Jump to content
Sunday 13 October 2024

GeBe22

Medlemmar
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About GeBe22

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Time Left: 9 months and 27 days

    • Säljes
    • Used

    Easy AIS-IS AIS-mottagare med VHF-splitter, VHF-antennkabel, anslutningskabel, konverter till NMEA 2000 från Yacht Devices, anslutningskabel till SeatalkNG. Allt du behöver för att få AIS-mottagning i båten. AIS-mottagare och NMEA 2000 konverter kan säljas separat. Skickas mot förskottsbetalning.

    3,500.00 SEK

    Örnsköldsvik - SE

  2. Hade jag inte utgått från en befintlig vagn (materialsats) hade jag satt hjulen närmare masscentrum, det hade kunnat ta ner mängden stål signifikant i konstruktionen, som jag skrev initialt. Jag vägde fram och tillbaka länge även som det är nu, men kom fram till att detta blir en ok kompromiss utifrån förutsättningarna, för att hålla kostnaden nere. Balkarna är egentligen på tok för kraftiga, och för att hålla styvheten homogen i konstruktionen skulle jag behöva bygga på med en relativt (onödigt) kraftig "rumpa" på vagnen, som inte det befintliga materialet räcker till. Med en 15-tons båt i fickan blir lasten på kroken cirka 3,2 ton. En L50 lyfter 5,7 ton max, så inga konstigheter även med mindre maskiner. Det är mycket vanligt att lekmän gör saker övergrova, vilket bara gör konstruktioner onödigt komplicerade och bökiga att hantera.
  3. Jag får väl lämna lite rapport i ämnet. Startpunkt för vagnen: Som beställt: Det är alltid spännande att se hur nära modellen verkligheten blir, normalt precis som man tänkt sig. I-balken räckte alldeles lagom också. Återkommer med resultat när det väl kommit i ordning.
  4. Kartan på Marinwiki funkar fortfarande, och det går att uppdatera/lägga in nya objekt, men det verkar vara en ganska död plattform. Lite synd, då Navionics tar löjligt bra betalt för samma info. Jag skulle gissa att navily.com kommer ta över dock, betydligt större internationellt, aktiv sida, och täckningen här i norden blir bättre och bättre.
  5. Just, stämmer. Men, maxlast 5,5 ton (trots namnet), bara hälften av vad jag behöver, därför räknade jag bort den i min undersökning. Slarvigt, jag borde förstås nämnt den i inledningen.
  6. Ungefär så ser det ut i vår hamn också. Ett mindre antal har båthus, och behöver därför vagn. Ett antal spår uppställda en bit från vattnet och behöver därför vagn. En del står uppställda just vid vattnet (däribland jag) och lyfts direkt från vattnet till sin vagga/vagn/stöttor beroende på vilket material man råkar ha. Klubben hyr in en mobilkran vid två tillfällen höst och vår för lyften, inget åkande med båtar hängandes i stroppar hos oss, men kranen flyttar efter hand för att nå alla båtar och platser. På de andra hamnarna i närområdet ser det likartat ut, förutom att man oftast bara har en plats att lyfta i/ur på, vilket gör att de flesta har vagnar för transport de metrar som krävs och endast några få som kranen når har fasta vaggor/stöttor. Inga sub-liftar eller truckar används i vårt område, men de är kanske vanligare än jag trott i andra delar av landet? Det finns en marknad för begagnade vagnar. Den verkar sträcka sig med cirka 10 mils radie som längst, men det är inte något stort utbud och ombyggnationerna verkar ofta vara omfattande (ungefär som mina), samtidigt som funktionen ofta är tveksam. Är det kanske så att hempulare som är med i hamnföreningar fixar sina egna vagnar utifrån något gammalt begagnat medan folk som betalar för att lösa problemet har båten inhyst hos ett servicevarv som också har löst logistiken med sub-liftar och stöttor, vilket gör marknaden obefintlig? Prisaspekten är givetvis viktig, men jag skulle inte påstå att min nuvarande lösning blir billig. Många tusenlappar och mycket arbete går åt för modifieringen.
  7. Jo, de dök upp i min sökning, men har ju inte det som denna tråd handlar om, vagnar för segelbåtar. Förmodligen finns det en anledning till att de inte tagit sig till segelbåtarna ännu. 🤷‍♂️
  8. Min design klarar en 15 tons båt utan konstigheter, det är alltså inte någon liten sak jag avser. Motorbåtsvagnen jag startade med har fått vara donator av hjul och balkar, men designen är ny. Det är väl just det, fantasifulla hemmabyggen, det måste finnas folk som inte går den vägen, som gärna ser en mer permanent lösning. Jag ser inga konstigheter i att skapa en serie av storlekar som klarar flera olika båtmodeller, så stor skillnad är det inte på dem.
  9. Nu hanterar man ju inte segelbåtar på samma sätt som motorbåtar. Behovet av mobilitet är normalt en avmastad båt, från platsen där kranen lyfter den ur vattnet till platsen för vintervila och åter. Oftast inom samma marina, men ibland drar folk iväg sina båtar till annan plats via allmän väg. Alltså, låg fart, normalt 3-6 km/h, i undantagsfall upp till 25 km/h och traktor som dragfordon. Masten hanteras normalt separat. Ganska så rättframt i mina ögon.
  10. Ah, Tyskarna, alltid Tyskarna! Snyggt, detta var rimligt och rätt, de har tänkt igenom sin design, det är tydligt. Tackar för länken. De skulle behöva synas i Sverige för att adressera marknaden.
  11. Jo, alltså, jag tänker mig inte något som ska vägregistreras. Kör du 30 km/h eller långsammare får du ha vad som helst som "efterfrodon", bara du har belysning och LGF-skylt, om man nu tänker sig att ge sig ut på allmän väg av någon anledning. Normalt användande torde vara rangering och placering på marinan. Producentansvar (CE-märkning osv) skrämmer inte. Det är ingen stor sak på denna typ av produkter.
  12. Jaha, då är det dags för mig att skaffa en vagn till segelbåten. Det har varit intressant att scanna marknaden och titta på de olika lösningar som verkar finnas i landet. Jag förväntade mig att det skulle finnas att köpa färdigt, men där har jag gått bet. Har jag missat någon leverantör? Nåväl. Jag har fått tag på en bra vagn som tidigare tjänat som motorbåtsvagn och har den avställd hos en svetsfirma för modifiering utifrån mina ritningar. Den kommer bli bra utifrån den startpunkt som motorbåtsvagnen utgör och det material som finns till handa redan hos svetsaren, även om den kanske inte blir helt materialoptimerad. En design tänkt som segelbåtsvagn från början hade nog kunnat ha mindre och billigare stål i sig. Men, jag sitter alltså nu med mer eller mindre kompletta ritningar för att tillverka en segelbåtsvagn och tänker att det måste finnas intresse och en marknad för sådana. De flesta vagnar man ser verkar vara mer eller mindre fantasifulla hemmabyggen, men så kan väl inte alla hålla på? Vad tror forumet, skulle det gå att hitta köpare? Om det är någon som har behov går det bra att höra av sig , nuvarande ritningar passar nog en båt i storleken 36-46 fot.
  13. Jag kan rapportera att denna länk fortfarande fungerar och leder till bra pris på filter.
  14. Jag gjorde detta inlägg i en Facebookgrupp, men lägger det här med då detta format är betydligt bättre över tid, möjligt att söka i osv. Det följde med ett arv av blandade äldre (de äldsta från -98) uppblåsbara västar när jag köpte båten i vintras. Jag litade inte på västarna, och båten köptes i Finland, så det blev investering i nya västar till besättningen inför översegling till Sverige. Dessa västar har därefter legat nerstuvade längst ner under en av sofforna hela sommaren, i väntan på att vi nu under sensommaren kommit till hemmahamn, så att det kan fixas vilken vardagskväll som helst. Så nu är det dags för service! Av 8 västar var det en som inte höll luften, så att kontrollera täthet med jämna mellanrum framstår som en mycket god idé. 4 av västarna har konventionella UML utlösningspatroner, två med utgångsdatum -09 och två -10. Alla fyra fungerade alldeles utmärkt då de släpptes i diskhon för utvärdering. Jag tänker att det är ett intressant resultat, är det så att utlösningspatronen fungerar så länge den är hel, men att risken för spontan utlösning ökar med stigande ålder? En av patronerna som testades kom ur ett återställningskit och västen som inte håller tätt verkar ha blivit uppblåst vid något tillfälle. Den saknade åtminstone både gaspatron och säkringsbleck till den manuella utlösningen samt att utlösningspatronen var förbrukad. Västen är också saltig och angripen av mögel, så den kan mycket väl ha varit över bord någon gång tillsammans med sin bärare. Att västen blir skadad när man tar sig ombord igen efter att ha hamnat i vattnet känns inte helt orimligt. Kontentan är att dessa 24 år gamla uppblåsbara västar fungerade alldeles ypperligt i originalutförande, så länge delarna var i ordning, men nu måste jag skaffa nya utlösningspatroner... Fler som har erfarenhet av äldre västar och funktionen hos dess patroner? De fyra västar som har utlösningsmekanismer av annat fabrikat har jag inte undersökt närmare ännu.
  15. Intressant, och bra länk! Det är absolut något att ha i bakhuvudet.
×
×
  • Create New...