Jump to content
Friday 18 June 2021

Gelis

Silvermedlem
  • Content Count

    3,551
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

Gelis last won the day on May 2

Gelis had the most liked content!

Community Reputation

507 Expert

5 Followers

About Gelis

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Gör aldrig om misstaget att använda glykol i dricksvattensystemet. Ja Glykol smakar sött , den gröna färgen har inget med miljövänlighet att göra. Igen, Glykol är giftigt även i små koncentrationer och finns inget kräkmedel i vad jag vet. Man tömmer vattensystemet till vintern och plockar bort pumparna och öppnar vattenkranarna. Konservering med glykol är endast till för motorn och ev toan, dock så gillar inte vissa packningar i toan glykol så det är bättre att tömma allt på vatten istället
  2. Gelis

    Tändföljd

    Då det är en GM i grunden så är det enl bild
  3. När du monterade tillbaka topparna med nya packningar hade du gängtätning (typ Permatex) på topplockskruvarna? Hade du inte det så får du in vatten i oljan den vägen. GM V6-V8 har genomgående gänghål för topplocksskruvarna ner i kylkanalerna och måste således tätas. Likaså är det ide att ha gängtätning även på insugskruvarna för att undvika oljeläckage, hålen är också genomgående fast mot områden med olja, dock inget tryck.
  4. Antingen läcker kranen eller läckage någonstans på slangen efter pumpen. Eller så är ledningen från vattentanken igensatt, sitter ett filter på pumpen. Är det igensatt så går pumpen hela tiden. Eller så är helt enkelt pumpen dax att byta då den tackat för kaffet. Vadå glykol?? du har väl inte haft glykol i vattentanken och pumpen??? Hoppas du menar något annat, glykol är giftigt och inget man frostskyddar dricksvattensystemet med.
  5. Ja det är kylkanaler och ska vara pluggade av insuget. Det är för topparna är både höger och vänster, passar alltså vilket som. Att kammen ser torr ut är nog för att det varit väldigt mycket vatten där, men det ser onekligen inte bra ut. Häll över olja så den inte står exponerad. Då läckaget som du skriver ser ut att komma i bakkant så är det inte insuget då det är homogent mot kylkanalerna där, Finns ingen återvändo, bara riva av topparna och åka till skroten för att inhandla två biltoppar till 4.3 GM V6:a. Den sitter bla i Chevrolet Astro finns toppar från ca 1000 kr på bildelsbasen, tänk på att du ska ha den äldre varianten med sex skruvhål till insuget https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevrolet/CHEVROLET-ASTRO/All/Motor/Topplock-Bensin/Alla/ Tror inte det är värt att lämna in dina för kontroll då det går på minst en tusing, om du inte känner någon son kan fixa det billigt.
  6. Gelis

    AQ115

    Näe dom där fungerar inte. Gör som @Faderullan skriver kulhammare och slå med en annan hammare
  7. Gelis

    AQ115

    Det måste vara en halvrund don med lite större diameter, annars så blir det samma sak igen dvs hål i pluggen.
  8. Eltape och vatten lär ju inte fungera, byt röret om du vill att motorn ska få kylning.
  9. Din impellerpump kan inte göra så du får in vatten i motoroljan. På vissa motorer drivs pumpen av en axel som är förbunden med kamaxel eller motsvarande och där kan det komma in vatten om tätningen ger sig. Men helt riktigt att det kan komma in i drevet. Om det nu är fel på topparna så finns det gått om begagnade toppar till 4.3 V6:an på bilsidan. Tänk på i så fall att det finns lite olika varianter. Vortec och icke Vortec, 4x2 skruv på insuget resp 6x2 skruv
  10. Motorn har 2 förgasare, en till cyl 1och 2 och den andra till 3 och 4 så bränslebrist pga förgasarfel är inte orsaken till det rena stiftet. Dock kan det ju vara bränslerelaterat ändå Nu ska jag inte måla faan på väggen, men förloppet som du beskriver kan tyda på 0 i komp eller att du får in vatten i 4:e cylindern. Vatten i förbränningen ger rena tändstift, men man ser inga spår av vatten på stiftet på bilden. Är det vatten så är det med 99% säkerhet avgasplåten som rostat hål i. Ta ett kompprov till att börja med, för det kan vara så illa att kolv bränt eller skurit så kompet försvunnit då kommer det inte upp någon soppa till förbränningsrummet
  11. Du har med all sannolikhet felet i en av topparna och troligtvis i cylinder 1 Men är ju bra att kolla upp insuget. För säkerhetskull kan det ju vara värt att kolla så du inte har vatten i cylindrarna, kör på starten utan tändstift monterade och se om det skvätter ut vatten. Kolla också färgen på stiften. Gör detta innan du börjar riva.
  12. Har du provat och flyttat tändspolen från en annan cylinder som fungerar, följer felet tändspolen så har du felet där. Det kan finnas gnista med löst tändstift men så svag att det funkar inte när det blir komp. på stiftet Edit: Hybro kom före med lika teori😀
  13. Är det fördelare med en tändspole eller en spole till varje stift?
  14. Plockade du tillbaka topparna utan åtgärd? Inte ens på 1:ans cylinder som var låg. Hur ser ett kompprov ut idag? Även insuget kan rosta sönder, vattenkanaler i framkant. Moment topp första dragningen 50Nm andra 90Nm Insug 41 Nm I bägge fallen så är ordningsföljden viktig. Och att det måste vara gängtätning på skruvarna, typ Permatex
  15. När du hade topparna avplockade så verkar du kollat att dessa inte var rostskadade men kollade du efter sprickor. Och kollade du planheten på topparna? Rost är dock troligast om motorn är sjövattenkyld. Läckande avgasdelar brukar inte ge vatten i oljan utan där blir det vatten i cylindrarna med tvärstopp, dålig gång, överhettning. Kan naturligtvis leta sig ner i oljan om motorn är soppslut. Ang oljekylare så finns det ingen på dessa motorer, men kan ju vara eftermonterad.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy