Jump to content
Tuesday 12 November 2019

smoegen

Medlemmar
  • Content Count

    1,059
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

89 Expert

1 Follower

About smoegen

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Så du ämnar alltså chansa på att fall och kablar överlever eventuell nötning?
  2. Rysk lättmetall... 2.5mm tjock.. har nu yxat till packningar som lär fungera... fann gucka på Mekonomen... Guckan för att jag vill känna mig lite säkrare... flottörkoppen sitter med två skruv och sovjetiska lättmetallen har sovjetisk precision... Original satt det något slags gummipackningar... fast dom snarare föreföll vara av något som närmast kan förklaras som "Gummibakelit" Men nya fiberpackningar och "Gucka så tror jag det blir tätt.... ( å jag vet.. ingen båt ja skruvar på men de problem jag stötte på gäller ju även för förgasare i aktersnurror....)
  3. Å då gäller frågan... packningen oppe på toppen av min Pekar K63 förgasare driver mig till vansinne... helt enkelt lite krånglig att klippa till en så tunn och fisslig historia... Finnes det någon bra gucka på tub som tål bensinångor och är tillgänglig att inhandla över disk en Söndag i Göteborgstrakten... Hittar gucka bland annat hos den blå butiken men den verkar inte tåla gasolin något vidare... Fair Winds S
  4. Ibland dyker det opp tankar i min skalle... ibland är dessa av sådan art att jag finner det för gott att dela dem med andra... Ibland sker detta utan att jag hänvisas öppenvården inom psykiatrin.. Tänk om vi kunde starta en tråd om lim, en tråd där vi håller oss enbart till detta och låter Caribic reda ut begreppen... Det är nämligen så att var gång Caribic svara angående Lim så lär jag nästan varje gång något nytt.. Bara en tanke? Fair Winds Stefan
  5. Kolla med dessa Herrar...https://www.rodahl.se/ De är ju visserligen på sätt och vis part i målet men jag har vid dom tillfällen jag varit i kontakt med dom upplevt som både ärliga och pålästa.... Fair Winds Stefan
  6. Både Yanmar och Penta har drev eller rak axel... snarare så att det är typen av båt och konstruktion som avgör vilken lösning du trillar på.... En rak axel har en axeltätning.. Denna kan ibland behöva lite fett eller andra åtgärder beroende på typ av tätning... Alla har dock ett backslag... detta behöver ibland få oljan bytt.. men i min värld så är en rak axel en enkel och bra konstruktion.. Drev kräver enligt mig lite mer underhåll... Dock så är ju ett S-drev inte fullt så underhållskrävande som ett styrande drev som du hittar på en motorbåt... Fair Winds S
  7. Njaääeeejoo.... Utan att ha sett däck å trailer så är jag böjd att säga att den kan gå och du kan få problem.. inte bara med däck... hjullager som inte har sett omsorg på 19 år kan även dom behöva kontrolleras innan en 80 mil lång resa...
  8. Är övertygad om att det kommer att bli en lång tråd om en skitsak... Själv så undrar jag över en fråga TS ställer... Rörande om KBV kollar att man har installation för tömning iland? Är detta ett lagkrav? Eller är det så att de som seglar med äldre tankar lugnt kan skita i dem och sedan tömma på internationellt vatten? Fair Winds Stefan.. Som både kan sugtömma å dumpa i havet...
  9. Drar man opp kraftig svall i fem knop så är ju fem knop for fort... själv så drar jag vid motorgång opp så lite svall med nuvarande båt att jag fortfarande är häpen varje gång... Min förra båt grävde ned aktern och förorsakade i mitt tycke betydande häckvåg vid fem knop... medans jag idag inte behöver tänka nämnvärt på svall vid motorgång... handlar mer om att hålla fart och beredskap så jag hinner väja för snabbgående gummijollar i och utanför hamn...
  10. smoegen

    Boktips?

    Sedan har vi ju en av mina absoluta favoriter... Vind för Våg av Lars Westman....
  11. smoegen

    Boktips?

    Sailing around the world, Joshua Slocum... jodå den finns på svenska med... kommer bara inte på den svenska titeln just nu... Fair Winds S
  12. Vilken märklig tråd... jag fattar inget?? För mig är Not ett fiskeredskap och Ackord ett lönesystem som de flesta fackföreningar verkar ogilla... Hoppas nu ingen tog illa opp för att jag tog mig ton...
  13. Jodå... jag vet var min båt är... påväxt och eländig... att samla kraft och göra något åt det?? Nja inte just nu.. sliter med att klara av en vardag som inte är helt som jag skulle önska... Men sälj båten då?? Nja... man lever ju i en förhoppning att man någon vacker dag skall orka ta tag i båten.. ta tag i något som ju faktiskt varit en viktig del av ens liv... Men just nu? Nej.. Sett ur ett perspektiv så får jag nog erkänna att detta inlägg inte på något vis tillför mänskligheten ett endaste dugg... inte mer än att jag får ur mig några ord.. Fast jag hoppas att ni som kan och vill.. jag hoppas att ni får kasta loss och bege er ut på era drömmars äventyr... Så för att avsluta ett inlägg som jag kanske inte ens borde ha skrivit... Fair Winds S
  14. Ja jag tror du kan vara sanningen när, överbygget har ju samma form och fason sånär som på att din ruta ser lite modernare ut...
  15. smoegen

    Knackande

    Om motorkuddarna är hela så kolla att alla muttrar där är korrekt dragna.... Fair Winds Stefan
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy