Jump to content
Thursday 08 December 2022

GeBe22

Medlemmar
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About GeBe22

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag gjorde detta inlägg i en Facebookgrupp, men lägger det här med då detta format är betydligt bättre över tid, möjligt att söka i osv. Det följde med ett arv av blandade äldre (de äldsta från -98) uppblåsbara västar när jag köpte båten i vintras. Jag litade inte på västarna, och båten köptes i Finland, så det blev investering i nya västar till besättningen inför översegling till Sverige. Dessa västar har därefter legat nerstuvade längst ner under en av sofforna hela sommaren, i väntan på att vi nu under sensommaren kommit till hemmahamn, så att det kan fixas vilken vardagskväll som helst. Så nu är det dags för service! Av 8 västar var det en som inte höll luften, så att kontrollera täthet med jämna mellanrum framstår som en mycket god idé. 4 av västarna har konventionella UML utlösningspatroner, två med utgångsdatum -09 och två -10. Alla fyra fungerade alldeles utmärkt då de släpptes i diskhon för utvärdering. Jag tänker att det är ett intressant resultat, är det så att utlösningspatronen fungerar så länge den är hel, men att risken för spontan utlösning ökar med stigande ålder? En av patronerna som testades kom ur ett återställningskit och västen som inte håller tätt verkar ha blivit uppblåst vid något tillfälle. Den saknade åtminstone både gaspatron och säkringsbleck till den manuella utlösningen samt att utlösningspatronen var förbrukad. Västen är också saltig och angripen av mögel, så den kan mycket väl ha varit över bord någon gång tillsammans med sin bärare. Att västen blir skadad när man tar sig ombord igen efter att ha hamnat i vattnet känns inte helt orimligt. Kontentan är att dessa 24 år gamla uppblåsbara västar fungerade alldeles ypperligt i originalutförande, så länge delarna var i ordning, men nu måste jag skaffa nya utlösningspatroner... Fler som har erfarenhet av äldre västar och funktionen hos dess patroner? De fyra västar som har utlösningsmekanismer av annat fabrikat har jag inte undersökt närmare ännu.
  2. Intressant, och bra länk! Det är absolut något att ha i bakhuvudet.
  3. Lim, nit, bult fungerar alla på samma sätt, de bygger på friktion. Det du säger stämmer om man lägger tex en gummiduk mellan ytorna man vill sammanfoga, men det är det inte fråga om här. Här kan du läsa mer om moderna limmer och nitar i kombination: https://www.mynewsdesk.com/se/his/pressreleases/lim-utan-nit-kan-ge-baettre-haallfasthet-474248 Det som händer i praktiken är att man använder nitarna för att på ett bra sätt montera limförbandet och resultatet blir alla gånger betydligt starkare än originalet. Av metoderna jag räknar upp skulle jag säga att nitar är det svagaste, men också billigaste alternativet. Svårigheten med lim är att montera det på rätt sätt, vilket påverkar styrkan.
  4. Jag kommer limma i tillägg till nya nitar. Känns uppenbart och ger avsevärt ökad styrka i förbandet. Spaltkorrosion är en ytterligare aspekt, men är det verkligen något att fundera över med aluminium?
  5. Utveckla gärna hur jag kan mäta fram både diameter och grepplängd på nitarna med ett skjutmått som de nu sitter. Skjutmått finns givetvis.
  6. Jag hittade fram till denna https://support.seldenmast.com/se/products/Booms/boom_brackets.html vilken säger att jag behöver 12 stycken 6,4x18 nitar. Beställning lagd. De har mycket bra med dokumentation på sin hemsida Seldén!
  7. Nu var ju frågan vilken dimension nitarna har, inte om de behöver bytas eller inte. 😉 Hur kommer det sig att du inte tror på en kombinerad fog förresten, både lim och nit? Moderna limmer är starkare än nit och ofta även svets. För mig känns det som en uppenbart bra idé att uppgradera fogkonstruktionen från 70-talet till 2020-talet. 😉
  8. Hej expertisen. Jag ligger i gästhamn för några dagars vila under semestern och gjorde en allmänn koll på båten samt jagade ett irriterande knarr i masten. När jag gjorde det såg jag att nitarna till bomfästet verkar ha lossat, fästet kan röra sig några millimeter och ny aluminium verkar ha nötts fram under de senaste dagarnas segling. Nya monellnitar är förstås svaret, men frågan är vilken dimension, vet forumet? Bild för referens. Det är en Seldén-rigg från 05 på en 42-fotade. Jag tror sehelhöjden är 18-19 meter. Jag vill ogärna börja borra för att undersöka utan att ha rätt delar på plats, seglandet fortsätter om två dagar.
  9. 😀 Hur slutade detta drama? Är du ägare till en stor båt nu?
  10. Well. Inga fel alls, som inte var kommunicerade då. T.ex. påpekade han att främre skottet rört sig relativt däcket, vilket hänger ihop med en grundstötning som blivit professionellt lagad. Är det redan känt är det inget att anmärka på. Nu var det visserligen landbesiktning, med vintertäckning kvar. Sjöprov återstår efter sjösättning. Ska bli spännande att se om allt finns och fungerar. Båten är dock mycket väl omhändertagen, så jag tror det kommer gå vägen utan konstigheter.
  11. Besiktningsmannen hittade faktiskt inga fel alls på båten. Eller Jo, han hittade två skruvar som var lösa i täckningen för däcksluckan, men inget att pruta på. Båten är i perfekt skick. Sjösättning är planerad på Valborg, jag räknar kallt med att isen har gett med sig tillräckligt då, biljetter är köpta. Översegling till svenska vatten (den ligger utanför Helsingfors) är planerad i mitten av maj. De simuleringar jag gjort för överfarten så långt med då aktuella väderprognoser har gett rutter som går till stor del över öppet hav och tar 24-26 timmar. Det ska bli galet roligt och spännande, ny erfarenhet för mig, både öppet hav och dygnet runt.
  12. Jag får väl återraportera här. Det blev inte båten jag la upp bilder på först. Envis säljare som överskattat värdet på sin båt, vi kom inte överens. Båten hade fler fel och var gammal. Jag har i stället köpt en mycket välhållen och hälften så gammal Bavaria för samma peng, besiktning nu till helgen. Kul och spännande! Och visst, skäll på Bavaria om ni vill, den passar mina behov perfekt.
  13. Tack. Att septitank och tömning är ett hett ämne har jag förstått, likaså att det inte verkar vara någon större affär att montera däcksgenomföringen. Det jobbiga är väl att bråka med slangarna så att det blir bra. Vad jag förstår är det ingen kontroll att förbudet efterlevs, det skulle väl vara kustbevakningen antar jag, men ett utsläpp lämnar väl inte så värst mycket spår efter sig och att tömma med dem ombord kan man ju hoppa över. Hur stark är den sociala kontrollen på båtklubbarna då? Bara att säga att man inte använder toan helt enkelt?
  14. Tack för svar. Nu är jag vaken amatör eller ny när det gäller båtar, men tack för omtanken. Jag spenderade två timmar med att krypa in i alla vrår av båten och tittade på masten sist. Den överraskade mig då den inte stämmer alls med skicket på båten i övrigt. Väl underhållet och professionellt genomförda installationer, där det har ändrats, eller redovisade avvikelser där sådana finns. Tyvärr hade säljaren hunnit iväg på andra ärenden när jag kom till masten och jag hade bara mäklaren på plats, som så klart inte känner till något om detaljer om hur länge masten sett ut så osv.
  15. Tackar för svar. Inser att det är som @Lasse-L säger, allt är reparerbart, även om det vettiga här nog är att göra någon yttre åtgärd, glasfiber eller yttre plåt som nitas och limmas kanske? Skenan borde inte vara några konstigheter att borra ur gamla nitar och skruvar, gänga, eller pressa in nya gänghylsor och dra i nya skruvar. Hur bråttom det är är det precis som @Hybrosäger, det behöver jag få bedömt. En annan fråga: Hur vanligt är det att båtar i dagsläget saknar däcksgenomföring för tömning av septitank?
×
×
  • Create New...