Jump to content
Monday 03 October 2022

Ove-T

Medlemmar
  • Content Count

    706
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Ove-T last won the day on December 11 2021

Ove-T had the most liked content!

Community Reputation

247 Expert

About Ove-T

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Här finns en del tips. Installera hålltank. För att göra det enkelt skulle jag använt 38 mm slang till det nya du installerar och behållit 25 mm bordgenomföring. Du har ju en eltoalett som mal ner avfallet och det har ju fungerat hittills. Hälsningar Ove
  2. Hej Detta är en Johnson 30, fanns också som Johnson 900 med högre fribord. Det finns också en Johnson 24. Vad jag minns är konstruktören Bo Johnsson, höll på senare tid till på Styrsö Hälsningar Ove
  3. Hej Kan bara hålla med övriga. Jag vill dock tillägga något, vi har i SXK Västkustkretsen servat och främst monterat säkringar på ca 2 700 uppblåsbara västar sedan vi började 2016. Den klart största orsaken till att västen inte fungerar, som vi sett, är att gaspatronen skruvar ur sig. En säkring av gaspatronen löser detta, alla nya västar skall ha denna säkring idag. Bor ni nära Göteborg har vi nästa träff på måndag den 12 september där vi monterar säkringar på gamla västar, anmälan här https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/sakring-pa-uppblasbar-flytvast medlem eller inte spelar ingen roll. Vi har en risk till och det är att bli rammad av en stor båt, då vill jag ha en väst som jag vet vänder mig i rätt läge om jag inte är vid medvetande. Vi har varit väldigt nära att ha blivit rammade. Hälsningar Ove
  4. Gaspatroner till uppblåsbara flytvästar har inget utgångsdatum, de skall vägas och får inte vara angripna av rost. Utlösningsbobinen har däremot ett utgångsdatum som i bästa fall kan ligga upp till 4 år framåt. Hälsningar Ove
  5. Vi i SXK västkustkretsen har monterat säkringar och servat flytvästar sedan 2016, vi köpte nya bobiner från Baltic under våren 2022 och dessa har ett utgångsdatum 02 2026 Hälsningar Ove
  6. Hej En bit ner på sidan under Båtpärm och elkapitlet finns en del tips https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
  7. Hej Tanka med hävert fungerar väldigt bra, har man en påfyllning där man kan få ner slangen lång får man en mycket bättre hävert, gärna också en kran så man lätt kan stänga.
  8. Hej Slangklämman runt cirkulationspumpen får inte vara dragen hårt, kan göra att pumpen kärvar när den blir varm. Hälsningar Ove
  9. Hej Det finns två varianter på o-ring en tidigare som var i ett sämre material, blev utbytt 2016/2017. Man ser skillnaden på att den tidigare och sämre har en dragflärp som går in även på insidan av o-ringen. Den nya och bättre har bara flärpen på utsidan av o-ringen. Hälsningar Ove
  10. Hej Under inställningar "kugghjul" visa/ avancerat kan man välja när sjökorten skall växla från en skala till en annan. Om du köper nya svenska vektorkort så finns Vättern och andra vattendrag där sjöfartsverket givit ut sjökort med även i kraftig ut zoomning. Man kan med rätt inställning se vattendrag från västkusten till ostkusten. Här under OpenCPN försöker vi hålla en uppdaterad information om sjökort till OpenCPN och nya versioner mm. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
  11. Ove-T

    Status batteri

    Hej Som jag skrev tidigare så hade jag samma problem med Ritar batterier och fick samma värden som du fått när jag mätte med batterimätare, men när jag anslöt en 55w lampa så hade mina 100 Ah batterier bara mellan 8 och 15 Ah kvar. Det var först när inte en batteribank på 480 Ah klarade att driva kylen en natt som problemet upptäcktes men hade troligen pågått under en längre tid. Hälsningar Ove
  12. Hej Jag hade samma problem med Ritar 100 Ah 3 st och Ritar 80 Ah 2 st samtliga döda efter 14 månader. Laddat med en Ctec laddare 7 A och solcell 100 W, och motor Volvo Penta, aldrig varit under 90 % enligt Victron batterimätare. Jag har haft exakt samma laddning till vanliga öppna batterier med undantag för inställning till AGM för dessa på solcellsregulatorn och dom batterierna höll i 10 år. Lämnade till reklamation och fick bra kompensation av SeaSea Hälsningar Ove
  13. Hej Om det är en rent snipskrov utan bärplan och annat hitte på så är det deplacementfart som gäller. Jag har en 29 fots snipa med en D2 55 också. Jag har en deplacementfart på 6,7 kn. Man brukar räkna roten ur vattenlinjen x 2,43.Då du inte kan utnyttja alla hk till deplacementfart är det bra med en tung propeller. VP föreslår att man på sådana båtar skall nå 10% under maxvarv med fullgas och normalt lastad båt. Jag når 2700 varv på fullgas och når min deplacementfart på 2250 varv. För att spara bränsle kör jag oftast på 2000 varv och aldrig över deplacementfart. Hälsningar Ove
  14. Hej Här har du en lista på landmackar https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel/aterforsaljare Hälsningar Ove
  15. Hej De flesta som använt HVO 100 påstår att värmaren går bättre och luktar mindre. Även jag tycker att min värmare startar bättre, har hittills startat på första försöket med HVO 100 , vilket inte alltid var fallet med vanlig blankdiesel. Hälsningar Ove
×
×
  • Create New...