Jump to content
Wednesday 13 November 2019

Ruskpricken

Medlemmar
  • Content Count

    489
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Ruskpricken last won the day on September 23 2018

Ruskpricken had the most liked content!

Community Reputation

81 Expert

1 Follower

About Ruskpricken

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

1,356 profile views
  1. Va bra. Haru nån bild hur den skruvas mot handtaget på kulventilen?
  2. Tack alla som svarat. Får se hur det blir framåt vårkanten om humöret vänder å listerna får sig en skrapa eller en resa till Kuntze å köper gummilist. Ha det gott alla. Ruskiga pricken
  3. Hej ChristerN Tror inte du har förstått mig. Jag "kan" å vet hur man gör å skall göra. Å har gjort det halva livet.😢 (Ett talesätt bara, mitt praktjobb är ett notställ på orgeln i Hackås med en enkel intersia av en fjäril å minst 10 lager lack å sickling å polering osv, om det nu finns kvar, det var 40 år sedan) Grejen är att jag är sååååå trött på det, å då blire bara att smeta på mera fernissa å så är cirkusen igång. 😭 Därför funderade jag på det här med gummilist. Slippa jobbet en gång för alla. Men jag skall inte vara envis som synden. Det är faktiskt alldeles fritt å gratis för den som vill att komma hit å slipa å lacka ramarna så det blir fint. Jag bju på kaffe.😉
  4. Hej Rascal! Hur det var från början vet jag ej. Men jag har bara smetat på vanlig oljefernissa. Du skrämmer mig, tio lager å slipa å....det är det jag inte kan, är trött på, å mina färdigheter vs fernissa, jag får nog inte ens jobb som plankstrykare. Fråga Thallatha. Så skall jag följa dina råd å göra rätt så blir det gummilister. Listerna/ramarna är gjorda i två delar. Massivt. Plyfa--usch! Peter- Jaha, intressant. Tack för info. Järnrörer har jag kvar. I Garaget! Tillverkade en ny ljuddämpare, vattenburk. Satte kylvatteninsprutning direkt på/i kröken på grenröret å sedan avgas-gummirör därifrån till nya ljuddämparen. Från den drog jag gummislangen upp i en böj vid akterspegeln å sedan ner till ett hål strax över vattenlinjen. På utsidan en böj för att slippa "stänket". Nu "dunkar" det som en gammal fiskebåt, behagligt mjukt å lagom starkt. Bif en bild från förra året när jag reser masten m.h.a två stegar som fungerar som mastkran. Masten uppe man inga stag satta än. Man ser gummiböjen på akterspegeln ner till höger. Styrbord för de som kan "språket" 😁 Även nya pardörrarna syns, inga lås monterade än. Å jo, det är glasfibermast. Fortfarande hel å bra. Å svart tjärepoxi- stämmer. Å visst är hon rymlig å ljus inne. Ännu mer sen jag tog bort djupa stegen ned å bridgedäcket. Nu äre bara ett trappsteg ned, en skiva rakt över mellan kojerna bara. Har funderingar att bygga nya soffor men tvekar av samma orsak som att slipa å lacka träramarna. Trött på finish å finsnickeri. Det finns kuddar att stötta upp ryggen med å det är oftast bara jag som seglar solo så.....inte lönt. Så du har din båt på Gålö? För övrigt, vafför bytte du din avatar? Giller den inte trots han är glad med tummen upp. För enkel, simpel barnteckning tycker jag. Fritt land, man får säga sin åsikt?😍
  5. Hjälp, vad åren går! Du fick mig att kolla gamla bilder Peter. Köpte båten av en slöjdlärare. Han bodde i Norrköping tror jag men båten låg i S:t Anna alldeles vid själva Kyrkan där. Året var 2006, i sept. Slöjdläraren hade haft henne i två el möjligen tre somrar bara. Han köpte sprillans ny storsegel, lösfotad å med genomgående lattor. Bytte storbommen till en låååång träbom å satte skotet i aktern på den på en skena på akterkant sittbrunnssargen. Skotet visar rakt ner. Bommen lyfter inte så mycket, inget alls på hårtskotat bidevind. . Om jag minns rätt sade han att det var han som gjorde träramarna å nya "plexiglas".(akryl el vad det nu heter....) Före honom hade Fingaln stått på land i 7 år! Så slöjdläraren var en klok man å sjösatte inte utan tog hem den på lastbil från NäsbyPark, om jag mins platsen rätt. Sedan slipade han ner skrovet under vattenlinjen, på med flera lager tjärepoxi å sedan 2 komp plastfärg. Klokt gjort. Inga sk böldpest där. Målade om dessutom allt det "baby" -blåa Fingalfärgen till vitt, resp grått på de där knottriga halkfria ytorna. Började riva ut den spartanska inredningen å snickra nytt men då sade frun ifrån, hon ville ha större å bekvämt å riktig toa å ....som vanligt. Båten såldes. Seglen har då varit uppe i kanske högst 5 timmar. Den som hade henne på land i Näsbypark var en kappseglare å hade Fingaln i ett par år bara å ställde undan henne. Före kappseglaren var det en tandläkare som var första ägaren. Det var han som lät montera in MD1:an med sned propelleraxel å allt å de gjorde en synnerligen amatörmässig motorbädd mm. Det var det första jag fick göra om när jag köpte henne å lyfte ut motorn. Kappseglaren skar ned det stora trekantiga sjabraket till roder så det går parallellt med hjärtstocken. Så nu vet ni hennes historia. Om du har sett henne med träram så kan det inte ha varit före 2006 å innan dess var hon "Fingal"-blå. Att jag köpte henne berodde på flera saker. -ståhöjd -seglar väldigt bra -tål en massa stryk både kuling å köra på grund -epoxin -nya seglet å segelkapellet -motorn startar på handvevning! på först rycket Senare blev jag varse att den drar otroligt lite diesel. -vitmålat. Sedan hade plånboken åsså lite att säga till om samt att jag kan hantera henne solo i alla situationer men ändå rymmerhalva familjen på långsemester. Det jag har gjort senare var att ta bort det sk bridgedäcket så det är bara en liten tröskel på 1 dm, jag skall inte ut på Atlanten å få ett badkar med vatten i sittbrunnen..Slapp den branta stegen ner, ruffen blev ljusare å rymligare. Sedan tog jag bort isättningsluckorna å gjorde två parallela dörrar på gångjärn å man öppnar utåt. Tog bort undervanten från mitt på däcket, var ruskigt mycket i vägen, å satte den mot ruffsidan. Det behövdes ingen förstärkning på insidan under. Bra. Nu kan man springa runt obehindrat på däck. Skall troligtvis göra om fästet för babystaget så jag kan lossa den från sittbrunnen å tajta upp vid behov när masten, masthead, pumpar. Mest på slör med byig vind faktiskt. Vet ni vad, käre medseglare, när jag nu tittar på gamla bilderna å allt så får jag nog stå ut med att ha kvar träramen å så fram med slip-skrapan-fernissaburken å sparka latmasken i baken. .... .... .... Kanske..... 😁
  6. Tack "Gubbar"! Det var ungefär de svaren å från de personerna jag trodde jag skulle få. 😉 Teak-ramar, jo, men jag ids inte göra jobbet längre. Rostfria, smaken som baken, ännu fulare än flagnad fernissa tycker jag. Återstår gummilister. Jo, Fingaln har såna original. Svart eller vitt? Vitt med röd spränglist eftersom jag har en röd rand under fotlisten på skrovsidan. Men om jag nu skruvar "glasen" direkt mot skrovet, det är ju så det är idag eg fast med en träram runt dessutom, så skulle man kunna täcka kanterna liksom med något tunt smäckert å som inte behöver måkas-lackas? Vad? Tackar för ev fler förslag. Här tog min fantasi slut nämligen. Tänk om det fanns en L formad tunn list som man bara limmar med Tech7 typ? Bif bild på väg till sjösättningen 2015 samt efter hon kommit i plurret.
  7. Hallåj.... Varit borta ett tag från forumet. Men nu är det min tur att fråga då jag är lite osäker på en sak. Säger fönster men vet att det heter ventiler å jag struntar i det......så fönster alltså. Mina fönster har träramar å mellan trät å skrovsidan är det en fals där man lägger lite "gukka", typ akrylat el likn. Sedan är listerna skruvade genom skrovet inifrån å skruvarna drar listen mot skrovsidan. Jaha... å sen då? Jo, det fungerar bra å det håller tätt å allt frid å fröjd, utom en sak. Jag är så förb...trött på att skrapa fernissa dessa dess mahognylister varje år, om jag inte gör det så ser det så fullt ut så man skäms. Annars har den ingen praktisk/fysik nytta å det håller tätt även när fernissan flagnat. Så jag funderar på att ta bort allt å köpa gummilister hos tex Kuntze el likn. Men! Kommer det bli tätt sedan? Alla böjda hörn å så.... Å hur bra äre med svart gummi mot mina mahognyramar? Fulare? Knappast vackrare...Å vita gummilister, de jag har sett flagnar å spricker. Kanske bara bita i sura äpplet å fernissa å slipa å fernissa å va glad ändå? Hur skulle ni göra?
  8. Å en annan har bly å inga kölbultar å inplastat. Allt bara fel enligt många. Konstigt, för jag har inte haft nått fel el. problem. Det sitter ett extra tjockt lager med plast å glasfiber där man har närkontakt med undervattensgraniten. Så det finns marginaler att slita på utan att den spricker mot berget å det kommer inte in vatten som skall torkas om man nu vill lägga på ett extra slitlager igen. Å förlåt mig alla fantaster å förståsigpåare mfl. Jag brukar ibland ankara utan ankare genom att köra fram å tillbaka å gräva mig ett spår in mot sandstranden å sedan kunna vada i land. Reporna som blir gör att jag tappar fart, sådär kanske 0,oooo1 knop månn tro? å det blir ränder i beväxtningsfärgen. Usch på mig då. Men det är praktiskt att kunna göra så å eftersom jag inte brukar spegla mig i lacket när hon står på land så stör det mig inte. Men så är jag en ruskig prick. 😀
  9. Eggegrund? Båten var gul å destinationen Härnösand? Ang Ägnö. När kom den där krokodilskylten upp? Var där senast 1985 tror jag. Seglade förbi söder om den in mot Baggen sommaren, sep 2017.
  10. Bah...det ni skriver är småsaker folk! Lite prylar å sånt... Men tala om för mig hur man kan tappa bort å inte hitta sin maskin för att slipa kedjan på motorsågen. Bara själva motorn är ju ca 10 cm i diam å ca 15 cm lång, sedan kommer riggen å fästet/hållaren för kedjan mm. Det är en stor grej å inget man stoppar i fickan å nu har jag letat i överallt i en vecka å det är lögn att hitta den. Seawolf, du som är proffs...kom hit å hitta den för mig! 😟 PS. Satte på en ny kedja å kapat ca 1m3 björkved, fast mått, idag. Kedjan fortfarande vass, men var är slipmaskinen?
  11. Okej, här kommer det mera i korthet. Några fransmän, vilka annars, hittade på denna skapelse. En form av katamaran. Delbart i två med medar under. Hon kan segla i vanligt vatten, segla på snö å is. Trailebar, två man plockar isär på en ½ timma. Båten har seglats från nånstans i labrador å sedan Nordvest pasagen i ner i Beringssund å Alaska. Besättningen byttes allteftersom. De passade på å höö föredrag å info i olika hamnar å träffade eskimobarn som undervisades osv mm. Samt lite forskning å sånt på köpet. Bilden är arrangerat, de körde upp båten på trailer. Bif en bild till. Sedan får ni söka på Babouch. https://sites.google.com/site/educnature/babouche-the-arctic-catamaran Väckte det mersmak? Har testat åsså sk DN isjakt i min ungdom, dvs när jag var bara 40-50. Helskotta vad kul det är men livsfarligt. Mälarisen var inte riktigt säker den gången jag fick vara med. Det var en "oldboy" närmare 80 bast som byggde sig en å ställde upp å vann i sin klass. Bodde i Strängnäs. Det var grejer det.
