Jump to content
Saturday 25 May 2024

Janne_G

Medlemmar
  • Content Count

    151
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Janne_G last won the day on April 8

Janne_G had the most liked content!

Community Reputation

71 Expert

About Janne_G

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Janne_G

    Trailerlås?

    Ta bort draget helt istället och palla upp båtkärran på cementhålsten eller liknande. Ta av ett hjul eller helst båda.
  2. Ryds Camping från 1976 och framåt, hette senare Triss 560 HT. 565 lång 220 bred och väldigt rymlig invändigt. Dock hyfsat plattbottnad så går det lite sjö blir det till att åka långsamt. Flipper hade väl några modeller också, bl a 575 ht. De går väldigt bra i sjön men är trängre. Bor själv vid havet och valde att gå upp en meter pga vågorna, inge kul att gå ut om det blåser mer än 6 m/s annars....
  3. Jag hade nog kikat på en akterhyttsbåt 6 m eller över. Våglängden på västkusten gör att båtar runt 6 m går betydligt bättre i sjön än 5-metare.... Köp nåt äldre med vissen motor och sätt på en helt ny utombordare så har du en tålig, stabil och driftsäker båt i många år. Den här torde vara ganska perfekt.
  4. Jag kommer fylla i denna i min TAMD31a från -87: https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-universal-koncentrerad-3-kg-2000053499 Efter sköljning.
  5. Det kanske är dags att rensa sjövattensystemet ? Det ser ut att vara en del sot och annat gôtt i den där sörjan. Man tar en större hink och fyller med "Systemrens" och varmt vatten. Sen anv man en liten länspump kopplar in sig på utgående vatten samt inkommande och låter allt cirkulera i 4-6 timmar. Det är bra om man kan köra systemrens bakvägen ifall det är nåt som ligger och stoppar. Därefter byter man ut mot rent vatten och kör i nån timme till. Klart. Det finns mängder med videos på Youtube som visar hur man gör, kanske inte för just din motor men du kommer förstå principen. Det här är främst för att slippa problem med varmgång. Jag gör detsamma just nu, men på sötvattensidan då min glykol var väldigt "gojjig". Systemrens köpte jag på SeaSea.
  6. Och om du lutar år en planande båt (> 20 knop) så ta en titt på Nidelv 23. Det är nog den rymligaste 23-fotaren på marknaden. Dock dyr i jämförelse med Nidelv 24/Joda Tur 24/Sollux 24.....
  7. Låter som att du har problem med den förgasaren som förser de 2 sotiga stiften med bensin. Kan det vara en flottör som hängt sig ? Jag hade nog tagit av båda förgasarna och renoverat dem. Misab har servicesatser.
  8. Kika även på Sollux 24 (Snipa) som är relativt snabb med lite motor. Och Saga 25 är en halvplanande som är trevlig.
  9. Generellt sett när det gäller båtar så var skroven ganska kraftigt överdimensionerade i början av plastens införande. I och med att det gick sämre för båttillverkarna fick man en mer ekonomisk insikt och behövde spara både här och där, varvid båtars konstruktion förändrades. Mängden plast minskades, man CAD-ritade skrov osv. Allt hållfasthetsberäknades till skillnad från tidigare då man mer gjorde saker av erfarenhet. Konklusionen är att ingen vet, än idag, hur gammal en glasfiberbåt kan bli. Men man kan nog räkna med att nyare båtar kanske inte håller lika länge som 70-talsbåtarna. När det gäller motorer så gör en renovering att värdet på båten återställs (utan motor eller rasad motor innebär extremt lågt värde). Ny motor höjer däremot värdet. Hur ska du då själv tänka ang garagerenoverad motor ? Ja det blir mer upp till dig själv. Jag skulle nog tänka att den lär nog hålla några år till i alla fall, men det är ofta svårt med reservdelar till äldre motorer.
  10. Nu vet jag inte vad du har för motor men det finns lösningar som gör att man kan sova liiiite bättre: Rostfritt avgasknä Behövde inte byta själv när jag bytte turbon, men det lär bli en sån om några år... Turbon har numera rostfri hylsa på utloppet.
  11. Janne_G

    Trailbar HT båt

    Ryds Camping med ca 75-80 hk torde vara lämplig. Men nyare än 75/76 då skrovet ändrades ganska radikalt. Leta gärna efter Ryds 560 HT som den hette i slutet av tillverkningen.
  12. Den enda möjligheten jag kan se är att ta med måtten på det den ska täcka och gå till en firma som jobbar med Polykarbonat, dvs plexiglas. De kan tillverka en lucka åt dig. Du kan även välja om du vill ha klar plast eller olika toningar. Andren plast i Göteborg är en av flera. Mvh Janne
  13. Polykarbonat, typ plexi, går bra att limma och att skruva i. I gymnasiet byggde vi nåt mätinstrument där en grej skulle fästas i polykarbonat. Den sågades, slipades och limmades med 2-komp lim sen borrades hål och gängades. Satte fast kretskortet med M4 kommer jag ihåg.
  14. Olika propellertyper ger olika utfall i båten. T ex 4-bladig ger generellt lägre toppfart men bättre grepp i vattnet, snabbare upp i plan (Bra för vattensporter). Stålpropeller ger högre toppfart än aluminium, men kör du på så skadas oftast propelleraxeln, dvs dyrt. Sen handlar det i princip alltid om rek maxvarv på motorn. Är det 5600 - 6000 så kanske du kan ta en tum större stigning. Då minskar maxvarv lite.
×
×
  • Create New...