Jump to content
Tuesday 28 May 2024

Tewski

Medlemmar
  • Content Count

    50
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Tewski

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hurrra. Ny tank. Nytt bränsle.. Vrrrooom. Startade direkt på första försöket. Vilken lycka! Men, vinterns glykol i sjövattens kylarn såg ut såhär svart och otrevligt ut med massa svart gummiavlagrings skrot etc. Inte direkt blått o fint som det var när man hällde i det. Brukar det se ut så eller bör jag bli orolig? Tack vänner!
  2. åh! Tack! Denna lyckades jag missa helt!?!... typiskt. Precis vad jag behövde läsa. Nåväl. Nu har jag redan gett upp och köpt ny plast tank istället. Så stressad över att få allt klart till sjösättning. Man lär sig.. Men fördelen me plasttanken är ju att jag kan ta upp den ur båten o lättare tömma/tvätta varje höst. Jag misstänker ju att det är vatten som kommit in i min orginal tank, så skönt att slippa det i fortsättningen om inte annat.
  3. Tack för alla era svar och idéer! Har nu också förstått att tanken (i mitt fall vit plast av märket Diablo) måste ”mörkläggas” för att undvika beväxtning i längden. hmmm… Den kommer ligga i aktersoffan, där kommer ju plast skrovet lysa lite, men inte mer än så. tankar på det? nödvändigt? Om ni anser att det måste mörkläggs, har ni några idéer? min lilla ärthjärna tänker typ, Silvertejp i massor!! Haha..
  4. Ännu en glykol fråga. Jag är ganska ny. Skriver många frågor här på forumet. Jag skall sluta snart jag lovar. Men... satan vad pengarna drar iväg. Nu skall jag byta glykol i interna kylningen på min VP md2040. Jag har läst flera trådar om att Biltemas Gröna glykol går lika bra som Volvos egna osv. Men hur sjutton vet jag vilken jag skall använda om jag inte tar Volvos egna? Räcker det med att det är GRÖN glykol? eller finns det många fler parametrar en måste titta efter för min motortyp? Skiljer det sig åt vilken glykol man använder beroende på motortyp t.ex min VP MD2040 Diesel mot en VP Kad42 t.ex? Eller är det same same? Kan DENNA från Biltema motsvara DENNA från Volvo? Rejääääl skillnad i pris. Tack för er tid!
  5. Tack för din input! Bra kommentarer från dig som vanligt! Jag har helt ärligt ingen kunskap nog för att avgöra vad som är bäst i mitt fall, det enda jag vet är att jag har massa skit (hårda kristalliserade bitar) som satt käppar i hjulet för motorn tidigare. Se bild Så efter all möda, trots det ha en massa som flyter runt i tanken, så tänkte jag ta det säkra före det osäkra med en ny tank. Köpte en Diablo tank idag på SeaSea. Jag har ett vattenavskiljar filter med vattenkopp. CAV296.
  6. Hej. Jag har spenderat hela denna långhelgen till att såga upp inspektionslucka till min original diesel tank, tvättat o skurat bort ohyra, men får helt enkelt inte rent som jag vill och ger upp nu. Jag vill köpa en mindre plast tank och lägga i aktersoffan. Vad skall jag tänka på? * Finns det plast tankar som inte tål Diesel? (i detta fallet HVO100) * Vad måste finnas för kopplingar för att det skall funka?? Bränslesug, avluftning och retur? * Vart går i så fall avluftnings kopplingen/slangen? Motorn jag har är en VP MD204. Fråga nr 2: I väntan på att få plast tank levererad, Kan jag tillfälligt starta och sjösätta båten med bränsleslang nedstoppad i en jeepdunk? Om ja, finns det något jag bör tänka på som kan gå fel? Tacksam för tips och visdom.
  7. Idag fyller jag på ny diesel och hoppas på det bästa trots den oåtkomliga skit som finns kvar på sidorna i tanken. Men vad är det jag har haft i tanken?? (Se Bilder) Det som jag haft mest utav, är hårda orange färgade kristalliserade små bitar, som löses upp med E85. Är detta gammalt vatten som blivit hårt? Dessa bitar fanns även i Vattenavskiljar filtret, inget vatten på botten så vitt jag kunde se. Dieseln i finfiltret såg däremot helt fint ut. Jag hade en del klägg på botten, men detta var inte svart, utan mer en ljus liten sörja. Visst är det väl OK att det finns pytte lite E85 kvar i tanken? Tack för er tid!
  8. Stort Tack för alla era tips och råd. Jag älskar detta forumet, där ni alla tar er tid och ger av eran kunskap! Idag har jag sågat upp inspektionslucka och rengjort med E85 så gott jag kunnat i mitten av tanken. E85 fungerade fint tycker jag o nu ser man orginal metallen på de ställen jag lyckats nå. Dock kom det ner rejält med aluminium flis från sågningen ner i tanken. Har torkat upp så gott jag kunnat, men det finns nog risk att det hamnat lite flis bakom de interna väggarna. FRÅGA: Kan dessa aluminium flisor ta sig förbi bränslefiltrena och skada systemet? eller kan man förlita sig på att filtrena tar hand om eventuella flisor? Vad gäller att spola med vatten, så låter det helt klart som bästa lösningen, men vågar inte chansa på att hinna få det torrt tills sjösättning Torsdag nästa vecka. Så jag chansar på denna säsongen, med en rejält mycket renare tank och inspektionslucka som gör att jag kan se över tillståndet där nere. Sen i höst så kör jag en rejäl rengöring. @Rollen åh, Bra info! Jag skulle inte direkt kalla min tank V-formad, men tankens sidor är något formade efter snipans akter ja. @Mackey Yes jag har bakteriedödande tillsats medel, som jag tänker använda i den nya HVO100 dieseln som jag skall tanka upp med. Tack igen alla!
  9. Tack Peter! Du menar suga ut det med dieseln fortfarande kvar i tanken? Jag ville få HELT rent tänkte jag. I nuläget har jag tömt hela tanken för att komma ner o skrubba. Men oavsett så kommer jag inte åt i de avskiljda facken bakom de interna väggarna, så rädd att hur mycket jag än tvättar i mitten av tanken, så kommer bakterierna sprida sig fort.. Eller så klarar man sig varje säsong, och får se till att tömma tanken varje höst.. Har du något tips på något medel som man kan skrubba med, som inte vore döden för motorn om det finns kvar rester från? Må fint!
  10. Hej. hade precis tänkt borra upp för inspektionslucka i min dieseltank för att kunna göra rent från bakterier och rost, men vid närmare inspektion såg jag att det finns "Väggar" inuti tanken. Jag gissar att dessa väggar är till för att minska skvalp inuti tanken? Så nu är jag förbryllad, hur sjutton skall jag kunna rengöra tanken när jag bara kommer åt i mitten och inte på andra sidan dessa väggar? Eftersom jag inte kan komma åt och rengöra eller torka på baksidan av dessa väggar, så vågar jag inte använda vatten vid rengöringen. Sjösättning nu på Torsdag, så jag törs inte lita på att vatten kommer hinna torka tills dess. Hur skulle ni gjort? Vad kan jag rengöra med som det kan få lov att finnas rester av sen när dieseln fylls på? Jag har filmat tanken lite inuti. Se bifogad film och bild nedan. Nästan så att jag funderar på att bara köpa en 40L tank på Biltema o skippa det stora åbäket helt... Tack för er tid! //Ted IMG_3108_2_compressed.mov
  11. Tack för era svar! @Jarbol Detdär låter som en riktigt otrevlig historia! Men skönt att det var lätt ifxat. Jag inser nu att jag måste ta av avgaskröken och börja med att inspektera och rengöra, antingen nu i dagarna eller vänta till hösten (och be till gudarna att inte just detta är året då den potentiellt krackellerar) Hittade DENNA videon som gav mig självförtroende om att det inte behöver vara så krångligt att byta/rengöra.
  12. Hej vänner. Såg precis DENNA videon om avgaskrökar/avgasböj som rostar/sotar igen, och därmed riskerar förstöra hela motorn med vatten som kommer in till kolvarna etc som följd. Jag har precis lagt ner enormt mycket tid pengar och energi på att få motorn i bra skick. Nu jävlar liksom! och så dök detta video klippet upp o jag kände direkt Neeeeej Inte ännu ett oros moment som jag inte känt till... Hur vanligt förekommande är det att avgaskröken rostar igen med dessa hemska följder som det pratas om i videon? Har någon här varit med om liknande, eller hört historier? Brukar ni skruva loss era avgaskrökar o reka då och då eller hur gör ni? Tack för er tid. //Ted ☀️
  13. Tack Hybro! Givetvis har jag skruvat av både handtaget och muttern, men själva "Röret" som pinnen går genom sitter fastlimmad i brädan. Ok, ska kika på att ta bort tråden vid motorn istället. Vad tror du om att alternativt låta metall pinnen (Som handtaget sitter på) istället falla ner igenom röret, och på så vis bli fri. Är det krångligt att få tillbaka pinnen in igen... hmm? Får se hur jag gör nästa helg när jag kommer till båten. Tack igen
  14. Dum fråga. Men måste bara fråga ändå för jag vågar inte ta reda på´t själv.. Jag undrar hur den mekaniska STOP spaken normalt brukar se ut bakom min instrumentbräda. Är det bara en lös vajer som går ner till motorn likt bromsvajrar på en cykel, eller är det ett långt rör som vajern går i som hellst inte skall böjas och ryckas i? Jag frågar eftersom jag vill öppna upp instrument panelen, dels för att slipa, men också för att sätta dit mera prylar, men själva metall rör-modulen som spaken sitter i är helt fastlimmad i träskivan. (DUMT!) Så eftersom jag inte vet hur det mekaniska ser ut under, så vågar jag inte tvinga upp instrumentbrädskivan och låta metall pinnen som spaken sitter i åka ner, eftersom jag är rädd att jag knäcker något och att metall pinnen kommer vara omöjlig att få in igen.. Det bästa hade ju varit om jag bara lyckats få ur hela spak anordningen.. men men. Är det bara en vajer. så tänker jag att det bara är att dra upp sålänge jag inte spänner vajern.. Någon som vet om det är OK att dra upp brädan med spak modulen kvar? TACK för er tid!
×
×
  • Create New...