-
Content Count
1,476 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
33 ExpertAbout Rolle85
-
Rank
Vice Amiral
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
det som kan vara bra att tänka på är att öka antalet hästkrafter mot var du har idag, för 4-taktaren är segare
-
Jag har kört både 4-takt och 2-takt. Det som jag uppskattar med 2-takt är den omedelbara responsen och hur man snabbt kommer upp i planing även om båten är tungt lastad. Jag hade en Suzuki 115hk 4-takt och en Yamaha 100hk 4-takt men kände alltid att "något" saknades..
-
Jag tror besparingen är minimal om man inte kör dag ut och dag in.
-
Jag skulle aldrig bytt ut Yamahan som du har idag. Jag hade en likadan från 1998 och den var kanon. Idag har du: - Låg vikt. - Bra vridmoment. - Minimalt underhåll/kostnad för service. - Bra kvalite. Jag har haft 4-taktare men upplever dem som sega och inte alls lika rappa.
-
Det går ofta bra att försäkra, det är först när det börjar hända saker och man vill använda försäkringen som de börjar trilskas. Finns en annan tråd med en båt utan CE märkning som började brinna, försäkringsbolaget nekade då personen i fråga ersättning så visst det är lite som rysk roulette och det är just därför dessa nyare båtar håller en helt annan prisnivå.
-
Ok, men då har du svaren på dina frågor. Finns inget i Sverige men det visste du nog redan. Att CE märkning är värdelöst är upp till dig. Jag tror definitivt att ett försäkringsbolag kan ställa sig på tvären den dagen man vill få ut ersättning för en båt utan märkning. Sök på google. Jag skulle tex köpa en styrpulpet en gång med en motor vars CE märkning sa att båten fick ha max 115hk. Båten i fråga hade 130hk så försäkringsbolaget ville inte försäkra båten. (Atlantica och Länsförsäkringar).
-
En båthandlare får inte sälja en båt utan CE märkning så de borde väl ändå vara det.
-
Är den CE märkt om den är byggd i USA? Annars lär den bli svårsåld i Norden.
-
Fann inget i sverige på dwtta namn på google
-
Om de rostat fast beror de säkert på att vatten redan tagit sig in så att borra igenom blir nog enda sättet. Frågan är om cylindern är fräsch på insidan eller har rostat. Isåfall blir det ändå byte av hela enheten
-
Ser riktigt dåliga ut. Kolvarna ser ut att ligga under vattenytan? det finns speciella verktyg för att lossa locket som griper tag i två hål samtidigt. Värme och 5-56 dessutom. Ser dock ut som om det frätt igenom hela locket och du kanske har saltvatten i hela behållaren?
-
Allt handlar om underhåll. 35 år är inga problem på en 2 takt. 4 takt kan nog vara knepigare men nyckeln är underhåll ! I fel händer kan en 5 år gammal motor vara slut..
-
Skruvade du ut luftningsskruven lite lätt när du tiltade upp och ner så systemet luftas?
-
Har haft många båtar genom åren. Jag tror tyvärr båten är i minsta laget för dagar då det blåser. En båt på 5,5m med större motor ger mer tyngd och gör den mindre känslig för vågor