Jump to content
Thursday 21 November 2019

McLasse

Medlemmar
  • Content Count

    280
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

65 Expert

About McLasse

  • Rank
    Kommendörkapten

Contact Methods

  • Website
    dingen.se

Mina båtar

  • Båtens namn
    LasseMaja

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är för hanteringen när det är trångt och jävligt. Man kan snurra och vrida båten precis som man vill och även köra den i sidled så en trång fickparkering är inga problem. Sen är det ganska coolt också 😎.
  2. Systemutvecklare (programmera datorer) och kontakter hemma som kan ge dig jobb. Enkelt att göra på båten.
  3. Både Allegro 27 och Vegan är i sammanhanget små båtar som inte ger speciellt stort svängrum för några bekvämligheter. Framför allt Allegro 27:an är en klassiskt byggd (äldre tänk och konstruktion) långfärdsbåt. Små fönster (japp, säger fönster), liten sittbrunn, bastant, långkölad, rodret stöttat av kölen i hela sin längd och hänger utanpå aktern. Listan kan göras lång. Men, den representerar ett äldre tänk. En båt behöver inte se ut att kunna stå emot pansarbrytande ammunition för att vara säker (jag vet, det är "något" överdrivet 😁). Båtar och konstruktioner förändras med erfarenhet och nytänk. Nya material och större kännedom om befintligt material gör att båtar och detaljer kan byggas annorlunda och fortfarande ha tillräcklig hållfasthet. Eftersom man mer och mer kan bygga lite hur som helst, så att säga, kan konstruktörerna börja ta ut svängarna i nya former och linjer. Som har sina förtjänster och egenskaper när de samverkar. Som är fullt funktionsdugliga till det de är konstruerade för. En modernt konstruerad långfärdsbåt som för övrigt är gjord efter en helt annan kravspec, tänk och kunnande än en långfärdsbåt konstruerad på 70-talet är säkerligen minst lika bra att ta ut på havet "för en svängom". Trots att de ser helt olika ut. Nu har jag inte seglat en sån där ny bredarslad större båt men jag kan tänka mig att den har sitt sätt och sina rörelser som besättningen får anpassa sig till. Jag kan i alla fall tänka mig att det skiljer sig en hel del från den båttyp Allegro 27 representerar (dit för övrigt vår båt räknas). Katamaraner har säkert sitt sätt som troligtvis skiljer sig än mer. Jämför med utförsåkning. De äldre raka skidorna svängdes på sitt sätt och när carvingskidorna kom behövde man anpassa tekniken till dem men när man väl fick till det var de sjukt mycket lättare att svänga och roligare och bekvämare. Men, gör man fel kör man lik förbaskat omkull. Med nya skidtyper och nya tekniker introduceras även nya sätt att göra fel på. Så även med katamaraner (för att återkoppla till tråden). Jag skulle gärna ha en nyare båt med bred häck. Dubbla rattar med gång emellan så man lätt når den enorma nedfällbara akterspegeln. Stor sittbrunn där alla bekvämt får plats osv. Eller en katamaran, ja tjena, där kan jag bara drömma vidare. Själv skulle jag inte tveka att sätta mig i den där Moody 45DS, som någon tipsade om i en annan katamarantråd, och ge mig ut på havet med. Men jag vill lära mig den först så jag vet hur den behöver hanteras för att röra sig bekvämt och vara säker.
  4. Det är säkert skönt att få det installerat från fabrik. Men, hur mycket får det kosta!? Priserna gav i alla fall mig hicka. En nyare begagnad med rätt tillbehör som närmar sig nypriset av en lika dan utan tillbehör kanske genast blev ett alternativ..? Dessutom är den provad och ev fel från fabrik fixade.
  5. Jag använder buyltejp, ev i kombination med TEC-7 om det finns risk att butyltejpen kan kladda. Försänk hålen lite. Butyltejpen kryper då ner i försänkningen och tätningen blir mer motståndskraftig mot ev rörelser. Man kan även lägga en remsa runt skruvarna upp mot beslaget som en oring som garanterat kryper ner i försänkningen ordentligt. Håll still skruven och dra fast med muttern när du drar åt.
  6. Vi körde med en 11 m lång flaggstång på biltaket och det gick utmärkt. Man får se upp i korsningar så man hinner över med hela ekipaget innan andra bilar hinner fram. När man skall svänga gäller det att se upp så man inte tar med sig lyktstolpar, gående och andra bilar då överhängen sveper över trottoarer och andra filer. Det är bara att ta det lugnt och tänka efter var man skall placera bilen i korsningar med tanke på omgivningen. Jag hade tagit masten på biltaket.
  7. Hmmm... Det är ju i storlek som våra två PC5:or. Det tar ju inte ens någon extra plats om man ersätter gasolen.
  8. Vår husgrundsavfuktare står fysiskt i grunden. Den har fem "öppningar". Ett stort rektangulärt filterförsett inlopp där den suger in luft från sin omgivning (husgrundsluft). Den avfuktar den insugna luften och skickar ut den torra (avfuktade) luften genom tre slangförsedda utlopp. Slangarna är dragna till lite olika ställen i grunden för att få så god cirkulation på luften som det går för att nå alla skrymslen och vrår med avfuktad luft (det är tanken i alla fall 🤔). Det femte hålet är ett utlopp för att skicka ut den avfuktade fukten (så att säga) från grunden via en slang genom en ventil i grundmuren när avfuktaren "regenererar", eller vad det nu heter. Så funkar vår avfuktare. EvoDry 6H funkar som vår avfuktare (tycker jag det ser ut som) i husgrunden EvoDry PD. Den är mindre och har bara ett urblåst för avfuktad (torr) luft i stället för tre. Det var nog bara jag som var lite otydlig när jag svamlade i väg, hoppas jag blev lite mindre otydlig nu... 😀
  9. Det är egentligen två olika varianter där man vill uppnå lite olika resultat samt beroende på vilken typ av avfuktare man har. Som jag ser det. För att avfukta en husgrund och bli av med ev lukt från grunden i huset sätter man in en avfuktare i grunden. Fukten blåses ut med jämna mellanrum tillsammans med luft genom en slang till utsidan. Detta skapar ett undertryck i grunden som, om man gjort allt rätt, gör att luft vandrar uppifrån huset och ner i grunden. På så sätt slipper man att "kontaminerad" luft från grunden vandrar upp i huset. I en båt vill man inte ha ett undertryck för då vandrar fuktig luft från utsidan in i båten. Tas i stället luft från utsidan av avfuktaren skapar man ett övertryck inne i båten som ger en luftvandring innefrån ruffen och ut. Det blir tvärtom jämfört med avfuktning av husgrunden. Detta gör att man kan ventilera båten utan att fuktsätta den invändigt. Enligt bhemacs eminenta modell (om jag fattat tankebanorna rätt). På så sätt behöver man inte täta springor osv. Har man en "husgrundsavfuktare i miniformat" enligt tidigare är detta enkelt att lösa. Den har även slangdistribution av den avfuktade luften. Tanken var att man skulle kunna koppla in sig på det befintliga luftburna värmesystemets luftkanaler/rör/slangar och nå hela båten med den avfuktade luften utan att dra extra slangar för detta. Värmare och avfuktare körs inte samtidigt. Avfuktning nu i vinter gör vi med en vanlig "konsumentsorptionsavfuktare" som exvis Woods WDD80. Här tätas allt man kommer åt att täta för att behålla den avfuktade luften inne i båten. Avfuktaren cirkulerar/avfuktar luften inne i båten utan att blanda in luft från utsidan. På den kopplar man en slang där fukten rinner ut. Min slang släpper vattnet i kölsvinet och vidare ut genom dyvikan. Med en husgrundsavfuktare blåses fukten ut med hjälp av luft vilket kommer att skapa ett undertryck i båten. Undertrycket kommer man förbi om man plockar uteluft som inluft till avfuktaren.
  10. McLasse

    Sydväst

    Sydväst är oerhört underskattat, sedan kan man ju fundera på vad en väst har på huvudet att göra. En nackdel med den stora nackdelen är när man sitter på fördäck och grejar med något grejbart och det kommer en översköljning. Gör man då, som jag, att instinktivt titta ner så är det bättre med jackans huva. Efter några sådana fadäser där vattnet i stor mängd letat sig via nacken till fillingarna och sedan vidare till strumporna är sydvästen hos mig numera ett sittbrunnshuvudgarnityr.
  11. Vilken tur att vi har vattenburen värme. Det hade ju varit trist om det vore enkelt. Jag håller med men behovet kanske bara syns på båtforum än så länge. Eller så får man börja titta efter lösningar för husbilar...huga...
  12. Spännande! En stor del av en långsegling tycker jag är planering- och utrustningsfasen. Här har man möjlighet att skaffa sig kunskaper och info om vad för utrustning som passar en själv och vad man själv tycker är viktigt. Det är en mycket trevlig och egentligen nödvändig del i det hela. Speciellt om man skall segla med barn. Men det går säkert ändå. Har man bråttom får man förlita sig på andra och andras erfarenheter och kunskaper och hoppas att det passar en själv. Det blir svårt att hinna skaffa detta på egen hand. Nu skall man inte förringa andras erfarenheter men det är bättre att ha dem själv. Å andra sidan, gör man aldrig något själv får man inga erfarenheter heller. Jag anser att kunskap är ena halvan i kontroll över situationen. Den andra är erfarenhet. Erfarenheten är svår att skaffa på kort tid så det gäller att stoppa i sig så mycket information man kan. Då är man i alla fall en bra bit på väg. Ungefär så här skulle nog jag tänka: Skaffa en tålmodig barnvakt. Anmäl er till förarbevis, kustskeppar, utsjöskepparkurs, SRC osv och gå dessa i vinter. Det kommer att ta mycket tid och kraft för det är mycket som skall in. Både du och din partner bör gå för att kunna komplettera varandra när det inte finns någon annan att fråga. Träna. Om ni inte redan är fit for fight så att säga. Är man ovan på sjön hjälper det om man har krafter att ta av. Både fysiskt och psykiskt. När sjösjuka slår in (risken är överhängande att den gör det) får man räkna med att man får ta sig i kragen och vara aktiv i alla fall, speciellt när det är få ombord. Då skall man tänka på att när väl sjösjukan slår in på allvar och man inte är van är "att hoppa i sjön" en fullt rimlig utväg. Då är det bra att ha lite reserver att ta av. Dammsug allt ni hittar om båtar, båttyper, utrustning i stort och skaffa er en bild av hur ni vill leva ute på sjön. Nu är ni inne på en katta och en hyffsat stor sådan. Läs allt ni kommer över om detta. Hur den skall seglas, vad man skall tänka på, hur den hanteras i hamn osv. Ni kanske skall åka till värmen i vinter och gå en segelkurs? Man tar åt sig mycket mer av informationen om man vet vilken information man letar efter. Ni kanske rent av sparar tid genom att lägga den tiden, så att säga När ni börjar få kläm på grunderna och insikt om hur mycket det är att veta och kunna är forum bra. Då kan man börja ställa mer specifika frågor och då är det lättare att få svar. Läs gamla trådar på olika forum, det finns en enorm mängd kunskap arkiverad. Det är mycket spekulation men oftast är det kvalificerad spekulation. Även en hel del dravel, men det är ju bla det som är kul med forum. Båten ni letar efter är en färdigutrustad sak i gott skick för ni kommer inte hinna ligga i hamn och rusta och komplettera med utrustning som saknas. Det tar längre tid än man tror då det ena drar med sig det andra och så är cirkusen i gång. Det brukar finnas en hel del båtar som är klara och många av dessa brukar man hitta i Västindien och man brukar kunna få mycket båt för pengarna. Vet dock ingenting om utbud av katamaraner. I Västindien är ni redan en bra bit på väg och då sparar ni en hel del tid. Sedan är klimatet inget man kan klaga på heller. Det är mycket trevligare att lägga tid på att segla runt bland öarna i några veckor än att segla över Atlanten. En europeiskt ägd båt är att föredra om ni nu inte tänkt att aldrig komma hem igen. Tänker på skatt, tull osv. Den storlek ni är ute efter kräver för övrigt kustskepparintyg då den räknas som skepp och skall vara registrerad som ett sådant. Jag skulle föredra att ha skutan reggad i Sverige (av ren okunskap hur det fungerar i andra länder). Skaffa info om vad som krävs i form av visum och papper både högt och lågt för de olika länderna ni kommer till. Här är siten noonsite.com en guldgruva. Att ha med en främmande person, i form av en segelkunnig, på en båt, under en längre resa kan funka bra. Men, det kan även skära sig rejält. Det är något att fundera på. Kanske under Västindietiden? Då går det alltid att "sätta i land" personen om det visar sig att det inte funkar. En liten början men, som sagt, så skulle nog jag tänka i er situation. Starta en tråd i forumet och dela med er av vinterns korvstoppning.
  13. Har man luftburen värme med utblås, lite här och där, borde man kunna samköra i de slangarna. Den är smidig i storlek speciellt om man jämför med den vi köpte (Woods WDD80), som egentligen är helt oplacerbar i en båt (något överdrivet, men nästan). Funderar på om man inte kan bygga om och koppla slang på WDD80:an. Fast farten i fläkten känns lite klen, men det kanske inte är ett jätteproblem om man lyckas dra slangarna hyffsat rakt.
  14. En inverter och varmvattenberedare så kan man ta sig en lång sjön dusch när vädret lugnat ner sig. 🤗
  15. Bra idé! Men en fördel till att släpa lina är att man får kurshållningshjälp. Det får man nog tyvärr inte genom att bromsa med propellerladdning. Men att hålla på med linor är ett otyg, iofs bra när det behövs, men ett riktigt skitgöra. Blir även stor belastning på fästpunkterna så det är bra att sprida ut lasten. Funkar det att bromsa så pass med laddning från propellern underlättar det om det bara är fartminskning man är ute efter. Men som sagts tidigare, när batterierna är fulla och lasten minskar, så får man ut med den där tåten efter båten lik förbaskat (men då har man i alla fall fulladdade batterier). Med tanke på att med dagens elförbrukning är batteriladdning prioriterat och troligtvis är batterierna redan hyffsat laddade när det börjar tuta i.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy