-
Content Count
713 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
5
Ruskpricken last won the day on November 12 2022
Ruskpricken had the most liked content!
Community Reputation
161 ExpertAbout Ruskpricken
-
Rank
Flottiljamiral
-
Hallåj,,, Är inte så ofta här numera, svar kan dröja.... Jo men visst "kmz". Om det var du vet jag ej men för nått år sedan fick jag bilder med sjöjungfrun. Dock inga dekaler. Någon skulle skicka dem till mig men det kom aldrig nåra. Å visst seglar jag Fin-Gal. Så se upp sommaren -23, ser ni en galning därute kan det va jag. Säkraste platsen att hitta mig är mellan Grisslehamn å St-Anna å bakom en ö i lä för ankar. Leta inte i marinorna. Söker för övrig ev gast el micro escader till det sk IMM mötet i Norge 2024. Nån som är intresserad segla runt dit upp en bit norr om Sandefjord mot Oslofjorden? Jo åsså bor jag nära Hjulsta bro som Peter_K vänligen visade på kartan ovan. Han prickade inte in min brygga, tackar!, nått får ni göra själva... som tur är stämmer inte kortet med verkligheten.
-
Hej på dig Zurdu! Sommaren 22 var min båt på land. Men nu 23 skall hon i. Min brygga ligger i Mälaren inte långt från Hjulsta bro. Brukar gå ut genom Södertälje å sen ta en repa mot Blidö/Norrtälje eller ner till St Anna, eller båda. Seglaar oftast solo å lägger till i lä bakom nån ö om jag blir trött. Har inga bestämda mål å vagabonderar mest. Så visst kan det va kul att ha lite sällskap då å då om det passar. Min almanacka sträcker sig längre än 61 år men det är inget hinder, har seglat hem andras båtar från Medelhavet å hela Sverige runt. Dock ej norr om Övik. Har en Fingal, en av de senaste modellerna. Vill du veta mer så ta kontakt via pers. meddel här. ha det gott önskar en Ruskig prick..
-
Hjälper nog inte trådskaparen om jag säger att man kan göra jobbet själv. Inte svårt men tidsödande! Köpte en hel bunt 6 mm tjockt teakfaner å så mallade jag med kartong, tejp å sax en liten 5 cm bred å dryga metern långa remsor i taget. Sågade i bandsågen å sedan finputsade med en liten mini handhyvel. Slipade plyfadäcket så färgen kom bort. Primade å sedan tog jag vanlig lamineringsepoxi. Blandade bara så det räckte till en remsa i taget. Höll ned faneret i epoxin med tyngder. Inte svårt men tidsödande. Sist så lade jag svart bytulgummi nåten, bara för syns skull. Det däcket var ju tätt innan men nu blev det extra tätt. Varje vår "smetade" jag på koktlinolja å 50% balsamterpentin å gjorde inget annat i den vägen. Det var bra i många år även när jag sålde båten. Fast idag med respekt för min "ålder" skulle jag inte göra om jobbet. Knäna tar stryk av allt niga kuta runt. Men det lönar sig som sagt.
-
Åhå.....men då så..... Så om man har hörapparat kan man ta ut den ena å stänga av ljudet på den andra? Skall testa det i sommar. Har nämligen nyligen fått hörapparat. Så nu vet ni det om mig. Annars har jag skrivit tidigare i en annan likn tråd om min typ av sjösjuka. Första dan ingenting. Andra dagen på eftemiddan mot kvällningen, ropar på Ulrik. Sen äre över för resten av säsongen. Nu pratar jag om ute i ytterskärgården å ombord hela tiden. Har jag fått sjöbenen i hemmavattnen redan innan så blire inget alls. X2000 däremot...fy fabian. Men flyga över Atlanten går alldels utmärkt å även i en liten Cessna på hemmaplan för sightseeing. Fallande lövet samt den sk " vikning" är jättekul utan behov av påse. Men se åka bil som passagerare, nä, det är kört! Antar att "pyskålågin" har en viss inverkan. Käka päron funkar för mig i bil.
-
Har inte läst genom alla inlägg så förlåt om det blir repris. Men man skall lägga en slant under masten. Absolut. De somrar jag inte gjort det var det skitväder. Det funkar även om man inte tror på det. Kopplar på en historia om Edison. Han hade en hästsko ovanom dörren till boden. Folk sade åt honom att ni som är upplyst tror väl inte på sånt? Då svarade Eddison: jag har hört att det funkar även om man inte tror på det. Kopparslanten/historien kommer nog från tiden med träskeppen. Det miskade risken för röta i masten för det var ju alltid slagvatten nere i hålskeppet där masten stod på kölen, eller mastfisken som det hette. Som sagt, jag tror inte på slanten men har en "guldtia" där för säkerhets skull....😉
-
Skall vi sätta upp en skrytlista har du tänkt? För det är som du säger erfarenhet å omdöme kan inte sättas på papper. För se, jag har Skepparexamen från KA5 i Härnösand. Den har man översatt idag till Kustskeppare. Sen har jag ett kanalintyg som ingen har nånsin efterfrågat i EU. Jag har inte VHF papper men har använt det när det funnits i båtar. Jag har inte papper på mörkersegling men har suttit till rors många nätter i Engelska kanalen å andra ställen. Nattseglar gärna faktiskt. Ingen mekanik- intyg men född med en skiftnyckel å Voltmätare i handen. Seglat hem från Medelhavet ett antal ggr samt hela Sveriges kust å till Norge å Tyskland, Holland, Frankrike osv. Men har inget papper på det. Varför vill du veta vilka papper folk har? För jag har just inga. Å så äre nog för väldigt många av oss som seglat sedan barnsben. Roligast på kursen? Hmm...Det var när vid provet för kanalintyg kom en fråga om en undervattens betongkaj längs med stranden i Koble på floden Rhen. För se läraren kunde inte det å vi hittade inget som helst svar på det någonstans i litteraturen så de strök frågan helt resolut. Hur många kommer segla nära den gamla betongbryggakanten en decimeter under vattnet i Koble? Jag bara undrar. De lär ha märkt ut det alltså. Färdig skrytet....😇 Å Go Jul å skön segelsommar.
-
Attans åsså... du hann före Mackey.... men jag får önska God Jul jag mä som vanligt. En Ruskig typ
-
Hå hå ja ja..... Intressant läsning. Tryckte visst på rätt knapp med mitt inlägg. Skönt att konstatera att åtminstone av de som svarat inte många som tar elektroniken för givet å enbart litar på det. Bara lite om GPS i stan, nä, jag har en konstig "brevduva" mellan öronen å hittar överallt. Ibland kikar jag på en karta före resan å sedan har jag memorerat det hela. Gör faktiskt nästan lika med sjökortet å plottern. Ang batteritorsk eller elfel. Nja....ni får tycka vad ni vill men risken för det är minimal. Jag har bara ett batteri å det för att slippa veva igång motorn å så för lanternorna när det blir mörkt. Klarar mig väldigt bra utan ström annars. När jag seglar själv i ytterskärgården har jag laptoppen på å kör med OpenCPN. För se grunden är svåra att se på ett papeprskort. Å det viktigaste av allt, jag hara alltid örnkoll på var jag är hela tiden så blire fel så sitter jag inte i sjön, bara "på" sjön....fniss.😉 Nyfiken på flera komentarer.
-
Intressant att så många svarat. Det där med att man ser "annat" i papperskotr när man planerar stämmer ju å att om man lärt sig med det så blir det viktigaste med plottern att få pilen, här är jag å nosen pekar dit. En viktig inlärning är, såg det tydligt när min fru lärde sig segla å navigera, att förstå å tyda det som kortet visar med verkliiheten å läsa av "terrängen" så att säga. h<ur mycket missar man aav det om man bara kör efter digitalt å blivit med båt? Bara funderar. Sedan är det ju ovärderligt när man som jag seglat flera ggr på Engelska kanalen å nattsegling. På senaste resan kunde en av personerna ombord inte segla på natten alls så jag hade i princip alla pass från Brest till Kiel. Varje natt från ca 22 tiden till framåt 04oo. Det var jobbig!! Då var digitala kortet en välsignelse. Det jag tyckte mig märka , å anledningen till tråden, är att många alltså "kör bil" på vattnet mellan A å B å har ingen sjövana å stirrar blint på navigatorn/skärmen. Kanske är det bara under en övergångstid. Sedan blir de vana eller slutar vara på sjön. Tiden får utvisa. Ais däremot, skulle jag vara ute mer så skulle jag nog skaffa en som även sänder min position å kurs. Men numera äre mest kustsegling i ytterskärgårn så det är inte viktigt.
