Jump to content
Tuesday 01 December 2020

Heliac

Medlemmar
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Heliac

  • Rank
    Kadett
  1. Jag kommer givetvis att plocka ur termostaten och göra det som krävs. Tycker bara det markligt att man får olika svar. Har pratat igen med den ene herren som ägt en AD2 under många år..Han hävdar bestämt att han bara körde igenom en ”hink” med glykolblandning tills det kom ut där bak. Den frös aldrig sönder enligt honom. Tur kanske..
  2. Jag har skruvat väldigt mycket med bilar och motorcykel. Plockar man tex ur en mc-motor och öppnar den ganska omgående så är det minimalt med vatten kvar i topp/motor. Tänker som så att när man tar upp båten ur vattnet så blir det ju dels ganska brant vinkel i rampen, på bägge båtarna pekar avgaskrökarna bakåt. Sedan skakar ju båten flera kilometer på trailern, plus att motorn är varm vid upptagandet. Så hur mycket vatten kan rimligen bli kvar? Termostaten är ju inte helt tät, plus att i andra änden är det ju öppet. Termostaten är ju mer en ”cirkulationsbroms” och inte 100% tät ventil. Men som sagt, det är ju inte mycket jobb att ta ur den och köra en sväng till med glykol...men jag är tveksam till att det skulle vara nödvändigt.
  3. Har frågat ett par båtgubbar i hamnen och fått samma svar från bägge. Sätt en slang i en hink, eller slang med tratt och kör igenom några liter glykolblandning så är du fryssäker. De nämnde inget om termostat osv. Det gäller dels en AD2 och en MD11 och bägge tar sjövatten direkt till motorn för kylning. Men så läser man runt lite och hittar annan info..om att det måste varmköras så att termostaten öppnar/alt. ta ur termostat och köra runt glykolblandning. Jag har kört igenom 6-7 liter blandning...men det kanske inte är tillräckligt?
  4. Rmta-tätningen har en liten hatt man lyfter ur där man kan trycka in fett. En gång per säsong enligt manualen. Sen finns det också en slangnippel så att man drar upp en slang över vattenlinjen och därmed blir av med luften. Det sitter även gummirillor i rmta:n, precis som i ett cutlesslager, så fettet är bara i den delen som är närmast motorn. Körde ca. 3 timmar igår och det var helt tätt. Den förra ägaren hade målat igen hålen för vattnet i stävlagret, och hela hylsröret var i princip fyllt med gammalt fett. Men nu är det rengjort och cutlesslagret är nytt. Så det skall nog funka ett tag 😊
  5. Nej jag ska inte sälja den gamla. Tänker putsa upp den och sätt i nytt snöre, kan vara kul att använda den, nästa säsong. Det låter ju onekligen otrevligt om det skulle släppa i slangklämmorna. Undrar om man löser det ensam i båten. Har två länspumpar och ett öskar. Hylsröret har gängor som slangklämmorna drar mot, det borde ju göra det hela lite säkrare.
  6. För att svara på min egen fråga..det var ganska bra passning på stävlagret i skrovet, så jag tätade med International TÄT. Gängorna i hylsrörets bägge ändar tätade jag med lin och tjära/linolja. Monterade en RMTA axeltätning inne i båten. Ser nu att linjeringen inte är hundra...när man snurrar på axeln ser man att gummit rör sig liiiite. Självklart vore noll bäst...men vad ska man tolerera här? Förmodar att livslängden på axeltätningen förkortas om det inte linjerar. Motorn har inga kuddar...
  7. Tackar för svar! Om man tittar på fettet så ser man att är "vattenblandat" på proppellersidan av snöret. Men på andra sidan ser det svart och fint ut. Så det kanske har varit tätt trots allt?? Får suga lite på om det blir en modern grunka...eller inte. Jag kastade mig handlöst över cutlesslagret då det fanns glapp där. Det satt nåt så in i......klöv det med sticksåg på några ställen, så nu är det ur. Så det blir ett nytt där i alla fall. Drog med hela hylsan ut för att kolla konditionen på skrovet runt utgångshålet...och det var friskt. Vad ska man täta med där när man återmonterar?
  8. Helt ny på det här men här läst mig till till och har några frågor. Jag har axeltätning inne i båten enligt bild. Man kan tydligt se åtminstone 3 varv med vad jag tror kallas palmettsnöre. Jag har inte haft båten i sjön ännu, men vill kolla över sakerna innan den åker i. Det är många varv kvar på gängan, om jag förstått rätt så nyper man till muttern med jämna mellanrum (ganska långa) för att sätta press på fyrkantssnöret och på så vis hålla det tätt. Skall jag sätta tillbaka denna historia igen eller ska jag satsa på nåt nyare, typ blackjack?
  9. Hur skall man tänka invändigt. Jag har ju en länspump med nivåvakt som jag tycker sitter på djupaste stället i skrovet. Tanken är att båten skall vara täckt, men det kan ju såklart komma en skur nån gång när den är öppen. Det luktar mycket tjära i båten och skrovet känns fett invändigt i botten. Jag har börjat skrapa och måla skrovet invändigt ner till durkarna, men hur ska jag behandla botten?
  10. Ok. Jag gjorde det första gången jag startade den....låter bli i fortsättningen 😊 Testade det andra återfjädrande handtaget nu idag och den stannade när man drog i det. Suger man ur oljan ur stickans hål för byte?
  11. Skruvarna som håller plattjärnet under kölen (spårskruv) sitter som berget. Jag skulle som sagt vilja släppa några av dem och slipa rent för färg även där under, så jag kan plasta runt kölen så att säga. Räcker det att slipa bort all bottenfärg för att plasten skall bita?
  12. Ok. Där ser man. Justera ventiler är inga problem...byggt ett par turboladdade motorcyklar så viss vana att meka finns. Inte hemma alls på diesel dock. Är funktionen för att sänka kompressionen avsedd för startögonblicket eller kan den även användas för avstängning? Det finns förutom gasreglaget ett annat återfjädrande reglage som verkar vara bränslerelaterat....är det kanske avstängning? Eller är det typ choke?
  13. Köpte en träbåt med en Lister SL2 motor. Den har inte varit startad på minst 5 år. Jag känner inte till denna motor alls, men jag kollade oljan som var i nivå. Bränsle fanns i tanken och det så bra ut och luktade diesel, så jag hängde på ett batteri. Den startade på under 10 sekunder och verkade gå som den skulle. Jag tänkte byta oljefilter och olja och se om jag hittar nåt bränslefilter. Vad bör man kolla mer innan man ger sig ut? Att den startade så lätt kanske kan ses som ett friskhetstecken? Motorn ska vara på 8,5 hk vid 1800 varv, lufkyld med elstart. Någon som har erfarenhet av Lister, kvalite osv?
  14. Ok tackar för svar. Jag tror jag tar mig tid att slip och plasta. Det går ett plattjärn läng hela kölen oxå, skulle vilja släppa på några skruvar så att man får det fritt och kan plasta runt till andra sidan, vad tror du om det? Ska man ha nåt speciellt klet innan man drar tillbaks skruvarna?
  15. Ok. Tanken var nog att skrapa/slipa bort lite bottenfärg runtom sprickan och kanske plasta och lägga matta. Men om det räcker med bara tätmassa så är det ju såklart enklare. Kanske skapar mer arbete än nödvändigt att börja röra i det. Rodret känns bergfast och stabilt så det är inget som är löst eller sviktar..kan vara en lätt grundstötning som gjort att det spruckit. På andra sidan syns inget. Kan ta bättre bilder i morrn. Är det ett lager i axelgenomföringen eller är det bara bån slags bussning? Är det vanligt att det sipprar lite därigenom med?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy