Jump to content
Wednesday 13 November 2019

nilsnobbing

Medlemmar
  • Content Count

    537
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

nilsnobbing last won the day on January 22

nilsnobbing had the most liked content!

Community Reputation

111 Expert

2 Followers

About nilsnobbing

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Sundsvall

Mina båtar

  • Bild

Recent Profile Visitors

1,007 profile views
  1. Här hittade jag en liknande (samma?) till salu på Amazon
  2. Tror den säljs kommersiellt. Verkar heta "free wheelin". Men som sagt, är det bättre än åror?
  3. Gott folk, Råkade se ett klipp med denna muskeldrivna propeller som jag tyckte var lite kul. Vad tror ni? Enkelheten kan man inte klaga på, liksom driftskostnad och miljövänlighet. Men slår det ett par åror i gummijollen?
  4. Verkligen bra jobbat! Vi kryssade en vecka i risigt väder (och det har var som sagt min frus första segling någonsin) tills vi helt gav upp alla geografiska mål. Målet blev istället välbefinnande, lugn och njutning. Ursprungsplanen var egentligen en segling runt bottenviken men det kändes inte viktigt efter ett tag. Så vi vände söderut med en halv dagsetapp kvar till Töre. Men vi nådde vårt mål!
  5. Fyra dygn till Haparanda var bra jobbat! Vi tog fyra veckor på oss för samma sträcka och det är bra jobbat det också. Fast på ett diametralt annorlunda sätt 😊 Jag håller med, det finns mycket att uppleva norröver för dem som är van trängseln i södern. Välkommen upp!
  6. Och fortsättningen...
  7. Nostalgin slog till med kraft när jag städade ur en bokhylla i helgen. En 11 år gammal "På Kryss" grävdes fram ur pappershögarna. Och se där, på sidan tolv: Norrlandskärlek! Det var redaktörn som satte rubriken men jag som skrev artikeln. En tvåmånaders seglats från Stockholm och nästan ända fram till Haparanda, tur och retur. Längtan blir svår, jag vill mer ut på havet. Men så länge får jag leva på minnena. Lägger ut artikeln här under, men kraven på små bilder gör nog att de inte blir läsbara. Nostalgi och minnen är en del av båtlivet, eller hur? Vilka färder håller ni närmast hjärtat?
  8. Jomen , jag tänk' mig att gubben Strandberg kan ha haft en plogbil av märket Scania, möjligen Volvo. Det är väl det vanliga där uppe. Åh! Flåt, jag läste fel i trådstarten! Det här blev helt fel! 😲
  9. Ful som som stryk är kanske lite hårt. Jag har tidigare haft t ex Amigo, IF och BD-kryssare. Väldigt traditionella och vackra båtar. Men jag gillar Litorina, funktion är också vackert. Skrovet på den är ganska modernt med bredden långt akterut och vasst förskepp. Det finns en fransk motsvarighet, Dufour T7, med nästan exakt samma design. Den har deltagit med framgång i en stormig ensamkappsegling (mini transat) över Atlanten på 80-talet. Blir det båt så blir det med fast köl denna gång. Vi konstaterar att vi har svårt att nyttja trailerbaraheten så som den borde nyttjas, att upptäcka nya platser. Det är för mycket krångel i nuläget med två halvstora barn. Jag tror att båten är helt optimal för ett par utan, eller med vuxna, barn. Då blir det väldigt rymligt ombord, och man är två vuxna som inte behöver "split-vision" vid mastning, sjösättning och iordningsställande av båten när man kommit till sitt nya hav 🙂
  10. Jag kan! Först och främst kan man konstatera att det inte finns någon anledning att jämföra en trailerbar båt med en 'vanlig' båt med fast köl. Olika målgrupper. Så en Litorina bör jämföras med andra trailerbara båtar. Fördelar - Hög trailerbarbarhet. Låg vikt (800 kg) och en köl som fälls in så botten blir någorlunda slät. Standardtrailer kan användas. - Mycket smidig hantering när man hissar segel mm. Masten står i sittbrunnen, tryggt och bra. - Motor lättillgänglig i sittbrunnen. Också möjlig att låsa in motorn i ett stuvfack för den som bor i områden med stölder. - Mycket stor sittbrunn (2.10 m) med 4 enorma stuvfack - Mittsittbrunnen gör att vikten centreras. Dvs även om man är fyra lönnfeta karlar går båten inte med aktern som en nedgrävd broms som på andra små, lätta båtar. - Mycket bekväm att bo i jämfört med andra trailerbara båtar. Förutsätter dock sittbrunnstält vilket jag tror att alla har som standard. - Kölen hissas inte upp inne i i båten som på många Campus-båtar. Ingen illaluktande köl att gnugga sig mot med andra ord. - Rejält pentry för sin storlek. - Hög kvalitet på bygget. Inga tveksamheter. Nackdelar - Motor i sittbrunnen. Blir ett visst extra bullrande och viss hantering när man lyfter över den till stuvfacket. - Roderkonstruktionen med dess wire-lösning innebär viss förlust av "känsla" jämfört med ett vanligt roder på "häcken". Tycker jag. - Ful som stryk! Men med detta sagt så sålde vi vår Litorina för en vecka sedan. Familjen, med tre tjejer utöver mig, vill ha en bekvämare båt. Så vi kommer troligast att köpa en 25-27-fotare till sommaren. Adios amigos! /Nils Nobbing
  11. Vet inte riktigt om du är ironisk eller undrar seriöst, men så här är det. Mantåget finns för att man inte ska ramla överbord. Ute på vattnet, kanske med vågor och kraftig krängning, så står man inte på fördäck när man skiftar segel. Man sitter, ligger, glider, kämpar och snubblar, i alla fall om vädret är tufft. Då fyller mantåget (utan snuffar) sin roll och hjälper en att stanna ombord, trots knähöjd. Nu har förvisso de flesta rulle på sin båt, så arbetet på fördäck är minimerat om allt fungerar som det ska. Men om det inte fungerar som det ska? Och så kan man hänga badkläder på tork.
  12. Är det bara jag som är teknikfientlig ombord? Jag tycker det är skönt med den manuella hanteringen, skönt att slippa ifrån skärmar och knapptryckande. Med min nuvarande båt seglar jag främs finvädersseglingar i hemmavatten, så varken sjökort, kompass, syftkompass, passare eller kurslinjal har använts, men allt finns ombord. /N.N
  13. Så där ja, nu är det bara att kopera konceptet och kasta loss. För inte mer än 4,2 miljoner får man ett likadant flytetyg: https://www.blocket.se/goteborg/Amel_54__2006_87435507.htm?ca=4&w=3
  14. Summa framgick inte, och heller inte utgångsläge (båtens skick e.t.c) så det är lite rumphuggen information. Det kanske står mer på deras site.
  15. Hej! Snubblade över denna bild som kanske kan vara intressant för någon. Detta visar väl deras sanning, i en 53 fots Amel Super Maramu, och fördelningen kan säkert se annorlunda ut för andra seglare. Men ändå... N.N
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy