Jump to content
Monday 24 January 2022

50sman

Medlemmar
  • Content Count

    180
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

38 Expert

About 50sman

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Skyddad ligger den från vågor och dyl. Inga länspumpar enbart självläns och en dyvicka. Växt kan jag leva med då jag tar upp den senare när det är varmare för det är inte kul att stå ute i snålblåst och göra allt fux inför den nya säsongen. Har en del på min lista med fix bl. A en sump för betesfisk och den måste jag fixa med nästa vinter om jag låter båten ligga i då (lite beroende på hur det går i år). Det känns som att det inte är "värt" att hålla på och fixa med förvaring och trailning för de få veckorna det handlar om i jmf med att kunna glida ut en vindstilla solig dag i januari med +5-6C i luften och de dagarna har man ofta härnere. Det jag är mest bekymrad över är om just skrovet kan ta skada men med den lilla rest av fysiklektioner jag har i min gamla skalle så borde båten bara tryckas uppåt om det blir lite tjockare is. Minusgraderna i sig kan ju inte vara ett problem då båten likväl skulle bli utsatt för det om den står på land på en trailer.
  2. Har sökt runt lite men inte hittat så mycket information. Jag bor i södra Skåne och är en fiskegalning. Nu har jag min första helt egna båt så då kan jag bestämma hur jag vill göra. Härnere brukar vi ha "vinter" i 4 -5 veckor. Just "vinter" kan variera. Vissa år har vi lite snö en/två veckor och då typ 3-4 cm och andra ingen snö alls. Några köldtoppar mellan - 15-20 C men det är ovanligt. I regel har vi några veckor med +\- 0 till - 10C. Det är väldigt sällan det bildas någon tjockare is i bräckvattnet ffa inne i hamnarna. Just dec-feb kan många år ha väldigt fina soliga och vindfria dagar som är som gjorda för fiske (havsöring från 1 jan). Jag kan traila båten men rent vädermässigt kommer den utsättas för lika mycket på land som i vattnet då den inte står inne. Det är ju nästan som så att i vattnet så är det ju "varmare" än på land många ggr. Det är fler och längre perioder med plus än minus. Så till mina frågor. Om det inte blir en vargavinter med tjock is och låga temperaturer - kan man ha båten i? Om man har den i - skall motorn vara nedtiltad? Jag har planerat att slipa och lacka om växelhus i vår då skeddan behöver riktas lite plus byta propeller då den är lite skadad. Om det blir lite isbildning en kortare period - kan det skada båten vid kaj? Om det finns is ute i sundet förstår jag att man inte skall köra. Finns det annat man skall tänka på? Jag kommer givetvis senare i vår ta upp den och köra service och göra lite förbättringsarbeten. Båten har en 75 hp Mercury och självläns. Just nu sitter ekolodsgivaren i akterna men jag skall i vår sätta den inombords.
  3. Rengöring av bränslesystem och en link and sync (dvs ställa in lågfartsnålarna och tomgång).
  4. Så där. Jag och sonen skrev provet igår så nu är vi båda "certifierade" fritidskaptener Konkluderat - jädrigt rolig kurs där jag har lärt mig mycket matnyttigt. Såpass mycket så jag tänkte spinna vidare och ta kustskeppare. Oavsett så borde det vara ett krav att ha förarbevis även på sjön (och personligen tror jag att det blir så framöver).
  5. Har haft 1a träffen idag. Jädrigt roligt och nyttigt. Idag var det sjökort och navigering på agendan. Blev mycket aha. Borde vara ett krav för alla på sjön att gå en sådan kurs.
  6. Annars så prova med ett ställe först. Är det inget bra så byt. Vi talar ju inte life time kontrakt här. Personligen värderar jag närhet till båt före "miljön" runt för det är så få dagar som vädret tillåter njutbara skärgårdsturer men desto fler bryggseglingar. Som en skrev - kryllar av bra take away och jag vet inte hur många bryggseglingar jag har avnjutit i båten eller middagar med vänner. Sedan om du vill ut i skärgården så är det ju inget större "arbete" annat än lite tid.
  7. 50sman

    Hur långt?

    Lite som den ena av mina "sportbilar" innan jag bytte pump
  8. Jag tror den får för lite "mat" dvs bensin. Kolla det vanliga. Blåsa, rena förgasare, tjuvluft mm
  9. Jag kör med Yogamatta där jag behöver lite "mjukt". Har fått byta en ggn (4 1/2 år):
  10. Jag brukar skölja med : https://virkon.se/ lite då och då. Första ggn jag kom i kontakt med medlet var i slutet på -80 talet. Funkar super i bilar när ACn börja lukta. Hålla rör rena från växt t.ex skavllerröret i min värmepump satte igen sig med jämna mellanrum men numera när jag en ggn per år fyller med virkon är röret rent och fint. osv osv. Fördelen mot t.ex hypokloriter är att det luktar inget om medlet.
  11. 50sman

    Abborre?

    "Byxa" och sedan doppa i en blandning med senap och pepparrot. Därefter i ströbröd och stek i mycket smör. Passar gädda också
  12. Annars 16:10 in på ger perfekt "snacks" eller mat för sjön (om man gör det innan båtsäsongen dvs)..
  13. 50sman

    Kaviarfrågan

    För mig är frågan när man äter kaviarn. På morgonen tycker jag personligen att Svennes är godast. Kalles och "andra" kan bli lite "för mycket" av det goda då men perfekta på kvällen om man vill ha lite mer "riv" på mackan eller förrätten. Beluga har jag aldrig förlikat mig med (svär man i kyrkan nu?) Däremot är ju laxrom en väldigt bra "kompromiss". En salmon roe wrap på en sushi restaurang är heaven.
  14. Bogseringen gick bra. Jag lyckades lägga en fin "lov/båge" så den båt vi bogserade gled fint in mot bryggan. Jag fick ju givetvis soppatorsk mitt i allt men iom den långa linan och låg fart hann jag switcha över till tank 2 utan missöden - dock med son beredd med hake och fendrar under tiden. Oavsett - svettig första tur Jag har givetvis ögnat igenom nätet för det mest grundläggande gällande vett och etikett men jag hade inte räknat med sådan 1st encounter of real life på jungfruturen. Tur 2 så hamnade jag i en situation där en segelbåt som gick för motor inte riktigt visste vad den ville göra i hamnen men med lite kommunikation gick allt bra. Självklart bokade jag en kurs för förarintyg då jag vill veta hur man gör. Det kommer kompletteras med praktisk kurs och senare kustskeppare då jag är en person som vill veta mer än "nödvändigt". Tar med sonen på kursen som är 16 just nu då jag vet att frågan kommer - "Pappa! Får jag ta båten ut en kortis med mina kompisar och "chilla" lite" och då tycker jag att förarbevis är ett krav för både hans och min skull. Han kommer att redan nu få träna under mitt överinseende att bli en skipper så mitt samvete kan få vila den dagen då han tar sin jungfrutur Kursen börjar i september. Redan nu anser jag att förarbevis borde vara ett minimikrav på sjön för jösses vilka olika situationer jag har sett redan där utfall har berott mer på tur än kunskap (typ 9 m DC packad med "glada" ungdomar i 30 knop där 10 är för "fort"). Dessutom är jag "svensk" så jag vill inte göra folk upprörda för att jag gör "fel". Bara en sådan sak som - hur kör jag om en mer långsamt gående båt? Jag trodde att mina 5 knop var juste men så läser jag att bogsvallet inte är nice mot andra båtar - det är också en av anledningarna till varför jag vill gå kurs med min son då det uppenbara inte alltid är det "rätta".
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy