Jump to content
Sunday 26 May 2024

Johan77

Medlemmar
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Johan77

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, Funderar på att skaffa ett drivankare till Sunwind20, dels som säkerhet och dels vid fiske.. Watski m fl skriver att drivankare ska ha en Ø på 10 % av fartygets längd vid färder till sjöss och 6,5 % för kustnära färder.. Borde det inte vara tvärtom ur säkerhetssynpunkt (vilket jag tar för givet att man åsyftar)..? Samt, vad är rekommendationen baserad på egentligen, mer än båtlängd..?
  2. Precis.. Det måste helt enkelt vara någon spricka som uppstått i rännan..
  3. Hej, Jag har lite läckage i en rut-list på Sunwind20 som tydligen inte läcker i 'huvudlisten' (har sikaflexat noggrant både mot rutan och mot skrovet), utan det måste helt enkelt läcka in bakom spränglisten.. Allt är förmodligen original från 76, så vågar inte ta bort någon list (är inte mogen för den nivån på projekt).. Är det någon som provat sprickförseglingsmedlet Lefant Crack Sealer för denna typ av läckage? Och framförallt, är medlet kompatibelt med sika (i det fall jag till slut tvingas lägga sika över spränglisten)..?
  4. Befinner oss på västkusten, precis som förra ägaren, som hade den i många år, så saltvatten i högsta grad (men med 'glykolblandat och varmkört' varje höst, iaf i i vår ägo)
  5. Hej, Ja nä en segelbåtsmotor körs oftast inte många timmar per säsong Minns inte riktigt angående varselstrålen, men vid testkörning i balja igår (10min) så var den kall, däremot var vattnet från 'vattenutblåset' upptill på riggen behagligt varmt.. Vet ju inte hur allt är designat, men vill minnas att varselstrålen också brukar bli behagligt varm (när jag känt vid körning med båten), men den strålen kanske bypassar motorn vid tomgång..?
  6. Hej, Vi har en Tohatsu m8b 2006 tvåtaktare som vi har på segelbåten sen 7år. Tydligen saknar motorn överhettningslarm och termostaten är otrevligt nog helt inbyggd mellan/inuti topplock och cylinderblock.. Är det en god idé att byta termostaten i förebyggande syfte? Vi vet inte om den som sitter där är från 2006 och om den är kry, eftersom motorn saknar temperatursensor.. Vi kan ju såklart ta loss den befintliga och se om den öppnar/stänger som den ska i en kastrull, men om den är från 2006 så kanske det är dumsnålt att inte sätta dit en ny, även om den verkar frisk..
  7. De skickar inte med extra kol utan de säljer det som reservdel.. Så jag tänkte isf passa på att köpa det i samma veva.. Bortslöst är 'naturligtvis' väldigt trevligt, men ofta dyrt som du skriver
  8. Jag har aldrig haft en polermaskin, så kan bara jämföra med handpolering.. Och förväntar mig att nästan vilken maskin som helst kommer göra jobbet både bättre och snabbare.. Men för att det ska gå snabbare och vara någorlunda trevligt så bör den framförallt vara 'lätt' och 'ergonomiskt bra' och inte alltför högljudd och med vibrationer som ligger runt 3m/s2 snarare än från 5m/s2 och uppåt.. Jag tänker att runt 1500kr (exkl tillbehör) kan jag tänka mig att ge.. Gärna då en maskin där man kan köpa extra kol redan när man köper maskinen, som i fallet med Pela-maskinen.. Jag ringde förresten till firman i Borås (som tydligen tagit fram Pela i samarbete med en, tyvärr, kinesisk fabrik) och nämnde testet i Praktiskt Båtägare från 2013.. Och hon visste precis vad jag pratade om när jag nämnde att testet tyckte att den rasslade lite väl mycket.. 'Svaret' blev att den version som säljs numera inte ska rassla på det sättet..
  9. Tack för tipset :).. Men bortsett från högt pris (säkert hög kvalitet) så ser det ut att vara otroligt högt lägsta-varvtal på en dylik..? 5.500vpm..
  10. Tack för tipset om framförallt slaglängd :).. Men blir det inte ännu knepigare med stor slaglängd när man är nära olika 'hinder'? 🤔
  11. Hej, Läste ett test av polermaskiner från 2013 i praktiskt båtägande, där oscillerande polermaskin av märket Pela (från Borås?) för ca 1000kr (på den tiden) vann. Den enda negativa synpunkten i testet var att den rasslade en del.. Är det någon som innehar denna maskin (eller 'efterföljare', t ex den enl länk nedan för 1600kr) och vill dela med sig av lite erfarenheter? Hur är det med rasslandet t ex.. Och hur är det med tillbehören, är de bra eller mindre bra.. https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/natanslutna-elverktyg/polermaskiner/polermaskin-oscillerande-inklusive-vaggfaste Mvh.
  12. Hej Gripen, Den andra varianten, som jag har lite svårt att förklara, är i princip en sockerbit, men utan att skruven har kontakt med (och trasar sönder) kardelerna.. Skruven trycker istället på en 'fot'..
  13. Jag var nog lite otydlig.. Jag tänkte ha en 'snabbkoppling' som strömbrytare, mellan solpanel och regulator.. Anledningen är att regulatorns anslutningsplintar är så pillriga.. Det är visserligen inte ofta man behöver klippa strömmen där, men tydligen ska man göra det när man kopplar in/ur batteriet, för att skydda regulatorn har jag förstått det som..
  14. Hej Christer, I ett av mina fall så gäller det solcellspanel till dess regulator.. Jag skulle vilja ha en 'strömbrytare' emellan dem, men utan att behöva köpa en stor marin-kluns med vred eller kopplingsplint för ringskor.. Wago används flitigt av elektriker, både i bostäder och i till viss del inom 'industrin'.. I min bostadsel ser jag hellre wagoklämmor än de traditionella 'toppklämmorna' (som inte har någon klämning alls, trots namnet), för att förbinda två ledare där plint inte är möjligt..
  15. Hej, Jag funderar på vilken elkontaktslösning som är bäst på en båt med avseende på vibrationer (och möjligen även med avseende på korrosion, även om kontakterna i mitt fall kommer sitta väl skyddade nere i kajutan). Wagoklämmor eller vanliga förskruvningar med 'tättslutande pressfot' inuti..? Vore intressant att få höra lite erfarenheter..
×
×
  • Create New...