Gå till innehåll
fredag 17 november 2017

Ruskpricken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    301
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Ruskpricken senast vann den dag 16 Oktober 2016

Ruskpricken hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

42 Expert

1 följare

Om Ruskpricken

  • Placering
    Kommendör

Senaste besökare till profilen

297 profilvisningar
  1. Hej Ingemar!

    Detta är Ruskpricken, alias för Kalman- fick byta pga datastöld å namnstöld på nätet. Men till saken.

    Du nämner du byggde lite elektronik för hel/halvspolning. Bra. Sånt gillar jag. Så jag undrar, kan du händelsevis programmera? Tänker på Raspberry Pie enkortsdatorn å språket Python. Samt om du ev känner någon annan som kan det. Jag är lite halvt om halvt färdig  å fastnat å behöver lite hjälp med att slutföra ett program. Så jag är tacksam om du eller nån du känner skulle kunna hjälpa mig med detta.

     

    Annars om du behöver nått som jag kan hjälpa till med så tjoa till å fråga. Man vet aldrig. Kan en del o elektronic samt nästan all mekani å svets  osv..mm.Å en hel del datorer, kör med Linux Mint.  Bor på en ö mitt i Mälaren.

    Hoppas du vill svara å skriv helst till mitt privata email:  skalman.exner@gmail.com

    Tackar å hälsar.

    Kalman

  2. En fråga om metallurgi...

    Gasolvärmare så det blir mörkrött räcker. Sen svalna i luft. ...men...absolut enklast å billigast att byta till nya varje vår. Fast jag har inga som helst problem med mina sax-sprintar. Däremot har ett par sk nyckelringar gett sig lite väl mycket, krökt sig så jag har återgått till saxsprint. Det var på akterstaget. Ang rost. Det är legeringen i sig som hindrar rost. Eg rostar även rostfritt. Om man polerar å slipat slätt så rostar det inte lika lätt- men på en saxsprint? Hallå! På vantskruvarna har jag en sk kontra mutter. Tre händer, en håller i själva vantskruven, en håller emot övre vanten, tredje handen drar år kontramuttern hårt. Det har aldrig lossnat efter det för mig. Nedre kontramuttern klarar man med 2 händer. Man drar den först å hårt då kan man klara sig med två händer på den övre åsså. De där clipsen har jag provat med de har ramlat av el lossnat. Vet ej varför. Så jag liter inte på dem. Se till att när vanten skruvas in i vantskruven att det inte är snott eller vridet så uppstår mindre vridkrafter vid sträckningen. Ev kan man vrida wiren 2-3 varv åt fel håll innan man spänner in den så är de krafterna borta. Annars rör det sig om väldigt små krafter.
  3. Kolla om GPS mottagare tar emot data

    Tack för alla svar. Så här blev det. Det åkte in en W7 i laptopen. GPS pucken på ett långt kvastskaft utanför husfönstret på övervåningen. Sjökorten installerade. OpenCPN installerad. OpenCPN konfiggad för att hitta sjökorten. Startade GPS-en å se på fan...... .......min båt ligger på land där huset är, å ej vid bryggan. Nu återstår att se till att hon ligger på tomten på riktigt å inte bara på kortet. Dvs ta upp henne å köra hem med traktorn. Linux får jag fixa senare, nu är det gott om tid till nästa seglats.
  4. Winch-undringar

    Hej! Har liknande problem/lösningar. Storfallet har wire fall. Skarvad med ögla å lina. Tanken var att haka öglan i en krok på masten å sedan spänna fallet genom att hala ner bommen. Inte så smart men man spar en vinsch. Nu hissar jag ändå på vinschen å avlastar till en knap. Inte så bra. Skall byta till kevlar el försträckt fall-lina som är längre. Sätter ett löst block i masttopen å struntar i den smala skivan där som ändå inte klarar en lina utan endast wire. Nu blev inte det här jobbet av i sommar, men skall ha nått att göra nästa år. Då drar jag troligtvis ner fallet till sittbrunnen å skippar naturligtvis wire. Drar ner även revlinorna till sittbrunen då. Det nuvarande wirefallet är så kort så den går inte på på vinschen, det är bla ett av problemen. På förra båten så kunde man linda runt wire på vinschen men det blev ofta sk. "over-ride" dvs wiren låste sig själv när den lade sig över förra varvet. Inte bra. Så jag kortade ner wiren å gjorde ny skarv. Funkade ända tills skarven släppte, naturligtvis i en trängd situation. Så då åkte hela wiren av, problemet löst. Sammanfattning, ny lös block i masttoppen å sedan hel lina ner till vinschen. Hoppas det gav nån ide.
  5. inom/utom

