Jump to content
Wednesday 04 August 2021

Ove-T

Medlemmar
  • Content Count

    654
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Ove-T last won the day on July 19 2020

Ove-T had the most liked content!

Community Reputation

184 Expert

About Ove-T

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lite tillbaka till ursprunget i tråden. Jag har spelat in en film som visar vad man bör göra med sin uppblåsbara väst varje år. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/sakring-pa-uppblasbar-flytvast
  2. Hej Jag hade samma problem med samma symtom, på en Perkins 4.108, startade hur fint som helst kall och dog som din varm. Mitt fel var en sliten insprutningspump med för stort inre slitage som blev större när motorn blev varm. Detta felet kommer inte plötsligt utan ökar över tid och med värme. Testa att kyla insprutningspumpen. Hälsningar Ove
  3. Så tänkte vi delvis tidigare, men som jag skrev högre upp så gäller inte detta längre efter att vi höll på att bli överkörda.
  4. Hej Här finns en bild på hur en godkänd stege skall se ut, content://com.android.chrome.FileProvider/images/screenshot/162781827926314964846r
  5. Det finns ytterligare en tragisk omständighet kring denna olycka som kanske hade kunnat vara räddningen. Båten hade en bra räddningsstege som tyvärr var fastbunden med ett kraftigt rep, helt omöjlig att få ner. Jag såg båten i Kullavik och det fanns tecken på att han kämpat för att ta sig ombord. Kravet på räddningsstegar på nya båtar är minst 56 cm ner i vattnet och skall alltid kunna fällas av person i vattnet utan hjälp, borde gälla alla båtar.
  6. Hej Sedan vi höll på att bli överkörda av en stor båt, 40 fot eller mer i ca 25 kn bär vi alltid en kontrollerad uppblåsbar väst. Ungefär som säkerhetsbältet, jag kan inte tänka mig att köra utan trots att jag kört bil i över 50 år och aldrig haft användning av det. Hälsningar Ove
  7. Hej I Rönbjerg Limfjorden betalar vi nu ovavsett storlek, 130 Dkr inkl ström och duschar. Hälsningar Ove
  8. Hej Det ser ut som att du har pressade hydraulslangar, samma som används på t.ex grävmaskiner. Ta med dig någon del av kopplingen, det finns olika system på anslutningar, och gå till en verkstad som pressar hydtaulslangar så fixar dom det. Hälsningar Ove
  9. Hej Det är väl så att Seapilots sjökort bara går i egna appen och i Raymarins plottrar, då det är Flir som äger både Seapilot och Raymarin Hälsningar Ove
  10. Hej Bor du i närheten av Göteborg kan du åka till SXK i Långedrag och för en billig peng låna en hydraulisk kabelskopress. Kan du ta med dig kabeln och pressa på plats är det gratis. Hälsningar Ove
  11. Hej Vi har i SXK Västkustkretsen sedan 2016 monterat säkring och servat ca 2600 västar. Någonstans mellan 5 och 10% hade inte fungerat, nästan alla på grund av urskruvad eller lös gaspatron. För den som har en väst utan säkring och inte kan få en sådan monterad nu är det viktigt att öppna västen ofta och känna efter att gaspatronen sitter fast. Vi har spelat in en film där vi visar hur man själv gör service på sin väst. Under "montering av säkring" finns länken till filmen. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
  12. Hej Min erfarehet är att Black Jack tätningen håller mycket länge. Vår båt är 37 år och vi har haft den 32 år. Det är bytt tätning tre gånger, inte för att det läckt utan för att motor, backslag eller propeller axel har varit ute. Då den är så billig och enkel att byta då är det bäst att passa på. Vi kör ca 200 timmar per år, den första blev bytt efter 18 år den andra efter 8 år och den som sitter där nu har gått i 11 år, ingen har läck en droppe vatten. Smörjar noga enligt sugrörsmetoden och luftar efter varje gång båten varit på land. Gör man inte detta noggrant kan livslängden bli kort. Hälsningar Ove
  13. Hej Ett tips är att fylla några cm fett i ett större sugrör av plast, lättare att trycka in mellan tätning och så pressa ut fetten. Röret skall inte lång in, tätningarna sitter i ändan. Hälsningar Ove
  14. Hej Samma här, det enda jag använder och nu fungerar det inte. Hälsningar Ove
  15. Hej Här kan du läsa om skillnaden AIS B+ Hälsningar Ove
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy