Jump to content
Sunday 15 September 2019

Gelis

Medlemmar
  • Content Count

    2,800
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Gelis last won the day on September 2

Gelis had the most liked content!

Community Reputation

344 Expert

4 Followers

About Gelis

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag tog upp i torsdags (12/9) ser ju bara ut att bli skitväder framöver, då kan båten lika bra vara på land. Och då hinner man ju göra lite på båten innan vinterdvalan.
  2. Med en segelbåt är det kul när det blåser, helt riktigt. Men med en motorbåt (bobåt) i 14 m/s och däröver är det inte så roligt längre, framför allt i den storleken runt 26 fot, då behöver men nog komma upp i runt 40 fot och då pratar vi andra pengar. Du vill vara ute när det är lite kallare, dom flesta motorbåtar har stora kapell över akterdäck svårt att få upp värmen där vid noll grader. Coronet har en del trevliga modeller bla 31 aft cabin med akterruff, fanns några på blocket Coronetklubbens sida med info om olika modeller https://www.coronet.nu/?rID=1000
  3. Den modellen har väl inombordare som standard, så den båten är nog ombyggd. Ev kan 70 hk vara lite klent för båttypen. En gammal 2-takt Johnson nja... Är det den på blocket för 25 lappar? Såg ut att vara en hel del att göra. Tänk på att om kapellet är dåligt så kostar det runt 16000-20000 kr att sy upp. Tror att den är rätt platt i aktern så det kan bli lite stampigt i Bråvikens krabba sjö. Annars är det en trevlig modell, synd att den är ombyggd till U-bordare. Men går kanske att pruta ner priset en hel del.
  4. Hansen racing har, avdragaren ser ut så här, monteringsverktyget ser lite annorlunda ut https://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/avdragare
  5. Nu vet jag inte hur mycket som går/ska återanvändas men tänk på att för att få bort svängningsdämparen hel så går det åt en speciell avdragare likaså montering av densamma. Går alltså inte att ge sig på den med en kloavdragare.
  6. I princip ja. Är dock lite osäker om bla kammen är lika.
  7. Varför byter du inte hela underhuset till 270 istället för att strula med kuggdrevsbyte, med allt justering och kontrolljobb det innebär. Men du kanske är en fena på att justera in kuggflank spelet rätt. Om inte så är det inget för en glad amatör att se hur märkfärgens avtryck blir rätt.
  8. Den där såg väldigt fin ut, om du gör som Rollen skriver så är du på banan och sug in glykolen via backslaget som skrevs här ovan. Går åt några liter, jag brukar köra igenom ca 20-25 liter, lite större maskin än din, så 20 liter räcker. Sedan kan det vara bra att mäta fryspunkten på glykolvatten när det kommer ut ur avgasutsläppet. Edit: Att köra den varm för att sedan köra in glykol utan att tömt maskin först är dömt att misslyckas. när den kalla glykolblandningen når termostaten så stänger den och delar av motorn blir utan frostskydd. Även om man anordnar så glykolen cirkulerar så den får samma drifttemp som motorn är det fortfarande risk att det blir kvar fickor med rent vatten i motorn. Så därför töm motorn först.
  9. Den tråden ser vi fram emot, inte för att skratta utan för det är intressant med projekttrådar
  10. Inte är det billigt, ett longblock ligger i snitt på 35000 kr, om du inte skruvar själv så springer det iväg rejält.
  11. Nu vill jag inte måla faan på väggen men risken är stor att det är omfattande renoveringsarbete på gång. I alla fall om man tittar på stiftens utseende Kanske till och med billigare med en ny motor.
  12. Gelis

    Orrskär 27

    Har man byggt om akterspegeln?
  13. Se till att omedelbart få ut vattnet och i med massa olja i den cylinder banken, dvs även övriga två cylindrar. Vatten kan komma genom dåliga avgasdelar, är faktiskt vanligaste orsaken.
  14. Gelis

    Tändstift

    Nu vet jag inte hur det ser ut på en 4-takt men på 2-takt så går det med en vanlig fast U/Ring nyckel av samma storlek som tändstiftnyckelns hylsa.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy