Jump to content
Monday 02 August 2021

McLasse

Medlemmar
  • Content Count

    1,295
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

McLasse last won the day on January 23

McLasse had the most liked content!

Community Reputation

504 Expert

About McLasse

  • Rank
    Vice Amiral

Contact Methods

  • Website
    dingen.se

Profile Information

  • Location
    Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    LasseMaja

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tror jag såg en sådan (kanske rent av den?) på Överby i Trollhättan. Men nu menade jag inte att flytta fokus från ämnet. Det är lätt hänt så ni får ursäkta mitt snedtramp. 🙄
  2. D250 kommer att plocka det som finns tillgängligt på de tåtar den är kopplad till. Dvs energi kommer att tas från startbatteriet och från victronregulatorn. Nu är inte jag någon expert i ämnet, eller ens speciellt kunnig, men tillåter mig att resonera lite kring det hela i alla fall. Startbatteriet används som en buffer för att stötvis ladda förbrukningsbanken med 10A från en solpanel som normalt ger 1 till drygt 2A. 10A är för högt uttag utan att råka ut för spänningsfall i ett 95Ah batteri. När 13,1V uppnås och 10A börjar dras (8-9A från startbatteriet om solen lyser) kommer spänningen i batteriet så småningom att sjunka (pga strömuttaget). Eftersom spänningen kommer pendla mellan 12,8V och 13,1V (i princip är batteriet fulladdat) kommer din victronregulator bulkladda konstant eftersom den inte känner till det högre strömuttaget. Victronregulatorn, tillsammans med att batteriet återhämtar sig, kommer ganska kvickt driva upp spänningen över 13,1V igen efter att D250 stängt av. Risken är att du kommer få ganska korta till och frånslag. Fast det kanske inte är ett problem även om det inte låter som den bästa miljön för startbatteriet. För att det skall funka bättre tror att du skulle behöva ha en större startbatteribank som kan hantera strömuttaget från D250 bättre, vilket känns väldigt bakvänt. Alternativt begränsa laddströmmen så den mer matchar vad solpanelen ger plus vad du kan dra ur startbatteriet utan att spänningen sjunker, för fort. Det här är bättre men då begränsar du även laddningen när generatorn levererar. Alternativt som @Peter_K skriver och som jag skulle gjort i ditt fall, om startbatteriet verkligen behöver laddas utöver vad generatorn ger.
  3. Kör inte du, liksom jag, Citroën?
  4. Om det verkar som att problemet finns i batteriet, och dess utrymme, kanske man kan bygga bort det med en dc-dc omvandlare kopplad till husbanken?
  5. Köper man ett nätaggregat och ansluter det på ingången till solregulatorn så har man den funktionen även vid landladdning. Tillägg: Förutsatt att man har en victron shunt av smart-typ i ve.smart-nätverk med solregulatorn (som @ABC skrev om i ett tidigare inlägg).
  6. Men då står det Biltema på dem! 😁
  7. Hahaha! Så sant! Jag drogs med i långseglarfrosseriet. Det är lätt hänt 😀
  8. De billigaste spritspåsarna jag hittade var på City gross, 20 spänn för 10 har jag för mig. De är rejäla och bra. Det följer med plastmunstycken men de använder inte jag, utan enbart påsen används. Jag testade först med vanliga enliters plastpåsar. Det funkar, men det är kass. Spritspåsarna är riktigt bra Pinnar att röra med köpte jag på Biltema. De har en stor påse med lagom stora pinnar som räcker resten av livet, i alla fall året ut. För att täta använder jag butylband och/eller Tec7 (som är en MSP).
  9. Jag blandar epoxi och fyllnadsmedel i en mugg och lägger geggan i en spritspåse. Beroende på hur mycket man klipper upp spetsen på påsen får man olika tjocka strängar. Jag använder West systems pumpar för att få rätt blandningsförhållande. För min del är det lagom rationellt om man ser till kostnaden.
  10. Själv skulle jag välja den jag har. En OC35 med ketchrigg men den hamnar utanför dagens skala. Vagabond 31 som @pseudonymföreslog ligger helt klart med på min lista. L31/32 är två andra men något trängre invändigt. Alla dessa är långkölade saker.
  11. Här prickar du in "de flesta" båtar runt 30 fot. Det är bra för då har du mycket att välja på. Neddragna fall kanske inte alltid finns men hittar du rätt båt kanske det kan vara ok att dra ner fallen själv? Vad är vackert i dina ögon? Långkölade lite tyngre madamer (mums i mina ögon) eller mer moderna kanske bredarslade fenkölade (inte dumma de heller) eller kanske något mitt emellan? "Kosterstuk" eller akterspegel? Vad vill du få ut av ditt kustnära seglande? Vill du kunna spendera några dagar/veckor i båten någorlunda bekvämt eller är du mer en kampingperson som inte har så stora krav på komfort bara båten går fort? Ursäkta ytterligheterna men det kan bli lite lättare att pricka in vart på skalan man hamnar själv. Ju mer specifikt du kan lista dina önskemål ju bättre förslag på båtar kan du få. Tillägg: Du hade redan svarat på en del av mina funderingar. 😀
  12. McLasse

    Solcellsproblem

    Som du själv sagt är en gång ingen gång, om det nu ens var så låg spänning. Med tanke på att den första laddaren klagade låter det som att spänningen var ganska låg. Fast om du kunde köra så pass mycket med utombordaren efter att batteriet laddats är nog den "skadan" i så fall tämligen lindrig. Något som mer troligt är skadat är instrumentet...
  13. McLasse

    Yanmar 1GM10

    Japp, fast då läcker det även när båten står stilla med motorn igång. TS dilemma är att det läcker när han "bara går för motor vid gång". Jag tolkade det som att det bara läcker när propellern snurrar. Fast det vette tusan, i bland är det svårt att lokalisera var det fördömda vattnet, som är på fel sida skrovet, kommer ifrån. Lite toapapper knutet och utlagt på strategiska ställen avslöjar läckor ganska effektivt.
  14. Hoppsan, skall de registreras? Det har jag inte blivit upplyst om när jag köpte panelen. Det nämndes inget om det i den "instruktion" som följde med panelen heller. Jahopp, då får jag testa och se om det fortfarande går att registrera.
  15. McLasse

    Yanmar 1GM10

    Kolla propelleraxeltätningen. Den "lilla klumpen" där propelleraxeln går ut genom skrovet. Det är inte omöjligt att det är där det läcker.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy