Jump to content
Monday 03 August 2020

Segelnovis

Medlemmar
  • Content Count

    40
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Segelnovis

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej! Funderar på att skaffa en surfplatta för navigation bla för att det finns fler användningsområden och att många navigatorer verkar alltför dyra för lite sommaräventyr. Oftast kommer vi även ha papperskort. Vi har en motorseglare med djup sittbrunn, vindrutor och kapell till targabågen så stänkrisken är försumbar och solskydd borde gå att ordna. Är det någon som har tips på lämpliga plattor som kan fungera ett par år till detta? Bara GPS eller också Galileio (vet inte riktigt vad jag pratar om)? Behöver plattan ha sim-kort eller funkar det ändå? Vilka programvaror eller onlinetjänster kan fungera med/utan SIM-kort? Behöver man en separat GPS-antenn? Apple har jag aldrig haft men om en sådan eventuellt är bäst så kanske det? Tacksam om ni kan dela med er av er erfarenhet
  2. Hej ni kunniga! har sedan ett par år en Albin 82 med korkdäck (Marinedeck 2000?) som vi är ganska nöjda med. Sitter som berget, helt halkfritt, tätt, lätt, ljuddämpande och relativt bra utseende. Förre ägaren hade inför överlåtelsen blåst av däcket med högtryck så det såg flong nytt ut. Efter några år nu så är det lite grådassigt (alger föroreningar mm?) och vi får fundera på hur det kan göras rent. Vi har provat att knäskrubba med såpa men det bet inte så bra. Jag vet inte om högtrycken egentligen var så bra för smutsen sitter nu som berget. Eller är högtryck ok tro? Eller sånt där algmedel man har på tak? Vi gillar det och vill inte skada det, men det vore finare rent. Någon kunnig?
  3. Det låter i princip homogent. Kölen verkar delvis gjord i laminat för det är framförallt längst ner på klumpen jag mer får ljudet som av massiv metall. Antar att det går någon form av balk ner till klumpen inne i laminatet. Akter om själva metallklumpen längst ner låter det mer ihåligt, men exakt samma på båda sidorna, ingen synlig deformation/sprickor och ingen flex alls så jag antar att det finns något luftigare fyllnadmaterial precis bakom klumpen? Bakom klumpen är ju fenan som kraftigast.
  4. Tack! Jag har letat, kan inte se något skumt alls varken i kölsvinet eller under båten. Möjligen är tätningen skrov/köl något ihoptorkad (Sikaflex?), men tom den gamla bottenfärgen se "obruten ut" även om den flagar efter 10+ år på land Tänkte att vi också skulle sidobelasta kölen genom hårda sparkar sidledes när den hänger innan sjösättning. Är det en fungerande metod?
  5. Tack, det skalla vi prova. Någon med fler förslag? Hur upptäcker man en svajköl?
  6. Segelnovis

    Kölbultar?

    Hej! Sonen lär sannolikt köpa Marieholm - Seacaten som han verkar kunna få till ett rimligt pris. (Tidigare inlägg om ev. misstänkt plastpest som nog bara är lackblåsor) Själva har vi tidigare bara haft lång/halvlångköl - delvis beroende på oro för svajköl eller rent av "kölbortfall" på gamla fenkölade båtar. Hur tror ni att det är med en Seacat från sent 60-tal? Hur kontrollerar man kölbultarna (mer än i kölsvinet där de inte alls ser rostiga ut)? Någon som vet om det är rostfria/syrafasta kölbultar på en Seacat eller om rosten tar dem efterhand? Nuvarande ägare har efterdragit kölbultarna för allt han orkade för 10-15 år sedan - bra eller dåligt? Båten har i princip varit torrsatt sedan dess, men var ju inte ny då heller. Skäddan, sitter den också bultad tro? Hur/hur svårt kan det vara att byta kölbultarna på en Seacat? Kölvikten skall "bara" vara 300kg. Finns det någon orsak till oro för en 50 år gammal plastbåt av Pelle P??
  7. Tack för era svar, då låter båten fortsatt intressant men till rätt pris. Luktade lite surt ja, men inte direkt distinkt ättika. Får diskutera med sonen som vill i sjön direkt. Så att han gör ett vettigt köp.
  8. Tack för svaren. Ja, blåsorna är över hela friborden, även valdäcket ovanför avbärarlisten. Inte koncentrerat alls till själva vattenlinjen. Ja, han har sina bestämda åsikter om båttyper - liten, ganska snabb och lätthanterlig både till sjöss och på land (SeaCat, Fabola Capus e.d.) Finns också en Midget som bortskänkes i GBG. Problemet är att stånka 4hkr e.d. uppför Göta Älv till Vänern och därefter dra upp en båtvagn samma väg. Den SeaCat han tittar på nu finns redan här. Ja, pruta mer borde vi. Men ägare som köpt före 2005 och lagt pengar och arbete på renovering är inte alltid där. Tycker nog att 5-7000 är mer rimligt mht till att omlackeringen som gjorts för rätt länge sedan är helt bortkastad.
  9. Hej! Sonen (14) letar båt. Just nu intresserad av en Marieholm SeaCat som stått på land i minst 15 år. Fin under smutsen. Ägaren lackade om hela skrovet under mitten av nittiotalet. Sju lager Hempel epoxi primer under vattenlinjen och där ser det fint ut. Över vattenlinjen däremot ligger det någon tvåkomponentslack pålagt av yrkesfolk och övr vattenlinjen är det blåsor. Inte räknat men kanske 30-40 per m2. Blåsorna är 2-4mm och det luktar allt lite surt. Ägaren misstänker själv pest, jag hoppas på dåligt underarbete. Säljaren tänker sig runt 10.000kr. Den står på närmsta båtgård så det är ett stort plus och har en bra 4hk. Så frågor: Är det vanligt med pest ovan vattenlinjen? Illa eller bara kosmetiskt? Köpa, pruta ordentligt eller lämna den åt sitt öde?
  10. Hej! På ren tur (rätt tid rätt köpare) lyckades jag på ren tur sälja min gamla 26-fotare förra året - strax under utgångspris och började genast leta efter en ny, något större seglare i rimligt skick. Det jag kan se är att en stor andel av de båtar som jag intresserad mig för under förra året, ligger ute i år igen till samma eller kanske något lägre pris än förra året. Jag har tittat på några båtar/båttyper samt mail/SMS - kommunicerat med några båtar som ligger 40+ mil bort (innan jag ens åker den sträckan känns det rimligt att veta någotsånär hur förhandlingsbart priset är). Både på plats och på distans har jag fått höra att priset är förhandlingsbart, men att de inte vil ha "skambud" VAD menar en säljare med det när spridningen i pris kan vara enorm. Jag har tittat på en båttyp där samma båttyp (35-40 år gamla) diffar i pris från 120tkr till 340tkr. Visserligen tillsynes olika skicka och utrustning, men den dyraste hade fortfarande originalmotor medan en för 180tkr hade bytt motor för knappt 10 år sedan. En annan mer intressant båttyp ligger fördelad mellan 75tkr och 176tkr för helt likvärdiga båtar (jag har ju inte tittat på alla på plats - men hört mig för och fått bilder). Om jag nu först skulle bjuda samma som den billigaste båten har i utgångspris för en båt i mitten av prisintervallet är det då ett skambud? Är det rimligt att med första budet gå ut med 75-85tkr för en båt som ligger ute för 125tkr (redan sänkt en gång från 150) Hur mycket är det rimligt att pruta om jag ändå vill ha båten? Jag tror inte heller att jag öht skulle få sålt båten om jag skulle vilja det om 10 år.
  11. Tack för alla råd och tankar. Den båt jag just nu funderar på har en motor från skiftet 70/80-tal. Jag tänker att det är viktigast att köpa rätt båt där jag pga båten själv kan tänka mig at antingen meka mycket alternativt byta till renoverad eller ny motor. Om inte motorn ger intrycket av att vara extremt illa skött, eller nära att ge upp så tänker jag nog köpa om allt anat känns rätt. Men rimligen då 30-60 tusen lägre pris än om motorn varit bytt de senaste 10-12 åren. Låter det logiskt? Eldrift hade varit finfint jag hopas på de nya batteriutvecklingen
  12. Nja, nej det verkar inte gå att räkna hem en motorbyte om man tänkt sälja. Tanken är att annars att köpa båten jag vill ha resten av mitt båtliv, byta motor om den känns alltför opålitlig och sedan själv slita ut motorn tills jag inte orkar med båtlivet längre och hugger upp båten om kanske 25-30 år. (plastskrov sägs ju ha en nedbrytningstid på tio tusen år) Jag fick en uppgift på ett motorbyte som kostade 90000 för nio år sedan "all inclusive" Kanske skulle det gå på 110000 idag. Gör man delar av jobbet själv kanske man kommer ner på 60-75000 måhända. Det skulle i så fall innebära att motor- "värdet" innebär att en HELT ny motor möjligen kunde motivera 60-70000 i högre pris medan en tioårig motor max skulle motivera 20-30000 i högre pris. Sedan finns det tillräckligt med desperata säljare som vill bli av med ett problem så priset verkar nästan vara i fritt fall (Värde är vad du får pris är vad du betalar) Jag har själv haft en Yanmar SB8G från-74 och en något äldre VP MD2B och de dunkade på bra, men startade inte alltid helt smärtfritt. Lite spridarservice hade säkert löst problemet.
  13. Hej Medseglare! Jag letar bättre begagnad segelbåt till familjen. Tänker mig en välhållen sjuttiotalare på 29-35 fot i den något lägre delen av prisskalan. Jag tycker det är svårt att jämföra båtar där den ena kan ligga på drygt 100.000 och jämföra den med en annan som är uppdaterad och kostar (utgångspris) mer än det dubbla. Om jag t.ex jämför två st 32-fotare där den ena bytt motor för 10-20 år sedan medan den gamla har kvar orginalklumpen, vad borde skilja i pris? Vad är en halvny eller nästan helt motor "värd" vid båtköp? Jag kan eventuellt tänka mig att köpa med fungerande 40-årig orginalmotor, men räknar då med att snart byta. Vad kostar det att byta upp sig till en ny motor på runt 18-27 hästar - med allt runtikringjobb osv. Om man gör delar av bytet själv - vad sparar man jämfört med att leja bort alltihop? Tar projektet ett halvår och tandagnissel eller en vecka med kall öl i skuggan? Tackförsvar
  14. Hej! Har lite funderingar runt båttyp för att segla med en familj med tre barn, varav två i tonåren. Osäkert, men eventuellt hoppas vi på något längre seglingar någon gång. Vad är för-respektive nackdelar med akterruff (typ en Rasmus)? Jag tänker på hur skyddad sittbrunnen blir/känns. Är det bättre eller sämre boendekomfort med akterruff? Funkar självlänsar lika bra om båten har akterruff? Är det bökigare att hantera och förtöja båten med akterruff? Och så det här med kök, en del båtar har längsgående, medan de flesta verkar ha L-format. Vad är för och nackdelar med olika utformning på köket? Och vågar man sig på en stålbåt, vad är för och nackdelarna med det? Med vänlig hälsning Novisen.
  15. Efter en endast träsnipa och en långkölad TUR 80 får nog tanken på sving-,fäll-, sänk, ving-, eller dubbelköl mogna lite. Katamaran känns inte som en familjeseglare, men det kanske finns sådana?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy