Jump to content
Saturday 05 December 2020

Gelis

Silvermedlem
  • Content Count

    3,426
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

Gelis last won the day on July 18

Gelis had the most liked content!

Community Reputation

466 Expert

5 Followers

About Gelis

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Att du får olika svar beror på ren okunskap ang termostaten och att det blivit en myt med avseende på denna. Och myter är svåra att ta död på. Och ja det är ett lotteri att vinterkonservera utan att tömma motorn. Och som ett lotteri så vinner vissa och andra förlorar😀. Men gör som du vill, är ju faktiskt bara upp till dig att bestämma.
  2. Där gör du en rejäl tankevurpa kan jag säga. Tänk nivåskillnad......
  3. Det kanske var bla jag som skrev det, ni som tar ur termostaten överarbetar vinterkonserveringen. Igen, tömmer man motorn helt på vatten så fyller den sig själv med glykolblandningen med termostaten på plats och man behöver inte köra tills motorn blir varm för att termostaten ska öppna. Däremot blir det av naturliga orsaker ingen cirkulation pga stängd termostat, men det är man inte ute efter utan bara att motorn blir fylld med glykolblandning. Man får använda lite mer glykolblandning så det räcker att fylla motorn och vara medveten om att en del åker direkt ut i avgasystemet medans motorn fylls.
  4. Bilderna säger tyvärr inte så mycket, du måste skrapa bort packningen så det blir metallrent och ta nya bilder så kan vi ge ett utlåtande. Obs repa inte packningsytan. Det här behöver du göra på både topp och block.
  5. Nu var det avgasknänas tur att få en omgång av fräsen. Före och efter
  6. Jag har inget vatten under motorn, där ska det vara torrt. Du släppte alltså vattnet ner i kölsvinet när du dränerade bla växlaren? Om så är fallet så torka torrt antingen med en våtdamsugare eller via dyvikan (vilken jag tror du menar med bulten). Ingen jäkla glykol för att slippa ta upp vattnet, glykol blir kladdigt om det får ligga kvar. En av anledningarna att jag inte tömmer innan glykolen, kör man in 20 liter så blir det inte utspätt i växlaren och avgasystem, däremot det första som kommer ut genom drevet är naturligtvis utspätt. Är man noggrann så kollar man frystalet på det som kommer ut när 20 litersdunken börjar bli tom.
  7. Ok sötvattenkylning, då ska motorn inte tömmas, kolla bara frystalet på motorsidan. Då är det i princip bara att köra in glykolblandning, någon tömning av sjövattendelen är egentligen inte nödvändig, men inte heller fel. Jag brukar köra igenom ca 15-20 liter 50/50 blandning. Har du tömt sjövattensidan på växlaren, slangar och avgasystem så tar det några sekunder att fylla dessa igen, framförallt på tomgång.
  8. Om du har sjövattenkylning så förmodar jag att du tömde motorn innan du körde glykolen, tar ju ett tag att fylla motorn. Om du inte tömde motorn, gör om.
  9. Det är halvsystem så limporna tar ju stryk, men att det skulle vara så dåligt efter 3 år känns ju så där. Tidigare limpor har klarat ca 12 år. Knänas ytor var inte alls så angripna. Man ser på vänstra kortsidans kylkanal in mot avgaskanalen att det finns en antydan kvar. Innan avfräsning så var det bara ca 50% kvar av ytan. Men för att få bort den kvarvarande hade jag fått hyvla bort ganska mycket material.
  10. Fräsning av avgaslimpornas packningsytor. Limporna (HGE) är bara inne på sin 3:e säsong men var bra angripna runt några kylkanaler. Man har ju inga proffsgrejor precis men har ett kordinatbord vilket är ett måste annars så funkar det inte. Imponerad över pinfräsen från Jula (99 kr), den gjorde jobbet utan att slöa till sig.
  11. Att den går är en sak, men pumpar den? Sitter väl en impeller i den också, tror jag. Är ju smartast att kolla det enklaste först.
  12. Då den är konverterad till sötvattenkylning så kan det ju vara rostflagor som släppt och täpper till. Eller så kan det vara en genomrostning i topp eller block som var på g redan vid konverteringen. Men kan naturligtvis vara en topp packning. Man kan kolla om det finns avgaser i expansionkärlet. Biltema har en testutrustning för detta. Fungerar pumpen? Är väl en eldriven. Om det är värmeväxlaren som tar in sjövatten i glykoldelen går att kolla. Kolla frystalet före motorn startas och sedan precis när det börjar bubbla över. Har sjövatten kommit in så blir det ett sämre frystal, då glykolblandningen späs ut.
  13. Sae 90 är en ren transmissionolja och går inte att ersätta med en motorolja som 15W40 är, så det är en jäkla skillnad. Så det är bara att byta om du inte vill ha drevras.
  14. Tyvärr så måste alla förbränningsmotorer dö det är det sorgliga faktumet. Om man fortsätter med olika facelift för den här gamla tekniken, så kommer det inte fram någon effektivare framdrivningskälla inom överskådlig tid. El är ett alternativ men så länge batteritekniken är där den är så går det bort.
  15. Bägge topparna klara och målade. Återmontering på motorn blir nog i vår när båten står hemma på uppfarten igen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy