Jump to content
Saturday 22 January 2022

wahlis

Medlemmar
  • Content Count

    571
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

17 Trovärdig

About wahlis

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, Jag upplever precis samma problem är det insprutningspumpen som behöver bytas för att komma till rätta med detta? Fick du ordning på dina problem Per? /Wahlis
  2. Jag skall fylla på vatten i dem sedan får vi se om de funkar ett tag till. Nästa gång jag är i båten så skall jag testa och koppla ur solcellen, dock har jag inte för stora förhoppningar då jag kvällstid när den inte ger något inte kunnat se någon ökad förbrukning. /Wahlis
  3. Hej, Jag har i våras installerat en batterimonitor och den ger intressant info. Jag har en Peak power MPPT-regulator som jag har en display till. Jag kan se den vissa stunder visar att min 50w solcell ger ca 2A men min batterimonitor ger aldrig mer än ca 1A in under goda förhållanden. Jag har testat att bryta all ström via min huvudbrytare och ser ingen skillnad. Anpassar en regulator strömmen på något sätt baserat på batterispänning eller försöker den ladda på vad den har? I detta fall har min bank legat på ca 95% av kapaciteten. Jag upptäckte även att mina Tudor batterier med tittöga blivit svart vilket tyder på låg vattennivå om jag förstått det hela rätt påverkar detta möjligheten att ta emot laddaren? /Wahlis
  4. wahlis

    Phaesun solpanel

    Är de här panelerna helt svarta tänker på värmeutvecklingen?
  5. wahlis

    Phaesun solpanel

    Hej, har sett följande solpanel hos Conrad, som till mått och effekt skulle passa bra på vår båt, kan inte så mycket om olika varianter, är det någon som vet om detta kan vara något att satsa på https://www.conrad.se/p/phaesun-sun-pearl-75-monokristall-solpanel-75-wp-12-v-1900379 /Wahlis
  6. wahlis

    Bensin dunstar

    Är helt med på denna logik därför så känns det märkligt att det inte funkar, får väl ta och skruva lite och se om jag hittar något som kan vara ett problem här.
  7. wahlis

    Bensin dunstar

    Det som är mitt problem är att vi varje start när motorn stått någon dag så behöver jag sätta ett övertryck via tanklocket för att få fram bensin i slangar och förgasare, annars går den på det lilla som finns i förgasaren och för att sedan stanna. Jag har varit inne på om man kan sätta in en liten primepump, på bränsleslangen för att slippa blåsa ner i tanklocket. Har dock inte hittat någon lämplig pump att montera då den måste vara rätt liten. På extern tank kör man ju med bränsleblåsa för att trycka fram soppa innan start. Det funkar som det är idag men att sätta munnen emot tanken ger en viss bismak och inte så lätt för alla som vill köra med båten att göra. /Wahlis
  8. wahlis

    Bensin dunstar

    det är inte tanken som dunstar utan verkar vara mer slangar och förgasare, och i min värld så borde väl en bensinare suga fram nytt bränsle. Däremot om det inte är lufttätt som kommer den ju inte klara av detta lika bra. /Wahlis
  9. wahlis

    Bensin dunstar

    Hej, Har en fyrtakts 4hk utombordare där jag märker att soppan verkar dunsta mellan gångerna som vi använder den. Vi använder bara den interna tanken på motorn, är detta normalt eller beror det på att det läcker i någon komponent? Om en motor stått en längre tid så kan jag förstå att det försvinner bränsle, men någon dag eller vecka tycker jag känns som kort tid om man jämför med andra fordon med bensinmotorer. Tänker byta slangklämmor till riktiga istället för den enklare modell som sitter där idag, kanske hjälper lite. Frågan är dock vad som är normalt. Motorn är från tidigt 2000-tal. /Wahlis
  10. Drabbades av samma fenomen igår igen när jag skulle manövrera ut ur hamn efter att vi legat stilla någon timma där och ätit glass. Motorn startade fint men när jag skulle trixa mig ut från platsen jag låg på så tappade den kraft och ville inte varva upp. Förra året bytte jag filter och fick kämpa rätt hårt med att få igång motorn efter det, då det strulade med att få fram soppa, lossade bara första spridaren då, sedan gick motorn igång. I år har jag bytt bränsleslangar då de var mycket dåliga. Misstänker att det som återstår nu är att som skrivs ovan är att lufta alla spridare och se så att det inte finns luft där. /Wahlis
  11. Ikväll har jag monterat av mina bränsleslangar och även tagit bort pressningen på en slang så att nipplarna blivit rena. Det verkar inte varit något fel på gummit i den del som satt innanför mantlingen däremot föll ytterhöljet mer eller mindre i bitar så slangen är nog att klassa som uttjänt eftersom jag misstänker att den yttre delen skall skydda mot värme från motorn. Om metallskärmningen nås av värmen bör ju tempen öka i slangen när motorn blivit varm. /Wahlis
  12. Men sitter själva pressningen ihop med nippeln eller är de fristående? Det är svårt att se hur detta är gjort utan att börja lossa, därav min fråga om någon annan gjort detta. /Wahlis
  13. Hej, Tänkte kolla med er om det är någon som bytt bränsleslag på en Volvo Penta och återanvänt nipplarna? Jag funderar på om man kan skära bort den delen som är pressad på slangen och sätta dit slangklämma istället, på så sätt återanvänder man rätt anslutningar på olika ställen där man byter slang. På min förra båt så bytte jag bränsleslangar och dessa satt med slangklämmor. /Wahlis
  14. Hej, Tänkte kolla med er om det är någon här som har ett bra tips på hur man gör för att slippa rinningar i lacken på t.ex kanten av en skiva. Det är ju enkelt att få ett bra resultat på plana ytor där lacken får flyta ut i lugn och ro men om man har en kan på en skiva så är det svårare då tyngdlagen tyvärr påverkar resultatet. Är det någon som har hittat ett bra sätt att komma runt detta problem, upplever att det blir värre ju slätare och fler lager man lagt på, man kan ju heller inte stå och passa hur länge som helst då blir det randigt på andra ledden i lacken, så hur gör ni? /Wahlis
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy