Jump to content
Tuesday 28 January 2020

CaptainKongo

Medlemmar
  • Content Count

    431
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

56 Expert

About CaptainKongo

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I båten har jag en Raymarine C80 inkl radar som är sammankopplad med Raymarine autopilot och instrument via Seatalk. Jag har nu fått tag på en begagnad Raymarine C120W som jag hade tänkt att ha som back up om min C80 skulle ge upp. Dock ser jag att det inte är samma kopplingar på C120W som på C80... Vad jag förstår måste man ha en digital radar till C120W, Seatalk ser annorlunda ut. Sjökorten är Compact Flash på båda, så de bör passa. Någon som bytt mellan C80 och C120W och vet vad som krävs för att få till ett lyckat byte? Min förhoppning att det bara skulle vara att byta ut skärmen visade sig vara fel... Någon som är intresserad av ett byte C120W mot en C80 eller C70 eller C120? Hör av er isf.
  2. Har någon erfarenhet av dessa sjökort, NV Charts https://eu.nvcharts.com/ ? Billigare än Imray sjökorten och man får tydligen sjökorten även digitalt utan extra kostnad. Någon som har köpt och kan ge ett utlåtande?
  3. Måste bara hitta en lämplig anslutning.
  4. Bränslereningssystemet ska inte köras när motorn är igång. Tanken är att om man råkar tanka skitig diesel, så kan jag själv rena dieseln från vatten och partiklar genom detta system. Vatten hamnar i vattenavskiljaren och smuts i filtret. Vill helst ha en egen genomföring att koppla in mot tanken.
  5. Jag funderar på att installera ett bränslereningssytem på båten. Idag finns det en manuell pump som suger diesel från botten av tanken. Den tänkte jag ta bort och istället montera en elektrisk bränslepump med ett vattenavskiljarfilter före den elektriska bränslepumpen. På så sätt kan jag rena diesel ombord, vilket jag tycker skulle vara smidigt. Det som jag behöver hjälp med är att hitta en bränsletanksgenomföring. Den renade dieseln ska ju tillbaka in i dieseltanken och du måste jag montera en genomföring på serviceluckan, ca 6mm tjock metall, till dieseltanken. På genomföringen ska jag kunna ansluta vanlig bränsleslang på 8 mm. Någon som har ett tips på en sådan genomföring?
  6. Jag googlade runt lite och hittade en firma i England som säljer oljefiler och bränslefilter från Perkins som passar VolvoPenta (D2-55). Priset är betydligt billigare än i Sveige även med frakten inräknat. Någon som känner till kvaliteten på Perkins-filter? Personligen har jag fått för mig att Perkins är dett bra märke. Oljefilter: https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-oil-filter-74-mm/ 6 pund = ca 80 SEK Bränslefilter: https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-fuel-filter/ 6 pund = ca 80 SEK I Sverige kostar dessa 335 och 239 kr /st (VolvoPenta filter). Jag ska höpa 4 av varje + även några impellrar (210 istället för 435), så jag skulle spara en hel del. Frakten är ca 200:- Vad säger de motorkunniga här på forumet? Är Perkins filter lika bra som VP? Tack för hjälpen!
  7. Även köpt termostat och vattenpump (sötvattendelen). (Sjövattenpump har jag extra sedan tidigare)
  8. Du såg rätt, impeller nämndes inte. Men impeller byter jag varje år och har flera stycken extra ombord.
  9. Tack för input! Japp, filter och remmar och anoder finns i mängder Värmeväxlaren har jag rengjort efter ett impellerhaveri förra hösten. Topplock ska jag kolla pris på. Avgaskrök, om den börjat att rosta eller? Ventilspel, har ställt ventilerna på en gammal Volvo en gång, men jag antar att det är samma procedur.
  10. Nästa sommar ska vi iväg på en längre seglats. Vi har en VP D2--55 från 2002 i vår båt (1900 gångtimmar). Vad skulle ni fixa/uppdatera/byta på den motorn för att minska risken för motorproblem? Dvs vad är dags att byta efter 1900 gångtimmar? Sedan tidigare har jag bytt spridare och dieselpump. Bytt är även propelleraxeltätning. (Givetvis är filter, olja, kylarvätska bytt) Reservdelar som vi har med är startmotor, generator, sjövattenpump, spridare. Tack på förhand!
  11. Jag skulle nog säga att de flesta äldre båtar behöver en viss upprustning innan långfärd. Det gäller inte endast HR 352. Sen är jag ganska pedant och petig och vill ha det mesta i bra skick. Tycket det är kul att pyssla med båten också... (dyr hobby) Mycket går sönder på en långsegling, men min förhoppning är att genom att ha bytt ut mycket till nytt, så ska inte allt gå sönder iaf Vi skulle säkerligen kunnat ha klarat oss utan många av uppdateringarna ovan, men det är ju upp till var och en vad man väljer att satsa på. Vi hoppas på att få en säkrare, bekvämare och en mer felfri långfärdssegling genom de investeringar vi gjort. Vi bestämde oss för 5 år sedan, så vi har ju haft bra med tid att spara pengar och upprusta båten. Japp, vindrodret köpte vi begagnat i Göteborgs-trakten. Vi fick köpa det av en annan HR 352 seglare, så vindrodret (Hydrovane) passade perfekt! Ett nytt Hydrovane är ganska dyrt, runt 60 000:-. Datorskärmen är en TV/datorskärm som går på 12V. Brukar koppla in bärbara datorn (ligger i ett skåp) med sjökort på den tillsammans med ett sladdlöst tangentbord och mus. Bekvämt när det lutar, så inte datorn åker i golvet. Datorskärmen sitter på ett utfällbartfäste så att man kan se skärmen från sittbrunnen. // Lasse
  12. Haha, javisst vågar du fråga Det jag skrivit om här på forumet är: WiFi-system: 4000:- Fläktar: 500:- Spisbeslag: 600:-18 VP Black Jack + propelleraxellager: 10000:- Kutterrullsystem+segel: 30000:- AGM batterier: 10000:- Vindroder (beg, men bytt alla slitdelar): 30000:- Genomföringar+slangar: 15000:- Nya långfärdssegel: 50000:- Ny löpande rigg: 10000:- Nya fallvinschar: 10000:- Rodkick: 10000:- Ny stående rigg: 21000:- Kablar i mast utbytta: 500:- Nödlänspump monterad (motorn tar kylvatten från kölsvinet): 1000:- Fallnät på hyllor: 300:- Wind scoop: 500:- Truma fjärravstängning för gasol installerat: 2000:- Bytt vattentanksgivare: 500:- Packat om roderpackboxen (numera snustorrt!!): 200:- Ny större gummijolle: 10000:- Hopfällbara cyklar: 5000:- Vindkraftverk: 18000:- Fler solceller: 3000:- Inverter: 2500:- AIS: 5000:- Batterövervakning: 1500:- Mastreflex: 200:- Säkerhetsbåge: 6000:- Tätningsmatta: 500:- Bimini: 16000:- Datorskärm: 1000:- Maststeg: 3000:- Nya dynor sittbrunn: 3000:- Nytt kylaggregat: 4000:- Ny pedistalkompass: 4000:- Ny sprayhood: 8000:- Nya fönster och däcksluckor: 5000:- Dan buoy: 2000:- Monterat TV: 2500:- Installerat gasolvarnare: 500:- Ny ugn: 4000:- Nya gardiner: 600:- Sjövattenpump i pentry: 1000:- Så ca 300 000:- hitills. Innan vi seglar iväg blir det även fotpumpar i kök och toa, satellittelefon, flytvästar, ny EPIRB och 4 st AIS MOB till flytvästarna (krav för att delta i ARC), båtförsäkring, reseförsäkringar, ARC-anmälningsavgift, skeppsapotek, nödraketskit för havssegling, mer reservdelar m.m. Sedan ska man ju även spara ihop en reskassa också. Lycka till med långseglandet! // Lasse
  13. Känner någon till ett företag eller privatperson som servar gamla utombordare i Stockholmsområdet? Gärna norra delarna (Åkersberga, Täby) Har en Yamaha 5hk 2-takttare från början av 90-talet. Kommer väldigt lite vatten i "skvallerstrålen", så ny impeller behövs. säkerligen offeranoder också.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy