-
Content Count
630 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
5
nilsnobbing last won the day on April 17
nilsnobbing had the most liked content!
Community Reputation
155 ExpertAbout nilsnobbing
-
Rank
Flottiljamiral
Profile Information
-
Location
Sundsvall
Mina båtar
-
Bild
-
Lite klurig fråga, det är ju inte så väldans stor skillnad på en IF och en Magnifik, men förstår ändå att det blir enklare. Det svåra är ju att hitta en liten segelbåt med inombordare. Har fått för mig att engelska båtar kan ha det ibland. Leisure 23, Westerly cirrus eller deras småsyskon. Marieholm MS 20 kanske? Har ingen erfarenhet av dem, men skulle personligen aldrig byta bort IF:en som är världens bästa båt! 🙂 Litorina? Grundgående men utombordaren monterad som en inombordare. Seglar kalasfint och har fantastisk sittbrunn men är ju lite udda.
-
Så tänker jag också (i dagdrömmarna). Jag har också en bra bit till kontinenten, norrlänning som man är, så man kan ju fuska genom att frakta båten till Skåne eller helt enkelt köpa en i södra Sverige. Sen tänker jag iofs inte att transportsträckorna (vad nu det egentligen är) behöver vara tråkiga, det finns saker att uppleva och se överallt. Att hyra en båt kommer inte på fråga, hela poängen är att vara borta flera månader för att leva ombord. Långfärd helt enkelt, eller kanske längefärd är ett bättre begrepp. Men som sagt, detta är bara drömmar så som min situation ser ut nu. N.N
-
Ok! Nej egentligen inte, men det är lite av en dröm att puttra med en snipa längs europas kanaler. Det finns mycket att se och jag tror det är ett fantastiskt sätt att se Europa. Det får bli efter pensionen 🙂
-
Trådarkeologi 🙂 Snubblade över denna tråd när jag sökte efter något. Då blev man ju nyfiken. @Dahlstrom, kom ni i väg? Och vilken båt blev det i så fall?
-
Är det så? Låter ju galant i så fall. Hittade en obegriplig notering jag gjort i samband med att jag tog över båten om att den skulle "smörjas" men jag fattade hur, var, varför och med vad. Därav frågan.
-
Jag har en scatraknut mellan motor och propelleraxel. Hur är det men årligt underhåll på en sån? Nån som kan sprida lite ljus över hur en sådan bör skötas? mvh Cpt Nils Nobbing
-
Cool båt! Ski-breeze är verkligen före sin tid! Har du funderat över kapellet, det är inte där vattnet kommer in?
-
Vilken båt, och vad krävs? Bo permanent på båt.
nilsnobbing replied to N_Blomqvist's topic in Long-distance
Det är svårt att svara på. Myndigheter, regioner och kommuner ansluter till en digital infrastruktur som heter Mina meddelanden som ger möjlighet att skicka digital post till medborgarna via t ex brevlådorna Kivra, Billo eller Min myndighetspost. Men vilka verksamheter inom myndigheten/regionen/kommunen som faktiskt använder sig av möjligheten får man nog själv undersöka om man vill vara helt säker. Här ser du en lista på vilka i offentlig sektor som kan skicka digital post, men det är alltså inte säkert att de använder sig av möjligheten. https://www.digg.se/digitala-tjanster/digital-post/vilka-du-kan-fa-digital-post-fran N.N -
Det beror ju också på hur stor, vilken volym, sittbrunnen är. På min Fortissimo som ju är en äldre båttyp, är volymen ganska modest jämfört med moderna båtar med bred häck. Det större problemet i just Fortissimos fall är avsaknaden av bridgedäck. Något jag tror är viktigt vid segling över större hav. Det finns nog risk att en betydande del skulle rinna ner i båten. Inget jag oroar mig för dock, kustseglare som jag är.
-
Jag tycker man läser om flera båtar som sjunker pga roderskador. Det är nog viktigt att granska konstruktionen kring roder och axel och fundera på vad som händer om man seglar på en stock eller råkar på späckhuggare som kalasar på rodret. Där har ju traditionella kostrar en stor fördel eftersom det inte finns genomgående roderaxel. Men dels är de gamla, och dels är de ovanliga i den storlek du söker.
-
Det beror ju väldigt mycket på hur stora och hur många självlänsar man har. Jag har två ganska feta, kan det vara tvåtums? Gissar att den skulle tömmas fort om den tog en sjö i sittbrunnen.
-
Forgus 31? Ingen separat hytt i aktern men väl rejäla akterkojer. Har aldrig seglat den men folk tycks vara mycket nöjda med den. Verkar bra! Jag seglar Fortissimo 33 som har samma upplägg med två rejäla akterkojer och fås för de pengarna. Långkölad dock, men ingen långsam båt. Utan att starta debatten om lånkölat v s fenkölat, varför är det viktigt att det är fenkölad? mvh Kpt Nils Nobbing
-
Den hade jag lyckats missa trots omfattande research. Ser bra ut! Jag hade turen att köpa mitt 12 kg ankare för 1071 kr på Navinordic. Bra pris! Ser att priserna är lite högre nu.
-
Jag tror på åtminstone en liten kättingstump för att låta vikten hjälpa till att hålla draget lite lägre. Sannolikt har det också lite dämpande effekt när det gäller ryck. Kanske går det inte att få till en riktigt trygg ankring med viktbudget 10 kg för en båt på 3 ton? Kanske kan du kika på möjlighet till att få en bättre ergonomi när du tar hem ankaret? Ett hyfsat budgetvänligt alternativ som fått bra kritik i tester är Plastimos Kobra-ankare. En doldis som verkar bra. Jag har köpt ett 12 kg till min Fortissimo (33 fot, 5 ton) som jag har 40 meter kätting till. Har dock inte provat det än på grund av diverse orsaker. Tabellerna rekommenderar 8 kg till min båt men som man bör hoppade jag upp ett par hack. Jämfört med Delta är mer viktkoncentrerad till spetsen, och plogen blad upplever jag som större. Gissar att det biter bättre. Mvh N Nobbing
-
Kan, bara för sakens skull, uppdatera denna tråd med att det också verkar finnas svenskar som seglat runt i en Grinde. 8.20 lång, så inom samma kategori som övriga. Finns en kommentar om detta på sailguides sida om Grinde. Fin båt för övrigt.