Jump to content
Tuesday 28 January 2020

Gelis

Medlemmar
  • Content Count

    2,874
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Gelis last won the day on January 9

Gelis had the most liked content!

Community Reputation

366 Expert

4 Followers

About Gelis

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har haft likadana problem nu i januari. Vinterkapellet rejält mögligt ( ludd) på insidan, stolar och träytor i sittbrunnen svarta av mögel. Ruffen har klarat sig, står en skål med ättika där och stängd dörr. Gjorde misstaget att stänga kapellet helt under några veckor, normalt så är det öppet akteröver. Sprayade insidan av kapellet med klorinlösning 50/50 och skrubbade med rotborste, torkade av med vatten och svamp. Sprayade också all inredning med samma lösning och torkade med en vettex. Kapellet är nu åter öppet i aktern. Står även en burk med ättika i sittbrunnen nu. Kollade häromdagen och det såg ok ut. Så rådet är ta hand om det snarast.
  2. Avdragare med tre armar och sätt klorna långt in mot axeln. Om du använder svagare partier på navet så finns risken att det går sönder. Sådana där nav kan sitta satan om man har otur.
  3. Gelis

    Båtplats

    Sådana där har jag också, funkar superbt, Limmet ger sig efter några år men det löser lite buntband. Använder aldrig fendrarna vid ut och in, men har fendrarna på när båten är förtöjd.
  4. Då Aq130 (b20) har oljekylare så bör nog oljan ligga runt 90-100° Vid belastning. Kan säkert knalla upp lite, men börjar det komma upp mot 130-140° då kan nog oljan börja förlora sina egenskaper. Men då är det också troligtvis något som inte står rätt till.
  5. Runt 84-88° är det optimala för en gammal B20. Är ingen fara om det går upp till 90-92 vid hård belastning. Dock så bör inte oljetempen skena iväg
  6. Om man tittar på lite bilder så verkar det vara ganska gott om plats runt motorn på den båten. Du byter enkelt själv, delarna är lite tunga men har man inte tummen mitt i näven så är det ett enkelt jobb. Två man underlättar när dom nya limporna+packningar ska på plats. Är man inte två så är det ide att tillv ett par styrpinnar. Såga av skallen på ett par skruv med rätt gänga, troligtvis tum, och anv som pinskruvar/styrpinnar under monteringen. Håll bara koll vad det sitter för typ av packningar mellan avgasknät och limpan. Brukar följa med lite olika varianter när man köper en sats limpor-knän. Edit: Har motorn helsystems färskvattenkylning så behöver troligtvis inte avgaslimpan bytas.
  7. Tänkte först när tråden skapades att det spelar väl ingen roll, men faan håller faktiskt med, Blocket har ju blivit helt hopplöst att använda
  8. Ja det är en stor investering som vet i f.. om det är värt till den båten, men det är ju upp till var och en att avgöra. Håller med Lodka om moderna motorer i båtar, blir lätt elektronikkrångel efter några år. Är ju inte säkert att det blir problemfritt en ny modern motor kan också strula. Men som sagt satsa på dieseln, men då har du problemet att du har kvar ditt befintliga drev, passar det med utväxling, och om det är lite slitet pallar det får dieselns vridmoment? Du har inte funderat på att lägga dom pengarna på en annan båt med en bättre maskin, jag menar du får rätt mycket båt för dina 225000 + vad du får för din Flipper, så bör du hamna strax över 300000.
  9. Gelis

    AQ 145A

    Topplockspackningen kan ju vara en kandidat. Då den förlorade effekt och både vatten och olja läcker ut.
  10. Nu var det faktiskt inte min tanke, utan en reflektion
  11. Med tanke på trådens utformning och uppstart så måste jag säga att jag är förvånad över att tråden inte spårat ur med påhopp, utan hållit sig mera åt det humoristiska hållet. Jag skrev ju själv i början att nu tar jag fram popcorn, men cirkusen uteblev vilket är imponerande då startfrasen brukar trigga starka känslor hos många.
  12. Det (husvagnen) var registrerat men avställt. Ja avståndet blev större. Det där hade att göra med vilket typgodkännande påskjutsbromsen hade, vad jag kommer ihåg så var det lättare med modifieringar före ett visst årtal när numret började på VOV Typnummer och godkännandenummer kan finnas i en mängd olika utseenden, men ofta finns det i olika nummer-serier: TSV-nummer, EG-nummer eller ETI-nummer. På släp från 1994 och framåt är Bromsid ett EG eller EU nummer. Innan 1994 användes VOV, TSV och T nummer. Dessa nummer ser alltid ut så här (x=en siffra): VOVxxx TxxxPS TSVxxxP Jag har för mig att Sprite vagnen var en -70 talare
  13. Det där har jag gjort, men det är många år sedan så reglerna kan ju ändrats. Vad jag kommer ihåg så var det en brytpunkt med årtalet på påskjutsbromsen hur man fick göra med chassiet. I mitt fall blev avståndet axel drag större än på husvagnen. Mitt husvagnsobjekt var på rätt sida så det ända jag behöll var just axel och dragkoppling. Gjorde en helt ny ram där axel och drag monterades. Men registrerings besiktning blev det, var också tvungen att stansa in husvagnens chassie nr på nya ramen, dög inte med bara typplåten. Lite kul benamning i reg.dokumenten, Sprite 7xx avsedd för båttransporter.
  14. Nu tar jag fram popcorn Den här tråden kan bara gå åt ett håll
  15. Nu har mitt inlägg inte heller något att göra med Orbitrade, men vet du orsaken till att det blivit så där. Sätta i nya foder utan åtgärda orsaken kan ju lätt bli samma sak igen. Men du kanske redan fixat/utrett orsaken.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy