Jump to content
Tuesday 17 May 2022

GeBe22

Medlemmar
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 😀 Hur slutade detta drama? Är du ägare till en stor båt nu?
  2. Well. Inga fel alls, som inte var kommunicerade då. T.ex. påpekade han att främre skottet rört sig relativt däcket, vilket hänger ihop med en grundstötning som blivit professionellt lagad. Är det redan känt är det inget att anmärka på. Nu var det visserligen landbesiktning, med vintertäckning kvar. Sjöprov återstår efter sjösättning. Ska bli spännande att se om allt finns och fungerar. Båten är dock mycket väl omhändertagen, så jag tror det kommer gå vägen utan konstigheter.
  3. Besiktningsmannen hittade faktiskt inga fel alls på båten. Eller Jo, han hittade två skruvar som var lösa i täckningen för däcksluckan, men inget att pruta på. Båten är i perfekt skick. Sjösättning är planerad på Valborg, jag räknar kallt med att isen har gett med sig tillräckligt då, biljetter är köpta. Översegling till svenska vatten (den ligger utanför Helsingfors) är planerad i mitten av maj. De simuleringar jag gjort för överfarten så långt med då aktuella väderprognoser har gett rutter som går till stor del över öppet hav och tar 24-26 timmar. Det ska bli galet roligt och spännande, ny erfarenhet för mig, både öppet hav och dygnet runt.
  4. Jag får väl återraportera här. Det blev inte båten jag la upp bilder på först. Envis säljare som överskattat värdet på sin båt, vi kom inte överens. Båten hade fler fel och var gammal. Jag har i stället köpt en mycket välhållen och hälften så gammal Bavaria för samma peng, besiktning nu till helgen. Kul och spännande! Och visst, skäll på Bavaria om ni vill, den passar mina behov perfekt.
  5. Tack. Att septitank och tömning är ett hett ämne har jag förstått, likaså att det inte verkar vara någon större affär att montera däcksgenomföringen. Det jobbiga är väl att bråka med slangarna så att det blir bra. Vad jag förstår är det ingen kontroll att förbudet efterlevs, det skulle väl vara kustbevakningen antar jag, men ett utsläpp lämnar väl inte så värst mycket spår efter sig och att tömma med dem ombord kan man ju hoppa över. Hur stark är den sociala kontrollen på båtklubbarna då? Bara att säga att man inte använder toan helt enkelt?
  6. Tack för svar. Nu är jag vaken amatör eller ny när det gäller båtar, men tack för omtanken. Jag spenderade två timmar med att krypa in i alla vrår av båten och tittade på masten sist. Den överraskade mig då den inte stämmer alls med skicket på båten i övrigt. Väl underhållet och professionellt genomförda installationer, där det har ändrats, eller redovisade avvikelser där sådana finns. Tyvärr hade säljaren hunnit iväg på andra ärenden när jag kom till masten och jag hade bara mäklaren på plats, som så klart inte känner till något om detaljer om hur länge masten sett ut så osv.
  7. Tackar för svar. Inser att det är som @Lasse-L säger, allt är reparerbart, även om det vettiga här nog är att göra någon yttre åtgärd, glasfiber eller yttre plåt som nitas och limmas kanske? Skenan borde inte vara några konstigheter att borra ur gamla nitar och skruvar, gänga, eller pressa in nya gänghylsor och dra i nya skruvar. Hur bråttom det är är det precis som @Hybrosäger, det behöver jag få bedömt. En annan fråga: Hur vanligt är det att båtar i dagsläget saknar däcksgenomföring för tömning av septitank?
  8. Hej. Ny på forumet då jag är i köpartagen av en segelbåt. Jag har kommit en bit i tankarna och tar tittat på några båtar. I dag var jag och kikade på en med genomgående mast som gjorde mig fundersam. Masten har tydliga nötningsskador vid skrovgenomgången, se bilder. Hur mycket är normalt? Är det något att fundera på? Sryrskenan (?) för spinnakerbomen var också lös. Flertalet nitar var av, vissa ersatta med skruvar, varav flera också verkar ha gått av. Vad är det som får en sådan skada att uppstå? Det känns inte som att krafterna borde vara allt för stora nere vid mastfoten.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy