Jump to content
Friday 19 July 2019

BboatB

Medlemmar
  • Content Count

    192
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 Trovärdig

About BboatB

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kanon 👍. Mitt problem kom och gick så slutade med att jag tog bort systemet och körde utan. Men får hoppas det bara va en bugg för dig!
  2. Hade Nautilock på min förra båt, ballade ur och motorn va helt död. Jag kunde reseta larmet genom att ta bort en polsko från batteribanken, är alltid ström via batteri så funkade ej med huvudbrytare. Men mkt problem med nautilock och den handlaren som sålt larmet orginal hade slutat med nautilock pga av mkt strul.
  3. Jag förstår inte riktigt meningen med att lagstifta om problem som inte finns? Vad vill man uppnå när ingen under 15 har omkommit el skadats. Finns det fakta som säger att detta är ett problem överhuvudtaget? https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Statistik/Vattenskoterolyckor/
  4. Ja många motorer håller nog ett bra tag till men om man vill framtidssäkra båten så hade jag hellre köpt en ny motor för 50 000:- än lämnat bort och renoverat en äldre motor för 35 000 kr. Så i min värld så klarar jag inte fixa det själv så blir det inte värt att göra något större ingrepp på min motor. Men det kanske finns billiga firmor för sådant här men tycker de flesta har vett att ta bra betalt..
  5. Har väl blivit rätt vanligt att man har en skoter till ungarna så de kan dra lite ring, wakeboard etc. Sen är det inga straffpåföljder om man nu som 14 åring kör vattenskoter, så om man nu har en och ett väluppfostrat barn med sjövett så finns det väl inga direkta hinder att släppa ut som på vattenskotern ändå... Tandlös signalpolitik.
  6. Kolla youtube, finns rätt mkt där om hur man meckar marindieslar. Jag har svårt att tro det lönar sig att lämna bort på kort notis och till större verkstäder så kanske värt att göra ett försök att fixa själv. Delar- https://www.marinexpress.se/lista.php?kid=993-996-1006 Mkmarin.se säljer beg delar till VP motorer.
  7. Jag har ägt en Fabola 650, vilket i princip är samma båt som 630 men mindre bo-del. Rolig att segla, behändigt format där man kan fälla mast etc utan mastkran, helt flat botten med centerbordet infällt. Negativt var väl att den va trång att bo i, lite för mkt ”fippel”, allt fällbart typ roder/köl och manövrera den i hamn va spännande då den drev som en kork samtidigt som man skulle hålla koll på roder,utombordare mm. Om jag hade fått välja hade jag nog valt en Skippi men jag tror att den har liknande egenskaper men kanske är lite bättre i ruffen än 650 om man vill sova ngn natt i den. Jag tror hamnen play har ett test av en elan 210, även fabola 7.3 och de är väl hyfsat lika båtar som de du är intresserad av.
  8. Nu gällde det en sos knapp på en plotter utan ansluten VHF. Så det kommer inte sändas ut ngt alls, troliga funktionen är en mob funktion men det kan han väl läsa själv i manualen. Jag har inte sett ngn inbyggd dsc funktion i ngn plotter men det kanske finns, vem vet.
  9. Jag hade min båt ute till försäljning i över 1,5 år, sen tröttnade jag och bad en firma ta hand om försäljningen. Båten såldes efter 3 veckor 10% högre än mitt utgångspris, 250 000, så ändå i blancolån regionen. Dvs jag trodde inte man skulle behöva ”mäkla” köpet när det handlade om ”små” summor men det gjorde susen. Ett intressant fenomen jag sett är att båtar med nyare 1-3 år motorinstallationer säljs för mer än vad troligen installationen kostade plus då vad generellt båtmodellen kostar med orginal motorn. Så får intrycket av att generellt sätt verkar folk prioritera ett bekymmersfritt ägande framför prislapp, vilket gör att man troligen kan motivera ekonomin med ett motorbyte på vissa populära modeller. Även detta fenomenet förklaras nog till stor del av lånekulturen, 100 000 extra i lån kostar 250 kr mer i ränta i månaden, vem vill inte ha en helt ny motor för 250 kr mer?
  10. Att ligga bakom färjor/större fartyg är en teknik som man undervisar i på snabb räddnings farkost utbildning, tror jag det heter på svenska. Om man ska rädda ngn i hög sjö så går det i regel att få ner MOB båten men att få upp den i dåligt väder är betydligt svårare så då får man helt enkelt ligga bakom ”moderskeppet” tills man förhoppningvis kommer i lä. Va visst rätt ”vanligt” mellan GBG och Danmark när folk ville över vid lite sämre väderlek. Inte så dramatiskt som det låter men självklart lite nervigt i början när man klättrar över första vågen för att sedan hamna rätt och sjön blir betydligt lugnare. Men inget jag kanske skulle rekommendera till en som frågar om hur man bäst kör över till Gotland, troligen bäst för lite mer vana båtförare. Eftersom rutten är rätt bra trafikerad av färjor/kryssnings ftg etc under sommaren så tycker jag en bärbar vhf skulle räcka, även om jag tycker en båt för 1,5 miljoner kan förtjäna en fast vhf 😁 Om man lägger sig på rak kurs nynäs/visby så kan man få lite back up inom några timmar sommar tid om nu inte den bärbara skulle räcka hela vägen till en kustradiostation. Sos funktionen är väl bara att man vid ev man överbord ska kunna trycka den för att hitta tillbaka till samma plats? Har inget med att sända nöd meddelanden. Kolla prognosen, upp till 6-8 ms sen blir det nog både otrevligt och dyrt, kolla även långtidsprog då det är tänkt du ska hem så det inte ska bli skitväder i ett par dagar.
  11. Vilka tillverkare tillåter att man sätter i motorn själv och lämnar garanti el brukar de flesta kräva en besiktning? Och trögstartad vid kallstart kan inte det vara spridarna? Sett lite youtube bilder på renoveringar och ofta så är spridarna slut och mer ger en stråle än dimma.
  12. Jag hade bara ett batteri på 100 ah, men jag slet med att hålla det fulladdat för att köra kyl/värmare och ladda telefoner. Skaffade en liten solcell på 45 w som alltid toppade upp och efter det va det aldrig några problem, men det funkade även utan solcell även omvi ngn gg körde slut på batteriet och inte fick igång värmaren ex.
  13. BboatB

    Lithium batterier

    Lifepo4 är enligt denna tabell både säkrare och har mindre miljöpåverkan än blybatteri. http://www.ion-drive.com/se/lifepo4.html
  14. BboatB

    Lithium batterier

    Men blir den förtjänsten lika stor om man inte vill ha en så stor bank? För min del så räcker 80 ah så tycker inte förtjänsten blir så hög? 5000 för batteri 2000 för bms 1500 för lågspänningskydd Men självklart tjänar man på om man vill ha dubbla kapaciteten, eller kanske vet billigare delar.
  15. BboatB

    Lithium batterier

    Tycker helhetslösningar med smarta batterier verkar intressant där allt är inbyggt och man med blåtand kan få allt på sin telefon. Betydligt enklare än att installera extra separat utrustning och verkar inte bli så mkt dyrare än att plocka ihop allt själv? ”Smart batteri med blåtand” https://sunlux.se/batterier.html Men fortfarande mkt pengar...om jag i framtiden byter motor så tror jag att jag även byter ut till lifepo4.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy