Gå till innehåll
söndag 09 november 2025

Rolle85

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 752
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

72 Expert

Om Rolle85

  • Placering
    Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Detta blev en vetenskap. jag har en styrpulpet enligt min profilbild. Hade vela fräscha upp inne i stuvutrymmen med ny vit färg för att få det fräscht. Det gär även att övernatta i den. Vill såklart att den inte får bli klibbig när den torkat. Gärna mer skinande och lätt att hålla rent. De får inte spricka såklart
  2. Är det denna? https://www.biltema.se/bat/batvard/gelcoat/gelcoat-vit-1-kg-2000052817
  3. Vad är det för vit färg man rollat med innuti en styrpulpet? Är sugen på att rolla om insidan förvaringsutrymmen osv
  4. var på Seasea men deras dimension slutade vid 35mm så jag skulle behöva typ 50mm... Går liksom inte att hitta. Ja de är riggningsslang som sitter från motor och in
  5. Letar efter en delat slangskydd för att skydda kablar som kommer från motorn. Var har ni köpt detta?
  6. En vän har en Yamaha 4-takt 50hk 1995. Går inte att varva mer än 3500rpm med växel i. Gjorde innan upp mot 5000rpm. Han har nu kört en hel sommar med detta fenomen. Vad vi gjort är följande: - Ryckt ut kabeln för tiltgivaren - bytt oljepump - byt tempgivaren - bytt tändstift - bytt bränsleslang - ny termostat Ska tilläggas att när vi bytte oljepump glömde jag sätta dit packningen och då läckte de ut lite olja runt pumpen när vi körde men då gick motorn som vanligt igen. När jag väl monterat packningen runt pumpen går motorn bara max i 3500rpm igen. Ringde en verkstad och han sa att ”vi åker gärna ut till båten och fixar det direkt”. Detta fick mig att tro att det är något enkelt? vad har vi missat??
  7. Återkommer till denna tråd då problemet varit såhär hela sommaren. Summerar läget igen: En vän har en Yamaha 4-takt 50hk 1995. Går inte att varva mer än 3500rpm med växel i. Gjorde innan upp mot 5000rpm. Han har nu kört en hel sommar med detta fenomen. Vad vi gjort är följande: - Ryckt ut kabeln för tiltgivaren - bytt oljepump - byt tempgivaren - bytt tändstift - bytt bränsleslang - ny termostat Ska tilläggas att när vi bytte oljepump glömde jag sätta dit packningen och då läckte de ut lite olja runt pumpen när vi körde men då gick motorn som vanligt igen. När jag väl monterat packningen runt pumpen går motorn bara max i 3500rpm igen. Vad har vi missat?
  8. Direktinsprutad 2-taktsmotor med separat oljetank.
  9. Yamaha F50 4-takt från 1995. Gick att köra normalt med i en timma men sen på hemvägen så går den inte att varva mer än exakt 3000rpm. Låter som motorn vill varva mer för 1 sekund men begränsar sen direkt till 3000 rpm. - skvallerstrålen är ljummen. - svarar på gaspådrag direkt - testat att se så att gasreglaget på motorn verkligen går i maxläge - på tomgång kan plötsligt varvtalet sjunka ner till 500rpm för att sen dö. - går att varva högre än 3000rpm men bara på tomgång! Har slut på ideer.
  10. Inte min motor men letar efter en ny som är stark då den som har den idag inte får upp den i planing
  11. Jag letar efter en propeller på axmarin.se till en Yamaha 4-takt 50hk från 1995. Motorn har idag svårt att plana och behöver standardpropeller för att lätt plana. https://www.axmarin.se/Yamaha-25-60-hk
×
×
  • Skapa nytt...