Jump to content
Sunday 17 October 2021

Ruskpricken

Medlemmar
  • Content Count

    632
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Ruskpricken last won the day on September 23 2018

Ruskpricken had the most liked content!

Community Reputation

122 Expert

1 Follower

About Ruskpricken

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

2,645 profile views
  1. Det finns för det första två läror om det här med teak. Den ena, olja å fernissa å håll den blank å röd å fin . Den andra, låt den va å gråna. Lite olja nån gång bara. Sedan två läror om teakdäck som sådant. Ett att man har tjocka ribbor å de kan läcka. Två, man har ett vattentätt underlag som teaken vilar på. På min förra båt hade jag plyfa däck som var epoxiplastat. Jag lade teak på det. Köpte en hel bunt 6 mm tjockt teakfaner å skar ut för hand ribborna som jag sedan limmade med expoxi. Inga läckage eller vatten under. Men.... du har kanske redan teakdäck å vill laga läckage? Det blir en annan fråga. Kan du borra hål å spruta in epoxi så äre bra. Annars riva upp en bräda i taget? Sprutan kan man ha de där tjocka man har till att fylla på bläck i skrivaren. Hoppas svaret var till nytta.
  2. Hej Raol. Vill bara varna att köpa vissa billiga linor som finns både på Temat å Rusta mfl butiker. De liksom kritar av sig å tål inte UV ljus å är elendiga. men billiga. Använd inte dem om du skall ha det i masten. Du kan få resten av min rulle men det är inte ens värt frakten! Med tanke på peters svar, varför inte sätta en dirk? Jag kan inte tänka mig att vara utan den. Ha det, Ruskiga Pircken
  3. Hej! De tidiga Fingal hade en trälist runt som fotlist å den täckte skarven mellan skrov å däck. Det var en öppning, spygatt, för förtörjningslinorna i fören. De nästan sista hade en fotlist som en fortsättning av däcket vikt över skrovkanten, ingen trälist. Halkiparna sitter på överkant. Allra sista modellen, det gjordes bara några få vad jag vet, hade akterroder med skädda. Din båt har ingen trälist så det bör vara en senare modell. -69 -70 kanske? Ha en trevlig kommanade sommar å seglats.
  4. Hoppsan, nånstan blev det missförstånd. För jag menar att min båt Fingaln skulle vara kvar i vattnet å frysa in över vintern. En variant är ju förstås att jag dyker å trycker in gummikorkar i genomföringarn å sedan lossar slangarna på insidan å häller i glykol. Fast det var det där med att dyka...... Motorkonservering? Vad är det? Jag har sjövattenkylning å jag startar motorn på torra land, utan kylvatten!, så där 1 ggr per månad å låter den gå tills jag inte kan ha handen på avgaskröken. Då stänger jag av den. That's it. Gamla kära MD1:an bara går å går å tål mycket. Tack för bilden på kylvattenfiltret. Jag tömmer den bara ner-ut å tar ut silen. Det är ju sjövattenkylt. Det är bara självlänsarna samt motorns vattenintag som det är frågan om. De övriga sitter ovanom vattenlinjen. Fortsätter snacket i den andra tråden. Tack alla.
  5. Tack per_62 för tipset å filmen. Hittade faktiskt flera intressanta på tuben. Bla denna som fäller framåt å är en stor -lång mast. https://www.youtube.com/watch?v=T2OCyrQR2Ig Nu har jag fått nya idéer å tankar om hur jag kan göra mastfoten ännu bättre å kanske mer permanent. Vad gäller sidostöttningen så kan jag ta två linor å knyta i undervanten å dra till var sin skotvinsch å sedan släppa ner lite pö om pö. Då klarar jag det hela solo utan hjälp. Tack alla för tipsen.
  6. Det blev visst två parallella trådar med kulventiler, nåja. Ingemar, kommer du åt utan att gå i vattnet, att stoppa in en slang från utsidan å sedan hälla i glykolen den vägen? I så fall äre ju smart å enkelt å bra. Jag tror inte jag kommer åt mina kranar till självlänsarna utan att dyka, å det vill jag undvika, min kropp gillar inte kallt vatten så värst. Dök en gång för många år sedan för att rensa propellern inför upptagningen, en massa gäddnate å näckros som lindat upp sig, å fick hypotermi på den korta tiden. Gör inte om det. Men det var en annan historia. Om jag kombinerar båda trådarna, montera 3-vägs kula enlig LasseL modellen å dessutom borrar hål i huset som Lintott föreslog? Nåja, jag har vintern på mig att tänka. Tack alla.
  7. Lintott! Det där med borra hål var ny ide. tål att tänka på. Flytande kvävgas, ja tack, fråga killen. Lassel! Det var ett tag sen, kanske minns mig under mitt riktiga namn, fick byta mot Ruskpricken pga datastöld mm. Det jag undrar är den lilla skväten som blir kvar i kulhuset hur blire med den? Tur du bytte dina skjutventiler. Tack för bilderna å sidan, det blir inga skjutventiler, den saken är klar. Men kanske 3-vägs å så dessutom borra ett litet hål i kulhuset? Nu är båten uppe för vinter så jag får fundera hur jag skall göra, har gott om tid.
  8. Vänta här nu...hoppsan.... för att köra genom med lite glykol så måste man lossa slangarna, inte vid kulan men högre upp? Sen när du motionerar kranen för att få ut vattnet å glykol in i kulan så spiller man ut en aning.. Nu bortser jag från mIljömuppe svar om att det kommer ut lite i sjön, men äre så man skall göra enl. ditt förfarande? Jag har en annan ide om att flytta bort kranarna från skrovgenomföringen å upp så de ligger ovanom vattenlinjen, nu menar jag kylvattnet till motorn. slangen kan expandera så isen har ingenting att spränga? Tänker jag rätt där? Nu kan visserligen slangen lossna från skrovgenomföringen men det säger vi kommer inte att hända. Så?.. Funderar faktiskt på att även ta bort kranarna helt från självlänsarna. Dels är höjdskillnaden bara 2 dm dels har jag aldrig stängt dem. Så då kan det få frysa bäst det vill eller? Risken att slangen lossnar från skrovgenomföringen, troligtvis aldrig.
  9. Tack Lintott! Förstår hur du menar. Men jag tänker lite annorlunda. Om skjutventilen är helt öppen så kommer det vatten som går genom å vidare in i slangen att frysa, man får en "is-korv". Den har möjlighet att expandera in i slangen å därför spränger den inte i sidled på själva ventilhuset. Å ventilen har inget vatten i sig för övrigt. Kulventilen så om kulan är stängd så kan den lilla lilla mängden där spränga själva kulan. Sedan finns det ett utrymme runt kulan bakom tätnigsringarna å där finns det vatten så vid stängd kula sprängs det även där. Jag har plockat isär en sådan å sett vådorna. Därför som man rekommenderar halvöppen kula så då kan isen expandera vidare inåt i slangen. Frågan är, har någon fått en skjutventil att frysa sönder i båten när båten frös in i isen?
  10. Tack Raol för dina tankar. Vill inte borra genom taket för öglor, annars förstår jag hur du menar. Nu blire troligtvis ett "gångjärn"- minitabernakel enl skiss. Bif. Det blåa är en ny kraftig 4 mm tjockt plåt. Det röda är ett rör som blir som gångjärn.Tar bort de två gula bultarna som låser mastfoten i längsled å skruvar dit plåtarna i samma hål .Sedan har jag ett "omtag" som jag spänner runt mastfoten å den har ett påsvetsat rör. Stoppar genom en sprint å gångjärnet är klart. Plåten har sidostöttor så det inte viker sig .Ritar inte ut sånt. Sen var det där med att staga i sidled. Förstår inte ditt svar för jag har ju redan toppvanten i linje tvärs å ilinje rakt/rätt med masten. Det är masthead med rak mast. Till höger i bild ser man toppvantet., fast i fel vinkel så man ser inte att den ligger "mitt i" masten sedd rakt från sidan. Grejen är att pga höjdskillnaderna, toppvanten ligger ute vid relingslisten, ca 3 dm längre ner, så kommer toppvanten att slakna vid fällning å skall de hålla masten i styr i sedled så måste de spännas åt allteftersom på något vis. Det är det jag inte klurat ut än. Undervanten måste släppas helt, de visar mot aktern förstås, å man skulle kunna använda dem som styrning, de slaknar ej, tvärtom. å så nån lina till nån vinsch, det har jag inte klurat ut heller. Så här är jag öppen för förslag å tips å synpunkter. Båten kan ju gunga till medan man fäller å "gångjärnet" är inte stark för att hålla emot den vridningen. Tackar å hoppas på fler tankar å tips.
  11. Hallåj alla tekniskt kunniga å ni som kan räkna på kraftpallallerogramm å slikt. Funderar på att sätta ett "gångjärn", inga detaljer just nu än, på framkant masten, mastfoten, på Fingaln. Sedan mha bommen å linor, akterstaget å storskotet?, fälla masten framåt så den vilar mot pulpiten, det blir nästan horisontellt läge. Bif bild, fast tänk er att det fälls framåt. Bilden "ärligt" stulen på nätet. 😇 Tanken är att jag förtöjer båten med fören mot bryggan å så tajta två akterlinor som spänner båten mot bryggan så hon ligger still. ( ja..ja. en liten skumgummikudde då mot skavsår på bryggan, glöm sånt just nu) På bryggan har jag lilla mastkärran så masten hamnar rätt direkt. Säger vi. Men....alltid detta men? Toppvanten sitter längre ner mot däck, eller "gångjärnet" högre upp om man vill. Så vid fällning kommer toppvanten att slacka rejält kanske redan vi 10 graders lutning. Undervanten som visar mot aktern däremot måste släppas helt för att kunna fälla masten. Hur styr jag masttoppen så den inte vinglar iväg i sidled vid fällningen? Om inga vajrar styr så måste "gångjärnet" ta alla brytkrafter i sidled. Vill inte bygga en stor kraftig tabernakel utan bara en enkel "brace" som skruvas runt mastfoten. Bracen i sin tur fäster jag i plåten som håller mastfoten på plats. Den detaljen är ganska färdig uträknat hur det skall se ut. Förslag å tips å synpunkter på detta emotses tacksamt.
  12. Hallåj...... Funderar på att byta ut mina kulventiler för alla skrovgenomföringar mot skjutventil. Varför? Jo, för jag har fått för mig att de fryser inte sönder. Är det så? Då skulle jag kunna låta båten frysa in vid bryggan. Fast inte denna vinter, tar upp på lördag. Avmastningen gick bra å problemfritt idag. Vad gäller rodret, jag har kollat å tagit mått å det måste bli ca 3 dm tjockt is innan det når ner till rodret. Så kallt tror jag inte det blir än på några vintrar. Men om det blir tjockare is? Knäcks rodret då? Å propellern å axeln som ligger faktiskt lite högre upp? Vad säger ni som har skjutventil å fryst in båten? Tackar å hälsar, Ruskpricken
  13. Mackey! Är jag ute å seglar om jag tror att du är ute å seglar i Portugal just nu? Vicken hamn? Cascais? Eller La Corona? Väg söderut? Vart? Behöver gast? Undrar... Den Ruskiga Pricken
  14. Ruskpricken

    Upptagning

    För kännedom. Kommande onsdag, 13 okt skall jag resa mina stegar å masta av båten. Det blir som på bilderna ovan men utan barn å så "baklänges". Det är faktiskt lättare att rikta in båten i förhållande till stegen, masten är ju liksom där..... Denna gång tänker jag vara lite försiktig. En vän kommer å tar hand om wirespelet å vevar. Sedan får jag hjälp att flytta över masten från båten till bryggan där mastkärran väntar. Det jobbiga är att dra hem den de 200 metrarna, flåset är inte lika bra som när man var 25 av nån anledning. 😉
  15. Hallo Georg! Kan bara "trösta" dig med att min telefon har badat 2 ggr. Ena gången i vår egen brunn hemma. Man skall inte ha den i bröstfickan å luta sig över kanten. Tog ut batteri å allt som gick att "ta bort" å sen i solen. Funkade bra. Men när jag flög ner till sydliga nejder så kom felet tilbaka, ny solbad å så funkade den igen. Kan bara tala om att det är en gammal telefon, liten å ser ut som en leksak. Liten display för SMS å så knappar, ingen touchskärm. Men det är allt jag behöver så det "funkar för mig" 😉
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy