Jump to content
Sunday 19 May 2019

nilsnobbing

Medlemmar
  • Content Count

    499
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

nilsnobbing last won the day on January 22

nilsnobbing had the most liked content!

Community Reputation

95 Expert

1 Follower

About nilsnobbing

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Profile Information

  • Location
    Sundsvall

Recent Profile Visitors

763 profile views
  1. ...och som svar på den inledande rubriken: Anders Eriksson och Malala blev första svensk jorden runt non-stop. http://pakryss.se/forste-svensk-runt-jorden-utan-stopp/?fbclid=IwAR1y2TyR5pVeT2hWDVw4ZK-uK6BpaAu00uYaSXjeKdmVYjEhzirwAVo9qME
  2. En variant kan ju vara att frakta den till Stockholm på lastbil, och segla därifrån. Borde vara lättare att hitta bra pris på frakten. //N.N
  3. Jag kan konstatera att Amigon jag hade trots allt var ganska behaglig att manövrera genom av vrida snurran när man vill runt. Men nu... Min trailerbara Litorina är verkligen ingen lätt båt att manövrera, särskilt med kölen uppvevad. Platt bottem, litet djupgående och en rigg där vinden griper tag. Man lär sig... 🙂
  4. Det här kan också möjligen vara ett alternativ. Low-cost action kitchen tool, manual analogic function, demanding presence and skills. (tänkte det blev lite fräsigare med engelska)
  5. Jag kan glädja dig med att det inte finns en sådan regel. Reglerna här på MG innehåller endast 9 punkter och ingen av dem handlar om att lyfta äldre ämnen. För övrigt vill jag tipsa om köket Primus Kinjia stove till mindre båtar. Gasolkök som går på mindre engångsflaskor. Smidigt och bra och kostar som ett Origo. Kräver ingen fast installation och kan lätt användas i sittbrunnen eller på klipporna. N.N
  6. Jag tycker det är bra om man lyfter gamla trådar för att borra vidare i ämnet. Blir forumet bättre av att vi har 20 trådar med samma ämne? Till exempel diskuteras bränsle och effektivitet kring köket Origo. Är det bättre att skapa en likadan tråd istället för att lyfta den gamla som ju redan innehåller en hel del matnyttigt? Låt oss säga att man diskuterar en olycka till sjöss. Ska man inte kunna kommentera den i samma tråd ett år senare när domen kommer? Njaa... Så stort flöde på MG är det knappast så nya trådar försvinner i rasande takt. Det finns ju funktionen "Visa senaste". Där kan man i all oändlighet klicka på "Ladda in mer aktivitet" för den som är rädd att missa något. Fånigt, tycker jag. Forum lever bäst utan konstiga regler. //N.N
  7. Tänkte samma sak, men det kanske beror på hur hårt man vispar 🙂 Vi använder en sån där Turkisk Youghurt-burk. Lätta att ställa fram på bordet och ta direkt med en sked. N.N
  8. Det finns ju en tävling som går varje (?) år: https://www.taliskerwhiskyatlanticchallenge.com Antagligen det tryggaste alternativet då de lär ha någon form av organisation för att trygga deltagarnas säkerhet. Går det? Ja, uppenbarligen, om man är tuff nog. Här är lite inspiration /N.N
  9. Hej! Vet att folk hyr flottar i samband med Gotland runt (ÅF Offshore race). kanske finns info där att hämta? N.N
  10. Här är vi överens. Men det kan också formuleras som: Vill du tillräckligt mycket och är beredd på strapatser; var inte rädd för billiga, enkla lösningar.
  11. Konstigt ändå att det gick förr.... Och nu förresten. Kjell Litwin som i skrivande stund seglar runt klotet (nästan) utan att stanna har väl ingen watermaker med sig. Nu borde han kanske haft det, vattnet tog ju slut, men det visar ändå att man kan ta sig långt med medhaft. Till tankarna kan man använda vattenreningstabletter om man är tveksam när det gäller kvaliteten. Allt handlar om vilken standard man vill ha/orkar med/har råd med. //N.N
  12. Råd med vadå kan man undra? En lämplig båt? Lustigt nog har preferenserna ändrats under åren om man ser till vad som är lämpligt. De lämpliga båtarna blir större och större. Men havet är detsamma, avstånden lika och kontinenterna ligger ungefär där de låg på 60-70-talet. Gick det då så går det nu är min teori. Men jag förstår att du vill provocera lite när du antyder att det inte går, och det är ok med mig. En Vega är bara ett exempel (Hegge) eftersom TS nämner 27-fotare i ursprungsinlägget. Det är ju en beprövad båt i dessa sammanhang som nu befarit de flesta av världens hav. Ersätt gärna med Allegro (som nog är bättre), L28, Bianca, Nord eller annan budgetbåt (t ex Ballad) som gör äventyret möjligt. Och det är ju ändå ganska stora båtar jämfört med Ohlsson 22, Amigo 23, Magnifik Midget, Albin Viggen, Leisure 23, Havsfidra, Westerly Cirrus, Hurley 22, Misil, Albin 57, och Maxi 68 som ju också korsat Atlanten, för att nämna några. 🙂 Ang böckerna så håller jag med, visst ska man sålla. Saltstänkta historier. Tinkerbelle var god läsning. Som fotöljäventyrare tycker jag oftast att budgetprojekten ger de mest läsvärda böckerna. En favorit är en långfärd i en Mirrorjolle. När lönnfeta miljonärer kryssar sig runt klotet för att klaga på restauranger, service och tekniska problem blir äventyret lite väl frånvarande för att bli god läsning. Men de lever i alla fall drömmen, vilket de ska ha cred för. Over & out från mig, point made. Ha det gott! //Nils Nobbing - som egentligen aldrig gillat Vega
  13. Läsa böcker är bra. Yrvinds & Grahns bok om seglingen med en Vega öven Atlanten är bra läsning, liksom den om galenpannan Jarle Andöy:s segling till Antarktis i en Vega. Göran Cederströms bok Tua Tua (heter den så?) är också om en långsegling med båt i den storlek du letar, dock lite gammal. Alla sa vi skulle dö, är en annan läsvärd. Milo Dahlmans segling i Bianca 27:an runt Sydamerika är läsvärd. Sen finns ju en rad bloggar och vloggar. Det finns mycket kunskap att hämta från andras resor. Vad är det för båt du funderar på förresten? //N.N
  14. Han kanske räknar med att han håller den vikten i slutet på resan? 🙂 Siffran får stå för honom, och han lär vara rätt trygg i hans behov och förbrukning kan jag tro. Knasigt lite låter det som men han har någonstans lagt ut texten om detta och menar att det räcker för honom enligt hans erfarenhet och hans mycket passiva liv till sjöss. Men han är ju extrem. Sen lär han väl använda havsvatten till rätt mycket och samla regnvatten när det går. 20 liter vatten för t ex en Vega-Atlantöverfart innebär 500 liter vatten om seglingen får ta 25 dagar. För en person dvs. Är man två blir det en kubikmeter vatten som ska med på resan. Helt orimligt, det är nog tydligt, men ändå seglas Vegor och liknande båtar kors och tvärs över oceanerna. Jag tror jag återigen landar i att det är högst personligt hur mycket vatten man tycker sig behöva. Tror nog trådstartaren upptäcker själv vad han är för sort när han seglat ett par veckor. Jag har paddlat en vecka med 15 liter vatten vilket ger strax över 2 liter om dagen. Användes till dryck och matlagning. Inga konstigheter eller känsla över att det var extremt på något sätt, även om vi snålade med vattnet. Fast jag hade en flaska whisky med mig också. mvh Nils Nobbing
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy