Jump to content
Saturday 25 March 2023

Tewski

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Tewski

  • Rank
    Kadett
  1. Ok, Tack, det hade jag såklart inte tänkt på, men nu när du nämner det så är det uppenbart. Jag har aldrig renskrapat färg innan, utan bara skrapat bort havstulpaner och målat på det. I detta läget antar jag att man måste skrapa helt rent. Är det ett hästjobb, eller är det bara att slipa bort med sandpappers slip eller hyvel eller liknande över en förmiddag? Nu blev det en riktig basics nybörjar fråga här, men jag blundar o frågar ändå. 😃 Tack!
  2. Hej vänner. Som titeln råder, Jag är på G att köpa en plast snipa "Nidelv 24" som legat i Saltvatten nere i södra sverige under hela vintern. Förutom det uppenbara som havstulpaner och att den borde bottenmålas. Finns det något annat negativt med detta? Jag tror inte vattnet frusit där något nämnvärt? Kanske en helt omöjlig fråga att svara på eftersom alla fall är individuella, men jag tänker om det ringer några direkta varningsklockor hos er erfarna? Jag kan själv inte inspektera båten innan köp, eftersom jag bor uppe i Sthlm. Så tanken är att den fraktas hit för att sedan sjösättas direkt här uppe i skärgårn. Tack för er tid! //Ted
  3. Säljaren säger även: Axeltätning läcker ca. 50 cm från backslaget, men inte något akut. Är detta ett stort minus, eller något som är enkelt att fixa? Stort tack igen för alla era svar.
  4. Snabba informativa svar som vanligt. Tack Raol. Vad tror du om ljudskillnad mellan låt säga 2000 varv och 3000 varv? Låter det per automatik mer när varvtalen är högre, eller är det mer att det blir en högre frekvens bara? Gissningar här förstås, men om du har erfaranhet, så dela gärna. Tack igen.
  5. Svaret jag fick från säljaren gällande motorn i relation till båten: "March varv är 2800-3000 varv Den varvar ca. 3500 på full gas och man ska ju ligga max på 80% o marcha." Anser ni att det är för mycket varvning för att ligga i marschfart? Sliter det mer på motorn? Gissar att det kommer vara mer påtagligt ljud av att den ligger på högvarv? Tack!!
  6. Riktigt bra info här! Tack igen Raol. Vad klassas egentligen som bränslesnål när man pratar om snipor i denna klassen? Enligt försäljaren, så drar båten ca 2liter/timme i marschfart, vilket väl är runt 5-6 knop o det tänker jag är ganska bra? Största anledningen till varför jag köper snipa är mestadels att jag vill ha något bränslesnålt som kan gå på lågvarv. Finns det någon annan typ av båt utöver Snipor, som är bränslesnål? Som jag förstått det så är det inte vettigt att ha en motorbåt med en "liten" motor på för att bara köra långsamt med eftersom dom inte går bra i deplacementfart?
  7. Tack för din input! Dessvärre kommer jag inte kunna testa, då den är nere i södra sverige o jag uppe i Stockholm. Lite galet kanske...? Gällande att backen inte skulle svara bra osv, antar jag har mer med växlings mekaniken att göra snarare än själva motorn? (skämskudde för min okunskap..) heh..
  8. Nu när jag ändå har er alla erfarna smarta sinnen här på tråden: Nidelv 24 båten som jag förmodligen ska köpa, har en 19 hk MD2020D motor från 2001. Är 19HK förklent för en båt som är 7.30 meter lång o väger 1800kg? Mina misstankar är att det kommer låta mer av att den tvingas gå på högre varv, för att hålla marschfart? Slits motorn mer av att den tvingas gå på högre varv? Tack för er tid. //Ted
  9. Tack alla ni för att ni tagit er tid o svara, med massa bra info. Det blir till att isolera och dämpa stomljud så mkt det bara går helt enkelt. Jag gissar att sätta gummimatta under motorn som bromsar vibrationerna att fortplanta sig till skrovet, är det som har mest inverkan. Men det viktigaste för mig var att läsa att jag rent generellt, inte gör ett "nerköp" utifrån ett ljud perspektiv. Må fint alla!
  10. Hej! Jag är sugen att uppgradera mig till en Snipa från min lilla motorbåt. Jag lider av Tinnitus, och är känslig för mycket ljud. Min gamla utombordare låter för mkt för mig (55HK 2-takt utombordare från 80 talet), så min förhoppning är att en Snipa skall låta mindre. Jag har kikat på "Nidelv 24" med en Volvo Penta MD, eller en Skilsö 23 med Yanmar 3gm30 27 hk diesel. Hur skulle ni säga att en Snipa låter i jämförelse mot en 2-takts utombordare? Behöver men stå och halvskrika till varandra för att samtala under färd? Min förhoppning är att en snipa med färre varvtal upplevs som mer låg-frekvernt, och dovt, som gör att det inte blir lika skrikigt och "in your face", Men samtidigt så kanske en snipa bullrar mer och har mer "Stomljud" som skakar hela snipan likt en traktor? Eftersom jag inte har möjlighet att testa och uppleva detta i nuläget, så prövar jag att skriva här, och hör från er hur era upplevelser är för er som har erfarenhet av både utombordare och Snipa. Tack för er tid. //Ted
  11. Tusen tack för era svar. Känns ju som att en kanske borde spara och skaffa sig en 20HK åtminstone. Två följd frågor: * Om man letar beggat, hur gammal får motorn vara tycker ni? * När det kommer till ljudnivå, är det ljudskillnad mellan 2-takt och 4-takt? Tack för eran tid. //Ted
  12. Hej båtvänner. Vi har skaffat oss vår första båt. (Örnvik 550 HT) som väger 500kg Av olika anledningar letar vi efter en ny motor. En av anledningarna är att vår nuvarande motor (Yamaha 55HK från tidigt 80 tal) låter så förbaskat mycket samt är opålitlig o tjurig. Av ekonomiska skäl, så kan vi inte skaffa en lika stor motor. Baserat på vår budget landar vi på motorer som bara är 9,9HK. Så frågan är: Kan man ha en så pass "klen" motor på denna båten som väger 500kg? Vad är nackdelarna förutom farten? Finns det något "BIG NO NO" med att ha en för liten motor, som jag borde känna till? Vi är inte intresserade av att det skall gå snabbt o plana osv. Vi ska mest puttra runt o ta mysiga turer ut till kobbar osv, men hoppas väl ändå komma upp till 10 knop eller så. Om någon har en rekommendation på en liten motor som kan passa denna båten, så skriv gärna det. El-motor hade ju varit önskvärt, men hittar inte så mycket när jag googlar runt. Stort tack för er tid.
×
×
  • Create New...