Jump to content
Saturday 21 September 2019

Ruskpricken

Medlemmar
  • Content Count

    482
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Ruskpricken last won the day on September 23 2018

Ruskpricken had the most liked content!

Community Reputation

81 Expert

1 Follower

About Ruskpricken

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

1,271 profile views
  1. Å en annan har bly å inga kölbultar å inplastat. Allt bara fel enligt många. Konstigt, för jag har inte haft nått fel el. problem. Det sitter ett extra tjockt lager med plast å glasfiber där man har närkontakt med undervattensgraniten. Så det finns marginaler att slita på utan att den spricker mot berget å det kommer inte in vatten som skall torkas om man nu vill lägga på ett extra slitlager igen. Å förlåt mig alla fantaster å förståsigpåare mfl. Jag brukar ibland ankara utan ankare genom att köra fram å tillbaka å gräva mig ett spår in mot sandstranden å sedan kunna vada i land. Reporna som blir gör att jag tappar fart, sådär kanske 0,oooo1 knop månn tro? å det blir ränder i beväxtningsfärgen. Usch på mig då. Men det är praktiskt att kunna göra så å eftersom jag inte brukar spegla mig i lacket när hon står på land så stör det mig inte. Men så är jag en ruskig prick. 😀
  2. Eggegrund? Båten var gul å destinationen Härnösand? Ang Ägnö. När kom den där krokodilskylten upp? Var där senast 1985 tror jag. Seglade förbi söder om den in mot Baggen sommaren, sep 2017.
  3. Bah...det ni skriver är småsaker folk! Lite prylar å sånt... Men tala om för mig hur man kan tappa bort å inte hitta sin maskin för att slipa kedjan på motorsågen. Bara själva motorn är ju ca 10 cm i diam å ca 15 cm lång, sedan kommer riggen å fästet/hållaren för kedjan mm. Det är en stor grej å inget man stoppar i fickan å nu har jag letat i överallt i en vecka å det är lögn att hitta den. Seawolf, du som är proffs...kom hit å hitta den för mig! 😟 PS. Satte på en ny kedja å kapat ca 1m3 björkved, fast mått, idag. Kedjan fortfarande vass, men var är slipmaskinen?
  4. Okej, här kommer det mera i korthet. Några fransmän, vilka annars, hittade på denna skapelse. En form av katamaran. Delbart i två med medar under. Hon kan segla i vanligt vatten, segla på snö å is. Trailebar, två man plockar isär på en ½ timma. Båten har seglats från nånstans i labrador å sedan Nordvest pasagen i ner i Beringssund å Alaska. Besättningen byttes allteftersom. De passade på å höö föredrag å info i olika hamnar å träffade eskimobarn som undervisades osv mm. Samt lite forskning å sånt på köpet. Bilden är arrangerat, de körde upp båten på trailer. Bif en bild till. Sedan får ni söka på Babouch. https://sites.google.com/site/educnature/babouche-the-arctic-catamaran Väckte det mersmak? Har testat åsså sk DN isjakt i min ungdom, dvs när jag var bara 40-50. Helskotta vad kul det är men livsfarligt. Mälarisen var inte riktigt säker den gången jag fick vara med. Det var en "oldboy" närmare 80 bast som byggde sig en å ställde upp å vann i sin klass. Bodde i Strängnäs. Det var grejer det.
  5. Jaha... å engelskans "brace" då, som används som konsol för delar av riggen, vi talar om segelfartyg då. Skall det uttalas bräjs? Eller brejs? Eller blire riggkonsol på svenska?
  6. Trevlig tråd detta. Vad sägs om denna segling? Båten heter Babuch. Återkommer med mera vid intresse.
  7. Hej du "lysande" Fidra! Celesta! Av en slump hamnade jag här för Toaen nämde nått om just Storfidran precis just nu. Jo, seddu, jag har en Fingal, en av de sista som gjordes. Å där har förra ägaren rivit nästan all inredning. O nu det roliga, det jag tänker bygga, om orken räcker, är nått som liknar just det du visar på bilden. Vafför? Jo, det är väldigt "space"-igt men totalt obekvämt att sitta, man måste ha en drös med kuddar bakom ryggen å man slår i nacken hela tiden i sargen/kanten mellan däcket å ruffväggen. Så mitt förslag är att bygg inte om eller ta inte bort. Ang ev farhågor vad gäller själva hållfastheten. Det har ingen som helst betydelse. Jag sågade bort en tvärstagning som kallas "bridgedäck" för att lättare kliva ner från däck till kajutan. Mätte först tvärsöver med båten i vattnet. Sågade bort å nu kommer hon att kippa ut som en sko på land tänkte jag. Mätte på land Skiljde bara ett par millimeter!! Mätte sedan i vattnet igen å det stannade vid de där 2 millimetrarna. Det som kan hända är att ditt däck ev svajar mer om du tar bort "skåpen" Då kan du limma en förstärkning på undersidan ungefär som en linjal på högkant, på undersidan dåcket. Ha en skön seglarsommar.
  8. Anknyter till Ikea lite. I många år fanns "bara" butiken vid Kungens kurva i Huvudkommunen. Det var postorder som gällde. Sedan började de tjäna pengar på "mer"försäljning när de tvingade runt kunden i fållor i varuhusen som växte uppsom svampar. Sen kom Jula med postorder i Skara å vips hade man varuhus i Gallerian i samma Huvudkommun å nu finns de i nästan varje buske de med. Samma för Temat. För mig är det ingen skillnad på postorder å internet handel. Samma sak. Nytt namn. Å för mig är det oftast så att lilla butiken har inte den där lilla skruven jag behöver. Å inte de stora drakarnas butiker heller. De säljer bara sånt som går att sälja pallvis, "en masse". Så jag gynnar lilla butiken hemma å missbrukar denm sällan för att klämma på varorna å sedan köpa över nätet. Det jag köper allra mest är elektronic. Då finns det inte många alternativ. En i Malmö å en i småland å sedan Draken Elfa som inte vill ha småkunder å slutligen Kjell med sin Compani å som åsså skurit ner på lagret å varianter å säljer helst mass-varor å vill ha in kunden i butiken, så de likson Jula har slutat med priser i katalogen men än så länge finns katalogen kvar. Ikeas vet jag inte för jag handlar ytterst sällan där. Så nu har jag berättat om mina moraliksa betänkligheter det där med internet köp. Fast om jag trots allt skall köpa ett ankarspel så lär det bli utomlands å troligtvis England, får skynda mig före Brexit. Vad jag har sett hittils utomlands att de har många fer varianter å lösninga å andra detaljer på båt-saker. Vi har bara en vantskruv här, H...fors... som med lås från Assa bassa...inga namn allt stereotyp..... God fortsättning förrexten å hoppas på å önskar bra seglatser för alla. 😉
  9. Ruskpricken

    God Jul

    Trodde å lärde mig en gång att när man färdas på sjön så seglar man även om man går för motor. Får la förtydliga för motorbåtsägarna å somliga andra då: God Jul å härlig seglats kommande sommar.
  10. Har nog frågat tidigare. Jag har 5 sidor med notifieringar å jag vill rensa dem. Hur gör man? Jag har lyckats ställa in så jag inte får flera men jag vill radera de gamla. Tackar, Ruskpricken
  11. Ruskpricken

    God Jul

    Hej alla Seglare... Skulle bara önska God Jul å Gott Nytt År å önskar alla får en härlig seglats kommande sommar. Ruskiga Pricken.
  12. Kom att tänka på när vi köpte våran Nissan fanns det ingen farthållare, upptäkte det efter köpet. Så jag införskaffade ett å monterade. Det var då jag upptäckte att det finns ingen "gasvajer". Det sitter en potentiometer på gaspedalen å en elkabel. Sedan dess håller jag tummarna hårt så det inte skall bli glapp å slitage i den givaren. I så fall kan jag kanske få återkomma å köpa ditt fynd Georg, om det nu skulle passa. 😀 Å förutsatt att din "Geometer" vissar rätt värde. 😀 Tror att själva banan är keramisk om det skall hålla över tid. Vet hur det har gått med Pot. i tex stereon å likn. De ger dessutom störljud. Lägg ut den på försäljning vettja. Borde finnas folk som behöver just den. Köp inte dyra Julklappar, bättre att ge en ....fysiskt... ❤️
  13. Ruskpricken

    Hybriddrift

    Intressant läsning. Som sagt. Sätta snurra på biltaket som laddar batteriet medan man kör... det har faktiskt en politiker föreslagit på fullt allvar i riksdagen. Tyvärr har jag slarvat YouTube kopian. Men tänk då följande. En liten lastbil med lyftflak-baklucka, sån där som fäller ner bakgaveln å det blir till en last-hiss. Den lyfter å lastar ut å lastar på vid butikerna hela dagen med hydraul å pumpen drivs av en 12 V batteri i bilen å bilen står inte alltid på tomgång å laddar. Skulle man köra hissen med elmotor skulle batteriet inte räcka ens ett par lyft. Så varifrån kom den extra "gratis" energin? Problemet är lättare att reda ut om man inte blandar ihop kraft å energimängd. Stora eltruckar är en helt annan sak för de laddas på nätterna. Tillbaks till båtar. Har funderat att utöka batterierna å kunna köra på dem med en elmotor i hamnar å andra korta sträckor men starta dieseln vid längre sträckor. Sedan laddar man då batterierna. Men hallå. Vad vinner jag? Inget. Men kostar på en elmotor å flera batterier. Kan ju lika gärna köra de korta sträckorna åsså på dieseln å slipper bygget. Så jag har lämnat tanken.
  14. Alltså,... det står inte varför man inte kan gå på bio. Det står inte i texten. Att det heter filmstaden har ingen koppling till att inte gå på bio. Vederbörande har inte sagt orsaken till varför han inte kan gå på bio. Att att man skall dö å slipper gula faran har ingen koppling till bioägaren å gula farn är inte definierad. Eftersom det handlar om död kan det lika gärna vara "yellow fever" eller något annat som avsågs. Så all insinuation om ett ev rasistiskt uttalande får stå för den som påstår det. Det finns inget sådant i texten. Mackey friskrives härmed. Vad han sedan menade förstår vi alla men det är inte det frågan gällde. Han är frikänd. 😌
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy