Jump to content
Friday 10 July 2020

Gelis

Medlemmar
  • Content Count

    3,108
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

Gelis last won the day on July 6

Gelis had the most liked content!

Community Reputation

420 Expert

4 Followers

About Gelis

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det sitter några referensklackar på insidan av skölden. Dreven i VP 200 serien är inte så känsliga med linjeringen. Googla lite så finns det nog info att hitta.
  2. Du får väl ta bort det igen och se om motorn orkar bättre. Om det blev som tidigare, då vet du att filtret är boven. Om inte så har du något annat problem.
  3. Det är precis vad det är, något med förgasarna. Dom är till 99% säkerhet för snålt ställda på lågfarts nålarna. Ingen mening att bara höja tomgången, då det inte kommer att hjälpa fullt ut. Att få till det här är lite pyssligt och måste göras med båten (och motorn) i vattnet. Ett nästan måste är att du har en varvräknare. Börja med att skruva in lågfartsnålarna försiktigt i botten, håll reda på hur många varv eller delar av varv varje nål har från dagsläget. Om det ligger på ca 1 1/2 varv så skruva ut nålarna till det värdet. Men kom ihåg ursprungsvärdet. så du kan backa tillbaka till det om det jävlas. Båten ska ligga säkert förtöjd vid brygga, starta motorn och låt den bli varm justera tomgången till ca 800-900rpm med skruven på sidan av gasreglaget på moturn Idle stop. Lägg i växel tomgången sjunker till ca 700rpm. stannar motorn så öppnar du lågfartsnålarna 1/4 dels varv. Starta igen justera tomgången med idle stop till 800-900 rpm igen. I med växel så här får man hålla på att labba med lågfart och tomgång tills motorn klarar att stå och puttra med växel i i flera minuter. Gasa ur motorn mellan varje justering, små justeringar är vad som gäller varje tillfälle. När man fått till det så kan man testa att lägga i o ur växel flera gånger med några minuters mellanrum. Då ska motorn inte visa några tendenser att stanna. Lycka till
  4. 2 liter vatten på 25 liter soppa är jävl... mycket, 8% vatten, det går den knappast på. Har du provat med lös tank med färsk soppa?
  5. Nu har vi ju bara hört din version, men låt oss anta att den är rätt. Och då säger jag så här: Vad är det för jävl.. företag/firma som överhuvudtaget ens tänker tanken att lämna ut båten sådär. Sedan att spola av den så dynorna blir dyngsura inuti. Tyvärr ser man mer o mer firmor/hantverkare som skiter fullständigt i kunden bara stålarna kommit in.
  6. Vad är det för motor? 280 drevet kan läcka vid sköldens fästskruvar och även vid sköldens tätning mot akterspegeln. Sedan så finns en möjlighet till vatteninträngning vid växelwirens genomföring i skölden. Anslutningen av avgasröret mot skölden. Att det sköljer in vatten brukar inte vara bälgen via primäraxelkåpan. Men det är klart är packboxen helt borta i struten så kan det kanske hända. Annars så brukar det droppa en hel del.
  7. Svar ja på att börja med 2,5 mm² från central och gå ner via kopplingsdosa till 1,5 mm² men då är det 10 A säkr som gäller. Vad är det för ugn som kräver 16A? Men svar nej. Ska man ha 16A så får man tråda om till 2,5 mm² från kopplingsdosa till ett 16A uttag, men då måste den gå på egen grupp i centralen. Dvs inget annat som är draget med 1,5 mm² får vara med. Peter_K har en poäng här
  8. Tror inte ni får något svar från TS då denne inte varit aktiv på ett år
  9. Innan ni kommer fram till Harstena så är Missjö området väl värt ett besök. LångaMissjö Örholmarna har många fina vikar. Angörs direkt från farleden
  10. Gelis

    Spritkök

    Men nu var det ju ett nedsänkt kök TS ville ha 🤔 Maila eller ring till https://www.dometic.com/sv-se/se som är återförsäljare till Origo. Var länge sedan jag såg ett nedsänkt i båttillbehörs firmornas kataloger/websidor, men Dometic kanske vet
  11. Du gjorde nog klokt i att gå därifrån.
  12. Vanligt att det läcker mellan sköld och akterspegel om tätningen är dåligt utförd, man brukar få dra en sträng med sikaflex ( eller sämre val silicon) runt skölden. man ser på bilderna att det är gjort men börjar släppa. Det här får man göra om då och då. Även skruvskallarna (vagnskruvar, platta skallar) måste tätas annars så rinner vattnet igenom där.
  13. Men har du delat på plåten och mantelkåpan (täckkåpan) du kan inte ta en bild hur dessa delar ser ut. Om packningar och plåt är felfria så kan jag bara se ett ställe till som det kan komma in vatten och det är nedre vevaxeltätningen. Om nu inte blocket har en spricka, dvs totalhaveri.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy