Jump to content
Friday 28 January 2022

McLasse

Medlemmar
  • Content Count

    1,488
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

McLasse last won the day on November 11 2021

McLasse had the most liked content!

Community Reputation

672 Expert

1 Follower

About McLasse

  • Rank
    Vice Amiral

Contact Methods

  • Website
    lassemaja.eu

Profile Information

  • Location
    Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    LasseMaja

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bra frågor! Jag har försökt att motorbåtifiera mina högst segelinspirerade svar. Med min mossiga segelhjärna var det intressant att lyfta lite på locket in i motorbåtsvärden. Jag inser att med min segelmentalitet har jag inte samma behov av fart och prestanda. Jag är ofta glad och nöjd bara jag tar mig framåt. Jag kan tänka mig att man kanske resonerar lite annorlunda om man har motorbåt, att det är ön eller viken som hägrar. Det är intrycket jag får när jag är ute i alla fall. Motorbåtarna ser ofta ut att ha ett mål. I alla fall om man jämför med oss vinglande sneseglare som kan komma fram framåt småtimmarna, om ens då. Fast det finns även "seglande" motorbåtar, som är ute och glider i godan ro, och verkar njuta av att vara just där just då. Lycka till!
  2. Min tanke kring sjöräddningen är att om det skiter sig och man inte klarar sig ur situationen finns den där om den behövs. Att man väljer att genomföra en tur bara för att man har sjöräddningen i ryggen tycker jag är fel tänk. Nu förstår jag att det inte är så du menar men tyvärr har jag sett lite av den attityden bland båtfolk i olika situationer. Känner du att du har kunskaper, information och utrustning för att genomföra en viss tur skall du givetvis ge dig ut. Men planera för att turen kan ta längre tid än du trott från början. Om du, mot förmodan givetvis, behöver assistans kan det dröja länge innan sjöräddningen har möjlighet att komma och hjälpa just dig. Men det fina med att ropa på sjöräddningen via en VHF är att alla som har sin VHF igång, och är inom räckvidd, hör dig. Viljan att hjälpa, när någon sitter trångt till, är stor hos båtfolk. 👍 Lycka till! 🐟
  3. Nu var det inte riktigt så jag menade i mitt lulliga inspel i den här tråden...
  4. En kreativ diskussion som "flyter runt" leder ofta till unika och bra lösningar. I bland har lösningen inget med ursprungsfrågan att göra, men utan ursprungsfrågan hade kanske inte lösningen hittats. Det är tur att man även kan söka på innehåll och inte bara rubriker.
  5. Det är redan gjort - havskatt...
  6. Om vi återgår till grundfrågan som i trådstarten lyder: Tyvärr har jag ingen erfarenhet av detta men det finns säkert någon/några på det här, vanligtvis, eminenta forumet som har och kan hjälpa dig.
  7. Behöver man inte betala moms för båtar från Åland? Nedanstående är saxat från tullverkets hemsida: "Kanarieöarna och Åland ligger inom EU och tillhör tullunionen men ingår inte i EU:s skatteområde. Detta innebär att du inte behöver betala någon tull för varor från dessa områden, men däremot moms."
  8. Det samma till dig och alla andra forumdeltagare! 🐳 Årets viktigaste händelse? Det vet jag inte förrän om ett år. Fast vad jag vet är att jag ser fram emot den, vad den nu är...
  9. Grabben och jag är på gång och skall gå kurs på https://www.utprick.se/. Kursledaren kör lärarledd distansutbildning och är mycket kompetent.
  10. Vi har avfuktare inkopplad hela vintern. När den arbetat ner luftfuktigheten och vi lyckats att täta alla glipor och öppningar går den i princip inte mer under hela vintern. Detta under förutsättning att jag inte är där och öppnar för att greja och fixa givetvis. Har man väl torkat ut båten ordentligt, inklusive dynor, segel, böcker, kläder etc samt tätat ordentligt finns ingen skadlig fukt och ingen fukt tillförs heller. Då sköter det sig själv så att säga. Det som gör att avfuktaren drar igång igen är temperaturväxlingar. Temperaturväxlingar förändrar relativa luftfuktigheten (RF) utan att det egentligen är mer fukt inne i båten. Eftersom avfuktaren jobbar mot RF startar den emellanåt. Jag har dock blivit slarvigare att täta men det har inte påverkat elåtgången något nämnvärt. Men att få ner luftfuktigheten i slutet av säsongen enligt @skippeers metod ovan, en eller flera hemmagjorda torrbollar och sedan tätar båten ordentligt så är man i hamn för vintern. Om uttrycket tillåts. Då spelar det ingen roll hur vädret blir under vintern. I ditt fall, i vinter, skulle jag satsa på att få luftväxling i båten. Eftersom vintern är kall är luften torr. Torr luft på vintern ger glada båtägare.
  11. McLasse

    GOD JUL

    God Jul och Gott Nytt År till er allihop! 🎅
  12. McLasse

    Plastbåt pioner

    När jag tittade för två-tre år sedan låg de på mellan 800 och 3000 på blocket. Såg även någon för 500 men den försvann ganska kvickt. Eftersom din är av äldre snitt är nog det @Peter_K skrev vägen att gå.
  13. Den officiella förklaringen är att det är helt omöjligt att förstå hur de kunde hamna där. Fast egentligen var det upptaget så länge att när det väl blev din tur fanns det ingen tid att dra ner fillingarna. De följde helt enkelt med laddningen ner i holken. 💩 Tråkigt för er att resan är över. Men den är bara över för den här gången. Bara att börja planera igen! Tack för att du "rapporterade" under resans gång så vi andra fick vara med på ett hörn.
  14. Kommer bli bra? Det är redan bra! Snyggt! 👍
  15. Det är något jag inte riktigt förstår och skulle behöva hjälp att bena ut i bilden ovan. Även på bilden på sidan 7 i Fact sheet i länken ovan. Nu har jag iofs inte läst så mycket i broschyren utan mest tittat på bilderna... - I mitt huvud ser det ut som att generatorn är kopplad direkt till LFP banken. Jag trodde att det kunde vara direkt skadligt för LFP batterierna (och generatorn). - Det ser även ut som att LFP bank och startbatteri är direkt ihopkopplade vilket inte är optimalt i min värld. Som jag förstått det hela behövs en "magisk låda", någon DC-DC variant (tex Sterling ProAltC), mellan generator och LFP. Jag trodde även att man skulle separera LFP från elmotorer typ start, bog och ankarspel, eftersom dessa inte är gjorda för den kraftiga typen av energikälla som LFP utgör. Jag får nog ta och läsa texten i broschyren också. 🤔
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy