Jump to content
Friday 30 September 2022

zurdu

Medlemmar
  • Content Count

    71
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

About zurdu

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kolla noga på durken i ruffen om du ser gelcoat-krackeleringar för risk finns att båten smällts på grund ordentligt. 1986 gick jag på grund i 4-knop med en Karlskronaviggen och fick strax krackeleringar i gelcoaten vid röstjärnen. Grundstötningen var en rejäl smäll med totalt och plötsligt tvärstopp.
  2. Nej inget foto. De är väldigt små. De ska vara ofarliga sägs det men det är obehagligt att de ibland syns i båten. Ska försöka fota dem då jag kommit till båten.
  3. Som titeln anger så finns dessa nu i min båt. Jag hade dem i min första båt och det var 1986-87. Vill minnas att jag någonstans köpte ett medel för att bli av med ohyran. Men jag minns ej hur och var jag skaffade medlet. Kan någon här tipsa om det?
  4. Vattensamlare låter bättre. Då man luftar dieselsystemet så får jag stänga av genomföringen till impeller-pumpen. Annars har jag vatten ända in i cylindrarna och instruktionsboken till Yanmar och VP MD6a berättar inte att man så bör göra.
  5. Bifogar en bild av vad som menas med vattenlås:
  6. Angående oljeslangen så fyller man på den uppe i sin slangöppning. Kolla oljan där i regelbundet. I mina öron så låter det som om axeltätningen är väldigt fräsch då den inte drar olja. Min erfarenhet är att de brukar dra lite olja. Jag fick/får fylla på regelbundet så kolla upp så det inte är täppt i botten. På min Allegro 27a så skulle det vara vanlig motorolja i slangen så du kan nog använda vanlig motorolja.( Någon här må rätta mig om jag har fel angående oljans beskaffenhet i din axeltätning).
  7. Om jag fattat frågan rätt så kan du få problem med att få vatten i cylindrarna om du inte pumpar ut kylvattnet via den lilla kranen innan du stänger av motorn. Om båten är utrustad med vattenlås (många säger ljuddämpare) så är det inget problem. Vattenlåset samlar upp överblivet vatten istället för att det återvänder via avgasventilerna tillbaks ned i cylindrarna. Jag vet någon som till och med bytte motor då han alltid fick vatten i cylindrarna vid avstängd motor och han förstod sig tydligen aldrig på den lilla kranen som sitter bak på O 21orna. Han trodde att han hade en spricka i topplocket. Men för sent fick han, via mig, reda på den lilla kranens sanning.
  8. zurdu

    Landstötning

    Ok. Mycket möjligt. Det låter lugnande.
  9. Som sagt ingen luftningsmöjlighet. Ibland får man en luftblåsa då man fyller på olja men blåsan vandrar sakta uppåt har jag för mig. Jag fyllde ofta olja i min Allegro 27 och fick ibland en luftblåsa men det var inga problem under de 17 år som jag använde båten.
  10. zurdu

    Landstötning

    Ja ta upp båten och låt den torka. "såren" kan suga i sig vatten i hela skrovet och inte bara lokalt. sen kan du få plastpest som följd. Jag har en gång i tiden läst att det kan vara så, så det är inget löst antagande från mig.
  11. I filmerna "Sailing Uma" på YouTube så har dom en fiffig lösning: En repstege som de hissar i srorsegel-lik-rännan. (Sevärd film där de mekar med båten väldigt händigt bl.annat). Min erfarenhet med maststeg är att det är otroligt svårt att förmå jobba t.ex uppe vid topplanternan; svårt, nästan omöjligt, att byta lampa i lanternan. Kroppskrafterna tryter där uppe och man måste hålla en arm upptagen runt masten och hantera verktyg med den andra handen, Mina maststeg verkade mer lämpade för att inspektera masten och sedan trött klättra ned. Kan någon hamnpersonal hissa upp dig med hjälp av sin mobilkran? Så gjordes med mig i Göteborg då topplanternan inte fungerade.
  12. Jag hittade bilden till slut. Får se här om bilden syns och är tillräckligt stor. Med denna metod så slipper du allt vad plastning heter.
  13. Om du har hålen i "stuvfacksrännan" intakta så tag en hylsa till en hylsnyckelsats och placera dit röret i hålet (om du alltså inte måste plasta rörets hål i plastbåten). Tag en polygrip eller tving och flexa då röret i sitt plasthål med hylsan så konas det fast ordentligt. Så gjorde jag på min gamla Vega och resultatet blev perfekt. Jag lyckas inte bifoga en skiss så du förstår mer klart vad jag menar. Hoppas beskrivningen ovan duger. Bilden kom med i inlägget nedan:
  14. Jag har för mig att man vred motorn baklänges på min Yanmar då jag fick vatten i cylindrarna. Då rann vattnet ut genom insugningshålet ("förgasaren").Har du vattenlås? (ljuddämpare som folk tror att det är). Om du inte har vattenlås så kan resterande "avgasvatten" rinna in bakåt via avgasventilerna och hamna i cylindern/cylindrarna då du stängt av motorn. Men prova att vrida motorn bakåt för hand så ska nog vattnet strömma ut genom insugshålet.
  15. Naomi James: Överens med havet. Ensamseglerska non stop jorden runt år 1978. Francis Chichester. Jorden runt 1966. Minns ej boktiteln på svenska, men här är förmodligen den engelska: Gipsy Moth Circles the World Vad hette svensken som försvann till slut? Han seglade bland annat i en Becker 27:a. Han försvann under 2000 talet och var ofta med i båtpressen med reportage om sina rikhaltiga förlisningar. Boken heter ungefär: Mina 6 skeppsbrott. Vill minnas att han ställde ut sin Becker 27 på båtmässan. Läsvärd bok.
×
×
  • Create New...