Jump to content
Tuesday 26 September 2023

Gelis

Silvermedlem
  • Content Count

    3,849
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

Gelis last won the day on November 27 2022

Gelis had the most liked content!

Community Reputation

635 Expert

5 Followers

About Gelis

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Svårt att hitta idag. Det var lättare för 18 år sedan då vi hade diskussionen i den här tråden. Jag tror du måste ringa till tex marinshopen.se eller någon annan som säljer delar. Annars så får du söka utanför Sverige. Googla Exhaust Manifold Baffle Plate + din motor. JB Weld kan funka ett tag, men inget garanterat permanent.
  2. Där har du ju troligen felet. Men då du skrev så här i ditt startinlägg så blir det ju lite missvisande och andra förslag på felorsaker.
  3. Det är bra om du skriver här även om du hittar o fixar felet. Kan hjälpa andra.
  4. Om den rasat i splinsen uppe i anslutningen till vevaxeln så kan friktionen göra att det följer med vid lätt belastning för att vid gaspådrag börja snurra, då det inte finns några splines kvar. Skulle nog föreslå att du tar ner växelhuset. Glöm då inte att det sitter en skruv under trimfenan.
  5. Vad är det för årsmodell på motorn, vet du inte så lägg upp en bild på motorkåpan och dess dekaler. Går att säga ungefär ålder med hjälp av design och färg på dekalerna. Men som @ChristerN skriver är det en tidig -70 talare så är drivaxeln och dess splines en misstänkt felkälla.
  6. Det där är inte en originalförgasare till VolvoPenta så att leta där är lönlöst. Nu ser jag inte riktigt men tror det är en Weber 36/36 eller liknande, då finns delar på ställen som @Georg_Ohm hänvisar till.
  7. Du har Thunderbolt V Och du har även svaret på bild 3. Den lila/vita kabeln som hänger lös ska jordas för att sätta tändningen i base-mode. Här står hur du ska göra https://f01.justanswer.com/tommym1119/e1bfab5a-3b4a-4df5-9eed-57a2e4a91468_service_manual_18_base_timing_mode.pdf Den syns på schemat om du följer kabeln från knacksensorn 4 så hänger den lös till vänster
  8. Och då pekar märkningen på svängningsdämparen mot märkplåten(eller om du har timingtape) på 0-10°? Har ni haft tändkablarna borta och i så fall sitter dom rätt.
  9. Jag använder 2 år gammal 95, inga problem. Märks ingen skillnad.
  10. Märkte du upp fördelaren och rotorns position innan du lyfte bort fördelaren? Är lätt att man får det fel vid återmontage.
  11. Vilket tändsystem är det på motorn? Thunderbolt och sedan något versionsnummer
  12. Har motorn en impellerpump installerad? Alpha one bör ha impellern kvar för kylning av drevet. Hur slangar och dyligt ska hanteras får någon annan svara på. Intaget måste placeras så det är i vattnet även när båten är fullt uppe i plan, dvs i den våta ytan vilken är olika för olika båttyper.
  13. I all välmening men.... "Grispitt" är ett riktigt skitverktyg och borde förbjudas. Då det är koniskt så sväller det skruven man försöker få bort. Det innebär att skruven fastnar ännu hårdare, har man då otur så pitten går av i skruven, då har man större problem än tidigare. Finns bättre verktyg för att plocka en avdragen skruv typ dessa https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/skruvutdragarsats-25-delar-2000040658
  14. Finns på lite flera ställen bla http://www.bm-classics.com/ vet inte om Hansen är billigare eller dyrare. Ignitor/Pertronix är enkel att montera och så blir man av med brytarna. Byter man spole till deras Flamethrower så går motorn helt klart bättre. Har ett sådant system själv.
  15. Hehehe 😀😀så går det när man, i det här fallet jag själv, glömmer bort vad andra skrivit tidigare i tråden.👍
×
×
  • Create New...