Jump to content
Friday 02 December 2022

nilsnobbing

Medlemmar
  • Content Count

    611
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

nilsnobbing last won the day on January 22 2019

nilsnobbing had the most liked content!

Community Reputation

150 Expert

2 Followers

About nilsnobbing

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Sundsvall

Mina båtar

  • Bild

Recent Profile Visitors

2,542 profile views
  1. Det finns bara ett svar på det där: ja, det är tokigt! Men är det fel? Det kan du bara svara på själv. Vi du ha en svårhanterlig, underhållskrävande, opraktisk och alldeles, alldeles underbart charmig båt så är den rätt :-) Man gör det inte lätt för sig med en sådan båt men det är klart att det går. Har faktiskt läste en gammal bok om ett grabbgäng som tog sin fiskebåt till Svarta Havet via medelhavet. Det var på 60-talet så motorerna lär vara bättre nu men båtarna mer slitna. Skicket avgör allt.
  2. Det är ju ganska vanligt att rekommendera den man själv har, och så gör även jag denna gång. Fortissimo av Lars-Olov Norlin. Konstruerad för att vara en fin seglare med ett väl tilltagen segelplan, inte samma långfärdsfokus som Allegrobåtarna. Hemmabyggen, vilket gör att man ser flera inredningslösningar, men vår har 4 väl tilltagna kojer plus dinette. 1.50 djup långköl. Ca 5,5 ton. Pris 150-300 000 typ. Seglar som en stor IF vilket också var förebilden när den konstruerades. På minussidan är ingen fast vindruta på de flesta. Stängbart toalettutrymme finns, men det är trångt. Motorn sitter där den sitter, inte jättetrångt men heller inte luftigt. För att vara 10 meter är den inte jätterymlig med sitt relativt slanka skrov. Just ja, den är vacker också! /N.N
  3. Ska man vara petig så är det också en dagstur som föreslås av till exempel mig och andra mer positivt lagda. En dagstur första dagen, en till andra dagen, en till tredje... Nåja, för att ställa frågan ingen har ställt; Hur mycket seglingserfarenhet har du TS? Om du törs sticka näsan i detta getingbo igen. Vi är inte alltid så här vresiga 🙂
  4. Hmm... Svensk kustsegling är inte riktigt Mount Everest. Svensk kustsegling är snarare Åreskutan. Att segla på våren är inte bra, det håller jag med om. Men segling är inte svårt. Visst, att kräma ur de sista decimalerna fart kräver erfarenhet och kunnande, men att lära sig hantera en segelbåt tryggt är inte svårt för den vetgirige och nyfikne. Förutsatt, som jag skrev ovan, att en kunnig vän hjälper till med att besiktiga båten och hänga med några dagar för att instruera handhavande, navigation och segling. Man kan gissa att ett stort antal av alla gubbar här på MG (där jag är en av dem) någon gång inlett sin karriär som seglare. Många av dem säkert endast med viljan och drömmen som drivkraft och utan större erfarenhet, precis som jag. Jag tycker fortfarande att det är genomförbart. Maxi 68 är en trygg båt med gedigna bedrifter på meritlistan, den tar hand om sin besättning. Och segling är en trygg syssla, det visar statistiken.Allvaret och utsattheten som segling och båtliv innebär lockar fram ansvarstagande. Ett ansvar man tar först när man får det. Vädertjänsterna är bättre i dag än de var förr, så man har goda möjligheter att hålla sig undan busväder och huka i gästhamnen istället. Men för all del, att köpa på Västkusten är ju onekligen smidigare. Det finns gott om Maxi 68:or. N.N
  5. Jag har seglat mindre båtar hit och dit längs kusten, bland annat Maxi 68 som är en fantastisk liten båt på många sätt. Att båten duger råder inga som helst tvivel om, förutsatt att den är i gott skick. Ta med en kunnig vän första dagarna som får lära dig segling och navigation Kolla igenom båten ordentligt. Roder är ett känt problem för 68:an, de kan få in vatten och frostsprängas. Röstjärn är viktigt. Bottengenomföring (om det finns någon). Annars är det inte så mycket som kan felas på en 68:a. Låt den kunniga vännen vara med och kolla detta. Segla senare på säsongen. I april är det kallt och havet kyler, inte minst om man hamnar i det. Potentiellt farligt. Lär dig old school navigation (papperskort, passare, kurslinjal, kikare, kompass och sånt) så behövs ingen el. Ladda telefoner och powerbanks i gästhamnarna så har ni till nödsamtal och för att dubbelkolla navigationen i eniro sjökort. Köp några billiga Led-lampor och tejpa fast i rufftaket för lyse i ruffen. Lanternor. Kanske ett tveksamt råd, men jag skulle fuska lite med det. Som nybörjare lär det ändå bli begränsat med nattsegling, och sommarnätterna är ganska ljusa. Ha gott om tid. Räkna med snittfart på 3-3.5 knop när ni planerar. Kom i håg att det inte alltid går att använda utombordaren till havs, den drar ner luft om det gungar för mycket. plus att den drar ordentliga mängder soppa om den måste stångas mot vågor och vind. Göta kanal är supermysig men nog ganska besvärlig historia med en utombordare, jag skulle segla runt. Att ta Maxin på lastbil verkar ju bekvämt och bra, men det kostar väl lika mycket som hela båten . Välkommen till båtvärlden! //N.N
  6. nilsnobbing

    Capri 17

    Jag har haft en sådan för evinnerliga tider sedan, det var min första båt när jag var 15. Jag vill minnas att vi släppte ner den helt, och sedan sträckte vajern en gnutta. För oss kändes det rätt men jag har ingen faktabakgrund till det. Utöver det trimmade vi ibland båten med kölen. Tror också att vi laborerade med att trimma båten med hjälp av kölen. Fäller man bak den en gnutta ändras ju lateralplanet, så man kan leka med lovgirighet eller ej. N.N
  7. nilsnobbing

    Första båt

    IF är kanske inte riktigt lika rask men är ändå ett alternativ. Väldigt bra allroundbåt, seglar fint och klart bobar. Mitt val skulle bli en sådan eller en H-båt. N.N
  8. Inget ont menat, tog bara chansen till ett litet tjuvnyp 🙂
  9. Bäste språkpolis, Vem är den där Cornelius? Och hade han en gång samma båt som Cornelis? 🙂 Kapten Nils Nobbing
  10. På den Litorina jag hade fanns en klurig lösning. Där satt motorn i en brunn i sittbrunnen. Motorn satt monterad på en lös skiva som lätt kunde lyftas rakt upp för att sedan lägga motorn i ett av stuvfacken. När man gjort det kan man stänga en lucka för att få en slät botten. Sen ar det bara att lyfta tillbaks när man skulle använda motorn igen. Smidig lösning, men det bygger på att motorn är liten och lyftbar. Redan den 4 hk motor jag hade var lite besvärlig att hantera.
  11. Vi hämtade båt på Gålö i somras och seglade till Sundsvall. Förvisso en segelbåt, men vi drog ut på det så gott vi kunde. Det tog oss tre veckor att ta oss hem till Sundsvall. Varför så bråttom?
  12. Tjusigt! Vad har du utgått i från där låda, eller har du plastat den själv? Fler bilder?
  13. Som jag förstår det är det inte farten som är det stora problemet, man får ju komma ihåg att det rör sig om en tungt lastad väldigt liten båt. Utan motor att ta till i svaga vindar. Jag minns att jag räknade med 3 knop i snitthastighet för min Amigo 23 när jag planerade seglingar. Det stora problemet verkar vara att den inte kan kryssa. Det känns lite konstigt att han inte lyckats få till det efter ett liv som småbåtskonstruktör. Sen håller jag med, den verkar inte så annorlunda jämfört med den förra. Men han är glad i alla fall och moralen är hög!
  14. Ja, han är ju ute igen. En rapport lämnades för någon vecka sedan efter 55 dagar till sjöss och han tycks trivas som fisken i vattnet trots umbäranden och brister i båtens egenskaper. Ny tycks han kämpa för att ta sig till Azorerna. I mina ögon en mycket beundransvärd herre. Här kan man följa resan.
  15. Jovars, det har det varit länge för mig också. Den jag nu hittade är lite sliten på sina ställen vilket gör att priset blev det rätta. Det dyra är dock gjort (bytt motor, nya segel) så vi vågade oss på att köpa en båt som egentligen var lite dyrare än vi tänkt. Det blev en treveckorstur när vi semestrade hem den från södra Stockholms skärgård och den seglar verklige kalasfint! Lite överraskad över hur bra den är i lättvind, långkölen till trots. Förr eller senare lär vi ses ute på vattnet 🙂
×
×
  • Create New...