-
Fick en beskrivning så sent som idag om det/den frigolit man har som markskiva under betonggrund. Den skall inte smula å är kompakt å" uger inte vatten. Skulle ev kunna ha det under en fyrkantig skiva av byggplyfa å så en ram runt-. Tål att tänka på å räkna på pris.
-
En provocerande rubrik. Tänkte bara snacka lite över hur det har blivt med "navigation" idag. Som jag fattar det så handlar tråden numera nästan enbart om de olika "plotters" för å nackdelar å anslutande instrument mm. Får en känsla av att folk navigerar inte längre. De kollar in plats A å plats B å lägger ev en waypoiint osv å sen stirrar de på skärmen å "kör". Men är man närvarande då? Eller har man slutat segla å är bara intresserad av att komma till den där viken före alla andra å få en bra ankarplats för natten? Eller så är jag gammaldags å tillhör ett utdöende släkte. För jag kan tänka mig att om väder å vind eller annat ändras, bara en tanke dyker upp, så går jag till nått helt annat ställe än tänkt. Blire bus-väder el om jag är trött går jag bara in första bästa ö i lä å kastar ankar. Jag har hela tiden koll på var jag är å tittar på skärmen bara för att undvika ev grund jag inte observerar med ögonen, för se jag tittar på havet å vågorna å landskapet i den mån man är nära, förtoningar å fåglar å allt annat. Skärmen är bara till för att jag får en "exakt" plats på kortet- där är jag nu, å så kan jag själv se å bedöma hur jag skall ev snirkla mig fram dit jag tänkte mig. Det är sällan det kommer frågor å tankar "om jag skall från A til B å så är det där gattet kanske lite smalt å så om djupet....osv.", hänger ni med hur jag menar? Det tycks för mig som om folk bara vill fram, inte segla. Kör bil på vatten med köl å ev flaggstång å en vit motor som är tyst men dyr. Är jag siste mannen på plan? Som tycker så här? Eller har det ändrats pg tekniken å att folk "blivit" med båt? Själv har jag seglat sen ca 10 års ålder å på riktigt sedan jag var ca 16. Lärde mig på en skärgårds 30:a med namnet Zorra i västra Mälaren. Nu är jag nästan 80 m över vattnet men tycker likadant. Lite att själva seglatsen är målet å navigatorn är ingen gud utan ett hjälpmedel, med stora fördelar utöver vanliga kortet. Skall användas men inte styra mig å bestämma över mig. Upplevelsen är det primära. Säger en Ruskig Prick. Kanske inte sååå ruskig ändå? 😉
-
Jo, plasttunnor skulle va bra. Tror dock att det blir för "djupt".Tänker på när jag skall gå in nära mot stranden. Att vada i knädjupt är nästan uteslutet då man sjunker till anklarna i dyn, dybotten. då äre nog bättre med bara 20 cm tjocka frioglitklumpar å så lägga en skydddande plyfa unde dem som skavskydd. men då kan man kanske likagärna göra en hel botten av samma skiva å så luftätt så spar man in frigoliten. Tja...
-
Nu var det en "öppen" snipa för motor om jag fattat rätt? Under 7 meter å 7 knop. Sätt en runtlysande lampa på en hög pinne nånstans stoppa den kanske genom ett hål i sitt-toften så är det klart. Jag hade en gång i tiden en liten segelbåt under 7 m å 7 knop å hissade en fotogenlampa i förstaget. Polisen kom under Essingebron men de tvärvände o drog iväg när de kom när nog för att "upptäcka" fotogenlampan. Å för övrigt hade jag ingen batteri ens, bara en liten aktersnurra utan ström. Inte för jag vet var du är med båten men tror inte KBV har tid att jaga din snipa. Eller så äre tvärtom, de jagar de små men släpper stora bovarna?
-
Tack förtipset om pomtoner. Tror det blir enklast å billigast med en luftät låda av byggplyfa å så epoximåla utvändigt.
-
Hej! Sk PTFE fett. Det är nån poly-tetra-flour-eten nånting. Vattenavstötande å hal/glatt som teflon. Jag köpte en speciell liten minispruta som jag laddade med det fettet. Har långa rör med smörjnippel å så klämmer jag i ett drag varje säsong.