Jump to content
Saturday 31 October 2020

50sman

Medlemmar
  • Content Count

    123
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About 50sman

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tackar. Jag bara älskar forum Jag har köpt en multimeter med Hz mätning för ändamålet redan /t
  2. Tackar. För en newbee som jag så antar jag att jag kan ta brun till W, vit till + och svart till jord. Jag kommer dock mäta innan så vit är + när tändning är på. Jag håller på att sätta ett jordblock och plus anslutning med säkringar framme då jag vill få mer ordning på elen. Fråga. Spelar det ngn roll om jag lägger batterierna fram? Det blir då en längre plus kabel till motorn men om jag tar en "tjock" kabel så borde förlusterna kvitta eller? /t
  3. Tackar. Här kommer ett el-schema om det hjälper
  4. Tackar. Såg att brun går till motor och vit till choke och svart till startnyckel. Om jag får gissa så är då Brun = W, Vit = jord och svart = + eller ? Nu har jag även en 4:e anslutning (för ljus) så då kan jag väl "tjuva" från den + (svart) jag sätter in dvs bygla istället för att dra en separat + till enbart ljus? /T
  5. helloj. Skall koppla in en varvräknare men jag hittar inte i manualen antalet pulser. Jag har en Mercury från 78 (80 hp) där det finns ett uttag framme vid handkontrollen som jag tänkte "tjuva" mig in på men jag behöver ställa in antal pulser. Motorn är 4 cylindrig. /T
  6. Bult borta. Packningar kommer på mån/tisdag. Har lagt lite material där skadan fanns. Har slipat ned idag och det ser väldigt fint ut nu. Om det läcker efter den här TLCn så finns det hål som jag helt enkelt inte hittar. TDC och. 464 är uppmätt och nya märken på svänghjul satt. Nu är det bara att vänta på packningar och nya skruvar. /T
  7. Supertack Gelis - du är en klippa //T
  8. Gelis. Får jag be om en tjänst? Kan du ta en till bild fast bilden ovan den som visar åtdragningsordning och torque för cylinder block water jacket. den finns inte i min "manual" Atck på förhand. //T
  9. Nu har jag fyllt "igen" alla "hål" och slipat allt plant. Väntar på nya packningar och att ta bort den sista skruven. Har beställt en pinnbultsavdragare som jag tror kommer att fungera. Avdragaren kommer också i veckan så jag kan kolla om jag har kabelbrott eller om stator är kass. Jag har satt markeringar för TDC och mätt upp .464 tum (för tomgång) så nu är det som innan jul -------- väntan. //TE
  10. Känner att Lorrys kände person passar här "- Tänkte inte på det" Jag var så fokuserad på din penna - skall göra en rejäl inspektion över hela ytorna i morgon FM.
  11. En "meckare" här på jobbet sade att det kunde vara värt att prova med Alutite (http://www.alutite.se/) . Värma lokalt sedan fylla upp och slipa ned med en stålkloss och använda de "övriga" ytorna som styrning för planhet. Skulle det inte funka så kan man göra nästa steg (om det nu är lönt att riva ned det hela för en rel "osäker" svetsning - å andra sidan kan jag då byta "allt").?
  12. Har inte haft tid att göra ngt den senaste tiden men jag tog bort den inre plåten nu och jag kan inte se ngt hål. Däremot så gick den sista nedersta skruven av direkt dvs så fort jag skulle dra så lossnade den. Jag kan gissa mig till att den har gått av och att packningen har börjat läcka. Packingen i övrig var inte "snygg". Tittar man även i den nedre regionen så verkar det vara "svartare" där precis som om avgaser har läckt in där ? Jag har även använt ett USB mikroskop och vid 1600x så ser jag fortfarande inga hål där du har pennan. Så jag lutar mer och mer åt att det är packing i kombo med den trasiga skruven som är orskaen och inte ett hål. Dessutom, om jag har rätt, så sitter den skruven som har gåt av vid inloppet från vattenpumpen och där förstår jag om det trycks in vatten. Vidare. Jag har kollat kolvar och kolvringar och i de 3 översta cylindrarna så ser allt fint ut. I den 4:e så är nedre ringen OK medan den övre har "fastnat lite (eller har gått av och därigenom ingen "spänst"). Jag har under en vecka nu haft i vapenolja i kombo med WD40 och nu har kompet ökat och det känns som om ringen har blivit "lite" spänstigare så kanske den har fastnat i sitt spår. Jag kommer fortsätta att pytsa in vapenolja och WD40 så får vi se. Om det nu visar sig att jag inte har hål utan det är bara packingen så nöjjer jag mig där så länge och ser hur motorn beter sig. Ny stator är fixad så kanske jag avvaktar med att riva ned allt. Vad tror du om det hela?
  13. Nä! Mitt "förr" var ingen bra rolemodel. Men förr - fanns det vuxna, inga Annie Lööf eller Sabuni, inga sociala medier som gjorde de flesta normosäkra, bensinen kostade 1.5% av disponibel inkomst, inga Greta som rör till det, inga miljöpartister, fanns det ärlighet, billiga båtplatser, nyproducerade M3 (E36), mellanöl, Ted Gärdestad, fanns inte "hen" och talesperson eller vårdnadshavare, fanns dead kennedys på scen, ingen DNA märkning eller GPS tracker osv
  14. Borde ha lagt in -- "Där jag växte upp" Det var dock bättre förr - oavsett
  15. Jag tror på den filosofiska injen. jag har börjat så smått och "förbereda" så vi får se hur det slutar. /T
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy