Jump to content
Friday 03 February 2023

McLasse

Medlemmar
  • Content Count

    1,539
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

McLasse last won the day on December 14 2022

McLasse had the most liked content!

Community Reputation

696 Expert

1 Follower

About McLasse

  • Rank
    Amiral

Contact Methods

  • Website
    lassemaja.eu

Profile Information

  • Location
    Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    LasseMaja

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Den tunga biten är att få tillbaka det till båten igen. En "bärgningslina" i den smala änden kan underlätta (har jag hört skall tilläggas). För 50 spänn får man ut mycket av den boken även om det är en tidig upplaga. Jag tänker om du inte hittar en senare upplaga.
  2. Jag tycker inte det. Det beror på situationen. Nej, är det sånt busväder finns egentligen bara att följa med och hoppas att det finns tillräckligt med plats i lä. Det finns dessutom inte så mycket utrymme för finlir. Jo, tyvärr gör de det. Angående drivankare i fören, aktern eller inte alls. Drivankare från fören eller aktern är olika lösningar för helt olika förutsättningar. Så länge man tycker att man kan fortsätta segla (behöver iofs inte innebära att man har seglen uppe) kan det hjälpa att hålla farten nere med hjälp av någon form av broms akterut (tex linor). Om man aktivt styr vill man fortfarande kunna manövrera båten och då behöver man bara få ner farten tillräckligt. Då hjälper en "broms" mycket. Blir farten för hög får båten ett eget liv och det är bla det man vill undvika. Lägger man ut ett drivankare i fören vill man egentligen bara uppnå att hålla fören mot vädret. Gör man det har man gett upp tanken på att segla utan går mer på att stänga in sig i båten och vänta ut eländet. Att ligga bi är ett annat "knep" som funkar bra i vissa situationer. (Det kan man även använda i bra väder om behov finns att ligga "still".) Hur man hanterar det hela i stunden beror enbart på hur situationen ser ut, vilka resurser man har i form av båt, folk ombord och hur utvilade de är. Men jag är av den fasta övertygelsen att en aktivt hanterad båt är alltid att föredra. Men, som sagt, man skall orka med det i längden.
  3. Om det kan vara till någon hjälp vet jag inte men jag hittade den här med några schematiska bilder. Fast vid det här laget är du antagligen redan klar och är ute på sjön och njuter. 🛥️
  4. Lite sent svar kanske, men, Victron Venus OS fungerar på en Raspberry pi zero 2 (190:- på Electrokit). Om du kopplar på en extern display så har du en "budget" Victron GX-enhet. Om man tänker vidare kan man installera Venus OS large som även innehåller Signal K server (samt node red). Därifrån har du en motorväg rätt in i en härlig värld i form av OpenPlotter och alla möjligheter det innebär. Om man nu tycker om att greja lite vill säga...
  5. Eniro är enkel och billig att testa eftersom det finns en gratisversion. Vi använder Eniro på en androidpadda, som backup till en plotter. Jag tycker Eniro är så pass bra att den även funkar som "huvudplotter". Dessutom är sjökorten uppdaterade.
  6. BMV712 är väl varianten med bluetooth? Jag har en victron smartshunt som inte har en display. För att kunna se någon data från den behövs tex en smart telefon med victron connect appen och koppla upp mot shunten via bluetooth. Anledningen till att jag valde en smartshunt i stället för en bmv är att jag håller på och grejar med OpenPlotter och skall hämta data från shunten den vägen. Då behövs ingen separat display som en bmv har. Men, en dedikerad display för att visa batteristatus sitter verkligen inte i vägen. Enligt mig har du valt rätt, framförallt när du redan har en liggandes 😀. När du installerat din bmv skapar du ett ve.direct-nät där din batterimonitor och solregulator ingår. Hur det går till är bra beskrivet i manualen hur man gör.
  7. Har du en kyl som står på hela sommaren kan du, om du vill, koppla den till lastutgången på solregulatorn. Då skyddar du batterierna från urladdning om solen lyser med sin frånvaro ☁️. Vad som händer är att solregulatorn bryter lastutgången om spänningen i batterierna sjunker under ett satt värde. Visserligen blir maten i kylen kass men troligtvis är batterierna dyrare. Om du inte har någon batteritankmätare i båten kan ett tips vara att sätta in en sådan. En batteritankmätare är bra att ha för att hålla koll på hur mycket du har kvar i "tanken" (dvs i batterierna). Är batteritankmätaren också av märket victron, och dessutom har bluetooth, kan du enkelt koppla ihop den med solregulatorn och dela data mellan dem så funkar grejerna lite bättre. Men solregulatorn jobbar på bra ensam också, utan hopkoppling med någon annan smart pryl.
  8. Vi får väl hoppas att Sjöfartsverket tar till sig av kritiken. Jag anser att de borde pausa det pågående arbetet att uppdatera nya områden, ta fram nya riktlinjer och sedan börja med att rätta alla felaktigheter i det som är gjort fram tills nu.
  9. @stavhammar var in och gjorde nånting magiskt så nu kan även jag dölja mina inlägg! 🙈
  10. Tidigare hade även jag Dölj. Det känns lite som en behörighetsgrej och jag har PM:at Stavhammar om det. Vem vet, jag kanske inte är betrodd med en egen Dölj...😩
  11. Proffsgrejer! Tyvärr ligger det en del utanför min budget. Men det kanske är ett sådant kit man behöver för att det skall bli bra? Jag har beställt nya backar som skall passa en Biltema-tång jag har liggandes. Det blev två stycken olika från Kina som tillsammans täcker några olika kabeltyper. Om de fungerar är det en bonus annars åker jag på att köpa något bättre, och dyrare. Här är den ena och här är den andra.
  12. Det är bara egna inlägg jag tittat på. Så här ser det ut:
  13. Under Alternativ har jag numer bara valet Marknadsför. Jag har för mig att jag tidigare haft valet att kunna dölja inlägg.
  14. Tack vare all hjälp jag fått har jag till slut kommit fram till följande lösning. VHF Antennen blir en Glomex RA300 (blindkäpp) som sätts i toppen på stormasten. Kabeln blir en RG213 med en skarv med kontakter av N-typ vid mastfoten. AIS Befintlig antenn, en blindkäpp, behålls i toppen på mesanmasten. Kabeln som sitter där i dag ser ut att ha hängt med i ganska många år. Eftersom AISen sänder med 2W och det ändå blir ganska många meter byts kabeln till RG213 och skarvas vid mastfoten med kontakter av N-typ. Alla kontakter kommer att klämmas på kabeln och förstärkas med limmande krympslang. Utomhus väder- och fågelskyddas kontakterna med vulktejp och utanpå den lindas eltejp. En liten fundering kring den frihängande kabeln i masten. Jag antar att man, på något sätt, behöver avlasta kontakten till antennen i masttoppen. Har ni någon idé hur man löser det på ett bra sätt utan att skada kabeln? I mitt fall blir det 15,5 m kabel från masttopp till mastfot. Kommer kabeln så småningom att påverkas fysiskt av sin egen vikt så pass att kabelns egenskaper påverkas negativt? Är det något man egentligen borde göra någonting åt, tex att på något sätt avlasta kabeln halvvägs inne i masten?
  15. S/Y Jolle? Eller så har de fått tillökning i familjen och det skall bli ett byta-blöj-underlag till en "nyföding" 👶
×
×
  • Create New...