Gå till innehåll
söndag 17 december 2017

Gelis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 987
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

Gelis senast vann den dag 7 Juni 2016

Gelis hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

151 Expert

4 följare

Om Gelis

  • Placering
    Amiral
  1. Elektrisk cirkulationspump aq140

    Vad det som skiljer vattenpumpen (cirkulationspumpen) från en B21/23 bilmotor mot en till Aq140? Borde gå att använda, men något kanske skiljer som man inte ser på´bilder. Sätta dit en elpump kräver nog lite konstruktionsarbete. flödet räcker troligtvis. Däremot funkar det inte till sjövattenpumpen på tok för lågt flöde. En impellerpump kopplad till motorns varvtal flödat klart mer en pumparna i länken
  2. Packning avgaskrök kad42

    Skulle inte tro att packningen är feltillverkad. Begränsning av vattenflödet knä-limpa är inte ovanligt. Är så tex på en del VP V6-V8 motorer. Om man tittar på bilder för avgaskrök kad42 så ser man att packningen är begränsande. Sedan om den ska sitta på TS motor är en annan sak, då som skrivits, det redan sitter en gummitätning på röret.
  3. Man kan tycka synd om dessa, många har inget val utan måste sitta och ringa runt då det inte finns några andra jobb. Går nog också på provision, jag avundas dom inte, framför allt inte när dom ringer till mig. Är det en envis jäv... som inte accepterar ett nej då blir det väldigt fula och hårda ord. Har till och med fått en att börja gråta i andra änden, men personen i fråga hade nog haft flera far åt helv... före mig. Tycker inte det hjälper till 100% med luren nixad
  4. Skadad yta på drev

    Tänk på att ett gammalt 100 drev kan vara ett helv... att få isär om du nu ska följa Kossors arbete till punkt o pricka. Det kan straffa sig med massor av merjobb ock kostnader om det vill sig illa, bara för att få ytan i nyskick.
  5. Fåglarna haft party på badbryggan....

    Hehehe, koppla gärna på lite högspänning i trådarna så fjädrarna dallrar på nerskräparna
  6. Renovering av en gammal Silverline

    Märks inget på plasten, dock så blir det svarta märken om man får upp den upplösta bottenfärgen över vattenlinjen. Går att polera bort.
  7. Renovering av en gammal Silverline

    Här kommer en bild, det bruna är troligen grundfärg, väldigt tunt lager. Lefanten löste upp även denna om man la på en omgång till, men blev väldigt smetigt så jag slipade bort det lagret. Har tyvärr ingen bild på renslipad botten. Till våren blir det epoxy. Man måste använda en skrapa för att få bort den uppluckrade färgen.
  8. Renovering av en gammal Silverline

    Lefant funkar klockrent. har gjort den resan nu i höst. Men vilket skitgöra det var. Hård bottenfärg i många lager, tog ett tag att få bort, medlet måste verka minst ett dygn och får inte torka. täcka med plast hjälper. Då båten står på trailer så var det inte speciellt gått om plats kan jag säga.
  9. Behövs verkligen impeller alpha one gen.II

    Ja men övre delen är i luften och måste ha kylning, Alphadreven är känsliga mot överhettning. Finns ju till och med drevduschar till dreven för att hålla ner tempen. Och av den anledningen sitter impellern kvar i drevet även om motorkylningen är bortkopplad.
  10. @jarb du får ursäkta men jag tror inte du behöver agera forumpolis om du nu inte fått det uppdraget av ägarna till maringuiden, vilket jag inte tror är fallet. Just sådana inlägg som du just skrev är så irriterande. Varför inte ta tillvara på råd från fackområdet utan att skrika och rapportera till site admin. Du började bra men det sista var väldigt onödigt att skriva. Tycker inte att det var någon ren reklam utan försök till hjälp. Ren reklam = försök att sälja tjänst eller vara, dvs i klartext kom och köp hos mig. En tråd som innehåller den texten ska naturligtvis rapporteras
  11. Skadad yta på drev

    Ja drevet är gjort av en aluminiumlegering. Är det stora kratrar i materialet (aluminiumet) eller bara färgen som släppt, svårt att se på bilderna. Spackel under vatten ihop med alu, nja kanske funkar kanske inte. Är aluminiumet angripet så känns det som du har galvaniska strömmar inblandat. Har du eller någon bryggranne landström inkopplat?
  12. Skadad yta på drev

    Använder du kopparbaserad bottenfärg på drevet? Blästra är nog det snabbaste sättet när det ser ut så där, eller slipa men tar ju lite längre tid. Sedan en epoxygrund för aluminium. Efter det någon typ av epoxytoppskikt.
  13. knackar i motorn

    Ja om det är avgasläckage som låter så kan det vara både det billigaste och dyraste felet, troligtvis det dyraste. Billigast om det bara är packningen, men det brukar inte finnas någon packningsyta kvar att täta mot i toppen, detta går att fixa med en stålring. Ännu värre om det frätt hål i avgasporten. dvs dyrt och besvärligt då toppen är skrot, om man inte känner någon som är duktig på att svetsa aluminium, vilket fall som helst måste toppen bort från motorn. Sedan så är troligen avgaslimpan slut då blev det ännu dyrare.
  14. knackar i motorn

    Nej, det där är en ventilbåge. Den är till för att demontera ventilernas knaster för att få bort ventilerna ur toppen. Toppen måste alltså vara bortmonterad från motorn.
  15. knackar i motorn

    Nej, du drar runt den för hand tex med ett spärrskaft och hylsa till vevaxelns remskiva. Ja slitage ger ventilslammer.
×