Jump to content
Tuesday 17 September 2024

Janne_G

Medlemmar
  • Content Count

    182
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Janne_G last won the day on August 3

Janne_G had the most liked content!

Community Reputation

93 Expert

About Janne_G

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Väster om Kungälv, Bohuslän
  • Interests
    Åker numera Nidelv 28 från -87, tidigare Maxi 680 DC ( Ryds Camping & Nordkapp 17 HT har också transporterat oss) 

Mina båtar

  • Båtens namn
    La Vie

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ligger på Risön strax innan för Åstol o Dyrön. Kom igår. Maaaagiskt
  2. Jag har gjort motsvarande som nr 1 ett flertal gånger. Inte kopplad på bilen. Lyft trailern så att första kölrullen kommer framför båten och koppla vinschen. Sen är det bara att veva (alt fjärrkontroll). Båten lyfts upp i fören och på trailern allt eftersom. Kommer få galant. Lycka till.
  3. Jag använde Internationals Compass på grabbens rorkult. Den har klarat 2 säsonger och är fortfarande jättefin. Har fått ett par jack i sig så nu ska den repareras i vinter igen, men då bara "spot repair" och så 2 nya heltäckande.
  4. Tjena Testa att söka på finn.no. I deras sökvilkor kan du ange bredd, pris djupgående och massa andra saker. När du hittat några varianter du kan va intresserad av, sök på andra ställen.
  5. Janne_G

    Prisvärt?

    Du är nog mer rätt kring 50'. Båten, om du menar Ryds 530 DC, är inte speciellt het längre. Med vissen 2-takt (läs ras) så får du en för runt 25'. Och en 75 hk 24 år gammal 4-taktare ligger nog strax under 30'. Om du funderar på att köpa, kapell kostar sjukt mycket så se till att det är fräscht.
  6. Tjena, jag har ett insug till en -87:a liggandes. Kontakta mig via PM om du är intresserad. Finns på västkusten M v h Janne
  7. Jo, de ska la gå 😉 https://westwalestuning.co.uk/honda-outboard-remapping/
  8. Båtar är genellt bra överlag. Det beror på vad man ska ha dem till. Visst finns det vissa som tillverkats i material som kanske egentligen inte lämpar sig för det över tid, men glasfiber tillhör inte den kategorin. 🙂 Men så var det det där med motorn, 90 % av en motorbåt är motorn. Sen är det kapellet. Motorn ska starta och gå som en klocka, varje gång hela tiden. Och fråga om servicehistorik, hur ofta, var osv. Och kapellet ska vara helt och man ska inte kunna se igenom det i sömmar eller andra ställen.
  9. Jo, det har uppstått en del oönskade situationer i sommar, då har jag ändå inte varit ute mer än 5 ggr. Oftast är det lite större planande motorbåtar som inte har koll. Verkar inte ha uppsikt, för de får panik i blicken och beter sig allmänt knepigt. Alltså, de planar inte men kör i 10-12 knop (mest ekonomiska farten......) Men de där skyltarna, är inte det djupangivelser ? 😉
  10. Och så kikar du på motorn om det är en Vortec eller ej. Det ser du enklast på bultarna som håller insuget mot topparna. Rak ner = Vortec (Horisontalt) Snett ner = Gamla modellen (Diagonalt) Vortec-motorer har mer hästkrafter (ca 45) och bättre vrid. Det är topparna och insuget som skiljer. Så har de en gammal motor så försök få tag i Vortec-toppar (1996 - 2007) och nytt insug och förgasare. Sen går båten som ett skott 😉
  11. Ja du, det kanske inte handlar om kobolt eller nåt annat som behövs för batteritillvekrning. Möjligen kan det vara så att gemeneman inte vill ha en gruva i närområdet oavsett om de bryter kobolt, koppar, guld eller diamanter. Inte för att jag själv är påverkad, men sätt dig in i situationen. Allt som gör inverkan på naturen eller förändrar närområdet ska det protesteras mot. Å sen har vi de däringa "yrkesprotestanterna" (Knappast religiösa 😉 ) Suck......
  12. Testa att ta loss växelvajern från drevet och testa igen. Ta båten till en strand eller liknande och ställ dig bakom båten och jobba. Det löser du enkelt.
  13. Jag vet ärligt talat inte skicket på spridarna. De har inte servats de senaste 4 åren i alla fall, men hur många timmar som den gått då vet jag inte. Dock rök den vid uppstart och "ändalykten" var helt sotig när vi körde hem den från norra Bohuslän i höstas. Men då var turbon inte helt 100. Har precis investerat i en spridarutdragare så det blir renovering på dem i Skrabro 😉 Dock tänker jag så här: Det är en ansenlig mängd, inte bara några få droppar, och det kommer ut när jag slår av. Inget vid uppstart, eller synligt vid körning. Om jag inte missuppfattat finns det nåt som kallas för "Rökbegränsare" (som vissa skruvar upp) och den kanske sätts ur spel när man kör på diesel som inte ryker. Så motorn kanske pressar in för mycket bränsle i maskin.... Dieselexperter, vad tror ni ?
  14. Finns inga flärpar i avgasbälgen längre. Det var på 100-dreven och vissa andra gamla saker från 70-talet. Motoroljan ska vara klar och INTE se ut som Baileys. Om den gör det, byt olja och filter (köp billigt skräp) och kör motorn 10 minuter. Byt igen. Kör 10 min igen. Kolla oljan, ä det tillstymmelse till lite grumligt, byt igen. Osv osv. När allt ser OK ut kan du lägga i båten och köra 10 timmar och sen byter du till riktigt filter och bra olja igen. Jag bytte 4 ggr på min 4,3 l V6:a innan jag fick ordning på oljan. Där var det en insugspackning som inte ville utan packningssilikon.
  15. Du har inte funderat på att byta hemmahamn ? Nordön på väg ut mot Marstrand ligger väldigt bra. Inte nära Brofjorden men du slipper dryga 2 tim transport till "Skeerham" Själv ligger min Nidelv 28 lite längre in i samma vik.... På tal om: Fantastisk båt, tack för inspirationen. Du var en av de som fick mig välja N28:an.
×
×
  • Create New...