Jump to content
Tuesday 30 November 2021

Ove-T

Medlemmar
  • Content Count

    676
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Ove-T last won the day on July 19 2020

Ove-T had the most liked content!

Community Reputation

210 Expert

About Ove-T

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Jag tyckte också att det var svårt, jag har gjort på en annat, kanske lite ovanligt, sätt. Jag har satt en huvudsäkring som klarar generatorn och all övrig förbrukning, förutom bogpropeller och ankarspel som har egna säkringar. Den sitter på den gemensamma minuskabeln och är så liten att den inte klarar startmotorn. Jag har satt en elektrisk huvudströmbrytare som överbryggar säkringen den eller de få sekunder när jag vrider om startnyckeln. Jag får leva med att det är osäkrat denna lilla tid. Jag har haft det så i ca 20 år och det fungerar alltid. Hälsningar Ove
  2. Hej En idé är att borra ett grövre hål i en sida där bulten skall sitta och trä ett rör, koppar eller rostfritt, utanpå bulten, bara så stort att bulten går igenom, då har du en distans i röret att dra emot. Jag skulle gjort det större hålet på undersidan då översidan har dragbelastning och det grövre hålet försvagar något. Hälsningar Ove
  3. Hej Här finns en som är 19 cm bred https://solarlab.se/solpanel/solcell-36-w-lang-smal-perc-monokristallin Hälsningar Ove
  4. Hej jag satte dit en stor luftrenare, inte för att man behöver rena luften på en båtmotor men det gjorde mycket vid insugningsljudet som är högt på en sugmotor. Jag satte också dit ett Racor 500 filter så man slipper lufta. Original CAV filter behöver man sällan byta, i varje fall inte på sjön för att det blir tätt. Jag satte också dit ett expansionstank för kylsystemet då jag hade både varmvattenberedare och gångvärme. Bifogar lite bilder.
  5. Hej Ja det var denna jag menade. Jag har haft en Perkins 4.108 och bytte den bakre vevaxeltätningen mot en original och det läckte ändå. Hälsningar Ove
  6. Hej Det jag menade med bakre vevaxeltätningen var att det skall finnas en bättre konstruktion av denna. Original konstruktionen läcker från dag ett som någon skrev. Hälsningar Ove
  7. Hej Här finns lite tips https://www.foleyengines.com/tech-tip-126-not-your-fathers-perkins-4108-bringing-perkins-4108-21st-century/ Speciellt en bättre bakre vevaxeltätning. Hälsningar Ove
  8. Hej Jag har varit med om att oljetryckgivaren har läckt. Fyll på olja och starta så ser du var det läcker. Hälsningar Ove
  9. Det kan nog stämma. Jag skall faktiskt testa en gång när jag har halv tank och bara ta från tanken som inte får returen, får bara passa på så det inte svämmar över.
  10. Hej Hur mycket som går i retur skiljer nog väldigt mycket mellan olika motorer. Jag har idag en VP D2 55, två tankar på vardera 150 liter. Jag kan välja vilken tank jag tar ifrån och har retur och tankmätare bara på en tank, samma tank. Jag kan inte ta från båda tankarna när dom är fulla då svämmar tanken dit returen går över. Om jag har ca halva tankar och går från Onsala till Laesö ca 4-5 timmars gång och tar från båda tankarna så har jag ca 3/4 enligt tankmätare där också returen är när jag kommer fram. Det går dubbla ca 10 mm slangar mellan tankarna. En kort tid efter att jag stannat motorn är nivåerna utjämnade. Jag hade tidigare en Perkins 4.108 och märkte aldrig något av detta då. Hälsningar Ove
  11. Ove-T

    OpenCPN

    Hej Tyvärr så säljer Hydrographica inte längre BSB kort som hade gått att köra i OpenCPN, jag har dessa tidigare BSB kort som jag kör i OpenCPN. Idag är det papperskort och digitala kort till dessa system, Garmin/Navionics, Navico/C-map, Eniro och Seapilot som finns. Hälsningar Ove
  12. Hej Jag har samma problem med lina och det är som Georg_Ohm säger, det bildag en stack med lina under. Har jag haft ute 30 m lina så måste jag för det mesta en eller två gånger putta undan stacken. Hälsningar Ove
  13. Hej Dessa säkringshållare har jag inte sett. Jag skulle föreslå Blue Seas Hälsningar Ove
  14. Hej Jag tror att du har samma problem som jag hade och att din Efoy har rätt, banken har få Ah kvar. Mina symtom var också att så fort jag startade motorn visade voltmätaren 14,3 V. Jag kunde också testa med "brödrosten" som Mackey visade och den visade att batteriet kunde lämna sina A men ändå inte orka hålla en 55 W glödlampa brinnande i en timma. Hälsningar Ove
  15. Hej Jag har plockat ur batterierna och laddat var för sig och belastningsprovat var för sig, alla lika dåliga. Jag har haft samma upplägg med laddning och förbrukning i mer än 10 år. Batterierna jag bytte ut maj 2020 var enkla, billiga öpnna 75 Ah batterier som suttit där i 10 år Hälsningar Ove
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy