Jump to content
Monday 28 November 2022

Gelis

Silvermedlem
  • Content Count

    3,766
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

Gelis last won the day on November 27

Gelis had the most liked content!

Community Reputation

585 Expert

5 Followers

About Gelis

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ser ut som gängor längre in i hålet. Troligtvis har man monterat en insatsgänga (heli-coil) av icke rostfritt. Borde gå att montera en ny insatsgänga fast av rostfritt.
  2. Då jag hatar alla företagsegna påläggsskal på Android som dom flesta märken av Androidlurar har, så kör jag med Pixel då denna har ett rent Android gränsnitt. Nu är ju detta en Google lur, med nu allt vad det kan innebära, men det har jag inte brytt mig om.
  3. Gelis

    avgaslimpa hjälp

    Nej det finns ingen konverteringsats vad jag vet. Är det avgaslimpan på mittenbilden du köpt så är den väl inte ny? Ska du få det där att fungera så blir det ett nytt insug och förgasare vilket då troligtvis överskrider pengen, med råge, du betalat för en beggad limpa. Ett ex https://www.misab.se/artikel.php?id=1496. Blir billigare att köpa en ny limpa i det utförande som din gamla.
  4. Det där är helt klart ett resultat av oplana packningsytor. FelPro är bra packningar. Rengör och mät med planlinjal och bladmått, diagonalt, längd och kortsida. Både block och toppar.
  5. Om du lossar gavlarna "locket" på växlaren så är det på sjövattensidan. Locket sitter med en sexkantskruv som man kan tro är en bottenplugg. Sitter ett lock i andra änden på växlaren också. Nu hade du en stående så det ser kanske lite annorlunda ut mot en liggande.
  6. Ja det är dessa du ska lossa om du ska tömma motorn på glykolblandningen. Sjövatten finns inte där, utan det är motorns kylsystem dvs motorsidan på värmeväxlaren. Sjövatten har du på sjösidan av värmeväxlaren.
  7. Men dina komp.resultat visar ju på att det är topparna som är boven. Varför ska du då riva bottendelen? Har du dåligt oljetryck eller lagerskrammel? Ett leak-down test ger bättre info än oljan. 2,5 till 3 bar med olja skulle jag säga är ingen större skillnad. Komp läcker via ventiler eller något annat knas i topparna. Eller rättare sagt en topp, 2 o 4 ligger ju bredvid varandra. Dålig topplockspackning kanske. Vad är statusen på dina avgasdelar? Då du bor i Stockholm så prata med Jonas http://www.jrmt.se/foretaget.htm Han är nog en av dom mest noggranna jag stött på.
  8. Vad har du för värmeväxlare? Stående eller liggande. Med locket menar du då "kylarlocket"? Har inte varit med om att det blir luft i cirkulationpumpen. Töm motorn helt på vatten, 2 pluggar en på varje sida nedanför avgaslimporna. Fyll via locket på värmeväxlaren till rätt nivå. Starta och kör utan lock tills motorn kommer upp i temp med termostaten monterad. Kolla tempen på topparna med ir termometer om inte tempmätaren rör sig. Det är inte så att du har elfel på givare-instrument.
  9. Nu vet jag inte vad det brukar sitta, men om man förstorar upp din bild så ser man gängor och tycker mig se antydning till en insexplugg långt inne i hålet
  10. Har aldrig använt något sådant och har aldrig haft några problem med bränslet. Full tank, eller nästan i alla fall, på hösten. har även några jeepdunkar som står med soppa över vintern som tankas i båten på våren. Upplever inte något strul med detta. Dock så brukar jag köra lite 2 takts alkylatbensin vid vinterkonserveringen, motorn får gå dom sista minuterna från en dunk alkylat.
  11. Nu vet jag inte hundra med Alpha drevet, men det är ju nästan en kopia av ett utbordarväxelhus. Och en utombordare dränerar sig själv. Fördelen med glykol är ju inte bara frysskyddet utan också delvis skydd mot korrosion.
  12. Helt riktigt inte på den korta tiden som du beskriver, men vem säger att TS bara kör i 20 sek. TS kan ju tex köra med färskvatten först för att varmköra motorn inför ett oljebyte. Nu verkar ju TS lite oerfaren av konserveringsprocessen och då bör alla kort komma upp på bordet. Och en risk är att en impeller gillar inte att snurra några längre tider utan vatten.
  13. Jo men om impellern sitter kvar i drevet för drevets kylning måsta TS även koppla in vatten den vägen annars så bränner impellern i drevet. Har alltså inget med motorkylningen att göra.
  14. Du får skaffa spolmuff sedan en dunk med glykolblandning som du kopplar med slang till spolmuffen. Placera dunken så det blir självfall till drevet. Spolmuffen sätter du över drevets vattenintag. Sitter på ovansidan av växelhuset. Byta drevoljan är smart att göra på hösten, om det skulle vara problem så finns ju tiden att fixa. Bälgarna bör det också kollas på, vet du när dessa byttes senast? Du får knåpa ihop något så du kan köra motor o drev parallellt med kylvatten.
  15. Gelis

    NIMO 23

    Är inte Nimo23 i regel halvfabrikat. Behöver inte vara dålig men beror ju på vem som byggt. Coronet 24 family kanske
×
×
  • Create New...