  12. Jaha... å engelskans "brace" då, som används som konsol för delar av riggen, vi talar om segelfartyg då. Skall det uttalas bräjs? Eller brejs? Eller blire riggkonsol på svenska?
  13. Trevlig tråd detta. Vad sägs om denna segling? Båten heter Babuch. Återkommer med mera vid intresse.
  14. Hej du "lysande" Fidra! Celesta! Av en slump hamnade jag här för Toaen nämde nått om just Storfidran precis just nu. Jo, seddu, jag har en Fingal, en av de sista som gjordes. Å där har förra ägaren rivit nästan all inredning. O nu det roliga, det jag tänker bygga, om orken räcker, är nått som liknar just det du visar på bilden. Vafför? Jo, det är väldigt "space"-igt men totalt obekvämt att sitta, man måste ha en drös med kuddar bakom ryggen å man slår i nacken hela tiden i sargen/kanten mellan däcket å ruffväggen. Så mitt förslag är att bygg inte om eller ta inte bort. Ang ev farhågor vad gäller själva hållfastheten. Det har ingen som helst betydelse. Jag sågade bort en tvärstagning som kallas "bridgedäck" för att lättare kliva ner från däck till kajutan. Mätte först tvärsöver med båten i vattnet. Sågade bort å nu kommer hon att kippa ut som en sko på land tänkte jag. Mätte på land Skiljde bara ett par millimeter!! Mätte sedan i vattnet igen å det stannade vid de där 2 millimetrarna. Det som kan hända är att ditt däck ev svajar mer om du tar bort "skåpen" Då kan du limma en förstärkning på undersidan ungefär som en linjal på högkant, på undersidan dåcket. Ha en skön seglarsommar.
  15. Anknyter till Ikea lite. I många år fanns "bara" butiken vid Kungens kurva i Huvudkommunen. Det var postorder som gällde. Sedan började de tjäna pengar på "mer"försäljning när de tvingade runt kunden i fållor i varuhusen som växte uppsom svampar. Sen kom Jula med postorder i Skara å vips hade man varuhus i Gallerian i samma Huvudkommun å nu finns de i nästan varje buske de med. Samma för Temat. För mig är det ingen skillnad på postorder å internet handel. Samma sak. Nytt namn. Å för mig är det oftast så att lilla butiken har inte den där lilla skruven jag behöver. Å inte de stora drakarnas butiker heller. De säljer bara sånt som går att sälja pallvis, "en masse". Så jag gynnar lilla butiken hemma å missbrukar denm sällan för att klämma på varorna å sedan köpa över nätet. Det jag köper allra mest är elektronic. Då finns det inte många alternativ. En i Malmö å en i småland å sedan Draken Elfa som inte vill ha småkunder å slutligen Kjell med sin Compani å som åsså skurit ner på lagret å varianter å säljer helst mass-varor å vill ha in kunden i butiken, så de likson Jula har slutat med priser i katalogen men än så länge finns katalogen kvar. Ikeas vet jag inte för jag handlar ytterst sällan där. Så nu har jag berättat om mina moraliksa betänkligheter det där med internet köp. Fast om jag trots allt skall köpa ett ankarspel så lär det bli utomlands å troligtvis England, får skynda mig före Brexit. Vad jag har sett hittils utomlands att de har många fer varianter å lösninga å andra detaljer på båt-saker. Vi har bara en vantskruv här, H...fors... som med lås från Assa bassa...inga namn allt stereotyp..... God fortsättning förrexten å hoppas på å önskar bra seglatser för alla. 😉
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy