Jump to content
Friday 08 November 2024

Segelnovis

Medlemmar
  • Content Count

    73
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About Segelnovis

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Japp plastad utifrån eller iallafall fylld med något stenhårt fyllningsmedel. Tänkt att någon gång ska det naturligtvis göras som du beskriver, men nu när jag har koll på den är den nog inte farligare än de andra genomföringarna. Mycket som ska göras...
  2. Tack för alla synpunkter. Nu har jag gått igenom dem, brutit och bankat rätt hårt och de är täta och helt stumma. Vi har bara 4st. Sjövattenintag själväns, köksavlopp, diskvatten. Och en som är igenplastad utifrån som nog gått till toan (mulltoa numera) som inte är alls pluggad innifrån, det borde jag fixa - vi har skämtsamt sagt att vi ska sätta skyltar på den pluggade där det står "Flyt" respektive "Sjunk" så att ingen rör den av misstag 😆 De är sannolikt av brons ser det ut som, men på en sitter det en kran i vit metall (bra att blanda?). Allihop sitter ju bakom något nere i kölsvinet eller inne i skåp osv, så det hade nog som sagt varit lite svordomar och blodvite vid byte. Jag känner med trygg för säsongen och kör sötvattenssegling tillsvidare.
  3. Notoriskt svårt att ha koll på om man har koll, hur kollar man det? 😁. Lika många svar som båtägare, vilket kanske blir fallet i det här gebitet? Skämt åsido, jag håller koll, ska försöka nagelfara om det är brons eller mässing och bryta lite i dem. Och ha pluggat och länspump redo, fallifall. Tack för svar
  4. Tack för svaren. Jag får skrapa fram materialet och titta vad det kan vara för något. Och vålda en del för att se om de sitter kvar.
  5. Har en gammal sjuttiotals motorseglare i bra skick, minutiöst skött av förrförra ägaren fram till för drygt åtta år sedan (jag gör så gott jag kan själv 😁). Jag knackar på, ruckar och tittar på genomföringarna årligen. Inget läcker, allt sitter fast och ingen synlig korrosion (båten har gått i Vänern hela sitt liv). Jag har hört att en del anser att genomföringar ska bytas, eventuellt med tillhörande förstärkning/reparation runt hålet - minst vart tionde år. Andra säger att man inte ska mixtra med det som är helt. Vad säger ni, ska man byta förebyggande eller bara hålla god koll?!
  6. Tack, riktigt intressant tips. Dubbelkölarna har vi löst hört talas om förut, men det är ju inget man sett här hemma. Moody verkar ju göra trevliga båtar
  7. Hej! Vi har idag en Albin 82MS och är i princip, men inte riktigt helt nöjda. Den har tillräckligt med kojer, men de är lite för korta, den har tillräckligt stark motor och skyddad förarplats, seglar ganska ok, men inte fantastiskt och segelhanteringen är lite bökig då man knappt når bommen från sittbrunnsdurken. Den är relativt lätt att manövrera i hamn, men driver lätt med vinden. Den går bara 1.20 djupt vilket är en fördel i våra hemmavatten i södra Vänern. Motorrummet och maskinen (MD11) är lättåtkomligt. Pentryt och dinetten är lite för små och toaletten är ordentligt trång (mulltoa numera) Det är en välbyggd trivsam, och rejäl båt som känns ganska trygg. Skarndäcket är däremot på tok för smalt att gå på och det är riskabelt att ta sig från sittbrunnen och framåt. Man letar kanske alltid efter en annan båt och det finns kanske inga som är helt perfekta. Vi har funderat på många modeller men vi skulle vilja ha lite tips på flera modeller som inte passerar allt för många hundra tusen. Önskelistan ser ut som såhär: Möjlighet till 5-6 kojer där några är på 2m, ståhöjd på drygt 1.90 i merparten av båten, toalett där man kan få upp byxorna med stängd dörr, gärna fönsterparti/skyddad sittbrunn, gångbart skarndäck, motor som kan driva båten i 6-7 knop i motsjö, max 1.50 djup och max omkring 5 tons vikt (kranens maxvikt 6 ton) och en hyfsad seglare. Vi har lite förkärlek för långköl för att . . ja det känns som om den sitter fast bättre om (när) man smäller på grund. Tacksam för tips /Segelnovis
  8. Efter att ha hittat rätt punkt att suga (plockat ut stigarröret) så sög vi ut 15 liter sunkig diesel innan det började komma rent. Jag har tidigare sugit ut tankanslutningen men där verkar finnas någon hylla eller balja så att jag inte når botten. Den sunkiga diesel jag nu fick upp såg ut som svag, grumlig apelsinsaft eller ofiltrerad äpplemust. Efter ett par dagar kommer utfällningar på botten men den är fortfarande o-klar. Gul är den också så förmodligen RME eller liknande. Inga bruna alger och inget direkt slem. Lite, lite vatten på botten. Ingen aning om vad det kan vara för föroreningar (bensin??). Men det får gå på återvinning. Nu verkar problemet löst och det ser bra ut i vattenavskiljaren (ta i trä).
  9. Vi gick från Karlsborg till Sjötorp mitten vecka 29 och då var det trångt. Hörde kanalkontoret prata om en ökning på 1100% men det går knappt att tro på. Men kul att de får in pengar och kan hålla kanalen igång och att man inte bara behöver trängas med husbilsmaffian som ockuperar alla serviceinrättningar i alla hamnar överallt.
  10. Japp, samt Sensuella Isabella och exakt hela repertoaren. Ledin har många sommarplågor på sitt samvete.
  11. Just nu i Sunnanå hamn och hör coverbandet spela Ledin. Men det ska nog gå att somna ändå...
  12. Ombo öar på första bilden? Fantastiskt siktdjup i Vättern jämför med min hemmahamn i Vänern. Gjort samma tripp i sommar isf men blott två veckor. Fint i Vättern men smockfullt i Kanalen.
  13. Det gick bra att köra 50nm hem för motor (exakt noll sekundmeter, så järngenua hela vägen). Jag får nog slanga ur de 70 liter som är kvar och försöka sila det på något sätt. Eller värma det om det visar sig vara paraffinutfällning. Tack för råd och tips.
  14. Då kan man skruva loss ratten och stuva på lämplig plats och köra rorkult tills man kommer på bättre tankar. På rattaxeln kan man kanske hänga en tavla så länge 😉
  15. Just ratten under kapell i ösregn eller stekande sol är en av fördelarna. Albin 82 går också utmärkt att köra med rorkult som lätt sätts dit om man föredrar det. Wingan med pentry i sittbrunnen blir ännu mer motorbåtig men det är väl en smaksak, osäker på om den har rorkult.
×
×
  • Create New...