Jump to content
Monday 06 February 2023

zurdu

Medlemmar
  • Content Count

    74
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

About zurdu

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nog ska det väl sitta en mutter där? Kan det vara galvanisk ström som alstrat "fnaset?"
  2. Har läst (längesedan nu) att man bör ha ett fotogenkök vid långsegling. De finns begagnade på Tradera ibland och de blir ofta ganska dyra men... Fotogenköken kan man även elda med diesel vilket blir billigare. Ren diesel. Den diesel som fanns 1990 gick ej att elda med, sen kom Citydieseln och den fungerar utmärkt. Jag tror att köken heter Primus där man först värmer själva brännaren med sprit (eller fotogen, diesel) sen tänder brännaren med fotogen/diesel och brinner som en gaslåga. Det blir väldigt varmt. Har läst att man inte kan räkna med att få tag i Sprit till spritköket utomlands.
  3. Jag kan rekommendera Albin Vega som har upp till 1,80 i ståhöjd och båten får du för under 25 000:- Det är en beprövad båt och det kan hänga med en rejäl, fungerande inombordare också.
  4. Kolla noga på durken i ruffen om du ser gelcoat-krackeleringar för risk finns att båten smällts på grund ordentligt. 1986 gick jag på grund i 4-knop med en Karlskronaviggen och fick strax krackeleringar i gelcoaten vid röstjärnen. Grundstötningen var en rejäl smäll med totalt och plötsligt tvärstopp.
  5. Nej inget foto. De är väldigt små. De ska vara ofarliga sägs det men det är obehagligt att de ibland syns i båten. Ska försöka fota dem då jag kommit till båten.
  6. Som titeln anger så finns dessa nu i min båt. Jag hade dem i min första båt och det var 1986-87. Vill minnas att jag någonstans köpte ett medel för att bli av med ohyran. Men jag minns ej hur och var jag skaffade medlet. Kan någon här tipsa om det?
  7. Vattensamlare låter bättre. Då man luftar dieselsystemet så får jag stänga av genomföringen till impeller-pumpen. Annars har jag vatten ända in i cylindrarna och instruktionsboken till Yanmar och VP MD6a berättar inte att man så bör göra.
  8. Bifogar en bild av vad som menas med vattenlås:
  9. Angående oljeslangen så fyller man på den uppe i sin slangöppning. Kolla oljan där i regelbundet. I mina öron så låter det som om axeltätningen är väldigt fräsch då den inte drar olja. Min erfarenhet är att de brukar dra lite olja. Jag fick/får fylla på regelbundet så kolla upp så det inte är täppt i botten. På min Allegro 27a så skulle det vara vanlig motorolja i slangen så du kan nog använda vanlig motorolja.( Någon här må rätta mig om jag har fel angående oljans beskaffenhet i din axeltätning).
  10. Om jag fattat frågan rätt så kan du få problem med att få vatten i cylindrarna om du inte pumpar ut kylvattnet via den lilla kranen innan du stänger av motorn. Om båten är utrustad med vattenlås (många säger ljuddämpare) så är det inget problem. Vattenlåset samlar upp överblivet vatten istället för att det återvänder via avgasventilerna tillbaks ned i cylindrarna. Jag vet någon som till och med bytte motor då han alltid fick vatten i cylindrarna vid avstängd motor och han förstod sig tydligen aldrig på den lilla kranen som sitter bak på O 21orna. Han trodde att han hade en spricka i topplocket. Men för sent fick han, via mig, reda på den lilla kranens sanning.
  11. zurdu

    Landstötning

    Ok. Mycket möjligt. Det låter lugnande.
  12. Som sagt ingen luftningsmöjlighet. Ibland får man en luftblåsa då man fyller på olja men blåsan vandrar sakta uppåt har jag för mig. Jag fyllde ofta olja i min Allegro 27 och fick ibland en luftblåsa men det var inga problem under de 17 år som jag använde båten.
  13. zurdu

    Landstötning

    Ja ta upp båten och låt den torka. "såren" kan suga i sig vatten i hela skrovet och inte bara lokalt. sen kan du få plastpest som följd. Jag har en gång i tiden läst att det kan vara så, så det är inget löst antagande från mig.
  14. I filmerna "Sailing Uma" på YouTube så har dom en fiffig lösning: En repstege som de hissar i srorsegel-lik-rännan. (Sevärd film där de mekar med båten väldigt händigt bl.annat). Min erfarenhet med maststeg är att det är otroligt svårt att förmå jobba t.ex uppe vid topplanternan; svårt, nästan omöjligt, att byta lampa i lanternan. Kroppskrafterna tryter där uppe och man måste hålla en arm upptagen runt masten och hantera verktyg med den andra handen, Mina maststeg verkade mer lämpade för att inspektera masten och sedan trött klättra ned. Kan någon hamnpersonal hissa upp dig med hjälp av sin mobilkran? Så gjordes med mig i Göteborg då topplanternan inte fungerade.
  15. Jag hittade bilden till slut. Får se här om bilden syns och är tillräckligt stor. Med denna metod så slipper du allt vad plastning heter.
×
×
  • Create New...