Jump to content
Friday 02 June 2023

zurdu

Medlemmar
  • Content Count

    140
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

zurdu last won the day on February 16

zurdu had the most liked content!

Community Reputation

24 Expert

About zurdu

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Smeta på tubpackning med tillförsikt så går det bra.
  2. Jag brukar täta med packning på tub och har aldrig haft problem med läckage.
  3. Jag ska epoxi-primer-behandla min undervattenskropp i maj och min fråga är om undervattenskroppen har kapillärkraft eller inte? På grund av mycket dyra lyft med mobilkran så överväger jag att 'fuska' lite, till att börja med. Fusket kommer att ske ovan klotsarna som är under kölen och eventuellt om jag inte kommer åt ordentligt mellan köl och roder. För att först klargöra vad jag menar med kapillärkraft: Om jag, som exempel, målar en filt med epoxiprimer och måste 'fuska' på en liten yta så suger hela filten i sig vatten under epoxi-primern. (vatten-nedsänkt filt alltså)- Om jag målar en glasskiva med epoxi och måste lämna en liten yta omålad så suger inte glaset i sig vatten under befintlig epoxi-primer. Det blir tätt. (Vatten-nedsänkt glasskiva alltså. Frågan är alltså: Är våra skrov som filten eller som glasskivan? Jag tror att jag kan nå ytan mellan köl och roder med epoxi-primer, men kommer inte åt mellan köl och bottenklotsarna och dom kan jag ju flytta vid upptagningen i höst och sen applicera epoxi-primer där (Om inte skrovet har kapillärkraft).
  4. zurdu

    Bränna tamp

    Cigarett-tändare och sen ha handske på handen och mölja ihop den smälta tamp-ändan. Sedan har jag virat lite eltejp en liten bit upp på tampen. Har sedan inte haft några problem med fransiga tampar.
  5. Är det Hjulsta bro nära Enköping?
  6. Tack själv och alla för en intressant och lärorik tråd!
  7. Snott på nätet men jag vet ej om det gäller båtar: Får jag flagga med en utländsk flagga? Utländska medborgare som är bosatta i Sverige har full rätt att hissa den egna nationsflaggan. Däremot får ett lands flagga aldrig hissas under ett annat lands flagga. Det får alltså bara finnas en nations flagga på varje stång.
  8. Också uppsnappat: Registrering av båt. Svenska båtar som har en största längd av minst 15 meter är registreringspliktiga oavsett vad båtarna används till. Även båtar med en största längd av minst 15 meter som vanligen finns i Sverige och ägs av utländska medborgare omfattas av registreringsplikt, om ägaren är bosatt i Sverige.
  9. Uppsnappat på nätet: Fritidsbåtar som anses som svenska och vars största längd är mellan 15 och 24 meter kommer att vara registreringspliktiga. Men om din fritidsbåt har en största längd av 14,99 meter eller mindre, så kommer det att vara frivilligt att registrera den.
  10. På ett annat forum får jag teorin att det är sot i avgasröret som ibland släpper. Min teori är att det kan vara slitna ventilstyrningar som ibland släpper ned lite olja, på kolvarna, som vid start förbränns till sot. Det kommer ganska mycket sot som verkar väldigt torrt och flyter högt på vattenytan.
  11. O-ringen är nog en standardring som ni förmodligen kan få tag i hos någon o-ringsförsäljare.
  12. Köpte en båt som jag började använda förra året. Då jag startade motorn, direkt efter sjösättningen, så kom det ut ett sjok med (oljigt?) sot ur avgasröret som lade sig på vattenytan. Jag var ute med båten i 16 dygn och sotet kom igen endast en gång. Motorn är en MD-6 a som är från 1975 och senast den är renoverad är år 1995. Motorn startar alltid snabbt och fint då jag vrider på nyckeln. Varför kan denna sot komma?
  13. Har du tagit bort insugsfiltret och sedan provkört? (Det har du också tänkt på förstås).
  14. Ja det verkar ju misstänkt med packningen. Provade du att sänka ned pumpen i undervattensläge och köra?
  15. (Jag berättar kortfattat ändå. Jag har en liten idé). Hade en Yamaha, 7-hästar med oljeblandad bensin. Den började ibland bete sig exakt som din, men i mitt fall var det tändstiften som halvdog på grund av oljan i bensinen. Jag använde alltid rekommenderad olja och föreskrivna tändstift. Det gick ej att putsa, stålborsta eller slipa stiften. Oljan öde-lade dem så det var, utan pardon, endast till att köpa nya. Jag löste fenomenet med att ha mindre oljeblandning i bensinen, då halv-dog ej stiften. De halvdöda stiften såg för övrigt mycket fräscha ut. Jag har en liten idé angående ditt problem: Du kanske fått upp olja på stiften som halv-dödat dem? Innan du börjar riva runt och felsöka för mycket så prova att byta tändstiften till nya. (Jag googlade på din motor och fick konstaterat att du har motorolja, oljefilter och således en fyrtakts-motor).
×
×
  • Create New...