Jump to content
Tuesday 28 September 2021

50sman

Medlemmar
  • Content Count

    175
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

33 Expert

About 50sman

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har haft 1a träffen idag. Jädrigt roligt och nyttigt. Idag var det sjökort och navigering på agendan. Blev mycket aha. Borde vara ett krav för alla på sjön att gå en sådan kurs.
  2. Annars så prova med ett ställe först. Är det inget bra så byt. Vi talar ju inte life time kontrakt här. Personligen värderar jag närhet till båt före "miljön" runt för det är så få dagar som vädret tillåter njutbara skärgårdsturer men desto fler bryggseglingar. Som en skrev - kryllar av bra take away och jag vet inte hur många bryggseglingar jag har avnjutit i båten eller middagar med vänner. Sedan om du vill ut i skärgården så är det ju inget större "arbete" annat än lite tid.
  3. 50sman

    Hur långt?

    Lite som den ena av mina "sportbilar" innan jag bytte pump
  4. Jag tror den får för lite "mat" dvs bensin. Kolla det vanliga. Blåsa, rena förgasare, tjuvluft mm
  5. Jag kör med Yogamatta där jag behöver lite "mjukt". Har fått byta en ggn (4 1/2 år):
  6. Jag brukar skölja med : https://virkon.se/ lite då och då. Första ggn jag kom i kontakt med medlet var i slutet på -80 talet. Funkar super i bilar när ACn börja lukta. Hålla rör rena från växt t.ex skavllerröret i min värmepump satte igen sig med jämna mellanrum men numera när jag en ggn per år fyller med virkon är röret rent och fint. osv osv. Fördelen mot t.ex hypokloriter är att det luktar inget om medlet.
  7. 50sman

    Abborre?

    "Byxa" och sedan doppa i en blandning med senap och pepparrot. Därefter i ströbröd och stek i mycket smör. Passar gädda också
  8. Annars 16:10 in på ger perfekt "snacks" eller mat för sjön (om man gör det innan båtsäsongen dvs)..
  9. 50sman

    Kaviarfrågan

    För mig är frågan när man äter kaviarn. På morgonen tycker jag personligen att Svennes är godast. Kalles och "andra" kan bli lite "för mycket" av det goda då men perfekta på kvällen om man vill ha lite mer "riv" på mackan eller förrätten. Beluga har jag aldrig förlikat mig med (svär man i kyrkan nu?) Däremot är ju laxrom en väldigt bra "kompromiss". En salmon roe wrap på en sushi restaurang är heaven.
  10. Bogseringen gick bra. Jag lyckades lägga en fin "lov/båge" så den båt vi bogserade gled fint in mot bryggan. Jag fick ju givetvis soppatorsk mitt i allt men iom den långa linan och låg fart hann jag switcha över till tank 2 utan missöden - dock med son beredd med hake och fendrar under tiden. Oavsett - svettig första tur Jag har givetvis ögnat igenom nätet för det mest grundläggande gällande vett och etikett men jag hade inte räknat med sådan 1st encounter of real life på jungfruturen. Tur 2 så hamnade jag i en situation där en segelbåt som gick för motor inte riktigt visste vad den ville göra i hamnen men med lite kommunikation gick allt bra. Självklart bokade jag en kurs för förarintyg då jag vill veta hur man gör. Det kommer kompletteras med praktisk kurs och senare kustskeppare då jag är en person som vill veta mer än "nödvändigt". Tar med sonen på kursen som är 16 just nu då jag vet att frågan kommer - "Pappa! Får jag ta båten ut en kortis med mina kompisar och "chilla" lite" och då tycker jag att förarbevis är ett krav för både hans och min skull. Han kommer att redan nu få träna under mitt överinseende att bli en skipper så mitt samvete kan få vila den dagen då han tar sin jungfrutur Kursen börjar i september. Redan nu anser jag att förarbevis borde vara ett minimikrav på sjön för jösses vilka olika situationer jag har sett redan där utfall har berott mer på tur än kunskap (typ 9 m DC packad med "glada" ungdomar i 30 knop där 10 är för "fort"). Dessutom är jag "svensk" så jag vill inte göra folk upprörda för att jag gör "fel". Bara en sådan sak som - hur kör jag om en mer långsamt gående båt? Jag trodde att mina 5 knop var juste men så läser jag att bogsvallet inte är nice mot andra båtar - det är också en av anledningarna till varför jag vill gå kurs med min son då det uppenbara inte alltid är det "rätta".
  11. Jag kör alltid med 98 i alla 2-taktare jag har för värmetålighetens skull (självantändning dvs mindre spikning). Nu har etanol högre oktan men är mer "korrosiv" mot "gummi" så 98 blir det även i fortsättningen.
  12. Garmin 4cv plus är ett väldigt kompetent lod om man inte vill gå för "the full Monty". Jag har ett som komplement och "reselod" när jag åker utomlands eller kör hyrbåt i SE. Du kan lägga spår och waypoints utöver "rita" egna sjökort i nya vatten. För ca 2 000 kr är det rejält prisvärt.
  13. Inspirerad av tråden och att jag stod mig helt slätt vid jungfruturen förra veckan och att det första jag fick göra var att bogsera en annan större båt i nöd (hade ingen aning om hur man bör göra. Utgick från lite logik - lång bogserlina (så man får lite "tid" på sig om ngt oförutsett skulle hända) och låg fart iom att efterföljande båt hade en trasig motor och utan motor finns ingen broms/handbroms. kanske fel tänkt av mig). Så nu är en första kurs beställd för mig och sonen.
  14. Time Left: 10 months and 12 days

    • Säljes
    • New

    Säljer ett uSD (med adapter från C-MAP. Täcker följande område: https://www.ssbilbehor.se/lowrance/navionics-c-map-sjokort/c-map-discover-m-en-y206-ms-vastkusten-7360 Passar Lowrance och Simrad enheter. Se här om just din modell täcks: https://www.c-map.com/en-gb/device-search/ Skickar om köpare betalar frakt i förskott (39 kr).

    950.00 SEK

    LUND, Skane - SE

  15. Tackar. Jag har min kompis båt på näthinnan. En 6.4 m med en 85 hp Mercury från 1989 i "dåligt" skick. Den drooog mycket bensin Som sagt. Helnöjd och jag följer rådet - if it aint broken......
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy