Jump to content
Tuesday 12 November 2019

Gelis

Medlemmar
  • Content Count

    2,860
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Gelis last won the day on September 2

Gelis had the most liked content!

Community Reputation

361 Expert

4 Followers

About Gelis

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nu tar jag fram popcorn Den här tråden kan bara gå åt ett håll
  2. Nu har mitt inlägg inte heller något att göra med Orbitrade, men vet du orsaken till att det blivit så där. Sätta i nya foder utan åtgärda orsaken kan ju lätt bli samma sak igen. Men du kanske redan fixat/utrett orsaken.
  3. https://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/131_171.html#/38
  4. Jag har använt Imprenex i många år tills för 3 år sedan då jag i samband med nytt kapell blev rekommenderad 303 fabric guard. Dyrare men vilken skillnad. Sunbrella kapellväv rekommenderar 303 till sina tyger. Imprenex upplevde jag var aggressiv mot sömmarna.
  5. Ok, ingen värmeväxlare alltså, utan rent sjövatten genom motorn. Då är det bara att göra om konserveringen. Motorn ska tömmas på vatten innan glykolblandning körs igenom. Varmkörning är inte nödvändig om motorn är tom på vatten. Att varmköra för att sedan köra glykol utan att tömma motorn är som att spela rysk roulett.
  6. Är motorn färsk eller sjövattenkyld?
  7. Gelis

    Andra forum

    Det där verkar du missuppfattat, finns minst 12 underkategorier, bla mast o segel. Men smaken är som baken.....
  8. Troligen pratar du om motorrumsfläkten, och flexslangen till densamma. Fläktslangens ena ände ska vara så långt ner under motorn som möjligt andra änden sitter i fläkthuset som har sitt utblås genom skrovet och ut på utsidan av båten. Funktionen är att man kör fläkten några minuter före start av motorn för att ventilera bort eventuella bensinångor i motorrummet. Om det finns bensinångor i rätt mängd och man vrider på nyckeln så startmotorn börjar dra runt så räcker det med en gnista från startmotorkolen för att det ska smälla. Alltså en ren säkerhetsdetalj.
  9. Gelis

    Andra forum

    Cybermarine.se är ett forum. Ang FB och grupper så tycker ( apropå tyckande ) jag att det blir ganska svårt att följa en tråd, svårt att söka etc etc.
  10. Ser att vissa jämf. med sin segelbåt men tråden handlade ju om motorbåt. Visst man kan ha en långsamt gående motorbåt ca 7-10 kn, då klarar man sig säkert längre in i framtiden, och det kanske också är där man hamnar om man vill ha motorbåt. Större snabbare bränsleslukande motorbåtar är ju frågan hur länge det fungerar. Allt beror ju naturligtvis på bränslepriset och även tillgången på detsamma. Regeringen med MP i spetsen vill ju göra Sverige fossilfritt inom en snar framtid. Det kommer att tas fram syntetiska bränslen hör man på flera håll, men ingen ska ju tro att dessa kommer att bli billigare till konsument än vad vi har idag. Skatten måste in oavsett drivmedelstyp.
  11. Men då är du säkert också beredd att ta förlust av hela affären den dag som båten ska säljas. Beror ju på när man känner att nu vill jag sälja. Vi vet ju inte vad som kommer att hända. Men om MP får vara med att bestämma efter 2022 så kommer säkert drivmedel att vara rejält beskattad och högförbrukande båtar bli väldigt oattraktiva. Så det kan ju mycket väl bli så att man står med en båt som är omöjlig att sälja och även omöjlig att köra med pga bränslepriser. Nu pratar jag om medelsvensson, dom som har väldigt gott om stålar kör ändå. Men skulle då tro att en båt för runt 300 papp ej är intressant för den gruppen
  12. Nu tänkte jag inte mekaniska problem med mitt inlägg, allt kan gå sönder. Hur dyrt/billigt det blir beror på hur händig man är. Jag resonerar mest om drivmedelfrågan och kostnaden för detta både idag och imorgon.
  13. Det där fenomenet finns, har sett det i min närhet. Grabbarna i gänget ska överträffa varandra och faktiskt även tryck från fruarna som inte är ett dugg bättre i vissa fall. Båtarna växer från år till år. Dock har det lugnat ner sig lite på senare år. Men jag fattar inte hur man vågar köpa en stor motorbåt med tex dubbla v8:or i dagsläget om man då inta har med i planeringen att jag kan förlora alla pengarna och det gör detsamma, och även inte bry sig om kostnaden för en osäljbar båt. Visst båten kan ju vara rejält billig så det väger upp senare problem.
  14. Det som rubriken antyder har jag också frågat mig. 1, Men det finns folk som tjänar ofantligt mycket stålar så att punga ut med flera miljoner på en båt spelar ingen roll. 2. Sedan finns det dom som tjänar bra men kan ändå lägga dom pengarna på båt även om det svider lite i kassan. Runt där jag rör mig så finns det en hel del större och dyrare båtar, dom flesta ägarna är egna företagare eller högt uppsatta personer dvs högavlönade. 3. Resten av båtarna är mindre och i kostnadsspannet 50000-300000, finns några undantag på upp till 600000. Ägs av medelsvensson. Jag tillhör nr 3 och i dag skulle jag aldrig pynta några större summor för en motorbåt. Varför kan man ju fråga sig, svaret är ganska enkelt, vi vet inte vad som händer på drivmedelsidan. Förr var det inga större problem att sälja en större motorbåt med dubbla motorer, men den dagen drivmedlet blir så dyrt så det blir ouppnåeligt att ens vrida på startnycklarna, då blir den/dom båtarna kvar på land, för ingen lär vilja köpa den. Har man då lagt ner stora pengar så lär det kännas, i alla fall för nr 3 här ovan, att inte kunna använda båten. Vad kommer då att hända med dessa torrsatta båtarna som ingen vill ha, ja det kan man fråga sig.
  15. Ingen båt i den klassen du är ute efter är bränslesnål.Räkna med 1,5 -2 liter diesel eller 2-3 liter bensin/distans i planingsfart
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy