Jump to content
Saturday 13 July 2024

CaptainKongo

Medlemmar
  • Content Count

    468
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

78 Expert

About CaptainKongo

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ska testa med att koppla in en helt ny kabel på solpanelen och dra den till regulatorn och se om det blir skillnad.
  2. Mätte idag mina två solcellspaneler. Båda ger ca 22 V när man möter direkt på kabeln från dem utan att ha dem inkopplade mot regulatorn. Men när jag kopplar in dem på regulatorn, så ger den ena ca 5A i laddning medan den andra endast ger 0.7A (solcellspanelerna är av samma tillverkare och båda 80W och båda riktade mot solen på samma ställe). Vad kan det bero på? Är den ena trasig?
  3. Själv är jag väldigt nöjd med servicen hos Watski. Har en Whale tryckvattenpump som gått sönder två gånger. Kontaktat dem via mail och två dagar efter har en ny pump kommit med posten. Inget snack utan ny pump direkt. Uppskattas.
  4. Verkar vara luftningsskruven som läcker. Ska testa med att värma upp kopparpackningen och dra åt skruven och se om det blir tätt.
  5. Ja, nej, nej. Testat med nytt filter men samma sak.
  6. Upptäckte att det läcker diesel runt dieselfiltret, se bild. Jag bytte då till ett nytt filter och drog åt filtret hårdare än med handkraft. Dock läcker det fortfarande diesel. Motorn går bra och startar utan problem, så det verkar inte läcka in luft. Men vad kan läckaget bero på? Kan själva filterhållaren i metall på motorn vara skadad och orska läckaget? (Vill utesluta andra fel innan jag beställer ny filterhållare. Verkar dock inte finnas att köpa ny...)
  7. När vi idag körde en sträcka på 31 sjömil i lugn sjö hördes inte detta missljud. När vi hörde missljudet var det rulligare sjö och motvind och motsjö. Tack för era svar och idéer!
  8. Sitter i skrovet. Det kommer vatten när jag klämmer på black jack tätningen. Allt såg rent ut och offeranod satt fast ordentligt.
  9. Trycker in lite fett mha ett sugrör varje vår. Klämmer på det efter sjösättning så att luften går ur. Hur kontrollerar jag det?
  10. Jag har en VP D2-55 från 2002 med rak propelleraxel med en 3 bladig fast propeller. Motorn har ca 3200 gångtimmar. Black jack propelleraxeltätning och cutlesslager bytt för två år sedan. Idag när vi gick för motor hörde vi ett konstigt regelbundet kärvande ljud när motorn gick. Sänkte jag varvet på motorn till tomgång försvann ljudet och jag kunde gasa på och ljudet var borta. Ljudet återkom flera gånger, men jag kunde få bort det genom att sänka varvtalet/gå ned till tomgång. När ljudet hördes försökte jag kontrollera motorn i motorutrymmet, men där kunde jag inte höra något konstigt från själva motorn. Så antar att missljudet kommer från propelleraxel eller propeller. I hamn kontrollerade jag propelleraxel och den satt fast ordentligt i klämkopplingen. Det gick inte att röra axeln i sidled inne i motorrummet. Med växel i neutral går det att snurra på axeln utan missljud och axeln roterar problemfritt. Dök ned och kollade propellern, ingen lina eller skräp i propellern. Dock kunde jag ruska propaxeln någon mm i sidled utifrån. Ska det vara så? Motorns motortassar har inte bytts sedan 2002, kan de ha blivit dåliga och orsaka ljudet pga numera dåligt linjerad propelleraxel? Antar att ljudet antingen beror på cutlesslagret eller på motortassarna, men det jag undrar är om jag kan fortsätta använda motorn utan att riskera större problem än lite missljud? Är ute på semestersegling och de varv jag kontaktat kan inte hjälpa till i semestertider. Så givetvis lättare att fixa till detta på hemmavarvet efter semester.
  11. Efter en långsegling med mycket salt och sol hade friborden blivit väldigt oxiderade på vår Hallberg Rassy 352 från 1980. Vanligtvis använder jag Turtle Boat Cleaner och vax (för hand), men i år bet inte det alls... Smusten lossande men ingen glans alls. Fick då tipset om 3Ms produkter. Expertprodukter. Dyrt som tusan. En flaska kostar ca 700 kr på Seasea. Köpte tre olika polermedel (vit-, grön-, blå-kork). Köpte även 3Ms polermaskin och tillhörande polersvampar. Så totalt landade det på över 7000:- Resultatet blev dock som nytt!!! Jag blev så nöjd efter att ha först blivit besviken efter att ha försökt med cleaner och vax en hel dag. Polermedlet räcker i många år till, så de 7000 får slås ut på många år med glänsande fribord Så är friborden grovt oxiderade rekommenderar jag 3Ms produkter med polermaskin. Cleaner med handkraft hade ingen verkan alls...
  12. Efter en långsegling med mycket salt och sol hade friborden blivit väldigt oxiderade på vår Hallberg Rassy 352 från 1980. Vanligtvis använder jag Turtle Boat Cleaner och vax, men i år bet inte det alls... Smusten lossande men ingen glans alls. Fick då tipset om 3Ms produkter. Expertprodukter. Dyrt som tusan. En flaska kostar ca 700 kr på Seasea. Köpte tre olika polermedel (vit-, grön-, blå-kork). Köpte även 3Ms polermaskin och tillhörande polersvampar. Så totalt landade det på över 7000:- Resultatet blev dock som nytt!!! Jag blev så nöjd efter att ha först blivit besviken efter att ha försökt med cleaner och vax en hel dag. Polermedlet räcker i många år till, så de 7000 får slås ut på många år med glänsande fribord Så är friborden grovt oxiderade rekommenderar jag 3Ms produkter med polermaskin.
  13. Det sitter en liknande grej även på bränslepumpen, se bifogad bild. Men det är den som sitter själv på bränsleslangen som läcker.
  14. Nej inga fler anslutningar. Håller med dig om att det är en impulsutjämnare för att få ett jämnt flöde. Vet du var man kan få tag på en ny? Denna verkar inte gå att öppna och laga...
×
×
  • Create New...