Jump to content
Saturday 16 January 2021

McLasse

Medlemmar
  • Content Count

    966
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

McLasse last won the day on January 15

McLasse had the most liked content!

Community Reputation

320 Expert

About McLasse

  • Rank
    Konteramiral

Contact Methods

  • Website
    dingen.se

Mina båtar

  • Båtens namn
    LasseMaja

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kan mycket väl vara så. Saker och ting har en tendens att bete sig lite underligt när de befinner sig utanför sin komfortzon.
  2. Jo, vi är nog en ganska stor, i stort sett menlös, skara som kollat vindexen en blåsig dag med kepsen armerad och klar för lift off på skallen. Det är episkt med premiären i London. En annat episkt tillfälle som inte greppades utan bara försvann in i mängden involverar en kompis och tillika riktigt stort fan av liftarens guide och dess ursprung. Han hamnade på platsen bredvid Douglas Adams på en föreläsning. Vad händer? Jo, kompisen fick tunghäfta! Ett sådant tillfälle kan ju inte längre inträffa, tyvärr. En annan filmatisering av herr Adams böcker, som blev ytterligare lite bättre, är Dirk Gentlys holistisk detektivbyrå. Kepsen har en plats under huvan på sjöställsjackan. Fungerar riktigt bra.
  3. Vafalls!?! Har du inte plöjt Harry Potter? Då är det dags! De är ungefär som liftarens guide. (När du läst första boken kommer du säga: "Men, den var inte alls som liftarens guide. Fast den va bra ändå." Då säger jag: "Reklam!" och fortsätter "men det fick dig att läsa". Sedan fnissar jag lite tonårsmässigt.)
  4. Jag försökte fuska och höra med göteborgssambon vad det är men fick en frågande uppsyn till svar. Jag kryper till korset och erkänner offentligt min totala kunskapstorka. Löpotta? (Inte ens rättstavningen kände till det)
  5. De ser ut som en vanlig människa men utan vegamössa eller sydväst.
  6. I år blir det inverter och 230V i båten. Jag har gett upp hoppet om 12V attiraljerna då de mer känns som överprisade leksaker om man jämför med motsvarande 230 voltare.
  7. Frågan är vad Naturskyddsföreningen säger om alla börjar tvätta botten...
  8. Då kommer min båt inte att behöva lyftas till hösten, den kommer att klättra upp själv.
  9. Det hänger helt och hållet på om man varit snäll under året. 🤭
  10. Vi hade en medelvind på 22 m/s vilket är lite mer hanterbart än 24. Det händer mycket när vinden ökar när det blåser lite mer än normalt. Vågorna var säkerligen längre för oss (ca. 200-300 m) vilket gjorde vår resa betydligt mer bekväm . Biscaya och engelska kanalen är ganska grunda så dåligt väder där blir genast sämre än längre ute till havs. Vad jag menar är att ni tänker helt rätt, det är lite fel plats att jaga adrenalinkickar. De kickarna kommer ändå. 😋 Respekt för havet är sunt. Inte för mycket respekt, men så där lagom är bra. Annars finns risken att man blir rädd när man väl hamnar i dåligt väder. Rädsla och sunt förnuft går inte direkt hand i hand. Det bästa är att fokusera på att inte stressa upp sig eftersom man kan inte göra så mycket åt situationen annat än att fixa det som behöver fixas, hänga med och försöka njuta av situationen. För, du har rätt, det är ett mäktigt skådespel och man sitter på första parkett i en liten båt.
  11. Va kul! Jag blir så där lite lagom avis! Jag har inte så mycket att komma med gällande Granada 31 men tänkte resonera lite kring själva seglingen ni planerar. Jag förstår att din "när & kär" är orolig. Men den oron baserar sig troligtvis på kärlek och okunskap. Som ju oro i många fall gör. I ert fall är den nivå av oro ni mött inte i paritet med riskerna. Så här resonerar jag. Den typen av långsegling ni planerar skiljer sig inte vansinnigt mycket från hur man seglar här hemma. Man är egentligen bara ute längre och är längre från tryggheten som finns i det invanda. Givetvis är det okända vatten men det är ändå kustära segling. Varje nytt ställe man kommer till erbjuder nya "svårigheter" men mest möjligheter, precis som hemma. Ni kommer hela tiden att röra er i områden som andra har som sina hemmavatten. Det som är borta för er är hemma för andra. Vad jag försöker säga är att den typen av segling ni planerar inte är så mycket att oroa sig för. En sak som vi inte har, men ni får, är tidvatten men det har ni ju båda utbildning och erfarenhet av. I er tänkta segling ligger den egentliga svårigheten i att hålla sig uppdaterad om lagar och regler när man kommer till nya länder. Det är ju heller inte speciellt svårt. Kanalintyg kan vara en grej för er att ta, ifall ni ändrar era planer på vägen och vill puttra för motor en bit. Det kan bitvis vara fantastiskt fint. (Har iofs bara gått kanaler i norra Tyskland och i Nederländerna, men jag tyckte att det var väldigt fint). Se även till att ha en vhf med atis. För in era skepparintyg i den blå boken. Jag har föregångaren till klass 8 och för att kunna få in den behörigheten i blå boken måste jag även skicka med ett intyg på båthantering. Det samma gäller för klass 8. 6:an är jag lite osäker på men den har väl krav på sjötid..det kanske räcker? Kolla med NFB. Kryssarklubben och andra har i alla fall kurser som kompletterar. Jag har seglat en del på SS Thor Heyerdahl och det skiljer massor i hur båten rör sig och båthanteringen är en helt annan femma, om man säger så... Den lilla båten har inte det stora skeppets lugna stabila gång där man kan röra sig någorlunda obehindrat oavsett väder (nåja, om man generaliserar lite). Nu har jag iofs inte seglat storbåt i mer än lite kraftigare kuling men den sjö som var då (atlantsjö) upplever man väldigt annorlunda och mer utsatt i en liten båt. Å andra sidan blir upplevelsen mer intensiv i en liten båt och det är ju positivt det också. Att röra sig, laga mat, pinka, sova osv blir väldigt mycket meckigare på den lilla båten. Däremot är allt som gäller båthantering lättare på en liten båt. Det går att genomföra tagna beslut på ett ögonblick i jämförelse. Dock behöver man tänka lite före gällande revning osv i småbåtar. För mycket (rimligt mycket givetvis) segel på en liten båt märks betydligt mer och är meckigare att åtgärda än på den stora båten...även om det inte är ett egentligt problem är det i alla fall en skillnad. Den allra största skillnaden är egentligen att på en liten båt är ni själva. Ni har "bara" varandra och om den ena blir sjuk är den andre hux flux själv. Blir båda sjuka behöver man lösa situationen i alla fall. Men det går bra det också. Man får bara ha med sådant i förberedelserna. Dessutom ligger ni hela tiden hyffsat nära kusten så det är inte heller några egentliga problem. Det handlar om planering och förberedelser. Sedan kan man inte planera och förbereda sig för allt men det är då erfarenheten kommer in och tar över. Som jag uppfattar er verkar det inte finnas brist på erfarenhet heller. Sedan skall man inte dra planeringen och förberedelserna in absurdum för då kommer man aldrig iväg. Gör ni bara en seriös förberedelse har ni alla förutsättningar för att få en fin resa. Om ni känner att ni saknar erfarenhet med den lilla båten så tänk på att när ni kommer till England har ni mer erfarenhet än de flesta. Det går dessutom ganska fort att komma till England. Ni har ju även chansen att segla en hel del hemma innan ni ger er av. Sedan gäller att inte underskatta det man tänker sig in i. Skall ni däremot ut på oceanerna är det bättre med lite mer erfarenhet, men när ni kommer dithän har ni redan fått den erfarenheten under er resa ni planerar för nu. Lycka till!
  12. Kölbultar och skiftnyckel är ingen vidare kombo. En 27 mm krafthylsa kostar 70 spänn på Biltema, en vanlig kostar 40:-. Att lossa muttrarna är inga konstigheter. En förlängning och ett lite längre handtag brukar räcka. De kan sitta ganska hårt. Allt du behöver finns för en rimlig peng på Biltema.
  13. Japp, den skrattade jag gott åt. Tyvärr har jag har seglat med en sådan snubbe ombord (som kaptenen på din bild, fast personen i fråga var inte kaptenen tack och lov). Det blev mest dålig stämning när han gick runt och raljerade med sin galimatias. För en hel del av det han sade var ren galimatias. Man behöver anpassa sig till vad som är med ombord. Är det mugglare är det mugglarspråk som gäller, i alla fall tills de lärt sig. -Skota hem! -Que? Man kommer långt med höger och vänster även om det blir tokfel ibland. Jag håller med dig om att det är viktigt att den nautiska traditionen bevaras. Men man kan bevara den vid andra tillfällen än när man har med grannen på en kvällstur. Sedan kan jag inte sticka under stol med att det nautiska språket är väldigt intressant. Att sitta och "bläddra i" Dalmans sjö-lexicon är en höjdare. Nästan lika kul som att gotta ner sig i Ashleys knopbok. -Nörd? -Jajjemensan! 💩
  14. Kärt barn har många namn. Man kan även skjuta upp en lina. Det är en annan benämning på samma sak. Det är inte besittandet av ett omfattande nautiskt ordförråd som gör en kvalificerad sjöbjörn. Det är svårt att prata in en båt i en trång hamn en blåsig dag. 😀
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy