Jump to content
Friday 05 June 2020

BboatB

Medlemmar
  • Content Count

    206
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

23 Expert

About BboatB

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Min va en svart liten dosa med 6 kablar in i dosan tror jag, var väldigt enkelt att se hur de installerat och sen bara skarva original kablar. Men detta va på en utombordare så kanske enklare att hitta boxen. Sen strömlös va jag tvungen att ta strömmen från batterierna då den inte gick på huvudströmmen utan direkt på batteri. Men det är många som klagat på nautilock och de har slutat sälja den som jag förstår.
  2. Prova göra själva nautilocken strömlös, ex ta bort polen från batteri, detta löste det för mig när den strulade. Jag monterade själv bort enheten, bara leta upp dosan sen följa sladdar och skarva ihop "orginalsladdarna" igen.
  3. Förslag på hur man fäller in en däckslucka bästa sätt? Köpte en lucka som jag har satt in i ett tak, men vill gärna ha lite förslag på hur man löser insidan då själva kanten från luckan inte blir flushad, plus rundade kanter. Den tanken jag haft är att sätta en liten teaklist runt luckan, sen bygga upp med ytterliggare en fast som är lite bredare så man täcker de rundade hörnen. Fler förslag kanske finns ngn smidig böjlig list el liknande?
  4. https://www.baydreamer.se/lagoon-450-f-the-boat-that-will-sail-us-around-the-world/ Går väl köpa båtar momsfritt i Karibien, sedan momsa in den/flagga om väl i Kanada. Svenskt par som seglar en lagoon 450 i Karibien. Bara ta flyget ner och köra paying crew i ngn vecka el två och se om detta är ngt för er. De har säkert bra tips om vart ni kan köpa båtar i Karibien isåfall oxå 👍
  5. Jag hade för dålig kräm i batteriet, om du inte gjort det tidigare så prova starta när du har motorn igång så laddningen går, alt laddar batterierna samtidigt.
  6. För att undvika missförstånd. 😆 Segelbåt med möjlighet att styra med ratt inne i hytten, gärna med lite mindre djupgående. Så Motorseglare el DS är väl intressant 😊 Moody såg helt klart intressant ut 👍
  7. Ja 5-800 000 tusen är väl en rimlig budget så tyvärr går ex Sirius, Vindö mm bort. Nauticat verkar kommit ner lite i pris men hittar inte vilka versioner som kommer som 3 hytts varianter.
  8. Vilka motorseglare finns det som erbjuder 3 hytter? Segelbåtar är rätt enkla att hitta 3 hytter på men på motorseglarsidan verkar det vara värre? Verkar som flera nauticat har 3 hytts versioner på de mer moderna typ vissa 331 men svårt att hitta ngn vettig översikt. Ngn som har lite förslag?
  9. Om jag var dig så skulle jag först fokusera på båten som helhet eftersom du sa att mkt annat oxå behöver omsorg. Och om inte båten är trevlig att bo på så vill man heller inte sticka iväg till Skottland ex. Man klarar sig väldigt långt med en mobil/platta och en bärbar VHF i början. Både plattan och VHF:en är sedan en bra back up om du sedan ska ut på längre seglatser. Och som tidigare sagt så är en autopilot guld värd även för kortare strapatser. Så min lista hade varit padda/mobil med vattentätt fodral alt plotter, bärbar VHF och om man ska segla ensam autopilot. Sen fixat båten så den är i bra bobart skick. När man väl ska ge sig ut på större vatten uppdaterat med nytt navsystem inkl AIS transponder plus säkerhets utrustning typ flotte/bloss mm. Om man nu behöver prioritera med pengar, annars är det väl bara blåsa på i vinter 🙂
  10. Men det blir lite Lyxfällan resonemang om man säger att bara vi gör lite så blir det bra, om ens skuld fortfarande växer så har man inte lagt om sin ekonomi tillräckligt, speciellt när det är marginella effekter. Ngnstans tycker jag att man som land ska kunna säga att vi redan är bäst i klassen och vi nu inväntar andra länders omställning innan vi inför mer restriktioner för våra företag och därmed riskerar att arbeten försvinner. Att då klappa sig på axeln för att ex man inte handlar maten i en plastpåse utan ist en tygpåse bara för u-länder använder floder som soptippar ex blir i mina ögon väldigt dumt. Speciellt eftersom en plastpåse faktiskt är mer miljövänlig än en tygpåse förutsatt att den inte hamnar i naturen. El stora "miljösatsningar" där halva budgeten består av cykelvägar etc Jag personligen gör mkt av det du beskriver och det gör en liten skillnad lokalt men tycker Sverige måste prioritera våra arbeten framför klimatmål, speciellt eftersom det är bättre för miljön globalt om dessa industrier ligger i Sverige. De stora problemen ligger utanför Sverige och där tycker jag även resurserna ska läggas, där de gör mest nytta. Men tyvärr får jag intrycket av att "GT rörelsen" tycker tvärt om, vem som klappar sig själv hårdast på axeln hemma vinner, medans många med mig tycker att pengarna ska få jobba för de ger mest avkastning.
  11. Var man ska dra gränsen till vad som är acceptabelt? Båtlivet är trots allt ett nöje, räcker det med att säga att det är bättre att köra lite motorbåt istället för att åka till Thailand? Vfr har man inte en segelbåt? Varför har du inte eldrift? Varför avstår inte man detta nöje för miljön skull, man kan väl ta cykeln till en badklippa istället. Kör du bil, diesel vfr inte bensin vfr inte el vfr inte elcykel vfr inte en vanlig cykel? Sen är det många som snöar in på klimatmålen istället för miljön, ex Preem raffet som MP inte vill ha för de då inte kommer uppnå sina klimatmål... Jag har extremt svårt för klimatmål som är dåliga för miljön, vilket det definitivt skulle vara att lägga raffet utanför EU där reglerna är lättare. Så Peter K vad drar du din gräns och varför där?
  12. Ericson i Ubbhult har skrivit lite ang "97% av forskarna". "Den första undersökningen som visar att "97%" av forskarna är överens baseras på en idag ganska gammal undersökning från University of Illinois 2009 (Doran/Zimmerman, Examining the Scientific Consensus on Climate Change, 2009). Två frågor sändes per mail till 10.257 medlemmar i American Geophysical Union, AGU, där de flesta meteorologer är medlemmar. Endast 3.146 svarade, vilket är så få att enkäten inte är statistiskt godtagbar. Ännu värre är att man sedan satte sig att bedöma vilka av de svarande som kunde anses vara “klimatforskare” och sorterade bort alla utom 77 stycken (!). Av dessa ställde sig 75 bakom teorin, vilket blir 97 % av 77, men 7 promille av alla tillfrågade (bilden nedan)." Blir en väldigt missvisande rapportering. Gällande om GT påverkar mig personligen så nej. Tror mer hon påverkar de som redan tycker att MP politik är vägen att gå, filter bubblan gäller åt båda hållen där en tycker hon är frälsaren medans andra halvan tycker hon ska gå i skolan. Resterande 80-90% av befolkningen tror jag inte bryr sig nämnvärt utan lever vidare och försöker få ihop livspusslet. Men får hoppas båtlivet och lantlivet får lite uppsving så glesbygden blir lite mer levande i flygskamtider.
  13. Borde väl inte bli en hävert effekt eftersom du har både luftning och inlopp ovan ytan på tanken antar jag?
  14. Benetau Antares känns mer prisvärd än Merry Fishern. Efter har ägt en 625 Merry Fisher så skulle jag definitivt välja 750 alt än större om man vill sova på den även om de nyare varianterna har en bättre planlösning.
  15. Kanon 👍. Mitt problem kom och gick så slutade med att jag tog bort systemet och körde utan. Men får hoppas det bara va en bugg för dig!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy