Jump to content
Wednesday 08 December 2021

Janne_G

Medlemmar
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About Janne_G

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Avgaskanalerna närmast blocket blir riktigt heta. Jag körde med värmefärg och aktiverade den med värmepistol. Men jag har en B30.....
  2. Grabben köpte en fräsch Maxi 68 förra sommaren för 13.000. Med en honda 8 hk 4-takt och bra segel. Visst, han har köpt sprayhood och sittbrunnskapell men han njuter och seglar så mycket det går. En Maxi 77 för du garanterat för budgeten men undvik inombordare, kostar fläsk att fixa.
  3. Det funkar med 123 ignition på gammal varvräknare. Vi har en AQ170 i en Bayliner och den visar "rätt"
  4. Om du sen vill gräva lite mer, införskaffa (låna eller köp) en kompressionsprovare. Skruva ur alla stiften och testa alla cylindrar. De bör ligga inom ca 2 kg/cm2 (eller vad man nu väljer för enhet) och i närheten av vad motorn är specad för. (Skulle tro mellan 9-10) Är det en eller flera cylindrar som ligger lägre har du troligen en blåst topplockspackning. Det här är en enkel operation att göra. Det är bra att vara 2 pers men man klarar det själv också. (En som vrider på nyckeln och en som sköter kompprovaren) Kör ca 5 sek per cylinder så får du riktiga värden.
  5. Janne_G

    Max 25 fot

    Såg en fin Draco 2400 med midkabin på Blocket häromdan. Bra pris.... Spara pengarna till ett motorbyte framöver, en marin 383 skulle sitta som smäck i den båten.
  6. Tackar, det låter som att ett beg DP är en vettig investering m a o 😉 OM det är OK.....
  7. Hej Har precis plockat av drevet på min båt, ett Volvo Penta SP-A1. Det lät illa när jag körde rent och vinterkonserverade motorn så jag plockade av det. När man vrider på drivaxeln så hackar det varje halvvarv. Knutarna är helt OK. Pratade med grannen som trodde att nån kugg hade gått i överhuset. Drevet är 2:15-1 i utv. Satt tidigare parat med en 4 cyl motor som bytts till V6 under åren (Före mig). Hade loss drevet och fick det renoverat för ca 5 år sedan till en magiskt kostnad (20') Då var det växel fram som inte ville gå i. Nån som vågar sig på en "mellan tummen pch pekfingret" gissning på kostnad för att fixa ? Funderar på att köpa ett beg drev (DP) istället då båten är fruktansvärt slingrig i låg fart. Maxi 680 DC.
  8. Sen kan du maskinpolera båten. Ta en roterande maskin (finns stora billiga på Jula/Biltema) med en typ av oxidlösare. Själv använde jag Smartabs Buffer 2000 ihop med en Julamaskin och grabbens Maxi 68 blev som ny i skrovet. Buffer 2000 hittar du på nätet i literflaska. Innehåller extremt lite polermedel så den sliter inte så mycket på gelcoaten som vissa andra gör. Efter det, vaxar du som vanligt.
  9. Jag skulle gå för en 4,3 V6 som ger ca 210-225 hk beroende på bestyckning. Själv köpte jag en fabriksrenoverad från Quicksilver och stoppade i min båt. Gott om vrid och hk med Edelbrock insug och 4-portsförgasare. Väldigt rimlig bensinförbrukning jämfört med min gamla motor (också 4,3 men från 92) Det går att få tag på propeller som passar för drev med 2,15 utvxl. Själv köpte jag en 14*23 4-bladig Solas.
  10. Men de är i alla falla tysta när de ligger i hamn 😉
  11. Kolla blocket efter båtar med 'mid cabin'. De bör passa dina krav.
  12. Jag läste om nåt liknande som innehöll fin stålull i microfibern och allt var dränkt i nån olja. Inte konstigt att det så ser bra ut. Men jag säger: BLUFF !!!! Stora repor: vattenslip, sen 2-stegspolering. Djupa repor: Bättra lacken med färg och klarlack, vänta nån vecka, sen enl ovan. Mindre repor, polera (En-stegs kan fungera)
  13. Finns en firma som bygger i rostfritt. Sjögräs Marin. Kan köpas direkt eller via Drevdelar.se
  14. Kontakta Christian på Sydväst marin i Ytterby. https://sydvastmarin.se/
  15. Saga 29 HT har många fördelar och passar in precis på din kravspec. Sen har den axel så man slipper drevunderhåll (kostnad).
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy