Jump to content
Saturday 24 February 2024

zurdu

Medlemmar
  • Content Count

    151
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

zurdu last won the day on February 16 2023

zurdu had the most liked content!

Community Reputation

25 Expert

About zurdu

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det var ju duktigt att du improviserade fram en renovering av den gamla sunkiga motorn; nu vet du ju vad du har! och tack för ett konstruktivt, givande, roligt och intressant inlägg... Jag har ej summerat din kostnad för renoveringen men överslags-räknat så blev det inte svin-dyrt.
  2. Det kan nog vara marigt att få kontinuitet i att det alltid är någon i båten året runt. Hur stor/dyr båt har du tänkt dig? Är det väldigt dyrt med de marina kostnaderna i varma vatten? ty det kan ju kosta en del att gå in i gästhamnar för bunkring, reparationer och dricksvatten. Kan du bereda dig på att ha båten på marina i nödfall, om inte det går att ha personer ombord hela tiden?. Kan du tänka dig att endast hyra en bryggplats?
  3. Nej, vattnet sipprade in hela tiden. Du verkar inte ha "mitt" problem utan det verkar ju komma in vatten ovan din vattenlinje.
  4. Jag hade en Karlskronaviggen som var skavd längst ned på kölen i fören. Någon tidigare hade skavt i någon hamn eller kört på grund. Sedan hade de bara tätat skadan med pop-klister. K-viggen har inplastad nästan långköl, som Vegan, och jag har för mig att L-28:an även har inplastad köl. Vattnet läckte in i plastkölen och sökte sig akterut där det var en liten spricka emellan "kölsvins-durken" och skrovsidan. där sipprade det in lite vatten. Du kanske har ett dylikt problem med tidigare ägare som fuskat vid reparation av kölskador? Jag plastade kölskadan och problemet var överstökat. Läcker det mycket för dig?
  5. Sprutar det bättre en längre tid då du petar i hålet? Du kanske hämmar flödet med "nålen" (eller vad du petar med) så att vatten hinner lagras för ett bättre sprut en kort tid? (Jag vet ej). I en tidigare tråd, där det länge var helt stopp för skvallerstrålen, så visade det sig efter många om och men att o-rings-packningen till själva pumphuset (botten i pumphuset) var utplattad och tätade ur-dåligt. Kan det vara det felet i ditt fall? (Det var ett väldigt svårfunnet fel). God jul.
  6. Har vanten (= vajrarna som sitter på masten) lossat i toppen eller i skrovet? Om de lossnat i skrovet så kanske låsring/låsringar lossnat från vantskruv/vantskruvar. Eller om du har saxsprintar. Låsringarna kan bli skeva och lite öppna, då är de farliga och saxsprintarna bör böjas utåt ganska bra, då de sitter i riggbultarna. Men detta kanske ni redan kan och har gjort? Beskriv gärna exakt vad som lossnat så blir det lättare att förklara felet. Jag bifogar en bild av vantskruvar som har låsringar och en med saxsprintar:
  7. Kanske kolla packboxarna i impellerpumpen.
  8. Jo det är inte ofta man skakar grädde ombord.
  9. Med min luftningsmetod så fyllde jag i glykol efteråt och det hann blanda sig med vattnet under säsongen. Känn om den sista radiatorn är riktigt varm, om inte så är det luft i systemet.
  10. Har du den nyare eller äldre Ge-Hå-värmaren?
  11. Den gamla Ge-Hå:n är underbar då man luftat på rätt sätt. Den är grå och har två expansionskärl ovan sig. Den nyare måste ha en cirkulationspump (tror jag). Den har bara ett plast-expansionskärl ovan sig. Luftningen är mycket lätt att misslyckas med om man inte gör så här: Tag vattenslangen som du förmodligen har på bryggan eller i närheten. Koppla den till inlopps-slangen som du kopplat bort från GH:n. Frånlopps-slangen ska också kopplas bort och du bör ha en lös slang som du kopplar till frånlopps-slangen (om du inte vill ha massa vatten vilt sprutat inne i båten). Lösa slangen ska mynna ut på däcket eller dylikt, genom för-luckan t.ex. Sätt igång vattnet i vattenslangen och låt det fara genom GeHå-ns radiatorsystem. Spola en stund och du har äntligen helt luft-fritt i den fantastiska GeHå-värmaren. Jag luftade på fel sätt i många år i tron om att luftningen lyckats. Det blev förstås dålig cirkulation och den sista radiatorn var alltid kall. Med rätt luftning så gick den på självtryck med fin och låg låga. Jag kunde med framgång köra värmaren med självtryck. Vid användning får man en torr båt då värmaren slukar all fukt som kommit in i båten. Gör dig inte av med den fantastiska värmaren som tyvärr inte tillverkas längre. Jag har hittat en bild på den senare Ge-Hå-värmaren men ingen bild på den äldre:
  12. Smeta på tubpackning med tillförsikt så går det bra.
  13. Jag brukar täta med packning på tub och har aldrig haft problem med läckage.
  14. Jag ska epoxi-primer-behandla min undervattenskropp i maj och min fråga är om undervattenskroppen har kapillärkraft eller inte? På grund av mycket dyra lyft med mobilkran så överväger jag att 'fuska' lite, till att börja med. Fusket kommer att ske ovan klotsarna som är under kölen och eventuellt om jag inte kommer åt ordentligt mellan köl och roder. För att först klargöra vad jag menar med kapillärkraft: Om jag, som exempel, målar en filt med epoxiprimer och måste 'fuska' på en liten yta så suger hela filten i sig vatten under epoxi-primern. (vatten-nedsänkt filt alltså)- Om jag målar en glasskiva med epoxi och måste lämna en liten yta omålad så suger inte glaset i sig vatten under befintlig epoxi-primer. Det blir tätt. (Vatten-nedsänkt glasskiva alltså. Frågan är alltså: Är våra skrov som filten eller som glasskivan? Jag tror att jag kan nå ytan mellan köl och roder med epoxi-primer, men kommer inte åt mellan köl och bottenklotsarna och dom kan jag ju flytta vid upptagningen i höst och sen applicera epoxi-primer där (Om inte skrovet har kapillärkraft).
  15. zurdu

    Bränna tamp

    Cigarett-tändare och sen ha handske på handen och mölja ihop den smälta tamp-ändan. Sedan har jag virat lite eltejp en liten bit upp på tampen. Har sedan inte haft några problem med fransiga tampar.
×
×
  • Create New...