Jump to content
Monday 13 July 2020

CaptainKongo

Medlemmar
  • Content Count

    435
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

61 Expert

About CaptainKongo

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Inte för Kielkanalen, men både jag och frun har Kanalintyget. För övriga kanaler ner till Medelavet behöver man det. Kielkanalen innehåller endast två slussar. Håll till höger som fritidsbåt och ha kolla på lamporna. Finns infoblankett med lampförklaringar där du köper din kanalbiljett.
  2. Vi är nu i Tyskland och har varit här tidigare några gånger. Ingen har någonsin efterfrågar några kompetensintyg. Men förarintyg och VHF-cert har vi hört ska vara ett krav i Tyskland.
  3. En liten uppdatering: Fotpumpar i kök och toa: 2000:- Satellittelefon: 11000:- (kontantkort/abonnemang tillkmmer när simkort aktiveras) Flytvästar: 10 000:- Ny EPIRB: 6000:- 4 st AIS MOB till flytvästarna (krav för att delta i ARC): 8000:- Båtförsäkring: 25 000:- Reseförsäkring: 32000:- ARC-anmälningsavgift: 18000:- Skeppsapotek: 10 000:- Nödraketskit: 3000:- Mer reservdelar: 15000 minst... Nu är vi iväg på vår långsegling och båten fungerar än så länge Skepp o'hoj
  4. Vi har tre stycken gasolflaskor, PC5, med oss ombord. Vi är ute på långsegling nu, men vanligtvis har vi två ombord.
  5. I båten har jag en Raymarine C80 inkl radar som är sammankopplad med Raymarine autopilot och instrument via Seatalk. Jag har nu fått tag på en begagnad Raymarine C120W som jag hade tänkt att ha som back up om min C80 skulle ge upp. Dock ser jag att det inte är samma kopplingar på C120W som på C80... Vad jag förstår måste man ha en digital radar till C120W, Seatalk ser annorlunda ut. Sjökorten är Compact Flash på båda, så de bör passa. Någon som bytt mellan C80 och C120W och vet vad som krävs för att få till ett lyckat byte? Min förhoppning att det bara skulle vara att byta ut skärmen visade sig vara fel... Någon som är intresserad av ett byte C120W mot en C80 eller C70 eller C120? Hör av er isf.
  6. Har någon erfarenhet av dessa sjökort, NV Charts https://eu.nvcharts.com/ ? Billigare än Imray sjökorten och man får tydligen sjökorten även digitalt utan extra kostnad. Någon som har köpt och kan ge ett utlåtande?
  7. Måste bara hitta en lämplig anslutning.
  8. Bränslereningssystemet ska inte köras när motorn är igång. Tanken är att om man råkar tanka skitig diesel, så kan jag själv rena dieseln från vatten och partiklar genom detta system. Vatten hamnar i vattenavskiljaren och smuts i filtret. Vill helst ha en egen genomföring att koppla in mot tanken.
  9. Jag funderar på att installera ett bränslereningssytem på båten. Idag finns det en manuell pump som suger diesel från botten av tanken. Den tänkte jag ta bort och istället montera en elektrisk bränslepump med ett vattenavskiljarfilter före den elektriska bränslepumpen. På så sätt kan jag rena diesel ombord, vilket jag tycker skulle vara smidigt. Det som jag behöver hjälp med är att hitta en bränsletanksgenomföring. Den renade dieseln ska ju tillbaka in i dieseltanken och du måste jag montera en genomföring på serviceluckan, ca 6mm tjock metall, till dieseltanken. På genomföringen ska jag kunna ansluta vanlig bränsleslang på 8 mm. Någon som har ett tips på en sådan genomföring?
  10. Jag googlade runt lite och hittade en firma i England som säljer oljefiler och bränslefilter från Perkins som passar VolvoPenta (D2-55). Priset är betydligt billigare än i Sveige även med frakten inräknat. Någon som känner till kvaliteten på Perkins-filter? Personligen har jag fått för mig att Perkins är dett bra märke. Oljefilter: https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-oil-filter-74-mm/ 6 pund = ca 80 SEK Bränslefilter: https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-fuel-filter/ 6 pund = ca 80 SEK I Sverige kostar dessa 335 och 239 kr /st (VolvoPenta filter). Jag ska höpa 4 av varje + även några impellrar (210 istället för 435), så jag skulle spara en hel del. Frakten är ca 200:- Vad säger de motorkunniga här på forumet? Är Perkins filter lika bra som VP? Tack för hjälpen!
  11. Även köpt termostat och vattenpump (sötvattendelen). (Sjövattenpump har jag extra sedan tidigare)
  12. Du såg rätt, impeller nämndes inte. Men impeller byter jag varje år och har flera stycken extra ombord.
  13. Tack för input! Japp, filter och remmar och anoder finns i mängder Värmeväxlaren har jag rengjort efter ett impellerhaveri förra hösten. Topplock ska jag kolla pris på. Avgaskrök, om den börjat att rosta eller? Ventilspel, har ställt ventilerna på en gammal Volvo en gång, men jag antar att det är samma procedur.
  14. Nästa sommar ska vi iväg på en längre seglats. Vi har en VP D2--55 från 2002 i vår båt (1900 gångtimmar). Vad skulle ni fixa/uppdatera/byta på den motorn för att minska risken för motorproblem? Dvs vad är dags att byta efter 1900 gångtimmar? Sedan tidigare har jag bytt spridare och dieselpump. Bytt är även propelleraxeltätning. (Givetvis är filter, olja, kylarvätska bytt) Reservdelar som vi har med är startmotor, generator, sjövattenpump, spridare. Tack på förhand!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy