Jump to content
Monday 28 November 2022

Ruskpricken

Medlemmar
  • Content Count

    706
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Ruskpricken last won the day on November 12

Ruskpricken had the most liked content!

Community Reputation

157 Expert

1 Follower

About Ruskpricken

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

3,431 profile views
  1. Hå hå ja ja..... Intressant läsning. Tryckte visst på rätt knapp med mitt inlägg. Skönt att konstatera att åtminstone av de som svarat inte många som tar elektroniken för givet å enbart litar på det. Bara lite om GPS i stan, nä, jag har en konstig "brevduva" mellan öronen å hittar överallt. Ibland kikar jag på en karta före resan å sedan har jag memorerat det hela. Gör faktiskt nästan lika med sjökortet å plottern. Ang batteritorsk eller elfel. Nja....ni får tycka vad ni vill men risken för det är minimal. Jag har bara ett batteri å det för att slippa veva igång motorn å så för lanternorna när det blir mörkt. Klarar mig väldigt bra utan ström annars. När jag seglar själv i ytterskärgården har jag laptoppen på å kör med OpenCPN. För se grunden är svåra att se på ett papeprskort. Å det viktigaste av allt, jag hara alltid örnkoll på var jag är hela tiden så blire fel så sitter jag inte i sjön, bara "på" sjön....fniss.😉 Nyfiken på flera komentarer.
  2. Intressant att så många svarat. Det där med att man ser "annat" i papperskotr när man planerar stämmer ju å att om man lärt sig med det så blir det viktigaste med plottern att få pilen, här är jag å nosen pekar dit. En viktig inlärning är, såg det tydligt när min fru lärde sig segla å navigera, att förstå å tyda det som kortet visar med verkliiheten å läsa av "terrängen" så att säga. h<ur mycket missar man aav det om man bara kör efter digitalt å blivit med båt? Bara funderar. Sedan är det ju ovärderligt när man som jag seglat flera ggr på Engelska kanalen å nattsegling. På senaste resan kunde en av personerna ombord inte segla på natten alls så jag hade i princip alla pass från Brest till Kiel. Varje natt från ca 22 tiden till framåt 04oo. Det var jobbig!! Då var digitala kortet en välsignelse. Det jag tyckte mig märka , å anledningen till tråden, är att många alltså "kör bil" på vattnet mellan A å B å har ingen sjövana å stirrar blint på navigatorn/skärmen. Kanske är det bara under en övergångstid. Sedan blir de vana eller slutar vara på sjön. Tiden får utvisa. Ais däremot, skulle jag vara ute mer så skulle jag nog skaffa en som även sänder min position å kurs. Men numera äre mest kustsegling i ytterskärgårn så det är inte viktigt.
  3. Fick en beskrivning så sent som idag om det/den frigolit man har som markskiva under betonggrund. Den skall inte smula å är kompakt å" uger inte vatten. Skulle ev kunna ha det under en fyrkantig skiva av byggplyfa å så en ram runt-. Tål att tänka på å räkna på pris.
  4. En provocerande rubrik. Tänkte bara snacka lite över hur det har blivt med "navigation" idag. Som jag fattar det så handlar tråden numera nästan enbart om de olika "plotters" för å nackdelar å anslutande instrument mm. Får en känsla av att folk navigerar inte längre. De kollar in plats A å plats B å lägger ev en waypoiint osv å sen stirrar de på skärmen å "kör". Men är man närvarande då? Eller har man slutat segla å är bara intresserad av att komma till den där viken före alla andra å få en bra ankarplats för natten? Eller så är jag gammaldags å tillhör ett utdöende släkte. För jag kan tänka mig att om väder å vind eller annat ändras, bara en tanke dyker upp, så går jag till nått helt annat ställe än tänkt. Blire bus-väder el om jag är trött går jag bara in första bästa ö i lä å kastar ankar. Jag har hela tiden koll på var jag är å tittar på skärmen bara för att undvika ev grund jag inte observerar med ögonen, för se jag tittar på havet å vågorna å landskapet i den mån man är nära, förtoningar å fåglar å allt annat. Skärmen är bara till för att jag får en "exakt" plats på kortet- där är jag nu, å så kan jag själv se å bedöma hur jag skall ev snirkla mig fram dit jag tänkte mig. Det är sällan det kommer frågor å tankar "om jag skall från A til B å så är det där gattet kanske lite smalt å så om djupet....osv.", hänger ni med hur jag menar? Det tycks för mig som om folk bara vill fram, inte segla. Kör bil på vatten med köl å ev flaggstång å en vit motor som är tyst men dyr. Är jag siste mannen på plan? Som tycker så här? Eller har det ändrats pg tekniken å att folk "blivit" med båt? Själv har jag seglat sen ca 10 års ålder å på riktigt sedan jag var ca 16. Lärde mig på en skärgårds 30:a med namnet Zorra i västra Mälaren. Nu är jag nästan 80 m över vattnet men tycker likadant. Lite att själva seglatsen är målet å navigatorn är ingen gud utan ett hjälpmedel, med stora fördelar utöver vanliga kortet. Skall användas men inte styra mig å bestämma över mig. Upplevelsen är det primära. Säger en Ruskig Prick. Kanske inte sååå ruskig ändå? 😉
  5. Jo, plasttunnor skulle va bra. Tror dock att det blir för "djupt".Tänker på när jag skall gå in nära mot stranden. Att vada i knädjupt är nästan uteslutet då man sjunker till anklarna i dyn, dybotten. då äre nog bättre med bara 20 cm tjocka frioglitklumpar å så lägga en skydddande plyfa unde dem som skavskydd. men då kan man kanske likagärna göra en hel botten av samma skiva å så luftätt så spar man in frigoliten. Tja...
  6. Nu var det en "öppen" snipa för motor om jag fattat rätt? Under 7 meter å 7 knop. Sätt en runtlysande lampa på en hög pinne nånstans stoppa den kanske genom ett hål i sitt-toften så är det klart. Jag hade en gång i tiden en liten segelbåt under 7 m å 7 knop å hissade en fotogenlampa i förstaget. Polisen kom under Essingebron men de tvärvände o drog iväg när de kom när nog för att "upptäcka" fotogenlampan. Å för övrigt hade jag ingen batteri ens, bara en liten aktersnurra utan ström. Inte för jag vet var du är med båten men tror inte KBV har tid att jaga din snipa. Eller så äre tvärtom, de jagar de små men släpper stora bovarna?
  7. Tack förtipset om pomtoner. Tror det blir enklast å billigast med en luftät låda av byggplyfa å så epoximåla utvändigt.
  8. Hej! Sk PTFE fett. Det är nån poly-tetra-flour-eten nånting. Vattenavstötande å hal/glatt som teflon. Jag köpte en speciell liten minispruta som jag laddade med det fettet. Har långa rör med smörjnippel å så klämmer jag i ett drag varje säsong.
  9. Hallåj. Kanske fel forum/tråd? Får kanske på nöten? För se jag skall röja lite vass å det finns alltid nån miljömuppe som kommer å tycker det ena å det andra. Grannarna har röjt en massa vass i våran vik å det blev bra, samtidigt som det blev ändrat å annorlunda. Fler fåglar men vissa andra försvann. Hur som, jag får inte längre näckrosor å framförallt gäddnate i propellern å slipper bada varje gång jag lämnar bryggan. Har införskaffat en klippare från Dorotea. Man sätter den på ekan å tuffar runt. Efterhåller det som det stora aggregatet har klippt rent. Framförallt efterhåller jag vid min egen bryggaa av skäl som ovan. Säkrare än att gå med lien i ekan, å så går det inte åt två pers. Till saken. Har sett på bla nätet en som byggt sig en flotte å har monterat en likadan klippare på sidan. Hittar inte länken men filmen heter: vassklippare-HSk7kEkDKw8.mp4 Skulle gärna vilja bygga nått liknande eller bygga om nått lämpligt objekt. Grejen är att en flatbottnad sak kommer upp nära land när det grundar upp å jag har dybotten. Funderar nästan på att sätta 4 skottkärrehjul under, åtminståne 2 framtill, å så en kortriggad snurra i aktern. Det skulle underlätta att köra upp det hopsamlade klippta på stranden. Tacksam för tips å ideer å ev var jag kan få tag på ett lämpligt objekt att bygga om. Kom ihåg att min pensionärsbyxa har små fickor men se tid det har jag å har inte tummen mitt i heller. Bilden har jag "ärligt" stulit från sagda film på nätet. Tackar. Ruskpricken
  10. Tack Peter å Lintott. Kollat upp företaget. Är på semester men skall kolla dim i båten när jag kommer hem. Rapporterar om det blir av å byta å så. Tack. En Ruskig Prick.
  11. Hallåj Peter! Var har du skaffat den? Äre 1½ tum genomföring? Verkar som att det skull elöna sig att plasta om å byta till såna. Självlänshålen är ändå för små. Fast på däcket är de nog för stora, 1" eller t.o.m. 3/4" skulle räcka i så fall.
  12. Tack alla som svarat. Fingalklubben? Hm....det är nog mest bara jag som hållit på med det där å tänkte även starta en "riktig" klubb, inte en sida här på Mg. Fast nu äre försent för min del. Röris, jo just den böjen å även i koppar, kollat in. Men sen gäller det att löda ihop med skrovgenomföringen som går direkt med en stos, ingen kran å ingen böj. Slangen sitter på redan med en böjjning å det fiunkar inte. Kan absolut inte " mjölka ur" tex en alkotte som sitter där. Har provat! Suck. Det lutar nog mot en kraftigare sil typ i botten på ett handfat, som jag sedan limmar fast på däcket med superlim.
  13. Hej Lintott! Tack för tipset. Saken är den att jag har haft en sil, klippt av myggnät o limmat fast. Sedan testade jag en sk "tesil" två halvor av klot. Smart lösning tills nån trampade ner dem. (Inte jag) Så det måste vara nått hållbart å kraftigare än mina försök. Funderar på bottensil från ett tvättställ ev. Tack.
  14. Tack per_62 å gusvo085 Länken till "kunskapsbank" var bra. Sedan har jag kollat länken till tuben. Har laddat ner just den filmen sen tidigare. Skillnaden är att jag måste fälla mot fören samt jag tänker använda vanliga bommen. Den är extra lång å slutar rakt ovanom skotskenan. (Seglet går inte ända ut alltså). Lossar jag undervanten så håller topvanten i sidled ett tag innan de slackar å då är nog masten redan halvvägs nere. Toppvanten ligger rakt i linje med masten men på lägre nivå, så det slackar när man fäller masten. Mastfoten förlänger jag uppåt med sidoplåtar som blir som ett gånjärn å är alltid på plats, fastsvetsad. Tack för tipsen. Nu behöver jag bara lite "Hurra"-rop å moraliskt stöd så jag får ändalyktan ur vagnen å tillverkar fästet mm sen är det bara att testa i vår. Återkommer när det blir dags. Tack alla.
  15. Nu är visst problemet löst men jag kan få ge ett tips kanske? Jag har bränt nåra små DC motorer som jag har till min havrebrännare. (Just det, somliga av er minns kanske jag värmer upp huset sedan, nu blire 18:e säsongen, genom att elda havre, foderhavre, som odlas för just det ändamålet.....) Till saken. Med hjälp av en kompis som utvecklat en krets, så har jag modifieraat den å etsat kretskort å fixat det hela. Det fungerar som så att när motorn drar över en viss inställd ström så stoppar kretsen motorn som stannar å går inte igång med mindre man bryter spänningen till den eller reverserar polerna, dc motor. Å det bästa, det fungerar som gränslägesbrytare! I båda ändlägena alltså. Så jag har sluppit gränsbrytarna, de små microbrytarna jag hade tidigare. Å slipper fler sönderkördaa motorer. Är någon intresserad så kan jag försöka hjälpa till. Fast det hjälper inte Jonas 113 som ville detektera själva rörelsen.
×
×
  • Create New...