Jump to content
Monday 02 August 2021

Ruskpricken

Medlemmar
  • Content Count

    605
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Ruskpricken last won the day on September 23 2018

Ruskpricken had the most liked content!

Community Reputation

111 Expert

1 Follower

About Ruskpricken

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

2,501 profile views
  1. När jag byggde in en hålltank, för övrigt med egen pump å kvarn, så fanns ingen annan plats för stolen än nära skrovet å man sitter högt. Så......jo, jag skall ha en liten pall med en slits i sidobenen så den kan träs över sittbrunssargen å man sitter högre upp å får bättre sikt framåt. Samma pall är alldeles förträfflig att sätta föttterna på när man tronar. (För övrigt IngemarE, äru hemma kring 12 aug? Skall passera Jönköping då.)
  2. Kan inte delta i debatten för jag har problem åt andra hållet. De få dagar det är "kokhett" i ruffen spelar ingen roll. Men resten av tiden på sjön så "fryser" jag för det mesta. Funderar faktiskt på att installera min kära gamla bensinvärmare från en bil, fast inte sugen på bensinen, så det blir inte av. Men en sk kupevärmare som går på diesel å bara funkar å inte krånglar skulle sitta bra. Är inte värmeböljan över nu förrexten?
  3. Frestad att skicka upp en film från min kära gamla MD1:a med min hemmagjorda vattenkylda ljuddämpare på. Då kan vi snacka om hääärligt dunk-dunk ljud. (Fast jag har ingen film så ni får föreställa er det själva.) 😉
  4. Ruskpricken

    Aktermast

    Intressanta tankar å ideer. Ingen som har tänkt på Thallatha? Han har masten i sittbrunnen å seglar mest på genuan. Katamaranskrov i aktern? Bara där? Nyfiken på hur det ser ut. En ruskig Prick.
  5. Trots flera olika varianter å andra väderkartor så är jag fast för det amerikanska US Grib väderkartan. Helt enkelt för det har stämt med verkligheten bäst.
  6. Mycket om batterier men inget om C-tek å andra likadana moderna laddare. De klarar inte ett som är tomt å stått länge. Trixet är att ta ett vanligt gammaldags batteriladdare med vanliga dioder eller ännu hellre en likriktardel som är gjort av selen, de brukar ha stora kylplåtar. sen när batteriet vaknat å har kanske säg 4-5 Volt i sig kan C-tek ta över. Kör den sedan efter uppladdningen i rekonditionering läge då å då. Kladdiga metoden som inte rekommenderas är att hälla ut syran. Ta vara på den å filtrera när slammet satt sig. Sedan skölja ut så man får bort slamrester från botten. Det brukar nämligen kortsluta skivornas nerkanter i vart fall i äldre batterier. Sedan har man i kaliumpermanganat, KMnO4, det är nästan det enda som löser den "olösliga" blysulfatet. Efter det så sklja noga igen å så tillbaks med syran å dest.vatten å på med en gammaldags laddare. Nu äre viktig med polariteten så anslut rätt. Jo, jag har gjort detta å det funkar, även om det är ett kladdgöra å man måste veta vad man gör å när å hur å var. Syran på kläderna äter sig genom snabbt. Kaliumpermanganatet ger härliga bruna, lila fingrar osv. Å avloppet brukar inte tycka om syran så...... ... nu fick miljönissarna hicka men det gör inget, hur tror ni andra gör eller företag gör? Hmmm Så..... jag rekommenderar inte det hela, talar om bara att det går. Prova först med en gammal laddare.🤯 Jag kommer få på käften för det här men det är bara roligt, gammal Rusikig Prick som jag är...
  7. Hej! Hjälper nog inte ditt problem det jag tänker skriva men kan inte låta bli. Har blandat i fint sågspån av både furu å mahogny i Biltemas epoxi för att göra "spackel". Fungerar alldeles utmärkt å blir jättebra. Har inte haft nån följdfel efter åratal. Så har du nått fint "mjöl" så blanda in du bara. Det händer inte så mycket som folk tror. Men äre verkligen så svårt att se skillnad mellan gamla å nya fpoxilagret? Om du slipar lite lätt, mattar ner? Det skall man ändå göra?
  8. Hallåj... Kan bara inte låta bli att kommentera det där med slät skrov. För ett antal år sedan var det en öppen kurs på KTH i Sthlm. Göran el Göranson, han som skrev om båtkonstruktion å jobbadede? vid Chalmers, en som är alltså insatt. Boken gavs ut i stencilform på kursen å finns att köpa i handeln. Till saken. När det gäller vatten/skrov så finns ett tunt skick mellan "vattnet" å skrovet. Denna tunna skikt fungerar enkelt sagt som "kullager" . Det är det som gör att det glider lätt. Bland alla hundra eller 300 deltagare, har ej räknat dem, så uppstod omedelbart frågan om hur blank skall skorvet vara för att störa det skicktet. Göransson svarade med ungefär som ett strå som släppt från målarpenseln. Det blev allmänt ljudligt gapskratt i hela aulan. Sluta polera grabbar lät det som. Ville bara säga det. Om man sen vill ha en blank båt å om man anser att det är fint, tja... smaksak faktiskt.
  9. Du har fått en massa bra svar. Själv har jag upptäckt att jag är inte så bra på att hålla finishen å det straffar sig. Å jag har inte 5/ 5 ork å entusiasm för att slipa/lacka. Men skulle jag välja så skulle jag nog fundera mest på kungskryssaren. Bild 4, där ser man att man måste skrapa ner rejält men den har vita sidor så bara slipa å måla, inte skrapa fernissa, Sen tror jag hon seglar bäst av de tre. Men fråga mig inte om hjälp att segla hem henne till Ume för jag är så dum så jag nappar kanske å så blir allt jobb hemma kvar till nästa år.....😂
  10. Oj..våj....Jo, min mast ser precis likadant ut i "rot"änden. Jaha, hoppas du får den såld, sen kommer det en annan å frågar samma sak här på nätet 😃 Midgeten är inte så dum som nybörjarbåt. Den är bättre än Skippern. Lycka till med den. Ang hjullagret. Jag har stått ute på väggrenen med kärra å 4 ton båt å trasigt hjullager. Det går alldeles utmärkt att byta men man blir kladdig om fingrarna å skall veta hur man gör förstås. Inget sinne ku,r om det sen regnar å blåser svinkallt så är lyckan fullkomlig. Men hoppas det löser sig. Ha en skön sommar.
  11. Hej! Hade en Skipper utan "skipper" dvs fluschdäckat, utan överbygggnad, i min ungdom. Om jag minns rätt så står masten mellan plåtarna samt en "spik" på tvären genom plåtarna igenom hål så inte mastenfoten/änden glider fram/bak. Förresten så har jag nog masten å seglen kvar på vinden tror jag. När du skall masta på så ställ foten i läget mellan plåtarna. Toppen pekandes bakåt (heter akter men strunt samma just nu) Haka på sidovanterna å förstaget som går til toppen av masten. Vanten även nertil mot skrovet. Sedan reser du upp masten helt ensam, går bra utan hjälpt!) å så tar du tag i förstaget å håller det spänt å "knyter" fast den i nosen på båten. Så enkelt är det! Jag hade en pelikanhake för förstaget i fören. Enkelt. Bommen sitter helt löst på en pinne. Den trycks mot masten. men det är lätt att råka få av den så jag borrade genom å satte en sprint, rostfi cykeleker, så den inte kan glida av ofrivilligt. Bli inte ledsen om du inte kan kryssa lika högt som större båtar, då startar du bara motorn istället för att plåga dig. Ha en skön sommar.
  12. Hej! Inte fel lösning. Har seglat med en IF som hade en öppen brunn med höga kanter, som en 4-kantig låda. De lade dit en skiva i botten med gummisnodd när motorn var urlyft. Är inne på en liknande lösning för min Fingal Fast lite annorlunda. Bif bilder på likn lösningar. Lycka till.
  13. Nu var jag tvungen att logga in å svara för någon "oförstående" person grävde upp mitt 7 år gamla tråd. Nä, jag har inte hittat nåra än, men den på bilden 6 inlägg uppåt skulle duga bra, med ett x i toppen för linan, inte riktigt selftail men ändå. Fast jag har ett par bottendragna vinschar att hämta från gode Thallatha å de lär viss vara lite speciella så jag får se. Jag jagar åsså just dessa avlastnings "klämmor", kalla dem vad ni vill, Rutgersen gör dem inte längre så var hitta, nåra som inte är utslitna?
  14. Oj, jag måste komma från en annan planet. För härom dagen, nåja i höstas efter upptagningen, så tänkte jag nästa montera tillbaka min gamal sumlogg. ni vet den där med wire som snurrar å visar den fantastiska farten på 5-6 knop som jag gör som max. I nerförsbacke å solen i ryggen å medvind å hemlängtan kan jag komma upp i fantastiska 7 knop. Det är då loggen är kul, aha, 7 knp! Fast är jag ute "på" riktigt har jag min GPS å laptopen å sjökort i den. Så jag är både gammal å modern. (eller fadern för jag är pappa, var får jag allt ifrån??) Bästa med gps att man har sin position på kortet hela tiden, resten kan jag va utan.. däremot att lämna spår efter sig, inte i vattnet utan i plottern, kan vara bra i vissa lägen. Lite som bevis, det var kl den å den när vi rundade den udden å inte alls den udden som du säger.....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy