Jump to content
Saturday 25 May 2024

McLasse

Medlemmar
  • Content Count

    1,545
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

McLasse last won the day on December 14 2022

McLasse had the most liked content!

Community Reputation

704 Expert

1 Follower

About McLasse

  • Rank
    Amiral

Contact Methods

  • Website
    lassemaja.eu

Profile Information

  • Location
    Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    LasseMaja

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hur blev det till slut? Lyckades försäkringsbolaget med sitt fulspel eller har de tvingats betala skadeståndet?
  2. Ibland känns det som att det finns hopp om mänskligheten. Men, så händer något som gör att det hoppet försvinner omedel bums. I min värld låter det som att de skickat ut en version som inte testats ordentligt eller, mer troligt, inte alls testats. Hoppas bara de kan stå för sitt misstag och inte börjar bråka med dig...mer än de redan gjort. Suck!
  3. Är du säker på att det verkligen var skruven du hörde när det klingade till? Det skulle kunna vara så att skruven aldrig lämnade sitt hål utan sitter kvar där och hånler. 😁
  4. Det kan vara så att effekten av färgen avtagit eftersom båten låg på land förra sommaren. Kanske hade den "kommit igång igen" om jag slipat lite lätt på ytan på den gamla färgen innan sjösättning? De ställen som var bättrade var i alla fall tulpanfria. Utom i kanterna på de bättrade ytorna där den förbenade tulpansmittan spridit sig från de obättrade ytorna.
  5. Jag hade betydligt fler tulpaner i år än för två år sedan (båten låg på land förra året). Det blev en test i våras att bara bättra de ytor som behövde bättras. Med följden att tulpanerna satt på de ytor som inte bättrats. Botten har blivit skrapad två gånger i sommar, fast bara så långt ner jag nådde från ytan. Propeller och roder har däremot gjorts rena när övriga botten skrapades och det var stor skillnad att gå uppför Göta älv med en propeller som inte var en stor tulpanboll. Nåväl, många tulpaner var det att spola av i alla fall. Nästa år målar jag hela botten. Något jag gjorde annorlunda i år var att göra rent propellern från havstulpanrester direkt efter att båten ställts på plats, innan de torkat fast. Vilken skillnad jämfört med att göra rent på våren innan sjösättning. Det gick som en dans. Sommarplatsen är i Gullmarsfjorden och bottenfärgen är Biltemas västkustfärg. Jag är överlag mycket nöjd med Biltemas bottenfärg. Den har presterat bra alla år jag använt den. I år får jag skylla mig själv.
  6. Angående ditt missljud tänkte jag berätta om min erfarenhet i ämnet missljud. I våras när vi skulle gå från vinterhamn till sommarhamn hördes ett rytmiskt sjungande "woa"-ljud vid varvtal något högre än tomgång. Det blev givetvis en 180-gradare tillbaka till hamnen. Ljudet hördes mer på utsidan än inne i båten och under konsultationen av gubbarna i hamnen växte en teori om glapp i lagret fram. Efter ett kallt dopp konstaterades att det fanns ett glapp (korta men tydliga ändlägen när jag "ruckade" i propellern). Min lekmannateori är att gummit (eller vad det nu är) i lagret torkat något efter en sommar på land. Efter en vecka i vattnet var oljudet nästan borta. Efter ytterligare en tid helt borta och glappet likaså. Nu vet jag inte om det kan vara så i ditt fall men så var det i alla fall i mitt. Mer än så kan jag tyvärr inte lägga mig i diskussionen då jag inte har tillräckligt med kött på benen när det kommer till de här delarna på båten. Hoppas du får ordning på grejerna.
  7. Den tunga biten är att få tillbaka det till båten igen. En "bärgningslina" i den smala änden kan underlätta (har jag hört skall tilläggas). För 50 spänn får man ut mycket av den boken även om det är en tidig upplaga. Jag tänker om du inte hittar en senare upplaga.
  8. Jag tycker inte det. Det beror på situationen. Nej, är det sånt busväder finns egentligen bara att följa med och hoppas att det finns tillräckligt med plats i lä. Det finns dessutom inte så mycket utrymme för finlir. Jo, tyvärr gör de det. Angående drivankare i fören, aktern eller inte alls. Drivankare från fören eller aktern är olika lösningar för helt olika förutsättningar. Så länge man tycker att man kan fortsätta segla (behöver iofs inte innebära att man har seglen uppe) kan det hjälpa att hålla farten nere med hjälp av någon form av broms akterut (tex linor). Om man aktivt styr vill man fortfarande kunna manövrera båten och då behöver man bara få ner farten tillräckligt. Då hjälper en "broms" mycket. Blir farten för hög får båten ett eget liv och det är bla det man vill undvika. Lägger man ut ett drivankare i fören vill man egentligen bara uppnå att hålla fören mot vädret. Gör man det har man gett upp tanken på att segla utan går mer på att stänga in sig i båten och vänta ut eländet. Att ligga bi är ett annat "knep" som funkar bra i vissa situationer. (Det kan man även använda i bra väder om behov finns att ligga "still".) Hur man hanterar det hela i stunden beror enbart på hur situationen ser ut, vilka resurser man har i form av båt, folk ombord och hur utvilade de är. Men jag är av den fasta övertygelsen att en aktivt hanterad båt är alltid att föredra. Men, som sagt, man skall orka med det i längden.
  9. Om det kan vara till någon hjälp vet jag inte men jag hittade den här med några schematiska bilder. Fast vid det här laget är du antagligen redan klar och är ute på sjön och njuter. 🛥️
  10. Lite sent svar kanske, men, Victron Venus OS fungerar på en Raspberry pi zero 2 (190:- på Electrokit). Om du kopplar på en extern display så har du en "budget" Victron GX-enhet. Om man tänker vidare kan man installera Venus OS large som även innehåller Signal K server (samt node red). Därifrån har du en motorväg rätt in i en härlig värld i form av OpenPlotter och alla möjligheter det innebär. Om man nu tycker om att greja lite vill säga...
  11. Eniro är enkel och billig att testa eftersom det finns en gratisversion. Vi använder Eniro på en androidpadda, som backup till en plotter. Jag tycker Eniro är så pass bra att den även funkar som "huvudplotter". Dessutom är sjökorten uppdaterade.
  12. BMV712 är väl varianten med bluetooth? Jag har en victron smartshunt som inte har en display. För att kunna se någon data från den behövs tex en smart telefon med victron connect appen och koppla upp mot shunten via bluetooth. Anledningen till att jag valde en smartshunt i stället för en bmv är att jag håller på och grejar med OpenPlotter och skall hämta data från shunten den vägen. Då behövs ingen separat display som en bmv har. Men, en dedikerad display för att visa batteristatus sitter verkligen inte i vägen. Enligt mig har du valt rätt, framförallt när du redan har en liggandes 😀. När du installerat din bmv skapar du ett ve.direct-nät där din batterimonitor och solregulator ingår. Hur det går till är bra beskrivet i manualen hur man gör.
  13. Har du en kyl som står på hela sommaren kan du, om du vill, koppla den till lastutgången på solregulatorn. Då skyddar du batterierna från urladdning om solen lyser med sin frånvaro ☁️. Vad som händer är att solregulatorn bryter lastutgången om spänningen i batterierna sjunker under ett satt värde. Visserligen blir maten i kylen kass men troligtvis är batterierna dyrare. Om du inte har någon batteritankmätare i båten kan ett tips vara att sätta in en sådan. En batteritankmätare är bra att ha för att hålla koll på hur mycket du har kvar i "tanken" (dvs i batterierna). Är batteritankmätaren också av märket victron, och dessutom har bluetooth, kan du enkelt koppla ihop den med solregulatorn och dela data mellan dem så funkar grejerna lite bättre. Men solregulatorn jobbar på bra ensam också, utan hopkoppling med någon annan smart pryl.
  14. Vi får väl hoppas att Sjöfartsverket tar till sig av kritiken. Jag anser att de borde pausa det pågående arbetet att uppdatera nya områden, ta fram nya riktlinjer och sedan börja med att rätta alla felaktigheter i det som är gjort fram tills nu.
  15. @stavhammar var in och gjorde nånting magiskt så nu kan även jag dölja mina inlägg! 🙈
×
×
  • Create New...