den röda hatten genom hålet på dess sida eller lossa hatten genom att försiktigt bända loss den. - Torka av ankarspelet och ankarrullen med jämna mellanrum och alltid efter båtsäsongen"
  6. Så nu va spelet hemma och problemet troligen löst, allt ska monteras ihop och testas men det ska förhoppningvis gå bra. Trumman med bromsbandet skulle löpa på ett spår och därmed åka in ca 5 mm för att så frikoppla blecken från "kugghjulet". Var osäker på om det hade rostat fast och det verkligen skulle löpa fritt, men efter hört med anchormatics support så fick jag detta bekräftat. Så fick gå loss med ännu mer 5-56 och lite lätta hammarslag/värme.
  7. Jag har sprayat 5-56 för att lösa gammalt fett. Bromsbandet som är runt trumman är manuellt, justeras med en skruv som går till utsidan höljet. Jag tippar det är den som gör så inte trumman frihjular för mkt när den väl är frikopplad och man släpper ankaret så bandet fortsätter mata ut och trasslar sig. Men man ser att det inte varit smort på ett bra tag så får se hur det ser ut bakom trumman, tyvärr hade jag ingen tång för låsbrickor.
  8. Så där då har jag påbörjat projektet...stött på patrull direkt haha. Förhoppningen just nu är att det helt enkelt är väldigt dåligt smörjt, men jag är osäker på hur man frikopplar manuellt. Det står "tryck in och vrid för frikoppling" ska man trycka in hela bromstrumman eller själva tappen i mitten? Logiken borde väl vara att man trycker in trumman så blecken går fria men det kanske är ngn funktion inne i spelet som sköter frikopplingen.
  9. Jag är ute på vift någon vecka till sen ska jag åka ner till båten om det blir ngn plus grad. Återkommer med ev framsteg el motgångar!😅
  10. Tackar för bra input 👍 Ska börja med att smörja upp bakom den röda ratten sen se om det hjälper. Men då har ni fått av sidorna på spelet så man kommer åt kretskort etc även när det är monterat?
  11. Mitt ankarspel frikopplar inte och jag har förstått att det kan vara en solenoid som man behöver köpa. Ni som gjort detta, plockade ni bort hela spelet och fixade hemma med det el går det enkelt att göra på plats? Jag vill helst minimera min tid utomhus i detta väder men skulle vilja se modell så man kan beställa och få den till sjösättning. Har kollat lite lätt med barnen med mig men kunde inte se några direkta skruvar el muttrar. Ligger dessa mot skrovsidan el har jag bara inte kollat tillräckligt noga?
  12. Det kan inte vara att denna 600 timmars servicen ligger kvar sen KAD motorn där man varje 600h skulle kolla spridare. https://pubs.volvopenta.com/publications/7747138 En 600h service är dyr, kostade ca 40k på min kad300. Jag tippar att Volvo tagit bort 600h då de kan ge problem med ger det väldigt sällan. Så de tror de säljer fler motorer om ägaren slipper lägga ca 8 st 40k servicar under motorns livstid förutsatt 5000 timmar innan skrotning.
  13. Jag tror generellt kritiken kommer från "meckarna" dvs de som kan motorer och sällan/aldrig anlitar firma för service. Jämfört med äldre motorer så går inte d4 renoveras för rimlig peng, det finns elektriska komponenter som kräver felkodsläsare/reservdelar och elektronik kan strula med kontaktfel/ärj etc. Så gillar man göra saker själv så har jag fått intrycket att äldre motorer är att föredra alt de utan elektronik. Sen är det väl D3an som rasat mest?
  14. Jag tror däcket är eftermonterat då inte alla ribbor har skruvar, så tippar det är prefab sen limmats/skruvats dit i sektioner. Men vet inte när denna tekniken började användas, men båten verkar ha genomgått en större renovering runt 05 så kanske däcket sattes på i samband med detta. Men blir nog att jag slipar ner teaken, pluggarna sen får jag se vad som behövs bytas men troligen blir det bara epoxy sen plugg.
  15. Ok lite olika bud, får helt enkelt ta bort en plugg och kika.
×
×
  • Skapa nytt...