Jump to content
Thursday 13 June 2024

Dieselmotorn

Medlemmar
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Dieselmotorn

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för bra svar, jag har en konverterad Forddiesel in min ombyggda fiskebåt sedan 25år tillbaka och det enda jag har behövt göra förutom service är byte av vattenpump samt en packning till insprutningspumpen så jag är ganska novis i övrigt. Det är inga drev till motorerna utan raka axlar samt ett dubbelkommando(fram/back/gas) på bryggan vilket väl tyder på att de är självständiga så att säga? Vilket i så fall löser det du skrev ovan? Har du någon erfarenhet av bränsleförbrukning i olika hastigheter d4 vs d6?
  2. Det sitter som samt sagt två VP D6or från 2008 i båten som gått 3000h och åldern på dessa är väl inte så mycket att säga om? Om all service är gjorde by the book(motorrummet var exemplariskt på alla sätt) så är det med en rejäl prutning ändå ett ganska bra köp? Jag kommer att ha den som fritidsbåt så det blir igen hårdkörning precis(utom ibland ) En annan fråga, jag kommer att sälja mitt hus och köpa en båt istället för överskådlig framtid och tänker att jag växelkör mellan motorerna(utom när jag krämar på) och på så vis nästan fördubbla livslängderna eller är det tokigt tänkt?
  3. Oj, ja det fanns sannerligen lite problem, jag är dock förtjust i båtmodellen(beneteau swift trawler 42) och det finns även med både deutz och yanmar, har googlat lite men hittar inte samma problem med dessa?
  4. Hej alla motorkunniga! Jag funderar på att byta upp mig till en båt med två volvopentamotorer(d6) på ca 300hp och med ca 3000 motortimmar. Båten(och motorerna) är från 2008 och de flesta båtar av den här typen ligger på 1500 - ni som kan, tycker ni att det är mycket med 3000? Det är mycket pengar man lägger och då vill man ju att motorn är ok och jag har tänkt att ha båten väldigt länge. (självklart kollar jag så att all service är gjord) En annan fråga är om det är någon som vet om det är stor skillnad i bränsleförbrukning mellan en d4 och en d6? Tänker då främst i luffarhastighet runt 5-7 knop?
  5. Hej igen! Har nu monterat kopparringen, provstartat samt kört från sjösättningskaj till hemmabrygga och det läcker inte en droppe! Vilket fantastiskt tips! Och jag har dessutom ett antal ringar över för ev framtida reparationer till sjöss så att jag slipper avbryta semestern i onödan. Jag har inga kunskaper som matchar dina gällande dieselmotorer att bjuda igen med men har du vägarna förbi Kalmar någon gång så bjuder jag på styrhyttsfika!
  6. Det finns få saker som imponerar på mig som människor med en lång och gedigen kunskap om något men som heller inte slår sig för bröstet utan delar med sig av osminkade fakta. Motorn har suttit i båten(fritidsombyggd räktrålare från Norge) sen början av 80-talet och hade suttit i en krockskadad ford transit telebil men konverterades till båtmotor. Jag har bara behövt byta vattenpump för ca 15år sedan och i övrigt har den gått som en klocka, därav min ringa erfarenhet av själva dieselmekandet. Tack än en gång för oslagbara tips och engagemang!
  7. Har varit runt i stan(Kalmar) till olika firmor och efter olika tips idag men tyvärr inte fått napp gällande den koniska kopparbrickan du tipsade om. Hittade däremot den här på nätet: https://kruff.se/allt-for-kyla/installationsmaterial/kopplingar-muttrar/packningar/packning-stympad-konisk-1-4-sae-koppar-20st/ tror du att dessa kan passa? Bifogar bild med mått som är tagna med plastlinjal, hittade inte skjutmåttet
  8. Bästa tipset någonsin! Vilken kunskap det finns här, skulle till en firma i em för att lämna in röret/konan men ditt tipps är ju super! Ännu bättre är att då kan man köpa på sig några stycken och lösa enkelt lösa ev framtida läckage till sjöss. Var inte så roligt i somras att gå hem i 10h med en läckande diesel, tur i oturen så gick det att samla upp det mesta och tömma var 20min men ett riktigt slabbgöra. Värt att notera är att jag har haft motorn sen mitten av 80-talet och bara luftat två ggr så det slits tydligen ändå i dessa ytor. Tack än en gång N29Coupe!
  9. Tack för riktigt bra inlägg, nu vet jag hur jag ska gå vidare, vi har en bra firma i stan som kan tillverka ett nytt rör med ny kona. Hade varit enklare om jag bara hade behövt byta en o-ring men ja, det är i skarven vid pilen som det läcker, rören ser bra ut. Motorn är från 1979 så inte så konstigt att det blir slitage så klart, trodde dock att den här delarna inte rörde på sig men vibrationer blir det ju alltid förstås, även om man oftast kör på låga varv. Var sugen på att skruva loss en annan av muttrarna för att jämföra men en gammal devis är att inte skruva på sådant som funkar så jag får väl följa den. Rascal: om jag skulle behöva byta o-ringen vid annat tillfälle, behöver jag ett specialverktyg då? Gissar på att man inte ska ge sig på den "taggiga" ringen med en polygrip?
  10. Har fått ett dieselläckage på bränslepumpen vid pilen på första bilden(egentligen vid nästa rör men jag har som synes lossat på den muttern) men när jag synar kontaktytorna ser jag inga sprickor eller andra skador. Muttern ifråga var ordentligt åtdragen men det läckte ganska rejält så att det droppade konstant under körning, någon som har en susning om varför det läckte? Muttrarna på bilden sitter på bränslepumpen och rören går vidare till spridarna.
×
×
  • Create New...