Jump to content
Sunday 03 July 2022

Ruskpricken

Medlemmar
  • Content Count

    687
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Ruskpricken last won the day on October 19 2021

Ruskpricken had the most liked content!

Community Reputation

151 Expert

1 Follower

About Ruskpricken

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

3,247 profile views
  1. Tack för beskrivningen Hybro. Nu äre alltså så att det finns inget synligt hål, det kryper iväg i de dubbla lagren "gummi"-duk där uppblåsbrara botten samt sidoskrov möts i en ca 3-4 cm bred limmad/pressad /smält skarvfog. Å det är liksom nåra ca ½ mm höga smala rillor efter svetsningen av det hela som gör att jag får inte tätt när jag lägger på lappen. Hopplöst läge alltså för ene amatör. Hade de vatt vanlig cykelslang så...... Man skulle behöva "smälta på" nått på någe vis så det smälter ihop med den plast som finns i gummiduken som jag ser det. Suck.....
  2. Hej Anuba. Missuppfattning, var läckan är vet jag, att få det tätt pga svetsfogarna som är problemet.
  3. Har gjort resan 2 ggr från Medelhavet å över Biscaya til Sverige. Har en viss erfarenhet, varför inte segla den vägen? Inte sååå farligt som det sägs. 😉 När tänkte du segla?
  4. Tack Georg för svaret. Det går inte att separera pontonen å det upplåsbara botten. Det är pontonen som läcker, sedan följer luften svetsfogen mellan delarna. Knepigt ställe. Jo jag har har nog gjort allt du beskerv, inkl att åkalla den andra Potentaten. Även lagt upp det på en platt betong-yta å bankat med hammaren innifrån å ut när lappen lades på. Hjälpte ej. Den håller trycket en ½ dag sen måste man pumpa. Igår hittade jag rep.satsen å det är "original" rikitga grejor så jag vet inte vad jag skall ta mig till. Nåja. Om några andra har andra å flera tips el kan hjälpa til så skriv en rad el ett meddelande här på sajten. Trevlig sommar.
  5. Hallåj.... Finns det någon person, mycket händigare än jag när det gäller att laga en pyspunka på min gummijolle. Har "lappat" den flera gånger med det pyser likförbaskat. Läckaget sitter i en skarv mellan botten å ponton så det är svårt att få det tätt. Tacksam om någon i närheten av Enköping el Strängnäs el inte allt för långt bort skulle kunna hjälpa mig med detta Jag har givit upp efter 5-6 lappar. Köpt "riktiga" grejer å följer alla råd men det funkar inte för mig. ( får köpa Vitapro? Skämt....) Tacksam för tips.
  6. Lyfter gammal tråd för jag dricker gärna kaffe ombord. Brukar sällan kolla på matfronten så ni får ursäkta sena inlägget då. Är man kaffeoman som jag så äre ett måste. Men inga apparater. För det första har jag ont om ström, bara till lanternonrna å GPS å Tel. laddning samt datorn med sjökorten. Fixar kaffet när det är lugnt, dvs inga vågor som gungar till. För ser ni jag är gammal Ruskprick å såna ändrar man inte på om det nya inte är bättre å ger mer vinst än förlust. Så jag kör precis som hemma... med melitta i en filterhållare å häller över kokande vattnet. Det som blir över går i termosen. Eller tvärt om. Sorten är helt å hållet outbytbar. Zoegas Skånerost. Undrar just om det råkar vara fler än jag som gör så här?
  7. Snart dags att gå i plurret å innan dess måste jag montera min gamla Sumlogg. Ni vet, den där med wire som snurrar. ......Om jag skall göra det..... Är i valet å kvalet, trevligt att ha å den visade rätt bra vid de låga farter jag har för det mesta, går knappt över 6 knop ens. Men det är inte nödvändigt egentligen. Vill jag absolut veta min fart så finns ju GPS i telefonen. Mera som en kul grej å nostalgi. Men så läste jag tråden om sumlog å Arduino, det fick mig att tänka om lite. För sumloggen måste jag ta upp ett hål i skrovet för Wiren. Har ju plastat igen det när jag tog bort loggen. Finns en viss risk för läckage. Däremot så har jag kvar en riktig raritet med ett paddelhjul som kräver endast eltråd, mycket mindre risk för läckage i skrovet. Den godingen är så gammal så den drevs med ett sk Ficklampsbatteri, ni minns kanske den på 4,5 V, platt, bestående av tre runda celler. Den fungerade med just pulser som den räknade från paddelhjulet å den elektronik som behövdes var ju ganska enkel. Jaha? Jo, tänk om... tänk om jag skulle montera den istället för sumloggen? Å ev skapa lite ny elektronik men det kan ju tänkas att den funkar som den är trots sina år. Å 4,5 V är lätt att ordna från vanliga batteriet på 12V=. Så vad säger ni gamla uvar som varit med ett tag? Vad tror du IngemarE om du läser detta? Aftonbladet eller Expressen? Eller ingen tidning alls? Jag kommer läsa era råd å synpumkter å tankar med stort intresse men behåller mig "rätten" att göra som jag vill, kanske inget alls. Innan jag sjösätter måste jag svetsa ett par nya extra sidostöttor till kärran, men det är en annan historia. Sedan åker hon i plurret utan annan åtgärd, lite beväxtningsskyddsfärg i vattenlinjen är allt. Det övriga fixar jag som vanligt ombord vid bryggan.... dvs troligen inte.... 😃😉😊
  8. Intressant läsning. Som vanligt två-tre läger-gruperingar. En som säger oj, farligt å en som säger kör, så de övriga som handlar om annat. (Mamma mia Mount Everest....) Å själv säger jag följande. Om trådskaparen är tillräckligt van för att kunna segla sådär så kör. Under följande förbehåll som jag ser det. Båten skall vara i skick. Då menar jag inte att det är fräscha dynor utan det tekniska. Alla linor å fall, segel mm bara måste fungera felfritt å vara lätt att sköta på en man under gungande hav å blåst som småspik. För snart två år sedan seglade jag en båt från trakterna av Klädesholmarna sydvart å runt upp till Oskarshamn. För sent upptäckte jag att löpande riggen var kass å svårskött. Samma med rodret. Som bla bröts sönder, rorklten. Samma för skotvinscharna släppte greppet . kuggarna nerslitna. Å seglen själv krånglade med lattor som fastnade om man inte höll exakt mitt i vindögat. Det andra som bara måste funka är motorn. Den skall starta å äre en utombordare så visst blire svårt i sjögång men den måste funka ändå. På den här båten jag pratar om fick vi byta motor å laga 3 ggr å det tog till slut knäcken på resan. I kombination med svårhanterlig rigg å segel å styrning samt krånglande motor å så för lite sömn å på det en släng av Corona så resan var jobbig å fick avbrytas i Oskarshamn tyvärr. Så jag säger igen du som skall köpa maxin, se till att riggen å löpnade funkar å segelsättning å revning likaså. Det skall gå lätt å inte krångla det minsta. Är man två ombord så underlättar det för då kan en styra medan man trixar med seglen.. Lanternor å överlevnadsdräkt å plotter å fan å så hans moster kan vi lämna därhän. Baggis i sammanhanget å utom skånekusten i syd samt Hanöbukten å så Laholmsbukten, förutom dem är det inomskärs hela vägen å gott om platser att kasta ankaret för natten. Å sov ordentligt. Det är nästan det viktigaste. För övrigt så är båten 6,8 m så enligt lagen räcker det med att visa vitt ljus, ficklampa, å hålla undan på natten. Om det sedan är bra är en annan sak. För övrigt så seglar 68:an väldigt bra, bättre än nästa storlek. Jag har transportseglat en sån från Oxelösund till Herrängen bara för att testa alla rykten. I skärgården går den bra. Till havs skall det vara långkölat. Den går som en jolle å man kan inte släppa rodret eller trimma så den håller kursen. Så skall man ner å slå en sjua i hinken måste man bräcka med focken å stoppa båten. För ni står la inte vid relingen å vattnar havet, nä, inte miljön men man vill inte bli upphittad med öppen gylf om ni förstår......
  9. Att gå runt å "tjöta" med utställarna å kanske hitta nått intressant är det viktigaste. Sen kan man ta på grejer å känna på dem å så , inte samma sak som att titta på en bild. Fast eg har jag bara handlat en viktig å bra sak. Fryspray mot fästingar. När den tog slut så kom jag på att jag har samma sak i hyllan för elektronik hemma. Så jag har använt den sedan å det funkar lika bra. Påfyllningsburken var alldeles för dyr. Kjell m Compani säljer mkt billigare. Det bästa är att träffa några vänner där men om bena inte orkar släpa runt i timmar har det fått vara. Summa..sumarum... inte mycket att mista så det blir som det blir, gråter ej.
  10. Vad skönt att det löste sig. Tack för bilden, det säger en del. Tänkte annars föreslå gassvets å skärbrännare, det hade jag gjort i så fall. Just nu skär jag ut ett ca 40 mm diam hål i ett rör, borrar massa små hål runt å sedan skärbrännaren å sist en roterande fil med tryckluft på hög varv. Fast klart, alla har inte sånt hemm ai kökslådan. Skulle nån ha en plasmaskärare från Lidl å vil sälja den eller å ser att de har till salu, snälla slå en pling snabbt t ll mig!
  11. Vad skönt att det löste sig. Tack för bilden, det säger en del. Tänkte annars föreslå gassvets å skärbrännare, det hade jag gjort i så fall. Just nu skör jag ut ett ca 40 mm diam hål i ett rör, borrar massa små hål runt å sedan skärbrännaren å sist en roterande fil med tryckluft på hög varv. Fast klart, alla har inte sånt hemm ai kökslådan. Skulle nån ha en plasmaskärare från Lidl å vil sälja den eller å ser att de har till salu, snälla slå en pling snabbt t ll mig!
  12. Hej Susi! Du kommer få massor med svar å en massa elektronik som alla är nödvändiga å måste å bra att ha. Själv tillhör jag de där som seglar å är ute å njuter av naturen å seglar aktivt å har koll med ögonen, stirrar inte på en skärm utan kollar var jag är. Nu pratar jag inte om ute på öppna haavet utan skärgården å i Mälaren. (Ligger vid egen brygga inte långt från Hjulsta bro) Så jag har ett batteri, alltså antalet ett. Å så har jag sjökort i laptopen med programmet OpenCPN. Laddar mobilen å så har jag lanternor som drar ström å slutligen diskvattenpumpen som tar ytterst lite ström, inget auto eller annat för övrigt . Däremot autopilot för rokulten, å den använder jag sällan, mest när jag går för motor. Du kan hitta kort till Open CPN här: https://opencpn.org/OpenCPN/info/chartsource.html Så... jag klarar mig med den lilla laddning som motorgången ger å har aldrig behövt gå till en brygga å ladda btteriet. Laddar vid min hemmabrygga å efter nån vecka ute har jag fortfarande full ström. Fast om jag skulle få batteritorsk kan jag alltid veva igång motorn, faktiskt. Navigation. Det bästa å nästan enda fördelen med GPS är att man får ett kryss på skärmen på sjökortet. Där är jag nu! Gamla GPS med bara siffror å sedan föra över till kortet var lite jobbigt å det slipper man. Anno dacumal. Sedan kan man göra en väldigt massa saker med "plottern". Det intressantaste är attt man kan spara vägen man seglat, som att se ett spår i vattnet så att säga. Å så Manöverbord knappen förstås. Resten är kosmetika å jag tycker det tar bort intresset från att vara ute i sittbeunnen å segla å se på naturen å allt som är runtikring å har koll på trafiken i smala sund å så. Stirra inte på elektroniken. Ekolod. Till havs när man närmar sig kusten äre bra att veta djupet likaså i smala rännor å sånt. Men eftersom man ser positionen på kortet, där har man vattendjupet, så finns det ingen större nytta med det anser jag. Enda gång det är roligt när djupet störtdyker å man har lämnat kusthyllan, kontinentalsockeln, å då beter sig båten å vågorna annorlunda. Markant skillnad utanför Spanien å Portugalkusten. I Mälaren äre lite lurt, det har du nog säkert upptäckt. Innnför 2meterskurvan markeras inga stenar men det är där de finns. En brant klippa, härligt att lägga till, där äre fullt med stenar som man måste kolla med ögat, där hjälper inte ekolodet just mycket. Sen äre inte västkust-sikt i Mälaren direkt så man får treva sig fram i de lägena. Vidare så är stenarna som små torn å inte flata sluttande hällar. Jag har själv en gång råkat förvandla båten till en "kompassnål", bara snurrade runt på en spetsig sten å hade svårt att komma loss. Ett 2cm bred å 1 cm djupt hål i blykölen efteråt visade hur det var. Har man inte mer förbrukning än detta så klarar du säkert med en en ganska liten solpanel, både till formatet å effekten. Blire mer elektronik å en massa strömförbrukare så går det åt en större. Nu kommer jag få kanske lite mothugg för jag är gammaldags å nära naturen å behöver linte alla finesser som de flesta inte vill vara utan. Som tex att se på TV när man är ute med båten...det kan man göra hemma. Vad skall man med båt till om man har det som i lägenheten? Önskar härlig seglarsommar. En Ruskig Prick.
  13. Äre inte snabb epoxi i fyllningen hos Käftis? (tandläkare) Härdningen startar med UV ljus. Sen kan de börja slipa ner överskottet efter bara en minut eller så.
  14. Ruskpricken

    GOD JUL

    Du skall då va rolig Georg, med cellsam humor, äsch gå å Åma dig. Å fängslande släktträdforskning om Ankismen. Jo jag tackar. Hur många nyårsglöggar var det där så sp(i)rit-ismen grönskar? Lärde mig en ramsa under studietiden om ellära anno dacumal. Ampere slog en Volt så han Watt liggandes å låg å Ohmade sig. Inget elakt alltså så ta det inte personligt Georg, bara lite ordlek å så att inleda året med. 😇 Båtar? Jo men det är övrigt snack...
  15. Det var nästan roligt det här å nytt år hare blitt mä. Go fortsättning på er å tråden. Bidrar med att vi kan ha elmotor i båten å då bire samma problem som med bilarna. Har för flera många år sedan föresalgit att dra elkabel mellan de röda resp gröna prickarna i skärgården. Leta gärna i gamla inlägg. ördelarna är jättemånga, särskilt ur myndigheternas syn. *För det första slipper man sjöräddningen för man vet var alla är, exaxt ppricken..ha...ha * Sedan så kan man ta ut båtskatt å kallar far-kost-nad. * Sedan slipper man kolla fyllekörning. Det är bara stänga av elen... * Å inga problem med folk som kör för fort. * Inga som kör vilse * Man slipper få in båtar på naturområden å skyddade platser å sånt. *Eldragningen kostar men det lägger vi vanliga taxan för underhåll av elnätet för alla har ju ändå båt eller hur? *Köbildning när alla skall hem på söndag kväll till Staden undvikes. Det finns fler fördelar men ni kan få klura lite själva. Visst ja, nä... jag har inte tagit för många Nyårsglöggar..... Fniss å skratt å ha det gott.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy