Jump to content
Sunday 29 March 2020

Ruskpricken

Medlemmar
  • Content Count

    502
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Ruskpricken last won the day on September 23 2018

Ruskpricken had the most liked content!

Community Reputation

86 Expert

1 Follower

About Ruskpricken

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

1,549 profile views
  1. Som sagt. på ett sätt är jag gammaldags för jag går inte efter en massa rutter å wayponts utan seglar dit jag vill å känner å ibland som det blåser. Navigerar med de två blå jag har ovanom näsan. Sen om jag avviker å närmar mig ev områden där jag kan kanske stöta på nått kollar jag en snabb blick på sjökortet. Det bästa är ju trots allt att navigatorn visar båtens position å då ser jag om det finns nått jag bör undvika. Så de gamla sjökorten duger alldeles förbannat utmärkt.I alla fall för mig. Den dag jag rammar ett grund som inte är med så får jag ta det. Hittills har jag varit närgången endast mot sådana stenar som jag faktiskt visste om å ändå seglade på! Inte nog med det, det har skett 2 ggr! Ena gången hemma runt hörnet!
  2. Hej bhemac! Å alla andra mä, t.Först nu har jag koimmit igen å kan svara på senate inlägget. Jo jag vet var "crosstrack" är, jag kallar det för avdrift. Vad jag menade var att när man kappseglar så vill man pricka väjningsmärket så nära som möjligt å man vill ha "raka spår" förutsatt att det går fortast med tanke på vinden. När man seglar över ett hav eller längre sträcka utomskärs så har det inte så stor betydelse. Min erfarenhet är som så att om jag skall tex ha en helt nordlig kusr å jag ser säg en fyr som ligger i 355 grader bäring så skall jag få den fyran att gå mer akterligt å när man är tvärs så blir bäringen 270 grader i det här exemplet. Om bäringen inte ändras jag då har jag styr västligt. Eller fått avdrift. Ett annat exempel, jag kommer ut från Arkösund kan jag vika av strax före Fällbådan å därifrån ser man Hävringe å från Hävringe ser man nästan Gustav Dahlen å därifrån ser jag Landsort, inte fyren men väl gmala lots-tornet, å kursen är förbi landsort till Nynäshamn. Man siktar naturligtvis inte på dessa landmärken men man ser hur bäringen förändras alteftersom. Sedan kan jag förlänga båtens kurs-långskepsslimje att antal sjömil på sjökortet i laptoppen. Då ser jag att jag hamnar lite fel åt endera hållet pga avdrift eller annat å kan finlira med -1/+1 knapparna på autopiloten lite. På natten är det ännu enklare för man ser fyrkaraktärerna. sistens jag var i dimma, eller tjocka som de "rättrogna" säger, var lite nordost om Mysingeholmen där jag hade nattankrat i en liten vik. Såg inte stränderna på 50m på morgonen å körde helt på laptoppen ända fram till självaste Dalarö skans i ca 3 knop där det lättade. Var rädd att ramma nån fiskare i en eka eller så. Gick för motor. Just nu hoppas jag att den här mjuka vintern fortsätter snart i en varm vår så jag kan komma ut å segla för det börjar kvida i "seglartarmen" Ha det gott alla.
  3. Viktskillnaden glas-plast är inte viktigt. Som dricksglas kör vi me de där lite bruna glasmuggarna. Duger bra till både kaffe å te å filmjölk å mjölkchocklad å vin mä. Fast alla håller int med kanske? Ddet rä ingen tyngd i frågan. Hittils har jag aldrig krossat porslin ombord, å jo, jag har gungat ordentligt då å då. Svall i hamn är värst !!!
  4. Kan bidra med förstahandsupplevelser, dvs av mig själv. Seglat 2 ggr från Medelhavet å en ggr på floden Rhone till Lyon samt lite kanaler i närheten av Amsterdam. Har gamla skepparexamen jag tog På Ka 5 i Härnösand. Sedan blå boken med kustskeppare samt kanalintyg. n nte en enda gång har någon myndighet elle annan varken på sjön eller ombord eller i hamn frågat efter annat än båtens ägare-papper å svensk flaggad, dvs såld till Sverige, köpepapper. Å detta frågade man efter endast i Cadiz efter hörnet runt Gibraltar samt i Chebourg i Frankrike. Däremot passet. Å i Cadiz lista på alla ombord, rädda för smuggelflyktingar kan tänka. En gång på natten blev vi stoppade av en helikopter öster om Amsterdam på väg mot Borkum. Anropades på VHF. Efter de identifierade oss flög de iväg. Det var allt. Trodde kansek vi var smugglare? Ingen frågade oss i Kielkanalen heller. Å inte käft brydde sig om oss när vi kom innanför svenskt vatten. Men, detta var EU länder å jag tror det finns folk som vaknat på fel sida å vill jävlas om inte för att tjäna en xtra slant så för stämplar man inte behöver. Så...mitt råd är att skaffa så mycket papper, sak samma vad som står på dem å med många stämplar så klarar du dig lättare "vid behov". Förrexten, har ni kommit iväg? Behöver gast nånstans därnere? Jag är billg i drift å tar gärna nattpass.
  5. Har varit borta från skrivandet ett tag å nu ser jag om mina inlägg. Får jag berätta att ni tror fel om mig om det här med teknik. Ni skulle bara veta vad jag håller på med med datorer å elektronik mm. Men jag är gammaldags såtillvida för jag vill trivas på sjön å uppleva å se mig i kring å ta intryck å NJUTA! Allt det teknikska är bara hjälpmedel å så kommer det att förbli åtminståne för mig. Jag har inget emot ankarspel heller. Underlättar för en trött rygg. Fast jag har inte fixat nån än. Å visst bhemac är det bra att hålla reda på crosstrac, men se jag kappseglar ej å vagabonderar fritt, går till den ö eller holme jag vill å kommer dit när jag kommer å tar vädret som det är. jJg "lever". Har inte bråttom. Senast jag hade autopiloten på var det mot X-klubbens boj på Björn samt Eggegrund å hade visuell sikte mot ön å styrde rätt in på bojarna. Autopiloten, jo det är så skönt att slippa krama rorkulten hela tiden. Å kan ta fram kameran å ta lite bilder å fixa lite fika. Bilder? Nä jag såg inga containrar varken ovan eller under vattnet. Å rammade inte heller X-klubbens boj, apropå ett annat inlägg jag kommenterade idag.😂 Ha skön seglatsommar.
  6. Jisses! Här sitter jag å ödar bort en lördag kväll med att läsa alla inläggen. Å så skall jag bidra. Är jag inte klok? Men först bara en liten reflektion. Ack så vanligt att det spårar ur å folk munhugges. Det kom in liten "jämförelse" om behov å uppfinningar å marknadsföring bara för att belysa delar av ett ev problem. Vad hände? Fortsatte man att fundera kring det ev problemet? Nä, hela tråden vände å det blev lite tjabbel om annat istället. Sedan kom lite "popcorn" men det tog inte skruv å sedan nu så kommer jag mä. Men jag tänker inte lägga mig i det hela utan bara berätta en självupplevd sak på stora havet som kallas Mälaren. Alltså den breda flytande ån som kommer från Köping å rinner ut i vad stockholmarna kallar slussen. En del rinner ut i Södertälje men det är ointressant. Huvudkommunen som gäller har jag hört. Nå till saken, inlandsisen lämnade kvar efter sig vad vi kallar rullstensåsar. I dessa trakter går de flesta i nord-syd å en del av dem går rakt genom Mälaren. Så fortsätter tex Enköpingsåsen ut i bla en holme som någon "jarl" l'är ha ha härjat där. En annan kallades för Horsgarn. En stenkast från min brygga. För ön är jämnad med marken. Okej, jämnad med vattnet då. Å där kommer jag in i bilden. Det fanns en massa grusbåtar med öppningsbar botten som fraktade bort gruset. När det hela tog slut rev man ställverket å krossverket å en del av pirarna samt dykdalbarna men lämnat kvar några förtöjningsbojar av modell KingSize. Stor som en container. Aha! En av dem var cirkelrund som en tub med diam på ca 2½ meter å ca 5 m lång. Det är den det handlar om. En annan var kvadratisk ca 3 m x 2m x 2m eller så. Den sjönk å hamnade 2 dm under ytan å låg kvar med en wire mot land el annat i ankarväg i botten. Tog många år innan den försvann. Men okej, risken att gå på den med båt var liten för den låg nära land. Den runda däremot.... Man tog bort den fyrkantiga å då hade den runda sjunkit å låg mitt i sundet mellan norra å södra Horsgarn öarna. Osynlig. Å blev kvar. Seglar ofta å gärna på nätterna å jag har gjort många små turer "runt hörnet" hemma på kvällar efter jobbet å mörka höstar. Att runda Horsgarn var ofta lagom lämpligt för lite sjökänska å fika el kvällsmat. Men att passera mellan öarna var alltid riskabelt för kölen skulle ha slagits loss om jag brakade i med 5 knop. Å kanske sänkt båten. Inget djupt hav å nära land men inte på önskelistan. Motorbåtarna kunde passera ganska bra å alla ekor med. Så det dröjde om jag mins rätt bortåt 10 år innan "containern" försvann efter man avvecklade hela grustaget. Idag är ön en ogenomtränglig djungel av sly. En liten badplast på norr är allt som är kvar. T.o.m dykdalbarna har ruttnat bort å de som är kvar är livsfarliga. Man behöver alltså inte vara rädd för att krocka med en container på haven, det går bra i Mälaren, Fel, det gick bra i Mälaren.
  7. Mattop å krum... på masthead. Tja peter_K på min Fngal med masthead har jag ca 1½ cm spel att flytta fram mastfoten. iIdet läget fram så blir förstaget aningen för lång å jag böjer toppen med akterstaget. Å se på fan, be mig inte förklara, men hon seglar bättre då. Däremot blir jag lite förvånad över Medoch13 's uttalande om segel för Mälaren å Västkusten å Östersjön för samma båt. Så j...a kan det la inte skilja? Mälaren- hög mast å stor yta upptill kan jag köpa men här talar vi om samma mast. Borde inte skillnader för vindstyrkor vara större? Hur har han tänkt? Medoch13 hur menar du?
  8. Förlåt en gammal prick att lägga sig. Men du käre sy_Alice, var det inte segla du ville? Å du vill lära dig navigera. leva å njuta av seglatsen åvara säker ?. Eller vill du fraktas medans du kollar tusen å en instrument å vet inte ett smack medan landskapet glider förbi. Hur rör sig vågorna kring det där undervattensgrundet/stenen som är en fluglort på skärmen? Ser det där ut som den viken på kortet? Mitt förslag är att du skaffar/lånar en laptop eller en "padda" med "aj sejl" i. Sedan går du ut i bra väder med lite vind å seglar. Tar fram sjökort, papper eller skärm, å titta å jämför det du ser på riktigt med vad kortet visar. Titta mest på det riktiga! Lär dig se skillnaderna så du kan tolka vad kortet egentligen menar å jämför med verkligheten. Öva detta å ha blicken framför dig å passa på å njut av det seglatsen bjuder på å dert du ser, vågor å himmel å fåglar å andra båtar för den delen ej att glömma. Sen efter en tid, säsong, så vet du själv vad du vill ha å skaffar de grejerna då. Gör inte samma fel som många som "blivit med båt" å skall ha tusen saker för alla andra har det. Det nästan å framförallt bästa med digital sjökort är att du har en prick på skärmen som visar var du är. Men det är inte helt 100% å du måste veta nästan lika säkert men utan digitalt sjökort veta hela tiden var du är. När det är uppövat, ja då är det super kul å barnlek att navigera med "apparaterna" Men då kan du ju redan å grejorna blir ett suvärent hjälp men det är du som "kör" Hängde du med på min filosofi? Det är seglandet som är det roliga å inte pryltittandet. Nu kommer jag förmodligen få lite mothugg å få på käften men det tar jag med ro.... Ha en skön seglats sommar..
  9. Jaha, så var vi då där igen, visserbesser eller ej.....hmm...... åsså lägger jag mig åsså i det hela. Jo, det är helt rätt det där med nord drar syd åtvärtom så magnetiska nord ligger i syd osv. Men vänta, det finns ingen nord eller syd. Det finns två poler. Amen That ´ s it. Öster å väster fanns långt före kompasser å sen likaså med nord å syd som begrepp. Senhkade man en kompass å man målade den ände på nålen som pekade mot norr med avvikande färg å kallade den änden för nord som magnet, så följaktligen måste magneten i jorden där borta vara en magnetisk syd? Tja. Sedan kom dansken Öhrsted med sina elmagneter å han höll en magnet/kompassnål mot å var tvungen att ge polerna namn, A å B funkar inte. Satte dit den rödmålade kompassnålen å så kallar man sedan dess poler som man gör. Så alla ni har ju svarat rätt om syd ligger i nord osv . men själva beteckningar kom alltså till pga rönen från elmagneterna. Då var redan kompassnålens "nord" ända markerad . Somliga minns kanske även "högerhandsregeln". Man kramar om högerhanden runt magnetspolen med fingrarna i strömmens riktning. Då pekar tummen mot nordpolen på elmagneten. Då är alltså det här med nord redan härledd från kompassnålens märkning. Så nu visser ni besser, åtminståne jag.... 😁 Brevduvor? Man har även observerat att de lata rackarna i England följer inte alls sina järnoxidhjärnor, bra sagt omde kan å sedan viker av. Fråga dem varför. Lata? Slipper tänka, bara sätta på autopiloten? Som somliga selgare med GPS å prickar rätt på grundet som waypont? 😉
  10. Ojoj...min kikare fick sig en smäll, säger inte av vem, det var ju inte ombord på min båt...... Nåväl,. ett av prismorna hade släppt. Fick efter mycket om å men tag på en instrumenmakare av rätta sorten som pensionerat sig men åtog sig jobbet. Det blev bra. Å kostade inte så mycket. Tills jag fick se året därpå en ny med kompass som i min för samma pris som reparationen. Suck. Okej jag hade en Van der Helden nånting med bra optik. Den billiga på Båtmässan var av sämre kvalilet. Fast nog äre självaste att det kostar så mycket. Som när vi skulle skicka en schal till ett barnbarn i present. Schalen 20:- portot runt 30+. Suck igen. Fast det hör inte hit, fel tråd. Förlåt. Jag är ju en Ruskig prick. Jo, jag har kvar kikaren å den fungerar bra än.
  11. Gör som jag, har både hängslen å livrem. Istället för dirk använder du storfallet i hamnen om nu linan räcker. Sedan tar du ett linlås i akterstaget å håller bomnocken stilla med en kort stropp med en karbinhake bara. Fast jag har en "riktig" dirk åsså. Å där har jag ett hemmagjort knep. Dirken är så pass slack så det går att segla. När jag sedan skall hålla upp bommen så lindar jag runt linan 3-4 varv på knapen, det räcker. Behöver aldrig lossa linan från knapen då.
  12. Intressant fråga Peter_K Har själv samma fundering trots jag inte hissat spinnen på flera år. Använt den mest för att spira ut genuan på slör/läns. Såg en lösning jag tänkte prova på min Fingal. Spinbommen sitter på en skena på framkant mast å kan hissas upp ca 1 m. Å sänkas förstås. Man har kvar änden på spinnbommen i öglan på skenan men sänker det ner så lågt det går. Sedan har man en extra lina å ett block högre upp än bommen är lång. Kanske vid spridarna? Så hissar man helt fräckt upp bommen så den blir parallell med masten. Borta! Enda problemet är att den kommer inte helt nära å måste hållas kvar dikt mot masten av något/nånting. På den båt jag såg minns jag inte hur de hade löst det. För högt upp för ett kardborreband, annars vorre det enkelt. Men då har jag tipsat om en ½ lösning. Lycka till med resten. Kommer jag på nått så hör jag av mig. God fortsättning på Nya Året förrexten alla! En Ruskig prick.
  13. På det viset. Lik dig? Trevligt med glada människor å tummen upp. Har massor med ek. , har en del ek-saker i badrummet. Fernisssade å "vackra" Å har ek att jobba med, bygga av, men göra nya ramar i ek ....tillbaks till ruta ett.. Jag avslutar tråden för min del grabbar å avvaktar humöret på andra sidan mörkret. Vem vet, jag tar kanske till skrapan trots allt.😯
  14. Va bra. Haru nån bild hur den skruvas mot handtaget på kulventilen?
  15. Tack alla som svarat. Får se hur det blir framåt vårkanten om humöret vänder å listerna får sig en skrapa eller en resa till Kuntze å köper gummilist. Ha det gott alla. Ruskiga pricken
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy