Jump to content
Saturday 21 September 2019

McLasse

Medlemmar
  • Content Count

    193
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

40 Expert

About McLasse

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    LasseMaja

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. "Blå bakgrundsbelysning." Det kanske inte stör någon radio men det stör i alla fall några tappar, eller om det var stavar... Har du gjort något åt det blå ljuset i uttagen? Trevlig pryl annars. Tänkte placera några uttag på strategiska ställen i båten. Tänker försöka få de lite mer strategiskt placerade än nätverksuttagen jag satt upp hemma, lite här och där. Det är svårt att va strategisk i ett rum utan väggar och golv. "Varför sitter det här uttaget så dumt, precis bakom bokhyllan?" Aaaaarrrghhhh...
  2. När vi ändå är inne på filmtips vill även jag bidra, kanske inte i samma positiva anda som övrigas filmtips: "Captain Ron" ("Kapten Trubbel" på svenska). Om man nu skulle komma på tanken att ärva en båt och anlita en kapten man inte vet något om.
  3. Är nog lite mer virrig än vanligt då jag inte kommer ihåg vad jag sagt. Men, vem törs säga emot en av lagendernas legend? Att läsa om platser dit man skall, skrivna av de som verkligen varit där, är bra att göra. Är man ute och seglar är bla seglingsberättelser bra både som informationskällor och förströelse. Men, precis som hemma, fast tvärt om, behöver man i bland drömma sig bort från det eviga seglandet. Att läsa reseskildringar kan ta en till platser man kanske inte hade en aning om fanns. Å andra sidan, låter man sin egen resa styras för mycket av andras berättelser upplever man genom andras ögon...typ. Man får ofrivilligt en färgad upplevelse. Enkelt och bekvämt, förvisso, men det är lätt att missa saker man kanske själv skulle uppskatta. (Nu är jag verkligen ute i en gråzon och snurrar.) Vad jag försöker säga är att man skall skapa sig en egen resa, egna upplevelser. Segelreseskildringar är trevligt att läsa och är även en del av faktainsamlingen om platser man vill/ska till. Men, (känns som det blir många men nu), andras känslor om en plats är lätt att de även blir ens egna. Upplevelser och känslor andra haft får man försöka bortse från när man väl besöker ett ställe, just för att skapa sig sin egna upplevelse. En plats kan vara resans höjdpunkt som man missar bara för att någon i en bok råkat få sig en avhyvling av en osedvanligt vresig hamnkapten. Egentligen kanske just den hamnkaptenen är världens superkille. Men just den dagen var han helt sönderutskälld av sin fru efter att han, kvällen innan, lyckats lägga upp fötterna på soffbordet utan att tänka på att där stod aftonens hönsgratäng till kvällens viktiga besök av frugans chef och dennes ovanligt petiga hustru. Lång mening? Jajjemensan! Nåväl, jag är naiv och ovanligt blåögd och det ovan gäller för mig. Alla är vi olika och om alla var som jag skulle världen vara full av folk som bara irrade runt och tyckte livet var kanon. Och så kan vi ju inte ha det. För övrigt. Från segelböcker/reseskildringar får man i bland lösningar på problem man själv har, eller kanske rent av inte visste att man hade, och det är riktigt kanoners. Det här blev långt och om ni orkat hänga med ända hit får jag tacka allra ödmjukast för eder tid. 😀
  4. McLasse

    Rorkult?

    Kan vara där tidigare ägare surrat rorkulten, så den inte skall stå och slå, när båten inte använts. Med åren har sådana "självklara" surrningsställen, som passar bra ihop med bra fästpunkter, en tendens att nötas en del.
  5. Fogskum för vinterbruk expanderar inte lika mycket.
  6. Vi satt i samma sits med adsl och max 8 GB samt tre spelande, youtubande och netflixande söner (med föräldrar också givetvis, fast utan spelandet). Bandbredden var alltid på tok för trång. Det var alltid någon som laddade ner spel, tittade på video etc som sänkte nätet. Jag köpte en smart switch (där hastigheter för varje port kan ställas). Delade ut 2 GB till varje barn och resten till det trådlösa (vi har trådar nätverk hemma). Efter det funkade allt kanon. Felet var att när någon laddade ner ett nytt spel, tittade på video eller körde nån server eller vad det nu kunde vara så togs hela bandbredden i anspråk och resten av familjen blev utan. Kort och gott: Nyckeln till framgång när det är trångt i nätet är begränsning.
  7. Då skall jag slå till till våren. Tack!
  8. Ingen överraskning med blåsigt väder. Överraskningen var, i mitt fall, att vattnet steg mer än förväntat så att fendrarna inte gjorde någon nytta. Det gick inte att sänka dem mer för då låg de bara och flöt på ytan. Anledningen till mitt inlägg var att tråden heter just "Regn, rusk o storm. Dags att ta upp?". Nu var det iofs en blåsig fin dag i går så inte mycket regn och rusk. Storm om man ser till byarna. Dags att ta upp? Nix, inte ens i närheten. Pga av... Hösten kan bjuda på episkt seglarväder! 😀 Är det den köpta varianten av WeatherPro du har?
  9. Kom hem från båten för en stund sedan. Det är inget fesväder ute utan i dag blåser det på riktigt. Tidigare i dag ringde Jordfalls hamn och sade att det är högt vatten i fjorden och att den fasta bryggan (som vår båt ligger vid) snart är under vatten. När jag kom till båten hade "hamngubbarna" flyttat ner fendrarna så långt det gick innan vattnet tog emot, så att säga. Härligt med folk som känner ansvar och rycker in och hjälper till när det behövs. Nåväl, lovart var (är) på fel sida så båten trycks mot bryggan. Men ett par timmar senare med tre linor över till grannpiren och flytt av båt några meter så ligger den lilla skutan så fint utspänd från bryggan. Det är skönt med segelbåt som har vinschar både här och där att ta till, annars hade det blivit riktigt jobbigt. (Lite taskig bild men den är plockad från hamnens webkamera, i mörkret).
  10. Hamnen stänger 1:a november så innan dess skall den upp. Hoppas på en del segling innan dess. Ser fram emot en (förhoppningsvis) fin tur från Gullmarn till Göteborg och upp till Trollhättan.
  11. Analogt spel med high tech kort som man kan ändra bild på, via bluetooth, så att patiensen alltid går ut.
  12. Gillar man knopar (och vem gör inte det som seglar?) är The Ashley Book of Knots en höjdare. Tack och lov går knopar inte ur tiden eftersom boken publicerades första gången 1944. Jag gillar att sitta och bläddra i Admiralty Ocean Passages for the World (NP136). Jimmy Cornells World Cruising Routes har väl iofs fyllt den platsen, men den är ändå värd att nämna. Elsystem för båtar av Magnus Sterky. Helt enkelt en skitbra bok. Sedan har vi Boatowner's Mechanical and Electrical Manual av Nigel Calder. I den finns mycket info som är bra när man skall till att mecka med något tekniskt ombord, och man känner sig lite vilsen. Om man funderar lite på hur det är och funkar dit man skall är noonsite.com siten man hittar info på. Som nämnts ovan är icke båtrellaterad skönlitteratur bra att ta till när det blir lite för mycket båt och hav. Alternativt en kortlek och lägga lite patiens 😀 (givetvis på ett underlag där korten inte glider iväg).
  13. Det jobbiga i att hissa storseglet är att ta bort och sätta tillbaka kapellet. Är likrännan smörjd går det ofta som en dans. Men det är ganska stor skillnad att sätta kompisens 7/8-riggade 39-fotares storsegel och min masthead-riggade 35-fots ketch storsegel (dum jämförelse, men ändå). Å andra sidan har jag två som skall upp. Men det är ändå de där förbenade bomkapellen som är trökiga att hålla på med. Sedan kan man ju alltid sätta sig i en situation som gör att seglen måste upp ganska raskt så går det mycket lättare. (Fick soppatorsk i hamnen i Skärhamn i helgen 🙄. Behöver verkligen fixa tankmätaren). Jag förstår hur du menar men det upplever inte jag som ett lika stort "problem" (mentalt motstånd) som ovan nämnda bomkapell. Tar man det lite lungt och låter genuan blåsa över av sig själv är det bara själv skotningen som behöver göras och den skall göras ändå. Jag tycker genuarna blir stora även på partialriggade båtar. Det är inte höjden på genuan som meckar till det i slagen utan längden. Ett kutterstag gör ju inte saken lättare heller...
  14. World Cruising Routes av Jimmy Cornell om du skall segla lite längre eller bara drömma dig bort en stund.
  15. Om någon annan mer "husbehovsmekare" sneglar i den här tråden. Vill man handla verktyg på Biltema är det deras med 10 års garanti som gäller. Enda nackdelen är att deras verktyg har egna drömmar och mål. Min 13 mm blocknyckel har stuckit ut på långsegling så den behöver köpas ny.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy