Jump to content
Monday 14 June 2021

Heliac

Medlemmar
  • Content Count

    65
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About Heliac

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hmm...felet verkar trots allt inte vara avsaknad av termostat. Enligt en erfaren Albin-mekaniker skall det inte vara några problem att köra utan termostat. Och mycket riktigt, felet återkom. Han trodde mer på nån förorening i klysystemet, tex. en impellerbit som rör sig och ibland blockerar. Jag rev av allt...utom topplocket. Mellan topplock och grenrör finss tre kylkanaler, alla var täta. Det var nåt svart grusliknande gegg. Kanske åratal av rost som succesivt lossnat och byggts upp. Rensade mycket noggrant både grenrör och topp. Startade till och med motorn utan grenröret och blockade alla andra vattenpassager för att se så att vatten kom ur alla 3 kylkanaler. Jajamen..klart vatten med bra fart. Nu är det löst trodde jag...åker ut och efter en stunds stabil gång på 60 grader drar mätaren iväg. Går upp till 100 och jag varierar varvtalet lite och plötsligt sjunker den kraftigt igen. Och så här håller det på. Men så helt plötsligt stannr den kvar på mellan 50-60 i en halvtimme. Jag blir inte klok på detta..
  2. Felet beror sannolikt på att termostaten inte sitter där. Jag lossade slangen från termostathuset till avgaskröken, alltså vattnets enda väg ut ur motorn. Satte en kran på slangen och simulerade en termostat. När tempen började stiga öppnade jag och släppte ut lite vatten. Då sjönk tempen eftersom nytt sjövatten kom in. Men med slangen kopplad och utan någon temostat i tror jag inte motorns kylsystem fylls ordentligt med vatten varvid lokala kokningar uppstår. Testade och att sätta i en rejäl strypning i slangen..då höll den oxå jämn temp.
  3. Blir inte klok på detta. Kylvattnet verkar komma och gå lite som det vill. Impellern är ny och jag har haft isär och kollat den ytterligare...felfri. Motorn kan ligga stadigt på 60 grader i typ en kvart. Så helt plötsligt drar mätaren iväg. Jag har släppt på slangen som går från termostatlocket till avgaskröken när detta händer och det kommer bara vatten lite stötvis. Lossade slangen till skrovgenomföringen och där kommer det vatten som det ska. Förstår inte vad det kan vara som bråkar. Termostaten har någon plockat ur men det ska väl inte leda till detta fenomen.
  4. Nästa år får det bli att dra något mellan varje bord..det va lite meck att lägga den grunt och staga upp, även om det funkade En kompis kör alltid med vaselin.
  5. Löjligt att svara sig själv..men en sån här tråd kan kanske vara till info för nån annan som är lika oerfaren med träbåtar som jag. Nu har den legat 2,5 veckor och är så gott som lika tät som den var förra året. Hade jag fått bestämma när den sjösattes hade jag dömt ut båten. Det är helt otroligt hur mycket en ekbåt kan gå ihop.
  6. Nu har den legat 4 dygn. Det har sakta blivit bättre men den kräver fortfarande en pump med konstant drift, lägger jag på den andra pumpen oxå så tömmer det fortare än det kommer in. Den största läckan är mellan 2 bord, där ser man tydligt att vatten kommer in. Kanske kommer kräva åtgärd utifrån. Men jag ger det några dagar till.
  7. Ja ok. Jag sjösatte i ramp med vagn så jag kunde inte låta den blockera...sen gillar jag spänning oxå..om den skulle gå under eller inte Hemma har jag möjlighet att lägga den på långrund botten och spänna upp linor så den inte tippar. Så den ligger å är vattenfylld nu till en bit under vattenlinjen. Är den inte bättre om en vecka kanske den får upp igen för lite Farm/tät/ettan
  8. Lånar en gammal tråd istället för att starta en ny. Jag fick en ekjulle i sådär skick förra sommaren. Skrovet helt ok men överbygget dåligt. Bra motor, det var därför jag tog den. Den låg i tills oktober och var då ganska tät. Länsade en liten skvätt en gång i halvtimmen ca... Under vintern har jag inte gjort någonting med botten. Den har legat ute under presenning. Lade i den och den läcker väldigt mycket. Körde den till min hemmabrygga och fick ha 3 st 12v länspumpar som gick konstant för att inte sjunka. Nu efter två dygn är den betydligt bättre men fortfarande otät. Testade med en nivåvakt och pump men den stannar för att starta nästan omedelbart igen. Antar att en ekbåt kan behöva betydligt längre tid än så, skall jag ha is i mage och ge den några veckor?
  9. Heliac

    Namn på båt

    Nu har det kommit lite högintressant information via PM. Jag har fått en gammal bild från släkting till denne Vincent, och det skulle mycket väl kunna vara min båt. Att han köpt in en motor till annat ändamål än sin egen båt ser dem som icke troligt. I så fall har jag nu ursprungsnamnet på båten. De ger mig antagligen mer fakta om båten framöver, och då kanske bitarna faller på plats.
  10. Som någon annan skrev..svetsa dit en mutter så är det löst.
  11. Heliac

    Namn på båt

    Om den har varit registrerad som fiskebåt så skulle kompassens serienummer och originalmotorns serienummer kunna vara till hjälp om jag förstått rätt.
  12. Heliac

    Namn på båt

    Den har ett reg.nr som inte är aktivt längre, som förmodligen kommer från fritidsbåtregistret. (BYN22) Jag har inte brytt mig om att rota i det därför att, den som reggade in båten med detta nummer är densamma som döpte den till dess nuvarande namn. Och det han vet om båten vet jag också
  13. Heliac

    Namn på båt

    Nu har jag fått fram lite mer info om båten som i förlängningen kanske kan leda till något. Orginalmotorn finn kvar och är monterad på en vagn. Den fungerrar och körs regelbundet. Det är en Laval 107 V. Slagvolym ca 7,5 liter och 20hk. Alla leveranshandlingar till motorn är kvar i orginal, och den som ursprungligen beställde motorn hette T V Andersson, hamnmästare i Båstad. Troligen Ture Vincent Andersson som verkar ha varit en känd båtprofil i Båstad. Det sägs ocskå att båtens ägare och son skulle omkommit och man hittade båte med motorn igång. Om det stämmer är det ju en historia som någon i trakterna kring Båstad borde känna till än idag. Jag jagar vidare efter ledtrådar i jakten på båtens ursprungliga namn. 😊
  14. Har en Johnson 9,9 som bråkar. Den går bra på tomgång, kan gå länge utan att sura ner sig osv. Men på högre varv jäklas den, misständer och går orent. Jag testade bara av en slump att endast lägga i växel och inte gasa med rullen, utan med en mejsel direkt på gasspjället så att inte tändplattan vrider sig. Då går den rent. Kan det vara nåt annat än glapp i kablar...det är ju en liten stam som ”leas” varje gång man gasar.... ser inte att man kan justera tändplattans vridning i förhållande till gasspjället. Det skumma är att jag kan inte få motorn att missa på tomgång genom att själv lirka med kablarna menas den går...så det verkar ju inte vara nåt glapp. Någon idé?
  15. Time Left: 9 months and 15 days

    • Bortskänkes
    • Used

    Fungerade när den togs ur en av sjöfartsverkets lotsbåtar. Har sedan stått i många år. Troligen från 70-talet.

    NO VALUE SPECIFIED

    Dalsland

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy