Jump to content
Saturday 31 October 2020

McLasse

Medlemmar
  • Content Count

    864
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

McLasse last won the day on April 21

McLasse had the most liked content!

Community Reputation

263 Expert

About McLasse

  • Rank
    Konteramiral

Contact Methods

  • Website
    dingen.se

Mina båtar

  • Båtens namn
    LasseMaja

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Personligen hade jag nog velat plasta igen hålen. Frågan är, som du nämner, hur det ser ut i andra änden? Man vill ju gärna att det är tätt om du plastar igen öppningen. Vad jag skulle vilja undvika är att det kommer in vatten som sedan blir kvar. Tills du vet kanske det är bättre att låta det vara öppet. Alt att se till att det är tätt runt om, om du kommer åt hela vägen... Jag märker att mitt resonemang inte leder någonstans så jag slutar nu. En lurig nöt att knäcka.
  2. Det verkar fortfarande vara lite osäkert. Från Stockholm radios hemsida: "Från och med den 1 januari 2017 gäller också en ny internationell kanalplan, beslutad av ITU (Internationella Teleunionen). Anledningen är det ökande behovet av fler maritima VHF-kanaler för bl.a. VTS, AIS, kommersiella önskemål, hamnar m.m. När ändringarna slår igenom i praktiken är osäkert och kan i vissa länder ta flera år. Arbetet pågår dock mellan myndigheterna. Den som avser att segla utanför svenskt farvatten har som VHF-användare skyldighet att sätta sig in i de regler som gäller för respektive land. VHF-användare kan och bör hålla sig uppdaterade vilka VHF-kanaler i Sverige som kommer att beröras av kommande ändringar. Sjöfartsverket (www.sjofartsverket.se), PTS (www.pts.se) och Stockholmradio (www.stockholmradio.se) kommer att publicera information på sina respektive webbsidor, när det finns information att lämna."
  3. Jag går bara på grund på utmärkta grund, nåt annat befattar jag mig inte med. 😏
  4. Det går att lägga i flera inlägg.
  5. En mycket vacker båt! Den gillar jag! 👍 Nu har jag bara tittat i min telefon, men är teaken limmad? Jag ser bara pluggar i ramen (de yttre ribborna).
  6. Det går att spackla så ytan blir jämn. Sedan måla. Ja och det kommer tyvärr inte bli billigare att åtgärda senare. Du kanske fortfarande har så pass mycket material kvar under teaken att det räcker att jämna till och måla? Om du väntar kan du åka på att byta ut plåt och det låter i mina öron som ett dyrare och mycket mer omfattande jobb. Jag tycker du skall ta smällen nu och göra som Peka67 skriver. Det är nog billigast i längden. En 70+ fots stålketch? Nu blev jag nyfiken! Berätta gärna vad det är för båt du har. Har du någon bild?
  7. Jag köpte några Perkins bränslefilter och Bosch oljefilter tillsammans med impellrar och remmar från parts4engines.com i England. De har (hade i alla fall) bra pris. En kombo med Perkins bränsle- och Bosch oljefilter kostar 12 pund till min motor (VP MD22L-B) som är en grönmålad Perkins. Ser nu att oljefiltret är billigare på autodoc.
  8. I och med att jag nu har West system och deras pumpar så pumpar jag lika många pumpslag på bas och härdare. Har man inte pumparna anger de blandningsförhållandet i både vikt och volym. Biltema anger blandningsförhållande i volymdelar. Jag har tagit ett blandkärl (pappmugg) hällt i vatten motsvarande den mängd bas jag vill ha. Stoppat i en omrörningspinne i muggen och markerat vattennivån med en penna på pinnen. Sedan i med vatten motsvarande rätt volym av härdaren och markerat den nivån på pinnen. Sedan för man över markeringarna på ett gäng pinnar så har man volymerna klara. I med en pinne i en mugg och häll i bas och härdare till respektive markering och rör om. NM tror jag anger i viktdelar. Då är det smidigt med en våg som kan nollställas efter att basen hällts i. Fast om vågen inte kan nollas funkar det lika bra att adera vikten av bas och härdare när härdaren skall i. Eftersom tillverkarna anger lite olika gällande vikt eller volym är det bra att läsa hur de vill att man blandar. Med epoxy är det noga med blandningsförhållandet och att man rör om riktigt ordentligt. Missar man här kan man åka på att riva bort och göra om. Jag kom på att jag kanske låtit lite väl självsäker men jag är verkligen ingen form av expert på detta utan är bara en glad amatör med begränsad erfarenhet. Det jag skrivit är hur jag tänker. Det finns andra på forumet med sjukt mycket mer erfarenhet.
  9. Japp! Om du väljer att spackla upp formen innan lamineringen. Jag hade iofs valt något något annat än mikroglasballonger men det är för att jag har det hemma (West System 406 eller kanske till och med 404, som blir lite "hårdare", beroende på hur mekaniskt utsatt det är). Men mikroglasballonger i kombination med lite glasfiberklipp funkar säkert bra det också. Det blir i alla fall lättare att slipa till formen om det behövs. När jag köpte epoxy förra året var det självklara valet Biltemas. Men så räknade jag på och jämförde med NMs och West Systems epoxy. Det slutade med att jag köpte West Systems 6 kg byttor. Det var faktiskt lite billigare än motsvarande mängd på Biltema. Om det fortfarande är så vet jag inte men det kan vara värt att kolla upp. Deras pumpsystem tycker jag är oerhört smidigt. Billigast som jag hittade då var HR Marin. Men, som sagt, billigast för stunden för mängden man behöver är egentligen bäst för ett engångsjobb.
  10. Bara för att förtydliga mitt inlägg. Jag pratar om ev uppbyggnad med spackel innan laminering. För att jämna till ytan ovanpå laminatet behövs inget glasfiberklipp, men det har du säkert redan koll på. 😀 Jisses! 🤪
  11. Om du bestämmer dig för att bygga upp med spackel tycker jag att du, förutom förtjockningsmedel, även skall blanda i "glasfiberklipp" som armering. Korta strån av glasfiber som man kan klippa själv från en vanlig väv. Det håller ihop spackelklumpen mycket bättre. Om du väljer epoxy skall du inte spackla för tjocka lager utan ta det i omgångar. När epoxy härdar utvecklas värme. Blir lagret för tjockt blir det vansinnigt varmt och det kan "bubbla sig" och faktiskt börja brinna. Flera lite tunnare lager så är det inga problem.
  12. Har du tänkt att använda båten under fantastiska, gnistrande vinterdagar eller är det enbart ren förvaring? I fallet ren förvaring hade jag definitivt byggt ställning och lagt på presenning.
  13. Hoppetossa bortskänkes!
  14. Jag har en likadan plotter du skulle kunna testa minneskortet i. Nu vet jag inte var du håller till i vårt avlånga land men min båt ligger i vintervila i Trollhättan.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy