Jump to content
Monday 08 March 2021

Gelis

Silvermedlem
  • Content Count

    3,449
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

Gelis last won the day on July 18 2020

Gelis had the most liked content!

Community Reputation

472 Expert

5 Followers

About Gelis

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Då drivaxeln inte är rostfri så brukar dessa ge sig bla nere vid impellern, ser att du har en hel del rost ovanför impellerhuset. Var axeln ok vid impellercentrum? Tätningarna brukar ge sig om axeln är rostig
  2. Om rutorna börjat bli lite gulaktiga då hjälper inget medel i världen. Solens UV har bränt sönder plasten. Däremot om rutorna blivit lite matta så funkar 303 Vinyl Protective Cleaner. Är rutorna helmatta så tror jag att det inte fungerar. Jag kör på medlet varje vår, rutorna har klarat sig så här långt blir också mjukare av medlet. Samt att man fyller på med UV skydd.
  3. Kan ju vara så, man jag tolkade det som TS såg en spricka i blocket under förgasaren. Är det så att avgaslimpan spruckit och blocket klarat sig så blir ju läget enklare. Tror att den där modellen har kombinerat insug ihop med avgaslimpan.
  4. Tyvärr är den inte färskvattenkyld och har då frusit sönder, vilket du också bekräftar med att någon försökt laga den med spackel. Skulle nog säga att det är skrot. Går säkert att hitta ett block på någon skrot i vårt avlånga land. Dock så måste nog vissa marina delar flyttas över. Och bla frysbrickor bytas till rostfria.
  5. Har liknande erfarenheter av IF, totalt urusla på skadereglering.
  6. Jag har haft Svenska sjö under hela mitt båtliv ( ca 35 år) tills för några år sedan då jag bytte till Atlantica. Anledningen till bytet var att Coronetklubben har ett bra avtal med Atlantica. Ca 50% billigare än Svenska sjö, dock hur Atlantica är vid skada har jag ingen aning om. Om jag inte varit med i Coronetklubben så hade jag varit kvar hos Svenska sjö, skapligt billig premie och har också haft en skadereglering hos dom, var inga problem eller tjafs, täckte skadan fullt ut. Vet inte hur det är i dag, men Svenska sjö hade krav på att man var medlem i en båtklubb för att få teckna försäkring.
  7. Det finns inte plats att flytta fram båten? Har du någon bild på båtvagnen? När jag byggde båttrailer av husvagnsaxlar för många år sedan så var det inga problem med reg bes. Jag använde bara axeln och påskjutbromsen, trailerchassiet var egenkonstruerat och avståndet mellan drag och axel var längre än husvagnens mått. Men som sagt var ju många år sedan.
  8. Gelis

    V8 förbrukning

    Det där beror lite på vilken båt, bla längden, motorn sitter i. Börjar aktern sätta sig det minsta vid 1500 rpm så ökar förbrukningen markant. Så spannet blir ganska stort 3-8 l/h. Och motorns skick är också avgörande.
  9. Helt olika skrov på dessa, 24:an har bra V botten ända ut i aktern vilket 26:an inte har.
  10. Gelis

    Runnö 19

    För klen motor, båten är ganska tung för sin storlek. Jag hade en Runnö 19 för många år sedan, satt en Mercury 50hk -73 på den och det var helt klart för klent. Dock så planade den med 3 pers ombord. Bytte senare till en 80 hk Mercury också 70-talare blev en enorm skillnad. Trimplan är ett måste på den båttypen, den lägger sig på sidan vid minsta sidvind. Båten är ganska lättdriven och planar redan vid 14-15 knop, men skrovet är hopplöst när det börjar gå lite sjö. Men som jag skrev tidigare, kolla akterspegeln. Det brukar gå in vatten via motorns nedre fästskruvar, och då ruttnar plyfan som är inplastad i akterspegeln. Då det är halvfabrikat så kan även motorbrunnen vara orsak till läckage, beror på hur noga eller slarvig båtbyggaren varit. Annars en rätt trevlig familjebåt till rimlig kostnad. Lite bilder på min gamla Runnö
  11. Gelis

    Runnö 19

    Tror inte det finns något typgodkännande då det är halvfabrikat. Fanns lite olika utföranden på träöverbyggnaden. Senare modeller hade glasfiber i både skrov och överbyggnad Är det inombordare eller utombordare? Svaga punkter är akterspegeln och övergångarna där överbyggnaden möter däcket. Även ytterkanterna på däcket mot relingslisten kan vatten tränga in i plyfan som däcket består av.
  12. Det som är lite tråkigt med 26:an är att det finns inte fasta sittplatser till så många personer. Dinetten blir väldigt låg så dom som sitter där under färd ser inte mycket. Blir ganska trångt med 4:a pers runt dinetten under färd. Sittbrunnen är ju stor men har inga sittplatser original. Men många har ju snickrat ihop bänkar. Lösa stolar är nog inget vidare om det börjar gå lite sjö.
  13. Båten tål en hel del sjö utomskärs, men blir lätt lite stampig. Anledningen är att 26:an har en ganska platt botten i aktern. Den har en vass vinkel för och midskepps men i bränslebesparande tänk så övergår botten akteröver via en liten köl mot en flack bottenvinkel. Blir ju lite bu och bä pga detta, på plussidan gör ju den lilla kölen att båten blir mer riktningsstabil men på minussidan så stampar den i planingsfart vid hård motsjö Singel eller dubbelmontage är en smaksak, men båten är ganska tung så det behövs lite pulver i maskinrummet. Dock inte så mycket som om den vore kraftigt v-bottnad ända ut mot aktern. Gå in och kika lite på Coronetklubbens sida https://www.coronet.nu/ Edit: Såg nu att du redan är medlem, och även ställt frågan där.
  14. Känns som det är ganska rimligt. Frågan är om det är ett hel eller halvsystem som offerten är lagd på. Om du inte har tummen mitt i näven så är det ingen direkt raketvetenskap att montera en sötvattenkylning. Du kan enkelt spara många tusenlappar genom att göra det själv. Men du kanske inte är känslig på 10-13000 kr och då spelar ju priset ingen roll.
  15. Manualer finns här, dock lite knepigt att läsa dessa efter januari då sidan är Flash baserad och stödet för Flash har Microsoft Google mfl. tagit bort. Går att få till med lite handpåläggning. https://www.boatinfo.no/lib/library.html#
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy