Jump to content
Saturday 08 May 2021

Ove-T

Medlemmar
  • Content Count

    639
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Ove-T last won the day on July 19 2020

Ove-T had the most liked content!

Community Reputation

157 Expert

About Ove-T

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Om du ändå måste byta din AIS och har en båt där du kör över 15 knop skall du kanske fundera på att köpa en B+. Den stora skillnaden blir över 15 knop under den hastigheten är det mest effekten 5 W mot 2 W Hälsningar Ove
  2. Hej Anslutningen i radion är lika och jag skulle rekommendera en antenn som monteras på en stubbe med överfallsmutter, finns i olika prislägen. Antenn med överfallsmutter Hälsningar Ove
  3. Hej Sändningseffekten kan också ha betydelse särskilt om det finns något emellan. En AIS A som yrkesfartygen och SSRS använder sänder med 12 W en AIS B sänder med 2 W. Nu kommer det nya AIS B+ som sänder med 5 W Hälsningar Ove
  4. Hej Om du har igång din AIS nu 22.10 måndagen den 3 maj så är det något fel. Du syns inte på Marine traffic och inte heller i Seapilot som får sin AIS information från vanliga VHF master och du har en i Karlshamn. Har du något som kan störa? Min AIS slogs ut av en solcellsregulator där kablar till den låg nära antennkabeln till VHF antennen för AIS:en. Jag löste det med ferriter och skärmstrumpa på strömkablarna. Hälsningar Ove
  5. Hej När man tittar noga så har du rätt. Då har man haft en gammal motor på lager då båten är byggd 1971 och man slutade bygga MD 2 A 1970 Hälsningar Ove
  6. Hej Motorn är mest troligt en Volvo Penta MD 2 B som tillverkades mellan 1970 och 1975. Motorn ser ut att vara sjövattenkyld, har den gått i sötvatten är det en fördel. Med lite tur kan den gå länge. Det är främst rosten som begränsar livslängden om den gått i saltvatten. Avgaskröken är den del som fortast rostar upp och är troligen bytt, kanske flera gånger. Hälsningar Ove
  7. Hej Kopparpackningar kan glödgas för att bli mjuka igen. Hälsningar Ove
  8. Hej Visst finns radar till surfplatta Furuno radar Hälsningar Ove
  9. Hej Det beror på vilken regulator av Maxpower det är. Jag har dålig erfarenhet med en enklare Maxpower laddare, fungerade bra till en mindre panel på ca 40 W. När jag köpte en större på 130 w så blev floatspänningen för hög så batterierna tog skada. Hälsningar Ove
  10. Hej Det finns några saker som är viktigare än åldern. Det viktigaste är att det finns en säkring för gaspatronen, nya västar har det och på västar utan säkring bör den absolut monteras. Vi har i SXK Västkustkretsen kontrollerat och monterat säkring i ca 2400 västar sedan april 2016 och någonstans mellan 5-10% hade inte fungerat och nästan alla på grund av lös gaspatron. Egenkontrollen man skall göra varje år är, ta loss och väga gaspatronen, behöver inte bytas så länge den håller vikten och inte är rostig. Kontrollera utgångsdatum för bobinen och blåsa upp västen och låta den ligga uppblåst i 24 timmar och skall då inte ha tappat luft. Blåser upp den gör man lämpligen med en luftpump. Det är bra att ha en gaspatron i reserv om man skulle lösa ut västen och en utgången bobin, ej utlöst, kan användas till man hinner köpa en ny, spara den gamla när du byter. Vi har skruvat i många västar och ser inte att åldern påverkar, men används den mycket slits den precis som kläder och det är därför den skall blåsas upp varje år. Här finns mer information och det kommer fler tillfällen för servis och montering av säkring. Flytvästservice Hälsningar Ove
  11. Ove-T

    VHF-regler

    Hej Det borde bli rätt om du får ett nytt MMSI nummer till den fasta. Till den bärbara har du ett MMSI nummer om du skaffar en handapparat med DSC, så länge den inte har DCS så spelar numret ingen roll för det syns aldrig. Hälsningar Ove
  12. Ove-T

    VHF-regler

    Hej Så är det, tillståndet är knutet till båten och då blir det två båtar och två tillstånd. Normalt gör man inte så utan handapparaten är knuten till samma båt. Har den DSC skall den ha ett MMSI nummer som skiljer sig från båtens med någon siffra så att man kan se att larmet kommer från en handapparat och kanske inte bara skall leda efter den stora båten utan kanske också efter en flotte eller person i vattnet. Hälsningar Ove
  13. Ove-T

    VHF-regler

    Hej Om du skall ha en fast med DSC då skall du söka nytt tillstånd och få ett MMSI nummer. Har den handhållna också DSC skall den ha ett eget MMSI nummer men allt är på ett tillstånd. Skaffar du en sändande AIS skall den också med på tillståndet, likaså Epirb. Du skall bara betala en avgift om jag fattat rätt. Här finns en blankett och du fyller i att du skall ändra tillståndet. Har ingen av apparaterna DCS behöver du nog inte göra något. Ändra tillstånd Hälsningar Ove
  14. Hej Här finns en proffskamera att hyra, dock inte WiFi utan displayen följer med.https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
  15. Hej Ipad måste ha plats för sim-kort annars finns inte GPS, man måste inte ha sim-kort för att visa sjökort, surfmöjlighet kan fixas på annat sätt, se inlägget ovan. Android surfplattor har alltid GPS. Eniro på sjön har allvarliga brister när det gäller zoomnivåer. Grynnor och djupsiffror kommer upp först i mycket inzoomat läge. Gå in på länken i inlägget ovan och testa i dina hemmavatten. Jag tycker att grynnor och djupsiffror skall vara kvar även om det blir grötigt tills man kommer till sjökort i annan skala som t.ex kustkort. Hälsningar Ove
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy