Jump to content
Sunday 26 May 2024

wahlis

Medlemmar
  • Content Count

    606
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 Expert

About wahlis

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. När jag öppnade mina gamla tankar i vår Nidelv så visade det sig att flytblocken på vipparmarna var dåliga, de kan också vara fulla med smuts som tynger ner dem. Prova att ta ur en mätare ur ena tanken och se hur den ser ut. När den är ute kan ni passa på och lysa med ficklampan i hålet för att se om det finns skit i den. /Wahlis
  2. När jag kikade på brottslasten på de här krokarna så kändes den relativt låg, hur skall man tänka där, har en båt på 3,5 t vad bör den kunna tåla för att det skall fungerar korrekt? /Wahlis
  3. Verkar kallas kättingkrok på svenska
  4. Hej, Tänkte höra med er som också har ankarspel med kätting hur ni gör när ni ankrat upp, lägger ni lasten på kättingen via en knap eller låter ni spelet hålla vikten? Vi har alltid låtit spelet ta hela vikten, men förstår att det kanske inte är optimalt. Om man skall göra på något annat sätt behöver man ju något effektivt att fästa i kättingen för att sedan kunna ta detta närmaste knap. /Wahlis
  5. Hej, Jag har idag ett Lofrans Kobra ankarspel på båten, där motor är helt slut. Jag har kollat runt på nätet efter ersättningsmotor och det finns lite olika sorter men får det inte riktigt att stämma. Min nuvarande motor har 3-anslutningar, kollar man hos Lofrans och andra butiker på nätet så verkar det endast vara 2-anslutningspunkter på de som går att få tag på. Alla 3-anslutningarna var inkopplade i den gamla motorn, jag har inte kollat hur kablarna går tillbaka i systemet, men vet att jag har ett relä för styrning i närheten av mina batterier bland annat. Är det någon här som kan ge en bra förklaring till skillnaden mellan 2 och 3-polig anslutning för dessa motorer? /Wahlis
  6. wahlis

    Batteriladdare

    Jag har förstått att det kan vara problem med vissa elektronikprylar som inte tål den varierade spänningen men det känns samtidigt lite bökigt om man skall behöva lägga om all el på förbrukarsidan över en spännigsstabilisator. Det beror ju också lite på hur elsystemet ser ut i båten, på äldre båtar kan det vara lite klurig att lösa det efter som allt kanske inte går via samma elcentral. /Wahlis
  7. wahlis

    Batteriladdare

    Hej,, Såg denna laddare på Jula med två utgångar, är det någon som har erfarenhet av denna och om den fungerar bra? Priset är ju bra med tanke på att du får 2x15A laddning. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-022944/ Mvh Andreas
  8. Hej, Har idag ett Lofrans Kobra ankarspel på båten där motorn gett upp, den är helt sönderrostad. Jag ser att det finns motorer som man kan köpa på nätet, är det någon som har erfarenhet av detta? När jag kollar nypris på mitt spel så är det väldigt dyrt och det ser inte ut att behöva bytas för övrigt. /Wahlis
  9. Hej, Funderar på om man bör sätta på en T-koppling på inloppet till toan så att man enkelt kan spola igenom sötvatten vid behov båten går i saltvatten. Det bör ju vara en fördel inför hösten vid konservering. Någon som gjort en liknande installation? /Wahlis
  10. Tyvärr visar de inte några anslutningsdelar i de skisserna. Har försökt att kika igenom ett antal olika områden inne hos Penta men känner inte riktigt att jag hittar just detta.
  11. Hej, I vår båt har vi ett MS3C backslag och när jag kikade lite närmare på detta för någon vecka sedan så såg jag att en kylvattenanslutning på styrbord-sida var rätt hårt åtgången. Som konstruktionen är idag så är det en rörbit med en fästplatta som är vinklad 90 grader ut från backslaget samt att den även har en lite lutning framåt. Det är svårt att avgöra om detta är en standardprodukt eller om det är något som är specialbyggt för just denna motor, som är en MD40A. Det första jag behöver hjälp med är ifall det finns något speciellt namn på denna del, nästa är ifall det går att få tag på en sådan, tacksam för hjälp. /Wahlis
  12. Har själv haft en Nidelv 24 och upplever det som en gedigen båt med i många fall fina träarbeten jämfört med många andra båtar i samma storleksklass. Det jag saknade mest med den båten och som gäller för flera likvärdiga modeller är en hardtop som ger bra körmöjligheter när det är sämre väder. /Wahlis
  13. Vad för skyddsrör kommer du använda är det flexslag eller något annat?
  14. Vi körde sällan i mer än 2200 varv i vår Nidelv 24 med en Md17c, det gör så lite i fartskillnad när båten väl är i rörelse ett antal 100 varv upp och ner, viktigare att söka ett bekvämt gångläge. /Wahlis
  15. Det som kan vara värt att tänka på att med det lite mer lågfrekventa ljudet som finns i en snipa så uppstår det en hel del vibrationer, som kan leda till att inredning med mera skramlar, men detta kan man ju jobba bort till stor del. Fördelen med en snipa är att man kan köra på rätt lågt motorvarv utan att det påverkar farten nämnvärt vilket gör att man lättare kan hitta ett behagligt gångläge för att kunna föra samtal. Tror också att det är rätt stor skillnad på ljudet om du köper en båt med en nyare motor kontra en äldre. Antal cylindrar och storlek kommer också ha viss betydelse. I vår nuvarande snipa sitter det en 6-cylindring penta och den låter mer som en lätt lastbil när man startar den. /Wahlis
×
×
  • Create New...