    Håhå...ja..ja...skvallerbytta där käre Thallatha..... Men visst, jag har den funderingen men inte kommit till skott än. Det skall nämligen plastas ett vattentätt skott på min Fingal ungefär där sittbrunnssargen går. Sedan på det skottet plastas/fäster man en lodrät axel med drevet. Iden kommer från en IF som hade det så. Vid kappsegling tog man loss utombordaren som stack ner genom den trumman som fanns där. Satte sedan en lucka med gummisnodd som täckte hålet. I botten var öpningen som en fals så luckan blev slät i botten på utsidan.Annars så går trumman så högt upp så att det vatten som kommer in, ligger där, skadar inte. Trumman slutar långt över vattenlinjen. Det som ändå skulle stänka över kommer inte vidare för hela akterdelen har alltså ett vattentätt skott. Bra även om man skulle braka in i en trästock eller korallrev, gott om dem i synnerhet i Östersjön Det finns massor med bilder å folk som har gjort så här. Bla en Fingal som heter "Atom", seglat gjorden runt å har en slits så de kan tippa upp utombordaren. Den båten fanns i USA senast jag hade kontakt med ägaren. Googla lite på atom-fingal. Den har samma skrov men lite annorlunda överbyggnad. Amerikansk stuk på det. Själv är jag inne på att till en början plasta bara skottet å sedan plasta trumman bredvid den befintliga propellern, den sitter inte centralt utan går lite snett, problem när man backar. Främsta orsaken är att jag ligger på ett ställe med en stor grönsaksodling under vattnet. Gäddnate å näckrosor å vass å säv å sk vattenpest samt några andra trevliga växter som alla har egenskapen att de lindar sig runt propelleraxeln å sedan blire stopp. Betyder att jag måste i å bada varje gång. Min kropp tycker inte om att bada i sjön å i synnerhet inte i kallt vatten så.....enklare att bara sticka ner handen genom trumman å rensa skräpet. Å skulle det vara ett fiskenät man fiskat upp så är det lättare att skära loss även den med kniven utan att dyka. En utombordare hade löst detta men jag vill inte ha nått på akterspegeln å inte inuti heller å jag har ju en fin gammal MD-1 som bara tuffar å går å drar nästan ingen soppa. Den dan den lägger av placerar jag en annan drivning/axel sedan i den trumma som jag har plastat. Det blir troligtvis en kraftig elsnurra då samt en generator som får gå samtidigt så jag slipper massa batterier. Men jag har inte kommit till skottet än.
  6. All PÅ sjön var inte på sjön

    Jaha? På det viset, okej. Iland hänger jag inte med på enkla saker å vanligt snack.... Det jag saknade mest var alla prylar. Söker bla "enkel" lin-avlastare, modell gammal Rutgersson, samt intressanta saker med rigg å teknik å sånt. Fast de flesta är nog mer intresserade av flytetygen som sådant å som sagt, RIB båtar var det gott om. Frågan är om folk har lika gott om pengarna som behövs. Banken? Nordea? En annan sak sak som funkade bra var bussarna från gratisparkeringen fram till hamnen. En får tacka!
  7. All PÅ sjön var inte på sjön

    Ähh...? Fattar noll. Vad menar du? Förklaring tack.
  8. Båttransport

    Kan du inte låna en kärra som går som efterfordon å sedan låna en stöddig tung bil? Borde va billigast även om det tar tid att köra så sakta. Kolla slussavgifterna annars, de kan ha rea nu när säsongen är över.
  9. Vad hände med Forgus31?

    Men Kära Nån då.......detta var inte roligt. Önskar dig allt gott Forgus å som sagt-kämpa. Lätt att säga för en annan. Vi är nog många "gamla rävar" här på sajten i den åldern då saker å ting händer med kroppen. Å med knoppen. En god vän till mig ramlade i en vanlig trappa härom dagen å ligger medvetslös på Akademiska i Uppsala. Fy bubblan vad trist. Så en annan får vara tacksam att man har det så bra som man har det. Å jag kan fortfarande klättra upp i masten så jag skall segla ett tag till.
  10. Kolla om GPS mottagare tar emot data

    Tack alla så här långt. Ge mig lite tid. Jo, jag kunde se att GPS dongeln, den skickar seriell data på USB kontakt, funkade å jag hittade min "position" . Mha ett spec Linux program/verktyg. Men sen gick inte datat in i sjökortsprogrammet. Demonen var åsså igång, dvs USB-seriell omvandlaren. Nått tjall på vägen, kanske nån sudo behörighet, jag får botanisera vidare. Återkommer när jag vet mera eller har nya frågor. Till Lasse_L Jo, det funkade med windows å sjökort GPS men windows själv har slutat gilla mig.Jag får "varning" o nedsläckning av datorn-svart skärm- efter ominstallation av legalt vers med riktigt serienr som är mitt eget, ej stulet. Så jag orkar inte tjafsa mer med Herr Gates å Compani. Det blev Linux över hela linjen. Å alltid lär man sig något på köpet, håller hjärnan igång å motar Alzheimers ett tag till.....eller vad det nu heter......
  11. Vi är tydligen väldigt olika vi människor. Jag har bara sk ansvar försäkring på min båt, ifall jag klantar mig å skadar andra. Sedan har jag en vanlig olycksfall för min egen personskada som gäller var jag än är, nåja, nästan, inte på toppen av Himalaya kanske. Det är endast två "olyckor " jag har råkat ut för under min båtliv. Det ena var när jag slog i stortån i röstjärnet så det blödde. Sen dess går jag aldrig barfota ombord. Det andra, jag snubblade på mantåget när jag klev ombord å ramlade å slog i ögonbrynet i wiren. Det var nära ögat! Det blev ett par stygn på Vårdcentralen å sedan inget mera. Skador på båten då? Nä....inga alls någonsin. Men var nära att klyva en annan båt midskepps vid ett tillfälle. En lånad båt med fenköl å fristående spadroder samt- rattstyrning, som jag var ovan vid. överstyrde å tappade roderverkan. Som tur var uppfattade den andra båten min klantighet å höll undan i sista sekunden. Pust. Å så hoppas jag att så här skall det förbli. Inga olyckor. Annat än ansvarsförsäkring?, de kommer aldrig ersätta nått på min gamla Fingal.
  12. All PÅ sjön var inte på sjön

    Ingen som har skrivit nått om Allt på sjön i Gustavsberg. Så jag får bidra med några rader av egna intryck från i lördags. Väldigt många RIB båtar. En del vanliga gummijollar, å så en fantastisk många enorma utombordare i aktern på snart sagt allt som flöt. Å inga småsaker, såg bara ett par som var på 150 hästar, de var de minsta, en monster var med 4 st utombordare på 400 hästar var. Håll i hatten gubbar! Massor med aluminiumbåtar. Två enorma Lagoon katamaraner var med. En annan som är egentligen katamaran freak gick bara förbi. Varför väcka det begär som inte går att uppfylla? Fast det är inte såna jag drömmer om/önskar mig, jag vill ha en segelbåt, inte flytande lyxvilla. SSRS var där samt polisen, de hade en båt man fick gå ombord på genom de sneda "källardörrar" i fören á lá gammal källare, sånt som militären har på sina små landstigningsbåtar. Relativt gott om små bodar med saker å ting, mest kläder. Vacumtoaletten fanns där. Sen i ett tält kunde man hitta en "skärgårdsradio-station". Intressantast var att en relativt fin äldre "riktig" segelbåt som låg långsides med bryggan å gjorde reklam för X-arklubben, ja....alltså för Q-liga X-ar klubben. Visste inte ens om att de fanns. Trafiken där var inte så det störde, alltså intresset. Jag gillade själva båten mest. Förstår inte riktig varför de kvinnor som inte vill /gillar segla skulle vilja göra det om de gick med i en förening. Men det är la nått kvinnligt kan tänka? Nu får jag nog lite skit för det här så jag slutar.....
  13. Kolla om GPS mottagare tar emot data

    Tack för svaren. Deamonen hade jag i en tidigare dator men tappat bort filen. Men nu har den här laptopen jag pratar om kraschat å det blir bara Linux i den. Så jag får ställa om frågan på nytt. Nån som vet hur man fixar den i LinuxMint vers 18? I den andra laptopen har jag fått den att skicka signal men den stannar nånstans på vägen till OpenCpn programmet, trots att allting verkar vara "rätt". Fast nått fel äre ju. Den laptopen skall jag inte ha med ombord, för mycket annat viktigt i den å vill inte riskera sabba den. Den laptop jag skall ha är en gammal Toshiba. Equi.. nånting, tillräckligt med kraft att köra sjökorten å är inte rädd om den. Tackar för alla ev svar, måste finnas fler än jag därute som både seglar å håller på med Linux. Lasse_L, hur äre med dina Linux kunskaper, om du nu läser detta.
  14. Laga pyspunka på gummibåt-tips

    Rapport. Pumpade upp,... jorå...det blev bra. Hällde i lite vatten å se på fan....hittade en ny pyspunka. Den sjunde lagningen är gjord nu å jag skall pumpa upp den i morgon onsdag igen. Hålla tummarna tack. Nu börjar det bli lite tjatigt med lagningslappar.
  15. Kolla om GPS mottagare tar emot data

    Hallåj, lite teknikfråga om GPS mottagaren BU353 Den har fungerat under Windows XP på laptop ombord förbi Borkum å Kielkanalen med mina sjökort å programmet OpenCpn. Nu har jag en annan laptop med ominstallerat men samma version av XP. Får inte signalen från GPS att gå vidare till OpenCPN programmet. Har använt original Cd skivan för installationen. Ställt in com4 samt baud 4800 osv. Datorn säger oḱej. Hur kan jag kolla att det kommer signal från GPS pucken? Har gjort samma försök under LinuxMint på en annan laptop. Där kunde jag via kommandon i terminalfönster kolla insignalen. Dock stannade signalen på vägen till OpenCpn nånstans. Men det var Linux det. Hur gör jag i XP? (Kom inte med nått om att använda W10 å sånt nu snälla!) Finns det nån Linux freak där som kan svara på detta å nån som är haj på XP ? Tackar!
×