Gå till innehåll
torsdag 18 januari 2018

Ruskpricken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    332
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Ruskpricken senast vann den dag 16 Oktober 2016

Ruskpricken hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

48 Expert

1 följare

Om Ruskpricken

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

415 profilvisningar
  1. Helvetes jävla skit!

    Väldigt många "moderna" bilar har det så trångt så det går inte att få på en kedja. Det slår i antingen skärmen, bärarmen eller fjäderbenet. Sånt skall man kolla innan man köper. bättre kolla först än svära sen. Det finns andra typer av "kedjor" som är av wire, samt ytterliga fler modeller. Jag har kört mycket uppe i Nora Värmland på 70 talet med mycket snö. Det var ytterst sällan kedjan hjälpte eller behövdes. Men om jag skaffar dubbdäck till båten...kan jag då segla på is?
  2. Båten som krisberedskap

    El är nog mest sårbart. Specielt för stadsbor. Efter några dagar blir det upplopp.... Om jag skall välja båten eller huset kvittar för båten står på tomten. Bryggan 100 meter bort. Har vedspis å vedpanna å egen brunn samt en dieselgenerator på 15 kW 3~ Klarar cirkulationen rätt hyfsat utan el till pumpen. Å mat i matkällaren samt massor med egna grönsaker/rotfrukter å konserver i glasburk. Fotogenlamporna tre st alltid välfyllda. Men så bor jag på vischan. Men vi får la hoppas att det aldrig blir aktuellt varken för stadsbon eller vi lantisar eller för folk med segelbåt. Eller några alls någonstans. Det jag är mest orolig för är om idioten i N-Vietnam å idioten i US skall fixa till det å sedan urartar det. Då har vi en björn på halsen från öster å små snedögda människor, det går visst 5 av dem eller så på alla oss övriga. Då gäller det att klara sig med forn-teknik...hacka å spade å hink å brasa. Vem har kunskaperna idag? Huga. Dags att dra igång en segelregatta för världsfreden kanske?
  3. Kommer ni ihåg Göte och Folke?

    Ursäkta....vad är en skärstock?
  4. Snippa

    Ja, vafför inte? Föreslår härmed nya alias Canarifobica.
  5. Hur man gör större hål i skrovet.

    Hålsågar i stålplåt? Nja........... Tror nog att det måste bli Thallathas metod med massa små hål, typ diam 2.5 å sedan fila-fila-fila, eller köra med roterande fil el slipsten. Fast de brukar inte ta så värst bra så en vanlig halvrund fil blire nog å starka armmuskler. Har "fixat" ett antal hål i de diametrarna i 5 mm tjockt plåt när jag .....nåja.....jag vet av erfarenhet. Skärbrännaren gick sämts av allt jag provat. Fast jag har kunnat sätta upp plåtarna i pelarborrmaskin å det underlättade mycket.
  6. Skillnad Sunwind 26 vs Albin vega

    Tja...inte skulle jag byta. Seglat en Vega en ggr. Det räckte för att få känsla för båten å bedöma. Hon är som de säger. Gjorde samma resa med en Maxi77 av sama orsaker. 68-an seglar bättre. Behåll sunvinden å använd pengarna till löpande utgifter å segla mera. Eller byt till ngt större å bekvämare så ni inte växer ut båten på ett tag. Förliga vindar.
  7. Nattugglorna - vilka är vi

    Det trodde jag du förstod.
  8. vinsch handtag sitter fast

    Lite sidospår skadar väl inte å inget att oja sig över. Fosforsyra löser säkert alu-oxiden. Men mycket annat med! Så se upp. Hur gick det med vinschhandtaget?
  9. Knyta fendrar på mantåg eller.?

    Knuter i mantåget men alltid nära stöttan, passar bäst där. Annars så drar jag upp "snöret" till nått grabbräcke närmare fören så fendern kommer rätt. Ang själva mantåget. Det är jätteviktigt att det är så högt så det ligger ovanom knäna på en vuxen. annars risk för att knäcka knät baklänges vid ett fall. Snyggt el ej, man är taksam för både pulpit å mantåg när man måste fram på fördäck å det gungar rejält. Ang att knuta el plastbitar, själv är jag plastmotståndare, ådet är en onödig pryl dessutom. Va äre för fel att knuta? Det går lika fort. Plast åldras å spricker ofta. Men "snöre" så har jag olika längder å anpasar direkt höjden, även om en del plasthakar är ganska lätta att justera så föredrar jag linan. Sen kan vi tjafsa länge om hurdan knop man knyter med. Fråga Thallatha skall ni höra! Själv har jag ett inövat grepp med ett "nästan" dubbelt halvslag" fast jag lägger sista halvan dubbelt som "skosnöre". Bara rycka i tampen när man skall lossa fendern. Thallatas knop är lite knepigare att slå men sitter säkrare. Vill jag säkra min knop så hänger jag lösa tampen genom ögglan. Det har inte släppt nån gång hittills. Önskar härlig segelsommar.
  10. vinsch handtag sitter fast

    Häll i lite fotogen å låt det verka över natten. Sedan sätter du på lilla "knoppen" å försöker vrida, jucka lite fram å tillbaka. Dra inte i den smala splinsen med tång, då förstör du den. Håll emot själva trumman med nånting, (stor bamse rörtång med en trasa runt som skydd) å jucka även handtaget versus trumman. Det sitter nog fast lite även där.
  11. Nattugglorna - vilka är vi

    Ha..ha..ha...harru inte fattat det? Det är skönt att kliva upp till dukat frukostbord kära Thallatha.
  12. GOD JUL och GOTT NYTT ÅR

    .....självklart....jomenvisst... En RiktigtTrevlig God Jul på er först å främst till de man "känner", nåra av gamlingarna, Riktigt God Jul sedan till de som skrivit smart roligt å intressant. God Jul sen till alla nybörjare vilka jag önskar trevliga lärorika turer å slutligen till alla tramspellar å nät-troll önskar jag en Jul. Skämt åsidå...... God Jul på Er Alla. önskar en Ruskig Prick.
  13. Köpa Maxi 77 i GBG -> Ner till Portugal -> Sälja!

    Hej walidf! Jag har gjort den resan 2 ggr fast åt andra hållet. Det man behöver är ordentligt med sjökort å flera plotters/datorer som backup men inte iPad, dem äre bara skräp med å strular. Sen äre lämpligt med mer än bara översiktskort. Gärna över trakter där de hamnar är som man tänker besöka. Biscaya överdrivet. Överlevnadsdräkt? Nja, men bra regnkläder. Sen är autopilot ovärderligt. Men,...jag har transportseglat en maxi 77 en gång i Sverige just för att se om mina fördomar stämmer. Det gjorde de. Så jag skulle absolut inte ha en maxi att segla med över Biscaya. Det stampar å slår å har sig å ...rör sig så man kan bli åksjuk, förlåt, sjösjuk för mindre. Det är långköl som gäller eller båtar uppåt 13-15 meter, då kan man ha fenköl men man måste handstyra i så fall när vädret så bjuder. Å då kommer nästa grej. Man måste SOVA! Visst kan man segla över hela Atlanten i små konstiga saker men då skall man vara asket å lagd åt det hållet. Men först å främst, har du kollat om du kan sälja din Maxi där? Senaste seglatsen den vägen då var det en som bor norr om Gtbrg som köpte en segelbåt i Lissabon. Gissa varför? Billigare än här? Kan det va så? Min uppfattning är dessutom att de har roligare å trevligare båtar å utrustning än våra stereotypa saker här i Norden. Här kör alla "Volvo" om uttrycket å liknelsen tillåts. Ta du Compisen å kompisarna å utforska Norska kusten, å se upp för jag kanske ber att få haka på nån etapp. Lite för lång tid för mig att "ensam" segla upp till Tromsö å vända på en sommar. Det kan blir busigt väder nog ändå lite överallt. Ha det gott.
  14. Dagskostnad 2017.

    Det kan bli lite för personligt men lite uppgifter kan jag berätta om i mitt båtliv samt lite om bilar. Fingaln gick på 50 lakan. Jag betraktar det som att restvärdet är noll! Det är 11 år sedan. Så säg 4,5 lakan per år i värdeminskning. Sen mellan tummen å ...max 1500 per år i färg å slikt.Har endast "trafik"-försäkring å är nästan aldrig i nån marina å inga hamnavgifter. Så jag är uppe på ca 6000 max per år. Å antalet dagar ute? Jisses, det varierar från veckor till månader, senare åren mest veckor i olika omgångar. Men frågan är skall jag räkna in alla småturer runt öarna hemmavid? Men räknar jag i snitt 30 dagar så kommer jag ner till ca 200:- om segeldygn. Men då är båten helt avskriven. Sen vet ja inte, skall kostnaden för bryggan hemma räknas i båten? Den skulle jag ha annars ändå, å den används inte bara som båtförtöjning. Den hade jag innan jag köpte min första båt på den här adressen där jag bott i 39 år nu. Sen har vi en utgiftspost, arbetet. Alla dagar på vintern på isen med att byta stolpar till bryggan? All svetsjobb mm på motorn efter första vinterns köldsprickor? Trodde vattnet var helt tömt men det var "slam" kvar som frös, osv osv mm. Om jag inte jobbat på båten kunde jag ha jobbat med annat å dragit in pengar, men hade jag gjort det? Nä! Ang bilar. jag skriver fortfarande upp nästan allting, alla tankningar alla oljebyten. Men jag har slutat anteckna när jag fyller på nytt spolarvätska å när jag tvättar hemma å sånt. Jag har kvar alla mina journaler från min första bil. Det var1963. Den enda dagbok jag har. Å på senare år har jag ofta lämnat in bilen istället för att byta tex hjullager själv. Tröttnat på den sortens mek. Under mina 13 pendelår med exakt 4 mil dörr till dörr enkel resa har jag räknat ut att jag gjort slut på 24 däck, kört 2/3 dels väg till månen å haft på blinkers ett antal milj ggr samt växlat......ja....visst är det kul med journaler. Mest använder jag det till att kolla för nästa oljebyte å sånt. Å idag har jag fyllt på spolarvätska igen men det har jag inte antecknat, endast priset för inköp av T-vätskan. Det fanns en tid då jag låg under bilen på backen å svetsade avgasrör. Nu köper jag nytt eller lämnar bort, beroende på väder å årstid å humöret. Men jag kör inte så mycket heller, bara ca 2000 mil om året. Det fanns en tid när jag var uppe i ca 7000 mil/år, så ni får gärna kalla mig miljöbov. Jag är ju en Ruskig prick!
  15. Vinterförvaring med masten på

    Svinninge marina har jag sett båtar på land med masten kvar.
×