

Janne_G
Medlemmar-
Content Count
96 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
46 ExpertAbout Janne_G
-
Rank
Kapten
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Det ska vara liknande NGK BPR6FS. Tror Biltema har översättningstabeller för det.
-
Jag känner igen det där. Grabbens 17-fots Bayliner hade också problem med låg spänning fram till motorn, men den ville inte starta. Lokaliserade felet till tändningslåset där det skilde 2,5 volt mellan in och ut. Bytte låset, sen går den som en klocka.
-
Jo tack, det glömmer man aldrig. Hade en kollega som vart av med lappen nån månad innan, så jag skulle hämta honom på Marstrand och köra honom till jobbet och själv hade jag jour den veckan. Han ringde vid 05.45 och bad mig att INTE hämta honom: SÄTT PÅ RADION !! Sagt och gjort, och där sa de bara "STANNA HEMMA !!". Efter nån timme försökte jag ta mig ut för att se om frugan skulle kunna åka, men vi hade en snödriva på vägen utanför garaget som var över 2 m hög. Men det stora problemet var ju elen som försvann i 4 dygn.
-
Här på västkusten räknar vi med att limpor & knän kan i bästa fall hålla 10 år om de är sjövattenkylda. Och ska man byta ser man till att få tag i Barr Marine limpor & knän (De tillverkade till Penta) Kinaprylar håller hälften så länge. Och ja, byt stift och gör full service på motorn nu i höst.
-
Högre nummer på drevtypen tål mer effekt. Men kör vidare med det du har, ingen idé att byta om du inte byter motor samtidigt, typ diesel och duopropp 😉
-
Projekt: Crescent 500 renovering (tar gärna tips/råd)
Janne_G replied to byggdhd's topic in Bygg & Renovera
Aj då.... -
Projekt: Crescent 500 renovering (tar gärna tips/råd)
Janne_G replied to byggdhd's topic in Bygg & Renovera
Kul jobb 😉 För durkarna kan jag rekommendera https://calexicowood.se/not-wood Kolla med dem om det går att plasta direkt på dem utan åtgärd, kanske använda baksidan ? Kommer i vilket fall som helst aldrig att ruttna 😉 Sen väv och polyester i flera lager uppepå så att det håller ihop skrovet. Tofterna kanske går att förstärka innifrån med samma material som du limmar fast med epoxi. Sen limma tillbaka dem igen. -
Behöver du delar har jag ett 290 DP liggandes. Tror jag behåller underhuset men överdelen kan du få billigt 😉 Bor utanför Göteborg.
-
Kolla Blocket och finn.no. Men ta bort telefonnr ovan innan du blir nerringd av ........ diverse 😉
-
På min TAMD31A finns det i allafall. Tror jag gav 2600:- för komplett filterkit från Penta
-
Jag hade satsat på Sika 402. https://swe.sika.com/sv/loesningar-inom-bygg/fog/byggfog-och-skum/sikahyflex-402-connection.html Om du kan ta ur rutorna och lägga en sträng i 6mm-fåran så blir det bäst. Annars får du försöka pressa i lite utifrån först, sen trycka rutan inåt och lägga i inifrån. Lycka till !!
-
Hej Jag har en Nidelv 28 med badbrygga och nån övre "perrong" bak på båten. Allt orginal. Men det har monterat div pryttlar på badbryggan som nu tagits bort och den liknar mer en schweizerost än badbrygga. Och den övre har så tunnt material att den knappt inte går att gå på längre. Stor och tung som jag är tänker jag byta ut alltihop mot nåt lite tjockare material, typ 20 mm. Tips ? Har kikat på calexicowood.se på Jatoba, Cumaro och IPE. Teak går fetbort pga pris Jag sågar det i rätt bredd och hyvlar/slipar själv. M v h Janne
-
Jisses, vad vackert !! Nu framstår mitt bord som...... Får bli ett nytt 😉
-
Vänta lite nu. Båten ska vila på kölrullarna som sitter i mitten på kärran. De som TS pratar om här är sidostöden. De som enbart ska ha en väldigt låg last och ska därför inte kunna pressas utåt. Så sänk ner dem en bit, ta upp båten och med lite hjälp justera upp dem så att de ligger an mot båten. Klart.
-
Funderar på om det kan ha kommit nåt skumt ämne när du tog bort slipdammet. Känner igen mig sedan 30 år när jag skulle lacka om huven på bilen och torkade med en trasa som uppenbarligen fått nåt typ av silikon på sig. Jag torkade av en annan bil med en speciell degreaser för lackbruk. Efterföljande lack krackelerade....