Jump to content
Wednesday 12 February 2025

nilsnobbing

Medlemmar
  • Content Count

    622
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

nilsnobbing last won the day on January 22 2019

nilsnobbing had the most liked content!

Community Reputation

154 Expert

2 Followers

About nilsnobbing

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Sundsvall

Mina båtar

  • Bild

Recent Profile Visitors

3,403 profile views
  1. Det beror ju också på hur stor, vilken volym, sittbrunnen är. På min Fortissimo som ju är en äldre båttyp, är volymen ganska modest jämfört med moderna båtar med bred häck. Det större problemet i just Fortissimos fall är avsaknaden av bridgedäck. Något jag tror är viktigt vid segling över större hav. Det finns nog risk att en betydande del skulle rinna ner i båten. Inget jag oroar mig för dock, kustseglare som jag är.
  2. Jag tycker man läser om flera båtar som sjunker pga roderskador. Det är nog viktigt att granska konstruktionen kring roder och axel och fundera på vad som händer om man seglar på en stock eller råkar på späckhuggare som kalasar på rodret. Där har ju traditionella kostrar en stor fördel eftersom det inte finns genomgående roderaxel. Men dels är de gamla, och dels är de ovanliga i den storlek du söker.
  3. Det beror ju väldigt mycket på hur stora och hur många självlänsar man har. Jag har två ganska feta, kan det vara tvåtums? Gissar att den skulle tömmas fort om den tog en sjö i sittbrunnen.
  4. Forgus 31? Ingen separat hytt i aktern men väl rejäla akterkojer. Har aldrig seglat den men folk tycks vara mycket nöjda med den. Verkar bra! Jag seglar Fortissimo 33 som har samma upplägg med två rejäla akterkojer och fås för de pengarna. Långkölad dock, men ingen långsam båt. Utan att starta debatten om lånkölat v s fenkölat, varför är det viktigt att det är fenkölad? mvh Kpt Nils Nobbing
  5. Den hade jag lyckats missa trots omfattande research. Ser bra ut! Jag hade turen att köpa mitt 12 kg ankare för 1071 kr på Navinordic. Bra pris! Ser att priserna är lite högre nu.
  6. Jag tror på åtminstone en liten kättingstump för att låta vikten hjälpa till att hålla draget lite lägre. Sannolikt har det också lite dämpande effekt när det gäller ryck. Kanske går det inte att få till en riktigt trygg ankring med viktbudget 10 kg för en båt på 3 ton? Kanske kan du kika på möjlighet till att få en bättre ergonomi när du tar hem ankaret? Ett hyfsat budgetvänligt alternativ som fått bra kritik i tester är Plastimos Kobra-ankare. En doldis som verkar bra. Jag har köpt ett 12 kg till min Fortissimo (33 fot, 5 ton) som jag har 40 meter kätting till. Har dock inte provat det än på grund av diverse orsaker. Tabellerna rekommenderar 8 kg till min båt men som man bör hoppade jag upp ett par hack. Jämfört med Delta är mer viktkoncentrerad till spetsen, och plogen blad upplever jag som större. Gissar att det biter bättre. Mvh N Nobbing
  7. Kan, bara för sakens skull, uppdatera denna tråd med att det också verkar finnas svenskar som seglat runt i en Grinde. 8.20 lång, så inom samma kategori som övriga. Finns en kommentar om detta på sailguides sida om Grinde. Fin båt för övrigt.
  8. Skatan är öppet i sommar med ny krögare som satsar. Riktigt mysig hamn! Lill-Lubban är mer av karaktären naturhamn, fast med ordentlig brygga, fina bänkar och bord, bastu och fräsch dass. Det finns en restaurang i Galtström som man når från Lill-Lubban med jolle och promenad, men det är oklart om den öppnar i år. Gillar ni att svajankra kan ni fortsätta längre in i Lubbanviken där det finns väl skyddad plats för svajankring. Jag har växt upp med sommarstuga i Lubban så det är mina "hoods". Men jag har seglat hela norrlandskusten :-)
  9. Det finns förstås massor med tips, men jag kan börja med ett par i mina trakter. Lill-Lubban är SXK uthamn i Lubbanviken söder om Sundsvall. Väl skyddad, lugn och fin. Åkeröviken/Söråkerviken på Åstön norr om Sundsvall är nyligen upprustad med fina bryggor, nybyggt servicehus och fin miljö. Liten sandstrand. Annars? Favoriter längs vägen är Öregrund, Storjungfrun, Agö storhamn, Höllick, Mellanfjärden, Lustholmen, Lövvik, Häggvik, Ulvön, Trysunda, Mjältön. Om dessa kan man nog utan vidare läsa mer om på nätet eller någon bra guidebok. SXK:s bok Norrlandskust är bra, men har kanske något år på nacken nu. Välkommen norrut! //N.N
  10. Vi har så. Har man ingen vagn får man ingen plats. Sen tar klubbens traktor båt och vagn till traversen där man lyfter i. Är båten liten och lätt finns en mindre kran. Jag har en gammal klubbvagn som är mycket lätt att justera, men den bygger på att kölen kan ta större delen av båtens vikt. /N.N
  11. Det stämde tills ganska nyligen. Fritidsbåtsmuseet klappade ihop när den brunblåa regeringen drog in slantarna för kultursektorn. Museet hade bara öppet några få år. Vet att många båtar går tillbaks till de ägare som skänkt en båt, oklart vad som händer med Lunkentuss. Även Yrvind hade en båt där. Av vad man kan läsa i tråden verkar Contessa 26 Tai fun vara den minsta hittills med sina 7.78 m om inte Misilen tog sig runt. En HR 26 har seglat runt, men fel är ju hela 15 cm längre. Kul att denna tråd vaknade till liv 😄
  12. Det finns bara ett svar på det där: ja, det är tokigt! Men är det fel? Det kan du bara svara på själv. Vi du ha en svårhanterlig, underhållskrävande, opraktisk och alldeles, alldeles underbart charmig båt så är den rätt :-) Man gör det inte lätt för sig med en sådan båt men det är klart att det går. Har faktiskt läste en gammal bok om ett grabbgäng som tog sin fiskebåt till Svarta Havet via medelhavet. Det var på 60-talet så motorerna lär vara bättre nu men båtarna mer slitna. Skicket avgör allt.
  13. Det är ju ganska vanligt att rekommendera den man själv har, och så gör även jag denna gång. Fortissimo av Lars-Olov Norlin. Konstruerad för att vara en fin seglare med ett väl tilltagen segelplan, inte samma långfärdsfokus som Allegrobåtarna. Hemmabyggen, vilket gör att man ser flera inredningslösningar, men vår har 4 väl tilltagna kojer plus dinette. 1.50 djup långköl. Ca 5,5 ton. Pris 150-300 000 typ. Seglar som en stor IF vilket också var förebilden när den konstruerades. På minussidan är ingen fast vindruta på de flesta. Stängbart toalettutrymme finns, men det är trångt. Motorn sitter där den sitter, inte jättetrångt men heller inte luftigt. För att vara 10 meter är den inte jätterymlig med sitt relativt slanka skrov. Just ja, den är vacker också! /N.N
  14. Ska man vara petig så är det också en dagstur som föreslås av till exempel mig och andra mer positivt lagda. En dagstur första dagen, en till andra dagen, en till tredje... Nåja, för att ställa frågan ingen har ställt; Hur mycket seglingserfarenhet har du TS? Om du törs sticka näsan i detta getingbo igen. Vi är inte alltid så här vresiga 🙂
  15. Hmm... Svensk kustsegling är inte riktigt Mount Everest. Svensk kustsegling är snarare Åreskutan. Att segla på våren är inte bra, det håller jag med om. Men segling är inte svårt. Visst, att kräma ur de sista decimalerna fart kräver erfarenhet och kunnande, men att lära sig hantera en segelbåt tryggt är inte svårt för den vetgirige och nyfikne. Förutsatt, som jag skrev ovan, att en kunnig vän hjälper till med att besiktiga båten och hänga med några dagar för att instruera handhavande, navigation och segling. Man kan gissa att ett stort antal av alla gubbar här på MG (där jag är en av dem) någon gång inlett sin karriär som seglare. Många av dem säkert endast med viljan och drömmen som drivkraft och utan större erfarenhet, precis som jag. Jag tycker fortfarande att det är genomförbart. Maxi 68 är en trygg båt med gedigna bedrifter på meritlistan, den tar hand om sin besättning. Och segling är en trygg syssla, det visar statistiken.Allvaret och utsattheten som segling och båtliv innebär lockar fram ansvarstagande. Ett ansvar man tar först när man får det. Vädertjänsterna är bättre i dag än de var förr, så man har goda möjligheter att hålla sig undan busväder och huka i gästhamnen istället. Men för all del, att köpa på Västkusten är ju onekligen smidigare. Det finns gott om Maxi 68:or. N.N
×
×
  • Create New...